På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Folkbokföringshandläggare

Folkbokföringshandläggare

Folkbokföringshandläggare är anställda av Folkbokföringen/Skatteverket och kallas också för Handläggare inom Folkbokföringsenheter. Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett välfungerande samhälle samt att motverka brottslighet.

Arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare har innefattar att utreda och fatta beslut i olika folkbokföringsärenden. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov. En folkbokföringshandläggare har många kontakter med människor med olika bakgrund; kontakter sker främst via telefon och skriftväxling.

En folkbokföringshandläggare planerar själv sin egen arbetsdag och driver ärendena både självständigt och i samverkan med andra. Man arbetar nära sina kollegor och kan delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med sina vanliga arbetsuppgifter.

Man arbetar bland annat med ansökningar gällande nybildade efternamn. I jobbet ingår även att skapa förtroende genom att vara lyhörd och ge alla ett bra bemötande.

Som folkbokföringshandläggare brukar man ha tillsvidareanställning, som inleds med provanställning i sex månader, vidare brukar man ha flexibel arbetstid för att man ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Utbildning

Utbildningskraven kan variera så det är svårt att ge ett exakt svar angående vilken utbildning man ska ha för att kunna få jobb som folkbokföringshandläggare. Rekommenderad utbildningsbakgrund är jurist, statsvetare, ekonom eller samhällsvetare med, som lägst, treårig akademiskt utbildning alternativt aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete.

Behärskar man fler språk utöver svenska och engelska är det meriterande.

Personliga egenskaper

Man ska vara utvecklingsorienterad och trivas i en föränderlig miljö, analytisk, ordningsam, lyhörd, samarbetsvillig, strukturerad och kunna organisera sitt arbete, tänka nytt och ta ansvar, kunna fatta beslut utifrån befintliga regelverk, ha en hög serviceförmåga, kunna ge gott bemötande bl.a via telefon och mail samt trivas med både självständigt arbete och samarbete, gilla ett omväxlande och lärorikt arbete med många kontakter och handläggning av händelser i livets olika skeden.

Man behöver också ha ett stort driv och förmåga att slutföra arbetsuppgifter inom givna "ramar".

Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill Skatteverket underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag, därför krävs det hög nivå på datakunskaper hos alla anställda på den myndigheten, inklusive folkbokföringshandläggare.

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.