På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Aktiveringspedagog

Aktiveringspedagog

Aktiveringspedagogens arbete går ut på att "sätta guldkant" på de boendes tillvaron i vardagen.

Exempel på aktiviteter som aktiveringspedagogen organiserar är utflykter, gruppgympapass, musikkvällar och tipspromenader. Man motiverar och inspirerar brukarna att delta i diverse aktiviteter, utomhus som inomhus, enskilt och i grupp.

Utbildning

De flesta aktiveringspedagoger har någon form av eftergymnasial utbildning, ofta är de utbildade på högskole- eller yrkeshögskolenivå.

Bra grundläggande utbildning finns bl a på gymnasiets Barn- och fritidsprogrammet eller Vård- och omsorgsprogrammet.

Visste du att...?

... en kognitiv funktionsnedsättning kan yttra sig i form av svårigheter att minnas, uppfatta tid, planera, organisera, fokusera, hantera stressiga situationer och ta in och tolka mycket information. Att vara i sociala sammanhang kan också upplevas som mycket stressande för personer med kognitiva funktionsnedsättningar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

765 Lediga jobb

Karriärcoach

Arbetsgivare / Ort: Nordisk kompetens AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Jobbcoach/Utbildningscoach

Om jobbet
Karriärcoach till Nordisk Kompetens. Nordisk Kompetens är en växande omställningsleverantör. Nu behöver vi stärka vår kompetens runt om i Sverige med några erfarna coacher i tjänsten RUSTA OCH MATCHA och andra tjänster. Med lokal förankring! Nordisk Kompetens arbetar med Arbetsförmedlingen RUSTA OCH MATCHA, STOM och omställning för Trygghetsstiftelsen TSn, Trygghetsfonden TSL, Sobona (fd KFS), TRS, TRR. Nordisk Kompetens arbetar även med Bemanning och Rekrytering. Vi är trippelcertifierad av Almega inom omställning, bemanning, rekrytering och använder verktyg som JTI, Matrigma, Ascend, MAPX, MAP, Match V, MINT. Korta fakta om jobbet Anställningsform: Underkonsult eller behovsanställning Kvalifikationer Arbetslivserfarenhet Skall krav- Du ska komma från orten eller närliggande- Det är inte bara digital leverans, därför krävs det att du finns på plats på orten. Önskvärda krav- • Jobbcoach • Erfarenhet av rekrytering • B - Egen bil • Vi vill att du har goda IT kunskaper • Akademisk utbildning minst 3 år- inom beteendevetenskap/personal och arbetsliv/sociologi, studie-yrkesvägledare eller liknande • Personliga egenskaper För att trivas i rollen är du en person som är van att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är en förtroendegivande person som har god förmåga att inspirera, stötta och motivera din omgivning. Du stimuleras av att arbeta självständigt i en resultatorienterad organisation. Du har god kännedom om arbetsmarknaden och kunskap om andra funktioner i samhället såsom exempelvis AF, A-kassan, AGB och CSN. • Vidare ser vi att du är en lösningsorienterad och innovativ person eftersom rollen kräver lyhördhet för deltagarens förutsättningar och utmaningar. Om jobbet På Nordisk Kompetens får vi människor, företag och organisationer att utvecklas och växa - tillsammans formar vi framtiden! Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig kontaktperson som står i annonsen. Vi är ledande inom kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Vi finns på flera orter i landet. Vi har attraktiva karriärvägar och utvecklar hela tiden nya, spännande tjänster. Hos oss är du med och bidrar till att fler människor får jobb och att arbetsgivare kan stärka sin konkurrenskraft. Vi får människor, företag och organisationer att utvecklas och växa – tillsammans formar vi framtiden. Vi söker vi underkonsulter! Nordisk Kompetens skapar möjligheter för individer i arbetslivet där vi stöttar medarbetare, arbetsgivare och fack vid förändring. Vi är en partner när företaget står inför att utveckla personal, växla eller minska personal. Nordisk Kompetens befinner sig i en spännande fas där det sker en utveckling över hela Sverige. Vill du vara med på vår resa? Vi söker dig som har eget företag och vill vara vår samarbetspartner. Vad blir dina arbetsuppgifter? I rollen som karriärcoach arbetar du konsultativt med att coacha, stödja och vägleda personer i olika förändrings- och omställningsfrågor. Ditt uppdrag riktar sig främst mot individer, men kan också vara för organisationer, grupper samt chefer. Tjänsten innebär att, coacha de deltagare som du får ta hand om till ny sysselsättning. 90 % av våra deltagare går i ny sysselsättning betydligt snabbare än maxtiden i programmet. Vi söker dig som är erfaren coach och kan börja inom kort, med vår tjänst RUSTA OCH MATCHA i eget företag. Du har också god vana att coacha och stötta kollektivarbetare och/eller tjänstemän. Som egen företagare/underkonsult skall du inneha F-skattsedel. Personliga egenskaper För att trivas i rollen är du en person som är van att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är en förtroendegivande person som har god förmåga att inspirera, stötta och motivera din omgivning. Du stimuleras av att arbeta självständigt i en resultatorienterad organisation. Du har god kännedom om arbetsmarknaden och kunskap om andra funktioner i samhället såsom exempelvis AF, A-kassan, AGB och CSN. Vidare ser vi att du är en lösningsorienterad och innovativ person eftersom rollen kräver lyhördhet för deltagarens förutsättningar och utmaningar. Tillträdesdag Enligt överenskommelse Övrigt- Vi drar igång ett samarbete eller anställning så fort vi hittar rätt kompetens. Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterare Mariam Al-zamami, [email protected]
Arbetsgivare
Nordisk kompetens AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Stödpedagog - inom LSS

Arbetsgivare / Ort: Bengtsfors kommun / Bengtsfors
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Det här är vi

På LSS-enheten bidrar vi till att ge andra människor ett bra liv, vad kan vara viktigare? Inom vår verksamhet finns gruppbostäder som är bemannade dygnet runt, en del av våra brukare bor hemma och har då istället personlig assistans i hemmet. Vi har även korttidsplatser där vi tar emot både barn och vuxna samt dagliga verksamheter där våra brukare har sitt arbete. Vårt mål är att personer med funktionsnedsättning ska ha möjlighet att leva som andra i enlighet med lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Ditt jobb är viktigt

Som stödpedagog ingår du i det direkta vardagsarbetet men med särskilt ansvar för vissa verksamhetsövergripande områden. Du kommer ha ansvar för social dokumentation, pedagogiskt utvecklingsarbete på individ- och gruppnivå, värdegrundsfrågor samt verksamhetens systematiska kvalitetsledningsarbete.

Det här är du

Det är viktigt att du är intresserad av utvecklingsfrågor och är en ansvarstagande person som kan arbeta både självständigt och i grupp. Som stödpedagog behöver du ha lätt för att skapa förtroende hos brukare, medarbetare, företrädare och närstående. Du ska också kunna ta ansvar för ditt eget lärande och utveckling. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom yrkesområdet. Stor vikt läggs vid din förmåga att omsätta teoretisk kunskap till praktik i yrkesutövandet, din förmåga att inspirera och entusiasmera andra för att gemensamt nå uppsatta mål samt din förmåga att samverka både inom och utanför verksamheten. Kunskap och erfarenhet kring alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är meriterande. Välkommen med din ansökan!

Kompetenskrav

  • Barn- och fritidsprogrammet eller omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning (och/eller socialt arbete, pedagogiskt arbete). Minst ett års eftergymnasial utbildning på yrkeshögskola om minst 200 yrkeshögskolepoäng eller minst 60 högskolepoäng med inriktning mot verksamhetsområdet.
  • Gymnasieutbildning, Högskoleutbildning som är relevant för jobbet, Annan utbildning
  • Yrkeshögskola


Vi gillar olika!

Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.

Anställningsvillkor

Anställningsvillkor: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100 procent

Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse

Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan.

Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Om ansökan

Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Offentlig handling

Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Arbetsgivare
Bengtsfors kommun
Majbergsvägen
66621 Bengtsfors
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsgivarkoordinator ref. nr 2928

Arbetsgivare / Ort: Håbo kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Jobbcoach/Utbildningscoach

Om jobbet
Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till påverkan och beslut. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet. Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet. Arbetsmarknadsenheten Vi är en nybildad enhet i Håbo kommun och vårt uppdrag är att samordna och utveckla kommunens arbetsmarknadsinsatser för de som står längst ifrån och har störst behov av stöd. I dagsläget är vi en arbetsgrupp om sju medarbetare som verkar och trivs i fina lokaler i Bålsta centrum.  Arbetsmarknadsenheten driver också projekt med arbetsmarknadsanknytning. Ett exempel är Framsteget som har funnits i Håbo sedan 2018. Projektet riktar sig till personer som har behov av samordnad arbetslivsinriktad rehabilitering. Vi arbetar med ungdomar som varken arbetar eller studerar samt med förrehabilitering för individer 16-65 som har en diffus problematik. Framsteget finansieras av Samordningsförbundet i Uppsala län där kommunen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Uppsala ingår.  Arbetsuppgifter Vi söker nu en arbetsgivarkoordinator för en tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlägning. Du kommer i nära samarbete med arbetskonsulenter och andra relevanta aktörer samordnare arbetsgivarkontakter. Du kommer att utveckla rutiner och strukturer för en hållbar matchning mellan arbetsgivarnas behov och de individer vi stöttar i Framsteget. Ditt uppdrag kommer att innebär kontakter och samverkan med myndigheter, företag, frivilligorganisationer och kommunens förvaltningar för att säkerställa att vi arbetar nära alla berörda parter. Du får vara med och utveckla både ditt uppdrag och verksamheten som helhet. Du bör därför trivas i en föränderlig och flexibel organisation, vara lyhörd, ansvarstagande, analytisk och ha förmåga att skapa förtroendefulla samarbeten på alla plan. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Kvalifikationer Du har en relevant utbildning och erfarenhet av liknande arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av subventionerade anställningsformer och andra stöd person som står långt ifrån arbetsmarknaden kan behöva. Det är mycket meriterande om du har kännedom om den lokala arbetsmarknaden och lokala organisationer. Som person är du nyfiken och strukturerad. Du ska kunna arbeta självständigt, se möjligheter och ta egna initiativ men också kunna arbeta i nära samarbete med andra i verksamheten. Din administrativa förmåga säkerställer att uppdraget struktureras och dokumenteras. Du har vana av arbete med människor i förändring samt av att arbeta med människor från olika kulturer. Tillträde 2022-01-01 Antal tjänster 1 stycken. Sysselsättningsgrad Heltid, tidsbegränsad anställning under perioden 2022-01-01 till 2022-12-31. Möjlighet finns till förlägning Lön Individuell lönesättning Sista ansökningsdag 2021-11-01 Urval och intervjuer sker löpande. Tjänsten kan därför komma att tillsättas tidigare än sista ansöknings-dag. Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. B-körkort krävs. Vi undanber oss samtal från rekryterings- och platsannonsleverantörer. Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Arbetsgivare
Håbo kommun
Hemsida: http://www.habo.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Stödassistent till boende och personlig assistans

Arbetsgivare / Ort: Grästorps kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Stödassistent

Om jobbet
Välkommen till Grästorp, vackert beläget söder om Vänern och mitt i Västra Götaland. Här bor ca 5 700 invånare och vi är ca 500 medledare som arbetar i Grästorps kommun. Vi har gjort tydliga val där vi väljer att välkomna förändring och ta tillvara på möjligheterna i tron på en ljus framtid. Med fem noga utvalda principer utgörs vårt DNA som vi lever varje dag för att framtidssäkra vår välfärd. Vi tänker helhet, innovation, digitalisering, värdskap och medledarskap i allt vi gör – Grästorp 5.0. Beskrivning Är du en person som älskar människor och brinner för att möjliggöra för andra individer att få ett självständigt liv och en fungerande vardag? Får du dessutom energi av nya utmaningar i ett flexibelt arbete med ständigt lärande? Då är det mycket sannolikt att du skulle trivas tillsammans med oss i Grästorps kommun och att den här tjänsten är någonting för dig! Arbetet som stödassistent på vårt gruppboende och korttidsboende är ett flexibelt arbete som innebär att du har förmånen att arbeta i flera arbetsgrupper. Inledningsvis kommer arbetstiderna på helgen i huvudsak fördelas på ett gruppboende och ett korttidsboende. Tjänstgöringen på vardagar kommer att variera där du förflyttar dig mellan olika enheter och grupper inom hela LSS-området som även innefattar personlig assistans. Arbetsuppgifter Som stödassistent består det ordinarie arbetet i att utifrån genomförandeplaner ge boende och brukare det stöd de efterfrågar och behöver. Vi arbetar utifrån ett helhetsperspektiv för att hjälpa den enskilde att få en så hög livskvalitet och självständighet som möjligt. Inom social verksamhet samarbetar vi med andra verksamheter och instanser som boende och brukare har kontakt med. I arbetsuppgifterna ingår kontakt med anhöriga samt löpande dokumentation och kommunikation med ansvar för genomförandeplaner. Arbetsgruppen arbetar pedagogiskt och på ett strukturerat och tydliggörande sätt med tålamod och lyhördhet där vi engagerar, motiverar och vägleder våra boende och brukare. Huvudsyftet i vår roll är att var och en utifrån sina möjligheter, tryggt ska kunna hantera sin vardag med bibehållen integritet och kunna leva ett självständigt liv i en allt mer digitaliserad omvärld. I Grästorps kommun har alla medledare även fem uppgifter: - att utföra det ordinarie arbetet - att utveckla det ordinarie arbetet - att utveckla sig själv - att utveckla sitt team - att utveckla sin chef Vem är du? Som person är du trygg i dig själv, flexibel och lyhörd för andra människors uttalade och outtalade behov. Meriterande om du har erfarenhet av lågaffektivt bemötande med god förmåga att kunna omsätta den kunskapen i det praktiska arbetet med den enskilda individen. Vi söker dig med:  - vård- och omsorgsutbildning med inriktning mot funktionshinder eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - tidigare erfarenhet av arbete med personer med funktionshinder - datorvana då social dokumentation och annan administration ingår i arbetsuppgifterna - goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift då arbetet kräver mycket dokumentation samt kommunikation och kontakter med anhöriga samt andra funktioner  - b-körkort för manuell växellåda  I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.  Information Med hänvisning till gällande lagar om registerkontroll måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.  Urvalsprocessen och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden. Grästorps kommun är en rökfri arbetsplats med rökfri arbetstid.  Övrigt För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Grästorps kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Stödbiträde - Stödassistent, sommarvikarier

Arbetsgivare / Ort: Attendo Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Välkommen till en värderingsstyrd organisation Trollgårdsgatans gruppboende är verksamhet som riktar sig mot personer som har behov av LSS-insatser. Boendet ligger naturskönt med närhet till allmänna kommunikationsmedel. Beskrivning av tjänsten Vi arbetar med engagemang i allt kring våra kunder, du som söker är ytterst ansvarstagande och har ett genuint intresse för målgruppen. Du stöttar, motiverar och uppmuntrar personerna du arbetar med och hjälper dem till goda och självständiga liv. Tillsammans gör ni praktiska saker i vardagen som ex att träna på vardagliga ting. Du är relationsskapande och har god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och kan hålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppkommer i det dagliga arbetet. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du vill arbeta på en arbetsplats där du tillsammans med ditt team kan göra skillnad och ert engagemang uppskattas. Du trivs med att skapa goda relationer med brukare och vill skapa värde för dem och deras anhöriga. Du skulle beskriva dig själv som en serviceinriktad och ansvarsfull person som brinner för att göra skillnad. - Stödja brukare efter behov, önskemål och förmåga - Tillsammans med kunden planera fritid och betydelsefulla mål för kunden som kan öka dess självständighet och tillit till sin egen förmåga - Nära samarbete med externa kontakter såsom godemän, anhöriga, daglig verksamhet, habilitering, kommunens SSK och rehabpersonal etc. Meriterande - Vi ser helst att du har en avslutad och godkänd undersköterskeutbildning. Annan erfarenhet och/eller utbildning kan dock också vara relevant. - Kunskap kring tydliggörande pedagogik, alternativ kommunikation, hälsa och friskvård och kognitivt stöd. - Kunskap och arbetslivserfarenhet av lågaffektivt bemötande som metod. - Utbildning i evidensbaserad pedagogik. - Vi värderar särskilt om du har goda kunskaper i att uttrycka dig i tal och skrift. - Dokumentationsvana Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du har erfarenhet av målgruppen. Körkort B (är inget krav men dock önskvärt). Stämmer beskrivningen in på dig? Sök redan idag! Om Attendo Attendo är ett av Sveriges ledande vård- och omsorgsföretag med 24 000 medarbetare. Mångfald värderas högt, vårt arbete ska stärka individen och vi arbetar för att ge utmärkt service både till våra kunder och kollegor. Attendo verkar i en platt organisation och är en trygg arbetsgivare, med kollektivavtal, avtalsförsäkringar och det finns stora möjligheter att göra karriär. Vi går igenom ansökningarna löpande. Låt oss tillsammans utveckla framtidens viktigaste bransch!
Arbetsgivare
Attendo Sverige AB
Hemsida: https://www.attendo.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.