På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Hälsoinformatör

Hälsoinformatör

Hälsoinformatören viktigaste arbetsuppgift är att inspirera och ge medborgarna redskap för att leva mer hälsosamt, både på ut- och insidan.

Olika metoder och modeller används, t ex samtalsmodell kring existentiell hälsa som praktiseras även av andra professioner inom hälso- och sjukvården. Den modellen utgår från speciella samtalskort där kursdeltagarna reflekterar över ämnen som förundran, tillit, meningen med livet eller känsla av sammanhang. Deltagarna får prata i två minuter var utan att någon avbryter, dömer eller kommenterar. Målet är att bli medveten om sitt förhållningssätt och hitta nya vägar i livet.

Existentiella samtal som leds av en hälsoinformatörer ska inte förväxlas med terapi. Själva frågan står alltid i centrum och deltagare får inga andra svar än de som de själva formulerar. Däremot kan en filosofisk praktiker i ett förutsättningslöst samtal hjälpa människor att lösa upp mentala knutar och kanske hjälpa dem också att upptäcka alternativa livsvägar.

Som hälsoinformatör arbetar du även med att inspirera de människor du möter i arbetet att testa olika träningsformer.

Utbildning

Grundläggande kunskaper finns på flera av gymnasieskolans program samt även inom yrkeshögskolan.

Framtidsutsikter

På fem års sikt är prognosen fortsatt stor konkurrens om jobben för både nyexaminerade och erfarna. Idag finns ett tjugotal utbildningar i landet som examinerar hälsovetare varje år.

Arbetsmarknadsläget ser ungefär likadant ut i hela landet, men det finns flest jobbmöjligheter i de större städerna och regionerna. Det är lika stor konkurrens om jobben oavsett vilken utbildningsinriktning man väljer.

Arbetsplats

Som hälsoinformatör kan du vara anställda på en kommun eller arbeta som egen företagare. 

Visste du att...?

... sömnbrist på 1,5 timme per natt försämrar hjärnans förmåga att vara pigg och därför också kunna fatta bra beslut - med upp till 30%. Antal svenskar som söker hjälp för sina sömnproblem har mer än fördubblats under de senaste 15 åren. 

Länktips

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Hälsocoach online

Arbetsgivare / Ort: Holmstedt, Carl-Johan
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 17 maj (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Hälsoinformatör

Om jobbet

Vi behöver bli fler som jobbar med att coacha andra till en bättre online.

Då allt blir mer och mer online så ökar trycket på coacher som kan jobba online med att hjälpa andra till en bättre hälsa.

Därför söker vi dig som kan tänka dig att jobba som Hälsocoach online.

Arbetet innebär att du jobbar online med att coacha kunder genom kost, tränings och hälsokurser på www.formbar.se.

Genom att följa kunden i framstegen i den redan klara kursen så är du kundens personliga kontakt och coach.

I jobbet ingår även att jobba med digital marknadsföring. Du kommer att jobba på Social media, med e-postlista samt lära dig att skapa marknadsföringsmaterail som du behöver för att kunna vara verksam online.

Hälsocoach online är ett färdigt koncept och utbildning finns internt för rätt person. Alla som börjar jobba med oss får en 6 veckors grundutbildning (den är helt online) för att sedan kunna jobba självständigt online.

Arbetet är helt online men vi ses över videomöten 1-2 ggr per vecka utöver det så har du en personlig handledare som följer upp dig och ditt arbete.

Utbildningen innehåller följande:

  • Kostlära & Näringslära
  • Träningslära
  • Hälsa och hälsoarbete som coach
  • Målsättning
  • Coachning
  • Mental träning
  • Målsättning & planering
  • Entreprenörskap bas

Utbildningsmomenten är grundläggande, då kurser är färdigskapade behövs ingen PT utbildning eller liknande även om det såklart är meriterande.

Utbildningen innehåller även:

  • Grunder i digital strategi
  • Skapande av landningssida och byggandet av e-postlista
  • Introduktion till foto och video
  • Bildskapande för webb
  • Grunder i att sända live
  • Hur du driver en Community
  • Företagande bas
  • Community management

Detta är basen i att komma igång och lära sig att jobba proffessionellt online. Utbildningen är frå grunden och är pedagogiskt upplagd så att alla som är intresserade av att lära sig jobba online ska kunna komma igång utan förkunskaper.

Efter grundutbildning och examination börjar jobbet som coach.

Arbetet är helt online och du kan jobba varifrån du vill vilket innebär att du själv bestämmer om du vill jobba heltid eller deltid. Friheten att kunna planera sin egen tid innebär att du jobbar provisionsbaserat.

Vi söker dig som är intresserad av hälsa, du kan vara rätt person även om du inte är utbildad då alla våra kurser är kvalitetssäkrade. Förutom intresse och/eller utbildning så letar vi efter personer med följande egenskaper:

  • Driven och framåt.
  • Hög förmåga att ta egna initiativ.
  • Villig att lära sig jobba online, utbildning står vi för.
  • Har tid 5-15 timmar per vecka.
  • Positiv och en bra attityd.
  • Målfokuserad.
  • Ledaregenskaper

HCO växer kraftigt och tycker du om att leda andra kommer du på sikt även att kunna utvecka din roll och jobba som projektledare och även handleda nya coacher.

Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan.

Ansökan sker via mail.



Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Holmstedt, Carl-Johan
Hemsida: https://www.halsocoachonline.com
Ansökan
Ansök senast 17 maj (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Hjärnkoll Halland söker föreläsare

Arbetsgivare / Ort: Nsph Halland / Kungsbacka
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 23 maj (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Om jobbet

Vill du bli en av oss?

Hjärnkoll Halland söker nu nya ambassadörer som kan föreläsa om psykisk ohälsa utifrån eget perspektiv eller som anhörig. Som ambassadör kan du få uppdrag i hela Halland, men även på andra platser i landet.

Hjärnkoll är en rikstäckande förening med ambassadörsverksamhet. Våra ambassadörer är personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller psykiska funktionstillstånd. De finns i hela landet och har som syfte att skapa öppenhet, engagemang och minska fördomar kring psykisk ohälsa i arbetslivet, inom vården, i media och bland allmänheten.

Ambassadörerna föreläser, leder utbildningar, startar diskussioner och mycket annat – på skolor, arbetsplatser, myndigheter och ute i samhället. De syns och hörs också ofta i media. Allt för att visa att psykisk ohälsa inte är något att vara rädd för. Vi har alla olika funktionssätt och vi tjänar alla på att olikheterna tas tillvara, mänskligt och ekonomiskt. Vårt långsiktiga mål är att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett psykiska olikheter.

Hjärnkolls viktigaste uppgift är att öka öppenheten kring psykisk ohälsa. Motorn i arbetet är över 300 engagerade och kunniga ambassadörer i alla åldrar runt om i landet som föreläser om sina erfarenheter av psykisk ohälsa.

Nu söker vi dig som är intresserad av att bli en av våra nya ambassadörer i Halland. Du har antingen egen erfarenhet av psykisk ohälsa/funktionsnedsättning eller som anhörig. Du är också återhämtad och har distans till dina erfarenheter.

Det här erbjuder vi dig som Hjärnkollsambassadör:

Vi erbjuder utbildning till föreläsare skräddarsydd för Hjärnkollsambassadörer. När du blivit utbildad och genomför en föreläsning får du i dagsläget en ersättning på 3100 kr före skatt.

Hjärnkoll Halland har i dagsläget 16 ambassadörer. Förutom att vi håller föreläsningar träffas vi också en gång i kvartalet för vidareutbildning och nätverkande. Två gånger om året genomför vi också manifestationer för att uppmärksamma allmänheten om psykisk ohälsa. Därtill informerar vi på mässor, konferenser och liknande.

Som Hjärnkollsambassadör kommer du att föreläsa i olika sammanhang som på skolor, arbetsplatser, intresseorganisationer och för personal inom kommun och region mm.

Vill du veta mer om vad det innebär att vara en Hjärnkollsambassadör? Kontakta vår samordnare Sara Niklasson på e-post: [email protected] eller på telefon 070-7829976 måndag-onsdag 9.00-12.00

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Nsph Halland
Energigatan 10 A
43437 Kungsbacka
Hemsida: www.hjarnkoll.se
Ansökan
Ansök senast 23 maj (8 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Preventionsstrateg, individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivare / Ort: Sandvikens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 maj (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen söker en preventionsstrateg som främst ska samordna det ANDTS- och våldsförebyggande arbetet inom kommunen. Tjänsten är placerad vid individ- och familjeomsorgsförvaltningens administrativa enhet och ska i hög grad samarbeta med andra kommunala verksamheter och aktörer inom området. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner: - semesterväxling - årsarbetstid - friskvård till förmånligt pris - hälsofrämjande aktiviteter - extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år - personal- och fritidsföreningen Pulsen ARBETSUPPGIFTER Preventionsstrategens arbetsuppgifter innebär att planera, samordna, driva, utveckla och utvärdera det övergripande ANDTS- och våldsförebyggande arbetet. Uppdraget innebär att arbeta utifrån nationella, regionala och lokala styrdokument. I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka området hållbar samhällsutveckling, ANDTS- och våldsförebyggande frågor samt överföra och omsätta erfarenheter och kunskaper till strategier för ett lokalt, konkret och långsiktigt arbete. I arbetet ingår att påverka och ge stöd till förvaltningar och bolag att tillämpa dessa strategier för att åstadkomma verksamhets- och samhällsutveckling. Du förväntas att utifrån en stor informationsmängd sammanställa och analysera material som kan komma att utgöra underlag för politiska beslut. Uppdraget inkluderar att initiera insatser samt vara ett stöd under implementering av metoder och arbetssätt som syftar till att främja en positiv utveckling för specifika grupper eller områden i kommunen. Samordningen och utvecklingen av det ANDTS- och våldsförebyggande arbetet sker i nära samarbete med folkhälso- och trygghetsstrateg och alkoholhandläggare samt övriga kommunala förvaltningar och andra aktörer inom området. Funktionen är strategisk med ett övergripande ansvar för preventionsrelaterade frågor främst inom ANDTS- och våldsförebyggande arbete men även uppdrag inom andra preventionsområden kan bli aktuella. I tjänsten ingår förvaltningsövergripande arbetsuppgifter så som att leda och delta i nätverk eller processer som rör hela kommunkoncernen. Du medverkar i regionens nätverk för preventionssamordnare och ingår i referensgrupper både lokalt och regionalt. Du kommer att initiera informations- och kunskapshöjande insatser, för såväl medborgare som medarbetare, samt medborgardialoger för att tillvarata olika målgruppers synpunkter och behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap, socialt arbete eller folkhälsovetenskap. Du har god kunskap om och erfarenhet av preventionsarbete, risk- och skyddsfaktorer samt preventionsnivåer. Det är meriterande om du har erfarenhet av strategiskt ANDTS- och/eller våldsförebyggande arbete och kan omsätta teoretisk kunskap till praktiskt arbete. För att nå ett gott resultat behöver du vara självständig, ha initiativförmåga och handlingskraft. Du har hög kompetens i att kunna mobilisera och motivera människor till gemensamma insatser. Du är intresserad av metodutveckling och samordning. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Kunskaper om och erfarenhet av statistik- och enkätverktyg är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är en fördel om du har körkort. ÖVRIGT I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval. Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare. I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Arbetsgivare
Sandvikens kommun
Ansökan
Ansök senast 23 maj (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker coacher till Nytidas dagliga verksamheter

Arbetsgivare / Ort: Nytida AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 maj (13 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Nu söker vi coacher med utbildningsbakgrund som fysioterapeut, beteendevetare eller arbetsterapeut för dagliga verksamhet. Vi erbjuder utbildning och flera förmåner. Sök tjänsten senast 28 maj 2021. Just nu söker vi dig som som är utbildad beteendevetare, socionom, fysioterapeut eller arbetsterapeut och som verkligen vill jobba i direkt socialt arbete genom att stötta personer med funktionsvariationer till utveckling. Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar - respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Det här erbjuder vi: Grundutbildning och vidareutbildning via vår egen utbildningsorganisation Lära när du tillsvidareanställs inom Nytida. Förmånsportal med rabatter och förmåner Ledarskapsutbildade chefer nära dig En gemensam pedagogik för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag och skobidrag Kollektivavtal Ditt uppdrag Arbetet innebär att stötta personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/eller intellektuell funktionsnedsättning till utveckling. På Nytidas dagliga verksamhet har vi en huvudinriktning; den individuella. Att verksamheten är individuellt utformad är överordnat allt annat. Vi utgår ifrån personens behov, intressen, motivation och framför allt resurser. Därför varierar verksamheten från person till person. En stark önskan hos de flesta är att knyta eller återknyta kontakten med arbetslivet. För att hela livet ska upplevas som meningsfullt behövs det ofta någonting mer. Det kan handla om att få utvecklas genom fysisk aktivitet, utbildning, hantverk, eller att bara få träffa andra för att umgås och samtala om allt det som är livet. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med klienten sätta mål, planera och dokumentera utifrån aktuell genomförandeplan samt ha kontakter med handläggare och nätverk. Om enheterna Vi söker coacher till flera av våra dagliga verksamheter; bland annat i Globen, Liljeholmen och Danderyd. Våra enheter ligger placerade med goda förbindelser till kollektivtrafik. På enheterna finns bland annat en musikstudio, kök, samtalsrum, datorplatser och rum för skapande. Du får möjlighet att jobba i en arbetsgrupp på sex till sju personer där fokus ligger på att utvecklas och ha roligt ihop. Verksamheten erbjuder många olika typer av aktiviteter som är indelade i följande verksamhetsinriktningar: Jobb och utbildning, kultur och skapande, träning och hälsa, djur och natur samt person och relation. Aktiviteterna bedrivs i grupp och utifrån de individuella förutsättningar och målsättningar individen har. Arbetet är förlagt inne på verksamheten, ute på exempelvis en praktikplats eller ett gym. Hos oss går personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Några av våra enheter har specialinriktning mot psykisk hälsa och personer med hemmasittarprobematik. Din erfarenhet och kunskap Vi gissar att du som söker dig till oss: har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor är ansvarskännande och har en personlig mognad trivs med att jobba i team och stötta dina kollegor Du har lägst akademisk utbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen. Du har god datorvana samt erfarenhet av dokumentation. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav men i övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Körkort krävs. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa. Övrigt Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning Arbetstider och tjänstgöringsgrad: heltid, tillsvidare. Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: augusti/september alternativt enl ök. Sista ansökningsdag: 2021-05-28, men urval sker löpande För mer information kontakta: [email protected] Facklig kontakt: Kommunal 010-442 90 32 Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Om du vill läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här (https://team.nytida.se/). Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. (http://www.nytida.se) www.nytida.se (http://www.nytida.se)
Arbetsgivare
Nytida AB
Ansökan
Ansök senast 28 maj (13 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.