På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Friskvårdskonsulent
Spela filmen

Friskvårdskonsulent

Som friskvårdskonsulent arbetar du med att stimulera människor till en mer hälsosam livsstil. Arbetet kan handla om att genomföra olika friskvårdsaktiviteter för anställda på ett företag, eller att planera mer strategiska insatser för att öka hälsan.

I din roll som friskvårdskonsulent arbetar du med att kartlägga olika personens livsstil och skapa personliga hälsoprofiler som används för att motivera till en mer hälsosam livsstil. I arbetet ingår till exempel att genomföra samtal kring olika faktorer som påverkar hälsan samt mätning av vikt, blodtryck och konditionstester.

Du kan även arbeta med olika motions- och friluftsaktiviteter som gymnastik eller vattengympa. Friskvårdskonsulenter kan arbeta som personliga tränare eller leda utbildningar kring ämnen som stress, hur man minskar arbetets belastning olika delar av kroppen, kost, rökning eller hur man jobbar med att få ett ökat självförtroende.

En liknande yrkesroll är hälsopedagog, men då har du ofta ett större ekonomiskt ansvar och gör mer omfattande utvärderingar av olika friskvårdsinsatser. Det kan handla om att säkerställa ett brett utbud av aktiviteter, ofta genom att anlita ledare och lärare. På en större arbetsplats är det vanligt att hälsopedagoger har ansvar för att ge friskvårdsombuden regelbunden utbildning i friskvårdsfrågor.

Utbildning

Lämpliga utbildningar kan till exempel finnas inom yrkeshögskolan.

Inom folkhögskolan finns friskvårdslinjer, de flesta ettåriga, där man utbildar sig för att arbeta praktiskt med hälsa.

Bra grundutbildning finns på gymnasieskolans Barn- och fritidsprogrammet eller Vård- och omsorgsprogrammet.

Framtidsutsikter

På fem års sikt är prognosen fortsatt stor konkurrens om jobben för både nyexaminerade och erfarna. Idag finns ett tjugotal utbildningar i landet som examinerar hälsovetare varje år.

Arbetsmarknadsläget ser ungefär likadant ut i hela landet, men det finns flest jobbmöjligheter i de större städerna och regionerna. Det är lika stor konkurrens om jobben oavsett vilken utbildningsinriktning man väljer.

Arbetsplats

Du kan vara anställd på ett större företag eller i en organisation, inom företagshälsovården, eller arbeta som egen företagare.

Visste du att...?

... sömnbrist på 1,5 timme per natt försämrar hjärnans förmåga att vara "pigg" och därför också kunna fatta bra beslut med upp till 30%. Antal svenskar som söker hjälp för sina sömnproblem har mer än fördubblats under de senaste 15 åren. 

Visa mer
Visa mindre

8 Lediga jobb

Spinninginstruktör

Arbetsgivare / Ort: ASC i Värnamo AB / Värnamo
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Vi söker dig som är positiv, glad och utåtriktad och som brinner för att arbeta med människor samt inom genren träning och hälsa!

Vi på Apladalens Sportcenter söker dig som kan ha 1-2 klasser i veckan, på förmiddagar, kvällar eller helger. Arbetstiderna är flexibla och vid anställning kommer vi gemensamt fram till hur många klasser du vill instruera, vilken typ av klass samt vilka dagar och tider.

Instruktörsutbildning är meriterande men inget krav. Vi ser där emot gärna att du har god träningsvana.


Arbetsgivare
ASC i Värnamo AB
Jönköpingsvägen 41 C
33134 Värnamo
Hemsida: www.apladalenssportcenter.se
Ansökan
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Hälsocoach online

Arbetsgivare / Ort: Holmstedt, Carl-Johan
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 17 May (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Hälsoinformatör

Om jobbet

Vi behöver bli fler som jobbar med att coacha andra till en bättre online.

Då allt blir mer och mer online så ökar trycket på coacher som kan jobba online med att hjälpa andra till en bättre hälsa.

Därför söker vi dig som kan tänka dig att jobba som Hälsocoach online.

Arbetet innebär att du jobbar online med att coacha kunder genom kost, tränings och hälsokurser på www.formbar.se.

Genom att följa kunden i framstegen i den redan klara kursen så är du kundens personliga kontakt och coach.

I jobbet ingår även att jobba med digital marknadsföring. Du kommer att jobba på Social media, med e-postlista samt lära dig att skapa marknadsföringsmaterail som du behöver för att kunna vara verksam online.

Hälsocoach online är ett färdigt koncept och utbildning finns internt för rätt person. Alla som börjar jobba med oss får en 6 veckors grundutbildning (den är helt online) för att sedan kunna jobba självständigt online.

Arbetet är helt online men vi ses över videomöten 1-2 ggr per vecka utöver det så har du en personlig handledare som följer upp dig och ditt arbete.

Utbildningen innehåller följande:

  • Kostlära & Näringslära
  • Träningslära
  • Hälsa och hälsoarbete som coach
  • Målsättning
  • Coachning
  • Mental träning
  • Målsättning & planering
  • Entreprenörskap bas

Utbildningsmomenten är grundläggande, då kurser är färdigskapade behövs ingen PT utbildning eller liknande även om det såklart är meriterande.

Utbildningen innehåller även:

  • Grunder i digital strategi
  • Skapande av landningssida och byggandet av e-postlista
  • Introduktion till foto och video
  • Bildskapande för webb
  • Grunder i att sända live
  • Hur du driver en Community
  • Företagande bas
  • Community management

Detta är basen i att komma igång och lära sig att jobba proffessionellt online. Utbildningen är frå grunden och är pedagogiskt upplagd så att alla som är intresserade av att lära sig jobba online ska kunna komma igång utan förkunskaper.

Efter grundutbildning och examination börjar jobbet som coach.

Arbetet är helt online och du kan jobba varifrån du vill vilket innebär att du själv bestämmer om du vill jobba heltid eller deltid. Friheten att kunna planera sin egen tid innebär att du jobbar provisionsbaserat.

Vi söker dig som är intresserad av hälsa, du kan vara rätt person även om du inte är utbildad då alla våra kurser är kvalitetssäkrade. Förutom intresse och/eller utbildning så letar vi efter personer med följande egenskaper:

  • Driven och framåt.
  • Hög förmåga att ta egna initiativ.
  • Villig att lära sig jobba online, utbildning står vi för.
  • Har tid 5-15 timmar per vecka.
  • Positiv och en bra attityd.
  • Målfokuserad.
  • Ledaregenskaper

HCO växer kraftigt och tycker du om att leda andra kommer du på sikt även att kunna utvecka din roll och jobba som projektledare och även handleda nya coacher.

Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan.

Ansökan sker via mail.



Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Holmstedt, Carl-Johan
Hemsida: https://www.halsocoachonline.com
Ansökan
Ansök senast 17 May (6 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Hjärnkoll Halland söker föreläsare

Arbetsgivare / Ort: Nsph Halland / Kungsbacka
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Rörlig ackords- eller provisionslön
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Om jobbet

Vill du bli en av oss?

Hjärnkoll Halland söker nu nya ambassadörer som kan föreläsa om psykisk ohälsa utifrån eget perspektiv eller som anhörig. Som ambassadör kan du få uppdrag i hela Halland, men även på andra platser i landet.

Hjärnkoll är en rikstäckande förening med ambassadörsverksamhet. Våra ambassadörer är personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller psykiska funktionstillstånd. De finns i hela landet och har som syfte att skapa öppenhet, engagemang och minska fördomar kring psykisk ohälsa i arbetslivet, inom vården, i media och bland allmänheten.

Ambassadörerna föreläser, leder utbildningar, startar diskussioner och mycket annat – på skolor, arbetsplatser, myndigheter och ute i samhället. De syns och hörs också ofta i media. Allt för att visa att psykisk ohälsa inte är något att vara rädd för. Vi har alla olika funktionssätt och vi tjänar alla på att olikheterna tas tillvara, mänskligt och ekonomiskt. Vårt långsiktiga mål är att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett psykiska olikheter.

Hjärnkolls viktigaste uppgift är att öka öppenheten kring psykisk ohälsa. Motorn i arbetet är över 300 engagerade och kunniga ambassadörer i alla åldrar runt om i landet som föreläser om sina erfarenheter av psykisk ohälsa.

Nu söker vi dig som är intresserad av att bli en av våra nya ambassadörer i Halland. Du har antingen egen erfarenhet av psykisk ohälsa/funktionsnedsättning eller som anhörig. Du är också återhämtad och har distans till dina erfarenheter.

Det här erbjuder vi dig som Hjärnkollsambassadör:

Vi erbjuder utbildning till föreläsare skräddarsydd för Hjärnkollsambassadörer. När du blivit utbildad och genomför en föreläsning får du i dagsläget en ersättning på 3100 kr före skatt.

Hjärnkoll Halland har i dagsläget 16 ambassadörer. Förutom att vi håller föreläsningar träffas vi också en gång i kvartalet för vidareutbildning och nätverkande. Två gånger om året genomför vi också manifestationer för att uppmärksamma allmänheten om psykisk ohälsa. Därtill informerar vi på mässor, konferenser och liknande.

Som Hjärnkollsambassadör kommer du att föreläsa i olika sammanhang som på skolor, arbetsplatser, intresseorganisationer och för personal inom kommun och region mm.

Vill du veta mer om vad det innebär att vara en Hjärnkollsambassadör? Kontakta vår samordnare Sara Niklasson på e-post: [email protected] eller på telefon 070-7829976 måndag-onsdag 9.00-12.00

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Nsph Halland
Energigatan 10 A
43437 Kungsbacka
Hemsida: www.hjarnkoll.se
Ansökan
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Preventionsstrateg, individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivare / Ort: Sandvikens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen söker en preventionsstrateg som främst ska samordna det ANDTS- och våldsförebyggande arbetet inom kommunen. Tjänsten är placerad vid individ- och familjeomsorgsförvaltningens administrativa enhet och ska i hög grad samarbeta med andra kommunala verksamheter och aktörer inom området. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner: - semesterväxling - årsarbetstid - friskvård till förmånligt pris - hälsofrämjande aktiviteter - extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år - personal- och fritidsföreningen Pulsen ARBETSUPPGIFTER Preventionsstrategens arbetsuppgifter innebär att planera, samordna, driva, utveckla och utvärdera det övergripande ANDTS- och våldsförebyggande arbetet. Uppdraget innebär att arbeta utifrån nationella, regionala och lokala styrdokument. I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka området hållbar samhällsutveckling, ANDTS- och våldsförebyggande frågor samt överföra och omsätta erfarenheter och kunskaper till strategier för ett lokalt, konkret och långsiktigt arbete. I arbetet ingår att påverka och ge stöd till förvaltningar och bolag att tillämpa dessa strategier för att åstadkomma verksamhets- och samhällsutveckling. Du förväntas att utifrån en stor informationsmängd sammanställa och analysera material som kan komma att utgöra underlag för politiska beslut. Uppdraget inkluderar att initiera insatser samt vara ett stöd under implementering av metoder och arbetssätt som syftar till att främja en positiv utveckling för specifika grupper eller områden i kommunen. Samordningen och utvecklingen av det ANDTS- och våldsförebyggande arbetet sker i nära samarbete med folkhälso- och trygghetsstrateg och alkoholhandläggare samt övriga kommunala förvaltningar och andra aktörer inom området. Funktionen är strategisk med ett övergripande ansvar för preventionsrelaterade frågor främst inom ANDTS- och våldsförebyggande arbete men även uppdrag inom andra preventionsområden kan bli aktuella. I tjänsten ingår förvaltningsövergripande arbetsuppgifter så som att leda och delta i nätverk eller processer som rör hela kommunkoncernen. Du medverkar i regionens nätverk för preventionssamordnare och ingår i referensgrupper både lokalt och regionalt. Du kommer att initiera informations- och kunskapshöjande insatser, för såväl medborgare som medarbetare, samt medborgardialoger för att tillvarata olika målgruppers synpunkter och behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap, socialt arbete eller folkhälsovetenskap. Du har god kunskap om och erfarenhet av preventionsarbete, risk- och skyddsfaktorer samt preventionsnivåer. Det är meriterande om du har erfarenhet av strategiskt ANDTS- och/eller våldsförebyggande arbete och kan omsätta teoretisk kunskap till praktiskt arbete. För att nå ett gott resultat behöver du vara självständig, ha initiativförmåga och handlingskraft. Du har hög kompetens i att kunna mobilisera och motivera människor till gemensamma insatser. Du är intresserad av metodutveckling och samordning. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Kunskaper om och erfarenhet av statistik- och enkätverktyg är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är en fördel om du har körkort. ÖVRIGT I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval. Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare. I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Arbetsgivare
Sandvikens kommun
Ansökan
Ansök senast 23 May (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samordnare, studenters studiemiljö

Arbetsgivare / Ort: Högskolan i Borås
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 May (14 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Friskvårdsledare

Om jobbet
Högskolans stöd till utbildning, forskning och till ledningsfunktioner finns samlat i enheten Verksamhetsstöd. Vi söker nu en samordnare för studenters studiemiljö med placering på studenthälsan på avdelningen Studentcentrum. Studenthälsans uppgift är att arbeta förebyggande för att främja studenternas fysiska och psykiska hälsa. Till Studenthälsan söker sig studenter som behöver stöd under studietiden av olika skäl. I teamet finns sjuksköterska och kuratorer. De arbetar förebyggande och behandlande, såväl individuellt som på grupp- och organisationsnivå. Samordnaren kompletterar gruppen genom att ha ett sammanhållande uppdrag för instanser, planering och att driva processer  med fokus på studenternas studiemiljö och deras först studieår. Arbetsbeskrivning Anställningen innebär att samordna och planera för insatser under studenternas första studieår och arbeta aktivt med studenternas studiemiljö. Vidare innebär arbetet att tillsammans med representanter från Studenthälsan, kärnverksamhet, stödverksamhet och Studentkåren identifiera, planera och genomföra informationsinsatser och aktiviteter för studenterna under deras första studieår för att underlätta deras studier. Det ingår att aktivt arbeta för tillgänglig undervisning med syfte att förbättra studenternas studiemiljö. Anställningen innebär även arbete med studiesociala aktiviteter. Kvalifikationer  För anställningen som samordnare krävs en kandidatexamen med inriktning folkhälsa alternativt beteendevetenskap, socionom eller annan liknande utbildning. Du som sökande ska ha förmåga att uttrycka dig väl i svenska såväl som engelska i både tal och skrift, samt ha goda kunskaper i att arbeta med digitala verktyg. Därtill efterfrågas vana i att självständigt driva projekt, ha hög servicekänsla, ge korrekt bemötande liksom att vara flexibel, inneha god förmåga till samarbete och att hantera flera frågor samtidigt. Krav är även att ha god blick för det hälsofrämjande studentperspektivet. Det är för anställningen meriterande med följande: • Erfarenhet av att arbeta med unga vuxna, individuellt och i grupp. • Projektledarskap • Erfarenhet av arbete inom högre utbildning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Högskolan i Borås värdesätter de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Anställningsform: Allmän visstidsanställning under ett år med möjlighet till förlängning. Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse Placeringsort: Borås Diarienummer: PA 2021/89 Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av avdelningschef Lena Tyrén via telefon 033-435 4203 eller via mail [email protected] Fackliga företrädare är Magnus Sirhed, OFR-ST, Susanne Håkansson, Saco-S, de nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Ansökan Du ansöker om anställningen via vår hemsida genom att klicka på ”Ansök” längst ned i annonsen.  Skriv tydligt i din ansökan vad du söker för anställning och ange diarienummer. Till din ansökan ska följande dokument bifogas: • Personligt brev • CV med referensuppgifter och löneanspråk • Intyg/betyg och övriga merithandlingar du som sökande vill åberopa Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt.  Välkommen med din ansökan senast 2021-05-25. Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera ansökningshandlingar i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Arbetsgivare
Högskolan i Borås
Hemsida: http://www.hb.se/
Ansökan
Ansök senast 25 May (14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.