På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Folkhälsosamordnare

Folkhälsosamordnare

En folkhälsosamordnare / folkhälsovetare arbetar med att förbättra befolkningens hälsa genom att analysera och påverka hälsan.

Som folkhälsosamordnare / folkhälsovetare är det värdefullt om du har erfarenhet av internationellt biståndsarbete, socialmedicin, folkhälsoarbete, hälso- och sjukvårdsfrågor, forskning och undervisning. 

Målet är att förebygga sjukdomar, skador och annan ohälsa hos individer. Genom att du arbetar med frågor  som handlar om folkhälsa ger det också en god grund för att arbeta inom hälso- och sjukvård utifrån ett samhällsperspektiv, till exempel genom att införa hälsofrämjande satsningar som kan minska behovet av vård. 

Utbildning

Utbildning i folkhälsovetenskap finns på Folkhälsovetenskapliga programmet vid ett antal universitet och högskolor i landet. Masterprogram finns vid några universitet/högskolor.

Det finns även andra utbildningar, både grundutbildningar och masterutbildningar, som innehåller folkhälsovetenskap respektive hälsovetenskap.

Utbildningar inom hälsoområdet finns även inom Yrkeshögskolan.

Bra grundkunskap finns bl a på gymnasiets Naturvetenskapsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet.

Arbetsplats

Hälsosamordnare kan till exempel arbeta i en kommun, region, myndighet eller inom den privata sektorn med att bland annat försöka förbättra samhällsstrukturer, levnadsvanor och arbetsmiljö.

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Hälsocoach online

Arbetsgivare / Ort: Holmstedt, Carl-Johan
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 17 May (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Hälsoinformatör

Om jobbet

Vi behöver bli fler som jobbar med att coacha andra till en bättre online.

Då allt blir mer och mer online så ökar trycket på coacher som kan jobba online med att hjälpa andra till en bättre hälsa.

Därför söker vi dig som kan tänka dig att jobba som Hälsocoach online.

Arbetet innebär att du jobbar online med att coacha kunder genom kost, tränings och hälsokurser på www.formbar.se.

Genom att följa kunden i framstegen i den redan klara kursen så är du kundens personliga kontakt och coach.

I jobbet ingår även att jobba med digital marknadsföring. Du kommer att jobba på Social media, med e-postlista samt lära dig att skapa marknadsföringsmaterail som du behöver för att kunna vara verksam online.

Hälsocoach online är ett färdigt koncept och utbildning finns internt för rätt person. Alla som börjar jobba med oss får en 6 veckors grundutbildning (den är helt online) för att sedan kunna jobba självständigt online.

Arbetet är helt online men vi ses över videomöten 1-2 ggr per vecka utöver det så har du en personlig handledare som följer upp dig och ditt arbete.

Utbildningen innehåller följande:

  • Kostlära & Näringslära
  • Träningslära
  • Hälsa och hälsoarbete som coach
  • Målsättning
  • Coachning
  • Mental träning
  • Målsättning & planering
  • Entreprenörskap bas

Utbildningsmomenten är grundläggande, då kurser är färdigskapade behövs ingen PT utbildning eller liknande även om det såklart är meriterande.

Utbildningen innehåller även:

  • Grunder i digital strategi
  • Skapande av landningssida och byggandet av e-postlista
  • Introduktion till foto och video
  • Bildskapande för webb
  • Grunder i att sända live
  • Hur du driver en Community
  • Företagande bas
  • Community management

Detta är basen i att komma igång och lära sig att jobba proffessionellt online. Utbildningen är frå grunden och är pedagogiskt upplagd så att alla som är intresserade av att lära sig jobba online ska kunna komma igång utan förkunskaper.

Efter grundutbildning och examination börjar jobbet som coach.

Arbetet är helt online och du kan jobba varifrån du vill vilket innebär att du själv bestämmer om du vill jobba heltid eller deltid. Friheten att kunna planera sin egen tid innebär att du jobbar provisionsbaserat.

Vi söker dig som är intresserad av hälsa, du kan vara rätt person även om du inte är utbildad då alla våra kurser är kvalitetssäkrade. Förutom intresse och/eller utbildning så letar vi efter personer med följande egenskaper:

  • Driven och framåt.
  • Hög förmåga att ta egna initiativ.
  • Villig att lära sig jobba online, utbildning står vi för.
  • Har tid 5-15 timmar per vecka.
  • Positiv och en bra attityd.
  • Målfokuserad.
  • Ledaregenskaper

HCO växer kraftigt och tycker du om att leda andra kommer du på sikt även att kunna utvecka din roll och jobba som projektledare och även handleda nya coacher.

Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan.

Ansökan sker via mail.



Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Holmstedt, Carl-Johan
Hemsida: https://www.halsocoachonline.com
Ansökan
Ansök senast 17 May (6 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Expert/rådgivare inom global hälsa

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 May (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Folkhälsoplanerare

Om jobbet
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor. ReAct (http://www. reactgroup.org) är ett internationellt nätverk fokuserat på antibiotikaresistens som finansieras av Sida och koordineras från Uppsala universitet. ReAct grundades 2005 och är nu aktivt på fem kontinenter med regionala kontor belägna i USA, Afrika, Asien och Latinamerika. Vi arbetar för att öka kunskap om problemen kring antibiotikaresistens och identifiera politiska och tekniska lösningar som utgår från ett systemperspektiv där vi ser en hållbar tillgång till effektiva antibiotika som en global utvecklingsfråga. Vårt påverkansarbete riktar sig mot olika aktörer, inklusive politiker och andra beslutsfattare på nationell och global nivå, internationella organisationer, och civilsamhällesorganisationer. ReAct driver bland annat en webbaserad "Toolbox" med verktyg för att underlätta för olika aktörer att vidta åtgärder mot antibiotikaresistens i låg-och medelinkomstländer (http://www.reactgroup.org/toolbox). Mer om ReActs verksamhet finns på https://www.reactgroup.org/ ReAct Europe tillhör Institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet, som är en stor klinisk institution med ca 250 anställda och över 300 personer som är anknutna via Akademiska Sjukhuset. Mer om institutionens verksamhet finns på http://www.medsci.uu.se Vi söker nu en medarbetare som ska bidra till vårt vetenskapliga och policyinriktade arbete. Befattningen kommer att vara baserad i Uppsala, men eftersom vår påverkansarbete ofta är riktat mot internationella organisationer, EU-institutionerna samt inkluderar nära samarbete med ReActs regionala kontor, så omfattar tjänsten en del utlandsresor och arbetsspråket är engelska. Arbetsuppgifter: - Arbete med ReActs projekt i aktuell arbetsplan, vilken utarbetas varje år efter prioriteringar i samordning med resten av nätverket. Detta kan innebära: - Bidra till det vetenskapliga och policyinriktade arbetet enligt behov utifrån aktuell arbetsplan. - Omvärdsbevakning av politiska initiativ och diskussioner inom antibiotikaresistensområdet och andra relevanta områden som till exempel global tillgång till medicin. - Kritisk granskning av befintlig litteratur inom antibiotikaresistensområdet (vetenskapliga tidskrifter, media, vetenskapliga konferenser etc.).      - Kommunikationsarbete genom att bidra till skrivandet av vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar för bland annat nyhetsbrev och annan extern kommunikation, samt bidra till att utveckla policyrekommendationer. - Analysera relevanta dokument och producera positionsartiklar för ReAct, baserat på ReActs uppdrag och vision samt erfarenheter från våra noder. - Assistera i underhållet och bidra till den strategiska vidareutvecklingen av ReActs ToolBox genom att identifiera nya resurser, lägga till innehåll och bidra till att aktivt främja användandet av hemsidan. - Aktivt bidra till den strategiska och kompetensmässiga utvecklingen av ReActs arbete i hela nätverket t.ex. den årliga arbetsplaneringen, utveckling av långsiktiga strategier och anslagsansökningar för ReAct. - Representera ReAct vid nationella och internationella möten. Ansvara för inrapportering av delar av ReActs verksamhet till finansiärer. - Eftersom ReAct är en platt organisation och har ett litet kärnteam kan arbetet ibland också innehålla vissa administrativa uppgifter. Kvalifikationskrav: - Akademisk examen (minimum Masternivå) inom global hälsa, farmaci, medicin, molekylärbiologi, mikrobiologi, statsvetenskap, kommunikation eller annat relevant område. - God kunskap om och erfarenhet av arbete kring hälsofrågor, infektionssjukdomar och/eller antibiotikaresistens. - Intresse av att arbeta i ett mångkulturellt nätverk och lyhördhet för de utmaningar det innebär att arbeta i ett decentraliserat team. - God professionell nivå i engelska (både muntligt och skriftligt). - God erfarenhet av kommunikativt arbete, särskilt skriftlig kommunikation eg. publikationer i vetenskapliga eller populärvetenskapliga tidskrifter, policyrapporter, hemsidor/bloggar, eller debattartiklar. - Flexibilitet och förmåga att fungera självständigt och med ibland korta leveranstider. Meriterande i övrigt: - Du ska vara initiativrik och ha erfarenhet av att driva egna projekt. - Du bör kunna destillera komplexa problem, ensam och i samarbete med andra, till lättfattliga och målgruppsanpassade budskap. - Möjlighet och intresse av att resa i tjänsten. - Kunskaper i andra språk, särskilt svenska och spanska. - Erfarenhet av att interagera med, engagera och driva frågor mot politiker, andra beslutsfattare, NGOer eller internationella organisationer. - Erfarenhet av arbete med fokus på forskning och policyarbete, gärna inom hälsoområdet. - Internationell erfarenhet, särskilt från låg- och medelinkomstländer. Vi är passionerade och engagerade i frågan och vi letar efter någon som passar in i vårt team. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper så som initiativförmåga, planeringsförmåga, samarbetsförmåga och driv. Vi ser gärna att man identifierar sig med ReActs värdegrunder, se https://www.reactgroup.org/about-us/our-values-and-vision/ ReAct erbjuder en omväxlande miljö, med stora möjligheter för rätt kandidat att göra sitt eget avtryck i en viktig fråga. Observera att det är möjligt att bo i Stockholm och pendla till Uppsala. Vi föredrar ansökningar på engelska. Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde: Så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 2 år. Anställningens omfattning: 100 %. Upplysningar om anställningen lämnas av: Andreas Sandgren, Director ReAct Europe, 0730-48 55 86, [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 20 maj, 2021, UFV-PA 2021/1651. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Arbetsgivare
Uppsala Universitet
Ansökan
Ansök senast 20 May (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Hjärnkoll Halland söker föreläsare

Arbetsgivare / Ort: Nsph Halland / Kungsbacka
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Om jobbet

Vill du bli en av oss?

Hjärnkoll Halland söker nu nya ambassadörer som kan föreläsa om psykisk ohälsa utifrån eget perspektiv eller som anhörig. Som ambassadör kan du få uppdrag i hela Halland, men även på andra platser i landet.

Hjärnkoll är en rikstäckande förening med ambassadörsverksamhet. Våra ambassadörer är personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller psykiska funktionstillstånd. De finns i hela landet och har som syfte att skapa öppenhet, engagemang och minska fördomar kring psykisk ohälsa i arbetslivet, inom vården, i media och bland allmänheten.

Ambassadörerna föreläser, leder utbildningar, startar diskussioner och mycket annat – på skolor, arbetsplatser, myndigheter och ute i samhället. De syns och hörs också ofta i media. Allt för att visa att psykisk ohälsa inte är något att vara rädd för. Vi har alla olika funktionssätt och vi tjänar alla på att olikheterna tas tillvara, mänskligt och ekonomiskt. Vårt långsiktiga mål är att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett psykiska olikheter.

Hjärnkolls viktigaste uppgift är att öka öppenheten kring psykisk ohälsa. Motorn i arbetet är över 300 engagerade och kunniga ambassadörer i alla åldrar runt om i landet som föreläser om sina erfarenheter av psykisk ohälsa.

Nu söker vi dig som är intresserad av att bli en av våra nya ambassadörer i Halland. Du har antingen egen erfarenhet av psykisk ohälsa/funktionsnedsättning eller som anhörig. Du är också återhämtad och har distans till dina erfarenheter.

Det här erbjuder vi dig som Hjärnkollsambassadör:

Vi erbjuder utbildning till föreläsare skräddarsydd för Hjärnkollsambassadörer. När du blivit utbildad och genomför en föreläsning får du i dagsläget en ersättning på 3100 kr före skatt.

Hjärnkoll Halland har i dagsläget 16 ambassadörer. Förutom att vi håller föreläsningar träffas vi också en gång i kvartalet för vidareutbildning och nätverkande. Två gånger om året genomför vi också manifestationer för att uppmärksamma allmänheten om psykisk ohälsa. Därtill informerar vi på mässor, konferenser och liknande.

Som Hjärnkollsambassadör kommer du att föreläsa i olika sammanhang som på skolor, arbetsplatser, intresseorganisationer och för personal inom kommun och region mm.

Vill du veta mer om vad det innebär att vara en Hjärnkollsambassadör? Kontakta vår samordnare Sara Niklasson på e-post: [email protected] eller på telefon 070-7829976 måndag-onsdag 9.00-12.00

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Nsph Halland
Energigatan 10 A
43437 Kungsbacka
Hemsida: www.hjarnkoll.se
Ansökan
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Preventionsstrateg, individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivare / Ort: Sandvikens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen söker en preventionsstrateg som främst ska samordna det ANDTS- och våldsförebyggande arbetet inom kommunen. Tjänsten är placerad vid individ- och familjeomsorgsförvaltningens administrativa enhet och ska i hög grad samarbeta med andra kommunala verksamheter och aktörer inom området. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner: - semesterväxling - årsarbetstid - friskvård till förmånligt pris - hälsofrämjande aktiviteter - extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år - personal- och fritidsföreningen Pulsen ARBETSUPPGIFTER Preventionsstrategens arbetsuppgifter innebär att planera, samordna, driva, utveckla och utvärdera det övergripande ANDTS- och våldsförebyggande arbetet. Uppdraget innebär att arbeta utifrån nationella, regionala och lokala styrdokument. I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka området hållbar samhällsutveckling, ANDTS- och våldsförebyggande frågor samt överföra och omsätta erfarenheter och kunskaper till strategier för ett lokalt, konkret och långsiktigt arbete. I arbetet ingår att påverka och ge stöd till förvaltningar och bolag att tillämpa dessa strategier för att åstadkomma verksamhets- och samhällsutveckling. Du förväntas att utifrån en stor informationsmängd sammanställa och analysera material som kan komma att utgöra underlag för politiska beslut. Uppdraget inkluderar att initiera insatser samt vara ett stöd under implementering av metoder och arbetssätt som syftar till att främja en positiv utveckling för specifika grupper eller områden i kommunen. Samordningen och utvecklingen av det ANDTS- och våldsförebyggande arbetet sker i nära samarbete med folkhälso- och trygghetsstrateg och alkoholhandläggare samt övriga kommunala förvaltningar och andra aktörer inom området. Funktionen är strategisk med ett övergripande ansvar för preventionsrelaterade frågor främst inom ANDTS- och våldsförebyggande arbete men även uppdrag inom andra preventionsområden kan bli aktuella. I tjänsten ingår förvaltningsövergripande arbetsuppgifter så som att leda och delta i nätverk eller processer som rör hela kommunkoncernen. Du medverkar i regionens nätverk för preventionssamordnare och ingår i referensgrupper både lokalt och regionalt. Du kommer att initiera informations- och kunskapshöjande insatser, för såväl medborgare som medarbetare, samt medborgardialoger för att tillvarata olika målgruppers synpunkter och behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap, socialt arbete eller folkhälsovetenskap. Du har god kunskap om och erfarenhet av preventionsarbete, risk- och skyddsfaktorer samt preventionsnivåer. Det är meriterande om du har erfarenhet av strategiskt ANDTS- och/eller våldsförebyggande arbete och kan omsätta teoretisk kunskap till praktiskt arbete. För att nå ett gott resultat behöver du vara självständig, ha initiativförmåga och handlingskraft. Du har hög kompetens i att kunna mobilisera och motivera människor till gemensamma insatser. Du är intresserad av metodutveckling och samordning. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Kunskaper om och erfarenhet av statistik- och enkätverktyg är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är en fördel om du har körkort. ÖVRIGT I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval. Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare. I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Arbetsgivare
Sandvikens kommun
Ansökan
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.