På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Organisationsutvecklare
Spela filmen

Organisationsutvecklare

Som organisationsutvecklare arbetar du med individ- och grupprocesser och därigenom med aktivt förändringsarbete i företag och organisationer.

Organisationsutvecklare har kompetens inom personlig utveckling, kommunikation, coaching, konflikthantering, grupprocesser samt utveckling av grupper och organisationer.

Som organisationsutvecklare utgår man ifrån föreställningen om att problem kan tacklas från flera perspektiv och att olika lösningar kan leda till bra resultat, beroende på de unika förutsättningar som finns inom det aktuella företaget eller organisationen.

Utbildning

De flesta organisationsutvecklare har någon form av eftergymnasial utbildning.

Bra grundläggande gymnasial utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Passande utbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Arbetsplats

Organisationsutvecklare arbetar med människor i organisationer och företag. Man kan antingen bli anställd på ett företag eller erbjuda sina tjänster som konsult

Länktips

Visa mer
Visa mindre

169 Lediga jobb

Business Developer - Life Science/Pharmaceuticals

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
I am in the start-up phase of recruiting a Business Developer for a very exciting and globally expanding Life Science / pharmaceutical company with headquarter in Gothenburg. The company is a private held Swedish Biotech / Pharmaceutical company developing innovative new medicines for severe diseases with a large unmet medical need. Does this brief information start your genuine interest to be a very important member/part of the company and you want to know more about the role please contact me for further information and dialogue. Below you will find areas of responsibilities, challenges and personal characteristics for the role. Om tjänsten Challenges. • Will be involved in everything that happens at the company. • Have a great understanding and competence of the pharma industry regarding contacts and interaction and how to handle the industry. • Must have very good understanding of how business deals are made in the pharma industry. Dina arbetsuppgifter i huvudsak Areas of responsibilities. • Proactively identify and target opportunities on the global market for sales of the company’s products, and services. • Drive and manage new business development and maintain and develop current and new customers relations through planned support. • Actively and successfully manage the sales process, lead generation, consultative selling, negotiation, close contracts & businesses. • To lead and be accountable for, the preparation and maintenance of regular planning activities to agreed KPI’s. • Consistently achieving sales results within major healthcare accounts through the development of strategies and objectives, and through directing the development and implementation of tactical plans. • Attend relevant conferences and symposia to develop and establish new customer contacts. • Identifying competition and evaluation of Unique Selling Proposition. • When relevant, propose new services and product introductions that meet a perceived customer need, presenting as a business case through the management team. • Internally and on an ongoing process collaboration with functional heads to innovate around value added initiatives to boost business performance, directly or indirectly with key partners. • Monitor and report on activities and provide relevant and timely management information. • Driving high performance culture by setting demanding and challenging personal and business objectives. Vem är du? Personal characteristics. • Very Good experience of Business Development through Sales & Market development • Minimum 5 years’ experience from Life Science – medical – pharmaceutical industry. • Strong analytical skills, including financial performance evaluation, portfolio assessment and development sustainable growth. • A strategic thinker and well-rounded sales executive who has a strong commercial background with proven track record. • Excellent organizational and planning skills who can organize people and processes to suit any eventuality. • Responsible, meticulous, and decision-making ability. • Ability to recognize and address process gaps. • High competence in documentation of materials and processes. • Appreciate the feeling of "small company" and entrepreneurship. • Very good experience in people management and leadership. • Excellent communication skills/competence and social skills as the work also includes meeting customers and current partners. • Exceptional internal and external relationship management capabilities. • Very good ability as a team player and to be able to work individually. • Great commitment and very good creativity and problem-solving ability. • Cross-cultural awareness. • Willingness to travel internationally. Om verksamheten This is a full time assigment. You are of course very welcome to submit your application as soon as possible and before 20:th September. Feel free to contcat me for further information and dialogue. Best regaards, Martin
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Fastighetsspecialist med affärsinriktning

Arbetsgivare / Ort: Coor Service Management AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Är du en person som arbetar med eller vill arbeta med affärsutveckling med fokus på fastighetsaffärer? Då kan detta vara rollen för dig! Som fastighetsspecialist kommer du att vara med och bidra till Coors tillväxtmål inom fastighetsservice. Detta innebär att du dels kommer driva vissa mindre anbudsprocesser från ax till limpa (projektledning, kalkyl, sammanställning, presentation), men också vara en viktig del i de större centrala projektteam som driver mer omfattande case. Du kommer att arbeta inom Operations Development inom Coor Property Center of Excellence. Om rollen Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att • Projektleda anbudsprocessen, ansvara för och upprätta ett komplett anbud • Kalkylera och prissätta anbud inom fastighetsservice • Vid behov hjälpa Coors centrala affärsutveckling med detaljfrågor och beskrivning av hur Coor levererar fastighetsservice med kundens krav som utgångspunkt • Delta i Coors utveckling av fastighetsserviceområdet  Vad söker vi? För att trivas i rollen söker vi dig som har förmågan att utifrån kundens förfrågan, förstå vad kunden efterfrågar och sätta ihop ett komplett anbud. Detta innebär att utifrån förfrågningsunderlaget, ihop med den egna kunskapen inom fastighetsservice, kunna sätta ihop ett attraktivt anbud som innehåller det som kunden efterfrågar, med rätt kvalitet och pris. För att lyckas behöver du tycka om att ha kundkontakt, då vi ofta behöver ställa frågor till kunden och även ibland leda kunden till det som kunden har haft svårt att beskriva i förfrågan. Det här är en roll för dig som gillar att arbeta självständigt och har en hög analytisk förmåga. Du har flerårig erfarenhet av fastighetsservice utifrån ett leveransperspektiv och förstår vilka resurser och kompetenser som krävs för att utföra de efterfrågade tjänsterna. Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom relevant område med inriktning på fastighet, industri eller motsvarande erfarenhet. Erfarenhet från anbudsarbete är meriterande, men framförallt söker vi förmågan att översätta kundbehov till ett attraktivt erbjudande, som kommer generera såväl hög kundnöjdhet som en hållbar affär. Du behöver ha god kunskap i engelska då förfrågningar ibland är skrivna på engelska, men framförallt behöver du mycket god kunskap i svenska då våra anbud håller hög kvalitet. Rollen kräver även en god datavana, framförallt kunskaper i Word och Powerpoint och gärna mycket goda kunskaper i Excel, då många kalkyler görs i avancerade mallar. Coors huvudkontor är placerat i Kista utanför Stockholm, men det finns möjlighet till placering på annan ort för rätt kandidat. Vad erbjuder vi? Coor erbjuder en trygg, säker och trivsam arbetsplats. Vi arbetar aktivt med kompetens- och karriärsutveckling för att du ska få möjlighet att utvecklas. Du blir en viktig person i vårt team med specialister. Då Coor är ett stort och expansivt företag kan du utvecklas både inom denna arbetsgrupp såväl som inom andra delar av verksamheten. För dig som nyanställd har vi ett introduktionsprogram för att du ska få en bra start på din nya arbetsplats. Vi erbjuder fast lön enligt kollektivavtal med avtalspension, försäkringar och andra förmåner såsom föräldralön och friskvårdsbidrag.  Ansökan Ansök så snart som möjligt, då urval och intervjuer görs löpande. Har du frågor om tjänsten, kontakta rekryterande chef Carl Hallgren Lundberg, tel 070 – 675 84 32. Om Coor Coor är Nordens ledande facility management-leverantör och är med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Vi erbjuder alla de tjänster som krävs för att ett företag eller offentlig verksamhet ska fungera bra och effektivt. Vi strävar ständigt efter att bygga team och servicelösningar som gör det möjligt för våra kunder att fokusera på vad de gör bäst. Coor är verksamt främst i Norden, men har även viss närvaro i Belgien och Estland. Coor har utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag 2021 av Karriärföretagen.
Arbetsgivare
Coor Service Management AB
Hemsida: www.coor.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetsutvecklare till Marknad och Inköp stab

Arbetsgivare / Ort: Försvarets Materielverk
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Organisationsutvecklare

Om jobbet
Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt. Om oss Verksamhetsområdet Marknad och inköp (M&I) planerar, styr och leder FMV:s arbete i kommersiella frågor. Det strategiska arbetet säkerställer affärsmässighet och kostnadseffektivitet i all anskaffning. Nu söker M&I-stab en verksamhetsutvecklare, som arbetar i det kommersiella perspektivet för att utveckla FMV:s produktion. Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare ingår att, enskilt och tillsammans med andra medarbetare, genomföra uppgifter inom stabens ansvarsområde, som syftar till att ge stöd och styrning till inköpsavdelningarna. Att delta i eller sammanhålla arbetsgrupper, såväl inom FMV som med Försvarsmakten, att utifrån övergripande processer och styrdokument utarbeta rutiner och handledningar, samt delta i utveckling av kommersiella verktyg är exempel på arbetsuppgifter. Att samverka med berörda på andra verksamhetsområden eller centrala staber inom FMV i frågor där kommersiella aspekter påverkar deras verksamhet. Du förväntas också sammanhålla beredningar och remisser, samt utgöra beredningsstöd åt M&I Ledningsgrupp genom att göra sammanställningar och, i förekommande fall, utredningar. Vi söker dig som Du har akademisk examen med juridisk, statsvetenskaplig, ekonomisk eller teknisk inriktning eller har motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har erfarenhet av arbete med upphandlingsregelverk, planering och uppföljning av verksamhet, upprättande av rapporter och beslutsunderlag, samt analytiskt arbete. Du har förståelse för myndighetsförvaltning, samt kunskap om offentlig upphandling på övergripande nivå, samt goda kunskaper i MS Office (Powerpoint, Excel, Word). Det är vidare meriterande om du har erfarenhet av projektledning. Arbetet kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Som person är du initiativtagande, självgående och har god samarbetsförmåga. Du tycker om att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du behöver vara prestationsinriktad och ha en god analysförmåga. Du ser möjligheter och kan strukturera och prioritera ditt arbete samt har förmåga att kunna slutföra dina åtaganden. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du kompletterar övriga medarbetare inom staben. Vi erbjuder dig På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning. Tjänsten är placerad i Stockholm. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Våra fackliga företrädare är SACO Lars Larsson, OFR/S Pia Edström, OFR/O Lars Carlsson och SEKO Peter Andersson. Alla nås på telefon 08-782 4000 (FMV Växel). Vid frågor ber vi dig kontakta Joakim Holmgren, stabschef på M&I, på telefon 08-782 4000. Har du frågor om rekryteringsprocessen kan du kontakta Ann-Charlotte Pettersson, [email protected] Sista ansökningsdag är 2021-09-20.  Välkommen med din ansökan. FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur. Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Försvarets Materielverk
Hemsida: http://www.fmv.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Organisationsutvecklare

Om jobbet
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor. Planeringsavdelningen utgör ett kvalificerat stöd till universitetsledningen i strategiska frågor och i frågor rörande verksamhetsstyrning och utveckling. Avdelningen är en utrednings- och handläggningsresurs och samordnar universitetsövergripande frågor rörande utbildning och forskning. Planeringsavdelningen är organiserad i tre enheter och består av 32 medarbetare. Arbetsuppgifter: Som verksamhetsutvecklare kommer du att arbeta med att stödja och  koordinera utvecklings- och förändringsarbete inom ramen för universitetsförvaltningens uppdrag. Enheten för lednings- och utvecklingsstöd består av 13 medarbetare och inom enheten finns en grupp om fyra medarbetare  som stödjer universitetsledningen med att samordna och koordinera administrativ utveckling samt delta i projekt, uppdrag och utredningar. Gruppen ansvarar gemensamt för arbetsuppgifternas genomförande. Inom universitetsförvaltningen pågår löpande ett antal förändrings- och utvecklingsarbeten som med utgångspunkt i verksamhetens behov och krav syftar till att på olika sätt bidra till förbättring och effektivisering av administrationen vid universitetet. Kvalifikationskrav: Till den här befattningen söker vi dig som har akademisk examen med relevant inriktning. Du behöver ha bred kompetens inom verksamhetsutveckling såsom process- och projektmetodik och förbättringsarbete. För att lyckas i rollen behöver du ha flerårig erfarenhet från universitet, högskola eller liknande organisation. Du är van vid att arbeta nära ledning och chefer och att driva och stödja utvecklingsarbete i större komplexa organisationer. Gedigen erfarenhet inom ett eller flera områden såsom verksamhetsutveckling, processutveckling, projektledning är ett krav. Därutöver är god vana vid analys- och utredningsarbete meriterande. I rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Som person är du strukturerad och har god prioriteringsförmåga. Du är flexibel i ditt arbetssätt och tar egna initiativ. Du har en god social kompetens och är bra på att bygga och bevara goda relationer. Du har även god pedagogisk och kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Lön: Individuell lönesättning. Tillträde: Enligt överenskommelse. Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning tillämpas. Anställningens omfattning: 100 % Upplysningar om anställningen lämnas av: Enhetschef Oskar Pettersson, 0701679276 eller [email protected]  Välkommen med din ansökan senast den 20 september 2021, UFV-PA 2021/3170. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Arbetsgivare
Uppsala Universitet
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetsutvecklare med inriktning lokalvård

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Organisationsutvecklare

Om jobbet
Göteborgs Stads förskoleförvaltning omfattar cirka 390 kommunala förskolor och 179 fristående förskolor med cirka 30 000 barn. Förvaltningen har cirka 7 000 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla förskolan utifrån våra gemensamma inriktningar: - Förskolan lägger grunden för barnens fortsatta utbildning - En rolig trygg och lärorik förskola för alla barn - Vi utvecklar förskolan tillsammans - Vi satsar mer där det behövs mest Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg. Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/f%C3%B6rskolef%C3%B6rvaltningen-g%C3%B6teborgs-stad ARBETSUPPGIFTER Vill du bidra med din erfarenhet och kunskap i ett större syfte? Vill du vara med och skapa samt upprätthålla trivsamma lokaler för barnen och personalen i Göteborgs Stad? Nu söker vi dig som vill bli vår nya verksamhetsutvecklare med inriktning lokalvård. Vi hoppas att du vill bidra med din erfarenhet och engagemang samt vill hjälpa oss att bli ännu bättre. Vi har ett öppet och socialt arbetsklimat, där vi utvecklas och har roligt tillsammans! Hög städkvalitet och kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Som verksamhetsutvecklare hos oss ansvar du för att förskolorna i Göteborgs Stad får service med god kvalité inom verksamhetsområdet. Du tillsammans med chefer och kollegor kommer att ansvara för cirka 400 förskolor med tillhörande medarbetare. Du kommer att arbeta på uppdrag av verksamhetschef för Intern service och ha ett tätt samarbete med verksamhetsutvecklare och enhetschefer. Dina närmsta kollegor består av tre verksamhetsutvecklare, samtliga med spetskompetens och erfarenhet inom måltid. Här kommer du komplettera gruppen med din kunskap och erfarenhet inom lokalvård. Du är drivande i områdets kvalitets- och utvecklingsarbete inom lokalvård både på operativ och strategisk nivå och en viktig del i arbetet är verksamhetsuppföljningar. För oss är det viktigt att du är prestigelös, har en god samarbetsförmåga och är lyhörd till organisationen. Bland annat eftersom en del av arbetet är att identifiera behov av utveckling och förändring, lyssna in verksamhetens behov och utifrån det ta fram förslag till beslut. Du ansvarar för planering, genomförande och uppföljning av aktuella utvecklings- och kvalitetsområden. Du kommer även att arbeta med processkartläggning, riskanalyser, omvärldsbevakning och utredningar i samband med förändringar av verksamhet. Du förväntas att använda dig av Göteborgs Stads gemensamma IT-system samt stödja ute i verksamheten. Ytterligare förväntas du ta fram system för fastställande och bedömning av städkvalitet samt utifrån det identifiera och ta fram utbildningsinsatser för lokalvårdare och samordnare. Arbetet kan också innehålla verksamhetsförlagda såväl som administrativa arbetsuppgifter. Intern service är organiserad under ekonomiavdelningen. Verksamheten organiseras av en verksamhetschef och består av 24 enhetschefer för områdena måltid och lokalvård samt fyra verksamhetsutvecklare. Enheterna är organiserade under förskoleförvaltningens utbildningsområden och arbetar i nära samarbete med rektorerna i området. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som antingen har högskoleexamen inom kvalitet, ekonomi eller annan likvärdig utbildning. Eller har bred erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver ha minst tre års arbetslivserfarenhet av frågor inom lokalvård och kvalitetsbedömning. Mätning och utvärdering av städkvalité är meriterande. Du har flerårig arbetslivserfarenhet av utvecklingsarbete och projektledning, gärna inom lokalområdet. Du känner dig trygg med olika IT-system, som exempelvis Office 365. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har SRY utbildning och/eller erfarenhet av arbete i en service- eller lokalvårdsorganisation. Det är också meriterande om du har tidigare arbetslivserfarenhet av att göra professionella bedömningar av tidsåtgång för lokalvård, gärna via kalkylprogram inriktade mot lokalvård. Eftersom utbildning och implementering är ofta förekommande inslag i arbetet så ser vi att du har en mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga tillika en förmåga att anpassa kommunikationen till olika målgrupper. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du är Göteborg. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd. Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.