På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Elevassistent
Spela filmen

Elevassistent

Elevassistenter arbetar i skolan och hjälper elever som behöver stöd för att kunna följa med i undervisningen. Det kan till exempel handla om läs- och skrivsvårigheter, koncentrationsproblem, psykosociala svårigheter och eller olika typer av funktionsnedsättningar.

Arbetsuppgifterna kan variera mycket och det gör arbetet omväxlande och ger mycket till den som vill arbeta med barn. Men jobbet ställer också krav på både kompetens och personliga egenskaper hos de som arbetar inom yrket.

Exempel på arbetsuppgifter kan vara att hjälpa eleven att finna ro i sina studier och att hjälpa till att hitta individuella lösningar för att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Det kan också röra sig om att träna på vardagliga arbetsuppgifter, att vara ett stöd för eleven på raster, i omklädningsrum och på utflykter med mera.

Elever som har någon form av funktionsnedsättning är ofta berättigade till att ha en assistent både under lektionstid och i fritidsverksamheten. Som elevassistent finns man då med under elevens hela skoldag, överallt där eleven befinner sig. Det ingår ofta i jobbet att även vara med på fritids.

Det är den ansvarige läraren som har huvudansvaret för hur arbetet i klassrummet bedrivs och som elevassistent arbetar man ofta på instruktion från läraren.

Anställningar som elevassistent i Sverige är allt som oftast visstidsanställningar som varar under en viss tid, ofta är det en termin eller i bästa fall ett läsår. Ofta är det en halvtidstjänst eller ännu mindre omfattning. 

Utbildning

Elevassistenter kan ha olika utbildningsbakgrund. Gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial utbildning, t.ex från en yrkeshögskola, kring den funktionsnedsättning eleven har är vanliga krav från skolorna.

Framtidsutsikter

Arbetsmarknaden för elevassistenter är ganska tuff över hela landet. Antalet elevassistenter som arbetar ute på skolorna är beroende av hur mycket varje kommun och varje enskild rektor väljer att satsa på elevstöd i skolan. Kunskaper om att arbeta med elever som behöver särskilt stöd ökar chansen till jobb.

Personliga egenskaper

För att lyckas i yrkesrollen som elevassistent behöver man vara flexibel, empatisk, lugn och tydlig samt ha förmågan att skapa goda relationer till elever och deras vårdnadshavare och att samarbeta med andra elevassistenter och lärare. Man behöver också kunna hantera utåtagerande elever på ett lågaffektivt sätt.

Övrigt

En kognitiv funktionsnedsättning kan yttra sig i form av svårigheter att minnas, uppfatta tid, planera, organisera, fokusera, hantera stressiga situationer och ta in och tolka mycket information. Att vara i sociala sammanhang kan också upplevas som mycket stressande för personer med kognitiva funktionsnedsättningar.

Visste du att...?

... experter på området inom ADHD, tror att det finns 1-2 barn i varje skolklass som har ADHD. Diagnosen ADHD brukar ställas efter en utredning, som påbörjas endast om personen och/eller personens omgivning upplever viss problematik pga anad ADHD.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Förskolan Kompassen söker Resurs

Arbetsgivare / Ort: Daghemsföreningen Kompassen / Sollentuna
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 16 August (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-16
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet

Välkommen till Montessoriförskolan Kompassen – en liten föräldrakooperativ fristående förskola belägen i vackra Sjöberg i Sollentuna.

På vår Montessori-inspirerade förskola finns 22 barn inskrivna; varav 9 barn på lilla avdelning Syd (1-3 år) och 13 barn på stora avdelningen Nord (3-5 år). Vårt arbetslag består av rektor, förskollärare, montessoriassistenter och barnskötare. Här bemöter vi varje barn med kärlek och respekt och utgår ifrån dess intressen och behov. På kompassen arbetar vi tillsammans för utveckling av trygga och självständiga barn i en inspirerande, förberedd miljö inomhus såväl som utomhus och därmed arbetar efter bl a ledorden ”Hjälp mig att göra det själv”.

Vi söker nu en engagerad och kompetent pedagog som vill anta en viktig roll som resursperson åt ett barn på vår stora avdelning. Anställningen innebär att arbeta mycket enskilt med barnet ifråga och därmed läggs mycket ansvar och flexibilitet på den anställde. Det är fördelaktigt om du har tidigare erfarenhet att arbeta med barn i behov av särskilt stöd och just inom Autismspektrumet. Vi ser gärna att du har en positiv livssyn och ser möjligheter framför hinder. Du har också förmåga att skapa förtroendefulla relationer med både barn och vuxna. Du är också öppen för idéer samtidigt som du inte har svårigheter att fatta egna beslut. Mer info om tjänsten ges vid själva intervjutillfället.

Vill du vara en del av vårt glada, positiva och kompetenta arbetslag där kompetensutveckling ingår och vara en del i verksamhet där alla barn tillåts utvecklas efter sina egna intressen och förutsättningar? Då bör du söka denna tjänst.

Arbetsgivare
Daghemsföreningen Kompassen
Storkvägen 13-15
19255 Sollentuna
Hemsida: www.montessoriforskolankompassen.se
Ansökan
Ansök senast 16 August (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.