På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socialpedagog

Socialpedagog

Arbetsuppgifterna som socialpedagoger har är varierande och av olika karaktär. En stor del av arbetsuppgifter består i att ge stöd till elever och föräldrar samt till lärare i sociala frågor där socialpedagoger arbetar förebyggande och främjande.

En annan del i arbetsuppgifterna består i att tillsammans med skolans övrig personal ansvara för skolans trygghetsarbete genom att anordna elevsociala aktiviteter som till exempel rastaktiviteter och andra gruppstärkande aktiviteter, att organisera trygghetsvandringar och gruppövningar, genomföra enkäter och intervjuer i syfte med att göra skolan tryggare för både elever och personal.

Utbildning

För att kunna få jobb som socialpedagog kan du antingen läsa en Folkhögskoleutbildning, en Yrkeshögskoleutbildning på två år eller en treårig akademisk utbildning, på Socialpedagogiska programmet (180hp), som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.

I vissa fall söker dock arbetsgivaren en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra även för en utbildad behandlingspedagog, fritidsledare, fritidspedagoger och beteendevetare att söka dessa tjänster. 

Personliga egenskaper

De personliga egenskaper som har stor betydelse för att lyckas i rollen som socialpedagog är att du är en ansvarstagande och trygg person, som brinner för att skapa en trygg skola. En viss del av mod och personlig mognad krävs för att framgångsrikt kunna leda samtal kring svåra frågor med elever och deras vårdnadshavare. Det är viktigt att kunna agera professionellt och tålmodigt även i mycket svåra och pressade situationer.

Arbetsplats

Socialpedagoger brukar ingå i skolornas elevhälsovårdsteam och ha ett nära samarbete med kuratorer och skolpsykologer. Det är inte ovanligt att socialpedagoger arbetar i klassrummen med mindre grupper.

Utbildningen till socialpedagog ger dig en bred kompetens där du kan arbeta inom socialt vård- och behandlingsarbete i många olika verksamheter. 

Av de som tar yrkeshögskoleexamen som socialpedagog är det ungefär en fjärdedel som jobbar inom skola efter sin examen.

Vanliga arbeten efter examen är behandlingsassistent inom HVB eller inom Statens institutionsstyrelse, boendestödjare i privat eller kommunal verksamhet, eller som socialpedagog el dyl inom grund- och gymnasieskola. Exempel på sysselsättning är också som fältarbetare, som familjehemskonsulent, i daglig verksamhet inom LSS, eller arbete inom privat eller kommunal öppenvård.

Du kan också arbeta inom kriminalvård eller omsorg för människor med funktionsnedsättning mm. Överallt där människor behöver hjälp i personliga och sociala frågor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

357 Lediga jobb

Socialsekreterare till Barnsäkerhetsteam

Arbetsgivare / Ort: Sigtuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en ny kollega till vårt barnsäkerhetsteam (BST) då en av oss ska byta till en annan enhet inom kommunen. BST består av enhetschef, samordnare, en socialsekreterare, två familjebehandlare och två behandlingsassistenter. I BST arbetar vi med säkerhetsplaneringar utifrån Signs of Safety och har till uppdrag att arbeta intensivt i familjer där det finns en hög oro och risk för barnet utifrån att det förekommer våld eller andra svåra omsorgsbrister. Arbetet sker med ett tydligt barnperspektiv och det ska finnas möjlighet till krisstöd och efterföljande behandling till barn och föräldrar. BST har även utrymme att arbeta flexibelt för att möta barnet, föräldrarna och nätverket där de befinner sig, det kan exempelvis vara i skolan eller i hemmet. Familjebehandlingen är en intensivinsats parallellt med säkerhetsplaneringen, och insatsen syftar till att göra föräldrarna och det övriga nätverket delaktiga i förändringsarbetet. Genom detta når vi vårt mål att uppnå bestående trygghet och säkerhet för barnet. De olika professionerna i BST har ett nära samarbete och var och en bidrar med sin kompetens för att på så vis kunna ge det bästa stödet till varje barn och familj som vi arbetar med. I din roll som socialsekreterare kommer du vara ansvarig för att, tillsammans med samordnare, hålla i säkerhetsplaneringar, ha utredande samtal med barn och föräldrar samt att sammanställa vissa utredningar enligt SoL och LVU. Arbetet innebär både självständigt arbete och ett nära samarbete med ditt team. I arbetet kommer du möta både akuta situationer med behov av snabba lösningar likväl som ärenden i behov av mer långsiktig planering och samverkan med olika aktörer. Vårt team är fortfarande under utveckling gällande att hitta det bästa arbetssättet att nyttja allas kunskap och kompetens för att tillgodose kommuninvånarnas behov. Därför är det viktigt att du är en person som tycker att det är roligt att vara med och påverka och utveckla ditt arbete, och att du uppskattar ett omväxlande arbete med ett tidvis högt tempo. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer - Skallkrav Socionomexamen är ett krav. Vi söker dig som har god erfarenhet av utredningsarbete barn och unga, samt av att arbeta med våld. Du ska ha ett tydligt barnperspektiv och vara lite modig så att du vågar tänka utanför boxen när det behövs. Det är meriterande om du har utbildning i Signs of Safety, Trygga barn, Trappan, eller liknande. Du måste kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift, övriga språk är meriterande. Det är önskvärt att du har goda datorkunskaper. Personliga egenskaper - Meriterande Vi ser att du brinner för socialt arbete med våld i nära relation och för barn i utsatta livssituationer. Du vill arbeta i en nytänkande och utvecklande organisation där arbetet pendlar mellan långsiktigt planerande och snabba kvalitativa lösningar på mer akuta situationer. Då vi jobbar nära tillsammans med socialtjänstens övriga enheter behöver du vara lätt att samarbeta med, kunna arbeta gränsöverskridande, vara prestigelös och tycka att implementering av ett nytt arbetssätt är spännande. ÖVRIGT Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Sigtuna kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Rekryterare/jourhemssekreterare till familjevården

Arbetsgivare / Ort: Tyresö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Vad vi gör och vill På familjevårdsenheten jobbar jourhemssekreterare, familjehemssekreterare, barnsekreterare och kontaktsekreterare. Familjevården ansvarar för rekrytering av och vägledning till kontaktpersoner, kontaktfamiljer, jourhem och familjehem för barn och ungdomar 0 – 18 år. Vi strävar efter att hitta den bästa matchningen för varje barn som behöver en insats genom oss och satsar mycket på marknadsföring, rekrytering och att behålla våra uppdragstagare. I Tyresö kommun strävar vi efter att omsätta de fina orden i praktiken när vi beskriver att vi är en kreativ och nyfiken arbetsplats med intresse för nya lösningar. Vi vill att du ska känna att din kunskap och erfarenhet faktiskt gör skillnad, att du ser hur arbetet utvecklas när vi slår våra kloka huvuden ihop. Välkommen till en arbetsplats som vill bli ännu bättre! Om tjänsten Familjevården har under ett par år gjort en medveten fokusering och satsat mer på rekrytering och marknadsföring, vilket gett goda resultat. Ett kreativt rekryteringsteam har tillsammans arbetat fram en verksamhet med hög kvalitet som vi idag är stolta över, samtidigt som vi hela tiden har nya ambitioner i syfte att nå ut på bredare front för att hitta de mest passande uppdragstagarna. Vi ställer oss frågor kring hur vi på bästa sätt kan nå ut till nya uppdragstagare och behålla de som vi redan har. En av våra medarbetare går på föräldraledighet och vi söker nu dig som vill komplettera vårt härliga gäng. I tjänsten ingår att rekrytera, utreda och handleda våra uppdragstagare i tätt samarbete med övriga kollegor. Ditt fokus kommer att vara att rekrytera och handleda jourhem och till viss del familjehem, men du kommer även att arbeta med marknadsföring och övrig rekrytering vid behov. Vi samarbetar tätt inom enheten vilket innebär att du kommer att ha flera kollegor i en grupp som trivs med att jobba tillsammans. Som nyanställd ingår du i Tyresö kommuns introduktionsprogram samt har en mentor på enheten.  Tjänsten är ett vikariat under ett år, heltid, eventuell möjlighet till tillsvidareanställning efter året finns. Tillträde enligt överenskommelse. Månadslön. I Tyresö erbjuds du flexibel årsarbetstid, extern handledning och friskvårdspeng. Vem är du? Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av rekrytering. Vi tänker att du trivs i rollen som jour- och familjehemssekreterare men är sugen på en förändring och vill söka dig till en trivsam arbetsplats. Du beskrivs som en kollega man gärna har med i sitt arbetslag och du kan dela med dig av både framgångar och tillkortakommanden. Du är flexibel och har ingenting emot att hjälpa kollegor där behov uppstår. Längre erfarenhet av familjevård och utbildning i nya Kälvesten ser vi som positivt. Dokumentation är naturligt för dig och du är tydlig i din kommunikation. Självklart har du ett varmt bemötande och ser till barnets bästa. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast 3 augusti 2021. Vi prioriterar att göra en snabb rekrytering på grund av semesterledigheter och kan därför börja med att intervjuerna innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon: Enhetschef: Johanna Kankaanpää, tel: 08-578 293 20, mejl: [email protected]  Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss − här trivs nya tankar! Arbetsmarknads- och socialförvaltningens uppdrag är att på olika sätt hjälpa Tyresöbor som är i behov av extra stöd. Våra uppgifter omfattar bland annat barn- och ungdomsvården, missbruksvården, socialpsykiatri samt familjerätt och ekonomiskt bistånd till familjer och enskilda. Förvaltningen ansvarar dessutom för integration av nyanlända samt stöd och vägledning till personer som står utanför arbetsmarknaden. Vi som arbetar här har alltid individen i fokus och samverkar för att uppnå bästa resultat. Som medarbetare hos oss gör du en viktig insats för samhället – och dina medmänniskor. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Arbetsgivare
Tyresö kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Behandlingsassistent/Fältarbetare med inriktning vuxna

Arbetsgivare / Ort: Bodens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Behandlingsassistent/Socialpedagog

Om jobbet
Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till. Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Team stöd är Individ- och familjeomsorgens samlade öppenvård för familjer och enskilda vuxna personer. Vi arbetar främst med verkställighet av biståndsinsatser men även med insatser på servicenivå. Vård och behandling riktas mot enskilda personer samt i gruppform. Vi arbetar även en del med förebyggande arbete. I team stöd ingår även en del yttre verksamheter med olika inriktningar. Team Stöd söker nu en behandlingsassistent/fältarbetare med inriktning vuxna. ARBETSUPPGIFTER Som behandlingsassistent/fältarbetare arbetar du till stor del med personer med missbruks- och beroendeproblematik. Du arbetar uppsökande med psykosocialt stöd, uppföljning av boende i övergångslägenheter samt bistår våra övriga team vid akuta ärenden. Du kommer även att ansvara för en del behandlande samtal, såväl enskilt som i grupp. Viss del av arbetstiden tjänstgör du vid stödboendet Kvadraten. Arbetet är schemalagt måndag fredag och innebär viss arbetstid under helgdagar. KVALIFIKATIONER Behandlingsassistentutbildning eller annan likvärdig utbildning. Erfarenhet av arbete med personer med missbruks- och beroendeproblematik är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort erfordras. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker. Inför rekryteringsarbetet har Bodens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Bodens kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Skolkurator på grundskola/friskola

Arbetsgivare / Ort: Nya K Ek. För.
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-07-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Vi söker en ny skolkurator på deltid till en av Vellinges fristående grundskolor.

Nya K ekonomisk förening tillhandahåller skolkuratorer till fristående grundskolor i Skåne och när nu vår skolkurator på skolan i västra delen av Vellinge kommun drabbats av sjukdom, söker vi en socionom eller motsvarande som kan träda in som skolkurator på den aktuella skolan.

Du är mycket intresserad av att arbeta med barn och att ge dem den hjälp och det stöd de behöver. Du arbetar med både individuella samtal med barnen och genom stöd och rådgivning till pedagoger. Du är också intresserad av att delta i skolans elevhälsa om och när skolans rektor så önskar.

Skolans behov av skolkurator varierar över året men ligger vanligen på 6 - 12 timmar per skolvecka, och till detta kommer extra timmar efterhand som olika behov uppstår. Du arbetar med stor frihet under ansvar och det står dig fritt att komma överens med rektor om utökade arbetsuppgifter och/eller fler timmar om och när arbetet så kräver.

Erfarenhet från arbete som skolkurator på grundskola liksom erfarenhet från arbete på friskola är meriterande.

Lönen baseras på antal arbetade timmar, du arbetar under eget ansvar utifrån din egen överenskommelse med rektor och du får samma timlön oberoende av om arbetet utförts på plats i skolan eller per telefon.

Terminen startar den 19/8 och ditt första arbetstillfälle blir preliminärt måndagen den 23/8 kl 08.00 - 12.00

Ange önskad timlön i din ansökan.

Arbetsgivare
Nya K Ek. För.
Ansökan
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Helg personal/behandlingsassistent

Arbetsgivare / Ort: Wäxthuset i Väddö AB / VÄDDÖ
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-07-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Behandlingsassistent/Socialpedagog

Om jobbet

Personal för helgarbete sökes till behandlingshem för drog och alkohol missbrukare.

Vara tillgänglig för de boende. Medicinutdelning. Drogtester. Matlagning, städning. Sommartid vattna blommor utomhus. Utflykter, handlingsresor tillsammans med de boende.

Arbete omfattar en helg var tredje vecka.

Arbetsgivare
Wäxthuset i Väddö AB
Söderfjälls Byväg 17
76491 VÄDDÖ
Hemsida: waxthuset.se
Ansökan
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.