På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Hälsopedagog

Hälsopedagog

Hälsopedagogens uppgift är att stimulera människor till att välja en livsstil som håller dem friska och utvecklar deras hälsa. Arbetet kan handla om att genomföra olika friskvårdsaktiviteter för anställda på ett företag eller att planera mer strategiska insatser för att öka hälsan individuellt eller för en grupp.

Som hälsopedagog kan du också kallas för en hälsovägledare. Verktygen du arbetar med är träningslära, beteendepedagogik, anatomi, ledaregenskaper, hälsoprofilbedömningar och kost- och näringslära.

Hälsopedagogen har ofta ekonomiskt ansvar och gör utvärderingar kring friskvården. De ser också till att det finns ett utbud av aktiviteter genom att anlita ledare och lärare. Ibland organiserar och genomför hälsopedagogen friskvårdsdagar, motionskampanjer eller kulturarrangemang. I arbetet kan också ingå att ta fram informations- och utbildningsmaterial.

Utbildning

Utbildning till hälsopedagog finns som ett treårigt högskoleprogram på Gymnastik och Idrottshögskola i Stockholm.

Grundläggande kunskaper finns på flera av gymnasieskolans program.

Passande grundutbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Framtidsutsikter

På fem års sikt är prognosen fortsatt stor konkurrens om jobben för både nyexaminerade och erfarna. Idag finns ett tjugotal utbildningar i landet som examinerar hälsovetare varje år.

Arbetsmarknadsläget ser ungefär likadant ut i hela landet, men det finns flest jobbmöjligheter i de större städerna och regionerna. Det är lika stor konkurrens om jobben oavsett vilken utbildningsinriktning man väljer.

Arbetsplats

Hälsopedagoger och hälsoutvecklare är konsulter eller anställda vid företag och myndigheter. Vid större företag kan du vara anställd vid företagshälsovården eller privat friskvårdsföretag. Arbetet innebär också att ansvara för att ta reda på behovet av friskvård och att utforma planer för hur friskvårdsarbetet bör se ut på arbetsplatsen.

Det är vanligt att hälsopedagoger samarbetar med arbetsplatsens idrotts- och fritidsföreningar. Läkare, dietister, fysioterapeuter, arbetsterapeuter och skyddsingenjörer är andra yrkesgrupper som hälsopedagoger samarbetar med.

Utbildningen ger dig möjlighet att som personlig tränare eller kostrådgivare lättare komma in på arbetsmarknaden inom de områdena. Du kan även exempelvis arbeta hälsofrämjande på din arbetsplats, hitta drömjobbet på ett träningscenter eller starta eget företag

Visa mer
Visa mindre

10 Lediga jobb

Aktivitetscoach

Arbetsgivare / Ort: Sundbybergs kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 17 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hälsopedagog

Om jobbet
Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi. Bällstahof är ett modernt äldreboende som ligger mitt i centrala Sundbyberg, nära till både kommunikationer, promenadstråk, affärer och restauranger. På Bällstahof finns 47 lägenheter i varierande storlekar på tre våningsplan fördelade på 6 flyglar. Varje flygel har 7-8 lägenheter. Här finns inriktning demens, somatik samt en flygel för finsktalande seniorer. På plan 1 finns en stor och inbjudande terrass på solsidan för utevistelse, rekreation och aktiviteter. I verksamheten finns även en bastu på den finska flygeln. Som aktivitetscoach kommer du att utveckla, ansvara för och hålla i aktiviteter för boende på Bällstahof, utifrån boendes önskningar, i syfte att skapa en meningsfull och innehållsrik vardag. På Bällstahof arbetar vi i ett tvärprofessionellt team. Äldreförvaltningens motto: "Mänskliga möten - vi bryr oss!" genomsyrar verksamheten och alla möten ska präglas av värme, lyhördhet, respekt och engagemang. Inom förvaltningens verksamheter pågår ett ständigt utvecklingsarbete. Förvaltningens egenregiverksamhet är sedan 2012 kvalitetscertifierad enligt ISO 9001. Med våra boende i centrum är planering, genomförande, uppföljning och ständig förbättring en naturlig del i arbetet. Som aktivitetscoach bidrar du och deltar aktivt i det kvalitetsarbetet. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att planera och genomföra aktiviteter för boende både enskilt och i grupp, på egen hand och tillsammans med andra personalgrupper. Du kommer även att handleda omvårdnadspersonal för att inspirera till att öka boendes delaktighet i vardagen. Vi vill att du är genuint intresserad av människor, kreativ och entusiasmerande. Musik, rörelse, kultur och hälsa är områden som du vill engagera andra att ta del av. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta inom äldreomsorg med personer med demenssjukdomar/somatiska sjukdomar men det är inget krav om du har andra meriter som kan passa i verksamheten. Du ska behärska svenska språket i tal och skrift. Befattningen är en projektanställning på deltid i minst 9 månader med möjlighet till förlängning. Visst arbete på kvällen eller helgen kan förekomma beroende på vilka aktiviteter som är planerade.  Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 17 oktober 2021. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev.
Arbetsgivare
Sundbybergs kommun
Hemsida: http://www.sundbyberg.se/
Ansökan
Ansök senast 17 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Aktivitetsansvarig ref. nr 113/21

Arbetsgivare / Ort: Kalix kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 18 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hälsopedagog

Om jobbet
Utbildningsförvaltningen ansvarar, på uppdrag av utbildningsnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för verksamheten inom förskola, grundskola, särskola, gymnasium, kulturskola samt vuxenutbildning i kommunen. Utbildningsförvaltningens vision är ”landets bästa förskola och skola” där elever utbildas för att vara väl rustande för vidare studier och kommande arbetsliv. Fokus ligger på lärande i ett livslångt perspektiv och målet är en förskola och skola där varje barn och elev ges möjlighet att lyckas i en lugn och trygg miljö. Visionen vi arbetar efter är  "Sveriges bästa skola", barnen och ungdomarna är Kalix framtid. Vår uppgift i förskolan är att ge dem goda kunskaper och färdigheter – en trygg och bärkraftig plattform för fortsatta studier, och så småningom för vuxenlivet.  En del av vår viktiga verksamhet är kommunens arbete med Aktivitetsansvaret. Vi erbjuder dig möjligheten att vara med och arbeta i en kunskapsorienterad verksamhet som är långt fram i utvecklingen men som även står inför spännande utmaningar och stora möjligheter! Vill du vara med och forma en verksamhet för morgondagens medborgare? Arbetsuppgifter Enligt skollagen ska din hemkommun hålla sig informerad om vilken sysselsättning kommunens ungdomar befinner sig i. Det gäller personer som är över 16 år och har slutat grundskolan, men som ännu inte fyllt 20 år. Kommunen ska också kunna erbjuda personer individuella åtgärder. Det kallas Kommunens aktivitetsansvar (KAA). Den som inte studerar eller jobbar, ska få möjlighet till någon form av aktivitet. Det gör vi genom att: - Förebygga Vi arbetar med att förebygga avhopp från grund- och gymnasieskolan, genom möten på skolan med ungdom, förälder och skolpersonal. Vi informerar då om Kommunala Aktivitetsansvaret och vad det innebär. Vi informerar även per post. - Kartlägga Vi följer upp de ungdomar i åldern 16-20 år i Kalix kommun som inte har någon form av sysselsättning. - Vägleda Vi erbjuder vägledning till ungdomar i åldern 16-20 år i Kalix kommun. Hos oss träffar du vägledare för att prata om din framtid. Det kan till exempel handla om utbildning, arbete eller praktik. - Motverka utanförskap Att inte studera, arbeta eller aktivt söka arbete eller annan sysselsättning leder ofta till utanförskap. Därför sätter vi snabbt in åtgärder för att undvika passivisering. - Samverka Vi arbetar för att skapa goda kontakter med många olika samarbetspartners: ungdom, förälder, arbetslivs- och socialförvaltningen, skolförvaltningen. Kompetenser Socialpedagog eller likande utbildning som kan vara relevant för uppdraget. Erfarenhet av arbete med ungdomar är meriterande. Övrigt Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag enligt överenskommelse. Ansökningar tas emot t.o.m. 2021-10-18. Körkort och tillgång till bil erfordras.  Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande. Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontaktpersoner Rekryterande chef Charlotte Sundqvist, skolchef, 072-200 48 75. Fackliga representanter Therese Innergård LR 0923-65 000 Dirk Fisher Lärarförbundet 0923-65 000 Vision 0923-65 000 Kommunal 0923-65 000 Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.
Arbetsgivare
Kalix kommun
Hemsida: www.kalix.se
Ansökan
Ansök senast 18 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Serviceavdelningen söker Verksamhetsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Lysekils kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 oktober (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kostkonsulent/Kostutvecklare/Måltidsutvecklare

Om jobbet
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över.  Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.  Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar. Beskrivning Vi söker dig som tillsammans med oss vill driva den fortsatta utvecklingen av kommunens Serviceavdelning, till att bli Sveriges bästa städ och kostverksamhet. Serviceavdelningen behöver hela tiden hålla takt med omvärldens utveckling inom området. Därför söker vi nu en verksamhetsutvecklare som jobbar övergripande hos avdelningen men främst med inriktning mot vår kostverksamhet. Serviceavdelningen består huvudsakligen av två kärnuppdrag - kommunens städ och kostverksamhet. Hantering av kommunens tjänstefordon är ett sidouppdrag men ingår även det i avdelningens ansvar. Vi är 85 personer som arbetar inom serviceavdelningen med fördelningen 43 medarbetare inom kostverksamheten med totalt 19 tillagnings- och mottagningskök. Inom städ arbetar 35 medarbetare med totalt 74 städobjekt som åberopar vår service. Vi är idag även 8 tjänstepersoner.  Våra kunder är kommunens interna förvaltningar och verksamheter samt de kommunala bolagen.     Arbetsuppgifter                                                                                                    Som Verksamhetsutvecklare kommer du att driva och leda utvecklings- och kvalitetsarbetet inom avdelningen. Du kommer arbeta med framtagning och implementering av strategier, metoder och rutiner för att stärka verksamheternas förutsättningar och förmåga att skapa mervärde och kvalitet i vår leverans. Detta sker tillsammans med chefer, driftpersonal och medarbetare.  Du kommer tillhöra ledningsgruppen och vara organisatoriskt placerad under avdelningschef.  Kvalifikationer Du ska ha högskoleexamen som Kostvetare eller liknande samt relevant yrkeserfarenhet alternativt att du förskansat dig yrkeserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig gentemot det ställda utbildningskravet.  Av vikt är att du har genuint intresse av att arbeta med service då vår ambition är att vi ska utvecklas till en allt bättre serviceorganisation. Du är lojal och strukturerad, har förmåga att hitta arbetssätt och se möjligheter. Du har god samarbetsförmåga samt förmåga att ta tillvara på andras kompetenser och idéer på ett prestigelöst sätt. Du behöver vara lyhörd gällande organisationens behov och har en god förmåga att planera både på lång och kort sikt. Du trivs där det är högt tempo med varierande arbetsuppgifter.  Effektiv och tydlig kommunikation är viktigt i rollen samt att upprätta och vårda relationer internt och externt för avdelningens utveckling. Du kan arbeta självständigt och är väl förtrogen med de lagar och riktlinjer som styr kommunal kostverksamhet och har erfarenhet kring kostområdets alla delar. Du är en van datoranvändare och har erfarenhet av verksamhetssystem , B-körkort är ett krav.     Villkor Tjänsten är en tillsvidaretjänst 100%  Placeringsort: Lysekil   Välkommen med din ansökan,     Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.  Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner? Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk. Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta [email protected] , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.
Arbetsgivare
Lysekils kommun
Ansökan
Ansök senast 20 oktober (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Hälsopedagog, Södersjukhuset!

Arbetsgivare / Ort: REGION STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Hälsopedagog

Om jobbet
Med en av Nordens största akutmottagningar är akutsjukvård i centrum för vår verksamhet och utgör tillsammans med de stora folksjukdomarna Södersjukhusets specialitet. Södersjukhuset har även Sveriges största förlossningsklinik med omkring 8000 förlossningar per år. Södersjukhuset har cirka 5000 medarbetare och till sjukhuset söker ungefär 150 000 patienter för akuta besök varje år. På Södersjukhuset bedrivs även omfattande klinisk forskning och utbildning. För oss är det viktigt att kombinera det stora sjukhusets möjligheter med den nära, personliga patientkontakten. Vår vision; Sveriges ledande akutsjukhus. Brinner du för frågor inom hälsa och arbetsmiljö? Och gillar du att inspirera andra i arbetet kring hälsa och livsstil? Då kanske jobbet som Hälsopedagog är rätt för dig!  Beskrivning Som Hälsopedagog (vikariat) arbetar du i Södersjukhusets Hälsoteam, en sektion inom HR-avdelningen. I Hälsoteamet ingår förutom hälsopedagoger, ergonomer och behandlande sjukgymnast och tillsammans arbetar vi med arbetsmiljö- och hälsofrågor för Södersjukhusets ca 4700 medarbetare.  I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att: - ansvara för innehåll och utförande i uppdrag, föreläsningar, aktiviteter och kurser inom området hälsa samt medverka i andra arbetsmiljöutbildningar för Södersjukhusets medarbetare - ansvara och leda gruppträningspass, instruera styrketräning och övriga träningsmöjligheter som vi erbjuder medarbetarna - coachande samtal inom områden som stress och hälsa - samarbeta med medarbetare inom Hälsoteamet och övriga medarbetare på HR-avdelningen i olika arbetsuppgifter och projekt - administrera och ansvara för träffar och utbildning av våra hälsoinspiratörer, vilka fungerar som vår förlängda arm och är arbetsledarnas resurspersoner i arbetet med friskvård och hälsa - planera, genomföra och utvärdera olika projekt kopplade till arbetsmiljö och hälsa Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning inom friskvård och hälsa och lång erfarenhet av att arbeta med frågor kring friskvård, hälsa och arbetsmiljö. Du skall i samarbete med kollegor kunna administrera, planera och organisera arbetet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du har en god initiativförmåga, engagemang och förmåga att entusiasmera och inspirera andra i arbetet kring hälsa och livsstil.  Du bör ha datorvana samt lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Villkor Vikariat på 1 år. Tillträde 1/11 2021. Heltidsanställning 100% Kontakt Vill du veta mer kontakta gärna: Sektionschef Karin Haag - 08-123 62788  Rekryterare Nancy Skohg, 08-1236 3000 Facklig representant Evalinn Wilke, SRAT Tel: 08-442 44 78  Mail: [email protected]    Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar. Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Sök tjänsten”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion. http://www.sll.se/
Arbetsgivare
REGION STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Hälsocoach Peoples Training

Arbetsgivare / Ort: PT i Hovås AB / Hovås
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast 28 oktober (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

People's Training i Nya Hovås är en exklusiv verksamhet som levererar tydliga resultat till sina kunder. Förutom fantastiska lokaler så är clubens största styrka sitt team av kompetenser som tillsammans har skapat en miljö där ständigt lärande och inspiration pågår. Vi tror dessutom på att leverera kundvård i världsklass där vi fångar varje kunds behov gällande hälsa och välmående.

Du kommer att jobba som coach i vårt exklusiva träningskoncept PT33 som bygger på att medlemmen tränar i digitala maskiner som helt och hållet är anpassade efter dennes förutsättningar och mål. Hen behöver inte tänka på några inställningar, program eller bokningar av pass. Allt finns inbyggt i systemet och det tar bara en halvtimme, 33 minuter för att vara exakt. Och vi lovar, träningen kommer att ge resultat.

VAD KAN VI ERBJUDA DIG?

I rollen som coach i vårt "butiksgym" kommer du att arbeta i en miljö där träning och hälsa är i centrum. Som coach får du ett relationsbyggande jobb där service är i fokus. Jobbet innebär mycket kontakt med människor. Du kommer hjälpa medlemmarna att nå sina mål med hjälp av vårt kompletta koncept inom träning, kundvård och försäljning.

En viktig del i din roll blir också att ständigt driva vår verksamhet framåt tillsammans med resten av vårt fantastiska team.

Du erbjuds en marknadsmässig lön med möjlighet till bonus.

DINA ARBETSUPPGIFTER

Rollen som coach i PT33 innebär bland annat att:

  • uppmuntra medlemmens träning och skapa återbesök
  • pusha medlemmen framåt med hjälp av återkommande avstämningar
  • fånga upp behov och feedback från medlemmar
  • skapa en säker och trygg träning på anläggningen
  • utföra installationer av nya medlemmar i vårt koncept
  • jobba mot uppsatt budget
  • sälja medlemskap, personlig träning och efterleva vårt kundvårdssystem
  • hålla vår exklusiva club i toppskick

I KORTHET INNEBÄR ROLLEN

Anställningen är satt till en omfattning av 60–80 %. Arbetstiden är varierande med både dagtid, kvällstid & helg.

Du kommer att få en utbildning och introduktion som ger dig en bra grund att bygga vidare på i rollen som coach.

VEM ÄR DU?

Vi söker dig som:

  • har en fallenhet för service
  • älskar träning och hälsa
  • jobbar effektivt, organiserat och självständigt
  • åtar dig gärna ett stort ansvar
  • har lätt att anpassa dig efter olika situationer
  • tycker om att bygga relationer med människor
  • har möjlighet att arbeta både kvällar & helger

Du har en formell utbildning som grund. Kanske har du haft en roll inom något serviceyrke eller har en annan oväntad bakgrund som bidrar till den unika person du är.

Har du tidigare arbetat med ett serviceinriktat jobb är det meriterande, men inget krav. Vi ser att du behärskar svenska flytande i tal och skrift och har en god förståelse för engelska i tal och skrift.

Har du en utbildning som gett dig god kunskap om hur kroppen fungerar är detta också av stort värde.

Vi ser fram emot din ansökan, maila in ditt CV & personligt brev idag för att vara med i processen!

Arbetsgivare
PT i Hovås AB
Hedtångsvägen 4
43653 Hovås
Hemsida: www.peoplestraining.com
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (12 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.