På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socionomyrken
Spela filmen

Socionomyrken

Socionom är en yrkesexamen för personer som tagit examen efter att ha med godkända resultat genomgått socionomprogrammet på högskolenivå, på en högskola eller på ett universitet.

Som utbildad socionom har man möjlighet att arbeta inom många olika branscher, men i första hand inom det sociala området. Gemensamt för dessa professioner är att man arbetar med människor i olika skeden av livet och ofta möter individer som befinner sig i svåra situationer.

I första hand ska socionomer hjälpa människor att själva åstadkomma förändringar i sina liv. För att kunna göra det måste man ha stor kunskap i hur både människor och samhället fungerar. Man måste kunna se helheten i sitt arbete men samtidigt ha förmåga att visa empati för de personer som man arbetar med.

Det vanligaste yrket som nyutexaminerade socionomer är verksamma inom är Socialsekreterare som arbetar inom socialtjänsten - i första hand med utredningar om socialbidrag, familjeärenden, barn och ungdomar eller missbrukare. Socialsekreteraren kan även arbeta förebyggande med olika typer av stödinsatser.

Nedan nämns det några fler socionomyrken med inriktning på socialt arbete:

Behandlingsassistent eller Socialpedagog
arbetar oftast på behandlingsinstitutioner med vuxna missbrukare eller med ungdomar med olika typer av svårigheter.

Biståndsbedömare/biståndshandläggare
är anställda inom socialtjänsten, de har till uppgift att bedöma den enskildes behov av hjälp och stöd.

Personligt ombud
arbetar för att hjälpa människor som är mycket gamla eller som har psykiska funktionshinder och ger hjälp i kontakterna med de myndigheter och institutioner som ska ge stöd och service åt dessa personer.

Familjerådgivare 
ger råd och stöd till personer som upplever problem i sina relationer. Kommunerna är skyldiga att erbjuda familjerådgivning.

Adoptionskonsult

Kuratorn kan arbeta med mindre grupper av lärare eller elever, men har också viktiga övergripande arbetsuppgifter när det gäller arbetsklimatet i skolan.

Enhetschefer inom kommunal socialomsorg
planerar, organiserar och leder arbetet i olika boendeformer eller inom äldre- och handikappomsorg.

Frivårdsinspektörer
är anställda av staten. De arbetar med att återanpassa personer som har dömts till straff.

Rehabiliteringskoordinatorer
deras arbetsuppgifter ligger i att arbeta med rehabilitering och återanpassning av personer som ska återgå till arbete.

Utbildning

I grunden är det yrkesexamen från socionomprogrammet, heltidsutbildning på 3,5år (210 hp) som ges på många svenska högskolor/universitet.

Grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Arbetsplats

Förr i tiden har socionomer oftast varit anställda inom kommun, landsting eller staten. Idag blir det allt vanligare att socionomer arbetar hos privata arbetsgivare eller blir egna företagare.

Lilla ordboken

LVU - en förkortning som står för ”Lagen med särskilda bestämmelser om Vård av Unga” och är den lagstiftning som reglerar tvångsvård av barn och unga personer upp till 21 år.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

146 Lediga jobb

Kursansvarig lärare till socialpedagogutbildningen

Arbetsgivare / Ort: Stiftelsen Frisksportgården / TROSA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet

Vi söker dig som brinner för människor, delaktighet och likvärdighet och vill arbeta med oss för att göra skillnad - på riktigt!

Stensunds Folkhögskola ligger strax utanför Trosa med unikt läge vid skärgården med hav och skog som möjliggör ett rikt friluftsliv endast 70 km från Stockholm. Skolans område är alkohol- och drogfritt. Huvudman för skolan är Svenska Frisksportförbundet och skolan arbetar för hälsa, välmående och deltagande samt förstås utifrån folkbildningens grunder. Stensunds Folkhögskola har allmän kurs som ger behörigheter till högre studier med olika profiler såsom Livslinjen, Beteende, Äventyr och Träning samt Polis- och väktarutbildning. Skolan har också yrkesutbildningarna Båtbyggare, Socialpedagog och Hälsocoach samt distansutbildningarna Beroendeterapeut, Diet for a green Planet, Världsmusik och Hållbara gemenskaper.

Socialpedagogutbildningen på Stensunds Folkhögskola genomförs på heltid under fyra terminer där 16 veckors praktik ingår. Vi utgår ifrån BALSAM:s riktlinjer och utbildningen ger en bred bas för socialpedagogiskt arbete i behandling, skola m.m.

Nu söker vi dig som brinner för folkbildning, lärande, socialt arbetet och friluftsliv och som vill bli en viktig del i vårt kompetenta lärarlag som kursansvarig och undervisande lärare på socialpedagogutbildningen. Du är högskoleutbildad Socialpedagog, Socionom eller Beteendevetare och har erfarenhet av behandlingsarbete och socialpedagogiskt arbete i olika former. Du behöver ha erfarenhet av ledarskap och undervisning och gärna lärarutbildning. Folkhögskollärarutbildning är meriterande.

Du behöver ha god kännedom om socialpedagogens arbete inom olika områden och kompetens inom det beteendevetenskapliga fältet där ämnen som socialpedagogik, psykologi, sociologi, socialpsykologi, etik samt det sociala arbetets organisation ingår.

Du är nyfiken och intresserad av utvecklingsarbete och att systematiskt utveckla utbildningen så att den motsvarar arbetsmarknadens behov. Du känner till och kan använda metoder för systematisk utvärdering under utbildningens gång och kan använder resultatet för utveckling och att möta deltagarnas behov. Du har erfarenhet av nätverkande och kan bygga nätverk med branschen för utbyte. I arbetsuppgifterna ingår läsårsplanering och operativt ansvar för utbildningen, antagningsarbete, mentorskap och undervisning. Även andra arbetsuppgifter kan ingå i uppdraget såsom friluftsliv, segling och skolgemensamma aktiviteter som även kan förläggas på kvällstid.

Som person behöver du vara strukturerad, tycka om att relationsskapa och se möjligheter i varje deltagare. Du behöver vara ansvarsfull, flexibel och lösningsfokuserad. Folkbildning för oss är att sätta deltagarnas lärande och utveckling i fokus och flexibelt anpassa läraruppdrag och lärandesituationer efter det.

Tjänsten är en ferietjänst med 100 % omfattning med start 9 augusti. Kollektivavtal genom arbetsgivaralliansen gäller.

Nu ser vi fram emot din ansökan! Sista dag för ansökan är 12 juni.

I din ansökan vill vi veta mer om dig och att du bifogar CV med adekvata utbildningar och erfarenhet samt möjliga referenser.

Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Petra Fasth, rektor och verksamhetschef.

Email: [email protected]

Tel: 0722 303260




Arbetsgivare
Stiftelsen Frisksportgården
STENSUNDS FOLKHÖGSKOLA
61991 TROSA
Hemsida: stensund.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Budget- och skuldrådgivare som även arbetar vräkningsförebyggande

Arbetsgivare / Ort: Köpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Vill du arbeta med att ge råd och vägledning till invånare i Köpings kommun som vill ha hushållsekonomisk rådgivning? Vår budget- och skuldrådgivare ska vara föräldraledig och vi letar med spänning efter dig som vill axla rollen under hennes ledighet. Du kommer att tillhöra Social- och arbetsmarknadsförvaltningen som ansvarar för individ- och familjeomsorg, flyktingmottagning, kommunal vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder samt alkoholtillstånd och tillsyn. Förvaltningens verksamhet bedrivs i fyra verksamhetsområden; Arbete och försörjning, Myndighet, Stöd och behandling samt Vuxenutbildning. I förvaltningen handlägger vi bl.a. försörjningsstöd, bistånd och flyktingmedel.   Arbetsbeskrivning Hos oss som budget- och skuldrådgivare kommer du att arbeta 50 % med frivillig rådgivning till de av kommunens invånare som önskar hjälp med planering av budget, skuldrådgivning, förhandling med fordringsägare för att nå uppgörelse samt förändringsarbete över tid. Du kommer även att vara behjälplig med ansökan om skuldsanering, överklaganden samt stöd under skuldsaneringsperioden.   Resterande 50% av tjänsten kommer innebära vräkningsförebyggande arbete där du i ett tidigt skede ska uppmärksamma kommuninvånare som befinner sig i en pressad ekonomisk situation. Arbetet bedrivs med ett särskilt fokus på barnfamiljer och pensionärer samt personer med återkommande skuld för hyra och el. Med tidiga insatser, samverkan över verksamhetsområdena och i ett nära samarbete med det kommunala bostadsbolaget är målet med arbetet att antalet verkställda avhysningsärenden ska minska.   Vem är du?   Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning. Du behöver ha erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer sedan tidigare. Med fördel har du arbetat med budgetrådgivning och skuldsanering förut samt har erfarenhet av förebyggande arbete. Tidigare arbete med ekonomiskt bistånd är också meriterande. Det är det även om du har gått Konsumentverkets utbildning i budgetrådgivning eller annan liknande utbildning. Datavana krävs och du kommer att arbeta i verksamhetssystemet Boss.   För att du ska trivas och kunna prestera på topp i den här rollen behöver du klara av självständigt arbete där du kan ta initiativ och ansvar för dina uppgifter samt lägga vikt vid kvalitén i varje enskilt möte. Budget- och skuldrådgivning är en frivillig samhällstjänst och det kräver att du kan skapa tillit samt vara lyhörd för att få ett gott samarbete och få till ett lärande. Det handlar om att vara uthållig och hålla i den förändringsresa som individen påbörjar och anpassa upplägget utifrån vem du möter.  I den här rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten. Låter det som en tjänst för dig?   Varmt välkommen med din ansökan!    Vår kommun Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag. Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.  
Arbetsgivare
Köpings kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare Barn och unga

Arbetsgivare / Ort: Vaggeryds kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Vill du göra skillnad ? Vill du göra skillnad för placerade barn och deras familjer? Då kanske det är just dig vi söker! Vi erbjuder dig ett flexibelt och viktigt arbete där du har stora påverkansmöjligheter. Vi har en bra verksamhet med rimlig arbetsbelastning, nära stöd från enhetschef och ett gott gäng av kompetenta kollegor. Extern handledning och möjlighet till vidareutbildning är en självklarhet hos oss. Vi förutsätter att du är kunnig, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vaggeryds kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka och utveckla vardagen och arbetet kring placerade barn och deras föräldrar. Rollen som barnets socialsekreterare är unik. Barnets behov utgör kärnan i hela vårt arbete, och du bygger hållbara relationer till familjehemsplacerade barn såväl som till deras nätverk. Det bästa med att vara barnsekreterare är att få följa barnen och deras utveckling över tid. Du är den som ska säkerställa att barnets röst blir hörd, vilket är utmanande men samtidigt utvecklande och givande. ARBETSUPPGIFTER Som barnets socialsekreterare (barnsekreterare) ansvarar du för uppföljning av barn/ungdomar placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du ska vara barnets företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Samverkan är grunden i arbetet, både inom förvaltningen men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera. KVALIFIKATIONER Vi vill att du som söker har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort för att kunna besöka familjehemmen. Det är en fördel om du har: • Genomgått utbildning i BBIC • Har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, familjehemsvård. • Erfarenhet av verksamhetssystemet Combine. För att lyckas i rollen är du trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Du behöver våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team. Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt. Är du prestigelös ses det som positivt. Den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn ska också visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister. Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där vi gör skillnad för människor i deras vardag. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt. Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Vaggeryds kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vikarierande barnsekreterare till Nacka Kommun

Arbetsgivare / Ort: Nacka kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Ambitionen uppnås genom att Nacka ska vara bland de 10 procent bästa i kommunala jämförelser och kommunens verksamheter ska vara bland de 25 procent mest kostnadseffektiva kommunerna i landet per område. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad. Nacka kommun satsar på barn- och ungdomsvård, och familjehemsvården är i behov av vikarierande barnsekreterare under ett år, med start Juni. Är det dig vi söker? Om enheten Inom barn och familjeenheten arbetar vi för att ge bästa stöd till alla barn som är i behov av hjälp och bidrar till att skapa en trygg uppväxtmiljö. Vi lever efter att ”Alla barn är allas ansvar”, vilket betyder att vi som professionella hjälps åt kring aktuella barn. Våra arbetssätt anpassas till de behov barn och deras familjer har. Skolfam-teamet består av en familjehemssekreterare, barnsekreterare, specialpedagog och psykolog. Ditt uppdrag Vi söker dig som brinner för att se till att våra familjehemsplacerade barn får den bästa vården och att du följer deras utveckling tätt. Du säkerställer att placerade barn och ungdomar får sina behov och rättigheter tillgodosedda. Barns delaktighet prioriteras och samtal med barn är en viktig del i arbetet. Du kommer göra skyddsbedömningar, bedömningar om umgänge, vara delaktig i utredningar kring vårdens upphörande eller överflytt av vårdnad bland annat. Dokumentationen ska vara rättssäker. Samarbete med barnets föräldrar och övriga nätverk ingår som en naturlig del. Du har en gruppledare som stöttar och coachar dig i ditt dagliga arbete. I gruppen finns barnsekretrare, familjehemssekreterare och ett Skolfam team som jobbar i ett nära samarbete kring våra barn. Du kommer att arbeta på en enhet som drivs av utveckling och fokus på kvalitetsarbete-allt för att stärka och skydda de barn och ungdomar som kommer till oss! I tjänsten ingår bland annat att: • Säkerställa rätten till en god vård och fostran för familjehemsplacerade barn • Arbeta för att placerade barn är delaktiga i sin egen vård och vet varför de är placerade • Skapa en relation med barnet och samarbeta med biologiska föräldrar, familjehem och andra viktiga vuxna för barnet • Ingå i Skolfam-teamet vilka kartlägger och följer upp placerade barn i skolåldern. Din profil Vi söker dig som innehar: - Socionomexamen - Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom Barn- och Ungdom - God dokumentationsförmåga samt en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift - Erfarenhet av att arbeta enligt BBIC-strukturen - Innehar B-körkort Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som barnsekreterare. Vi ser även gärna att du har jobbat med utvecklingsarbete inom myndighet då vi är en grupp som hela tiden vill bli bättre-för barnens skull! I din roll som socialsekreterare inom barn- och familjeenheten är du självgående, stabil och skapar förtroende och goda relationer genom en god samarbetsförmåga. Du drivs av att skapa god kvalité för dem vi finns till för och vill gärna vara med och utveckla en socialtjänst präglad av hög kvalité och rättssäker handläggning. Vi erbjuder I Nacka får du möjlighet att arbeta i en kommun som vill vara bäst i Sverige på att vara kommun, och som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga. Vi erbjuder handledning tillsammans med övriga medarbetare inom familjehemsvården. Dessutom ingår vi i ett nationellt och regionalt Skolfam-nätverk där det finns ett utvecklingsarbete och återkommande årliga Skolfam-konferenser. Vi erbjuder förmånscykelserbjudande, gym i huset, friskvårdsersättning samt en möjlighet till växling av semesterersättning mot fler semesterdagar. Arbetsplatsen ligger i Nacka stadshus i moderna lokaler och med buss reser du hit på 15 min från Slussen och 20 minuter från Gustavsberg. Om tjänsten Tjänsten är ett vikariat from 2021-07-01 tom 2022- 07-01, då en av våra barnsekreterare kommer vara tjänstledig för annan tjänst. Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstidens slut, självklart är du dock välkommen med din ansökan fram till sista ansökningsdag den 24e juni. Välkommen till oss! Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Nacka kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kvinno- och Tjejjouren Jönköping söker verksamhetschef

Arbetsgivare / Ort: Kvinnojouren i Jönköping / Jönköping
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Färdigheter
Krav
  • Socionomexamen
  • Socialpedagogik

Om jobbet

Kvinno- och Tjejjouren Jönköping söker verksamhetschef

Vi söker en initiativrik och driven socionom som vill fortsätta utveckla vår jour för framtiden!

Om oss

Kvinno- och Tjejjouren Jönköping är en idéburen förening som arbetar med professionellt stöd till kvinnor över 18 år, utsatta för våld i nära relationer, samt deras barn. Vi arbetar med krisstöd, bearbetande samtal, informations- och rådgivningsinsatser, förebyggande arbete samt opinionsbildning. Kvinnojouren driver även ett skyddat boende där kvinnor placeras utifrån en individuell biståndsbedömning enligt socialtjänstlagen.

Vår tjejjour finns för att stötta, stärka och lyssna på dig som identifierar dig som tjej. Vi arbetar i ett utåtriktat våldsförebyggande och normkritiskt arbete. I framtiden kommer större vikt läggas på det förebyggande och utåtriktade arbetet.

Kvinno- och Tjejjouren Jönköping är medlem i Unizon, ett partipolitiskt och religiöst obundet riksförbund, med drygt 130 kvinnojourer, tjejjourer och andra stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld.

Kompetenskrav

Du har socionomexamen eller socialpedagogisk examen med vidareutbildning inom socialt arbete och har egen erfarenhet av vad idéburet arbete innebär. Du är en tydlig, aktiv och modig ledare med förmåga att engagera en kompetent personalgrupp. Tidigare erfarenhet från kvinnojoursrörelsen är meriterande.

Om tjänsten

Som verksamhetschef har du ett övergripande ansvar för verksamhet, personal och ekonomi.

Du arbetar självständigt direkt under styrelsen och utifrån föreningens stadgar, verksamhetsplan och Unizons värdegrund. För närvarande diskuteras ett breddat ledningsansvar, en process som tillträdande verksamhetschef kommer att vara delaktig i.

Tjänsten innebär också att, bland annat, samverka med andra organisationer och myndigheter, hantera ansökningshandlingar och uppföljningar för ekonomiska bidrag samt förse styrelsen med information och underlag inför sammanträden.

Anställningsvillkor

En tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas.

Upplysningar

För mer upplysningar kring tjänsten kontakta Margareta Sylvan, ordförande,

[email protected]

tel: 0709-821277

Ansökan skickas till [email protected] senast den 24 juni 2021.

Arbetsgivare
Kvinnojouren i Jönköping
55117 Jönköping
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.