På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Administratör Spela filmen

Administratör

En administratörs arbetsuppgifter kan variera från att självständigt författa brev och sammanställa rapporter till att ge service till andra personer och vara företagets eller organisationens ansikte utåt.

God samarbetsförmåga, att du är strukturerad och har ett stort serviceintresse och är viktiga egenskaper. Som administratör arbetar du med att assistera eller ger service till en eller flera personer, exempelvis en chef, en avdelning med handläggare eller försäljare. Samtidigt kan du som administratör även ha ansvar för egna arbetsuppgifter och projekt. 

Det finns många olika arbetsuppgifter inom administration och administratörer kan till exempel arbeta som distributionsadministratörer, kanslister, schemaläggare, registratorer vid myndigheter och andra offentliga verksamheter, som utbildningsadministratörer eller bygglovshandläggare. Administratörer kan också arbeta som receptionister och/eller hantera viss bokföring, fakturering och följesedlar.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som administratör behöver du vara noggrann, strukturerad och kvalitetsmedveten.

Utbildning

Grundutbildning finns inom gymnasieskolan på exempelvis Handels- och administrationsprogrammet som är ett yrkesprogram med två inriktningar. Utbildningskraven för administratörer varierar beroende på roll och inriktning. Till vissa tjänster kan det krävas utbildning på högskolenivå. Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan.

Administratörens arbete kräver ständig vidareutbildning i data, språk och ekonomi. Det är en fördel att komplettera sin utbildning med exempelvis marknadsföring, layout, juridik eller kunskaper om informationsteknologi och informationssökning. 

Visste du att...?

Robothandläggare och mjukvarurobot (eller digital medarbetare eller RPA, robot process automation) används för att beskriva digitala program som används för att automatisera handläggningsarbete. Exempel på användning av Robothandläggare finns (uppgift från december 2018) inom Socialtjänsten i Trelleborgs Kommun och i Nacka Kommun där Robothandläggare analyserar ansökningar om socialbidrag och ger förslag på beslut, som sedan fattas av en mänsklig adminstratör. Källa: skl.se

Länktips

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.