På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Studiehandledare
Spela filmen

Studiehandledare

En elev som inte klarar av att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål om man riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen.

Genom att få stöttning på sitt modersmål har eleven större möjligheter att nå kunskapskraven. Studiehandledare behöver också ha kompetens att kartlägga nyanlända elevers kunskapsnivå.

Man har även lite av en mentorsroll, en mentor undervisar oftast inte och sätter inte några betyg, men har till uppgift att stötta och coacha elever under deras studietid på skolan.

Andra yrkesroller på skolorna, som liknar och i viss mån överlappar studiehandledarnas arbetsområde, är studiecoach, språkstödjare, modersmålslärare och lärarassistenter. En studiehandledare kan samtidigt också agera som skolvärd eller som närvarocoach.

Utbildning

För att kunna arbeta som studiehandledare behöver man ha gedigna kunskaper både i svenska och i det aktuella språket, med hjälp av vilket man ger språkstöd åt eleverna. För övrigt är det mycket meriterande om man har någon form av pedagogisk eller beteendevetenskaplig utbildning.

Utbildning till studiehandledare kan finnas inom yrkeshögskolan.

Arbetsplats

Studiehandledare är anställda på grund- och gymnasieskolorna och ger stöd åt elever som har svårt att tillgodogöra sig undervisningen på svenska.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

50 Lediga jobb

Portfolio Manager

Arbetsgivare / Ort: AB Tetra Pak / LUND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

At Tetra Pak we touch millions of lives every day, ensuring better nutrition and healthier lifestyles through safe packaging and food processing solutions. Guided by our global brand promise, PROTECTS WHAT´S GOOD, we strive to make a difference by protecting food, people and our futures. To do this we need more than smart technology. We need smart people too. People like you, who want to work with people like us.

As part of the ambitious growth strategy within Services, the Delivery Capability Development team within Service Operations plays an essential role in driving projects and activities related to competence and capability development.

We are looking for a Portfolio Manager who is interested in leading portfolio and pipeline management for a defined packaging and/or processing equipment learning and/or certification portfolio, targeted for our field force.

You and your colleagues have the global and cluster Services organisations, platforms and/or Business Units and Tetra Pak Academy as your main speaking partners and stakeholders. The position requires strong and close collaboration between yourselves to ensure you’re driving towards the same end-to-end goals and solutions.

You will be located in Lund and will travel approximately 5-10 days/year.

What you will do

· Portfolio and pipeline management

· Development and deployment of learning activities

· Lead transformation of portfolios to a combination of digital and hands-on formats.

· Forecasting aggregation of relevant learning activities on global level

· Definition, development and deployment of the right metrics

· Continuous improvement, share and learn and implementation of best practices, related to the portfolio

· Secure feedback loop to the course owner and take action on the result

· Lead and/or participate in relevant networks

Who you are

We are looking for a creative colleague, passionate about learning. You enjoy networking and sharing knowledge and you have the ability to build trust and good relations globally.

Your personal drive is strong and you like taking the overall responsibility and continuously develop your area of expertise.

You have the ability to exercise informal authority and you easily work cross-functionally with people on all levels.

To be successful in this position we believe that you have a strong interest in people and learning development as well as a strong track record in project management and/or people management. You have technical knowledge about our products and an interest in using and exploring technology as part of learning. Experience in Maintenance & skills within the Automation area is considered as a merit.

Written and verbal English skills are essential. Experience from competence/capability development will be an advantage but is not essential.

We offer you

· Variety of exciting challenges with ample opportunities for development and training in a truly global landscape

· Culture that pioneers spirit of innovation where our engineering genius drives visible result

· Equal opportunity employment experience that values difference and diversity

· Market competitive compensation and benefits with flexible working arrangements

Apply now!

If you are inspired to share our responsibility of protecting food to protecting the planet, apply to [email protected]

This job posting expires on 11 May 2021.

Arbetsgivare
AB Tetra Pak
RUBEN RAUSINGS GATA
22186 LUND
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Utbildare Höjaspelet

Arbetsgivare / Ort: Malmö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsledare

Om jobbet
Ref: 20211140 Arbetsuppgifter Som utvecklingssamordnare arbetar du bland annat med att implementera evidensbaserade preventionsinsatser inom ramen för CTC, Communities That Care. Arbetet utförs i nära samarbete med flertalet olika förvaltningar, ideella föreningar samt med andra delar av det civila närsamhället. Tjänsten kommer inledningsvis att först och främst vara riktad mot flera olika grundskolor runt om i Malmö i och med expanderingen av programmet Höjaspelet. Framöver kan tjänsten även komma att inriktas mot andra preventionsinsatser inom CTC.  Kvalifikationer Vi söker dig som har en universitetsexamen inom ett för arbetet relevant område. Du är van att arbeta självständigt och är initiativrik. Du har god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer vilket bidrar till goda förutsättningar för samverkan i arbetet. Du är lösningsorienterad och flexibel på så sätt att du kan förhålla dig till förändrade omständigheter. Goda kunskaper i flera språk utöver svenska och engelska i både tal och skrift är meriterande. Om arbetsplatsen Avdelningen Analys och Hållbarhet leder, stödjer och samordnar uppföljning och analys av stadens verksamheter, Agenda 2030, jämställdhet, barnrätt, folkhälsa, antidiskriminering och trygghet. Här finns också beredning av remisser och motioner. Avdelningen är under utveckling och har fått nya utökade arbetsuppgifter som kan bidra till stadens ambitioner för ett hållbart Malmö.  Stadskontoret har, som kommunstyrelsens förvaltning, en samordnande roll i förhållande till övriga förvaltningar inom Malmö stad. Stadskontorets centrala uppgiftsområde är policy-, strategi-, och utvecklingsfrågor samt uppföljning/utvärdering. I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Information om tjänsten Anställningsform: Tidsbegränsad anställning fram till och med juni 22. Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse Övrigt Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.  
Arbetsgivare
Malmö kommun
Hemsida: https://malmo.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Forskningssamordnare, 50%

Arbetsgivare / Ort: Umeå Universitet
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsledare

Om jobbet
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med drygt 35 000 studenter och 4 200 anställda.  Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden. Umeå universitet är också platsen för den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 – en revolution inom gentekniken som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur där vi gläds åt varandras framgångar. Humanistiska fakulteten med ca. 420 anställda, över 6200 studenter och fler än 100 forskarstuderande ansvarar för en omfattande utbildnings- och forskningsverksamhet. Verksamheten består av ett tjugotal huvudområden vid sammanlagt fem institutioner och tre enheter. För mer information om fakultetens verksamhet se: https://www.umu.se/humanistisk-fakultet/. Kansliet för humaniora har tio medarbetare med olika specialistfunktioner inom forskning, utbildning, personal, ekonomi och kommunikation. Kansliets uppgift är att ge ett kvalificerat administrativt och strategiskt stöd till fakultetsledningen, fakultetsnämnden och institutionerna. Vi söker en forskningssamordnare till Kansliet för humaniora. Anställningen är  tillsvidare på 50 % med tillträde 16 augusti eller enligt överenskommelse. Kansliet för humaniora bjuder på en trevlig arbetsmiljö, omväxlande och varierande arbetsuppgifter och stort eget ansvar i arbetet. Arbetsuppgifter Som forskningssamordnare är du handläggare för forskningsfrågor och för doktorandfrågor vid Humanistisk fakultet. Du kommer att få varierande uppgifter inom en rad ansvarsområden: du bereder underlag till fakultetsnämnd och dekanens beslutsmöte; du är handläggare i fakultetens forskningsstrategiska kommitté vilket bland annat innefattar att föredra ärenden, ta fram statistik samt att göra kartläggningar och utredningar på kommitténs uppdrag, samt skriva mötesanteckningar; som handläggare kommer du att ha övergripande ansvar för kvalitetsarbete i forskarutbildning och forskning; du är även handläggare för fakultetens olika utlysningar av forskningsmedel; du svarar på remisser och förfrågningar och bistår i processer som rör utlysningar och ansökningar; du följer även upp och analyserar fortlöpande fakultetens forskningsverksamhet. En viktig arbetsuppgift för forskningssamordnaren är att representera fakulteten och tillvarata dess intressen i forsknings- och forskarutbildningsfrågor i universitetsgemensamma råd och arbetsgrupper. Arbetet med forskarutbildnings- och doktorandfrågor vid fakulteten innefattar att handlägga ärenden som rör forskarutbildning. Du ansvarar för viss omvärldsbevakning: följer händelser lokalt vid Umeå universitet, liksom utvecklingen inom forskarutbildning nationellt och internationellt. Du arbetar nära studierektorerna för forskarutbildning och de forskarskolor som Humanistisk fakultets doktorander hör till, främst Humanistiska forskarskolan. Kansliet arbetar i team vilket innebär en kontinuerlig utveckling av befattningshavarnas arbetsuppgifter och det innebär att arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid. Du får stort eget ansvar för arbetet. Kompetenskrav Vi söker dig som har akademisk doktorsexamen inom humaniora eller samhällsvetenskap. Du ska ha god kunskap om och intresse för forskningsfrågor. Du har en väl utvecklad analytisk förmåga och du kan arbeta självständigt. Du har erfarenhet av att utreda, samordna, leda eller utveckla administrativa processer inom offentlig verksamhet. God datorvana är ett krav. Arbetet kräver god förmåga att samarbeta och samverka med flera aktörer såsom prefekter/ föreståndare, dekaner, andra forskningshandläggare, Enheten för forskningsstöd och samverkan, studierektorer, finansiärer och anställda vid fakulteten för att nämna några. Rollen som forskningssamordnare kräver att du tar egna initiativ, eftersöker information och driver dina frågor i en kunskapsbaserad organisation. God förmåga att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete är en förutsättning liksom god förmåga att arbeta med många arbetsuppgifter och processer parallellt. Du är serviceinriktad och skicklig på skriftlig och muntlig framställning. Myndighetsspråket är svenska. Du ska vara skicklig på att formulera dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Övriga önskvärda kvalifikationer God kunskap om nationella och internationella forskningsfinansiärer samt erfarenheter av att söka externa forskningsmedel eller av att bedöma andras forskning, exempelvis som opponent, ledamot av betygskommitté, eller i peer-reviewuppdrag, är meriterande. Erfarenhet av utvärderingsprocesser är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av offentlig förvaltning eller har god kunskap om högskolesektorns organisation och regelverk. Vid bedömning kommer mycket stor vikt att läggas vid personliga egenskaper. Arbetsort är Umeå och för att kunna fullgöra arbetsuppgifterna krävs hög närvaro i miljön. Ansökan Till ansökan bifogas: 1. Ett personligt brev 2. CV/meritförteckning 3. Kopior av intyg och examensbevis Handlingar som skickas elektroniskt ska vara i Word- eller PDF-format. Ansökan ska göras i e-rekryteringssystemet Varbi och vara inkommen senast 12 maj 2021. Övrigt Humanistiska fakulteten eftersträvar en jämn könsfördelning. Då merparten av anställda vid humanistiska kansliet är kvinnor ser vi gärna manliga sökande. Provanställning kan komma att tillämpas. Närmare upplysningar lämnas av Lena Högback, kanslichef, 090-786 57 36, [email protected] eller Elena Lindholm, forskningssamordnare, 090-786 52 44, [email protected] Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
Umeå Universitet
Ansökan
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

JENSEN yrkeshögskola Göteborg söker utbildningsledare

Arbetsgivare / Ort: Jensen Education AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsledare

Om jobbet
I rollen som utbildningsledare för JENSEN yrkeshögskola har du, i nära samverkan med arbetslivet, som uppgift att leda och utveckla JENSENs yrkeshögskoleutbildningar. Vi bedriver i dagsläget utbildningar inom IT och fastighet. Du kan leda projekt, arbeta målstyrt och nå resultat med kvalitet, för att på så vis ge varje studerande möjlighet att utvecklas med framgång. Vilka är vi? Vi är ett företag i stark tillväxt, därför är ett entreprenöriellt tänkande och ett öppet sinne för förändring nödvändigt för att trivas hos oss. Vi är ett mycket sammansvetsat och öppet team med mycket stark lagkänsla som finner en stor stolthet i att vara på väg mot att bli Sveriges bästa yrkeshögskola. Vi har en medarbetarnöjdhet på 4,8 av 5 i vår senaste mätning och 100% av våra medarbetare rekommenderar oss som arbetsplats. Vi tror på att gruppen är starkare än summan av individerna, samtidigt som vi värdesätter olika egenskaper och personligheter högt. Vem är du? Det är viktigt att du delar denna vinnarinställning och att du sporras av utmaningar. Vi söker dig som har ett starkt och genuint intresse av människors utveckling, både andras och din egen. Du kommer att arbeta nära de andra i teamet (inklusive din chef), studerande, utbildningskonsulter och näringslivsrepresentanter. Detta kräver hög social kompetens, massor av energi och ett gediget intresse för nätverkande. Vi värderar personlig lämplighet väldigt högt och tror på att rätt person kan tränas till att bli en stjärna, förutsatt att inställningen hos dig är den rätta.  Vilken bakgrund har du? Att ha arbetat som utbildningsledare är meriterande, men inget tvång. Likaså är erfarenhet av IT och fastighetsbranschen meriterande, men inget krav. Du har gärna erfarenhet av utvecklingsarbete från utbildningsverksamhet och har gärna arbetat med något slags anbudsarbete mot myndighet eller kommun. Du har erfarenhet av ledarskap, är en målmedveten och tydlig ledare som är van vid att arbeta mot höga kvalitetsmål med kundnöjdheten i fokus. Då arbetet innehåller en del administration behöver du har sinne för struktur och ordning och är en person som inte missar detaljer. För att trivas i tjänsten behöver du dessutom vara resultatinriktad, ansvarsfull, flexibel och kommunikativ.  Arbetsuppgifter och ansvarsområden: • Det dagliga operativa ansvaret för klasser/utbildningar • Coacha, projektleda och utveckla studeranden och konsulter • Säkerställa att utbildningarna följer Myndigheten för yrkeshögskolans riktlinjer • Medverka i ansökningsarbetet av nya utbildningar • Samverkan med bransch- och arbetslivskontakter • Rekrytera och utveckla utbildningskonsulters pedagogiska förmåga • Aktivt bidra till utveckling och ta ansvar för att verksamheten når sina mål Anställningsform: Tjänsten är en tillvidareanställning med 6 månaders provanställning (heltid). Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Göteborg. Din ansökan Du ansöker tjänsten via länken nedan. Vi tar enbart emot ansökningar via webben, ansökningar som kommer in på annant sätt behandlas inte. Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 210512. Kontaktuppgifter Vill du veta mer om tjänsten och hur det är att jobba hos oss, vänligen kontakta Enhetschef Mia Bermejo, 0737-73 31 00 eller [email protected]  Läs mer på jensengymnasium.se och om att jobba med oss!  Du kan också följa oss på LinkedIn för att få de senaste uppdateringarna om JENSEN education. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Jensen Education AB
Hemsida: http://www.jenseneducation.se/
Ansökan
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utbildningsledare program

Arbetsgivare / Ort: Stift Berättarministeriet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2020-11-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsledare

Om jobbet
Vill du bidra till en positiv samhällsutveckling genom att säkerställa alla barns rätt till en god och jämlik utbildning? Har du ett brinnande intresse för skola, utbildning och barns kunskapsutveckling? Är du en trygg ledare som är duktig på att skapa goda relationer? Berättarministeriets team i Hagsätra söker en utbildningsledare för vår programverksamhet - vill du leda förändringen tillsammans med oss? Som utbildningsledare program har du ett övergripande ansvar för Berättarministeriets programverksamhet i Hagsätra och arbetar tillsammans med en utbildningsledare volontär i utbildningscentret. Tillsammans med volontärer tar ni dagligen emot skolklasser (främst årskurs 2-5) som deltar i Berättarministeriets kreativa skolprogram. Skolprogrammen är förankrade i läroplanen och du har en nära dialog med lärarna som erbjuds ett övergripande stöd utifrån deras behov. Lärarna arbetar vidare med våra program i klassrummet, varför det är viktigt att du har en förståelse för lärarnas förutsättningar och kan stötta och serva lärarna därefter. Du är prestigelös och trivs i ett varierat arbetsklimat; hos oss är det viktigt att vara syftesdriven och kunna hugga i där det behövs. Du har stor innovationslust och brinner för att förbättra ditt och verksamhetens arbete genom att omsätta ny kunskap i handling. Tillsammans med ett värderingsdrivet team arbetar du aktivt för att utveckla våra skolprogram och bidra till att fler barn och unga får chansen att erövra det skrivna ordet. Arbetsuppgifter - Leda den dagliga programverksamheten i utbildningscentret tillsammans med utbildningsledare volontär - Ansvara för bokningar av skolklasser och stötta lärarna under hela utbildningsprocessen - Utbilda och leda volontärer i det dagliga arbetet - Delta i utvecklingen av vår pedagogiska verksamhet, såsom våra skolprogram samt fortbildningar för lärare och volontärer - Löpande handleda praktikanter Vi tror att du - Är värderingsdriven och vill omsätta värderingar i handling för att skapa förändring - Är samhällsengagerad och vill motverka segregationens negativa effekter - Har pedagogisk förankring och förståelse för inlärningsprocesser - Har ett stort intresse för barns kunskapsutveckling - Motiveras av innovativa och kreativa angreppssätt för kunskapsutveckling och inlärning - Tycker om förändringsprocesser och bidrar till att skapa ett lösningsfokuserat klimat - Är trygg i din ledarroll gällande grupper av både barn och vuxna Formella krav: - Behärskar svenska i tal och skrift - Postgymnasiala studier inom pedagogik - Erfarenhet av pedagogisk verksamhet - Erfarenhet av arbete i skola/förskola Hos oss: - Får du möjlighet att växa och utvecklas i en framåtlutad verksamhet - Blir du del av ett starkt, värderingsdrivet team som ständigt utbyter och inhämtar kunskap - Får du en kreativ, varierande roll med möjlighet att delta i flertalet pedagogiska projekt - Utvecklar du ditt ledarskap och blir en del av en framtida samhällsförändring - Får du chansen att göra skillnad, på riktigt Anställningsvillkor - Visstidsanställning i 2 år med möjlighet till tillsvidareanställning - 40 timmars arbetsvecka (heltid mån-fre 8.30-17, fasta arbetstider på plats i utbildningscentret) - 30 dagars semester (fast semester som tas ut gemensamt under sommar och jul) - Friskvårdsbidrag värde 3 000 kr - Arbetstelefon samt dator ingår i tjänsten Ansökan Sista ansökningsdag är 13 december. Tveka inte att skicka in din ansökan, rekrytering sker löpande med tillsättning 1 mars eller enligt överenskommelse. Vid frågor kontakta Reza Saleh Baars, Strategisk ledare för program och utbildning på 073- 682 31 17 eller (mailto:[email protected]) Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Stift Berättarministeriet
Hemsida: https://www.berattarministeriet.se/
Ansökan
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.