Adoptionshandläggare, även kallat Adoptionskonsult eller Adoptionsrådgivare, arbetar med människor som önskar adoptera ett barn. Det handlar om att ge råd och vägledning med barnets rätt till en trygg uppväxt i fokus. Det är många parter som är involverade i en adoptionsprocess och det är adoptionshandläggarens uppgift att sammanföra föräldrar och barn. De är experter på att hitta länder som accepterar olika åldersförutsättningar och familjekonstellationer som adoptivföräldrar.
De som önskar adoptera får förberedelse, blir utredda och får medgivande i sin hemkommun. Myndigheterna i ursprungsländerna utreder barnens bakgrund och tar ställning till om det är barnens bästa att få familj genom en internationell adoption.
Auktoriserade adoptionsorganisationer samarbetar med myndigheter och organisationer i ursprungsländerna där de förmedlar ansökningar och ger den hjälp som krävs för att en adoption ska kunna genomföras.
Adoptionshandläggaren arbetar med informationsinsamling, avancerad administration, men fungerar också som bollplank och bemöter de blivande adoptivföräldrarnas frågor och funderingar. Därför är därför viktigt att kunna bemöta olika människor på ett empatiskt, pedagogisk, tålmodig, flexibel och tillmötesgående sätt.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Utbildningsbakgrund som passar för att kunna få arbete som adoptionshandläggare är Socionom. Även andra utbildningar kan leda till detta arbete, exempelvis utbildad Samhällsvetare, Statsvetare eller Jurist.
Det är mycket meriterande om man har kunskaper i flera språk än svenska och engelska. Det är även fördelaktigt att ha utlandserfarenhet och ha tidigare erfarenhet av socialt arbete.
Bra utbildningsgrund finns på flera av gymnasiets program, t.ex på Barn- och fritids-, Samhällsvetenskaps- och Vård- och omsorgsprogrammet.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret