På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

HR-partner
Spela filmen

HR-partner

Cheferna på företag och inom organisationer behöver stöd med olika personalfrågor, från rekrytering och utveckling till villkorsfrågor och avveckling. Och det är på det område som man som HR-partner bidrar med sin kompetens.

Om du arbetar som HR-partner har du som uppdrag att implementera, driva och följa upp HR-processer i verksamheten. Det innebär att utifrån verksamhetens behov vara en konsultativ / rådgivande partner och ge stöd till chefer och ledningsgrupper i att ständigt förbättra och utveckla såväl organisationens som medarbetarnas prestationer.

En person med HR-kompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Utbildning

Personalvetarutbildning alternativt beteendevetenskaplig utbildning på högskolenivå om 180 högskolepoäng (motsvarar 3 års studier på högskolenivå på heltid).

Erfarenhet kan krävas som att få jobb inom detta yrke, exempelvis cirka 3-4 år inom yrkesområdet HR.

Personliga egenskaper

För att lyckas som HR-partner krävs såväl kreativ som analytisk förmåga och ibland nytänkande, då arbetsuppgifterna kan vara komplicerade. Du behöver också ha god förmåga att prioritera.

Visste du att...?

..."tappa" personal kostar företaget/organisationen både tid och pengar. I snitt 542700 kr per nyanställning/år. Det tar ca 1,5 år för en ny medarbetare att nå sin fulla kapacitet.
Källa: vision.se.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

276 Lediga jobb

HR & Talent Acquisition Specialist

Arbetsgivare / Ort: Vironova AB (Publ)
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-adviser

Om jobbet
Want to join a multicultural organization with great passion and a big heart? We are now looking for an HR & Talent Aquisition specialist who will play an important role in driving our talent acquisition processes to support our fast growing business. You will have the responsibility for attracting and recruiting new talent, designing onboarding/training programs that enable fast organizational growth/scale up and create an inspiring, challenging, and empowering experience for our new colleagues. Our organization is a multicultural group of individuals and we truly believe diversity adds value to an environment where passion, teamwork, innovation and quality are guiding us in our daily work. We offer you a friendly and informal environment, caring and committed colleagues who enjoy working together. You will be located at our modern premises in central Stockholm. Main tasks & responsibilities: - Together with HR Director initiate, lead and implement strategies for talent acquisition and drive digitalization of TA/HR processes - Have daily contact with hiring managers and candidates to drive the recruitment process - Design lead and implement onboarding/training programs to caters for fast organizational growth - Be involved in different HR/TA related projects, social media recruitment, employer branding, engagement and culture - Help develop and manage our coming HR & Talent Mgt Software, collect data, create templates, update the processes - Support expats’ relocation procedures and processing employment paperwork - Communicating with new recruits, providing necessary information - pre-boarding. - Gathering feedback from newly hired employees about their experience As a member of a small HR team you will participate in the daily work at the HR department and support the organization by providing human resources advice, counsel, data and analyzing information. What you need to be successfull: We believe you need to have a couple of years experience of similar tasks and a genuine interest for Talent Management. If you are certified in assessment tools, preferably TalentQ and have experience of international recruitment, it will be a merit. You have strong communication skills and are good at building relations. As we work in an international environment, you need to be fluent in both Swedish and English. You are structured and organized as a person and have a strong personal drive. Ethical awareness along with ability to handle confidential information, is essential. Your educational background is probably in HR or related areas. Interested? Do not hesitate to submit your application in Swedish or English today. We will review applications on an ongoing basis. Vironova AB was founded in 2005 as a result of interdisciplinary research at the Karolinska Institute in Stockholm, Sweden and is today a fast growing company with around 130 employees including subsidiaries. We offer comprehensive hardware, software, and services for the analysis of nanoparticles. Vironova revolutionizes access to transmission electron microscopy-based image analysis in biopharmaceutical development. Our solution enables automated analyses for faster and better-informed decisions to secure robust bioprocessing and final product quality.
Arbetsgivare
Vironova AB (Publ)
Hemsida: https://www.vironova.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Specialist personaladministration/Superuser, SAP SuccessFactors, Umeå

Arbetsgivare / Ort: PostNord Group AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Om jobbet
Har du god kunskap i SAP SuccessFactors? Vill du vara med på vår resa och utveckla vårt nyetablerade HR Shared Service Center? Som superuser blir du en viktig kugge i en transformationsresa på en av Nordens största arbetsplatser. Bli en del av vårt team PostNord genomför en digital transformation inom HR och Lön. Tidigare outsourcade tjänster tas hem till vårt nyetablerade HR Shared Service. Nya system och arbetssätt införs, i ett första steg för Personaladministration (SAP SuccessFactors), och därefter för Tidsfångst (Quinyx), och Lön (Visma HR-plus 8). Du kommer att arbeta som Superuser inom HR SSC för SAP SuccessFactors. Tillsammans med Product Manager HCM blir du en nyckelperson i uppsättning, implementering och go-live av systemet, nya processer och arbetssätt. HR Shared Service etableras i Umeå och Göteborg och stöttar PostNords över 20 000 medarbetare och chefer i Sverige. Ansvarsområden I utvecklingen av HR Shared service är Superusers och Product Manager HCM bryggan mellan verksamhet och system. Efter go live blir dina viktigaste ansvarsområden: - Tillsammans med Product Manager HCM ansvara för​ systemadministration och master data - Specialistsupport för slutanvändare och HR - Problemlösning och testning - Behörighetshantering - Utbildning och dokumentation - Identifiering av utvecklingsbehov, kravställning och test av systemkonfiguration Vi söker dig med Vi söker dig med relevant akademisk eller yrkesinriktad utbildning, eller motsvarande erfarenhet, med god kunskap i SAP SuccessFactors Employee Central, Onboarding och/eller Compensation. Du är väl förtrogen med master data och HR-processer, och har tidigare arbetat med att införa nya arbetssätt. Du intresserar dig för digitaliseringsfrågor och har vana från serviceinriktade och kund/användarnära roller. En god skriftlig och verbal kommunikationsförmåga och erfarenhet av och intresse för att utbilda andra är en förutsättning för rollen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av implementation av HCM-system och utveckling av Shared Service Centers. Tidigare arbete i projekt- och linjearbete i en stor och komplex organisation kommer att vara till stor hjälp. Som person är du strukturerad, noggrann och utvecklingsinriktad. Du trivs med förändring, lagarbete, och med att ta dig an såväl operativa som mer långsiktiga uppgifter. Dina kunskaper i svenska och engelska är flytande, både i tal och skrift. Vi gör vardagen enklare PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Vi strävar efter att göra vardagen enklare och mer hållbar för alla som bor och arbetar i Norden. Vi är ansvarstagande, modiga och engagerade, och leder effektivt förändring oavsett om vi leder oss själva eller andra. Vi uppmuntrar lagarbete, uppriktighet och positiva relationer på arbetsplatsen. Vi bygger vidare på våra framgångar och lär oss av både kollegor och misstag. Människor med olika bakgrund arbetar hos oss. Du kommer därför vara en del av en arbetsplats med stor mångfald, vilket bidrar till bättre resultat för verksamheten. Besök oss på www.postnord.com Ansök Urval sker löpande så och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag som är den 26 september. I den här rekryteringen samarbetar vi med Jefferson Wells. Har du någon fråga eller fundering är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Cathrine Lind, mailto:[email protected] tfn; 070-577 06 18 eller Camilla Rippe mailto:[email protected], 070-3770138. Vi ser fram emot din ansökan! För fackliga kontaktpersoner se https://www.postnord.com/sv/karriar/kontakt/facklig-kontakt. https://www.jeffersonwells.se/sv/jobb/92654596-221a-45b9-8ddc-4c28c68b6e3f/specialistpersonaladministrationsuperusersapsuccessfactors
Arbetsgivare
PostNord Group AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR-konsult med fokus på rekrytering

Arbetsgivare / Ort: Malmö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Om jobbet
Ref: 20212441 Arbetsuppgifter Fastighets- och gatukontoret är en kunskapsintensiv organisation med en stor bredd av professioner, som ställer höga krav på effektiva och uppdaterade HR-processer. HR-enheten har till uppdrag att verka för att höja hela förvaltningens förmåga att vara en attraktiv arbetsgivare för medarbetare och framtida medarbetare. Vi består av nio personer som arbetar nära verksamheterna – och varandra – med både strategiskt och operativt stöd i HR-frågor. Din roll blir att stötta förvaltningens chefer i att genomföra professionella rekryteringsuppdrag enligt Malmö stads kompetensbaserade rekryteringsprocess, och att förankra förvaltningens rekryteringsstrategi. I huvudsak kommer du att rekrytera specialister och projektledare inom teknik och samhällsbyggnad men vi har en stor bredd i verksamheten och stor variation av kompetenser. I tjänsten ingår även att proaktivt arbete med employer branding tillsammans med dina närmaste kollegor som också har fokus på rekrytering. Vi ska säkerställa att vi lyckas attrahera rätt kompetens i enlighet med förvaltningens kompetensförsörjningsplan. Andra arbetsuppgifter kan vara att hålla utbildningar, omvärldsbevaka, delta i nätverk och vidareutveckla rekryteringsprocesserna med fokus på effektivisering och kvalitetssäkring. I arbetet ingår även att administrera rekryteringar. Vår framgång ligger i förtroende och leverans av hög kvalitet där rekryterande chefer känner stöd och expertis i vår kompetens. För många sökande kandidater är du det första mötet med Malmö stad. Det gör dig till en viktig ambassadör för oss som arbetsgivare och vi ställer höga krav på oss själva att leverera en förstklassig kandidatupplevelse. Du kommer huvudsakligen att arbeta operativt med rekrytering men vid behov kan det också bli aktuellt att hjälpa till med andra arbetsuppgifter inom HR-området, då vår verksamhet och organisation är dynamisk och vi har ett arbetssätt som präglas av prestigelöshet och samarbete. Kvalifikationer Vi söker dig som är en stjärna inom rekrytering och som har ett genuint intresse för rekrytering och personbedömning! Vill du vara en del av den spännande tillväxtresan vi har framför oss och bidra till stadens och förvaltningens framtida kompetensförsörjning? Då kan du vara den vi söker! Du har universitets-eller högskoleexamen inom HR alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För att kunna kliva in i rollen har du några års aktuell erfarenhet inom kompetensbaserad rekrytering där du har drivit hela rekryteringsprocesser självständigt. Det är särskilt meriterande om du tidigare har arbetat med rekrytering av chefer och specialister och av svårrekryterad kompetens.  Det är även fördelaktigt om du har licens i något personlighetstest. Du är van vid att använda administrativa systemstöd och har goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt. För att lyckas i uppdraget är du driven och professionell. Du har ett konsultativt förhållningssätt och vet att god service är en självklarhet för framgång. Rollen kräver att du har förmåga att skapa och behålla goda relationer och ser värdet att samarbeta med andra, samtidigt som du har förmågan att arbeta självständigt. Som HR-konsult inom rekrytering behöver du ha förmågan att strukturerat planera och lägga upp ditt arbete effektivt för att kunna hantera flera processer samtidigt. Du har lätt att kommunicera pedagogiskt och kan förklara det värdeskapande i processens alla delar för de chefer du samarbetar med. Vi vill att du ser möjlighet till förändringar och att du vill bidra med idéer och kunskap. Enhetens arbetssätt präglas av samarbete och tillit men också av Malmö stads värdegrund - respekt, engagemang och kreativitet. För att komplettera vårt team är det viktigt att du, liksom vi, verkar för ett gott arbetsklimat där vi samarbetar och stödjer varandra och tillsammans löser vårt uppdrag. Inte minst ser du till att vi alla har kul på jobbet! Varmt välkommen med din ansökan! Om arbetsplatsen Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb På uppdrag av tekniska nämnden äger, utvecklar och förvaltar fastighets- och gatukontoret stadens mark. Genom en effektiv och modern organisation möjliggör vi ett gott stadsliv för Malmöborna och stadens näringsliv. Vi bygger en stad. Våra värderingar bygger på människors lika värde och vi tycker att det är viktigt med en balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du en spännande och dynamisk arbetsplats med trygghet genom kollektivavtal samt förmåner som friskvårdbidrag, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling m.m.  Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nedan nämnda kontaktpersoner.
Arbetsgivare
Malmö kommun
Hemsida: https://malmo.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR-specialist till Kungsörs kommun

Arbetsgivare / Ort: Kungsörs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Om jobbet
Kungsör är en lugn och trygg kommun med närmare 8 800 invånare. Kungsör präglas av en kunglig historia och en sällsynt vacker och unik natur. Centrala Kungsör ligger högt och bebyggelsen sträcker sig ner mot Mälaren. På landsbygden finns ytterligare en tätort, Valskog. Kommunen växer och förändras hela tiden, vi planerar, utvecklar och förbättrar nya och befintliga områden. Kungsör ligger mitt i Västra Mälardalen, E20 passerar strax utanför tätorten och tågen på Svealandsbanan stannar centralt. Till grannkommunerna reser du snabbt, till Arboga, Köping och Eskilstuna tar det cirka 15 minuter, Västerås och Örebro finns inom 45 minuter och Stockholm når du på en timme med snabbtåg. I kommunen är vi cirka 700 medarbetare. Tillsammans ser vi till att de viktiga delarna i ett samhälle fungerar. Här är det nära till allt och det finns stora möjligheter för dig att utvecklas och bidra till att skapa framtidens Kungsör. Beskrivning Vill du arbeta brett och varierat och vara med och driva och utveckla HR-frågor? Då kanske du är den vi söker! Vi är en liten organisation och i ditt uppdrag ingår att arbeta med uppgifter inom hela HR-området. Vår ambition som HR-funktion är att ge bästa möjliga stöd till organisationen för att våra verksamheter ska fungera bra och nå goda resultat. Vi verkar i hela kommunkoncernen där kommunen och våra kommunala bolag ingår och det är nära till verksamheter och beslutsfattare. Som HR-specialist ingår du i vår HR-avdelning som finns i kommunstyrelsens förvaltning. I vår avdelning finns HR-chef, två HR-specialister och HR-assistent. För oss är det är en självklarhet att vi hjälps åt och använder varandra som bollplank och arbetar med vår samlade kompetens och erfarenhet. Vi kan utlova ett omväxlande arbete som innebär stor självständighet och där du kommer att ha goda möjligheter att påverka arbetet. Arbetsuppgifter HR-avdelningen har ansvar för både strategiska och operativa HR-frågor vilket innebär att du både kommer att arbeta övergripande och vara med och driva processer samt vara ett konsultativt stöd till våra chefer i hela kommunkoncernen. Du bidrar med din breda kompetens inom HR-området med kvalificerat stöd inom rekrytering och kompetensförsörjning, arbetsrätt och rehabilitering. Det kan även bli aktuellt att arbeta med löneöversyn och lönebildning, ha fackliga förhandlingar samt arbeta med andra förekommande HR-frågor.  Kvalifikationer Vi söker dig som har flerårig erfarenhet inom HR-området, gärna från kommunal verksamhet. Du har relevant högskoleexamen eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du är trygg och professionell i din yrkesroll. Du måste ha god förmåga att bygga och upprätthålla förtroendefulla relationer samt att kunna tänka strategiskt och agera operativt. Det är viktigt att du har förmåga att se helhetsperspektiv. Vi vill att du kan tolka och omsätta arbetsrätt i praktiken samt att du har förståelse för arbetsgivarrollen. Du har god kommunikativ förmåga både i tal och skrift. För att trivas hos oss behöver du vara lyhörd och flexibel, ha lätt för att samarbeta och vara prestigelös. Det är viktigt att du är trivs med att arbeta brett. Givetvis har du ett intresse för våra verksamheter och en vilja att utveckla HR-arbetet. I ditt uppdrag finns möjlighet att kombinera arbete på plats med arbete på distans. Varmt välkommen med din ansökan! Övrigt Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökanden. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Kungsörs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR-koordinator till hållbarhetsbolag!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Om jobbet
Har du en HR-utbildning, trivs med att ha många bollar i luften och vill vara en del av ett team som stöttar och pushar varandra? Vi söker nu en HR-koordinator till vår kund i Göteborg. Då kan denna tjänsten vara något för dig! Sök redan idag då vi tillämpar löpande urval. OM TJÄNSTEN Du kommer bli en del av ett företag där utveckling prioriteras högt och där HR utgör en central roll i detta. Din uppgift blir att utföra viktiga samordningsuppgifter som är av stort värde för organisationen. Du kommer ha ett tätt samarbete med hela HR-avdelningen och fungera som support till kollegor. Det är viktigt att du har viss erfarenhet av allmänna HR-frågor och att du sätter högt värde på att utföra arbetsuppgifter med hög kvalité samt att du på ett självständigt och effektivt sätt kan driva och slutföra processer. Du kommer att få mer information om företaget i ett senare skede av processen. Du erbjuds * Ett team som värdesätter samarbete och arbetsglädje * Till att bli en del av ett marknadsledande bolag som ligger i framkant inom hållbar teknologi Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER * Agera stöd till kollegor i allmänna HR-frågor * Avtalshantering, lönehantering och koordinering * Kontakt med andra avdelningar och leverantörer * Hålla i on-boarding för nya medarbetare * Schemalägga möten, utbildningar, intervjuer, HR-event VI SÖKER DIG SOM * Har en slutförd eftergymnasial utbildning inom Human Resources, personalvetenskap eller liknande * Har tidigare administrativ erfarenhet * Är obehindrad i svenska och engelska, eftersom språken används i det dagliga arbetet * Har goda kunskaper i Excel Det är meriterande om: * Du har tidigare erfarenhet av rekrytering. Som person är du: * Självgående * Strukturerad * Serviceinriktad Övrig information * Start: Omgående * Omfattning: Heltid, 4 månader med eventuell chans till förlängning * Placering: Göteborg * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.