På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

HR-administratör
Spela filmen

HR-administratör

Som HR-administratör arbetar du främst inom administration, personaladministration och relevanta program.

Human resources (HR) kallas hanteringen av ett företags mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.

Arbetsuppgifterna kan skifta beroende på arbetsplatsens storlek, men vanliga uppgifter kan vara ta fram information eller sammanställa statistik, delta i utredningar, lönefrågor, rekryteringsarbete och administration av anställningskontrakt.

Utbildning

HR-administratörer kan ha varierande utbildningsbakgrund. Lägst gymnasiekompetens, helst från Handels- och administrationsprogrammet eller från Ekonomiprogrammet, men allt oftare efterfrågar arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning t ex från högskola / universitet eller från Yrkeshögskola.

Arbetsplats

Efter utbildning kommer du att ha en bred kunskapsbas som kommer öppna många dörrar för dig inom både den offentliga samt den privata sektorn. Du kan arbete inom stat, kommun, inom vården samt de privata företagen. De flesta operativa instanserna samt företagen har idag en förståelse att en HR-administratör är en person som kan få företaget att växa.

Övrigt

Human Resources (HR) - kallas hanteringen av ett företags eller en organisations mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

162 Lediga jobb

Personaladministratör

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personaladministratör

Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Institutionen för socialt arbete, med drygt 130 anställda varav 14 administratörer, finns vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Vi har ca 1 400 studenter, de flesta inom socionomprogrammet som är ett av de mest eftersökta utbildningsprogrammen på universitetet. Institutionen erbjuder också svenska och internationella masterprogram samt utbildning på forskarnivå. Institutionen har omfattande internationella kontakter och samarbeten genom olika nätverk och avtal med universitet runtom i världen. På institutionen bedrivs forskning i socialt arbete inom ramen för ett flertal profilområden. Institutionen för socialt arbete utlyser en tillsvidareanställning som personaladministratör med en omfattning om 100 %. Arbetsuppgifter Arbetet innebär att tillsammans med institutionens personalhandläggare utgöra ett stöd till såväl ledning som kollegor avseende personalrelaterade frågor. I arbetsuppgifterna ingår löpande personaladministration som hantering av arvoden och SINK-ansökningar samt granskning och uppföljning av pension, ledigheter, bisysslor och ersättningar i vårt personalsystem Primula. Du kommer vidare att vara behjälplig i administrationen kring institutionens tjänsteplanering och uppföljning av densamma i vårt tjänsteplaneringsverktyg Retendo, liksom i institutionens rekryteringsärenden. Aktiv utveckling och anpassning av rutiner och processer i enlighet med nya riktlinjer och regelverk är ett mycket viktigt inslag i arbetet. Även andra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom administration kan bli aktuella. Kvalifikationer Vi söker dig som har universitets-/högskoleexamen med inriktning mot personalfrågor. Tidigare arbetslivserfarenhet inom personalområdet, främst från universitet/högskola liksom statlig myndighet, är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För arbetet krävs vidare mycket god kunskap om samt förmåga att tillämpa gällande regelverk inom personalområdet. Tidigare erfarenhet av personaladministrativa system som Primula, ReachMee, Retendo är mycket meriterande.  Som person är du ansvarstagande och van att arbeta självständigt, problemlösande och flexibelt. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, har lätt för att skapa förtroendefulla kontakter och kan på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt förklara gällande regelverk. Arbetet innebär mycket kontakter såväl inom som utom institutionen vilket ställer höga krav på en god samarbetsförmåga samt god förmåga att uttrycka sig väl på såväl svenska som engelska.  Anställning Anställningen är en tillsvidareanställning på 100% med start så snart som möjligt enligt överenskommelse. Provanställning sex månader kan komma att tillämpas. Kontaktuppgifter för anställningen Tomas Kyhlberg, Administrativ chef 031-786 15 69, [email protected] Fackliga organisationer Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-09-24   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.   Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR-assistant to EU-agency!

Arbetsgivare / Ort: Perido AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Are you looking for a job in an international organization with an important mission? Do you have excellent skills in managing documentation and can contribute with great service? Then this might be the perfect opportunity for you!

About the position

Perido is looking for a HR-assistant to our client, an independent and important agency of the European Union. The mission of this agency is to strengthen Europe’s defenses against infectious diseases and identify, assess, and communicate current and emerging threats to human health posed by infectious diseases. The position is placed at their office which is nicely located just outside of Stockholm city but due to the pandemic the staff is now mostly working from home.

Your daily tasks

  • Support either personnel administration and recruitment or learning & development
  • Communicate with staff on HR issues in the area of competence, including drafting information notes, instructions and web content
  • Give service internally to staff, as well as externally towards candidates and others. Provide general support by receiving incoming calls, mail and documentation
  • Draft and provide data and input for reports and statistics in HR matters
  • Electronic and paper document management (mailing, typing, photocopying and scanning)
  • Update information in HR information systems
  • Manage confidential personal data and files
  • Support all HR processes and workflows
  • Perform any other task assigned by the supervisor

Your qualifications

In order to be successful in this role, you have a high level of responsibility and an ability to take initiative. You communicate efficiently in English at all levels internally and externally, in an appropriate manner and you always make sure to offer a high level of service orientation. Quality defines your work, and you are solution driven as well as an active listener. Furthermore, you can work under pressure and have great experience of organizing and prioritizing your work accordingly. We can also see that you are a true team player – with skills in team building and collaboration - even though you also work just as well independently with minimum supervision. Lastly, you know how to handle confidential information with discretion.

Did we just describe you? And do you think that this sounds like an exciting opportunity?

Please send us your application in English as soon as possible!

Requirements

  • Education at university level, or other relevant post-secondary education, preferably in the area of Human Resources
  • Experience of working in an HR department including in the area of personnel administration, preferably in a multicultural environment
  • Experience and knowledge linked to the relevant aforementioned tasks
  • Good and thorough with files and documents
  • Thorough knowledge of Microsoft Office (Word, Excel, Power Point and Outlook)
  • Excellent written and oral communication skills in English

Contract type and hours

Full-time assignment, until 31st of December with the possibility of extension. Start as soon as possible.

Application

Please apply for this vacancy through our website. The company name and more information about this position will be revealed at the first contact with the responsible recruiter. We recommend that you submit your application as soon as possible since interviews will be held continuously.

If you have any questions, you are welcome to contact us by mail, [email protected] and one of our recruitment assistants will answer you. State the reference number 32538 in the subject line.

About Perido

Perido is a successful consultant- and recruitment company, active within the civil service sector. The company has grown consistently since the start in 2003. Our vision is that everyone should thrive and feel dedicated at work. This includes our co-workers, clients, and consultants. Through questioners that cover well-being we uphold high scores of contentment among our employees, both in-house co-workers and consultants year after year. This is something that we continue striving towards in everything we do. Today, Perido consists of 50 in-house co-workers and over 600 consultants working all over the country. Our vacancies can be found within several different industries, including banks, multinational IT-corporations, world leading telecom companies, government agencies and smaller companies within the private sector. We are affiliated with collective labor agreements to certain safe and secure work environments for all our employees.

Arbetsgivare
Perido AB
11645 STOCKHOLM
Hemsida: https://perido.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör med chefsstödsuppdrag till akutsjukvård i Malmö

Arbetsgivare / Ort: REGION SKÅNE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personaladministratör

Om jobbet
Gör skillnad. Varje dag. Verksamhetsområdet (VO) akutsjukvård och internmedicin har tre vårdavdelningar i Lund, fyra vårdavdelningar i Malmö och de två stora akutmottagningarna på respektive ort. Akutmottagningarna på SUS är de tredje största i landet och på akutmottagningen i Malmö finns cirka 60 anställda läkare. För läkarna inom verksamhetsområdet finns fem sektionschefer, två för akutmottagningen i Malmö, en för akutmottagningen i Lund, samt två för internmedicin Malmö/Lund. Sammanlagt finns sex chefsstöd till sektionscheferna, med något olika uppdrag, som har ett nära samarbete. ARBETSUPPGIFTER I rollen som administratör är du främst ett stöd för våra sektionschefer. Detta uppdrag riktar sig mot de två sektionscheferna för läkare på akutmottagningen i Malmö. Du kommer huvudsakligen att arbeta med schemahantering, bemanningsfrågor och lösa korttidsfrånvaro. Du arbetar i personalsystemet HR-fönstret med rapportering och kvalitetskontroll av uppgifter samt viss uppföljning. När det gäller schemaläggning används verktyget Medinet och för fakturahantering verktyget Raindance. Vidare är du behjälplig i samband med nyanställningar där du förbereder anställningsmaterial samt beställer RS-kort, behörigheter och introducerar nya läkare. Därtill hjälper du till med andra administrativa uppgifter inom verksamhetsområdet när behov uppstår, exempelvis att bistå områdeschefer, studierektorer eller andra administratörer. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har en eftergymnasial utbildning gärna inom administration såsom Hälso- och sjukvårdsadministration (KY HSA) 80 poäng eller 400 poäng YH alternativt annan administrativ utbildning/erfarenhet som bedöms som likvärdig. Vidare har du goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Erfarenhet av administrativt arbete är ett krav för tjänsten. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med personaladministration samt goda kunskaper i Office-paketet. Det är önskvärt att du har tidigare erfarenhet från att arbeta med administrativa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård samt kunskaper i HR-fönstret. Har du kunskap om schemaläggning i Medinet, bemanning i vårt personalsystem HR-fönstret och fakturahanteringssystemet Raindance är det en fördel för tjänsten. Det är även meriterande med kännedom om schemamodeller och avtal som reglerar arbetstider i vården och även verksamhetskännedom eller från annan verksamhet inom Sus. Vi söker dig som har en hög grad av servicekänsla och problemlösningsförmåga. Du är noggrann och ansvarstagande och trivs med och klarar av ett arbetstempo som tidvis är högt. Du ser värdet av ett gott samarbete med medarbetare och ledare och bidrar själv till detta genom din flexibilitet och ditt engagemang. Att vara empatisk och serviceinriktad mot dina medarbetare är en självklarhet för dig. God kommunikations- och planeringsförmåga och egen beslutsförmåga är ett måste i din roll som administratör. Vi tillämpar löpande urval, välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne. Region Skåne är en värderingsstyrd organisation som arbetar med värderingarna välkomnande, drivande, omtanke och respekt i allt vi gör. Skånes universitetssjukhus (Sus) finns i Lund och Malmö och är landets tredje största sjukhus. Sus är ett kunskapsnav för hälso- och sjukvård i livets alla skeden på regional, nationell och internationell nivå. Våra 12 000 medarbetare är med och driver utvecklingen inom universitetssjukhusets tre uppdragsområden: vård, forskning och utbildning. Hos oss får du arbeta i en värderingsstyrd organisation som utvecklar hälso- och sjukvården tillsammans med patienter och deras närstående. Välkommen! På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
REGION SKÅNE
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR-administratör

Arbetsgivare / Ort: Skellefteå kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Om jobbet
Hos oss handlar varje arbetsdag om att kommunen ska fungera och utvecklas så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Det är inte tvärenkelt. Prioriteringar av tid, kompetens och engagemang är sällan det. Men vi kan lova att det nästan alltid kommer att vara värt det. Vi söker nu en HR-administratör till vårat team, som vill vara med och bidra till ett framtida Skellefteå. Som HR administratör kommer du att ingå i den centrala bemanningsgruppen på förvaltningen Utbildning och arbetsmarknad. Inom Central bemanning har du ett nära samarbete med dina kollegor som består av HR- och bemanningsadministratörer samt rekryteringskonsult. Central bemanning arbetar med kompetensförsörjning och vikariehantering inom förskola, grundskola, gymnasie- och vuxenutbildning. ARBETSUPPGIFTER Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer att vara personalplanering, det vill säga att matcha rätt kompetens mot rätt behov inom förvaltningen. Du förmedlar ut placeringar och stöttar förvaltningens chefer kring tillvägagångssättet. Personalplanering sker löpande under året men med toppar inför/vid terminsstarter. Utöver personalplanering så kommer du att ha ansvar för vissa administrativa arbetsuppgifter som hör till HR-administration eller vår vikariehantering, t.ex. att ha koll på anställningar och ha kontakt med andra myndigheter som kan vara berörda. Du kommer även arbeta tillsammans med dina kollegor med rekrytering av vikarier eller när enheten har andra större rekryteringssatsningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har Högskoleutbildning inom området HR/beteendevetenskap eller annan relevant examen/fristående kurser som tillsammans med din erfarenhet kan bedömas likvärdig. Du behöver ha goda kunskaper kring LAS och det är meriterande om du har även har grundläggande kunskaper kring HR frågor. Du har tidigare erfarenhet från administrativt arbete och har lätt för att samordna och skapa god struktur. Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete som chef eller med personaplanering och rekrytering på något sätt. För arbetet krävs goda datakunskaper och gärna erfarenhet av systemen WinLas, Personec, Visma recruit. Vi söker dig som gillar att träffa nya människor och värdesätter olikheter. Du är serviceinriktad, trygg och tydlig i din kommunikation. Du gillar att komma med nya idéer och tillsammans med andra hitta bästa lösningen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Barnen och ungdomarna är Skellefteås framtid. Vår uppgift på skolkontoret är att ge dem goda kunskaper och färdigheter en trygg och bärkraftig plattform för fortsatta studier, och så småningom för vuxenlivet. Vi gör detta på både lärande och närande sätt. Våra 3 000 anställda är ryggraden i arbetet och säkerställer att verksamheterna för- och grundskola, fritidshem, grundsärskola, kulturskola, elevhälsa bedrivs engagerat och med hög kompetens och kvalitet. För att arbeta inom skolkontorets verksamheter krävs att du lämnar ett utdrag från belastningsregistret. Du beställer själv utdraget för skola och barnomsorg hos https://polisen.se/. Det är giltigt ett år och måste därefter förnyas. Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/ Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Arbetsgivare
Skellefteå kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Personaladministratör sökes till kommande uppdrag!

Arbetsgivare / Ort: Perido AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Har du minst ett års erfarenhet som personaladministratör? Vi letar efter dig som bemästrar rollens olika delar och söker efter en ny heltidssysselsättning. Om du dessutom arbetar med god struktur och noggrannhet samt trivs med att arbeta nära människor måste du läsa vidare!

Om tjänsten

Vi på Perido ser ett stort behov av framtida arbetstillfällen hos myndigheter och offentliga verksamheter i Stockholmsregionen. Är du tillgänglig omgående eller inom närtid och lockas av att ta dig an ett spännande heltidsuppdrag inom personaladministration är du varmt välkommen med att skicka in en ansökan redan idag!

Dina arbetsuppgifter

Som personaladministratör kommer du att arbeta med ett brett spann av administrativa uppgifter. Rollen innebär ofta många kontaktytor och därför kommer din servicesida få mycket utrymme. Exakta arbetsuppgifter kan variera men detta är några av de uppgifter som kommer bli aktuella.

  • Löpande personaladministration
  • Handläggning av anställningsärenden
  • Arbete med regler och rutiner kring anställningar och arbetsmiljöfrågor
  • Rekrytering och urval av personal (exempelvis referenstagning)
  • Schemaläggning
  • Uppdatering av personalhandbok.

Dina egenskaper

Vi söker dig som är en ordningsam person som har lätt att skapa struktur i ditt arbete. Du har ett öga för planering, en god samarbetsförmåga och trivs i mötet med människor. Du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation, både muntligt och skriftligt. Att ge den bästa servicen och ta stort ansvar för att det du levererar håller hög kvalitet är något du värdesätter. Till sist trivs du när tempot är högt och du har massa arbetsuppgifter på ditt bord men du har också förmågan att veta vad som behöver prioriteras.

Om du känner att detta kan vara något för dig så är du varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Vi söker dig som har:

  • Gymnasium eller likvärdig utbildning
  • Minst ett (1) års arbetslivserfarenhet som personaladministratör
  • Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
  • Kunskaper om HR-system (exempelvis Personec, Primula, m.fl.)
  • Kännedom om lagar och förordningar på området
  • Lätt för att uttrycka dig väl i tal och skrift

Omfattning och tillträde

Heltid, konsultuppdrag tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Skicka in din ansökan

Ansökan görs via vår hemsida. Klicka på knappen ansök och fyll i den efterfrågade informationen. Vid en första kontakt med ansvarig rekryterare får du mer information om kundföretaget och tjänsten. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande.

Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected] så svarar någon av våra rekryteringsassistenter dig. Ange tjänsten referensnummer 32241 i ämnesraden.

Om Perido

Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig som söker jobb till nästa steg i yrkeslivet! Vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och består idag av 70 medarbetare internt och över 600 konsulter på uppdrag över hela landet. Som Perido-konsult blir du en del av vår organisation och växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om Perido via denna länk https://perido.se/for-jobbsokande/ och https://perido.se/om-oss/om-oss-undermeny/.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Perido AB
11645 STOCKHOLM
Hemsida: www.perido.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.