Som HR-administratör arbetar du främst inom administration, personaladministration och relevanta program.
Human resources (HR) kallas hanteringen av ett företags mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.
Arbetsuppgifterna kan skifta beroende på arbetsplatsens storlek, men vanliga uppgifter kan vara ta fram information eller sammanställa statistik, delta i utredningar, lönefrågor, rekryteringsarbete och administration av anställningskontrakt.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
HR-administratörer kan ha varierande utbildningsbakgrund. Lägst gymnasiekompetens, helst från Försäljnings- och serviceprogrammet (FS) eller från Ekonomiprogrammet, men allt oftare efterfrågar arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning t ex från högskola / universitet eller från Yrkeshögskola.
Arbetsplats
Efter utbildning kommer du att ha en bred kunskapsbas som kommer öppna många dörrar för dig inom både den offentliga samt den privata sektorn. Du kan arbete inom stat, kommun, inom vården samt de privata företagen. De flesta operativa instanserna samt företagen har idag en förståelse att en HR-administratör är en person som kan få företaget att växa.
Övrigt
Human Resources (HR) - kallas hanteringen av ett företags eller en organisations mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation.
Länktips
- soundcloud.com - Om individuell lönesättning
- framtid.se - svenska arbetsrättsliga lagar
- arbetslivskoll.se - fyra kortfilmer om arbetsmiljö
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret