På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Utredare

Utredare

Att göra utredningar, utarbeta förslag, planera, följa upp och granska en verksamhet är några vanliga uppgifter för en utredare. I arbetet ingår ofta att ge råd och upplysningar till allmänheten och till dem som arbetar praktiskt i verksamheten.

Som utredare kan man även kallas för kvalificerad handläggare. De som gör utredningar på uppdrag från regeringen kallas för Särskilda utredare.

Man kan vara utredare inom många olika yrken, t ex Studiestödsutredare eller Miljöutredare.

Den kanske vanligaste arbetsuppgiften för en utredare är att utreda, vilket innebär att samla in fakta som sedan sammanställs som underlag för slutsatser. Med en utredning som grund utformas förslag, exempelvis till en omorganisation eller en ny lag. Exakt vad utredaren gör beror på befattning och vilken verksamhet utredaren arbetar inom. Många verksamhetsområden finns på både nationell, regional och lokal nivå.

På nationell (statlig) nivå finns kvalificerade handläggare till exempel inom de olika departementen. På ett departement arbetar handläggaren på uppdrag av regering och riksdag med att göra utredningar i olika frågor eller med att utarbeta förslag som ska ligga till grund för riksdagsbeslut.

Utbildning

Inom de yrken som beskrivs ovan efterfrågas oftast en högskoleutbildning. Utbildningsbakgrunden varierar då arbetsområdena är mångskiftande.

Inom högskolan finns till exempel Politices kandidatprogrammet, ett treårigt utbildningsprogram med statsvetenskap och nationalekonomi som huvudämnen.

Andra gångbara utbildningar är ekonom-, jurist- och samhällsvetenskapsutbildningen. Utbildningarna finns på många av landets högskolor och universitet och är minst tre år långa. Många väljer att läsa längre.

För den som vill inrikta sig på arbete internationellt finns exempelvis Europaprogrammet och Internationella samhällsvetenskapsprogrammet. 

Arbetsplats

De flesta utredare arbetar inom den offentliga sektorn, det vill säga inom statlig, kommunal eller landstingskommunal verksamhet, men antalet utredare har ökat på större företag och i organisationer.

Exempelvis kan utredaren vara anställd vid Granskningsenheten på Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, som utredare på Folkhälsomyndigheten eller inom Försäkringskassan och då med utredningar angående Föräldraförsäkring, "Graviditetspeng", Sjukpenningsärenden eller Arbetsskador. Man kan även vara utredare på Skatteverket.

Övrigt

NFC - är en förkortning som står för Nationellt Forensiskt Centrum och som dokumentundersökare på NFC är man en sort utredare, som analyserar bl a pass, sedlar, körkort och/eller diverse handskrivet material med syfte att ta reda på om dokumenten är äkta eller falska.

Dokumentundersökare på NFC deltar också i brottsförebyggande arbete om dokumentsäkerhet för person- och värdedokument.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

283 Lediga jobb

Flera Utredare sökes för samhällsnyttiga tjänster

Arbetsgivare / Ort: Transportstyrelsen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet För att möta framtidens behov förbättrar vi vår verksamhet inom enhet yrkestrafik och behöver bli fler. Vi söker nu flera utredare till sektionerna för vägarbetstid samt kör- och vilotider i Umeå. Vår huvudsakliga uppgift är tillsyn av tung yrkestrafik där det övergripande målet är att främja trafiksäkerheten, sund konkurrens mellan aktörerna i transportsektorn och en god social arbetssituation för förare. Vi arbetar i team med tillsyner av transportföretag. I delar av vår tillsyn har vi stöd av våra dataanalysverktyg och vi värdesätter din analysförmåga, förmåga att arbeta strukturerat samt att du kan ta självständiga beslut. För att trivas hos oss tror vi också att du drivs av nyfikenhet och att skaffa dig djupgående expertis inom ditt område. Vad kan vi erbjuda dig? Som medarbetare hos oss kommer du till ett positivt klimat där vi samarbetar och stöttar varandra i våra arbetsuppgifter. Du kommer att ingå i ett team bestående av flera kollegor med likartade arbetsuppgifter. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet med medborgare och näringsliv i fokus. Hos oss kan vi erbjuda dig samarbete, gemenskap, kunskap och glädje. Du har tillsammans med dina ambitiösa och trevliga kollegor en god gemenskap och  en vilja att tänka framåt. Transportstyrelsen har en stark värdegrund där såväl professionell utveckling som personlig hälsa ryms. Inom friskvård erbjuder vi bland annat friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme på arbetstid. Hos oss är en god balans mellan arbete och privatliv viktigt, därför erbjuder också bra semesteravtal samt flexibla arbetstider. Du kommer att • bedöma regelefterlevnad och fatta beslut inom områden som kör-och vilotider, cabotage, överlast eller vägarbetstidslagen • utreda och administrativt handlägga flertalet ärenden samtidigt, vilket ställer krav på planering och förmåga att prioritera • arbeta både självständigt med egna utredningar och i grupp med leveranser utifrån sektionens uppdrag och mål • bidra till att utveckla arbetssätt och tillsammans med kollegor skapa processer som resulterar i värde för både samhället och Transportstyrelsen. Du måste ha • en för anställningen relevant högskoleutbildning om minst 120hp/180hp eller motsvarande kunskaper som vi bedömer likvärdiga • aktuell arbetslivserfarenhet av tillsynsarbete eller annat arbete där beslut tas utifrån lagar, regler eller dylikt eller motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig • en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Det är meriterande om du också har • erfarenhet av myndighetsutövning • erfarenhet av analys- och utredningsarbete • aktuell arbetslivserfarenhet eller annan relevant kunskap om transportbranschen • erfarenhet av att hantera stora mängder data.  Vi vill att du • är analytisk, ser logik och samband i komplex information • självständigt arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl • kan vara flexibel och har förmåga att möta förändringar med ett problemlösningsorienterat synsätt • har god samarbetsförmåga och ett prestigelöst fokus på de gemensamma målen • vågar vara kreativ och se nya lösningar  • har förmågan att sätta upp mål för dig själv och arbeta mot dem. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Intresserad? Anställningen är tillsvidare med placering i Umeå. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.  Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef vägarbetstid Petra Mejtoft, 010-495 58 38, [email protected],  sektionschef kör- och vilotider Gunilla Yourstone, 010 - 495 53 91, [email protected] Saco, Magnus Isomäki och ST, Stefan Lindgren nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-12704.  Vi behöver din ansökan senast den 29 januari 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. Läs mer om Transportstyrelsen Kort om avdelning Väg och järnväg Avdelning Väg och järnväg består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 360 medarbetare och finns på nio orter, med den största delen av verksamheten placerad i Borlänge, Göteborg och Kista. Vi utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor och tillbud inom väg- och järnvägsområdet. Vi arbetar för en effektiv marknad med sund konkurrens.
Arbetsgivare
Transportstyrelsen
Hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Must söker specialist inom informationssäkerhet

Arbetsgivare / Ort: Försvarsmakten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Vill du ha ett meningsfullt arbete och bidra till ett säkrare Sverige i en osäker värld?  Huvudsakliga arbetsuppgifter Som specialist har du en central roll i det strategiska och analysdrivna arbetet att utveckla, stödja och granska informationssäkerheten i Försvarsmakten. Det handlar bland annat om att ta fram kravställningar, se till att regler inom området följs samt arbeta med metodutveckling. Du deltar i kontroll- och tillsynsverksamhet avseende säkerhetsskydd, håller i utbildningsinsatser, och fungerar rådgivande i frågor rörande informationssäkerhet internt i Försvarsmakten samt externt inom ramen för Totalförsvaret. Genom omvärldsbevakning håller du dig uppdaterad inom ditt område. Du är tillsammans med dina kollegor en viktig del i utvecklingsarbetet inom säkerhetsskyddsområdet. Kvalifikationer • En för tjänsten relevant akademisk examen, såsom exempelvis systemvetenskap, jurist- eller officersexamen alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Dokumenterad erfarenhet av informationssäkerhetsarbete på operativ eller strategisk nivå. • Mycket god förmåga uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • Goda kunskaper i engelska. Meriterande • Erfarenhet av informationssäkerhetsarbete inom området säkerhetsskydd. • Erfarenhet av att styra informationssäkerhetsarbete genom att ta fram regelverk. • Erfarenhet av att följa upp efterlevnad av regelverk om informationssäkerhet. • Erfarenhet att hålla utbildningar och föreläsningar i informationssäkerhet. • Erfarenhet av att arbeta med offentlighets- och sekretesslagstiftningen och administrativ informationssäkerhet på central nivå i myndighet. • Erfarenhet av att arbeta med ledningssystem för informationssäkerhet enligt SS-ISO/IEC 27001 eller motsvarande. • Erfarenhet av handläggning vid statlig myndighet, t.ex. komplexa utredningsärenden och remissyttranden på betänkanden. • Certifieringar inom informationssäkerhet, exempelvis CISM, CISA, CISSP eller ISMP. • Säkerhetsskydds- eller it-säkerhetschefsutbildning, civil eller inom Försvarsmakten. • Tidigare tjänstgöring som soldat, specialistofficer eller officer i Försvarsmakten. • Erfarenhet från stabsarbete på regional eller central nivå inom Försvarsmakten. • Erfarenhet från internationella militära insatser. Vi tror att du har ett antal års erfarenhet av arbete med informationssäkerhet i rollen som konsult, i Försvarsmakten eller vid annan myndighet. Alternativt har du annan lämplig arbetslivserfarenhet tillsammans med en utbildning inom informationssäkerhet eller säkerhetsskydd. Du är bekväm med att inrikta och leda informationssäkerhetsarbete och har en god förståelse för riskavvägningar inom området. Personliga egenskaper Som person är du nyfiken, initiativrik, kreativ och självgående samt har förmåga att arbeta såväl enskilt som i grupp. Vi förväntar oss att du kan förmedla din kunskap och växla mellan långsiktigt arbete och handläggning med mycket korta tidsförhållanden. Den strategiska nivån på arbetet innebär att du behöver vara analytisk och ha förmåga att identifiera samt beskriva brister och problem, samtidigt som du är pragmatisk och lösningsfokuserad. En stor del av vårt arbete sker i samarbete med andra enheter inom MUST, Försvarsmakten och andra myndigheter vilket ställer krav på en förmåga att kunna skapa och vidmakthålla goda relationer. Vi ser det även som viktigt att du har ett gott omdöme, professionell inställning och hög integritet. I tjänsten ingår nationella och internationella resor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.   Ovan ställda kvalifikationer ska på begäran kunna verifieras genom intyg, referenser samt arbets- eller urvalstester. Fackliga företrädare Fackliga representanter är Camilla Robertsson för SACO, Roger Ericsson för OFR/O, Lise-Lotte Larsson för SEKO samt Maria Ekelund för OFR/S, vilka nås via 08-788 75 00. Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast 2022-01-30. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.  Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) är en del av Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Vi ger regeringen och Försvarsmakten kvalificerade beslutsunderlag om omvärldsutvecklingen och hot mot Sveriges och Försvarsmaktens säkerhet. Vår vision är ”Ett säkrare Sverige i en osäker värld”. Must är en kunskapsorganisation och erbjuder både spännande och för Sverige angelägna arbetsuppgifter. Här arbetar både officerare och civila experter inom olika områden, t ex statsvetenskap, IT, ekonomi, teknik, matematik och HR. En stor del av Must verksamhet omfattas av sekretess och vi ber dig därför att inte berätta att du sökt jobb hos Must för andra personer än dina närmaste. Läs gärna mer om Must och vår verksamhet här Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Arbetsgivare
Försvarsmakten
Hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/sv/
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker en Miljöhandläggare/ åtgärdssamordnare

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Dalarnas län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2022-01-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande. Vi söker en handläggare till Enheten för Vatten där vi arbetar med vattenförvaltning, miljömål, miljöövervakning, restaurering av vattenmiljöer och fiske. Enheten för Vatten är en av fem enheter på Avdelningen för miljö- och samhällsplanering. Övriga enheter arbetar med vattenverksamhet och miljöprövning, miljötillsyn och efterbehandling av förorenade områden, kulturmiljö och samhällsplanering samt tillsyn enligt den tillfälliga Covid-lagen. Vår verksamhetsstyrning kännetecknas av ett gott ledarskap och ett förhållningssätt som skapar delaktighet och engagemang. ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av samordning av åtgärder för bättre vattenmiljö i Dalarna. Arbetet omfattar både intern samordning inom länsstyrelsen och stöd till olika externa aktörer som vill genomföra vattenåtgärder i länet. Du kommer även att handlägga bidragsansökningar som exempelvis LOVA (Lokala vattenvårdsprojekt) och verka för att fler och effektiva åtgärder kommer till stånd i prioriterade avrinningsområden. En viktig del av arbetet består i att kommunicera både skriftligt och muntligt med våra samarbetspartners som ofta är utförare av åtgärder i länet, bland annat kommuner och fiskevårdsområdesföreningar. Även andra arbetsuppgifter inom enheten kan bli aktuella. KVALIFIKATIONER Krav: Du har naturvetenskaplig/teknisk kompetens motsvarande universitets- eller högskolenivå, gärna med inriktning mot vattenvård. Du har erfarenhet av projektledning eller liknande. Du har god datorvana. Du har B-körkort Meriterande: Erfarenhet av åtgärdssamordning, vattenförvaltning, framtagande av åtgärdsplaner eller bidragsansökningar är meriterande. Erfarenhet att använda GIS är meriterande. Personliga egenskaper: Du är driftig, initiativrik och kan självständigt prioritera och ansvara för ditt arbete. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera på ett tydligt och lättbegripligt sätt i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser. ÖVRIGT Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Dalarnas län
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomihandläggare till Kristinehamn

Arbetsgivare / Ort: Arbetsförmedlingen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2022-01-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss? Ekonomihandläggare till Ekonomiavdelningen Ekonomiavdelningen, Enheten Redovisning och Rapportering Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss! Vi söker 15 nyfikna och lösningsfokuserade ekonomihandläggare till enheten Redovisning och Rapportering, som har ett övergripande ansvar för kvalitet och effektivitet i myndighetens redovisning och ekonomiadministration. Enheten är organiserad under arbetsförmedlingens ekonomiavdelning och i Kristinehamn arbetar ca 80 medarbetare med bland annat leverantörsfakturor, e-handel, kundfakturor, betalningar, anläggningsredovisning, löpande bokföring samt bokslut. Vi arbetar i snabb takt med utveckling och  automatisering av processerna för myndighetens leverantörsfakturor och e-handelsflöden. Vi behöver nu dig som kan arbeta i våra löpande fakturaflöden och även vara delaktig i vårt förbättringsarbete. I rollen som ekonomihandläggare kommer du i huvudsak att arbeta i med avvikelsehantering i våra fakturaflöden. Vi arbetar ständigt med förbättringar och utveckling av våra processer och du kommer även vara en del av detta.  Du kommer också att vara en del av vår support till  såväl interna som externa kunder och dokumentation av arbetssätt och rutiner ingår också i dina arbetsuppgifter.   Grundläggande kvalifikationskrav: - Minst 2-årig gymnasieutbildning Meriterande: - Erfarenhet av ekonomiarbete - Erfarenhet av utvecklingsarbete   Personliga egenskaper: Du är aktiv och engagerad i utvecklingsfrågor samt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi ser att du som söker denna tjänst är noggrann, strukturerad och har god samarbetsförmåga. Du är ansvarsfull, serviceinriktad och har förmåga att arbeta självständigt. Arbetsuppgifterna kräver din flexibilitet och du bör vara prestigelös, samt kunna bidra med en positiv atmosfär. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap: Medarbetare på Arbetsförmedlingen: Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring   Övrigt Placeringsort, Kristinehamn med tillträde så snart som möjligt. Flera platser, Visstidsanställning på 6-12 månader. Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. Ansökan Välkommen in med din ansökan elektroniskt senast 2022-01-30 via vårt rekryteringssystem. Märk ansökan med Af-2022/0003 5335. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg/betyg. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Vi arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsprocess, där urvalet sker vi flera steg via kvalifikationer, arbetspsykologiska tester och kompetensbedömning, intervjuer samt referenstagning.  Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Arbetsgivare
Arbetsförmedlingen
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare tillsvidare Förorenade områden

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Västra Götalands län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2022-01-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare. Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden. Många pratar om hållbarhet men vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med? ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu handläggare till Enheten för förorenade områden på Miljöskyddsavdelningen. Miljöskyddsavdelningens huvuduppdrag är prövning och tillsyn av miljöfarlig verksamhet samt arbete med förorenade områden. Vi arbetar även med klimat- och energifrågor samt miljömålen som ligger till grund för vårt arbete. Miljöskyddsavdelningen består för närvarande av cirka 80 medarbetare fördelade på fyra enheter. Du kommer att tillhöra Enheten för förorenade områden, som i nuläget består av ca 12 personer. Vi arbetar mot fastställda regionala miljömål med bl.a. tillsyn av förorenade områden vid pågående och nedlagda verksamheter, bidragshantering, remisser samt tillsynsvägledning och stöd till kommuner. Vi erbjuder dig en spännande arbetsplats fylld av kunniga kollegor både inom enheten samt inom en mängd olika samhällsfunktioner och vi är en länsstyrelse med god arbetsmiljö och framåtanda. Arbetet är självständigt, men bedrivs i nära samarbete med kollegor. Tjänsternas huvudsakliga arbetsuppgifter är: • bidragshantering för utredningar och saneringsåtgärder • bedriva tillsyn över förorenade områden Även arbete med tillsynsvägledning och stöd till kommunala tillsynsmyndigheter samt arbete med handläggning av internremisser kan komma att ingå. Du förväntas bidra till tydliga arbetsprocesser och skapa engagemang och delaktighet för en effektiv verksamhet. I rollen ingår också utöver interna kontakter samarbete med intressenter utanför myndigheten såsom privata aktörer, andra myndigheter och näringsliv. Placeringsort: Vänersborg, Göteborg eller Mariestad Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med: • Naturvetenskaplig eller teknisk examen på högskolenivå med inriktning mot miljö, kemi, geologi eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av att arbeta med utrednings- och åtgärdsfrågor kopplat till förorenade områden och efterbehandling • God kunskap om svensk miljölagstiftning • B-körkort • God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift Det är meriterande med erfarenhet av: • Erfarenhet från större saneringsprojekt • Utökad kunskap/erfarenhet av förorenade sediment • God kunskap om miljöbalken och då särskilt 9 och 10 kapitlen och deras tillämpning. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du ska vara utåtriktad och lyhörd med ett respektfullt bemötande, då arbetet innebär nära samarbete med de andra medarbetarna på enheten och då du även kommer att ha många kontakter inom övriga länsstyrelsen samt med omvärlden. Vidare värdesätter vi förmågan att självständigt prioritera, planera och driva arbetet framåt Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. ÖVRIGT Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Västra Götalands län
Ansökan
Ansök senast 30 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.