På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Beslutsfattare på Migrationsverket

Beslutsfattare på Migrationsverket

Beslutsfattare på Migrationsverket utreder, handlägger och fattar beslut i migrationsärenden (enligt utlänningslagen och annan relevant lagstiftning) samt upprätthåller, inhämtar och sprider kunskaper internt inom Migrationsverket.
Även handledning av övrig personal inom myndigheten kan ingå i jobbet: som beslutsfattare handleder man i egenskap av en expert, och hjälper handläggarna i ärendehanteringen. Beslutsfattare fattar besluten utifrån de förslag som handläggarna presenterar.

Beslutsfattare är representanter för Migrationsverket och måste därför alltid ge ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. 

Personliga egenskaper
Personliga egenskaper som gör att man kan lyckas med och trivas i yrkesrollen som beslutsfattare på Migrationsverket: stresstålighet, förmåga att visa god omdöme under tidspress; noggrannhet; kvalitetsmedvetenhet; god samarbetsförmåga; viljan och förmåga att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt; god pedagogisk förmåga, dvs är tydlig och kan anpassa budskap till mottagarens förutsättningar.

Utbildning

Kvalifikationer som krävs för att kunna få anställning som beslutsfattare på Migrationsverket:
Akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller en annan akademisk utbildning i kombination med relevant erfarenhet. Det är meriterande med erfarenhet av att handlägga kvalificerade förvaltningsrättsliga ärenden samt erfarenhet av hantering av ärenden enligt utlänningslagen. Det är också meriterande med erfarenhet av att förmedla kunskap inom rättslig tillämpning och att ha erfarenhet av coachande förhållningssätt. Meriterande är det även med arbete i offentlig verksamhet samt att ha handlagt ärenden med stöd i utlänningslagen.
Övriga krav: mycket goda kunskaper i datorprogram inom Officepaketet samt god kommunikativ förmåga (man måste kunna uttrycka sig mycket väl i tal och skrift på svenska och på engelska). Har du goda kunskaper i förvaltnings- och utlänningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen så är detta meriterande. 

Var god ta även del av info i följande yrkespresentationer: Akademiker, Jurist, Samhällsvetare, Beteendevetare, Utredare, Studiestödsutredare, Utredare på FK, Utredare på Skatteverket, Utbildare och Pedagog.

Samlad service från myndigheter
verksamt.se kan man hitta information om och från olika svenska myndigheter samt hitta kontatkuppgifter till svenska myndigheter.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

5 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.