Som säkerhetsstrateg förväntas du samordna och utveckla organisationens eller företagets arbete mot hot och våld. Du kan behöva samordna företagets eller organisationens utbildningar för personal om hur de ska agera i hot- och våldssituationer, följa upp och beställa sådana utbildningar och handha budget kring dessa utbildningar.
I arbetsuppgifterna ingår ofta även administrativa uppgifter och arbete med visst budgetansvar, utbildning av chefer, ansvara för olika sortens anmälan, uppdatera och arkivera utbildningar i olika läroplattformar, samt sammanställa statistik över hot- och våldshändelser.
Du skall även medverka vid utbildningar i säkerhetsledningssystemet och ansvara för säkerhetshandboken. Du förväntas utveckla utbildningsmetoder och utbildningsmaterial, ansvara för företagets eller organisationens riktlinjer och handlingsplaner avseende hot och våld i arbetsmiljön. Lagbevakning inom området ingår i jobbet. Även i övrigt måste man som säkerhetsstrateg medverka i projekt och andra säkerhetsrelaterade arbetsuppgifter.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Passande utbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan.
Grundläggande kunskaper finns på flera av gymnasieskolans program.
Personliga egenskaper
Personliga egenskaper som gör att man kan lyckas med och trivas i yrkesrollen som säkerhetsstrateg är förmåga och vilja till att lära nytt, möjlighet till att hålla många bollar i luften samtidigt, förmåga till struktur och ordning och reda samt att man är pedagogisk och kan behålla lugnet även i mycket stressiga situationer.
Arbetsplats
Exempel på en arbetsplats för en säkerhetsstrateg är olika myndigheter, t ex Försäkringskassan. En säkerhetsstrateg kan också vara anställd på Säkerhet-, katastrof- och beredskapsenheten inom Landsting.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret