På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

HR-administratör Spela filmen

HR-administratör

Human resources (HR) kallas hanteringen av ett företags mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.

Som HR-administratör arbetar du främst inom administration, personaladministration och relevanta program.

Arbetsuppgifterna kan skifta beroende på arbetsplatsens storlek men vanliga uppgifter kan vara ta fram information eller sammanställa statistik, delta i utredningar, lönefrågor, rekryteringsarbete och administration av anställningskontrakt.

Utbildning

HR-administratörer kan ha varierande utbildningsbakgrund. Lägst gymnasiekompetens, helst från Handels- och administrationsprogrammet eller från Ekonomiprogrammet, men allt oftare efterfrågar arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning: från högskola / universitet eller från Yrkeshögskola.

Visste du att...?

... En person med HR-kompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Lilla ordboken

Human Resources (HR) - kallas hanteringen av ett företags eller en organisatons mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation.

Karensavdrag 
Karensavdrag ersätter från 1 januari 2019 "karensdag" vid sjukdom. För mer information - forsakringskassan.se

Länktips

15 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.