På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Handläggare

Handläggare

Handläggare är i grunden Administratör. Som handläggare kan man vara anställd inom olika branscher, exempelvis på Försäkringskassan, på andra Myndigheter, på olika företag och inom olika organisationer.

Arbetsuppgifterna för handläggare varierar kraftigt, beroende på i vilken bransch man är anställd.

Det gemensamma för alla handläggare är att de utför någon form av administrativa arbetsuppgifter och det gäller att vara effektiv när man utför kontorsarbete som ofta är pappersarbete, men som kan till största delen utföras på dator men en hel del riktigt pappersarbete förekommer fortfarande, t.ex på Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kommunicerar man med sina kunder via traditionellt pappersbrev.

Robothandläggare
Robothandläggare och mjukvarurobot (eller digital medarbetare eller RPA, robot process automation) används för att beskriva digitala program som används för att automatisera handläggnings-arbete. 

I detta fallet används ordet "robot" som en metafor (eftersom det rör sig då inte om en fysisk maskin) för att förklara att programmen utför arbetsuppgifter som annars brukar utföras av människor.

Exempel på användning av Robothandläggare finns inom Socialtjänsten i Trelleborg och i Nacka, där en Robothandläggare analyserar ansökningar om "socialbidrag" (försörjningsstöd) och ger förslag på beslut, som sedan fattas av en "mänsklig beslutsfattare".
Källa: skl.se

Utbildning

Utbildningskraven för handläggare varierar, beroende på arbetsplats och vad anställningen går ut på. Ofta räcker det med allmän "gymnasiekompetens" men ibland krävs det någon form av eftergymnasial utbildning från högskola eller yrkeshögskola. Introduktion, upplärning och vidareutbildning sker ofta på arbetsplatsen direkt. 

Arbetsplats

Som Antagningshandläggare kan man jobba på gymnasieantagningskanslier eller med antagning till yrkeshögskolorna eller till lärosätena: högskolor och universitet.

Som Arbetsmarknadshandläggare kan man vara anställd av kommunerna eller inom olika projekt.

Som Biståndshandläggare brukar man jobba för kommunernas Socialtjänster eller inom olika hjälporganisationer, som t.ex SIDA.

Övrigt

Möt Marie, handläggare på Försäkringskassan.

Visa mer
Visa mindre

8 Lediga jobb

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Gävle kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Studieadministratör

Om jobbet
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! Utbildning är en kärnfråga i Gävle kommuns utveckling. Vuxenutbildningen är en viktig aktör för att höja utbildningsnivån hos invånarna i kommunen. Vårt uppdrag är att stödja och stimulera vuxnas lärande. Hos oss ska man ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens för att stärka sin ställning i arbetsliv och samhällsliv och för personlig utveckling. Vi ger människor en annan och en andra chans. Vi samverkar med andra verksamheter för att utbilda till arbete eller vidare studier. Vuxenutbildningen har ca 3500 studerande per år inom skolformerna särskild utbildning för vuxna, grundläggande- och gymnasial vuxenutbildning samt utbildning i svenska för invandrare (Sfi). I verksamheten finns även Studievägledning Gävle samt ett Utbildningscentrum för distansstudier på högre nivå. ARBETSUPPGIFTER Som Handläggare på Vuxenutbildningen kommer du tillsammans med ett team av administratörer och handläggare att arbeta med processerna kring våra elevers ansökningar, antagning, urvalsprocesser, registrering, avbrott och förlängningar samt betygskataloger. Du kommer även ha ansvar för interkommunala ansökningar till och från Gävle och du kommer ingå i samarbetet inom Gästrikevux och vara med i utvecklingsarbetet och rutiner kring detta. Tjänsten kan även innebära handläggning av Studiestartsstöd. Tjänsten kräver att du har god kompetens när det gäller databaser och teknik, kan jobba ensam men samtidigt vara en lagspelare och samarbeta på ett bra sätt. Du behöver vara strukturerad, noggrann, ansvarsfull och kunna jobba i ett högt tempo under vissa perioder. Meriterande är om du arbetat med antagning- och urvalsprocesser enligt Vuxenutbildnings- och yrkesutbildningsförordningen, Tieto Education samt Office 365. Vi värdesätter också att du har ett professionellt bemötande även till samarbetspartners och elever. KVALIFIKATIONER Utbildning inom administration på högre nivå, personalvetenskap eller som Studie- och yrkesvägledare är ett krav. Du har förståelse för de administrativa processer som en vuxenutbildning hanterar. Vi ser erfarenhet av arbete med urval enligt Vuxenutbildningsförordningen och yrkesutbildningsförordningen som meriterande. Du har en förmåga att arbeta utifrån verksamhetens mål, arbetar effektivt och tar ansvar för att nå målen. Du har förmågan att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Gävle kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Riksbyggen Ek För
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Servicehandläggare

Om jobbet
Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar hållbara boendemiljöer. Vi är samtidigt en av Sveriges största fastighetsförvaltare med både bostadsrättsföreningar, företag och offentliga fastighetsägare som kunder. Vi finns över hela landet och är 2 800 medarbetare. Riksbyggen är en attraktiv arbetsgivare som erbjuder möjlighet till utveckling, delaktighet och inflytande. Vi arbetar nära våra kunder och vi ser gärna att du i ditt jobb hos oss kan vara ledamot i någon av våra bostadsrättsföreningar. Välkommen! Inom Riksbyggen Servicecenter finns två geografiska enheter, Kundtjänst i Kalmar samt Fastighetsekonomi-och Redovisningsflödet i Västerås. Vi söker nu handläggare till Fastighetsekonomi i Västerås med inriktning på överlåtelser, pantförskrivning, kontraktshantering och övrig bostadsadministration. Hos oss finns det dessutom goda möjligheter att utvecklas och bredda sin kompetens med ambition om att kunna arbeta i hela flödet på Fastighetsekonomi. En verksamhet som omfattar bland annat uppstart av nya kunder, masterdata, hyresadministration, avisering, fakturering och inbetalningar. Vad ska du göra? Som handläggare på Riksbyggen Servicecenter, Fastighetsekonomi kommer du att arbeta i en serviceinriktad roll med ansvar för kundkontakter och utförande av våra förvaltningsuppdrag. Du ansvarar för att vi levererar inom uppsatta servicenivåer och att vi håller våra kundlöften. Du har stor förmåga att ta eget ansvar och initiativ, att arbeta proaktivt, se helheter och med stort engagemang ge bra och tydlig service till kunder och kollegor. Du arbetar effektivt, med hög kvalitet och kundfokus enligt beslutade arbetssätt och är med och förfinar och utvecklar våra arbetssätt och leveranser. I arbetsuppgifterna ingår bland annat: · Kundkontakt via telefon och mejl. · Granska överlåtelsehandlingar i samband med överlåtelser av bostadsrätter. · Notera och avnotera pantförskrivningar. · Slutregistrera överlåtelser samt avisera och kreditera avgifter. · Utbetalning av inre reparationsfond. · Kontraktshantering, som ex. uppsägningar och upprättande av hyreskontrakt · Övrig hyresadministration som ex. avisering och hantering av andrahandsuthyrningar. Utbildning/Erfarenhet Du har redan idag kunskap/utbildning/erfarenhet av bostadsadministration men inriktning på bostadsrätter, förvaltning av hyresrätter och/eller bostadsrättsföreningar. Du är van att ha och gillar kundkontakter och du är en driven och effektiv administratör. Du har en utbildning på lägst gymnasienivå. Har du tidigare erfarenhet av överlåtelser, pant i bostadsrätt, familjejuridik är det en stor fördel. Du kanske idag jobbar som fastighetsmäklare, mäklarassistent eller med liknande uppgifter hos någon annan fastighetsförvaltare. Vem är du? Du agerar affärsmässigt, professionellt och har förmågan att skapa förtroende. Du kan se och möta kundens behov både på kort och lång sikt. Du har förmågan att granska information, förstå konsekvenser av olika förslag och agera vid behov. Du är mycket serviceorienterad och kan kommunicera via telefon och mejl på ett tydligt och kundorienterat sätt. Du har vidare en administrativ förmåga och noggrannhet och är inriktad på att slutföra dina åtaganden och uppgifter inom deadline, självklart med kunden i fokus. Du kan arbeta såväl självständigt som i grupp samt vara en god lagspelare. Att vara öppen för förändring och se utveckling och digitalisering som en naturlig del av arbetet är en viktig egenskap. Förtroende, samarbete, engagemang och ansvarstagande är hörnstenar i Riksbyggens syn på medarbetarskap och ligger som en grund i samtliga roller. Handläggare för tillsvidareanställning med tillsättning snarast. Riksbyggen strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Riksbyggen tillämpar provanställning. Låter detta intressant för just dig? Din ansökan skickar du till oss via www.riksbyggen.se under Jobb & Karriär/Sök jobb senast 2021-03-05. Vi arbetar löpande med urval och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, så sök idag! Har du frågor eller funderingar? Kontakta Joakim Wiljebrand gruppchef Fastighetsekonomi 021-40 86 37 eller [email protected] Till rekryteringskonsulter, annonssäljare etc. Vi har redan beslutat vilka vi samarbetar med vid rekryteringar samt var vi vill synas. Vi undanber oss därför kontakt från försäljare i dessa frågor. Vill du precis som vi, vara med och skapa något betydelsefullt för framtiden – utveckla hållbara idéer tillsammans och skapa fler möjligheter för fler människor? Vill du ha utrymme att växa, tänka nytt och tänka längre? Vill du även ha möjlighet att ansvara för din egen tid, så att du kan skapa balans i vardagen och få ihop livspusslet. Kort sagt, önskar du en utmanande och stimulerande arbetsplats? Välkommen att jobba för en gemensam framtid. Både för dig och samhället. Välkommen till oss på Riksbyggen. Se gärna vår film om hur det är att jobba hos oss! https://youtu.be/6M4j33Szq3w
Arbetsgivare
Riksbyggen Ek För
Hemsida: www.riksbyggen.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Kristianstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 11 March (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kundtjänstmedarbetare

Om jobbet
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Ta chansen att bidra till att Kristianstads kommun vidareutveckla en av Sveriges bästa medborgarcenter! Vi letar efter dig som särskilt kan vara med och svara på medborgares kommunfrågor med fokus kring omsorg, arbete och välfärd, kultur och fritid och barn och utbildning. Vi letar efter dig som ser service och gott bemötande som det viktigaste och roligaste man kan jobba med. Nyfiken? Läs mer nedan och välkommen med din ansökan! Medborgarcenter är medborgares, företags och föreningars väg in till Kristianstads kommun och förvaltningarnas förlängda arm utåt. Enheten tar varje dag emot cirka 500 ärenden som vi besvarar på uppdrag av kommunens förvaltningar. De frågor som vi inte kan svara på slussar vi vidare till kommunens förvaltningar. Enheten består av receptionist, kommunvägledare, handläggare, systemadministratör, systemansvarig, samordnare och enhetschef. Vi finns i Rådhus Skåne samt i Östra kommunhusets Besökscentrum. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare i medborgarcenter blir du vägen in i kommunen för medborgare, företag och föreningar. Du blir också förvaltningarnas förlängda arm utåt. Du kommer att svara på medborgares frågor som rör hela kommunens område och särskilt inom området som rör omsorgsförvaltningen, arbete och välfärdsförvaltningen, kultur och fritidsförvaltningen och barn och utbildningsförvaltningen. Du kommer vara en i gänget av kunniga och serviceinriktade medarbetare som sätter medborgaren i fokus. KVALIFIKATIONER Du som söker har minst 3-årig högskoleutbildning, för arbetsgivaren lämpligt område för tjänsten. Vi vill att du har något års arbetslivserfarenhet och erfarenhet av arbete med kundkontakt och direktservice. Förmåga att förstå kommunen som helhet är en förutsättning för arbetet. Du behöver vara intresserad av och har kunskap om kommunala frågor samt förmågan att förstå frågor kring omsorg, arbete och välfärd, kultur och fritid och barn och utbildning. God IT- och datorprogramskunskap är ett krav liksom god förmåga att söka information digitalt. Då du i arbetet möter du människor via besök, telefon och mejl behöver du god förmåga att kommunicera både i tal och skrift både på svenska och engelska. ÖVRIGT Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor. Från den 1 januari 2021 finns också all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Arbetsgivare
Kristianstads kommun
Ansökan
Ansök senast 11 March (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Universitets- och Högskolerådet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 17 March (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningshandläggare

Om jobbet
Vill du underlätta för personer med utländsk examen att söka arbete eller studera i Sverige? Vi söker nu en handläggare till enheten för eftergymnasial utbildning på avdelningen för bedömning av utländsk utbildning. Vad du kommer att göra/ansvara för Som handläggare kommer du att: • Arbeta med bedömning av utländsk eftergymnasial yrkesutbildning och eftergymnasiala • Delta i metodutveckling. • Utveckla och effektivisera verksamheten och avdelningsgemensamma projekt tillsammans med övriga medarbetare. Även andra uppgifter kan förekomma. Du som söker Du: • Har akademisk examen inom relevant område alternativt att du har förvärvat kunskaperna på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. • Kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på både svenska och • Har farenhet av kvalificerad handläggning och • Har erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor (till exempel branschkontakter eller nätverk inom arbetsmarknaden). Det är meriterande om du har: • Erfarenhet och kännedom om yrkesutbildning i eller utanför Sverige. • Branschkontakter och nätverk inom arbetsmarknadssektorn. • Erfarenhet av projektledning. • Ytterligare språkkunskaper. För att fungera bra i rollen som handläggare behöver du ha lätt för att lära och vara nyfiken på din omvärld. Du är initiativrik och har lätt för att arbeta tillsammans i grupp men har också förmågan att ta egna beslut när så kräver. Du är resultatorienterad och strävar efter att hjälpa verksamheten framåt i ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vad vi gör och erbjuder Universitets- och högskolerådets vision är utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare och speglar väl myndighetens uppdrag. UHR har flera uppdrag inom utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vi är cirka 300 anställda i Solna och Visby. UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning För att underlätta när en person med examen från ett annat land vill söka arbete eller studera i Sverige bedömer UHR gymnasiala, eftergymnasiala och akademiska utländska utbildningar och jämför dem med svenska examensnivåer. Detta arbete är viktigt för att arbetssökande med utbildningar från andra länder ska kunna komma ut på arbetsmarknaden i Sverige men också för att göra det möjligt att ansöka till en högskoleutbildning i Sverige. Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Solna. Våra villkor och förmåner Mer om UHR Ansök och bli en av oss! Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-00196-2021. När du gör din ansökan vill vi att du besvarar ett antal urvalsfrågor. Vi kommer i det första urvalet att utgå från svaren på dessa frågor. På så vis utvärderar UHR kandidaterna på lika villkor. CV och personligt brev kommer att läsas i nästa steg i urvalsprocessen. Sista ansökningsdatum är den 17 mars 2021. Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta enhetschef Shawn Mendes tfn. 010-470 03 90. Representant för SACO är Francisco Contreras tfn. 010-470 06 11 och för ST Robin Johansson tfn. 010-470 05 39. Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Universitets- och Högskolerådet
Hemsida: http://www.uhr.se
Ansökan
Ansök senast 17 March (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Riksantikvarieämbetet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 19 March (14 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige. Kulturmiljöavdelningen arbetar för en effektiv och rättssäker tillämpning av lagar och förordningar för kulturmiljöarbetet och att finansiellt stöd till kulturmiljövård, arbetslivsmuseer, det civila samhället samt forskning bidrar till de kulturpolitiska målen. Avdelningen verkar för att de statliga kulturmiljömålen får genomslag inom andra samhällssektorer. Avdelningen har ett femtiotal  medarbetare fördelade på tre enheter: förvaltningsärenden och bidrag, kulturmiljöintegrering samt utredning och analys. Enheten för förvaltningsärenden och bidrag ansvarar för en effektiv och rättssäker tillämpning av lagar och förordningar för kulturmiljöarbetet. Till exempel ansvarar enheten för tillstånd till ändring av statliga byggnadsminnen, frågor som rör utförsel och återlämnande av kulturföremål, beslut om revideringar av riksintressen för kulturmiljövård och hanteirng av statliga utställningsagarantier. Enheten ansvarar också för att fördela statsbidrag till kulturmiljövård, arbetslivsmuseer, det civila samhället samt forskning samt säkerställa att de bidrar till de kulturpolitiska målen.  Dina arbetsuppgifter Du kommer i huvudsak att arbeta med bidragsprocesserna bidrag tillkulturmiljövård och bidrag till kulturarvsarbete. Bidraget till kulturmiljövård fördelas till största del till länsstyrelserna och används huvudsakligen till vård och information om kulturhistoriskt värdefulla byggnader, landskap och fornlämningar och omfattar ca 270 miljoner kronor. En del av bidraget används även till ersättningar enligt kulturmiljölagen vilket Riksantikvarieämbetet fördelar själva.  Bidrag till kulturarsvarbete fördelas till arbetslivsmuseer, hembygdsmuseer och ideella kulturarvsverksamheter som syftar till att bevara och utveckla både fysiska och immatriella kulturhistoriska värden. Bidraget består av ca 16 miljoner kronor och lämnas till insatser/projekt som är tydligt avgränsad från ordinarie verksamhet och som syftar till att bevara, använda och utveckla kulturarvet.   Arbetsuppgifterna består främst i att fördela och omfördela bidragsmedel under året, att följa upp hur bidragen används samt verksamhetsutvecklande insatser som till exempel att jobba med att utveckla arbetssätt och inriktning för både fördelnings- och uppföljningsprocesserna för respektive bidrag. I arbetsuppgifterna ingår även att jobba nära andra avdelningar inom myndigheten i samband med bland annat beredning och uppföljning av bidragen. En stor del av arbetet består av att skapa och bibehålla goda kontakter med andra, exempelvis länsstyrelsen och ideella föreningar.  Din kompetens  Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom humaniora eller samhällskunskap. Du har arbetat flera år inom offentlig förvaltning med bidragsgivning, både fördelning, uppföljning och verksamhetsutveckling, och har förståelse för vad det innebär att arbeta med myndighetsutövning. Du har goda kunskaper om statsförvaltningen och dess roller och ansvar och är van att tolka lagar och förordningar. Du har även erfarenhet av att jobba med ekonomiska uppföljningar. Inom ramen för dina tidigare erfarenheter är du även van att arbeta med digitala bidragsprocesser. Det är meriterande om du har arbetat med bidragsgivning inom kulturarvsområdet och om du har kunskap om de olika lagstiftningarna som reglerar kulturmiljöområdet.  Du samarbetar effektivt med andra men är också van att planera ditt arbete och självständigt driva uppdrag. Du kan på ett lösningsorienterat sätt arbeta med verksamhetsutveckling som gagnar både ditt eget, och hela gruppens, arbete. Du är bra på att skapa och upprätthålla goda relationer med olika intressenter. Arbetet med bidragsgivning kan vara intensivt under vissa perioder vilket innebär att du behöver ha förmågan att flexibelt skifta mellan olika arbetsuppgifter. Det är viktigt att du utrycker dig väl i tal och skrift så att människor enkelt kan ta till sig och förstå myndighetens beslut om statsbidrag. Eftersom arbetet innebär många externa kontakter och nära samarbete med kollegor kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet.  Övrigt Anställningen är tillsvidare. Placeringsort är Stockholm. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2021-03-19. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2021-704.
Arbetsgivare
Riksantikvarieämbetet
Hemsida: http://www.riksantikvarieambetet.se
Ansökan
Ansök senast 19 March (14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Bengtsfors kommun / Bengtsfors
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kommunhandläggare

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Det här är vi

På utvecklings- och administrationsenheten arbetar vi övergripande mot hela kommunkoncernen och den politiska organisationen. Som namnet antyder arbetar vi med utveckling och administration och våra arbetsuppgifter omfattar bland annat diarie, arkiv, information/kommunikation, utredningar, nämndadministration, näringslivs- och folkhälsofrågor. Att vår enhet består av olika yrkesroller ger oss en kompetensbredd och som medarbetare hos oss får du insyn i många olika områden.

Ditt jobb är viktigt

Som handläggare på utvecklings- och administrationsenheten sköter du administrativa sysslor för både den politiska ledningen och förvaltningsledningen. I rollen ingår också utrednings- och sekreterararbete och dessutom valarbete de år det hålls val. Du ger också råd och upplysningar till allmänheten och till de som arbetar i verksamheten. Tjänsten delas med personalenheten, vilket innebär att du också kommer att arbeta med lönehandläggning samt ge service och support till chefer och medarbetare i lön- och avtalsfrågor.

Det här är du

Du behöver vara bra på att analysera och att kommunicera, både muntligt och skriftligt. Du behöver också vara en bra organisatör, serviceinriktad, flexibel och hjälpsam. Det är viktigt att du är van vid att använda datorer och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du har erfarenhet av ovanstående arbetsuppgifter. Välkommen med din ansökan!

Kompetenskrav

• Högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning eller motsvarande.

• Erfarenhet från liknande arbete

Vi gillar olika!

Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.

Förutsättningar för anställning

Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.

Utdrag ur belastningsregistret

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Offentlig handling

Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Arbetsgivare
Bengtsfors kommun
Majbergsvägen
66621 Bengtsfors
Hemsida: www.bengtsfors.se
Ansökan
Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Katrineholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningshandläggare

Om jobbet
Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss! Viadidakt är en gemensam förvaltning för Katrineholms och Vingåkers kommuner. Vi arbetar med frågor som rör vuxenutbildning och arbetsmarknad. Vårt uppdrag är att höja utbildningsnivån i de båda kommunerna och att ge invånarna möjlighet att skapa förutsättningar för sin egen försörjning. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare på vuxnas lärande ansvarar du för elevregistreringar i elevsystemet Alvis för samtliga studerande inom vuxenutbildningen. Du tar fram statistik och gör analyser som sedan ligger till grund för områdets systematiska kvalitetsarbete. I befattningen ingår även att göra rapporter till CSN, SCB och ta fram underlag till vuxnas lärande. Ansvara för fakturahantering och diarieföring. Tjänsten innebär administration kopplat till chefsstöd. KVALIFIKATIONER Eftergymnasial nivå Vi söker dig med eftergymnasial utbildning med aktuell kunskap samt flerårig erfarenhet på minst 2 år av arbete med administrativa arbetsuppgifter. Meriterande är utbildning riktad mot administration, statistik och- eller kvalitetsarbete. Mycket goda IT-kunskaper och kunskaper om administrativa system. Du styr självständigt ditt arbete och tar ansvar för din uppgift. Du planerar, strukturerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du har vilja och förmåga att arbeta i grupp. Du lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du är professionell i din yrkesroll och har tydliga värderingar och har förmåga att tänka i ett etiskt perspektiv. Du agerar utifrån egen etik och moral. ÖVRIGT Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Katrineholms kommun
Ansökan
Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare

Arbetsgivare / Ort: Uddevalla kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningshandläggare

Om jobbet
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan. I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare. Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet! Vilka är verksamhetens mål? God service till medborgare och andra intressenter  Upprätthålla lagar, regelverk och tillämpningsanvisningar Vilka mål arbetar befattningsinnehavaren mot inom ramen för verksamhetens mål och vilka ansvarsområden har hon/han? Gott bemötande, öppenhet, respekt och professionalitet i alla kontakter Relevant stöd till förskolans rektorer, verksamhetschef och andra berörda Goda relationer med fristående verksamheter och andra intressenter Vilka arbetsuppgifter ingår för att uppfylla de mål befattningsinnehavaren har? Handläggning och placering av barn inom verksamheterna Förskola, Fritidshem och annan pedagogisk verksamhet är huvudsakliga uppgifter. Du har daglig kontakt med vårdnadshavare, rektorer, andra tjänstemän i kommunala och fristående verksamheter samt berörda myndigheter. Arbetsuppgifterna är av skiftande komplexitet, vilket betyder att du kan förvänta dig att arbeta både med betydande utmaningar och med enkla rutinärenden. Tjänsten innebär myndighetsutövning. Kravspecifikation Högskoleutbildning med inriktning mot administration/statistik/kommunikation. Kunskap kring de lagrum som styr ärendehanteringsprocessen, såsom skollagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. Vilka övriga krav bör ställas? Erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation och kommunal förvaltning. God IT-vana, van användare av Officepaketet, särskilt Word och Excel samt erfarenhet av verksamhetssystemen Tieto Education och Raindance. Mycket goda kunskaper i svenska, muntligt och skriftligt samt goda kunskaper i engelska är önskvärt. Andra språk är meriterande. Meriterande är också god insikt i förskolans mål och uppdrag, liksom erfarenhet av handläggning av placeringsärenden inom barnomsorg. Kompetenser Självständighet Stabil Samarbetsförmåga Muntlig kommunikation Serviceinriktad Strukturerad Numerisk analytisk förmåga Urval påbörjas innan ansökningstiden gått ut. Intervjuer kommer att ske den 25 och 26 mars 2021. För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning. Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
Uddevalla kommun
Ansökan
Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.