På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Utredare

Utredare

Att göra utredningar, utarbeta förslag, planera, följa upp och granska en verksamhet är några vanliga uppgifter för en utredare. I arbetet ingår ofta att ge råd och upplysningar till allmänheten och till dem som arbetar praktiskt i verksamheten.

Som utredare kan man även kallas för kvalificerad handläggare. De som gör utredningar på uppdrag från regeringen kallas för Särskilda utredare.

Man kan vara utredare inom många olika yrken, t ex Studiestödsutredare eller Miljöutredare.

Den kanske vanligaste arbetsuppgiften för en utredare är att utreda, vilket innebär att samla in fakta som sedan sammanställs som underlag för slutsatser. Med en utredning som grund utformas förslag, exempelvis till en omorganisation eller en ny lag. Exakt vad utredaren gör beror på befattning och vilken verksamhet utredaren arbetar inom. Många verksamhetsområden finns på både nationell, regional och lokal nivå.

På nationell (statlig) nivå finns kvalificerade handläggare till exempel inom de olika departementen. På ett departement arbetar handläggaren på uppdrag av regering och riksdag med att göra utredningar i olika frågor eller med att utarbeta förslag som ska ligga till grund för riksdagsbeslut.

Utbildning

Inom de yrken som beskrivs ovan efterfrågas oftast en högskoleutbildning. Utbildningsbakgrunden varierar då arbetsområdena är mångskiftande.

Inom högskolan finns till exempel Politices kandidatprogrammet, ett treårigt utbildningsprogram med statsvetenskap och nationalekonomi som huvudämnen.

Andra gångbara utbildningar är ekonom-, jurist- och samhällsvetenskapsutbildningen. Utbildningarna finns på många av landets högskolor och universitet och är minst tre år långa. Många väljer att läsa längre.

För den som vill inrikta sig på arbete internationellt finns exempelvis Europaprogrammet och Internationella samhällsvetenskapsprogrammet. 

Arbetsplats

De flesta utredare arbetar inom den offentliga sektorn, det vill säga inom statlig, kommunal eller landstingskommunal verksamhet, men antalet utredare har ökat på större företag och i organisationer.

Exempelvis kan utredaren vara anställd vid Granskningsenheten på Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, som utredare på Folkhälsomyndigheten eller inom Försäkringskassan och då med utredningar angående Föräldraförsäkring, "Graviditetspeng", Sjukpenningsärenden eller Arbetsskador. Man kan även vara utredare på Skatteverket.

Övrigt

NFC - är en förkortning som står för Nationellt Forensiskt Centrum och som dokumentundersökare på NFC är man en sort utredare, som analyserar bl a pass, sedlar, körkort och/eller diverse handskrivet material med syfte att ta reda på om dokumenten är äkta eller falska.

Dokumentundersökare på NFC deltar också i brottsförebyggande arbete om dokumentsäkerhet för person- och värdedokument.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

21 Lediga jobb

Utredare

Arbetsgivare / Ort: Statens Historiska Museer
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Museiintendent

Om jobbet
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Ekonomiska museet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt. Tjänsten är placerad i myndighetens avdelning för Ledningsstöd. Avdelningen för Ledningsstöd stödjer generaldirektörens (GD:s) arbete med styrning, planering och samordning samt ansvarar för myndighetsanalys och strategiska processer. Avdelningen för ledningsstöd är en liten arbetsgrupp med ett stort ansvar. Vi har ett öppet och samarbetsorienterat arbetsklimat där allas insatser är nödvändiga. Det betyder att alla är beredda på att stötta där det behövs.   Kvalifikationer Du ska ha en akademisk examen inom för tjänsten relevant område och erfarenhet av ovanstående arbetsuppgifter från statlig myndighet och politiskt styrd organisation. Du har också erfarenhet av förändringsarbete och av arbete som projektledare samt god kännedom om kulturarvsinstitutionernas uppdrag och verksamhet samt om musei- och kulturmiljölagstiftningen. Erfarenhet av internationellt samarbete och samordning av FoU-frågor är meriterande.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Du är resultat- och utvecklingsorienterad, ser helheten och har en stark egen drivkraft. Uppgifterna kräver att du kan arbeta självständigt, är strukturerad och har en analytisk förmåga. Vi värderar särskilt din goda samarbets- och kommunikativa förmåga.   Anställningen Tjänsten är en tillsvidaretjänst med tillträde så snart som möjligt.   Övrigt Upplysningar lämnas av överintendent Maria Jansén, tel 08-519 556 01. Facklig företrädare för SACO är Erica Nyström, tel 08-519 557 35. Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av Emelie Gloza, HR-specialist, 08-519 556 07.   Vi vill ha din ansökan senast 2021-03-05 och du ansöker genom att klicka här.  
Arbetsgivare
Statens Historiska Museer
Hemsida: http://shm.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Handläggare av stöd och bidrag till följd av Coronapandemin

Arbetsgivare / Ort: Länsstyrelsen i Dalarnas län
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande. Coronaviruset har fått stora ekonomiska konsekvenser i hela Sverige. För att stödja vissa lokalhyresgäster med anledning av coronapandemin har regeringen återigen beslutat att lämna stöd till tillfälligt sänkta fasta hyror för dessa utsatta branscher (LOK-stöd). Se vidare information: https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/samhalle/planering-och-byggande/stod-for-sankta-hyror-i-utsatta-branscher.html Regeringen har också infört ett ekonomiskt stöd för enskilda näringsidkare som har fått ett större omsättningstapp till följd av coronapandemin (OMS-stöd), se mer information: https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/bo-och-leva/omsattningsstod-till-naringsidkare.html Under andra halvan av 2020 och början av 2021 har nyanställda handläggare tillsammans med handläggare från länsstyrelserna i Dalarna, Gävleborg och Värmland handlagt Lokalhyresstödets och Omsättningsstödets första ansökningsomgång. Då många av dessa medarbetare nu har andra arbetsuppgifter söker vi fler medarbetare som under året ska ingå i en arbetsgrupp som löpande hanterar nya inkommande ansökningar i LOK- och OMS-stöden. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna består i att självständigt, men i samråd med arbetsgruppen, utifrån förordningen och det upprättade regelverket: • Administrera och granska inkomna ansökningar • Ta beslut om bidrag KVALIFIKATIONER Krav •Du har lägst gymnasieexamen och gärna med påbyggnadsutbildning med inriktning mot ekonomi, juridik och/eller administration. •Du är van att arbeta i olika administrativa IT-system •Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska •Du har god datorvana i Microsoft Office Meriterande •Högskoleutbildning inom ekonomi, juridik och offentlig förvaltning •Erfarenhet av arbete med handläggning av bidrag inom offentliga verksamhet •Erfarenhet av administrativt arbete vid länsstyrelse eller annan myndighet Personliga egenskaper •Du är strukturerad och initiativrik •Du är noggrann och resultatinriktad •Du kan arbeta självständigt samt har lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser. ÖVRIGT Urval och intervjuer sker löpande och tjänster tillsätts successivt. Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Dalarnas län
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunals a-kassa söker 2 st handläggare till kontoret i Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Kommunalarbetarnas Arbetslöshetskassa / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • utredare
  • arbetslöshetskassa

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska
Meriterande
  • Arabiska
  • Persiska (Farsi)
  • Somaliska

Om jobbet

Är du vår nya medarbetare?

Vi söker dig som uppskattar att ha ett stort ansvar, är effektiv inom handläggning, har ett brinnande intresse för personlig service och en vilja att hjälpa andra.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med engagerade kollegor i en teamorganisation med många kontaktytor.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Utbildning och erfarenhet

Eftergymnasial utbildning/högskoleutbildning inom samhällsvetenskap och/eller juridik.

2-3 års arbetslivserfarenhet, gärna inom kundservice och utredningsarbete.


Meriterande

· Tidigare arbetat på en a-kassa eller annan myndighet, till exempel Försäkringskassan eller arbetsförmedlingen.

· Kunskap om våra lagstiftningar ALF och LAK.

· Att du talar fler språk än svenska och engelska, till exempel arabiska, persiska eller somaliska.

· Tidigare arbetat med kundservice.


Exempel på arbetsuppgifter

· Utreda och fatta beslut om ersättning utifrån gällande lagstiftning och rutiner.

· Analysera och göra bedömningar.

· Formulera och motivera beslut.

· Ge service till våra medlemmar på telefon, mejl och andra kanaler.


Dina personliga egenskaper

Ditt arbete kommer att bestå av flera olika moment, som att handlägga olika typer av ärenden, svara i telefon, besvara mejl och chatta. Det innebär att du behöver kunna prioritera mellan olika arbetsuppgifter och kunna arbeta med flera olika saker samtidigt.

Du behöver vara öppen inför att ditt arbete ständigt kan komma att ändras och utvecklas utifrån den digitalisering som sker i hela samhället. Därför är det viktigt att du kan ta till dig ny teknik och nya arbetssätt.

Du behöver vara skicklig på att uttrycka dig i skrift och tal. I vår organisation arbetar vi med klarspråk vilket innebär att du, i din roll, till exempel ska kunna formulera om svår juridisk text till tydlig och korrekt svenska.

Vi ser också att du är serviceinriktad, empatisk och lugn i kontakten med våra medlemmar.

Som handläggare kommer du ingå i ett team och du behöver därför kunna samarbeta med andra för att vi tillsammans ska kunna uppnå våra gemensamma mål.


Ansökan och anställningsvillkor

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald i all vår rekrytering.

Tjänsten är tillsvidare på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Du kommer tillhöra vårt kontor i Göteborg.

Som handläggare kommer du att genomgå en internutbildning.

Lön och arbetsvillkor enligt gällande avtal.

Vi har kollektivavtal med Handels.


Sista ansökningsdag: 2021-03-07



Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag, så välkommen med din ansökan redan i dag!


Skicka ett personligt brev och CV till:

[email protected]

Märk ansökan med: "Handläggare Göteborg”

Beskriv varför du är intresserad av tjänsten och varför just du skulle passa bäst för den.

Har du frågor?

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta:

Enhetschef, Ia Hellberg 010-442 76 15.

Fackligt ombud, Reneé Lundin 010-442 76 14.

Välkommen med din ansökan!


Behandling av personuppgifter

Här kan du läsa om hur Kommunals a-kassa behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har när du söker arbete hos oss: https://www.kommunalsakassa.se/personuppgifter-ansokan

Arbetsgivare
Kommunalarbetarnas Arbetslöshetskassa
Södra gubberogatan 8
41663 GÖTEBORG
Hemsida: www.kommunalsakassa.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Försäkringsutredare inom assistansersättning i Växjö

Arbetsgivare / Ort: Försäkringskassan
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Försäkringsutredare
  • försäkringskassa

Om jobbet
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.   Ansvar och arbetsuppgifter Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du möter personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, oftast via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som personen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Du kan läsa mer om assistansersättning på vår webbplats. Vi söker dig som • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga • är stabil och förtroendeingivande • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål • har datorvana • har körkort för personbil Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Kontaktpersoner Chef: Jasenka Antonsson tel 010-119 60 70  (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Fanny Secher, tel 010-1122296  (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Per-Olof Ståhl tel 010-118 38 52 Saco-S: Andreas Wejnerup tel 010-111 51 33 Seko: Eliza Grundström tel, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 7 mars 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Arbetsgivare
Försäkringskassan
Hemsida: http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utredare inom strålskyddsberedskap och civilt försvar

Arbetsgivare / Ort: Strålsäkerhetsmyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Vill du arbeta med frågor som har stor långsiktig betydelse för människor, miljö och samhälle? Enheten för beredskap inom avdelningen för strålskydd består för närvarande av en enhetschef och 15 medarbetare. Enheten svarar för samordningen av den nationella strålskyddsberedskapen, civilt försvar och för tillsynen av beredskapsverksamheten vid de kärntekniska anläggningarna och European Spallation Source (ESS). Nu behöver vi förstärka enheten med en utredare med inriktning mot beredskapsplanering och civilt försvar som ska utveckla och förvalta myndighetens skyddade ledningsplatser, inklusive det tekniska ledningsstödet. Samhällsviktiga arbetsuppgifter Vi erbjuder dig ett spännande arbete där du främst får arbeta med • att kravställa, utveckla och förvalta ledningsplatser, • att implementera och förvalta tekniska system för ledning och samverkan, • att utveckla processer och rutiner för fredstida krishantering  och för höjd beredskap, samt • kontinuitetsplanering. I dina arbetsuppgifter ingår även att inom området initiera och medverka i samverkan med centrala och regionala aktörer.  Du kommer att ingå i myndighetens krisorganisation och kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Inom ramarna för krisorganisationen kommer du att medverka i utbildningar och övningar. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetenhet. Befattningen är säkerhetsklassad vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Är du den vi söker? Du har • gymnasial utbildning • kunskap om och erfarenhet av kravställning och förvaltning av ledningsplatser, inklusive sambands- och ledningssystem • goda kunskaper i svenska och engelska såväl skriftligt som muntligt. Det är meriterande om du har: • eftergymnasial utbildning med inriktning mot teknik • kunskap om och erfarenhet av skyddade ledningsplatser, såväl fasta som rörliga • kunskap om och erfarenhet av säkerhetsskydd • kunskap om och erfarenhet av kontinuitetsplanering • kunskap om och erfarenhet av projektledning • kunskap om och erfarenhet av offentlig sektor • kunskap om och erfarenhet av offentlig upphandling • kunskap om och erfarenhet av totalförsvarsplanering • kunskap om och erfarenhet av krisberedskap, särskilt kärnener-giberedskap • erfarenhet av att delta i för tjänsten relevanta samverkansfora och nätverk För att fungera bra i rollen som utredare behöver du • vara analytisk och strukturerad • ha hög integritet • vara initiativrik, ta eget ansvar och ha förmåga att arbeta pådrivande • ha lätt för att arbeta självständigt och att samarbeta med andra. Vi förutsätter att du är intresserad av att utveckla samhällets krisberedskap och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden. Att jobba hos oss Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor med säte i Katrineholm. Tjänsten är placerad i Solna. Läs om våra villkor och förmåner Kontakt och ansökan Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta utredare Jonas Lindgren, telefon 08-799 42 72, eller enhetschef Catarina Danestig Sjögren, telefon 08-799 42 69. Fackliga företrädare är Lars Bennemo, Saco-S, telefon 08-799 41 99, och Michael Wallin, ST, telefon 08-799 42 87. Välkommen med din ansökan senast den 7 mars 2021. Mer om oss Se våra filmer där medarbetare berättar Besök vår webbplats Vår rekryteringsprocess Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp isamband med denna rekrytering.  
Arbetsgivare
Strålsäkerhetsmyndigheten
Hemsida: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunals a-kassa söker handläggare till kontoret i Luleå

Arbetsgivare / Ort: Kommunalarbetarnas Arbetslöshetskassa / LULEÅ
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • utredare
  • arbetslöshetskassa

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska
Meriterande
  • Arabiska
  • Persiska (Farsi)
  • Somaliska

Om jobbet

Är du vår nya medarbetare?

Vi söker dig som uppskattar att ha ett stort ansvar, är effektiv inom handläggning, har ett brinnande intresse för personlig service och en vilja att hjälpa andra.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med engagerade kollegor i en teamorganisation med många kontaktytor.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Utbildning och erfarenhet

Eftergymnasial utbildning/högskoleutbildning inom samhällsvetenskap och/eller juridik.

2-3 års arbetslivserfarenhet, gärna inom kundservice och utredningsarbete.

Meriterande

· Tidigare arbetat på en a-kassa eller annan myndighet, till exempel Försäkringskassan eller arbetsförmedlingen.

· Kunskap om våra lagstiftningar ALF och LAK.

· Att du talar fler språk än svenska och engelska, till exempel arabiska, persiska eller somaliska.

· Tidigare arbetat med kundservice.


Exempel på arbetsuppgifter

· Utreda och fatta beslut om ersättning utifrån gällande lagstiftning och rutiner.

· Analysera och göra bedömningar.

· Formulera och motivera beslut.

· Ge service till våra medlemmar på telefon, mejl och andra kanaler.


Dina personliga egenskaper

Ditt arbete kommer att bestå av flera olika moment, som att handlägga olika typer av ärenden, svara i telefon, besvara mejl och chatta. Det innebär att du behöver kunna prioritera mellan olika arbetsuppgifter och kunna arbeta med flera olika saker samtidigt.

Du behöver vara öppen inför att ditt arbete ständigt kan komma att ändras och utvecklas utifrån den digitalisering som sker i hela samhället. Därför är det viktigt att du kan ta till dig ny teknik och nya arbetssätt.

Du behöver vara skicklig på att uttrycka dig i skrift och tal. I vår organisation arbetar vi med klarspråk vilket innebär att du, i din roll, till exempel ska kunna formulera om svår juridisk text till tydlig och korrekt svenska.

Vi ser också att du är serviceinriktad, empatisk och lugn i kontakten med våra medlemmar.

Som handläggare kommer du ingå i ett team och du behöver därför kunna samarbeta med andra för att vi tillsammans ska kunna uppnå våra gemensamma mål.


Ansökan och anställningsvillkor

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald i all vår rekrytering.

Tjänsten är tillsvidare på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Du kommer tillhöra vårt kontor i Luleå.

Som handläggare kommer du att genomgå en internutbildning.

Lön och arbetsvillkor enligt gällande avtal.

Vi har kollektivavtal med Handels.


Sista ansökningsdag: 2021-03-07

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag, så välkommen med din ansökan redan i dag!

Skicka ett personligt brev och CV till:

[email protected]

Märk ansökan med: "Handläggare Luleå”

Beskriv varför du är intresserad av tjänsten och varför just du skulle passa bäst för den.

Har du frågor?

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta:

Enhetschef, Maria Andersson 010-442 77 60.

Fackligt ombud, Annika Rova 010-442 77 65.

Välkommen med din ansökan!


Behandling av personuppgifter

Här kan du läsa om hur Kommunals a-kassa behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har när du söker arbete hos oss: https://www.kommunalsakassa.se/personuppgifter-ansokan

Arbetsgivare
Kommunalarbetarnas Arbetslöshetskassa
Hummergatan 3F
97334 LULEÅ
Hemsida: www.kommunalsakassa.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Försäkringsutredare inom assistansersättning i Jönköping

Arbetsgivare / Ort: Försäkringskassan
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Försäkringsutredare
  • försäkringskassa

Om jobbet
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.   Ansvar och arbetsuppgifter Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du möter personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, oftast via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som personen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Du kan läsa mer om assistansersättning på vår webbplats. Vi söker dig som • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga • är stabil och förtroendeingivande • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål • har datorvana • har körkort för personbil Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Kontaktpersoner Chef: Agron Asani, 010-112 12 13 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ossian Gustavsson, 010-112 48 22, Saco-S: Andreas Wejnerup, 010-111 51 33, Seko: Eliza Grundström, 010- 115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 7 mars 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Arbetsgivare
Försäkringskassan
Hemsida: http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunals a-kassa söker 2 handläggare till kontoret i Lund

Arbetsgivare / Ort: Kommunalarbetarnas Arbetslöshetskassa / LUND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • utredare
  • arbetslöshetskassa

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska
Meriterande
  • Arabiska
  • Persiska (Farsi)
  • Somaliska

Om jobbet

Är du vår nya medarbetare?

Vi söker dig som uppskattar att ha ett stort ansvar, är effektiv inom handläggning, har ett brinnande intresse för personlig service och en vilja att hjälpa andra.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med engagerade kollegor i en teamorganisation med många kontaktytor.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Utbildning och erfarenhet

Eftergymnasial utbildning/högskoleutbildning inom samhällsvetenskap och/eller juridik.

2-3 års arbetslivserfarenhet, gärna inom kundservice och utredningsarbete.


Meriterande

  • Tidigare arbetat på en a-kassa eller annan myndighet, till exempel Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.
  • Kunskap om våra lagstiftningar ALF och LAK.
  • Att du talar fler språk än svenska och engelska, till exempel arabiska, persiska eller somaliska
  • Tidigare arbetat med kundservice


Exempel på arbetsuppgifter

  • Utreda och fatta beslut om ersättning utifrån gällande lagstiftning och rutiner.
  • Analysera och göra bedömningar.
  • Formulera och motivera beslut.
  • Ge service till våra medlemmarna på telefon, mejl och andra kanaler.


Dina personliga egenskaper

Ditt arbete kommer att bestå av flera olika moment, som att handlägga olika typer av ärenden, svara i telefon, besvara mejl och chatta. Det innebär att du behöver kunna prioritera mellan olika arbetsuppgifter och kunna arbeta med flera olika saker samtidigt.

Du behöver vara öppen inför att ditt arbete ständigt kan komma att ändras och utvecklas utifrån den digitalisering som sker i hela samhället. Därför är det viktigt att du kan ta till dig ny teknik och nya arbetssätt.

Du behöver vara skicklig på att uttrycka dig i skrift

och tal. I vår organisation arbetar vi med klarspråk vilket innebär att du, i din roll, till exempel ska kunna formulera om svår juridisk text till tydlig och korrekt svenska.

Vi ser också att du är serviceinriktad, empatisk och lugn i kontakten med våra medlemmar.

Som handläggare kommer du ingå i ett team. Du behöver därför kunna kommunicera bra och ha lätt för att samarbeta med andra för att uppnå våra mål.


Ansökan och anställningsvillkor

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald i all vår rekrytering.

Tjänsten är tillsvidare på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Du kommer att tillhöra vårt kontor i Lund.

Som handläggare kommer du att genomgå en internutbildning.

Lön och arbetsvillkor enligt gällande avtal.

Vi har kollektivavtal med Handels.

Sista ansökningsdag: 2021-03-07

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag, så välkommen med din ansökan redan i dag!

Skicka ett personligt brev och CV till:

[email protected]

Märk ansökan: ”Handläggare Lund”

Beskriv varför du är intresserad av tjänsten och varför just du skulle passa bäst för den.

Har du frågor?

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta:

Enhetschef, Lena Wästberg 010-442 76 42.

Facklig representant, Ingela Hansen 010-442 76 44.


Välkommen med din ansökan!

Arbetsgivare
Kommunalarbetarnas Arbetslöshetskassa
Grisslevägen 15
22732 LUND
Hemsida: www.kommunalsakassa.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Handläggare/utredare

Arbetsgivare / Ort: Hammarö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Vill du bli en del i vår växande framtidskommun? Hammarö växer och är en attraktiv boendekommun. Det ställer krav på oss som jobbar här, något som återspeglas i vårt sätt att jobba och det finns en tydlig framåtanda. Kommunen har drygt 16 000 invånare, är 54 kvadratkilometer stor och huvudorten är Skoghall. Vi är bra på mycket! Här väntar vi inte på att framtiden ska komma, vi är där och skapar den varje dag! Vi ser medarbetarna som vår viktigaste resurs. Med en gemensam värdegrund och medarbetarpolicy är arbetsglädjen hos oss stor och våra medarbetare tycker att de har ett meningsfullt och viktigt arbete. På kommunstyrelsens förvaltning jobbar du nära de beslut som fattas i kommunen. Förvaltningens arbete består av att leda, utveckla och samordna verksamheten inom ett flertal övergripande verksamheter. Utifrån vår värdegrund, kommunens vision och mål har vi som uppgift att stödja kommunens verksamhet och politiker med uppgifter och underlag för att skapa framtidens Hammarö. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en kvalificerad handläggare/utredare inom offentlig förvaltning till kommunstyrelsens nämndservice. I din närmsta arbetsgrupp ingår kommun- och nämndsekreterare, kommunregistrator och kommunarkivarie. Nämndservice består, tillsammans med dig, av sju medarbetare och en gruppchef. Arbetssättet är teambaserat, vilket innebär att ni genom god förståelse för varandras roller arbetar tillsammans för att driva viktiga utvecklingsfrågor inom verksamhetsområdet framåt. Som handläggare/utredare på kommunstyrelsens nämndservice är du generalist och arbetar med en mängd varierande frågor inom hela kommunens verksamhetsområde. I din roll ingår både strategiskt utvecklingsarbete och administrativa handläggningsuppgifter. I rollen ingår arbete med utredning, utveckling, uppföljning och analys. Det kan till exempel innebära att svara på remisser, skriva rapporter, ta fram och analysera statistik, arbeta fram styrdokument och skriva förslag till beslut. Du kommer att ha en drivande roll i arbetet med att utveckla kommunens arbetssätt med att kvalitetssäkra beslutsunderlag inför politiska beslut, bland annat avseende hur kommunen ska arbeta på ett systematiskt sätt med barnkonsekvensanalyser. I uppdraget ingår att utveckla kommunens ärende- och beslutsprocesser och du kommer att ha en koordinerande och samordnande roll i kommunstyrelsens ärendefördelning. Enheten ansvarar för planering och genomförande av val till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2022. Du kommer att ha en viktig roll i det arbetet. KVALIFIKATIONER Du har en högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av att ha arbetat inom kommunal verksamhet på kommunledningsnivå med kvalificerad handläggning/utredning. Du har goda kunskaper om kommunalrätt och annan offentlig rätt och har god förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med liknande arbetsuppgifter är ett krav. Som person är du driven men samtidigt prestigelös. Arbetet förutsätter att du har förmåga att självständigt driva frågor och uppdrag, har lätt för att samarbeta med andra, är pedagogisk och kan leda grupper framåt. Det ställs stora krav på att du kan strukturera och organisera arbetet, samt att du har en god analytisk förmåga. Det är viktigt att du är bra på att kommunicera, både muntligt och skriftligt. Arbetet kräver att du behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Hammarö kommun
Ansökan
Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utredare till enheten samordning 2

Arbetsgivare / Ort: E-Hälsomyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Utredare till enheten samordning 2 Brinner du för samverkan inom vård och omsorg och har ett stort intresse för informatik? Vill du arbeta med förutsättningar för interoperabilitet och förvaltning av lösningar för informationsöverföring inom hälso- och sjukvård och socialtjänst? Vi söker nu en utredare till förvaltningen av nationella gemensamma e-hälsospecifikationer som ska etableras inom myndighetens samordningsavdelning. Hos oss kommer du att ingå i en nyetablerad grupp som består av informatiker, samhällsvetare, socionomer, sjuksköterskor, läkare och it-arkitekter. Arbetet ställer stora krav på självständighet, men du kommer också att arbeta i olika grupperingar. Som anställd på samordningssavdelningen är du en expertresurs för hela myndigheten. Som medarbetare hos oss får du vara med och driva ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i det svenska samhället: e-hälsa. Hela avdelningen bidrar till myndighetens omvärldsbevakning inom området e-hälsa och digitalisering. Om tjänsten Specifikationer för hälso- och sjukvård och socialtjänst är ett nyetablerat område och i arbetet som utredare kommer du att få möjlighet att delta i och påverka utvecklingen. Tjänsten innebär att du kommer att vara med och bygga upp en förvaltningsorganisation och dess processer från grunden. Arbetsuppgifterna kommer att innehålla mycket kontakter med aktörer inom såväl statlig som regional och kommunal samt privat sektor. Du kommer också att vara en del av att utveckla och förvalta arbetsformer, modeller och metoder för förvaltningens arbete. Vidare innebär tjänsten att leda och/eller delta i samverkansforum kopplade till det nationella arbetet med specifikationer. Du kommer även formulera rapporter, underlag och förslag till beslut. Vi söker dig som har: • Relevant akademisk examen • Minst 5 års erfarenhet av hälso- och sjukvård eller socialtjänst • Erfarenhet av digitalisering inom ovanstående områden eller arbete med e-hälsotjänster • Erfarenhet av utredningsarbete • Erfarenhet av förvaltningsarbete gärna enligt PM3-modellen Som person är du självgående och har en god samarbetsförmåga. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna. Producerar egna dokument av hög kvalitet. Meriterande för tjänsten är: • Erfarenhet från statlig myndighet • Erfarenhet av att leda projekt och uppdrag som inkluderar flera parter • Arbete med digitalisering inom hälso- och sjukvård och socialtjänst Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vad erbjuder vi Vi erbjuder en möjlighet att vara med och skapa samhällsnytta i dagens och framtidens system inom e-hälsa. Du kommer att omges av trevliga och drivna arbetskamrater. Du får självklart förmåner som t.ex. friskvårdsbidrag, och vi har förtroendearbetstid med flexibla arbetstider. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering för anställningen är Stockholm. Arbetet kan komma att innebära tjänsteresor både inom och utanför Sverige. E-hälsomyndigheten vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och en etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av enhetschef Michel Silvestri, tel 010-458 62 51 (direkt) / 076-140 26 51 (mobil) eller HR-specialist Cecilia Andersson, tel. 010-106 08 34. Fackliga företrädare är Emmeli Gross, Saco, tel. 010-458 63 04 och Ingela Gångfeldt, ST, tel. 010-458 62 90.   Välkommen att skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem med cv och personligt brev senast den 8 mars 2021! Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner. Enkelt uttryckt: Med hjälp av e-hälsa kan vi få ett friskare och jämlikare Sverige. Vi erbjuder dig ett spännande arbete med många utvecklingsmöjligheter på en arbetsplats i centrum för den nationella utvecklingen av e-hälsa. Läs mer på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-avdelning och därför undanber vi oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.   Sökord: Interoperabilitet, standarder, informationsöverföring, specifikationer, förvaltning, hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Arbetsgivare
E-Hälsomyndigheten
Hemsida: https://www.ehalsomyndigheten.se/lediga-tjanster/
Ansökan
Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.