På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Informationsstrateg
Spela filmen

Informationsstrateg

Informationsstrateg har samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. Informationsstrategen har en strategisk roll med ansvar för samordning av den samlade informationshanteringen och IT-verksamheten - på ett företag, inom en organisation eller på ett lärosäte, som t ex kan vara en gymnasieskola, högskola eller universitet, med fokus på intern verksamhetsutveckling.

Arbetsuppgifter som informationsstrateger vanligtvis har är att ansvara för övergripande informationshantering där bland annat informationssäkerhet och informationsklassning ingår. I tjänsten kan även ingå att samordna, planera och följa upp organisationens samlade IT-verksamhet på en övergripande nivå.

Informationsstrategernas uppgifter är allt som oftast att leda, utveckla och samordna strategisk informationshantering som inkluderar införande och förvaltning av ett strukturerat arbetssätt för informationssäkerhet utifrån gällande föreskrifter, att samordna processer kring prioriterade utvecklingsinsatser på kort och lång sikt, ansvara för att relevanta övergripande metoder och företagsmodeller finns och att dessa är uppdaterade och används, vara ett stöd i implementering av beslutade modeller för förvaltning, projektstyrning, samordna uppföljning och ledningsrapportering, omvärldsbevakning för att kunna förbereda proaktiva insatser inom ovanstående områden.

Det finns också informationsstrateger som jobbar mer externt och med inriktning mot marknadsföring mer än IT-inriktning.

Utbildning

Utbildning som krävs för att kunna få jobb som informationsstrateg är slutförd högskoleutbildning inom IT eller ekonomi. Det är meriterande att ha utbildning i projektledning och informationssäkerhet.

Gymnasial utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Personliga egenskaper

Det ställs höga krav på samarbetsförmåga och god kommunikativ förmåga då informationsstrateger har många kontakter inom och utom den egna organisationen/företaget. Som person behöver man vara kreativ, analytisk, snabb, engagerad, förändringsbenägen och stresstålig. 

Länktips

Visa mer
Visa mindre

195 Lediga jobb

Kommunikatör för statlig myndighet i Stockholm sökes!

Arbetsgivare / Ort: Bemannia Kontor AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet
Har du en högskoleutbildning inom media och kommunikation? Är du intresserad av ett kreativt och nyskapande arbete? Vill du vara en del av att utveckla den svenska infrastrukturen? Då är det just din ansökan vi vill ha! Om uppdraget En statlig myndighet i Stockholm söker en driven kommunikatör som inte är rädd för nya utmaningar. Uppdraget kan starta omgående och beräknas sträcka sig till den 18 oktober 2022 med chans till förlängning. Omfattningen är heltid 100% och beläget i Stockholm. Dina arbetsuppgifter Denna roll innefattar att du som kommunikatör kommer arbeta med att utveckla den svenska infrastrukturen med svensk järnväg i fokus. Det innebär att du kommer få möjligheten att vara en del av ett stort digitaliseringsprojekt inom kapacitetsplanering. Du kommer tillsammans med ett team bland annat leda projektarbeten samt kommunikationsarbeten framåt. Vidare kan arbetsdagarna innefatta att du ska sätta upp mål för olika projekt, identifiera målgrupper, skapa struktur i arbetet och utforma presentationsmaterial. Dina kvalifikationer - Högskoleutbildning inom Media och kommunikation eller likvärdig utbildning samt tre års arbetslivserfarenhet som kommunikatör, alternativt gymnasieutbildning samt fem års arbetslivserfarenhet som kommunikatör - Erfarenhet av digital kommunikation, sociala medier och varumärkesuppbyggnad - Kunskap och erfarenhet av redigeringsverktyg, webbpubliceringsverktyg och MS Office - Erfarenhet och förmåga av framtagning, sammanställning, analys och redovisning - Erfarenhet av att arbeta med enkäter så som marknadsundersökningar och omvärldsanalyser - Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Kajsa Hessel. [email protected] 070-939 75 00 För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid. Bemannia är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag inom offentlig sektor. Vi har ramavtal med 220 kommuner och ett 100-tal förvaltningar, bolag och myndigheter. Bemannia är ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal. Detta är en trygghet och en kvalitetssäkring såväl för våra kunder som för dig som konsult. Bemannias etablerade samarbeten med tusentals attraktiva arbetsgivare i hela landet erbjuder dig mängder med spännande karriärmöjligheter.
Arbetsgivare
Bemannia Kontor AB
Hemsida: https://www.bemannia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Media Manager till ledande bolag!

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadskommunikatör

Färdigheter
Krav
  • Google AdWords
  • Google Analytics
  • Google Docs
  • HTML
  • programmeringsspråk
  • Java
  • programmeringsspråk
  • JavaScript
  • programmeringsspråk
  • Annonstjänster
  • produktkunskap
  • Annonsproduktion
  • Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring
Meriterande
  • Direktmarknadsföring
  • Projektledning
  • erfarenhet
  • Annonsbokning

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Vi söker för vår kunds räkning Media Manager!


Som Media Manager kommer du att ha en nyckelroll där du kommer att jobba med dataflöden, attribution, medieanalys, mediestrategi och budgetallokering. Du är den interna länken som håller ihop våra mediaköp samt jobbar proaktivt för att hitta synergier mellan dessa.

Hos oss arbetar du i en dynamisk och spännande miljö där vår egen och våra kunders utveckling ständigt står i fokus!


Egenskaper

För rollen som Media Manager krävs utvecklade egenskaper inom struktur, noggrannhet, och proaktivitet. Vidare läggs stor fokus på dig som har en stark projektledarförmåga, ett stort ansvarskännande och en hög samarbetsförmåga.


Förväntningar

· 3-4 års erfarenhet av digital marknadsföring.

· Erfarenhet av att ha arbetat med flera olika digitala mediekanaler såsom sök, social, display och video.

· Erfarenhet av digital performance marketing.

· Stark projektledarförmåga.

· Du har gedigen kunskap eller har arbetat i digitala system som tillhandahåller för att du skall kunna göra relevanta analyser som ligger till grund för dina rekommendationer. Exempel på sådana system är exempelvis system för programmatiska köp och/eller Google Analytics.

· Du har mycket god kunskap om marknadskommunikation, varumärken och media.

· Du medverkar aktivt på medie- och branschmöten som är relevanta och agerar som ett föredöme för mer juniora kollegor.

· Du kan övergripande presentera samtliga delar av vårt erbjudande både internt och till vår mediabyrå.


Vi tror att dina erfarenheter och bakgrund kan se olika ut för denna roll. Vi ser att du jobbar inom medievärlden idag, på byrå, kundsidan eller på mediesidan. Det viktigaste är att du redan idag innehar kunskap i de olika digitala verktygen som används inom vår bransch. Har du även erfarenhet från att driva projekt och kundrelationer så har vi en bra match. I denna roll finns det fantastiska utvecklingsmöjligheter för rätt person.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Digital marknadsförare/kommunikatör som vill utveckla företag

Arbetsgivare / Ort: Heart Management AB / MALMÖ
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadskommunikatör

Färdigheter
Meriterande
  • Google Analytics
  • Content marketing

Om jobbet

Om Heart Management

Heart Management grundades utifrån en stor passion att hjälpa organisationer skapa företagskulturer som kännetecknas av syfte, tillit och integritet. Företaget föddes ur grundarnas både positiva och smärtsamma erfarenheter i arbete med ledarskap, kulturförändring och osund kultur.

Heart Management stödjer chefer och HR i att lyckas med utveckling av värderingsstyrda ledare och sund företagskultur, genom evidensbaserad utbildning, coaching, inspiration och insikter. Våra kunder finns inom offentlig, privat och ideell sektor Skåne till Norrbotten (och över världen). Vi stödjer allt från startups till organisationer med många tusen medarbetare.

Vi driver populära digitala utbildningar för ledare och HR som vill ta kultur- och värdegrundsarbetet på allvar. I vår podcast, Leading Transformational Change intervjuar vi några av världens ledande forskare och experter inom kultur, värderingar, etik och förändring.

Utöver våra Core Values som du hittar på vår webbsida heartmanagement.org/se/approach, är följande värderingar viktiga för den kultur vi bygger:

  1. We’re hungry: Vi är ett litet företag med en stor vision som vill växa. Vi älskar proaktivitet, initiativrikedom och hunger efter ny kunskap och nya arbetssätt. Vi har begränsade resurser och vill göra så mycket vi kan med det vi har.
  2. We take ownership: För att viktiga åtaganden inte ska tappas mellan stolar eller glömmas bort behöver vi alla tar ett stort ansvar och ägandeskap för våra uppgifter och hela tiden tänka längre. Hellre två på bollen än ingen. Att skylla ifrån sig har inget utrymme i den kultur vi bygger.
  3. We build trusting relationships: Tillitsfulla relationer med varandra och våra kunder är grunden i allt vårt arbete. Med ödmjukhet, ärlighet, tydlighet och god kommunikation stärker vi relationer. Vi välkomnar information även om den är obekväm, för den hjälper oss ta bättre beslut.
  4. We are values-driven leaders: Oavsett om vi har en chefsroll eller inte, har vi alla ett ledarskap då vårt arbete påverkar både varandra och våra kunder. Därför vill vi visa nolltolerans för oetiskt beteende och sträva efter att ta beslut som ser bortom kortsiktighet och tar med våra viktiga stakeholders i våra beslutsgrunder.
  5. We are human: Livet går igenom faser och ingen av oss är alltid på topp. Vi vill vara generösa mot varandra och skapa förutsättningar för att prestera på topp i vårt gemensamma uppdrag.


Den vi söker:

Vi söker en vass digital marknadsförare som tycker kultur och värderingar är viktigt och som vill vara med på resan att bygga ett syftesdrivet företag (du är förmodligen junior, och har ett stort driv att lära och utvecklas). Då du kommer vara den förste anställde i företaget (utöver våra två medgrundare) ger denna rollen dig en enorm möjlighet att få bidra till att våra kunder lyckas, vårt budskap når ut och vårt företag växer på ett lönsamt sätt.

Vi tror att du:

  • Är en fena på att skriva texter och kan kunna producera högklassigt material på svenska (förmåga att skapa högklassigt material på engelska är ett stort plus).
  • Har stor kunskap och intresse kring att skapa och implementera strategi för inbound marketing och SEO (gärna med god kunskap om system som Google Analytics och HubSpot).
  • Har grundläggande kunskap och erfarenhet av att arbete med content management system som Wordpress.
  • Har ett gott öga för design och kan komponera enklare designelement.
  • Har god förmåga och intresse av att organisera våra processer, kommunicera med kunder och hjälpa både våra kunder och coacher lyckas.
  • Är självgående, initiativrik och kan arbeta mycket självständigt.
  • Du behöver inte ha lång arbetslivserfarenhet men ska kunna visa dina färdigheter på ett relevant sätt.

Meriterande:

  • Erfarenhet, kunskap eller utbildning inom ämnesrelevanta områden som sociologi, ledarskap, organisationkultur, etik etc är meriterande.
  • Kunskap om videoproduktion, podcastproduktion etc är meriterande.
  • Erfarenhet och kunskap kring att driva Google Adwords och annonsering i sociala medier är meriterande.
  • Har en relevant högskole eller yrkesutbildning (men det är inget krav).


Dina tänkta arbetsuppgifter:

Digital marknadsföring

Du tar ett helhetsansvar för vår digitala marknadsföring, eventuellt med stöd av viss extern kompetens (exempelvis kring webbutveckling och annonsering). Exempel på arbetsuppgifter:

  • Identifiera viktiga sökord och lägga upp inbound marketing strategi.
  • Automatisera vår kommunikation med nya kontakter.
  • Skriva nyhetsbrev, artiklar och bloggar utifrån eget initiativ, bland annat uppbygt utifrån material från vår podcast.
  • Uppdatera och sökmotoroptimera vår webbsida.
  • Uppdatera våra sociala medier både på svenska och engelska.
  • Optimera vår HubSpot kontaktdatabas, arbeta för att snabbt dubbla antalet kontakter och att alla kontakter får relevant information.
  • Mäta, följa upp och skapa relevanta rapporter.
  • Skapa och driva annonseringskampanjer i Google Adwords och sociala media.
  • Producera enkla videos och marknadsföra podcast.
  • Komma med nya idéer om hur vi kan förbättra vår närvaro och serva potentiella kunder digitalt.


Stöd i försäljning, planering av processer och kommunikation med kunder

Utöver din roll som digital marknadsförare kommer du ha uppgifter som bidrar till försäljning och att hjälpa våra kunder och coacher ha “piece of mind”. Exempel på arbetsuppgifter:

  • Planera kultur- och värdegrunds processer och kommunicera tidsplan med kunder.
  • Administrera våra utbildningar, alumniträffar, workshops etc och kommunicera med deltagare.
  • Bidra till sammanställning av kulturkartläggningar.
  • Skapa offerter och anbud utifrån satta mallar.
  • Eventuellt planera resor och möten.


Vi erbjuder:

  • Ett inspirerande arbete med ett spännade uppdrag och ett högre syfte.
  • Stora möjligheter till utveckling i din roll och att få bygga upp ett växande företag, samt frihet i hur du lägger upp ditt arbete.
  • Arbetsplats - Malmö alt remote.
  • Om du brinner för och vill utvecklas inom facilitering och processledning finns eventuellt potential att kunna få lära dig facilitera workshops och utbildningar för våra kunder.


Om ansökan

Senaste dag för ansökan är 24/9, men vi tillsätter tjänsten löpande.

Arbetsgivare
Heart Management AB
Nordenskiöldsgatan 11
21119 MALMÖ
Hemsida: heartmanagement.org/se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Rekrytering av marknadskommunikatör till Kungsvåningen

Arbetsgivare / Ort: Avanzera AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet
Vårt uppdrag: Vi söker nu en driven och engagerad medarbetare inom marknad och kommunikation till vår kund Kungsvåningen. En ny spännande och bred roll där du kommer att ges möjlighet att projektleda utvecklingen av koncernens befintliga marknadskommunikation. Kungsvåningen är en bygg- och fastighetsutvecklingskoncern som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter. Koncernen har varit verksam på den svenska bygg- och fastighetsmarknaden sedan 1987. Deras fastigheter återfinns i Storstockholm och Mälardalen och består av såväl kommersiella lokaler för handel och kontor som offentliga lokaler och bostäder. Koncernen består, förutom moderbolaget Kungsvåningen, av ett tiotal fastigheter i egna bolag samt dotterbolaget Kungsmontage Byggentreprenad. Kungsvåningen har sitt kontor i fina lokaler i Saltsjö-Boo/Nacka med bra kommunikationer. Arbetsuppgifter: I rollen som marknadskommunikatör kommer du att arbeta operativt och direkt kunna utveckla och marknadsföra ett flertal pågående spännande projekt. Arbetsuppgifter är varierande och du kommer att arbeta med både interna och externa kanaler. På sikt finns det även möjlighet att utvecklas i rollen mot ett mer övergripande och strategiskt ansvar inom marknad och kommunikation. Exempel på arbetsuppgifter; • Utveckla marknadsmaterial • Uppdatera den grafiska profileringen/tonaliteten • Skapa innehåll till hemsidor och sociala medier • Producera innehåll till hyresgästportal • Planera, koordinera och genomföra kommunikationsinsatser • Bevaka informationsfrågan i koncernens pågående projekt • Arrangera events kring de olika projekten • Hantera pressmeddelanden • Ansvara för diverse interna projekt som t ex medarbetarportal Du kommer arbeta på en dynamisk arbetsplats som präglas av framåtanda och entreprenörskap samtidigt som det är högt i tak och familjär stämning. Din bakgrund: Vi söker dig som har arbetat med marknadskommunikation i minst 2 år. Vi ser också gärna att du har någon form av eftergymnasial utbildning inom marknad och/eller kommunikation. Som person är du social, lösningsorienterad och tycker om att utvecklas i ditt arbete samt har en förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du är skicklig på att uttrycka dig i tal och skrift, samtidigt som du har en kreativ ådra och kommer gärna med egna idéer. Du brinner för dina arbetsuppgifter och att få arbeta i team samtidigt som du är självgående och kvalitetsmedveten. Du trivs i en miljö med många kontaktytor både interna och externa samt tycker om att hantera många olika projekt parallellt. Varmt välkommen med din ansökan! Sök redan idag då urvalet sker löpande och tjänsten ska tillsättas så snart som möjligt. Om oss: Avanzera har funnits sedan 1998 och är ett auktoriserat företag och har över 100 anställda. Vi vet att varje person är unik och därför månar vi om att ditt nästa steg i karriären ska ge dig kunskap och erfarenhet som just du strävar efter. Vi lägger stor vikt vid personliga relationer och vill att du ska må bra och trivas i samarbetet med oss! Vi är din expert inom konsult- och rekryteringstjänster. Läs mer om oss på www.avanzera.se
Arbetsgivare
Avanzera AB
Hemsida: http://www.avanzera.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker dig som vill bli vår Digitala marknadskommunikatör!

Arbetsgivare / Ort: AB Väsbyhem
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet
Väsbyhem är inne på en spännande utvecklingsresa och söker nu en digital marknadskommunikatör som vill bidra till vår fortsatta varumärkesutveckling! Brinner du för att förstå dina målgrupper, att mäta framdrift av din kommunikation och att gärna påverka dina målgrupper mot en hållbar beteendeförändring? Ser du digitala verktyg och modern teknik som viktiga nycklar i målet att kunna förstå, kommunicera och utvärdera? Då kan det vara just Dig vi söker! Om tjänsten I rollen som digital marknadskommunikatör kommer du att ansvara för att skapa innehåll och marknadsföring i främst våra digitala kanaler. Att ta fram contentstrategi, planera och publicera digitala kampanjer, epostutskick, nyhetsbrev blir en del av din arbetsvardag. Du kommer även fokusera på kundresor och uppföljning. För att trivas i rollen behöver du gilla mixen av strategiska och operativa uppgifter och att vilja följa hur ditt arbete bidrar till uppsatta mål. Om dig Vem är det vi söker? Jo, vi tror att du är en serviceorienterad, prestigelös, strukturerad kommunikatör med god stilistisk förmåga och med sinne för detaljer. Högst troligt har du en högskoleutbildning inom marknadsföring och/eller kommunikation. Du tycker att digital kommunikation är bland det roligaste som finns och är van att arbeta utifrån strategi som du delvis varit med att själv ta fram. Du tilltalas av att arbeta såväl strategiskt som operativt och ser det som självklart att arbeta med uppföljning av relevanta KPI:er för att mäta effekt och resultat. Dessutom är du en begåvning när det gäller att skriva engagerande och eftersträvar alltid att den grafiska profilen genomsyrar all din kommunikation. Formella krav på din bakgrund - Högskoleutbildning eller motsvarande inom kommunikation och/eller marknadsföring med tonvikt mot digitalt - 3-5 års erfarenhet av relaterat arbete på en marknadsavdelning eller motsvarande - Dokumenterat duktig skribent/copywriter - Du kommunicerar obehindrat och flytande på svenska Önskemål och meriterande - Kunskap och erfarenhet av marketing automation, konvertering och att ta fram contentstrategier Tjänsten är på heltid med sex månaders provanställning och med start omgående eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 24 september 2021. Urval och intervjuer sker löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Är det dig vi letar efter? Skicka in din ansökan redan idag. Vi ser fram emot att läsa din ansökan och träffa dig! Bästa hälsningar, Din blivande chef Katarina och HR-generalist Elin.
Arbetsgivare
AB Väsbyhem
Hemsida: http://www.vasbyhem.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.