På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Personalvetare

Personalvetare

Personalvetare finns i princip i alla större organisationer – företag, myndigheter, kommuner, landsting och intresseorganisationer – alla har någon typ av personalavdelning.

Personalvetare jobbar med hanteringen av arbetsplatsens mänskliga resurser. Rekrytering, kompetensinventering, organisationsutveckling, arbetsmiljöarbete, arbetsrätt, förhandlingar och avvecklingsarbete är alla delar som personalvetare kan jobba med.

Utbildning

Personalvetare är ett yrke inom området samhällsvetenskap. Det är en akademisk yrke, dvs man måste läsa på högskola/universitet.

För att bli en personalvetare kan man läsa PA-programmet, HR-programmet eller Personalvetarprogrammet.

Innehåll i utbildningar kan variera från ett lärosäte till ett annat. Vissa utbildningar kan innehålla fler högskolepoäng, kurser i ekonomi eller företagsekonomi och arbetsrätt kan ingå. En del utbildningar innehåller även praktik.

Bra förberedande grundutbildning ges på flera av gymnasieskolans nationella program och på IB-diplomaprogrammet, det internationella gymnasieprogrammet.

Framtidsutsikter

Arbetsmarknaden är i balans för nyexaminerade personalvetare på fem års sikt, med risk för viss konkurrens.

Arbetsplats

Man kan till exempel jobba på traditionella personalavdelningar, som egenföretagare och inom bemanningsbranschen. Många personalvetare jobbar inom personalrekrytering.

En hel del arbetar inom privat verksamhet, som utredare inom både statliga och privata organisationer och på sikt kan avancera till att bli personalchefer eller arbeta med organisationsutvecklingsfrågor.

Övrigt

Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan ackord baseras på det antal enheter som producerades under en månad.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

68 Lediga jobb

HR Business Partner - DB Schenker

Arbetsgivare / Ort: Vem i Småland AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 6 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2020-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalchef/HR-chef

Om jobbet
Vi söker dig som vill arbeta i en spännande HR-roll inom Sveriges största transport- och logistikföretag DB Schenker.   Är du en positiv, driven och operativ HR Business Partner som vill jobba nära verksamheten i en miljö med god utvecklingspotential kan det här vara rätt utmaning för dig!   Om tjänsten I rollen som HR Business Partner kommer du arbeta brett och verksamhetsnära och du förväntas självständigt driva operativa HR-uppgifter såsom arbetsrättsliga frågor, fackliga förhandlingar, rekrytering, rehabilitering, arbetsmiljö, prestation och motivation samt kompetensutveckling. Du kommer ge proaktivt stöd i såväl organisations- som individrelaterade HR-frågor till verksamheten och dess chefer.   I uppdraget ingår även arbete med mer strategiska koncerngemensamma utvecklingsprojekt och HR-processer. Som HR Business Partner arbetar du aktivt med att bolagets företagskultur och värderingar bibehålls och efterlevs.   Om dig Vi söker dig som har flera års erfarenhet av brett HR-arbete. Du har god kunskap inom arbetsrätt och fackliga förhandlingar, det är meriterande med erfarenhet från Transportavtalet, Unionen och/eller Ledarna. Vi tror att du har en akademisk utbildning inom HR alt. annan relevant utbildning.   Som person är du självgående och proaktiv med ett strukturerat arbetssätt. Du är en kommunikativ person som med tydligt engagemang och stor integritet driver ditt arbete framåt på ett målfokuserat sätt.  Viljan att leverera hög kvalitet, hålla en hög servicenivå och bidra till ett gott samarbetsklimat är naturligt för dig.  Vidare har du en förmåga att koppla HR-arbetet till verksamhetsnytta samtidigt som du har en respektfull hållning gentemot såväl chefer som medarbetare.   DB Schenker tar ordet! För DB Schenker är medarbetaren den viktigaste framgångsfaktorn. Du kommer bli en del av ett starkt team inom en stor, trygg och framgångsrik organisation, där du får möjlighet att göra skillnad och utvecklas brett inom HR-yrket.  Vi tror att det är den enskilda individens glädje och engagemang som gör skillnad.   Hos oss blir du en del av ett globalt logistiknätverk med över 76.000 kollegor över hela världen, varav ca 4000 på ett 50-tal orter i Sverige. DB Schenker i Sverige är dotterbolag till tyska statligt ägda Deutsche Bahn och vi erbjuder, utvecklar och producerar landtransporter samt internationella sjö- och flygfrakter. Utöver det tillhandahåller vi också spetskompetens inom logistik- och informationstjänster. Efter nästan 100 års verksamhet har vi blivit rätt rutinerade och i dag är vi störst på den svenska marknaden.   Bra att veta Placeringsort är Stockholm alternativt Göteborg eller Malmö. Du rapporterar till HR Manager för landtransporter. För denna tjänst tillämpar vi löpande urval, dock önskar vi din ansökan senast den 17 januari.   VEM är VEM VEM är ett utvecklingsorienterat konsultföretag som erbjuder högkvalitativa tjänster inom rekrytering och interimslösningar av ledande befattningar.  
Arbetsgivare
Vem i Småland AB
Hemsida: http://www.vem.se
Ansökan
Ansök senast 6 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Working with HR in a multinational company?

Arbetsgivare / Ort: Venezu AB
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalchef/HR-chef

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

HR Business Partner


Our customer is on a mission to empower every person and every organization on the planet to achieve more. Our culture is centred on embracing a growth mindset, a theme of inspiring excellence, and encouraging teams and leaders to bring their best each day. In doing so, we create life-changing innovations that impact billions of lives around the world. You can help us achieve our mission.

Are you an experienced HR professional seeking a bold, new challenge and opportunity to have high business impact? We are looking for a HR Business Partner who will be driving the people agenda with business leaders and, as the hub between business and COE´s, bring the full capability of the HR to bear in achieving talent, organization and business outcomes. This role reports to the HR Director in Sweden who is part of the HR Leadership Team in Western Europe, an area with numerous nationalities and backgrounds located in 14 countries. Be part of a team that values collaboration and the idea of working better together!

Key Responsibilities

Organizational Diagnostics

You partner and consult with peer HR disciplines on organizational diagnostics and lead the implementation of data-supported plans.


Change Design and Orchestration

You lead change efforts, identifying the need for change and directing the implementation of and adaptation to new or changing structures, cultural change, or programs/processes for an organization.


People Plan

You identify gaps in the current people plan, people programs and tools, and participate in the creation of the people plan for an assigned organization. You also lead the implementation of the holistic people plan (e.g., talent management, leadership effectiveness, diversity and inclusion, culture) for that organization.


Strategic Talent Management

You enable the business to attract, retain and develop world changing talent to achieve business results today and in the future. You play an important role in the development of strategic talent plans aligned with organizational strategy, starting with the identification of talent strengths and needs.


Leadership & Team Performance

You assess and interpret leadership effectiveness and performance data and provide insights, guidance and recommendations based on findings. You identify where change is needed and contribute to the development of interventions to improve leadership and team performance. You take accountability for ensuring capable leaders with the right skills are in the right roles and execute on strategies and action plans to transform leaders and teams.

Knowledge, Skills and Abilities


Business Acumen

The ability to understand the parts of the business and their interrelationships. This includes skill in understanding the industry, competition, and expected future developments and challenges, the business's competitive strengths and weaknesses, opportunities to grow the business and reduce operating costs; and awareness of the environment for opportunities.


Change Management

The ability to define and implement procedures and/or technologies to deal with changes in the environment. This may include adapting to change, controlling change, and/or affecting change.


Data Analysis

The ability to systematically gather information from a variety of sources, analyse information, identify implications of data, draw conclusions, generate alternatives and solutions, and evaluate the consequences of choosing each alternative using quality metrics and data.


Leadership Effectiveness

The ability to diagnose, coach and recommend solutions to enable leaders and leadership teams to collaborate and continuously transform themselves and their teams/org to deliver business results.


Organizational Development

Knowledge of organizational behaviour, organizational capabilities and change management, workforce planning and succession planning procedures.


Talent Management

Demonstrated proficiency in talent management strategy development, policy, plan and/or program design and implementation of strategies and offerings that will attract, retain and motivate employees and maximize the profitability of the business.


Tasks


Organizational Diagnostics

You partner and consult with peer HR disciplines on organizational diagnostics and lead the implementation of data-supported plans.


Change Design and Orchestration

You lead change efforts, identifying the need for change and directing the implementation of and adaptation to new or changing structures, cultural change, or programs/processes for an organization.


People Plan

You identify gaps in the current people plan, people programs and tools, and participate in the creation of the people plan for an assigned organization. You also lead the implementation of the holistic people plan (e.g., talent management, leadership effectiveness, diversity and inclusion, culture) for that organization.


Strategic Talent Management

You enable the business to attract, retain and develop world changing talent to achieve business results today and in the future. You play an important role in the development of strategic talent plans aligned with organizational strategy, starting with the identification of talent strengths and needs.


Leadership & Team Performance

You assess and interpret leadership effectiveness and performance data and provide insights, guidance and recommendations based on findings. You identify where change is needed and contribute to the development of interventions to improve leadership and team performance. You take accountability for ensuring capable leaders with the right skills are in the right roles and execute on strategies and action plans to transform leaders and teams.


Required Qualifications

• Proven track record of 7+ years HR Business Partnering (or equivalent experiences) in similar matrixed, international, commercial environment

• BS/BA degree, or equivalent required. MBA or MA in HR related field, preferred

• Strong knowledge of the Swedish employment and statutory laws

The candidates we are looking for are fluent in Swedish and English, only candidates with a Swedish work permit already in place will be taken into consideration.


We are looking for candidates that are able to start on short notice.

Please e-mail head of recruitment Nordics, [email protected] for questions regarding the position.


Arbetsgivare
Venezu AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Senior HR-partner till Sveriges Radio och Berwaldhallen

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalchef/HR-chef

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Har du lång erfarenhet av HR-arbete, en strategisk blick och uppskattar att utveckla och leda andra? Hos oss får du chansen att bli en avgörande spelare i ett public service-företag med ett viktigt demokratiskt uppdrag

Sveriges Radio står inför en spännande digitaliseringsutmaning inom public service, ett mycket viktigt samhällsuppdrag. SR Play får en tydligare roll som primär digital plattform via ett utökat utvecklingsarbete som även inkluderar att Sveriges Radio fortsätter att ta fram nya format för en värld som blir alltmer röststyrd. Genom bland annat det digitala nyhetsuttrycket fortsätter förändringen mot ett Sveriges Radio som tydligt har ljudet och lyssnaren i fokus.

I Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen ryms två ensembler - Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Genom konserter, som alla sänds i Sveriges Radio, och turnéer världen över har vi blivit viktiga ambassadörer för Sverige och det svenska musiklivet både nationellt och internationellt. Våra ensembler attraherar framstående dirigenter och solister. 

Ansvarsområden

I uppdraget ingår att vara HR-partner för Berwaldhallen och biträdande HR-chef med särskilt fokus på arbetsmiljö och i viss mån organisationsutveckling. Du ingår i Berwaldhallens ledningsgrupp och rapporterar till HR-chef Karin Almryd. Tjänsten kräver mycket god kunskap i arbetsrätt, erfarenhet av alla processer inom operativt HR-arbete samt erfarenhet av organisationsutveckling i ledande uppdrag. 

Uppdraget kräver att definiera och navigera i vad som är allra viktigaste för Berwaldhallen såväl på längre sikt som i det operativa arbetet. Detta är ett strategiskt viktigt uppdrag där det krävs långsiktigt tänkande i kombination med operativ förståelse och effektivitet. Parallellt så bidrar du till att skapa ett nära samarbete med fackliga parter och skyddsombud.

HR-chefen på Sveriges Radio ansvarar för den avdelning som implementerar och kvalitetssäkrar organisationens HR-processer. Som biträdande HR-chef bidrar du till utveckling av arbetet inom arbetsmiljö och organisationsutveckling. Arbetet bedrivs i nära samarbete med Employer Branding-avdelningen och SR-akademin. I vissa frågor samarbetar du också med HR-direktör.

Du utvecklar verksamheten inom uppdraget, tillser att det HR-relaterat arbete sker inom ramen för lagar och regler samt ansvarar för omvärldsbevakning för att säkerställa att Sveriges Radio ligger i framkant i sitt HR-arbete. 

Kvalifikationer

Vi ser att du har flerårig erfarenhet av moderna HR-processer. Du har erfarenhet av ledarstöd, ledningsgruppsarbete, HR-strategiskt utvecklingsarbete i föränderlig och komplex miljö - helst från större organisationer. Erfarenhet av ett nära samarbete med fackliga representanter inom både tjänstemanna- och kollektivanslutna organisationer, samt skyddsombud ser vi som ett krav.

Du har en akademisk examen, gärna inom beteendevetenskap och mycket goda kunskaper inom arbetsrätt. Goda kunskaper i engelska är ett plus.

Din ledarprofil
Är du en värderingsstyrd ledare med erfarenhet av processarbete inom HR, arbetsrätt och organisationsutveckling?

Att vara ledare på Sveriges Radio är ett unikt uppdrag. Sveriges Radio skapar förutsättningar för att medarbetare ska kunna skapa modern och lustfylld journalistik som driver samhällsdebatten på alla sina plattformar. Ledare inom Sveriges Radio behöver vara förebilder i att leva organisationens värderingar och förespråka ett involverande och inkluderande ledarskap. Sveriges Radios ledarskap gestaltas också av mod, lyhördhet och empati.

Som erfaren ledare är du trygg, öppen, prestigelös och samarbets- och utvecklingsinriktad. Du har förmåga till självständigt och brett ansvarstagande och är effektiv och erfaren i det operativa HR-hantverket. Du ser riktning i den långsiktiga utvecklingen för Sveriges Radio och särskilt för Berwaldhallen. Du formulerar och kommunicera detta på ett framgångsrikt sätt – både internt och externt. Du har en utvecklad förmåga till ett systematiskt helhetstänkande och är öppen för nya influenser och idéer. Du är drivande och har ett synligt engagemang för den verksamhet du leder, och du besitter god förmåga att få med dig andra i en förändringsresa. 

Ansökan

Tjänsten är en heltids- och tillsvidareanställning och har sin placering i Radiohuset vid Gärdet i centrala Stockholm. Sveriges Radio sitter i moderna lokaler och kan bland annat erbjuda en egen friskvårdsanläggning med gym. 

Vi ser fram emot din ansökan senast 7 mars 2021!

Frågor om tjänsten: Karin Almryd, HR- chef, 070-313 3437
Frågor om rekryteringen: Ann-Catrine Nilsson-Gärd, rekryteringskonsult 0733-434341 alt Malin Brock, rekryteringskonsult 0733-434356

Om företaget

Sveriges Radio är ett företag i allmänhetens tjänst med det viktiga uppdraget att värna om demokrati och alla människors lika värde. Vi är den reklamfria radion, finansierad av public service-avgiften. Som en av oss är du med och bidrar till ett radiouppdrag som speglar hela samhället. Vår vision är Fler röster och starkare berättelser för en större förståelse.

Vår värdegrund
Sveriges Radio är en värdegrundsstyrd organisation. Läs mer om Sveriges Radios värdegrund här.

Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Personalchef

Arbetsgivare / Ort: Masala Redbergsplatsen AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalchef/HR-chef

Om jobbet

Masala Kitchen söker en erfaren personalchef med minst två års erfarenhet.

Du ska kunna tala hindi, svenska och engelska.

Du kommer att ansvara för rekrytering, handledning och schemaplanering av köks- och serveringspersonal.

Arbetstiden är förlagd till dagtid, kvällar och helger.


Arbetsgivare
Masala Redbergsplatsen AB
Ånäsvägen 2
41659 Göteborg
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Engagerad och driven konsultchef

Arbetsgivare / Ort: Nercia Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalansvarig

Om jobbet
Vårt uppdrag Vill du jobba i en fartfylld bransch, i ett entusiastiskt team och i en verksamhet som gör skillnad? Vi brinner för att hjälpa våra kundföretag både med att tillsätta rätt person och att vidareutveckla medarbetarna. Nu har du möjlighet att utveckla dig inom bemanning och rekrytering och samtidigt utvecklas med oss! Detta erbjuder vi dig! • Personlig utveckling genom Nercia´s breda utbildningsportal • Strukturerad rekryteringsprocess för att ge bästa förutsättningar att kunna ge kandidater och kunder en optimal upplevelse • Förväntningar på att ditt bidra gör att vi kan fortsätta leverera förstklassiga tjänster till kunder och kandidater. • En utvecklande tjänst där du är med och vidareutvecklar våra erbjudanden och metoder. • En kultur präglat av inspiration, relation, kompetens och resultat. Arbetsuppgifter Som konsultchef kommer dina dagar bestå av rekrytering, ledarskap och att skapa bra relation med dina kunder. Tjänsten är bred och varierande och utöver personalansvaret arbetar du mycket med att vidareutveckla relationen hos befintliga kunder. Du kommer arbeta nära våra säljare där ni tillsammans genom ett professionellt och rådgivande bemötande skapar hög kundnöjdhet. Din profil Du trivs med eget ansvar och att jobba i högt tempo och du är inte rädd för att ta egna beslut. Du är ansvarsfull, nyfiken, utåtriktad, driven och gillar att skapa goda relationer och göra affärer. Du tycker om att ha många bollar i luften och du gillar att jobba mot högt uppsatta mål. Vi tror att du: • Är van att jobba i ett högt tempo med fokus på leverans • Har erfarenhet att jobba med bemanning eller rekrytering • Har förståelse för att skapa värde för kunden • Har förmåga att ta egna beslut för att ge mest nöjda kunder och kandidater • Har B-körkort Om Nercia Nercia bemanning erbjuder bemanning, rekrytering, interim och stöd och matchning. Att hitta rätt person är ofta en komplicerad och arbetskrävande process. Med Nercia bemanning sparar företag dyrbar tid och minimerar risken för kostsamma felrekryteringar. Nercia finns idag på 11 orter i Sverige
Arbetsgivare
Nercia Bemanning AB
Hemsida: http://www.nercia.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Personalansvarig till ICA Kvantum i Svenljunga

Arbetsgivare / Ort: AB Effektiv Borås
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalansvarig

Om jobbet
Gillar du att planera och leda personal? Nu erbjuder vi en spännande tjänst till ICA Kvantum där vi letar efter en personalansvarig till ICA-butiken inom Kvantum-profilen i Svenljunga. Är du en strukturerad person med erfarenhet av detaljhandel? Om vår kund ICA i Svenljunga är en butik inom Kvantumprofilen och kännetecknas av ett brett dagligvarusortiment med utpräglad matprofil och hög servicegrad samt omsätter ca. 150 miljoner. Hos oss står matglädjen och den goda måltiden i centrum. Vi ser också till att följa svensk standard i livsmedelshantering och levererar hög kvalitet. Vi är alltid intresserade av att komma i kontakt med ambitiösa människor som delar vår passion för mat och service! Är du en av dem? Dina arbetsuppgifter Som Personalansvarig hos ICA Kvantum Svenljunga kommer du ha ett personalansvar över ca 65 anställda, där allt från schemahantering, rekrytering och uppsägningssamtal ingår. Vidare kommer tjänsten innebära; • Semesterplanering • Sjukfrånvaro • Löneförberedelser samt löner • Utbildningsplanering • Personalsamtal av olika karaktär Du kommer att ha budgetansvar över ditt område och du ingår i företagets ledningsgrupp. Din profil För denna tjänst söker vi dig som har en relevant utbildning inom HR-/PA-området och som har erfarenhet från detaljhandeln. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med schema- och lönesystem, framförallt TIL-Tid och Hogia Lön. För att trivas i rollen som personalansvarig ser vi att du som söker är driven, empatisk, trygg och noggrann. Du trivs i en miljö med högt tempo och varierande arbetsuppgifter, där du arbetar strukturerat, självständigt och effektivt. Du kommer att möta olika typer av människor och behöver ha en naturlig fallenhet för att skapa goda relationer. Låter tjänsten intressant? Välkommen med din ansökan via www.effektiv.se. Sista ansökningsdag är den 7 mars 2021. Vill du veta mer om tjänsten, kontakta gärna Jens Lindroth, [email protected] Om oss Effektiv är det personliga konsultföretaget inom rekrytering och bemanning. Vi vill att det skall vara enkelt för våra kunder och vår personal att arbeta med och hos oss. Därför är våra ledstjärnor Glada, Utforskande, Långsiktiga och Driftiga - ord som vi lever efter och som är receptet för att överträffa dina förväntningar. För den här tjänsten förmedlar Effektiv kontakten och du kommer bli anställd direkt hos kundföretaget.
Arbetsgivare
AB Effektiv Borås
Hemsida: http://effektiv.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

HR-ansvarig

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Nu söker vi dig som vill vara med och utforma Friabs HR-arbete! Har du bred erfarenhet från HR-området och letar efter mer ansvar kan du vara rätt person för rollen. Friab är inne i en tillväxtfas och söker en person med bred HR-kompetens för en roll där strategiskt HR-arbete kombineras med operativt HR-stöd till koncernens chefer.

Som HR-ansvarig arbetar du mot och stöttar koncernens fyra olika affärsområden: HVB, Familjevård, LSS-boenden och Personlig assistans.

Rollen är ny vilket ger dig möjlighet att bygga upp en fungerande struktur och HR-funktion för koncernens olika affärsområden. För oss på Friab är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare som uppfyller de krav som ställs inom HR-området.

Arbetet innebär mycket stöd till organisationens chefer i frågor som gäller arbetsrätt, arbetsmiljö, konflikthantering, rekrytering och kompetens- och ledarskapsfrågor. Målsättningen är att rollen med tiden kommer att utvecklas från operativt till mer strategiskt arbete.

Du blir Friabs HR-expert och rapporterar direkt till VD.

Om dig

Du har flera års arbetslivserfarenhet från en bred HR-roll där chefsstöd ingått. Erfarenhet av arbetsrätt är också ett krav. I grunden har du en relevant HR-utbildning.

Har du erfarenhet från vård- och/eller omsorgsverksamhet är det meriterande.

Körkort är ett krav då du behöver kunna besöka våra olika enheter.

Som person är du prestigelös med ett stort engagemang för ditt jobb. Friab är ett företag under tillväxt vilket ställer krav på oss medarbetare att arbeta flexibelt. Vi förväntar oss att du som HR-ansvarig har ett stort ansvar och driv för dina frågor.

Bra att veta

Tjänsten är heltid tillsvidare och du utgår från vårt kontor på La Cours gata 4 i Helsigborg.

Vid frågor kontakta Affärsområdeschef Mikael Johansson på 042-24 46 50.

Rekryteringen sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsgivaren

Friab grundades år 2001 och är idag ett omsorgsföretag med cirka 500 anställda. Med hög kompetens, stort engagemang och ett varmt bemötande arbetar vi för att skapa en positiv förändring med individen i fokus. Friab utgör en bredd av specialiserade verksamheter som tillsammans arbetar för att möta individens behov.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

HR Operations Manager, Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalchef/HR-chef

Om jobbet

Job description

Would you like to contribute to a global company with a strong local presence here in Sweden and are specialized  in Payroll and Comp & Ben within the HR field? Is Change Management something you are specifically passionate about? Then we might have just the perfect match for you as an HR Operations Manager here in Stockholm.  

Do you have a genuine interest in an organization’s needs with a great ability to drive change and continuous improvement? Then this opportunity might be just what you are looking for. This hiring company is very much in constant change, and as an HR Operations Manager you end up in the center of an interesting and development-oriented function. The working climate within the company is characterized by high pace and great commitment. We offer you an interesting place to work where you will have a great deal of responsibility to lead your team and the company into new opportunities in the aftermath of implementing a new payroll system.

As a consultant at Randstad, you are employed by us and work for one of our clients. You have the same benefits with Randstad as with any other employer with a collective agreement and benefits such as a wellness grant, occupational health care, insurances and discounts on gym memberships. In addition, you are offered a range of career opportunities. You get the chance to experience different company cultures and to gain experience from different industries, which helps you in developing your skills and building a well-rounded CV. The position can include many contacts and hence, it is important that you have a good ability to cooperate with others and good skills in communication. As a person, we see that you are driven and used to work independently. If you are looking for an employer that offers different assignments and new contacts, then you will enjoy being part of Randstad.

Responsibilities

The role as Head of HR OPS is changing and is connected with a new division of roles between additional roles at HR, Payroll Specialist, Senior Payroll Specialist, System Manager / Administrator HR system, Mgr Comp & Ben.

You will take the lead to develop and improve our clients administrative HR and Payroll processes and ensure the support offer is in line with the company’s strategic HR agenda. The position consists leading a small team within payroll and systems and at the same time being an individual, contribute within the C&B area both on a strategic and operative level. You will initiate, drive, and participate in numerous projects, working in collaboration with our HR/Payroll vendors as well as our colleagues in the HR Operations team and the Shared Service Center. As HR Operations Manager you will actively support the team in the operational work with focus on processes, systems and vendor management. The position is located at our clients Swedish HQ in Stockholm and you will report to the HR Director.
 
 The head of HR OPS is responsible for coordinating HR OPS 'collaborations internally, primarily with the finance department and IT. Head of HR OPS is ultimately responsible for the communication from HR OPS to managers and / or all employees regarding, changes, news, instructions / routine descriptions / responsibility descriptions - who-does-what-when-and-how so that everyone gets the right salary at the right time.

Head of HR OPS is responsible for some Comp & Ben-related tasks (Cars, Pension, Mobility/Expats, Beneficiary, Gifts/Anniversary).

Working hours

Full time, start  April 2021. This is an interim solution with high possibility of extension of contract or perm recruitment for the right candidate.

Qualifications

You have academic degree in HR or equivalent education with minimum 7 years’ experience from HR. You will be outplaced at a truly global company, so we believe that you have experience from working in a similar organization with a deep understanding of working within a matrix organization. You have good understanding in Payroll Systems and Processes as well as working with Change Management with great results. You can build relations and network across functions and at all levels, which requires strong communication skills and that you are fluent in both Swedish and English. As a person you are a skilled people manager who gets your motivation from driving change and continuous improvements. For us, it is important that all competence and skills in the labor market are utilized. We welcome all applicants and strive for diversity.

Experience

Experience in SAP Zalaris and Success Factor as well as ProMark is desirable.

Application

Please apply as soon as possible but no later than 2021-03-07. Selection and interviews will be ongoing. The position may be filled before the last day of application, therefore, please apply as soon as possible.

For more information, please contact Nina Westerberg, [email protected]

About the company

With more than 600 000 employees in 38 countries, Randstad is the global leader in the HR services industry and offers staffing, consulting and recruitment solutions in all areas of expertise. We also offer interim management, executive search and outplacement services. We have a large network of clients and candidates, which means that we convey hundreds of jobs within different industries all over Sweden. Our ambition is to be the best employer in the market.

By combining our passion for people with the power of today’s technology, we help people and organizations to reach their true potential. We call it Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

HR-chef till HR Centrum

Arbetsgivare / Ort: Försvarsmakten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalchef/HR-chef

Om jobbet
Befattningen erbjuder Vi söker en utvecklingsinriktad och erfaren HR-chef som tillsammans med förbandsledningen vill ha en drivande roll i den förändring som vi på Försvarsmaktens HR Centrum nu står inför. Försvarsmakten är i stark tillväxt. Det innebär att vår organisation behöver anpassas för att på allra bästa sätt kunna stödja våra verksamheter runt om i landet. Om förbandet Dagens HR Centrum skapar förutsättningar för Försvarsmaktens operativa förmåga och ett starkare försvar genom att säkerställa resurs- och kostnadseffektiva logistik-, kompetensförsörjnings- och servicetjänster som tillgodoser Försvarsmaktens behov. Vi jobbar i nuläget inom de två verksamhetsområdena HR och Service. Morgondagens HR Centrum kommer att se annorlunda ut även om uppdraget att  bidra till Försvarsmaktens operativa förmåga och ett starkare försvar är detsamma. Vi står inför en omorganisation där serviceverksamheterna kommer överföras till andra förband inom Försvarsmakten. HR Centrums kärnverksamhet framöver kommer att fokuseras på HR-området där vi ska ha bred och djup expertis. I detta kommer bland annat kompetensförsörjning, rekrytering, marknadskommunikation, administration och utveckling att ingå. Förbandet bedriver i dag verksamhet på 25 orter men kommer efter omorganisationen enbart att vara lokaliserat i Stockholm men fortsätter självklart att stödja hela Försvarsmakten. Huvudsakliga arbetsuppgifter Inledningsvis kommer en av dina huvuduppgifter vara, att ur ett omorganisations- och bemanningsperspektiv, stödja den stora förändring som under året kommer att genomföras på HR Centrum. Detta kommer tidvis att vara ett krävande uppdrag som samtidigt är både inspirerande och utvecklande. Förutom omorganisationen ingår det löpande i ditt uppdrag  att leda och företräda förbandet inom kompetens- och personalförsörjning  samt organisations- och kompetensutveckling. Andra viktiga frågor som kommer att ligga på ditt bord är bland annat värdegrundsfrågor, arbetsmiljö, och verksamhetssäkerhet. Utöver ditt uppdrag på HR Centrum kommer du även att, ur ett förbandsperspektiv, bli involverad i det stora arbete som pågår just nu med att utveckla HR i hela Försvarsmakten. Du har personalansvar för HR Centrums HR-avdelning, som i dag består av sju medarbetare som konsultativt stödjer förbandets chefer inom chefs- och medarbetarskapsfrågor. Efter att omorganisationen är genomförd fortsätter du som HR-chef för "nya" HR Centrum. Tillsammans med oss andra på HR Centrum fullföljer du dina arbetsuppgifter även vid höjd beredskap. Kvalifikationer • Du har för tjänsten relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. • Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete och som tidigare har arbetat som HR-chef i en medelstor organisation. • Vi välkomnar sökande utanför den statliga sektorn men vill ändå att du har några års tidigare relevant erfarenhet från staten. Den erfarenheten får inte vara äldre än sju år. • Du har tidigare haft en central roll vid en större omorganisation. • Vi ser att du har gedigen erfarenhet av HR-arbete på både operativ och strategisk nivå. • Erfarenhet av förhandlingsarbete. • Goda systemkunskaper. För upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta: HR-Specialist, Cecilia Nässlander, 072-387 91 45  För att se annonsen i sin helhet gå till www.forsvarsmakten.se Välkommen med din ansökan senast 2021-03-08. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmakten HR Centrum är en service- och supportfunktion som har ansvar över Försvarsmaktens gemensamma förvaltning och stödverksamhet inom service, administration och HR. Vi är cirka 680 medarbetare med verksamhet i 25 orter runt om i landet. Varje dag och varje timme gör Försvarsmaktens medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Arbetsgivare
Försvarsmakten
Hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/sv/
Ansökan
Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Konsultchef inom industri & logistik till Randstad i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personalansvarig

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Nu har vi anställt två nya kollegor men behöver bli fler. Passar du in på beskrivningen nedan och vill bli en del av vårt grymma team inom industri & logistik i Stockholm, sök redan idag!

Har du erfarenhet av att arbeta i en arbetsledande befattning inom service, butik, logistik, lager- eller produktion?  Vill du växla upp till nästa steg i karriären genom att arbeta som konsultchef med inriktning mot industri och logistik på världens ledande rekrytering- & bemanningsföretag?

Som Konsultchef med eget säljansvar hos oss erbjuds du en omväxlande vardag där relationer till såväl kunder, konsulter och kandidater ligger till grund för en stor del av arbetet. Stort fokus i vår verksamhet ligger på att skapa kontakt med, och träffa både nya och befintliga kunder på daglig basis och växa vår affär genom försäljning. Här arbetar du med konsulter främst inom industri och logistik och får förmånen att möta många olika typer av kompetenser och verksamheter i vardagen.

Varför ska du jobba på Randstad?
På Randstad vet vi att våra medarbetare är vår absolut största tillgång!  Du kommer att trivas hos oss om du tycker om att arbeta på ett marknadsledande och värderingsstyrt företag med kompetenta och sköna kollegor i en varm miljö och dessutom i nya fina lokaler i Solna. Hos oss blandas skratt och en härlig stämning med ett högt tempo, vi firar våra framgångar tillsammans och stöttar varandra vid utmaningar.

För oss är det viktigt att påverka vårt samhälle positivt, därför engagerar vi oss i arbetsmarknadsfrågor, donerar till välgörande ändamål samt erbjuder volontärarbete på arbetstid. Utöver detta kommer du till en arbetsplats med kollektivavtal och en rad attraktiva förmåner och en stor och spännande intern arbetsmarknad. 

Ansvarsområden

Försäljning: Att ta kontakt med och bearbeta nya kunder och kontaktpersoner via telefon och mail, men även merförsäljning och relationsbyggande gentemot våra befintliga kunder och kontaktpersoner
Rekrytering: Helhetsansvar för rekryteringsprocessen med rekrytering, anställning och  kontinuerlig uppföljning med både kund och kandidat under processens gång
Personalansvar: Ringa in konsulter och bemanna ut våra konsulter till olika uppdrag från dag till dag, medarbetarsamtal, lönesamtal och coachning av konsulter m.m.
Administration: Offerering, fakturering, tidrapportering m.m. 

Arbetstider

Detta är en tillsvidaretjänst på heltid som inleds med sex månaders provanställning. 

Kvalifikationer

  • Vi söker i första hand dig som har tidigare erfarenhet av rollen som säljande konsultchef eller motsvarande befattning och som stormtrivs med att arbeta i ett högt tempo och i detta omväxlande yrke. I andra hand söker vi dig som har kombinerad erfarenhet av någon typ av personalarbete och försäljning eller service.
  • Meriterande om du har en akademisk examen inom personal, ekonomi, försäljning eller motsvarande och om du har erfarenhet av att arbeta med yrkesgrupper inom lager, logistik, industri eller produktion
  • Eftersom tjänsteförsäljning är en stor del av vår vardag ser vi gärna att du har någon typ av dokumenterad erfarenhet av försäljning. 
  • Vi jobbar i en internationell koncern och möter många människor med olika bakgrund, därför krävs det att du har goda kunskaper i både svenska som engelska i såväl tal som skrift
  • B-körkort är krav

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 
  • Du har ett starkt driv och brinner för försäljning och att skapa resultat. Du förväntas se affärsmässigt på pris- och lönesättning och förstår att lönsamma affärer utvecklas tillsammans med kunden. 
  • Som person är du positiv, med stort hjärta och intresse för människor. Kanske är det också därför du är så framgångsrik inom försäljning? Du är nämligen trygg i vad du tillsammans med ditt team och konsulter kan erbjuda i form av kundvärde. På så sätt kommer goda konsult- och kundrelationer på köpet. 
  • I dig ser vi en kollega som är tävlingsinriktad men saknar vassa armbågar. I stället är du teamorienterad, hjälpsam, entusiasmerande och modig.  Är du dessutom resultatorienterad och strukturerad? Då kommer du att stormtrivas tillsammans med oss!

Ansökan

Varmt välkommen med din ansökan senast 2021-02-08. 
Vi tillämpar löpande urval men då ansökningstiden sammanfaller med julledigheterna kan vi komma att börja kontakta kandidater först efter sista ansökningsdatum. 

För mer info kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Maria Strömberg 0733434615 eller Kristin Olofsson 0729889038. 
[email protected]
[email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.