På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

HR-assistent
Spela filmen

HR-assistent

Är du intresserad av personalfrågor och trivs bra med att ha mycket kontakt med människor? Är du intresserad av lagar och regler inom arbetsmarknadsområdet? Då kan yrket HR-assistent vara rätt för dig!

Som HR-assistent stödjer du personalchefen på din arbetsplats och du har ofta ganska varierande arbetsuppgifter men det rör sig mycket om till exempel rekryteringsarbete, arbetsmiljöarbete och lönefrågor.

När du arbetar inom HR är det viktigt att ha god kommunikationsförmåga och förståelse för omvärlden. HR-assistent behöver goda kunskaper inom bland annat personaladministration, arbetsrätt och ekonomi.

Möjliga arbetsplatser för HR-assistenter är tjänsteföretag, skolor, kommuner, banker och bemanningsföretag.

Human Resources (HR) kallas hanteringen av ett företags eller en organisations mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation.

Utbildning

Ofta efterfrågar arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning, från högskola/universitet eller från Yrkeshögskola. Det är inte omöjligt att få anställning med gymnasial utbildning plus några års relevant arbetslivserfarenhet. Vidareutbildning kan ges på arbetsplatsen.

Övrigt

En person med HR-kompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

151 Lediga jobb

HRBP till världsledande bolag inom fordonsindustrin

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-assistent

Om jobbet
Har du tidigare erfarenhet av att arbeta på ett globalt företag med många olika kontaktytor? Är du driven, kommunikativ och lyhörd? Har du några års erfarenhet av att arbeta brett inom HR? Just nu söker vi en HR Business Partner till vår kund som är världsledande inom fordonsindustrin. Tveka inte på att ansöka redan idag om det låter intressant! Om tjänsten Som HR Business Partner hos vår globala kund, verksamma inom fordonsindustrin, kommer du att tillhöra ett globalt HR-team där samarbete står i stort fokus. Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer vara att supportera chefer runt om i organisationen med bland annat förändringsarbete, lönesättning, MBL-förhandlingar, teamutveckling, rekrytering, coaching och att implementera HR-processer och verktyg. I din roll som HRBP kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära: - Supportera och coacha chefer brett i personalrelaterade frågor. - Du kommer att supportera ledningsgrupper verksamma inom tre olika avdelningar.  - Du kommer att kunna planera upp din dag fritt själv och dagar kommer se väldigt olika ut beroende på behov.  Det är ett konsultuppdrag och behovet sträcker sig från och med september till och med maj 2022, finns möjlighet att även arbeta sommaren 2022. Om dig Vi söker dig som har en universitetsutbildning inom relevant område och en gedigen bakgrund inom en bred HR-roll. För att kunna axla denna roll krävs det god förståelse för svensk arbetsrätt. Vidare är det viktigt att känna sig bekväm med att prata engelska. Vi ser gärna att du har arbetat i en HR-roll i minst fem år gärna på ett globalt företag. För att kunna ta dig an en HRBP-roll hos vår kund behöver du ha en bred och omfattande förståelse för HR-processer. Vi söker dig som har förmåga att prioritera och ta beslut i enlighet med organisationens riktlinjer och att du kan göra så på ett transparent och kundorienterat sätt. Det är också viktigt att du har en förmåga att skapa goda relationer såväl internt som externt samt att du är kommunikativ och handlingskraftig. Vidare bör du besitta en god analytisk förmåga och kunna bedöma situationer självständigt samt ta action på lämpligt vis. Som person tror vi att du är strukturerad, har en positiv energi samt hög personlig integritet. Du är lyhörd, har ett starkt kundfokus samt en god och kreativ problemlösningsförmåga. Slutligen behöver du behärska engelska flytande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om ansökan Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Elsa Tidblom via [email protected] Välkommen med din ansökan! HRBP | HR Business Partner | Automotive | HR-generalist
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR Business Partner till spännande internationell kund

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-assistent

Om jobbet
Vill du arbeta i högt tempo i en internationell miljö med många olika kontakter? Har du en mycket god förmåga till att skapa och upprätthålla goda relationer? Är du driven, kommunikativ och lyhörd? Har du arbetat brett inom HR? Just nu söker vi HR Business Partners för framtida uppdrag hos vår globala kund. Tveka inte på att ansöka redan idag om det låter intressant!  Om tjänsten Som HR Business Partner hos vår globala kund, verksamma inom fordonsindustrin, kommer du att tillhöra ett globalt HR-team där samarbete står i stort fokus. Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer vara att supportera chefer runt om i organisationen med förändringsarbete, lönesättning, MBL-förhandlingar, teamutveckling, rekrytering, coaching och att implementera HR-processer och verktyg. I din roll som HRBP kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära: - Supportera och coacha chefer brett i personalrelaterade frågor med fokus på förändringsarbete - Proaktivt utveckla, supportera och följa upp förbättringar kring organisationens HR-processer. Observera att vi genom denna annons söker kandidater för framtida uppdrag. Vi får in en hel del uppdrag inom området och etablerar därför gärna kontakt med dig som skulle vara intresserad att ta dig an en ny utmaning. Om dig Vi söker dig som har en universitetsutbildning inom relevant område och en gedigen bakgrund inom en bred HR-roll. Vi söker en person som tidigare jobbat med förändringsarbete. För att kunna ta dig an en HRBP-roll hos vår kund behöver du ha en bred och omfattande förståelse för HR-processer. Vi söker dig som har förmåga att prioritera och ta beslut i enlighet med organisationens riktlinjer och att du kan göra så på ett transparent och kundorienterat sätt. Det är också viktigt att du har en förmåga att skapa goda relationer såväl internt som externt samt att du är kommunikativ och handlingskraftig. Vidare bör du besitta en god analytisk förmåga och kunna bedöma situationer självständigt samt ta action på lämpligt vis. Som person tror vi att du är strukturerad, har en positiv energi samt hög personlig integritet. Du är lyhörd, har ett starkt kundfokus samt en god och kreativ problemlösningsförmåga. Slutligen behöver du behärska engelska flytande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om ansökan Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Elsa Tidblom via [email protected] Välkommen med din ansökan! HRBP | HR Business Partner | Automotive |
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR-Partner till spännande framtida uppdrag i Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-assistent

Om jobbet
Vill du växa karriärsmässigt och drivs av att ta dig an nya utmaningar? Har du tidigare erfarenhet av brett HR-arbete? Är du driven, kommunikativ och resultatorienterad? Nu söker Adecco nya HR-konsulter till spännande framtida uppdrag i Göteborg. Tveka inte på att ansöka redan idag om det låter intressant eftersom rekryteringen sker löpande!  Om tjänsten Som HR-Partner kan du bland annat arbeta i nära samarbete med HR Chef, HRBP´s och linjechefer. Din roll kan innebära ett brett spektrum av arbetsuppgifter inkluderat både strategiskt och operativt HR-arbete såväl som kvalificerat chefsstöd. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kan t.ex. vara: • Vara en central kontaktpunkt för HRBP´s • Samordna och följa upp årliga HR roadmaps • Ansvara för rapportering och prognoser kopplat till personalen samt utformning av olika typer av enkäter och medarbetarundersökningar • Driva HR administrativa uppgifter • Administrera personalfrågor, hålla reda på nyckeltal och samordna datainsamling och statistik • Delta i HR-aktiviteter och processer t.ex. arbete med student relations, Talent Management och Employer Branding • Administration av order, fakturor och kostnader och administration av HR budget • Planera och organisera möten, seminarier och konferenser • Delta på ledningsgruppsmöten • Förbereda dokument, presentationer och rapporter • Hantera kontakter och nätverk internt och externt • Driva kompetensförsörjningsarbete, t ex i form av att projektleda långsiktig rekrytering • Genomföra och analysera avgångsintervjuer Ditt arbete sker i ett öppet och dynamiskt klimat och dina uppgifter är att guida och ge support till företagets chefer samt att tillsammans med dina kollegor se till att HR-funktionen levererar enligt företagets strategiska mål. Om dig Vi söker dig som har en utbildning inom HR, företagsekonomi eller annat närliggande område. Du har tidigare minst ett års erfarenhet av brett HR-arbete och är van vid att arbeta i en internationell miljö där förändringar sker snabbt och arbetstempot är högt. Vidare är du van vid att supportera chefer på olika nivåer samt bekväm med att använda såväl svenska som engelska i ditt arbete. Med driv, handlingskraft och en stark tilltro till din egen förmåga samtidigt som du har stor integritet och är van vid att hantera konfidentiell information kommer du långt på din nya arbetsplats. I rollen är det viktigt att du är proaktiv, lösningsinriktad samt har förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Vidare trivs du i en teambaserad roll och med ett nära samarbete med dina kollegor och chefer. Du har även förmåga att strukturera, organisera och planera din arbetsdag samt lösa problem snabbt och effektivt. Du gillar nya spännande utmaningar och värnar om att bygga goda relationer både internt och externt. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Om anställningen Tjänsterna som HR-konsult tillsätts oftast omgående. Initialt brukar uppdragen pågå under 6 månader. För rätt person finns oftast goda chanser till fortsättning då behovet är löpande. Adecco är världens största rekryterings- och bemanningsföretag. I Sverige finns vi på ca 50 orter och har 5000 anställda. Vår storlek gör att vi har kunder i de flesta olika branscher och en anställning som konsult hos oss leder ofta till att både ditt sociala och professionella kontaktnät växer. Då vi på Adecco samarbetar med många attraktiva företag som anlitar oss för sina personalbehov finns också chans att du erbjuds tjänster som aldrig når den öppna marknaden. Självklart har vi kollektivavtal. Vi vill att du ska må bra och vi erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, rabatt på träningskort m.m. För att du ska känna dig trygg omfattas du även av försäkringar och företagshälsovård. Om ansökan Tjänsten ska tillsättas omgående och rekryteringsarbetet sker därför löpande under ansökningstiden. Du ansöker genom att registrera dig via formuläret nedan.Första steget i vår rekryteringsprocess är att du kommer få ett eller flera tester skickade till din e-mail. Adecco använder tester som en del i processen i syfte att göra en så kvalitetssäkrad och rättvis bedömning som möjligt. Du kommer också få en videointervju skickad till din mail som du jättegärna får göra.  Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Elsa Tidblom via [email protected] Välkommen med din ansökan! HR-partner, HR-konsult, HR-administratör, HR-admin
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Är DU vår nya HR-administratör till Bemanningsenheten Sydväst Äldreomsorg?

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personaladministratör

Om jobbet
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna. Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år. Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en ny kollega som ska arbeta som HR-administratör i vår bemanningsenhet! Du kommer att arbeta på Bemanningsenheten i Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen område Sydväst. Bemanningsenheten ligger under HR och är en viktig samt värdefull del av stadens arbete. Vi är ett gäng på elva hårt arbetande personer vars främsta uppdrag är att förse våra verksamheter med timavlönade när ordinarie personal är frånvarande. Vi har ett tätt samarbete både inom vår egen enhet och även utåt mot verksamheterna vi bemannar. Det höga tempot vi arbetar i leder till att vi har högt i tak och alltid en kollega tillgänglig att snabbt kunna bolla med när det behövs. I rollen som HR-administratör ansvarar du över dessa arbetsuppgifter: - Du bokar timavlönad personal i vårt system TimeCare Pool. Både behov som behöver lösas med mycket kort varsel och planerad frånvaro längre fram i tid. - Du har direktkontakt via mejl samt telefon med både timavlönad personal och de verksamheter vi bemannar. - Ansvarar över löneadministration för de timavlönade. - Stöttar de timavlönade och verksamheternas chefer i frågor kring lön, arbetstider, bokningar och IT-stöden TimeCare Pool och Personec. - Vid behov kan du behöva stötta i rekryteringsprocesser. Din arbetstid är måndag till fredag och varierande mellan tiderna 06:30-16:00. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har akademisk examen inom personal och arbetsliv, administration eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har minst ett års tidigare erfarenhet av att ha arbetat som administrativt i en serviceinriktad verksamhet. En stor merit som också ger dig rätt förutsättningar för arbetet är om du har erfarenhet av arbete gentemot bemanningsenhet, service och/eller inom omvårdande verksamhet. Du behöver ha god datorvana och vara trygg i att snabbt kunna navigera i och mellan olika system utifrån behov. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från offentlig förvaltning och har systemkunskap i TimeCare Pool och Personec. Som person ser vi gärna att du är flexibel, initiativrik, trivs med sociala kontakter och har en god administrativ förmåga. Vi ser också gärna att du har nära till skratt, då vi tycker att det är viktigt att man har roligt på jobbet! I rollen som HR-administratör krävs det att du är stresstålig, har en utpräglad känsla för service, är duktig på att prioritera i ditt arbete samt lösningsorienterad. Det är av största vikt att du är strukturerad och genomför dina arbetsuppgifter inom utsatt tid. För att ha rätt förutsättningar för tjänsten bör du verkligen tycka om att ge stöd och service samt ha en positiv framtoning! Vi kommer att kunna erbjuda dig en arbetsplats där du får utveckla konsten att ha flera tankar i huvudet samtidigt, snabbt ta egna beslut och vara mycket delaktig i att forma vår relativt nya enhet. Du kommer även få möjligheten att baka glutenfritt fredagsfika, berätta för vår enhetschef Carina Ekberg Månsson att hon inte hörs när hon pratar på våra Teams-möten och vara del av ett teamwork utan dess like! Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig: • Trygg anställning med goda anställningsvillkor • Karriärmöjligheter • Internutbildningar • Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter • Introduktion vid nyanställning • Heltid med möjlighet till deltid • Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR administratör

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Personaladministratör

Om jobbet
Är du intresserad av bred HR-administration och har dessutom vana av rekrytering? I rollen som HR-administratör erbjuds du chansen att kombinera generell personaladministration med rekryteringsarbete. Tjänsten är perfekt för dig som är relativt nyexaminerad med erfarenhet av rekrytering och vill testa en bredare roll med fokus på HR-administration i ett växande företag. Om tjänsten Du kommer att tillhöra HR-teamet på MatHem och arbeta nära systemansvarig i det administrativa arbetet. Nyligen implementerades ett nytt HR-system och ditt främsta ansvar kommer vara att hantera all personalrelaterad information som ska registreras och uppdateras i systemet. I och med att systemet är nytt kommer du också att arbeta med att utvärdera, effektivisera och förbättra användningen av systemet tillsammans med systemansvarig och övriga inom HR. Rollen kommer även innebära en del rekryteringsarbete där du främst kommer att arbeta med urval och relaterad administration. Som en central del i HR-teamet kan även andra arbetsuppgifter tillkomma. Vem är du? Vi söker dig som har relevant avslutad högskoleutbildning samt något års erfarenhet av att ha arbetat i en junior bredare HR-roll alternativt renodlat med rekrytering. Du behöver inte ha drivit fullständiga processer självständigt men vi ser att du är trygg med att hantera urvalsarbete. Du har systemvana från något HR- eller rekryteringssystem och har ett intresse för systemfrågor och förbättringsarbete. Tjänsten förutsätter att du har ett professionellt språk på både svenska och engelska. Som person tror vi att du är driven och strukturerad med ett analytiskt och lösningsfokuserat tänk. Du trivs i nära samarbete med kollegor och är kommunikativ och flexibel. Om verksamheten För oss på MatHem står våra kunders bekvämlighet alltid centrum. Vi vill skapa den bästa upplevelsen för dem i allt från middagsplaneringen med familjen till dess att matvarorna finns på plats i hemmet. På detta sätt skapar vi mer tid för sakerna de älskar – matlagning, tid med familjen, träning eller jobb. När du jobbar hos oss får du därför en unik möjlighet att påverka människors liv i positiv bemärkelse. För leendet på kundernas läppar när matvarorna levereras är ovärderligt. Vi är nu ca 2500 medarbetare inom Mathem som servar våra kunder från våra siter i Stockholm (Bromma, Veddesta), Malmö samt Göteborg. Övrig information Tjänsten är initialt ett konsultuppdrag på heltid fram till årsskiftet med möjlighet till förlängning. Du kommer att tillhöra företagets kontor i Bromma. Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan via annonsen redan idag!
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.