På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Handläggare

Handläggare

Handläggare är i grunden Administratör. Som handläggare kan man vara anställd inom olika branscher, exempelvis på Försäkringskassan, på andra Myndigheter, på olika företag och inom olika organisationer.

Arbetsuppgifterna för handläggare varierar kraftigt, beroende på i vilken bransch man är anställd.

Det gemensamma för alla handläggare är att de utför någon form av administrativa arbetsuppgifter och det gäller att vara effektiv när man utför kontorsarbete som ofta är pappersarbete, men som kan till största delen utföras på dator men en hel del riktigt pappersarbete förekommer fortfarande, t.ex på Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kommunicerar man med sina kunder via traditionellt pappersbrev.

Robothandläggare
Robothandläggare och mjukvarurobot (eller digital medarbetare eller RPA, robot process automation) används för att beskriva digitala program som används för att automatisera handläggnings-arbete. 

I detta fallet används ordet "robot" som en metafor (eftersom det rör sig då inte om en fysisk maskin) för att förklara att programmen utför arbetsuppgifter som annars brukar utföras av människor.

Exempel på användning av Robothandläggare finns inom Socialtjänsten i Trelleborg och i Nacka, där en Robothandläggare analyserar ansökningar om "socialbidrag" (försörjningsstöd) och ger förslag på beslut, som sedan fattas av en "mänsklig beslutsfattare".
Källa: skl.se

Utbildning

Utbildningskraven för handläggare varierar, beroende på arbetsplats och vad anställningen går ut på. Ofta räcker det med allmän "gymnasiekompetens" men ibland krävs det någon form av eftergymnasial utbildning från högskola eller yrkeshögskola. Introduktion, upplärning och vidareutbildning sker ofta på arbetsplatsen direkt. 

Arbetsplats

Som Antagningshandläggare kan man jobba på gymnasieantagningskanslier eller med antagning till yrkeshögskolorna eller till lärosätena: högskolor och universitet.

Som Arbetsmarknadshandläggare kan man vara anställd av kommunerna eller inom olika projekt.

Som Biståndshandläggare brukar man jobba för kommunernas Socialtjänster eller inom olika hjälporganisationer, som t.ex SIDA.

Övrigt

Möt Marie, handläggare på Försäkringskassan.

Visa mer
Visa mindre

293 Lediga jobb

Bygglovhandläggare

Arbetsgivare / Ort: Eksjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bygglovshandläggare

Om jobbet
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. ARBETSUPPGIFTER Rollen som bygglovhandläggare innebär ett utåtriktat arbete där du jobbar med att göra bedömningar utifrån en komplex lagstiftning, detaljplaner och andra styrdokument samt rättspraxis. Som handläggare på byggenheten hanterar du framförallt bygglov och följer hela bygglovsprocessen med tekniska samråd och arbetsplatsbesök samt deltar i nämndens tillsyn. Du kommer även arbeta med strandskydd, anmälningsärenden och tillsyn. I ditt arbete samarbetar du nära med kollegorna på byggenheten men ansvarar självständigt för dina ärenden. Du har mycket kontakt med allmänheten genom rådgivning och information i frågor som rör verksamhetsområdet. Arbetet innebär således många kontakter med byggherrar, byggföretag och arkitekter liksom med kommunens politiker och invånare. Som handläggare i Eksjö kommun arbetar du kontinuerligt med att utveckla handläggningsprocessen samt att alltid ge medborgarna en god service och ett professionellt bemötande. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad byggnadsingenjör, bygglovhandläggare/inspektör eller har annan lämplig bakgrund. Oavsett erfarenhet från arbete med bygglovhandläggning/tillsynsarbete eller annat liknande myndighetsarbete eller inte så kommer din ansökan att värderas. Du har kunskap om bygglagstiftningen, framförallt plan- och bygglagen med dess föreskrifter och förordningar. Du arbetar strukturerat och är bra på att planera ditt arbete såväl som att slutföra det som du påbörjat. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som i grupp. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, är hänsynstagande och har fokus på att arbeta lösningsorienterat. Körkort är ett krav då man som handläggare ibland måste göra platsbesök. ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Eksjö kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Aspirant Immigration Consultant with some experience in economics

Arbetsgivare / Ort: Nordic Workforce AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

NWF with subsidiaries is a young and fast-growing group helping companies to recruit professionals from outside the EU

Our company specializes mainly in offering immigration services with regards to working and residence permits for Sweden supporting both the employee and the employer in the process.

We are certified by the Swedish Immigration Office being offered a fast track license which enables us to offer a unique service to our customers.

We also provide additional services such as payroll solutions and strategies tailored to the needs of our customers.

You are:

  • A self-driven, ambitious individual at the start of your career with a proven, relevant high school or university degree
  • Hard-working, your main priority in life right now being to prove yourself, develop your skills and grow with the company
  • Organized and accurate, always striving for quality and perfection
  • Experienced in working with Visma Accounting, Payroll, VAT Returns etc.
  • A team player with excellent communication skills and ability to build and sustain long-term relations with your customers and co-workers
  • A winner, always asking what you can do for your clients not what your clients can do for you
  • Fluent in English, both verbal and written. Proficiency in other languages a plus.
  • Located in an easy commuting distance to Grums or willing to relocate as work can only be performed from our offices

Our offer:

  • Full time employment with immediate start
  • A dynamic family-owned, fast-growing business
  • Competitive base salary
  • Bonus opportunities

To apply for this position please send your resume along with your personal pitch to: [email protected]

Write “Aspirant Immigration Consultant with Visma experience” in subject line.

Interviews will be performed ongoing so send your application a.s.a.p but on 2021-07-15 at the latest!

Arbetsgivare
Nordic Workforce AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Vikariat biståndshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Sala kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Biståndsbedömare/Biståndshandläggare

Om jobbet
Sala kommun i östra Västmanland har 22 800 invånare och är till ytan länets största. Kommunen har flera mindre tätorter samt Sala stad med 12 000 invånare. Sala har genom sin historiska betydelse, främst Sala Silvergruva, sin givna plats på Sveriges karta. Huvudnäringar är jordbruk, turism och småindustri. Sala är en eko-kommun vilket innebär att den gemensamma grunden för alla verksamheter är hållbar utveckling. En långsiktigt ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling ska vara utgångspunkten för allt arbete i Sala kommun. Biståndsenheten består av 6 biståndshandläggare som utreder enligt socialtjänstlagen (SoL) och 3 biståndshandläggare som utreder enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), samt en teamledare. Vård och omsorg söker nu en vikarie biståndshandläggare på 100 %. Arbetsuppgifter Arbetet som biståndshandläggare innebär att göra kvalificerade utredningar och fatta beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), samt att ansvara för uppföljningar och omprövningar av beslut. Ett viktigt led i ditt arbete är ett gott medborgarfokus, som innebär att du samverkar både med externa samarbetspartners inom hälso- och sjukvård, anhöriga och närstående samt interna samarbetspartners inom hemtjänst, äldreboenden och övrig socialtjänst. Detta kräver en kommunikativ förmåga och ett professionellt arbetssätt. Arbetet som biståndshandläggare innefattar även att informera och vägleda medborgarna till rätt stöd och hjälp. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom, har social omsorgsexamen, kandidatexamen i social omsorg eller en annan adekvat utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Arbetet kräver att du är väl förtrogen med socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och andra lagar som HSL, samt myndighetsutövning. Du har förmågan att möta varje enskild person och dess anhöriga utifrån dennes individuella situation. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt, flexibel att handlägga med både SoL och LSS vid behov, och du är öppen för samverkan med andra professioner såväl internt som externt. Att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är av stor vikt för tjänsten. Erfarenhet av arbete i datasystemen Pulsen Combine är meriterande. B-körkort erfordras. Stor vikt läggs på personlig lämplighet. Anställningsvillkor Tidsbegränsat 1 år med eventuell förlängning.  Heltid, 100 %. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsgivaren kommer att kräva utdrag från rikspolisstyrelsens belastningsregister innan anställning. Lön Individuell lönesättning. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2021-09-24 Rekrytering sker löpande så ansök redan idag på www.sala.se/ledigajobb Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Upplysningar Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: Verksamhetschef Marina Dickfors 0224-749033. Enhetschef Sipan Mehho 0224-749026 Fackliga representanter Vision, Leonard Wall 0224-749072   Välkommen med din ansökan! Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.            
Arbetsgivare
Sala kommun
Hemsida: http://www.sala.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Utvecklingsledare social hållbarhet

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Värmlands län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen. Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss. På enheten för Social hållbarhet arbetar vi bland annat med mänskliga rättigheter, jämställdhet, förebyggande mot mäns våld mot kvinnor, integration, ANDT, föräldrastödssamordning med mera. Vår roll är att arbeta långsiktigt, strategiskt och samordnande i länet. ARBETSUPPGIFTER Som utvecklingsledare för social hållbarhet arbetar du inom myndighetens olika uppdrag inom fältet social hållbarhet där huvuduppdraget kan variera över tid. Ditt huvudsakliga uppdrag under perioden kommer att ligga inom länsstyrelsens integrationsuppdrag med särskilt ansvar för myndighetens statsbidrag inom integrationsuppdragen. Inom ditt huvudsakliga uppdrag ansvarar du för att planera och samordna arbetet med statsbidragen samt arbeta med handläggning, administration och uppföljning tillsammans med övriga kollegor inom integrationsgruppen. Du arbetar med samordning av och med att stötta länets aktörer, du arbetar verksamhetsutvecklande i uppdraget, förebyggande och bidrar med kunskap och metodutveckling regionalt. I uppdraget ingår att upprätta skriftliga rapporter, hålla muntliga presentationer och i stor utsträckning bedriva samverkans- och samordningsarbete såväl internt på myndigheten men också med övriga aktörer i länet. Utöver detta sker också en del arbete på nationell nivå genom kontakter och nätverksträffar med andra myndigheter och länsstyrelser. Vidare kan det förekomma att du i din roll som utvecklingsledare får svara på remisser för länsstyrelsens räkning. Du ansvarar för att, tillsammans med enhetschef, verksamhetsplanera för dina ansvarsområden och följa upp verksamhet. Verksamhetsplanering och den löpande verksamheten genomförs i samverkan med såväl övriga medarbetare på enheten som andra enheter på myndigheten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en akademisk utbildning med inriktning mot beteendevetenskap, samhällsanalys, sociologi, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med sociala hållbarhetsfrågor eller liknande utvecklingsfrågor sedan tidigare. Du har dokumenterad erfarenheter av samordnande och verksamhetsutvecklande arbetsuppgifter samt av att leda regional samverkan med olika aktörer. Tidigare erfarenhet av regionalt arbete med integrationsfrågor är ett krav. Du har dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera och driva utvecklingsarbete och samverkan med andra aktörer. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med integrationsfrågor och nyanländas etablering på statlig myndighet. Tidigare erfarenhet av arbete inom länsstyrelsens integrationsuppdrag och av statliga eller EU-finansierade projekt är meriterande. Som person är du initiativtagande, självgående och har en god samarbetsförmåga. Du har en god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Området innebär samverkan med en rad aktörer och olika sakområden varför du bör vara lyhörd och kunna se helheten samt vara duktig på att strukturera och prioritera. ÖVRIGT För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag. o Demokrati o Legalitet o Objektivitet, saklighet och likabehandling o Fri åsiktsbildning o Respekt för alla människors lika värde o Effektivitet och service Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Värmlands län
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Jurist till attraktiv myndighet i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Novare Public HR AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Novare Public grundades våren 2018 för att hjälpa offentlig sektor med rekrytering, bemanning och interimlösningar. Sedan dess har vi rekryterat 100-tals chefer och specialister till offentliga organisationer i hela Sverige. Idag har vi flera stora ramavtal med statliga myndigheter i hela Sverige. Genom vårt stora nätverk, långa erfarenhet och stora engagemang hjälper vi våra kunder att snabbt hitta rätt kompetens till sina organisationer. Är du en nyexmanierad jurist som söker en roll som handläggare inom den offentliga sektorn? Vill du få juridisk erfarenhet från en myndighet? Nu har du chansen att få arbeta på en av Sveriges största myndigheter! Du kommer att arbeta för Kronofogdemyndigheten i Stockholm där du är med och beslutar om skuldsanering. Detta möjliggör för dig att hjälpa skuldsatta personer och företag att få betalt. Har du en avslutad juristexamen och arbetat sex månaders i en roll med juridiska inslag, tveka inte att söka redan idag och få värdefull erfarenhet av arbete på myndighet. Uppdraget löper sex månader med option på förlängning med start i oktober.    Om uppdraget Som handläggare kommer du att ingå i ett Team på ca 8 personer som leds av en handledare. Du kommer att arbeta inom skuldsanering och fatta beslut i enskilda ärenden. Kronofogden gör en viktig samhällsinsats och hjälper den som inte fått betalt och vägleder den som ska betala. Myndigheten har ett svårt uppdrag och stora befogenheter. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Du ska på ett lättförståeligt sätt förklara innebörd och konsekvenser av fattade beslut såväl skriftligen som per telefon. Arbetet innebär externa kontakter med sökande, borgenärer, budget- och skuldrådgivare samt andra myndigheter. Konversation sker vanligtvis på svenska i tal och skrift med berörda parter men du ska även vara bekväm att konversera och skriva på engelska, då det ibland blir aktuellt. Vidare ska du ha en tydligt positiv attityd och en god förmåga att etablera goda relationer som skapar en god stämning runt dig. Du ska kunna arbeta med flera uppgifter samtidigt, se samband och konsekvenser samt självständigt kunna dra slutsatser därutav.   Dina arbetsuppgifter • Sköta fastlagda administrativa rutiner enligt Kronofogdens riktlinjer • Självständigt planera, samordna & handlägga ärenden • Utarbeta beslutsunderlag i enskilda ärenden • Fatta beslut och meddela dessa till berörda parter såväl skriftligen som per telefon • Kontakter med sökande, borgenärer, budget- och skuldrådgivare samt andra myndigheter. Krav för tjänsten • Avslutat Juristprogrammet (270 hp) under de senaste tre (3) åren. • Minst sex (6) månaders arbetslivserfarenhet från liknande arbete med juridiska inslag. • Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt. Med goda kunskaper avses att obehindrat navigera i MS Office programvara produkter. • God kommunikativ förmåga i Svenska (både i tal och skrift). Med god kunskap avses att obehindrat kunna tillgodogöra sig information och kommunicera inom detta uppdrag med samtliga kontaktytor.   Meriterande för tjänsten Minst åtta (8) veckors erfarenhet av arbete med någon form av juridiska uppgifter på myndighet, juridisk byrå, tingsrätt eller liknande institution.   Vidare söker vi dig som • Har servicekänsla och tidigare erfarenhet av kundkontakter • En positiv attityd och känsla för att skapa goda relationer både internt och externt • Har en god kommunikativ förmåga (både i tal och skrift) • Är noggrann, ordningsam och strukturerad • Har förmågan att hantera flera uppgifter samtidigt • Har en tydlig drivkraft att skapa resultat och ser sin prestation som något viktigt.    Om myndigheten Kronofogdemyndigheten är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Kronofogdemyndigheten hjälper den som inte fått betalt och samtidigt värnar Kronofogden om den skuldsattas rättigheter. Kronofogdemyndigheten fastställer skulder, dvs. ett bevis att en skuld är laglig, och driver även in obetalda skulder genom utmätning. Kronofogdemyndighetens förebyggande arbete syftar till att förhindra ny skuldsättning hos privatpersoner och företag. Kronofogdemyndigheten handlägger också ansökningar om skuldsanering samt omprövning av skuldsaneringsbeslut och har tillsyn över konkursförvaltarnas arbete vid konkurser. Kronofogdemyndigheten arbetar för att alla parter ska få sina intressen tillgodosedda på ett lagligt och korrekt sätt.   Ansökan Skicka in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Har du frågor runt rekryteringsprocessen eller tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta oss på Novare. Notera att vi ej tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR.   Varmt välkommen med din ansökan!   Som konsult hos oss  Novare är ett konsult- och rekryteringsföretag som hjälper offentliga organisationer med kompetensförsörjning. Vår vision är att vara det första valet för offentliga organisationer när de behöver tillföra ny kompetens samt att vara det självklara valet för konsulter som vill arbeta inom offentlig sektor. Vår främsta styrka är att hitta rätt kompetens till våra kunder. För oss är det viktigt att våra rekryterade kandidater och konsulter matchas till rätt roll där de kan bidra med sin kompetens, trivas och utvecklas på jobbet.   Som konsult hos Novare blir du en del av vår organisation och växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Våra konsulter kan välja mellan att vara anställd hos oss eller att fakturera genom eget bolag. Vi kan erbjuda spännande uppdrag inom olika affärsområden i hela landet. En dedikerade konsultchef stöttar och hjälper dig genom hela uppdraget.
Arbetsgivare
Novare Public HR AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.