Vad gör en beslutsfattare på Migrationsverket?
En beslutsfattare på Migrationsverket spelar en avgörande roll i handläggningen av migrationsärenden. Arbetet innebär att utreda, bedöma och fatta beslut i ärenden som rör asyl, uppehållstillstånd, medborgarskap och andra frågor enligt utlänningslagen och tillämplig lagstiftning. Syftet är att säkerställa rättssäkra beslut i enlighet med gällande regelverk.
Ansvar för rättssäker och effektiv handläggning
Som beslutsfattare ansvarar du för att de beslut som fattas är juridiskt korrekta och grundade på tillräcklig utredning. Beslutsfattaren bedömer handläggarnas förslag, granskar underlaget och formulerar det slutgiltiga beslutet. I arbetet ingår också att hålla sig uppdaterad om förändringar i lagar och praxis inom migrationsområdet.
Intern kunskapsspridning och handledning
Utöver att fatta beslut har beslutsfattaren även en viktig funktion som intern expert. Det innebär att du:
Handleder handläggare i deras ärendehantering.
Bidrar till kompetensutveckling inom teamet.
Delar kunskap och tolkar lagar och riktlinjer internt på myndigheten.
Genom att fungera som stöd i komplexa ärenden bidrar du till att höja kvaliteten på handläggningen inom hela Migrationsverket.
En nyckelroll för dig med juridisk kompetens
Att arbeta som beslutsfattare kräver goda juridiska kunskaper, särskilt inom förvaltningsrätt och migrationsrätt. Rollen passar dig som är analytisk, noggrann och van vid att fatta självständiga beslut inom ramarna för ett regelstyrt system.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Kvalifikationer som krävs är akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller en annan akademisk utbildning i kombination med relevant erfarenhet.
Det är meriterande med erfarenhet av att handlägga kvalificerade förvaltningsrättsliga ärenden samt erfarenhet av hantering av ärenden enligt utlänningslagen. Det är också meriterande med erfarenhet av att förmedla kunskap inom rättslig tillämpning och att ha erfarenhet av coachande förhållningssätt.
Meriterande är det även med arbete i offentlig verksamhet samt att ha handlagt ärenden med stöd i utlänningslagen.
Övriga krav är ofta mycket goda kunskaper i datorprogram inom Officepaketet samt mycket god förmåga att uttrycka sig mycket väl i tal och skrift, både på svenska och på engelska.
Har du goda kunskaper i förvaltnings- och utlänningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen så är även detta meriterande.
Personliga egenskaper
Personliga egenskaper som gör att man kan lyckas med och trivas i yrkesrollen som beslutsfattare på Migrationsverket är stresstålighet, förmåga att visa gott omdöme under tidspress, noggrannhet, god samarbetsförmåga, viljan och förmåga att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt och god pedagogisk förmåga.
Arbetsplats
Beslutsfattare är representanter för Migrationsverket och måste därför alltid ge ett respektfullt bemötande såväl internt som externt.
Länktips

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret