På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

SIUS-konsulent
Spela filmen

SIUS-konsulent

Förkortningen SIUS står för Särskilt introduktions och uppföljningsstöd.

SIUS-konsulenten samverkar med arbetsplatsen om hur introduktionen ska läggas upp och ansvarar för att arbetstagaren får det stöd som arbetsförmedlingen och arbetsgivaren har kommit överens om. Det kan ibland innebära att SIUS-konsulenten arbetar sida vid sida med arbetstagaren under en viss tid.

Utbildning

Eftergymnasial utbildning med pedagogisk eller socialinriktning kan ställas som krav för att få anställning, men man kan först söka jobb som Arbetsförmedlare och sedan söka tjänster som SIUS-konsulent.

SIUS-konsulenter kan ha olika utbildningsbakgrunder, ofta någon form av eftergymnasial utbildning med beteendevetenskaplig inriktning.

Personliga egenskaper

För att kunna arbeta som SIUS-konsulent behöver man vara tålmodig, flexibel, ha stor stresstålighet, kunna prioritera bland mängd av olika arbetsuppgifter och besitta mycket bred social kompetens. 

Arbetsplats

SIUS-konsulenterna är anställda på arbetsförmedlingen för att hjälpa personer som är i behov av särskilt stöd vid introduktionen på en arbetsplats.

Visste du att...?

... en kognitiv funktionsnedsättning kan yttra sig i form av svårigheter att minnas, uppfatta tid, planera, organisera, fokusera, hantera stressiga situationer och ta in och tolka mycket information. Att vara i sociala sammanhang kan också upplevas som mycket stressande för personer med kognitiva funktionsnedsättningar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

156 Lediga jobb

Boendehandledare till Långgatan och Målargränd, Funktionshinderomsorg

Arbetsgivare / Ort: Umeå kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare

Om jobbet
Funktionshinderomsorgen i Umeå kommun vill i närhet och samspel vara en resurs som frigör och stärker människors förmåga att leva ett självständigt liv. Självständigt och tillsammans med kollegor och andra professioner stödjer, handleder och hjälper du våra brukare utifrån gemensamma överenskommelser och arbetar mot målet att skapa förutsättningar för självständighet och ett gott liv. Nu söker vi boendehandledare till följande verksamheter: Långgatan är en gruppbostad för personer med intellektuella funktionsnedsättningar som behöver stöd och hjälp i sin vardag. Alla brukare bor i egen lägenhet och får hjälp och stöd av personal dagar, kvällar och helger. På boendet har vi sovande natt. På gruppbostaden finns även ett gemensamt kök och allrum samt en stor utegård, där brukarna har möjlighet att träffas för gemensamma aktiviteter. Målargränd är ett serviceboende för personer med intellektuella funktionsnedsättningar som behöver stöd och hjälp i sin vardag. Alla brukare bor i egen lägenhet och får hjälp och stöd av personal dagar, kvällar och helger. På enheten har vi sovande natt. Dina arbetsuppgifter Din uppgift som boendehandledare blir att handleda och stödja personer med intellektuella funktionsnedsättningar i deras vardag. Du arbetar för att stärka den enskildes förmåga att leva ett självständigt liv utifrån sina förutsättningar. Ditt arbetssätt präglas av flexibilitet, kontinuitet och trygghet. Du erbjuder individuellt, socialt och praktiskt stöd för att möjliggöra och tillvarata personens egna förmågor och därmed skapa förutsättningar till självständighet. Du kommer att arbeta med att planera, utföra, dokumentera, följa upp och utvärdera verksamhetens olika delar inom kvalitet, arbetsmiljö och ekonomi enskilt och tillsammans med andra. Du förväntas även skapa struktur och hålla strukturen för att minska risken för hot och våld. Om dig Vi söker dig som har pedagogisk utbildning alternativt är utbildad undersköterska, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av hot och våld samt lågaffektivt bemötande. Meriterande är att du har utbildning i RESIMA som riktar sig mot att arbeta i verksamheter med hot och våld och att du har arbetat med intellektuell funktionsnedsättning. Du har god förmåga att samarbeta och har ett professionellt bemötande mot brukare, anhöriga och andra aktörer runt våra brukare. Du är engagerad och har en vilja att dela våra värderingar och jobba mot uppsatta mål samt att arbeta med ständiga förbättringar. Då rökning förekommer bör du inte vara allergisk. Hot och våld, samt tunga lyft kan förekomma på båda enheterna. Övrigt - 1 plats Långgatan, heltid, tillsvidareanställning med start 2021-10-25 eller enligt överenskommelse. Schemalagd arbetstid dag/kväll, jourkombi och helg. - 1 plats Målargränd, heltid, tillsvidareanställning med start 2021-10-25 eller enligt överenskommelse. Schemalagd arbetstid dag/kväll/jourkombi och helg. Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare.  Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i 8 förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.
Arbetsgivare
Umeå kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Stödpedagoger

Arbetsgivare / Ort: Halmstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare

Om jobbet
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer samt personer med funktionsnedsättning eller någon form av beroende. Vi bedriver även förebyggande och uppsökande arbete och lägger stor vikt vid ett respektfullt bemötande. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och utveckla vårt boende ? Du tillsammans med arbetslaget ger de boende ett individuellt anpassat stöd i deras hemmiljö, i deras dagliga liv och till deras fritid. Arbetet sker utifrån ett pedagogiskt och salutogent förhållningssätt med inriktning på individens utvecklingsmöjligheter. Du ansvarar för att tillsammans med de boende upprätta, följa upp samt utvärdera genomförandeplaner samt föra social dokumentation för att uppnå en god kvalitet i arbetet. Vi arbetar medvetet med ett gott bemötandeperspektiv. Att arbeta hos oss innebär att vara delaktig i det vardagliga arbetet med att utveckla verksamheten vad gäller kommunikativa metoder, rutiner och gemensamt förhållningssätt. Arbetet innebär att du aktivt deltar i de varierande arbetsuppgifterna som innebär allt från pedagogiskt stöd i vardagen, nätverka, dokumentation och utvärdering men även ge stöd i ett hem vanligen förekommande sysslor såsom tvätt, matlagning, städning mm. I din roll kommer Du att: - Aktivt driva processen kring dokumentation och metoder. - Ansvara tillsammans med respektive kontaktpersonal att nätverksmöten kring de enskilda hyresgästerna genomförs och att genomförandeplaner upprättas och följs upp. - Ingå i nätverk med andra stödpedagoger och metodstödjaren - Ingå i det dagliga arbetet Tjänsten innebär att du arbetar kvällar/nätter/helger. KVALIFIKATIONER Du ska ha Högskoleutbildning eller KY/YH utbildning inom området och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms lämplig för uppdraget. Du är tydlig i din kommunikation och kan arbeta metodiskt och pedagogiskt. Du måste kunna arbeta självständigt och strukturerat, ta egna initiativ och medverka till vidareutveckling av arbetsmetoder. Du ska även verka för ömsesidigt erfarenhetsutbyte med nätverket kring boende. Stor vikt läggs vid egenskaper som samarbetsförmåga, kreativitet, lyhördhet samt personlig lämplighet. Önskvärt är att Du har erfarenhet från arbete med personer med funktionsnedsättning i allmänhet och i synnerhet av personer med autism. ÖVRIGT Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders-och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings-och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Arbetsgivare
Halmstads kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Timvikarier Boendestödjare till FSI, Område 2

Arbetsgivare / Ort: Örebro kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Om tjänsten Är du nyfiken på vad Förvaltningen för sociala insatser inriktning funktionsstöd gör? Nu söker vi engagerade timvikarier till förvaltningens olika verksamheter i område 2. Vi söker dig som har ett genuint intresse för människor och antingen har påbörjat eller slutfört din utbildning inom pedagogik, omsorg eller liknande. Som medarbetare hos oss ska du möjliggöra för servicemottagaren att leva ett självständigt och oberoende liv. Du sätter individens behov och intressen i centrum.   Huvudsakliga arbetsuppgifter • delta i olika fritidsaktiviteter tillsammans med servicemottagaren • utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering • delta, närvara och stödja servicemottagaren i olika hushållssysslor såsom matlagning, tvätt och städ • arbeta utifrån ett strukturerat arbetssätt enligt IBIC och följa individuella genomförandeplaner • ha kontakt med bl.a. anhöriga, daglig verksamhet, sjuksköterskor och andra intressenter • dokumentera i vårt dokumentationssystem Kompetenskrav • omvårdnadsutbildning på gymnasienivå, alternativt Barn- och fritidsprogrammet inriktning socialt arbete För att passa som timvikarie hos oss ska du vara lyhörd, serviceinriktad och flexibel. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagare, anhöriga och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.  Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande  • erfarenhet av arbete med personer med funktionsvariation • erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (exempelvis enligt VISA) • erfarenhet av arbete med dokumentation i Treserva • B-körkort för manuellt växlad bil • behärskar flytande teckenspråk • kunna cykla Omfattning och tillträde Anställningsform: timvikariat Sysselsättningsgrad: varierad Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: flertal Arbetstiden: Schemalagd dag/kväll/helg Om arbetsplatsen Läs mer om hur det är att jobba inom förvaltningen för sociala insatser på orebro.se/jobb. Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsvariationer enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Övrig information Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 20 september. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Örebro kommun
Hemsida: http://www.orebro.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Timanställd boendestödjare till Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Collega Arbetsliv AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Om jobbet

Tycker du om att arbeta med människor och vill du hjälpa medmänniskor till att leva ett självständigt liv? Vi söker dig som vill ta dig an det meningsfulla arbetet som boendestödjare och hjälpa personer i behov av professionellt stöd i vardagen.

Collega är ett omsorgsföretag som erbjuder flera olika tjänster inom socialt arbete. Vi är övertygade om att engagemang och delaktighet tillsammans med rätt kompetens hos våra medarbetare är vägen till omsorg av hög kvalitet.

Inom företaget pågår en satsning för att utöka omsorgsverksamheten för att kunna erbjuda fler människor våra stödinsatser. Därför söker vi fler medarbetare till vårt boendestödsteam i Stockholm.

Collega erbjuder dig:

  • Ett meningsfullt, varierande och utvecklande arbete
  • Stora möjligheter att påverka ditt arbete
  • Nära och coachande ledarskap
  • Vi uppmuntrar och tar tillvara din vilja att utvecklas i din professionella roll
  • Kontinuerlig handledning och fortbildning


Arbetsuppgifter

I rollen som boendestödjare är det primära uppdrag att ge individer med psykisk ohälsa stöd i vardagen. Stödet utgår alltid utifrån den enskildes behov och önskemål. Våra boendestödjare arbetar empatiskt och motivationshöjande för att stötta den enskilde till att leva ett så självständigt vardagsliv som möjligt. Stödet utförs både i- och utanför det egna hemmet.

I arbetet ingår att dokumentera insatsen och upprätta skriftliga genomförandeplaner varför du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i skrift. Arbetet kräver god samarbetsförmåga och flexibilitet samt att kunna arbeta och ta ansvar både självständigt och i grupp.


Kvalifikationer

Du har lägst gymnasieutbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen och vi ser gärna att du har kunskaper om MI, Lågaffektivt bemötande och ESL.

B körkort är meriterande

Du ska vara trygg och stabil i situationer som kan vara stressande. Du ska vara ansvarsfull och själva kunna strukturera ditt arbete. Du ska ha social kompetens, kunna samarbeta med andra och ta ansvar för din arbetsmiljö. Du ska ha en pedagogisk insikt om människors olika förutsättningar och kunna anpassa ditt sätt att kommunicera därefter.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Erfarenhet av arbete med målgruppen är meriterande.


Ansökan

Du är välkommen att skicka in din ansökan till [email protected]

Då vi rekryterar löpande är du välkommen med din ansökan under hela ansökningstiden. Du är välkommen att läsa mer om Collega på vår hemsida https://collega.se

Arbetsgivare
Collega Arbetsliv AB
Drakenbergsgatan 49
11741 Stockholm
Hemsida: https://collega.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Boendestödjare

Arbetsgivare / Ort: Falu kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare

Om jobbet
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta. Tolvan är Falu Kommuns stödboende för kvinnor med beroendeproblematik. Nu söker vi en medarbetare som tillsammans med oss vill utveckla boendet i samklang med Falu Kommuns stödboende för män (Bygget) och även andra uppdrag som vi kan få. Vi är en liten arbetsgrupp som arbetar mycket självständigt med svåra och roliga möten med de som bor hos oss eller har stöttning av oss i det egna hemmet.  ARBETSUPPGIFTER Du kommer att stötta och skapa dagliga rutiner, finnas för individen i de lägen individen behöver och jobba för en självständighet i samhället. Du kommer även att vara behjälplig i tex. kontakt med myndigheter, kriminalvård, läkarbesök, övrig socialtjänst, kronofogde mm. Vidare i rollen ingår att dokumentera i våra verksamhetssystem, ta drogtester och samarbeta med övrig personal och övriga kontakter i och utanför Falu Kommun. KVALIFIKATIONER Utbildning och erfarenhet - Utbildad behandlingspedagog, behandlingsassistent eller socialpedagog - Minst ett års arbetslivserfarenhet av att jobba med aktuell målgrupp Personliga egenskaper För att passa i rollen krävs förmågan att vara självständig men lyhörd. Du har en vana av och förmågan att ta svåra beslut. Du kan stötta klienterna och är samarbetsvillig i gruppen, både på Tolvan och Bygget. Du behöver även kunna arbeta med övriga samarbetspartners såsom handläggare, landsting, behandlingshem, aktivitetsstöd mm. Meriterande kvalifikationer - Utbildning i MI - Utbildning kvinnofrid - Utbildning i lågaffektivt bemötande - Utbildning i KBT - Körkort B ANSTÄLLNINGSVILLKOR Visstidsanställning på heltid till och med den 2022-03-01, tillträde enligt överenskommelse.  För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister. UPPLYSNINGAR Christina Ljung, Enhetschef: 023 82415 Carin Ullström, Samordnare: 023-862 77 FACKLIGA FÖRETRÄDARE Lotta Olars, Företrädare Kommunal: 023-879 21 Jörgen Säll, Företrädare Vision: 023-879 21 ÖVRIGT  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Arbetsplats  
Arbetsgivare
Falu kommun
Hemsida: http://www.falun.se/
Ansökan
Ansök senast 21 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.