På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socialpedagog

Socialpedagog

Arbetsuppgifterna som socialpedagoger har är varierande och av olika karaktär. En stor del av arbetsuppgifter består i att ge stöd till elever och föräldrar samt till lärare i sociala frågor där socialpedagoger arbetar förebyggande och främjande.

En annan del i arbetsuppgifterna består i att tillsammans med skolans övrig personal ansvara för skolans trygghetsarbete genom att anordna elevsociala aktiviteter som till exempel rastaktiviteter och andra gruppstärkande aktiviteter, att organisera trygghetsvandringar och gruppövningar, genomföra enkäter och intervjuer i syfte med att göra skolan tryggare för både elever och personal.

Utbildning

För att kunna få jobb som socialpedagog kan du antingen läsa en Folkhögskoleutbildning, en Yrkeshögskoleutbildning på två år eller en treårig akademisk utbildning, på Socialpedagogiska programmet (180hp), som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.

I vissa fall söker dock arbetsgivaren en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra även för en utbildad behandlingspedagog, fritidsledare, fritidspedagoger och beteendevetare att söka dessa tjänster. 

Personliga egenskaper

De personliga egenskaper som har stor betydelse för att lyckas i rollen som socialpedagog är att du är en ansvarstagande och trygg person, som brinner för att skapa en trygg skola. En viss del av mod och personlig mognad krävs för att framgångsrikt kunna leda samtal kring svåra frågor med elever och deras vårdnadshavare. Det är viktigt att kunna agera professionellt och tålmodigt även i mycket svåra och pressade situationer.

Arbetsplats

Socialpedagoger brukar ingå i skolornas elevhälsovårdsteam och ha ett nära samarbete med kuratorer och skolpsykologer. Det är inte ovanligt att socialpedagoger arbetar i klassrummen med mindre grupper.

Utbildningen till socialpedagog ger dig en bred kompetens där du kan arbeta inom socialt vård- och behandlingsarbete i många olika verksamheter. 

Av de som tar yrkeshögskoleexamen som socialpedagog är det ungefär en fjärdedel som jobbar inom skola efter sin examen.

Vanliga arbeten efter examen är behandlingsassistent inom HVB eller inom Statens institutionsstyrelse, boendestödjare i privat eller kommunal verksamhet, eller som socialpedagog el dyl inom grund- och gymnasieskola. Exempel på sysselsättning är också som fältarbetare, som familjehemskonsulent, i daglig verksamhet inom LSS, eller arbete inom privat eller kommunal öppenvård.

Du kan också arbeta inom kriminalvård eller omsorg för människor med funktionsnedsättning mm. Överallt där människor behöver hjälp i personliga och sociala frågor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

467 Lediga jobb

Socialsekreterare till nystartad gemensam mottagningsenhet

Arbetsgivare / Ort: Borås kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Hej socionom! Vill du ha ett arbete med omväxlande arbetsuppgifter där du får möjlighet att möta många olika människor och sätta dig in i deras livssituationer? Vill du vara med och utveckla Individ- och familjeomsorgsförvaltningens gemensamma mottagningsenhet tillsammans med oss? Vi är ett gäng socialsekreterare som känner ett stort engagemang för de personer vi möter i vårt arbete. Nu söker vi dig till vår grupp. Gemensam mottagning är en sammanslagning av mottagningsenheterna på våra områden Barn och Unga, Vuxen/Unga vuxna samt vår Sociala jour. Den nya enheten startade den 1 september 2021 och är en väg in, dygnet runt, för alla ärenden inom områdena barn och unga samt vuxna. Enheten består av fjorton socialsekreterare med myndighetsutövning och en metodhandledare. Som socialsekreterare på den gemensamma mottagningsenheten har du de första samtalen med personerna som kommer i kontakt med oss. I huvudsak omfattar arbetsuppgifterna att hantera akuta situationer, ta emot anmälningar och hantera biståndsansökningar, göra riskbedömningar samt förhandsbedömningar, medverka vid vårdplaneringar och hantera jourtelefon för rådgivning och konsultation. Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Vi värdesätter samarbete, både internt och externt, då vi ser det som en förutsättning för ett framgångsrikt socialt arbete. Att hålla en hög professionell nivå där det finns en tydlighet i myndighetsutövningen präglar vår verksamhet. I den gemensamma mottagningsenheten har du ett nära samarbete med enhetschef och metodhandledare samt får ett gott kollegialt stöd och stora möjligheter att utvecklas i ditt arbete som socialsekreterare. I vår grupp trivs personer med en skopa humor, som på ett prestigelöst sätt delar med sig av tidigare erfarenheter och nyvunna kunskaper. Vi arbetar i ljusa och trivsamma lokaler i centrala Borås. Vi vill bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde och därför ges juridisk handledning av rättshandläggare, samt extern handledning. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är i en pågående utvecklingsresa, där vi satsar på att kompetensutveckla och implementera systemteoretiska metoder i våra verksamheter. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Arbetet är förlagt enligt schema med företrädelsevis dagtidstjänstgöring samt några kvälls- och nattpass per sex veckors schema. Arbetstidsmått är 38, 25 timmar/vecka vilket är motsvarande heltidsarbete. Ett krav för tjänsten är att du är utbildad socionom. Du har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete. Vi ser det som meriterande att du har erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom områdena Barn och Unga, Vuxen och Socialjouren, och är väl insatt i det uppdraget. Du tycker om de juridiska aspekterna av ditt arbete, och du trivs med att föra samtal kring detta med dina kollegor. Du är en engagerad person med stor lust att lära och du har en positiv inställning. Ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt till människor i svåra livssituationer är en självklarhet för dig. En förutsättning i rollen är att du har ett gott handlag med svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Vi avser att kalla sökande löpande under ansökningstidens gång, så vänta inte med att skicka in dina ansökningshandlingar. Vi ser fram emot att träffa vår nya kollega! Tycker du att det låter spännande och intressant men inte är vill arbeta heltid söker vi nu även timvikarier.
Arbetsgivare
Borås kommun
Hemsida: www.boras.se/ledigajobb
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Behandlingspedagog 1 vikariat

Arbetsgivare / Ort: Statens Institutionsstyrelse
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Behandlingsassistent/Socialpedagog

Om jobbet
SiS ungdomshem Ljungaskog i Örkelljunga tar emot flickor i åldrarna 15–20 år. Institutionen har i uppdrag att bedriva vård för flickor med särskilda vårdbehov. ARBETSUPPGIFTER Som behandlingspedagog på SiS ungdomshem Ljungaskog har du ett livsviktigt uppdrag. I ditt arbete kommer du att motivera människor till nya och mindre destruktiva sätt att leva. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer, men också med utvalda och väl fungerande behandlingsmetoder. Målet med ditt uppdrag är att skapa hopp, framåtrörelse och meningsfullhet i livssituationer som stukats av psykosociala problem, utanförskap och missbruk. Att göra den resan i olika skeden av ungdomarnas liv, är ett tufft och utmanande arbete på alla plan. Du arbetar i ett team av engagerade kollegor och med er samlade kompetens har ni möjlighet att nå bra resultat. SiS satsar mycket på utbildning så hos oss får du verkligen en chans att utveckla dig och komma vidare i ditt yrke. Vi arbetar utifrån våra värdeord; Respekt, Omtanke och tydlighet. Tjänst som söks är 1 st vik behandlingspedagog på akut-/utredningsavdelning för flickor. KVALIFIKATIONER Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du vara en varm empatisk person som drivs av en vilja att skapa vårdresultat utöver det vanliga. Att du är en kollega som delar kunskap och bidrar till vi-känslan på SiS är andra egenskaper som gör dig intressant. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn och en förmåga att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Minst tvåårig eftergymnasial examen, till exempel utbildning vid folkhögskola eller yrkeshögskola med inriktning mot socialt/pedagogiskt behandlingsarbete krävs. Din förmåga att använda svenska språket i tal och skrift behöver vara god. Körkort är ett krav. Arbetsgivaren begär utdrag från Polisstyrelsens register före anställning. Erfarenhet krävs. ÖVRIGT SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Statens Institutionsstyrelse
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Behandlingsassistenter till bemanningsenheten

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Behandlingsassistent/Socialpedagog

Om jobbet
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Som timanställd på Bemanningsenheten är ditt uppdrag att, med kort varsel, rycka in som vikarie när någon i den ordinarie personalen är frånvarande. Du kan själv styra vilka dagar du kan vara tillgänglig för att arbeta. Verksamheterna har bemanning veckans alla dagar, detta ger dig som timavlönad möjlighet att arbeta dag, kväll, natt och helg. Det är uppskattat att du i ansökan anger varför du är intresserad av att arbeta hos oss samt vilka kvalifikationer och erfarenheter du har sedan tidigare. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer - Krav Vi söker dig som har en pågående högskoleutbildning alternativt avslutad utbildning som socionom/socialpedagog/YH- utbildning som behandlingspedagog eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att kunna kommunicera med brukare och kollegor behöver du behärska det svenska språket väl både i tal och skrift. Godkända betyg i svenska A eller SAS grund ska kunna visas upp. Flera av våra verksamheter har körkort och körvana som krav. Stabil/trygg - Krav Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Bemötande - Krav Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Sätter gränser - Krav Utifrån ditt ansvarsområde kan du stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav. Ansvarsfull - Krav Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Behandlingssekreterare till Nätverk i Centrum

Arbetsgivare / Ort: Trollhättans kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Resursforum är de samlade förebyggande och behandlande insatserna för barn, ungdomar och deras familjer inom socialtjänsten. I dagsläget arbetar närmare 70 medarbetare här. Nätverk i Centrum (NiC) tillhör en av de förebyggande enheterna på Resursforum. NiC:s målgrupp är föräldrar, barn och ungdomar samt deras nätverk.   Verksamheten består i dag av två behandlingssekreterare. På grund av en pensionsavgång söker vi nu en trygg och driven behandlingssekreterare till NiC som vill jobba utifrån ett nätverkstänk med fokus på det friska riktat till barn och deras föräldrar. Verksamheten är HBTQi-certifierad och arbetar utifrån ett normmedvetet förhållningssätt. Arbetsuppgifter Arbetet innebär utåtriktat arbete, möta föräldrar på olika arenor, hålla i olika informationsträffar för föräldrar t ex  på SFI, erbjuda förebyggande föräldrastöd enskilt och i grupp, Art/rePULSE-kurser för barn och unga, nätverksuppdrag samt leda nätverksmöten. Samverkan med andra aktörer i samhället är en viktig del och skapas utifrån aktuella behov. Arbetet bedrivs dagtid och kvällstid där viss helgtjänstgöring kan förekomma. Som anställd i Trollhättans Stad får du kontinuerligt kompetenshöjande insatser. Vi är måna om att du mår bra och erbjuder därmed flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt andra förmånliga erbjudanden via personalföreningen Rabatten. Kvalifikationer Vi söker dig som är socialpedagog, socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha ett stort intresse och erfarenhet av socialt arbete med barn och deras familjer. Det är viktigt att du har lätt att få kontakt med människor både i grupp och enskilt för att kunna skapa gott samarbete. Det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av samverkan och socialt arbete. Vi fäster stor betydelse vid personlig lämplighet. För att lyckas i denna roll ser vi att du har förmågan att förmedla trygghet och stabilitet till barn, föräldrar, kollegor och andra samarbetspartners. Du förväntas kunna hålla i grupper såsom föräldrastödsprogram. Vi ser gärna att du är öppen och tydlig i din kommunikation, har ett flexibelt och kreativt förhållningssätt och förmåga att fokusera på möjligheter. Det är meriterande om du tidigare arbetat med integration och att du har erfarenhet av att arbeta med kreativa behandlingsmetoder såsom bild och musik. Körkort B är en förutsättning för tjänsten. Anställningsinformation Rekryteringen kommer att ske kontinuerligt under ansökningstiden. Tillträde 2021-12-01 eller enligt överenskommelse Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Arbetsgivare
Trollhättans kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Programledare till anstalten Hall

Arbetsgivare / Ort: Kriminalvården
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Behandlingsassistent/Socialpedagog

Om jobbet
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Vill du veta mer? Hör vad våra medarbetare tycker om att arbeta inom Kriminalvården: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/ Läs mer om anstalten Halls verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/hall/#om Anstalten Hall ligger alldeles utanför Södertälje och har för närvarande 177 platser för intagna, men står inför en kapacitetsökning med en målbild om ca 300 platser. Här placeras intagna med behov av hög säkerhet. Inom anstalten finns både normalavdelningar och specialavdelningar för intagna med särskilda behov samt en av Sveriges tre säkerhetsenheter. ARBETSUPPGIFTER Som en viktig del av arbetet med att förebygga återfall i brott och arbeta efter Kriminalvårdens vision "Bättre ut" bedrivs omfattande programverksamhet för klienter både i grupp och enskilt. Behandlingsprogrammen är manualstyrda och bedrivs med hög kvalitet och enligt principerna för evidensbaserad praktik. De bygger företrädelsevis på kognitiv beteendeterapi samt social inlärningsteori. Vid anstalten Hall bedrivs program riktade mot våld, relationsvåld, kriminalitet och missbruk. Exempel på dessa är de individuella programmen RVP Relationsvåldsprogram, PREDOV Pre Domestic Violence, PRISM och OTO samt grupprogrammen PULS och Brottsbrytet. Det sammansatta programutbudet innebär att du parallellt kommer att leda flera olika program. I Programledarens huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att tillsammans med kriminalvårdsinspektör och övriga programledare planera, leda, utveckla och följa upp programverksamheten på anstalten. Tillsammans med övrig personal svarar du även för säkerhets och ordningsfrågor under behandlingsarbetet. I tjänsten ingår förutom att leda program även administrativa arbetsuppgifter. Som programledare arbetar du med behandling i grupp för ett antal intagna med betoning på grupprocess. Du har även enskilda samtal som en del i behandlingen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du har förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och har lätt för att samarbeta med andra människor. I stressiga situationer behåller du ditt lugn och har förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och anpassar ditt sätt att förmedla budskap utifrån mottagarens förutsättningar. Du ska även ha en fysisk status som möjliggör att agera fysiskt om situationen så kräver. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning med beteendevetenskaplig inriktning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant. • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har: • Eftergymnasial utbildning inom beteendevetenskap. • Godkänd grundutbildning inom Kriminalvården. • Övriga utbildningar med behandlingsinriktning som Kriminalvården bedömer relevanta. • Klientnära kriminalvårdserfarenhet. • Övrig klientnära arbetslivserfarenhet inom vård och behandling eller inom socialt arbete. • Relevanta språkkunskaper. ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
Kriminalvården
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.