
- Start
- Yrken
- Administration & ekonomi
- Personalvetare
Personalvetare finns i princip i alla större organisationer – företag, myndigheter, kommuner, landsting och intresseorganisationer – alla har någon typ av personalavdelning.
Personalvetare jobbar med hanteringen av arbetsplatsens mänskliga resurser. Rekrytering, kompetensinventering, organisationsutveckling, arbetsmiljöarbete, arbetsrätt, förhandlingar och avvecklingsarbete är alla delar som personalvetare kan jobba med.
Utbildning
Personalvetare är ett yrke inom området samhällsvetenskap. Det är en akademisk yrke, dvs man måste läsa på högskola/universitet.
För att bli en personalvetare kan man läsa PA-programmet, HR-programmet eller Personalvetarprogrammet.
Innehåll i utbildningar kan variera från ett lärosäte till ett annat. Vissa utbildningar kan innehålla fler högskolepoäng, kurser i ekonomi eller företagsekonomi och arbetsrätt kan ingå. En del utbildningar innehåller även praktik.
Bra förberedande grundutbildning ges på flera av gymnasieskolans nationella program och på IB-diplomaprogrammet, det internationella gymnasieprogrammet.
Framtidsutsikter
Arbetsmarknaden är i balans för nyexaminerade personalvetare på fem års sikt, med risk för viss konkurrens.
Arbetsplats
Man kan till exempel jobba på traditionella personalavdelningar, som egenföretagare och inom bemanningsbranschen. Många personalvetare jobbar inom personalrekrytering.
En hel del arbetar inom privat verksamhet, som utredare inom både statliga och privata organisationer och på sikt kan avancera till att bli personalchefer eller arbeta med organisationsutvecklingsfrågor.
Övrigt
Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan ackord baseras på det antal enheter som producerades under en månad.
Länktips
- framtid.se - vilka frågor kan man få på under en anställningsintervju?
- workwide.se - svenska jobb utomlands
- yhguiden.se - "Vill du ha bästa chansen att få jobb?"
- svensktnaringsliv.se - om löner och löneformer
- av.se/arbetsmiljoarbete - om Medicinska kontroller i arbetslivet
- soundcloud.com - Podcast om individuell lönesättning
- svensktnaringsliv.se - om Kvinnor och Män på den svenska arbetsmarknaden
- institutetmotmutor.se - näringslivskoden
- framtid.se - hetaste yrken 2024
68 Lediga jobb
HR Business Partner - DB Schenker
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalchef/HR-chef
Working with HR in a multinational company?
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalchef/HR-chef
Språk
Krav
- Svenska
- Engelska
HR Business Partner
Our customer is on a mission to empower every person and every organization on the planet to achieve more. Our culture is centred on embracing a growth mindset, a theme of inspiring excellence, and encouraging teams and leaders to bring their best each day. In doing so, we create life-changing innovations that impact billions of lives around the world. You can help us achieve our mission.
Are you an experienced HR professional seeking a bold, new challenge and opportunity to have high business impact? We are looking for a HR Business Partner who will be driving the people agenda with business leaders and, as the hub between business and COE´s, bring the full capability of the HR to bear in achieving talent, organization and business outcomes. This role reports to the HR Director in Sweden who is part of the HR Leadership Team in Western Europe, an area with numerous nationalities and backgrounds located in 14 countries. Be part of a team that values collaboration and the idea of working better together!
Key Responsibilities
Organizational Diagnostics
You partner and consult with peer HR disciplines on organizational diagnostics and lead the implementation of data-supported plans.
Change Design and Orchestration
You lead change efforts, identifying the need for change and directing the implementation of and adaptation to new or changing structures, cultural change, or programs/processes for an organization.
People Plan
You identify gaps in the current people plan, people programs and tools, and participate in the creation of the people plan for an assigned organization. You also lead the implementation of the holistic people plan (e.g., talent management, leadership effectiveness, diversity and inclusion, culture) for that organization.
Strategic Talent Management
You enable the business to attract, retain and develop world changing talent to achieve business results today and in the future. You play an important role in the development of strategic talent plans aligned with organizational strategy, starting with the identification of talent strengths and needs.
Leadership & Team Performance
You assess and interpret leadership effectiveness and performance data and provide insights, guidance and recommendations based on findings. You identify where change is needed and contribute to the development of interventions to improve leadership and team performance. You take accountability for ensuring capable leaders with the right skills are in the right roles and execute on strategies and action plans to transform leaders and teams.
Knowledge, Skills and Abilities
Business Acumen
The ability to understand the parts of the business and their interrelationships. This includes skill in understanding the industry, competition, and expected future developments and challenges, the business's competitive strengths and weaknesses, opportunities to grow the business and reduce operating costs; and awareness of the environment for opportunities.
Change Management
The ability to define and implement procedures and/or technologies to deal with changes in the environment. This may include adapting to change, controlling change, and/or affecting change.
Data Analysis
The ability to systematically gather information from a variety of sources, analyse information, identify implications of data, draw conclusions, generate alternatives and solutions, and evaluate the consequences of choosing each alternative using quality metrics and data.
Leadership Effectiveness
The ability to diagnose, coach and recommend solutions to enable leaders and leadership teams to collaborate and continuously transform themselves and their teams/org to deliver business results.
Organizational Development
Knowledge of organizational behaviour, organizational capabilities and change management, workforce planning and succession planning procedures.
Talent Management
Demonstrated proficiency in talent management strategy development, policy, plan and/or program design and implementation of strategies and offerings that will attract, retain and motivate employees and maximize the profitability of the business.
Tasks
Organizational Diagnostics
You partner and consult with peer HR disciplines on organizational diagnostics and lead the implementation of data-supported plans.
Change Design and Orchestration
You lead change efforts, identifying the need for change and directing the implementation of and adaptation to new or changing structures, cultural change, or programs/processes for an organization.
People Plan
You identify gaps in the current people plan, people programs and tools, and participate in the creation of the people plan for an assigned organization. You also lead the implementation of the holistic people plan (e.g., talent management, leadership effectiveness, diversity and inclusion, culture) for that organization.
Strategic Talent Management
You enable the business to attract, retain and develop world changing talent to achieve business results today and in the future. You play an important role in the development of strategic talent plans aligned with organizational strategy, starting with the identification of talent strengths and needs.
Leadership & Team Performance
You assess and interpret leadership effectiveness and performance data and provide insights, guidance and recommendations based on findings. You identify where change is needed and contribute to the development of interventions to improve leadership and team performance. You take accountability for ensuring capable leaders with the right skills are in the right roles and execute on strategies and action plans to transform leaders and teams.
Required Qualifications
• Proven track record of 7+ years HR Business Partnering (or equivalent experiences) in similar matrixed, international, commercial environment
• BS/BA degree, or equivalent required. MBA or MA in HR related field, preferred
• Strong knowledge of the Swedish employment and statutory laws
The candidates we are looking for are fluent in Swedish and English, only candidates with a Swedish work permit already in place will be taken into consideration.
We are looking for candidates that are able to start on short notice.
Please e-mail head of recruitment Nordics, [email protected] for questions regarding the position.
Venezu AB
Senior HR-partner till Sveriges Radio och Berwaldhallen
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalchef/HR-chef
Arbetsbeskrivning
Sveriges Radio står inför en spännande digitaliseringsutmaning inom public service, ett mycket viktigt samhällsuppdrag. SR Play får en tydligare roll som primär digital plattform via ett utökat utvecklingsarbete som även inkluderar att Sveriges Radio fortsätter att ta fram nya format för en värld som blir alltmer röststyrd. Genom bland annat det digitala nyhetsuttrycket fortsätter förändringen mot ett Sveriges Radio som tydligt har ljudet och lyssnaren i fokus.
I Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen ryms två ensembler - Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Genom konserter, som alla sänds i Sveriges Radio, och turnéer världen över har vi blivit viktiga ambassadörer för Sverige och det svenska musiklivet både nationellt och internationellt. Våra ensembler attraherar framstående dirigenter och solister.
Ansvarsområden
Uppdraget kräver att definiera och navigera i vad som är allra viktigaste för Berwaldhallen såväl på längre sikt som i det operativa arbetet. Detta är ett strategiskt viktigt uppdrag där det krävs långsiktigt tänkande i kombination med operativ förståelse och effektivitet. Parallellt så bidrar du till att skapa ett nära samarbete med fackliga parter och skyddsombud.
HR-chefen på Sveriges Radio ansvarar för den avdelning som implementerar och kvalitetssäkrar organisationens HR-processer. Som biträdande HR-chef bidrar du till utveckling av arbetet inom arbetsmiljö och organisationsutveckling. Arbetet bedrivs i nära samarbete med Employer Branding-avdelningen och SR-akademin. I vissa frågor samarbetar du också med HR-direktör.
Du utvecklar verksamheten inom uppdraget, tillser att det HR-relaterat arbete sker inom ramen för lagar och regler samt ansvarar för omvärldsbevakning för att säkerställa att Sveriges Radio ligger i framkant i sitt HR-arbete.
Kvalifikationer
Du har en akademisk examen, gärna inom beteendevetenskap och mycket goda kunskaper inom arbetsrätt. Goda kunskaper i engelska är ett plus.
Din ledarprofil
Är du en värderingsstyrd ledare med erfarenhet av processarbete inom HR, arbetsrätt och organisationsutveckling?
Att vara ledare på Sveriges Radio är ett unikt uppdrag. Sveriges Radio skapar förutsättningar för att medarbetare ska kunna skapa modern och lustfylld journalistik som driver samhällsdebatten på alla sina plattformar. Ledare inom Sveriges Radio behöver vara förebilder i att leva organisationens värderingar och förespråka ett involverande och inkluderande ledarskap. Sveriges Radios ledarskap gestaltas också av mod, lyhördhet och empati.
Som erfaren ledare är du trygg, öppen, prestigelös och samarbets- och utvecklingsinriktad. Du har förmåga till självständigt och brett ansvarstagande och är effektiv och erfaren i det operativa HR-hantverket. Du ser riktning i den långsiktiga utvecklingen för Sveriges Radio och särskilt för Berwaldhallen. Du formulerar och kommunicera detta på ett framgångsrikt sätt – både internt och externt. Du har en utvecklad förmåga till ett systematiskt helhetstänkande och är öppen för nya influenser och idéer. Du är drivande och har ett synligt engagemang för den verksamhet du leder, och du besitter god förmåga att få med dig andra i en förändringsresa.
Ansökan
Vi ser fram emot din ansökan senast 7 mars 2021!
Frågor om tjänsten: Karin Almryd, HR- chef, 070-313 3437
Frågor om rekryteringen: Ann-Catrine Nilsson-Gärd, rekryteringskonsult 0733-434341 alt Malin Brock, rekryteringskonsult 0733-434356
Om företaget
Vår värdegrund
Sveriges Radio är en värdegrundsstyrd organisation. Läs mer om Sveriges Radios värdegrund här.
Randstad AB
Personalchef
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalchef/HR-chef
Masala Kitchen söker en erfaren personalchef med minst två års erfarenhet.
Du ska kunna tala hindi, svenska och engelska.
Du kommer att ansvara för rekrytering, handledning och schemaplanering av köks- och serveringspersonal.
Arbetstiden är förlagd till dagtid, kvällar och helger.
Masala Redbergsplatsen AB
Ånäsvägen 2
41659 Göteborg
Engagerad och driven konsultchef
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalansvarig
Personalansvarig till ICA Kvantum i Svenljunga
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalansvarig
HR-ansvarig
Nu söker vi dig som vill vara med och utforma Friabs HR-arbete! Har du bred erfarenhet från HR-området och letar efter mer ansvar kan du vara rätt person för rollen. Friab är inne i en tillväxtfas och söker en person med bred HR-kompetens för en roll där strategiskt HR-arbete kombineras med operativt HR-stöd till koncernens chefer.
Som HR-ansvarig arbetar du mot och stöttar koncernens fyra olika affärsområden: HVB, Familjevård, LSS-boenden och Personlig assistans.
Rollen är ny vilket ger dig möjlighet att bygga upp en fungerande struktur och HR-funktion för koncernens olika affärsområden. För oss på Friab är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare som uppfyller de krav som ställs inom HR-området.
Arbetet innebär mycket stöd till organisationens chefer i frågor som gäller arbetsrätt, arbetsmiljö, konflikthantering, rekrytering och kompetens- och ledarskapsfrågor. Målsättningen är att rollen med tiden kommer att utvecklas från operativt till mer strategiskt arbete.
Du blir Friabs HR-expert och rapporterar direkt till VD.
Om dig
Du har flera års arbetslivserfarenhet från en bred HR-roll där chefsstöd ingått. Erfarenhet av arbetsrätt är också ett krav. I grunden har du en relevant HR-utbildning.
Har du erfarenhet från vård- och/eller omsorgsverksamhet är det meriterande.
Körkort är ett krav då du behöver kunna besöka våra olika enheter.
Som person är du prestigelös med ett stort engagemang för ditt jobb. Friab är ett företag under tillväxt vilket ställer krav på oss medarbetare att arbeta flexibelt. Vi förväntar oss att du som HR-ansvarig har ett stort ansvar och driv för dina frågor.
Bra att veta
Tjänsten är heltid tillsvidare och du utgår från vårt kontor på La Cours gata 4 i Helsigborg.
Vid frågor kontakta Affärsområdeschef Mikael Johansson på 042-24 46 50.
Rekryteringen sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag!
Om arbetsgivaren
Friab grundades år 2001 och är idag ett omsorgsföretag med cirka 500 anställda. Med hög kompetens, stort engagemang och ett varmt bemötande arbetar vi för att skapa en positiv förändring med individen i fokus. Friab utgör en bredd av specialiserade verksamheter som tillsammans arbetar för att möta individens behov.
Ls Jobbet AB
HR Operations Manager, Stockholm
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalchef/HR-chef
Job description
Responsibilities
The head of HR OPS is responsible for coordinating HR OPS 'collaborations internally, primarily with the finance department and IT. Head of HR OPS is ultimately responsible for the communication from HR OPS to managers and / or all employees regarding, changes, news, instructions / routine descriptions / responsibility descriptions - who-does-what-when-and-how so that everyone gets the right salary at the right time.
Head of HR OPS is responsible for some Comp & Ben-related tasks (Cars, Pension, Mobility/Expats, Beneficiary, Gifts/Anniversary).
Working hours
Qualifications
Experience
Experience in SAP Zalaris and Success Factor as well as ProMark is desirable.Application
About the company
With more than 600 000 employees in 38 countries, Randstad is the global leader in the HR services industry and offers staffing, consulting and recruitment solutions in all areas of expertise. We also offer interim management, executive search and outplacement services. We have a large network of clients and candidates, which means that we convey hundreds of jobs within different industries all over Sweden. Our ambition is to be the best employer in the market.By combining our passion for people with the power of today’s technology, we help people and organizations to reach their true potential. We call it Human Forward.
Randstad AB
HR-chef till HR Centrum
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalchef/HR-chef
Konsultchef inom industri & logistik till Randstad i Stockholm
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Personalansvarig
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att arbeta i en arbetsledande befattning inom service, butik, logistik, lager- eller produktion? Vill du växla upp till nästa steg i karriären genom att arbeta som konsultchef med inriktning mot industri och logistik på världens ledande rekrytering- & bemanningsföretag?
Som Konsultchef med eget säljansvar hos oss erbjuds du en omväxlande vardag där relationer till såväl kunder, konsulter och kandidater ligger till grund för en stor del av arbetet. Stort fokus i vår verksamhet ligger på att skapa kontakt med, och träffa både nya och befintliga kunder på daglig basis och växa vår affär genom försäljning. Här arbetar du med konsulter främst inom industri och logistik och får förmånen att möta många olika typer av kompetenser och verksamheter i vardagen.
Varför ska du jobba på Randstad?
På Randstad vet vi att våra medarbetare är vår absolut största tillgång! Du kommer att trivas hos oss om du tycker om att arbeta på ett marknadsledande och värderingsstyrt företag med kompetenta och sköna kollegor i en varm miljö och dessutom i nya fina lokaler i Solna. Hos oss blandas skratt och en härlig stämning med ett högt tempo, vi firar våra framgångar tillsammans och stöttar varandra vid utmaningar.
För oss är det viktigt att påverka vårt samhälle positivt, därför engagerar vi oss i arbetsmarknadsfrågor, donerar till välgörande ändamål samt erbjuder volontärarbete på arbetstid. Utöver detta kommer du till en arbetsplats med kollektivavtal och en rad attraktiva förmåner och en stor och spännande intern arbetsmarknad.
Ansvarsområden
Rekrytering: Helhetsansvar för rekryteringsprocessen med rekrytering, anställning och kontinuerlig uppföljning med både kund och kandidat under processens gång
Personalansvar: Ringa in konsulter och bemanna ut våra konsulter till olika uppdrag från dag till dag, medarbetarsamtal, lönesamtal och coachning av konsulter m.m.
Administration: Offerering, fakturering, tidrapportering m.m.
Arbetstider
Kvalifikationer
- Vi söker i första hand dig som har tidigare erfarenhet av rollen som säljande konsultchef eller motsvarande befattning och som stormtrivs med att arbeta i ett högt tempo och i detta omväxlande yrke. I andra hand söker vi dig som har kombinerad erfarenhet av någon typ av personalarbete och försäljning eller service.
- Meriterande om du har en akademisk examen inom personal, ekonomi, försäljning eller motsvarande och om du har erfarenhet av att arbeta med yrkesgrupper inom lager, logistik, industri eller produktion
- Eftersom tjänsteförsäljning är en stor del av vår vardag ser vi gärna att du har någon typ av dokumenterad erfarenhet av försäljning.
- Vi jobbar i en internationell koncern och möter många människor med olika bakgrund, därför krävs det att du har goda kunskaper i både svenska som engelska i såväl tal som skrift
- B-körkort är krav
- Du har ett starkt driv och brinner för försäljning och att skapa resultat. Du förväntas se affärsmässigt på pris- och lönesättning och förstår att lönsamma affärer utvecklas tillsammans med kunden.
- Som person är du positiv, med stort hjärta och intresse för människor. Kanske är det också därför du är så framgångsrik inom försäljning? Du är nämligen trygg i vad du tillsammans med ditt team och konsulter kan erbjuda i form av kundvärde. På så sätt kommer goda konsult- och kundrelationer på köpet.
- I dig ser vi en kollega som är tävlingsinriktad men saknar vassa armbågar. I stället är du teamorienterad, hjälpsam, entusiasmerande och modig. Är du dessutom resultatorienterad och strukturerad? Då kommer du att stormtrivas tillsammans med oss!
Ansökan
Vi tillämpar löpande urval men då ansökningstiden sammanfaller med julledigheterna kan vi komma att börja kontakta kandidater först efter sista ansökningsdatum.
För mer info kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Maria Strömberg 0733434615 eller Kristin Olofsson 0729889038.
[email protected]
[email protected]
Om företaget
Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Randstad AB