Stödpedagogens Yrkesroll
Yrkestiteln Stödpedagog har etablerats för att möta behovet av stöd för personer med funktionsnedsättningar inom ramen för LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Huvudsyftet med rollen är att ge praktiskt och emotionellt stöd åt individer som har utvecklingsstörning och/eller autismspektrumstörning.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden för stödpedagogen
Stödpedagogen arbetar nära brukaren för att ge individuellt anpassat stöd i vardagen. Detta kan innefatta en mängd olika aktiviteter beroende på den enskilda personens behov och mål. En central uppgift är att kartlägga brukarnas förmågor och utveckla genomförandeplaner, vilka utgör grunden för arbetet. Planerna syftar till att hjälpa personer att utveckla sina färdigheter och självständighet, samt att stödja deras delaktighet i samhället.
Stödpedagogens roll på arbetsplatser
Stödpedagogens kompetens sträcker sig utöver det direkta stödet till brukaren. I många fall fungerar stödpedagogen som en kunskapsresurs på arbetsplatsen, där de kan handleda kollegor och andra yrkesverksamma. Genom att dela med sig av sin expertis kan stödpedagogen bidra till att öka kompetensen och kvaliteten i arbetet med personer med kognitiva funktionsnedsättningar.
Stödpedagogen och det nära arbetet med brukaren
Trots den breda kompetens och de övergripande roller som en del stödpedagoger har, ligger tyngdpunkten fortfarande på det direkta arbetet med brukaren. Stödpedagogen är en viktig person i den dagliga verksamheten och arbetar för att skapa en trygg och utvecklande miljö för brukarna. Det handlar om att förstå deras behov, stödja deras utveckling och främja deras välmående i vardagen.
Genom att kombinera praktiskt stöd och professionell vägledning spelar stödpedagogen en avgörande roll i att göra livet mer självständigt och meningsfullt för personer med funktionsnedsättningar.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Arbetsgivarna kräver allt som oftast att man har en eftergymnasial utbildning. De stödpedagogutbildningar som är på eftergymnasial nivå ligger oftast inom yrkeshögskolan.
Som förkunskaper till en yrkeshögskoleutbildning till stödpedagog behöver man i regel ha gått Barn- och fritidsprogrammet, inriktning Pedagogiskt och socialt arbete eller Vård- och omsorgsprogrammet.
Man behöver ha godkänt betyg i antingen den gymnasiala kursen Specialpedagogik 1 eller Utveckling och lärande.
Övrigt
- Funktionsvariation är ett bredare och mer inkluderande begrepp som erkänner olikheter utan att de nödvändigtvis betraktas som något negativt.
- Funktionsnedsättning används mer specifikt för att beskriva när en individs funktioner är begränsade och kan innebära behov av stöd eller anpassningar.
Länktips
- fragasyv.se - Skillnaden mellan några Behandlings-yrken
- Myndigheten för delaktighet
- Försäkringskassan - om funktionsvariation
- framtid.se - Vad är gymnasiekompetens?
- Studera med funktionshinder - anpassade skolor
- Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret