På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Naturinformatör

Naturinformatör

Har du intresse för och kunskap om natur och friluftsliv samt erfarenhet av att samordna aktiviteter? I så fall kan jobbet som naturinformatör vara rätt jobb för dig!

Vanligtvis ingår det att planera och genomföra kommunikationsinsatser kopplade till länets skyddade natur. I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för innehållet i länsstyrelsens olika digitala kanaler som hemsida, intranät och sociala medier, göra grafisk formgivning för annonser, planscher, utställningar och skyltar, anordna evenemang i naturreservat och nationalparker samt skriva ner och skicka ut pressmeddelanden.

Naturinformatörer samarbetar med länsstyrelsens biologer och med andra interna och externa aktörer.

Utbildning

Gymnasiekompetens brukar ställas som "minimikravet". Eftergymnasial utbildning eller erfarenhet inom kommunikationsområdet är meriterande.

Goda kunskaper i Office-paketet samt Adobe InDesign krävs. Vidare krävs det erfarenhet av att arbeta med webb.

Allmänt gäller det att ha goda kunskaper och tidigare erfarenhet inom kommunikation och media.

Ofta krävs det att man innehar körkort och då i första hand B, för personbil.

Personliga egenskaper

En kreativ, flexibel och självgående person, som har en god språklig förmåga och samarbetsförmåga och som är van att arbeta med webben, har "blick för bild och text" och kan ta fram korta kärnfulla texter för sociala medier, pressmeddelanden och webb samt har förmåga att anpassa budskapet till mottagaren.

Det är inte ovanligt att få anställning endast på deltid och under en begränsad tidsperiod.

Arbetsplats

Naturinformatörer anställs vanligtvis på naturvårdsenheten inom länsstyrelsen, där de arbetar med uppgifter i anslutning till naturreservatsbildning, skötsel av skyddade områden och med allmän naturvård.
 

Övrigt

Länsstyrelsens huvudsakliga uppgift är att se till att riksdagens och regeringens beslut genomförs. Länsstyrelsen är en myndighet som samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

103 Lediga jobb

OKG AB söker kommunikatör!

Arbetsgivare / Ort: Sydkraft AB / Oskarshamn
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Passion for Energy

Vi på Uniper gillar passionerade medarbetare och kollegor. Med passion som drivkraft ser vi till att leverera el med högsta kvalitet till samhälle och industri i Sverige – varje sekund av årets alla dagar. Det är i det personliga engagemanget, i dialog, mångfald och olikheter på jobbet som vi tillsammans levererar samhällsnytta i realtid – och samtidigt fokuserar vår innovationskraft mot framtidens energilösningar. Eller som vi säger: ’”Passion for energy”. Vi behöver fler som brinner för energi och vill göra skillnad på riktigt. Är du en av dem?

The Uniper Way – så arbetar vi

Våra medarbetare är grunden för Unipers framgång och framtid. Vi arbetar tillsammans och i dialog. Hos oss utvecklas och förstärks kompetens på individnivå. Vi visar entreprenöranda och tar ansvar, i alla delar av koncernen. Vi har en gemensam hållning och värdegrund för hur vi bedriver det dagliga arbetet inom koncernen och i våra olika verksamheter. Vi kallar det ”The Uniper Way”.

Vad vi söker

På OKG har vi ett härligt team bestående av fyra trevliga och kompetenta kommunikatörer som coachas av vår kommunikationschef. Teamet har kontakter och samarbeten såväl internt som externt och följer aktivt händelser i omvärlden. Alla arbetar med många projekt inom olika områden, ibland tillsammans och ibland enskilt. Det viktiga hos oss är att vi är engagerade, utvecklas och har roligt. Vi välkomnar nu med öppna armar en ny kommunikatörskollega till vårt team.

Vad kommer du jobba med?

Vårt erbjudande inom kommunikation täcker såväl strategisk kommunikationsplanering som praktiskt genomförande. Som kommunikatör hos oss kommer du bland annat arbeta med att:

• Planera, koordinera och utvärdera kommunikationsinsatser

• Utforma och hantera material till trycksaker, webb, app och sociala medier

• Omvandla komplexa frågor till slagkraftiga texter och tydliga budskap

• Driva och stödja utveckling av medarbetares och chefers kommunikation

• Arbeta med krishantering, kunskapsledarskap, företagskultur etc.

Uniper är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därför kommer vi att genomföra eventuell hälsoundersökning inklusive drogtest innan anställning.

Vem vi söker

Du har en akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande, och erfarenhet som kommunikatör är meriterande. Om du har arbetat i energibranschen är även det ett extra plus.

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska, och vet hur du ska anpassa kommunikationen och formulera budskap för olika målgrupper, kanaler och syften. Du är van att arbeta projektorienterat och förväntas vara initiativtagare och drivande i olika kommunikationsprojekt.

Eftersom vi jobbar i team är det också viktigt att du är en lagspelare; att du ställer upp för kollegor, hjälper och stöttar, levererar i tid och håller det du lovar.

OKG - En naturlig del av framtidens energilösningar

OKG är ett kärnkraftsbolag inom Uniper. I vårt företag tar vi ansvar för de övergripande klimatmålen. Med vår fossilfria elproduktion bidrar vi inte bara till elförsörjningen utan motverkar också den globala uppvärmningen. Vi är övertygade om att kärnkraft är en oumbärlig teknik för att hantera klimatutmaningen.

Vi strävar efter att spegla samhällets utveckling och vi ser gärna att du medverkar till att bredda vår mångfald. Vi anser att olikheter skapar möjligheter. Ta chansen att bli en av oss som levererar den el vi alla behöver!

Arbetsgivare
Sydkraft AB
Simpevarp 200
57283 Oskarshamn
Hemsida: www.uniper.energy
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Processledare till WSP

Arbetsgivare / Ort: OnePartnerGroup Stockholm AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-03-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vill du arbeta i en roll där du får inspirera och engagera människor? 
Vill du arbeta för att uppnå ett mer hållbart samhälle och ser digitala lösningar som ett verktyg? 

Då kan det vara dig vi söker! 

Tveka inte att skicka in din ansökan redan idag, urval sker löpande!
Ansökan sker via hemsidan, vi tar inte emot ansökningar via mail.
Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta vår Leveranschef Gabriella Boumadi på 0735 39 69 28.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som processledare kommer du att tillhöra gruppen Smart Societies som är en del av Systems på WSP. Det är en grupp som idag består av ca 15 personer, med plan att växa.
De arbetar tillsammans med WSP:s övriga kompetensområden (stadsplanering, vatten och resurshantering, energi med flera) De arbetar för att uppnå ett mer hållbart samhälle (enl. Agenda 2030) och ser digitala lösningar som ett verktyg. Idag finns deras kundbas främst i Sverige, men de arbetar aktivt för att etablera sig i WSP:s internationella affärer.

Du kommer att ingå i ett team som stöttar städer och kommuner i utvecklingen av det smarta och uppkopplade samhället. Uppdragen ser olika ut beroende på hur långt kunden kommit i sin utveckling. Du kommer initialt att få handledning och stöttning i din roll.

Exempel på uppdrag inkluderar att arrangera inspirationsseminarier och workshops ute hos kund, driva framtagandet av strategier och handlingsplaner för digitalisering, att förstå marknaden och ta fram förstudier runt digitala tjänster på olika områden så som smart belysning, smart vatten och smarta fastigheter, samt agera process- och projektledare av olika samverkans-, utvecklings och pilotprojekt. I vissa uppdrag sitter du ute hos kund och i andra på WSP:s kontor i Stockholm. De arbetar alltid i team i denna typ av uppdrag.

Din profil
Skallkrav: 
- YH utb. alt Högskoleingenjör exempelvis inom: Samhällsplanering, hållbarhet, processledning, miljö- och vattenteknik, innovationsmetodik (design-thinking etc.), teknikområden relevanta för digitalisering (Informations- och kommunikationsteknologi, IoT och dataanalys, AI, fastigheter etc.). 
- Behärskar svenska och engelska i tal och skrift 

Meriterande
- Erfarenhet av: offentlig verksamhet och kommunledning, att ha drivit/deltagit i interaktiva aktiviteter, kommunikationsaktiviteter för små eller stora grupper.

När det kommer till personliga egenskaper har du goda kommunikationsegenskaper, du kan hålla presentationer och driva workshops. Vidare har du lätt för att engagera och inspirera runt olika ämnen. Du är driven och kan arbeta självständigt mot uppsatta mål samt har en god samarbetsförmåga. Du trivs i en roll där du arbetar med olika aktörer och kompentenser samt har goda kunskaper i att prioritera och vara strukturerad i ditt arbetssätt. Du är orädd och ser möjligheter när du behöver ta till dig nya kunskaper för att utvecklas inom olika områden under uppdragens gång.

Övrigt: 
Start: augusti eller enligt överenskommelse 
Omfattning: Heltid 
Placering: Stockholm, med möjlighet att resa under normala omständigheter. 

Du kommer initialt att vara uthyrd som konsult via OnePartnerGroup AB under 6 månader, med möjlighet till att få en anställning hos WSP efter uthyrningsperioden förutsatt att alla parter är nöjda. 

Om kunden
WSP är ett konsultbolag inom samhällsbyggarsektorn med fokus på teknik och analys. De är ett globalt företag med 55 000 medarbetare, på kontor i 40 länder. I Sverige är de 4 200 medarbetare på ett 40-tal kontor runt om i Sverige.

Koncernens huvudkontor är baserat i Montreal i Kanada och bolaget är noterat på Toronto-börsen. Det svenska huvudkontoret ligger vid Globen i Stockholm. 2017 omsatte WSP i Sverige drygt 4500 MSEK. Bokstäverna WSP är en förkortning av Williams Sale Partnership som var namnet på företaget när det grundades. Idag heter de kort och gott WSP.

De delar värderingar och varumärke med deras kollegor i världen och strävar efter att bli ledande inom samhällsbyggarsektorn genom att ta deras ansvar i multidisciplinära projekt och generalkonsultuppdrag. WSP präglas av innovativt tänkande och samarbete över både teknikområdesgränser och landsgränser. Med expertis i alla världsdelar kan de alltid erbjuda deras kunder den senaste kunskapen och många lärorika referensprojekt.


 
Arbetsgivare
OnePartnerGroup Stockholm AB
Hemsida: www.wspgroup.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Biträdande kommunikationschef/kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Mittuniversitetet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Kommunikationsavdelningen arbetar strategiskt och operativt för att sätta Mittuniversitetets utbildning och forskning på kartan. Vi jobbar med att rekrytera studenter, göra forskningen synlig och skapa goda relationer internt och externt. Vi håller också medarbetare och vår omvärld uppdaterade om vad som händer hos oss. Kommunikationsverksamheten är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen. Till kommunikationsavdelningen söker vi en biträdande kommunikationschef som tillsammans med kommunikationschefen och avdelningens kompetenta medarbetare ska utveckla Mittuniversitetets interna och externa kommunikation. Som biträdande kommunikationschef kommer du att ha arbetsmiljö-, personal- och verksamhetsansvar för ca 12 medarbetare och du ingår i avdelningens ledningsgrupp. Rollen omfattar 50%. Övriga 50% arbetar du som kommunikatör, såväl operativt som strategiskt i olika team där du tillsammans med andra kommunikatörer bidrar med din kompetens och ser till att kommunikation används som ett strategiskt verktyg för att uppnå Mittuniversitetets mål. Arbetsuppgifter I rollen som biträdande kommunikationschef är en viktig uppgift att samarbeta med och avlasta kommunikationschefen i verksamhetsplanering, rekrytering, uppföljning och budget. Du ska bidra i ledningen av avdelningen för att fortsätta utveckla kommunikationsavdelningens arbetssätt och teamkänsla. I ditt uppdrag ingår också att leda det dagliga redaktionella arbetet och att fungera som produktions- och projektledare. Just nu står vi inför en stark digital utveckling och du kommer att ha en viktig roll i att utveckla avdelningens digitala kompetens och arbetssätt. I rollen som kommunikatör kommer du att genomföra löpande kommunikatörsuppgifter, som exempelvis kommunikationsplanering, webbpublicering, grafisk produktion utifrån mallar, genomföra event, skriva nyheter och skapa innehåll för digitala kanaler. Du kommer att ha medarbetare både i Sundsvall och Östersund och förväntas vara närvarande på båda campusorter. Just nu arbetar vi hemifrån under pandemin. Din bakgrund Vi söker dig som har - Akademisk examen inom kommunikationsvetenskap - Minst tio års erfarenhet av att vara kommunikatör med ett strategiskt uppdrag - Erfarenhet av att vara chef för kommunikatörer inom en komplex offentlig organisation - Erfarenhet av projektledning - Erfarenhet av att utveckla redaktionellt arbete och av digitala kanaler och koncept - Förmåga att skriva och tala svenska och engelska obehindrat - Erfarenhet av webbpublicering, gärna i EpiServer - Erfarenhet av att skapa redaktionellt innehåll för digitala kanaler, ex text, foto, film Det är meriterande om du har ledarskapsutbildning och erfarenhet av arbeta med kommunikationsuppdraget på ett universitet eller högskola och gärna med studentrekrytering och/eller forskningskommunikation. Dina egenskaper Vi söker dig som är strategisk och ser helheter. Som person är du en tydlig och kommunikativ ledare med förmåga att inspirera och entusiasmera och ta vara på dina medarbetares och kollegors kompetenser genom ett coachande förhållningssätt. Du är bra på att samarbeta, har ett flexibelt arbetssätt och är beredd att hjälpa till där det behövs. Vi söker en person som har förmåga att driva och utveckla verksamhet, arbetssätt och metoder. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställningsform: Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Anställningsort: Sundsvall eller Östersund Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Information: Närmare upplysningar lämnas av avdelningschef Kicki Strandh,  [email protected], 070-346 59 87 Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2021-05-12.    Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Mittuniversitetet
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

INFORMATÖR 100%

Arbetsgivare / Ort: Timrå församling / Timrå
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Timrå församling söker informatör 100%

Som informatör hos Svenska kyrkan i Timrå arbetar du huvudsakligen strategiskt och operativt för att synliggöra allt gott som Svenska kyrkans medlemmar bidrar till. Vi söker dig som med uppfinningsrikedom och kunskap om teknik vill utveckla Timrå församlings ansikte utåt. Du ansvarar för församlingens hemsida och kanaler i sociala medier, samtidigt är du en viktig del i arbetet med vår tryckta papperstidning ”Kyrkfönstert”.

Den senaste tidens restriktioner har gjort oss alla medvetna om behovet att finnas i digital form och fortsätta vara närvarande. Vår nya informatör är med i inspelning av andakter och gudstjänster så väl som barngruppernas inspelningar.

Vår nya informatör kommer exempelvis att jobba med kyrkans satsningar under kyrkovalet, allhelgonahelgen, jul och påsk. Du har en överblick över all kommunikation i församlingen. Du behöver därför kunna uttrycka dig väl i skrift. Det kan handla om inbjudan till och information om dop såväl som utskick från kyrkogårdsförvaltningen.

I tjänsten ingår också att bemanna expeditionen vid behov samt en del arbete i begravningsverksamhetens administrativa arbete.

I arbetslaget i Timrå finns en stor bredd av livserfarenheter och erfarenheter av tro. Du behöver vara öppen och nyfiken på svenska kyrkans tro och arbete och du delar svenska kyrkans människosyn och värdegrund.

Du är medlem i svenska kyrkan.

Välkommen med din ansökan senast onsdag 12/5.

[email protected] (märk mailet: ansökan informatör)

Kontakta kyrkoherde Maria Ålander för frågor 060-57 20 71

Arbetsgivare
Timrå församling
Prästgatan 1
86134 Timrå
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Kommunikatör till Svenska kyrkan i Örebro

Arbetsgivare / Ort: Örebro Pastorat
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Nu söker Örebro pastorat en kommunikatör med placering i Kyrkans hus i Örebro. Tjänsten är ett vikariat om 14 månader som sträcker sig till och med sommaren 2022. Vill du jobba i ett professionellt team med stort hjärta? Då ska du söka dig till oss!   Din roll Som kommunikatör hos Svenska kyrkan i Örebro arbetar du huvudsakligen strategiskt och operativt för att synliggöra allt gott som Svenska kyrkans medlemmar bidrar till i Örebro. Vår kommunikationsenhet engagerar målgrupper genom sociala medier, webb, film, DR-kampanjer – och ger ut tidningen ”Örebro – Mitt i livet”, som nominerats till Publishingpriset två år i rad. Tidningen utkommer med fyra nummer per år. Vi håller oss själva och andra uppdaterade om vad som händer hos oss och i omvärlden och vi coachar och stöttar chefer och medarbetare i frågor som rör kommunikation.  Du producerar text, foto och film till våra kommunikationskanaler och agerar support och bollplank till redaktörerna för webb och sociala medier i pastoratets åtta församlingar. Du planerar, genomför och utvärderar kommunikationsinsatser tillsammans med kommunikatörskollegorna i Kyrkans hus, och ibland tillsammans med reklambyrå.  Som kommunikatör hos oss kommer du exempelvis att jobba med kyrkans satsningar under kyrkovalet, allhelgonahelgen, jul och påsk. Du arbetar också strategiskt med kommunikationen kring dop, konfirmation och vigsel. Ett av Svenska kyrkans prioriterade områden är hållbarhet och i din roll ingår därför att utveckla kommunikationsstrategier och kommunikation inom social och miljömässig hållbarhet. Din profil Vi söker dig med utbildning inom kommunikation/journalistik eller annan för tjänsten relevant utbildning. Som person är du självgående, strukturerad och måste trivas med att driva flera projekt samtidigt. Vi tror att du har lätt för att ta egna initiativ, är kreativ och social och har hög servicekänsla. Du delar Svenska kyrkans grundläggande värderingar och är självklart medlem.  Meriterande: • Erfarenhet av annonsering i sociala medier via Facebook Business Manager. • Kunskap i analysverktyget Google Analytics.  Vi erbjuder Här kommer du till ett professionellt team med stort hjärta. Vi är en liten sammansvetsad kommunikationsenhet som gärna testar nya saker och grepp. Du får jobba brett med en rad områden inom kommunikation – men har samtidigt möjlighet att specialisera dig i ämnen och kompetensområden som passar dig och som du brinner för. Här får du jobba med viktiga frågor som berör och engagerar, vilket är en av många anledningar till att vi som arbetar på kommunikationsenheten trivs så bra på jobbet.  Om jobbet Anställningen är ett vikariat som sträcker sig t.o.m. 31 juli 2022 med start i slutet av maj/början av juni 2021 eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2 maj 2021.  Frågor? Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer!
Arbetsgivare
Örebro Pastorat
Hemsida: www.svenskakyrkan.se/orebro
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.