Marknadschef kan även heta Marketing Manager, Marketing Director, Vice President Marketing, Head of Marketing eller CMO (Chief Marketing Officer) eller CDO (Chief Digital Officer). Du har det övergripande ansvaret för marknadsföringen och följer upp och analyserar aktiviteter som har genomförts.
Att arbeta som marknadschef är ett varierat yrke. Du arbetar med allt från beslut av enklare produktion och underhåll av webbsidor eller vilka kanaler, sociala plattformar, radio, print, TV som företaget ska synas i, till strategisk ledning och affärsutveckling för mellanchefer, team av specialiserade medarbetare och ledningsgrupp.
Du bevakar omvärldstrender, ansvarar för strategisk planering, segmentering, positionering, konkurrensanalys, utveckling av nya produkter och tjänster, rekrytering, budget och resultatuppföljning. I rollen som marknadschef har du dessutom nära samarbete med säljkåren och ingår ofta i ledningsgruppen.
Utbildning
För att arbeta som marknadschef behöver du vanligtvis en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med ledarskap, marknadsföring och reklam.
Att ha praktisk erfarenhet från försäljning, kommunikation och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter.
Länktips
- YrkeshögskoleGuiden - yh-utbildningar inom marknadsföring
- Reklamombudsmannen
- Marknadscheferna - nätverk för Sveriges marknadschefer