HR-administratör
Spela filmen

HR-administratör

Som HR-administratör arbetar du främst inom administration, personaladministration och relevanta program.

Human resources (HR) kallas hanteringen av ett företags mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.

Arbetsuppgifterna kan skifta beroende på arbetsplatsens storlek, men vanliga uppgifter kan vara ta fram information eller sammanställa statistik, delta i utredningar, lönefrågor, rekryteringsarbete och administration av anställningskontrakt.

Utbildning

HR-administratörer kan ha varierande utbildningsbakgrund. Lägst gymnasiekompetens, helst från Handels- och administrationsprogrammet eller från Ekonomiprogrammet, men allt oftare efterfrågar arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning t ex från högskola / universitet eller från Yrkeshögskola.

Arbetsplats

Efter utbildning kommer du att ha en bred kunskapsbas som kommer öppna många dörrar för dig inom både den offentliga samt den privata sektorn. Du kan arbete inom stat, kommun, inom vården samt de privata företagen. De flesta operativa instanserna samt företagen har idag en förståelse att en HR-administratör är en person som kan få företaget att växa.

Övrigt

Human Resources (HR) - kallas hanteringen av ett företags eller en organisations mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

243 Lediga jobb

VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.