På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Handledare
Spela filmen

Handledare

En handledare är en lärare, vägledare eller ledsagare som ger kontinuerligt pedagogiskt stöd eller vägledning i kompetenshöjande syfte, som rör yrkesmässiga eller uppdragsmässiga förhållanden och inte personliga eller privata förhållanden. Det är vanligt att handledararbetet ingår som en del av en annan tjänst.

Genom att ta emot en lärling hjälper handledaren att stötta ungdomars och nyanländas etablering på arbetsmarknaden.

Handledning kan genomföras såväl individuellt som i grupp.

Mentor i arbetslivet är en sorts bollplank för framtiden, som fungerar som ett extrastöd för den studerande och med sin erfarenhet bidrar till dennes utveckling. Genom att bli mentor i arbetslivet ger man de studerande möjlighet att kunna koppla sina kunskaper till arbetslivet och samtidigt skapa värdefulla kontakter för framtiden. 

Utbildning

Grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

301 Lediga jobb

Karriärcoach

Arbetsgivare / Ort: Nordisk kompetens AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Jobbcoach/Utbildningscoach

Om jobbet
Karriärcoach till Nordisk Kompetens. Nordisk Kompetens är en växande omställningsleverantör. Nu behöver vi stärka vår kompetens runt om i Sverige med några erfarna coacher i tjänsten RUSTA OCH MATCHA och andra tjänster. Med lokal förankring! Nordisk Kompetens arbetar med Arbetsförmedlingen RUSTA OCH MATCHA, STOM och omställning för Trygghetsstiftelsen TSn, Trygghetsfonden TSL, Sobona (fd KFS), TRS, TRR. Nordisk Kompetens arbetar även med Bemanning och Rekrytering. Vi är trippelcertifierad av Almega inom omställning, bemanning, rekrytering och använder verktyg som JTI, Matrigma, Ascend, MAPX, MAP, Match V, MINT. Korta fakta om jobbet Anställningsform: Underkonsult eller behovsanställning Kvalifikationer Arbetslivserfarenhet Skall krav- Du ska komma från orten eller närliggande- Det är inte bara digital leverans, därför krävs det att du finns på plats på orten. Önskvärda krav- • Jobbcoach • Erfarenhet av rekrytering • B - Egen bil • Vi vill att du har goda IT kunskaper • Akademisk utbildning minst 3 år- inom beteendevetenskap/personal och arbetsliv/sociologi, studie-yrkesvägledare eller liknande • Personliga egenskaper För att trivas i rollen är du en person som är van att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är en förtroendegivande person som har god förmåga att inspirera, stötta och motivera din omgivning. Du stimuleras av att arbeta självständigt i en resultatorienterad organisation. Du har god kännedom om arbetsmarknaden och kunskap om andra funktioner i samhället såsom exempelvis AF, A-kassan, AGB och CSN. • Vidare ser vi att du är en lösningsorienterad och innovativ person eftersom rollen kräver lyhördhet för deltagarens förutsättningar och utmaningar. Om jobbet På Nordisk Kompetens får vi människor, företag och organisationer att utvecklas och växa - tillsammans formar vi framtiden! Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig kontaktperson som står i annonsen. Vi är ledande inom kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Vi finns på flera orter i landet. Vi har attraktiva karriärvägar och utvecklar hela tiden nya, spännande tjänster. Hos oss är du med och bidrar till att fler människor får jobb och att arbetsgivare kan stärka sin konkurrenskraft. Vi får människor, företag och organisationer att utvecklas och växa – tillsammans formar vi framtiden. Vi söker vi underkonsulter! Nordisk Kompetens skapar möjligheter för individer i arbetslivet där vi stöttar medarbetare, arbetsgivare och fack vid förändring. Vi är en partner när företaget står inför att utveckla personal, växla eller minska personal. Nordisk Kompetens befinner sig i en spännande fas där det sker en utveckling över hela Sverige. Vill du vara med på vår resa? Vi söker dig som har eget företag och vill vara vår samarbetspartner. Vad blir dina arbetsuppgifter? I rollen som karriärcoach arbetar du konsultativt med att coacha, stödja och vägleda personer i olika förändrings- och omställningsfrågor. Ditt uppdrag riktar sig främst mot individer, men kan också vara för organisationer, grupper samt chefer. Tjänsten innebär att, coacha de deltagare som du får ta hand om till ny sysselsättning. 90 % av våra deltagare går i ny sysselsättning betydligt snabbare än maxtiden i programmet. Vi söker dig som är erfaren coach och kan börja inom kort, med vår tjänst RUSTA OCH MATCHA i eget företag. Du har också god vana att coacha och stötta kollektivarbetare och/eller tjänstemän. Som egen företagare/underkonsult skall du inneha F-skattsedel. Personliga egenskaper För att trivas i rollen är du en person som är van att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är en förtroendegivande person som har god förmåga att inspirera, stötta och motivera din omgivning. Du stimuleras av att arbeta självständigt i en resultatorienterad organisation. Du har god kännedom om arbetsmarknaden och kunskap om andra funktioner i samhället såsom exempelvis AF, A-kassan, AGB och CSN. Vidare ser vi att du är en lösningsorienterad och innovativ person eftersom rollen kräver lyhördhet för deltagarens förutsättningar och utmaningar. Tillträdesdag Enligt överenskommelse Övrigt- Vi drar igång ett samarbete eller anställning så fort vi hittar rätt kompetens. Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterare Mariam Al-zamami, [email protected]
Arbetsgivare
Nordisk kompetens AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsgivarkoordinator ref. nr 2928

Arbetsgivare / Ort: Håbo kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Jobbcoach/Utbildningscoach

Om jobbet
Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till påverkan och beslut. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet. Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet. Arbetsmarknadsenheten Vi är en nybildad enhet i Håbo kommun och vårt uppdrag är att samordna och utveckla kommunens arbetsmarknadsinsatser för de som står längst ifrån och har störst behov av stöd. I dagsläget är vi en arbetsgrupp om sju medarbetare som verkar och trivs i fina lokaler i Bålsta centrum.  Arbetsmarknadsenheten driver också projekt med arbetsmarknadsanknytning. Ett exempel är Framsteget som har funnits i Håbo sedan 2018. Projektet riktar sig till personer som har behov av samordnad arbetslivsinriktad rehabilitering. Vi arbetar med ungdomar som varken arbetar eller studerar samt med förrehabilitering för individer 16-65 som har en diffus problematik. Framsteget finansieras av Samordningsförbundet i Uppsala län där kommunen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Uppsala ingår.  Arbetsuppgifter Vi söker nu en arbetsgivarkoordinator för en tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlägning. Du kommer i nära samarbete med arbetskonsulenter och andra relevanta aktörer samordnare arbetsgivarkontakter. Du kommer att utveckla rutiner och strukturer för en hållbar matchning mellan arbetsgivarnas behov och de individer vi stöttar i Framsteget. Ditt uppdrag kommer att innebär kontakter och samverkan med myndigheter, företag, frivilligorganisationer och kommunens förvaltningar för att säkerställa att vi arbetar nära alla berörda parter. Du får vara med och utveckla både ditt uppdrag och verksamheten som helhet. Du bör därför trivas i en föränderlig och flexibel organisation, vara lyhörd, ansvarstagande, analytisk och ha förmåga att skapa förtroendefulla samarbeten på alla plan. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Kvalifikationer Du har en relevant utbildning och erfarenhet av liknande arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av subventionerade anställningsformer och andra stöd person som står långt ifrån arbetsmarknaden kan behöva. Det är mycket meriterande om du har kännedom om den lokala arbetsmarknaden och lokala organisationer. Som person är du nyfiken och strukturerad. Du ska kunna arbeta självständigt, se möjligheter och ta egna initiativ men också kunna arbeta i nära samarbete med andra i verksamheten. Din administrativa förmåga säkerställer att uppdraget struktureras och dokumenteras. Du har vana av arbete med människor i förändring samt av att arbeta med människor från olika kulturer. Tillträde 2022-01-01 Antal tjänster 1 stycken. Sysselsättningsgrad Heltid, tidsbegränsad anställning under perioden 2022-01-01 till 2022-12-31. Möjlighet finns till förlägning Lön Individuell lönesättning Sista ansökningsdag 2021-11-01 Urval och intervjuer sker löpande. Tjänsten kan därför komma att tillsättas tidigare än sista ansöknings-dag. Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. B-körkort krävs. Vi undanber oss samtal från rekryterings- och platsannonsleverantörer. Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Arbetsgivare
Håbo kommun
Hemsida: http://www.habo.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Jobbmaskinen söker handledare till modernt arbetsmarknadsprojekt, Linköp...

Arbetsgivare / Ort: Jobbmaskinen AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-05-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Tillbaka till lediga jobb (http://jobbmaskinen.se/lediga-tjanster/) Jobbmaskinen levererar arbetsmarknadsprojekt till kommuner och Arbetsförmedlingen. Sedan tidigare har vi arbetat i flera år med tjänsten Stöd och matchning men är nu även leverantörer av tjänsten Rusta och matcha som kommer ersätta Stöd och matchning under året. Tjänsten är nystartad och vi kommer löpande under året starta upp tjänsten på fler orter än de vi redan etablerat. Tjänsten går ut på att coacha klienter som kommit till oss genom anvisning från Arbetsförmedlingen till arbete eller studier. Om tjänsten: Vi söker dig som vill arbeta med datorn och telefonen som främsta arbetsredskap. I takt med att nya arbetsmetoder utvecklas i våra tjänster finns nu möjligheten för oss att tillsätta denna tjänst där du inte kommer möta deltagaren utan endast coacha på distans. I tjänsten ingår förutom att stötta klienterna med tips och motiverande stöd även att justera deras CV, administration av ditt arbete och att bidra med god arbetsmiljö på den egna arbetsplatsen. Om dig: Det finns formella kompetenskrav från vår kund, exempelvis måste du ha minst ett års eftergymnasial utbildning samt prata flytande svenska och ha tidigare yrkeserfarenhet som anses lämplig för tjänsten. Det är viktigt att du har betyg och arbetsgivarintyg som visar att du har rätt kompetens. Tanken med de formella kompetenskraven är att du ska kunna vägleda en person och både ha förståelse för personens situation - och veta hur en arbetsgivare tänker i en anställningsprocess. Vi tror du är en person som vågar ta plats i ett socialt sammanhang. I arbetet krävs det både att kunna vara stöttande, bestämd och kreativ. Om ansökan: Du söker tjänsten via vår hemsida (jobbmaskinen.se - lediga jobb - klicka på tjänsten - ansök). Rekrytering sker löpande så ansök så snart som möjligt. Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida, och inte via mail, telefon eller brev. Har du frågor kring tjänsten? Just nu har vi hög belastning på vår telefonväxel, vänligen skriv tydliga frågor till [email protected]
Arbetsgivare
Jobbmaskinen AB
Hemsida: http://www.jobbmaskinen.se
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Studievägledare, vikariat

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Studievägledare

Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Om studievägledarrollen och arbetsuppgifter Studie- och karriärvägledningen vid institutionen består av en grupp av fyra studievägledare, var och en med egna ansvarsområden. Den huvudsakliga arbetsuppgiften är att vägleda och ge stöd till antagna och presumtiva studenter i form av vägledningssamtal, studieplanering och uppföljning. Studie- och karriärvägledningen är en integrerad del av kärnverksamheten på IPS och är en aktiv del i den pedagogiska processen på studentens väg in, genom och ut ur utbildningen. Vi arbetar utefter den Policy för studie- och karriärvägledare vid Göteborgs universitet som utgår från att studie- och karriärvägledning är en pedagogisk uppgift och att den utgör en del av utbildningsprocessen. Studievägledningen på institutionen tillhör utbildningsadministrationen som består av tre teams; studievägledning, samordning & handläggning och studieadministration. Som studievägledare arbetar du vanligtvis med flera utbildningsprogram och kurser och har ett nära samarbete  program- och utbildningsansvariga. Studievägledaren vägleder både antagna och presumtiva studenter både på individ- och gruppnivå. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att vara samtalspart i studiesociala ärenden, samverkan med andra studievägledare samt interna och externa samarbetspartners, behörighetsbedömning, delta i planerings- och uppföljningsarbete, bereda ärenden för beslut, planera och utarbeta studierelaterad information samt vissa administrativa uppgifter kopplat till studievägledning. Kvalifikationer Krav • Studie- och yrkesvägledarexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet av att ha arbetat som studie- och karriärvägledare • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska • God datorvana Meriterande • Erfarenhet från universitets- eller högskolesektorn • Arbetat med universitetets studieadministrativa stödsystem som Ladok, Canvas och NyA I rollen som studievägledare behöver du ha ett genuint intresse för människor och förstå behoven i den verksamhet som du arbetar i. Rollen ställer höga krav på förmåga att självständigt planera och driva ditt arbete. Du har förmåga och intresse av att utveckla, följa upp och arbeta med utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt har lätt för att skapa förståelse för de förutsättningar och ramverk som omger arbetet. Arbetet kräver servicekänsla, god samarbetsförmåga, flexibilitet och att självständigt kunna lösa arbetsuppgifter på ett strukturerat och serviceinriktat sätt. Du behöver vara stresstålig då rollen innefattar arbetstoppar och skarpa deadlines. Som person bör du ha hög integritet. Eftersom arbetet innebär kontakter av betydande slag på olika nivåer, inom och utanför verksamheten ställer det krav på god kommunikationsförmåga. Vi ser därför att du har en god pedagogisk förmåga och att du kan både muntligt och skriftligt kommunicera kring bland annat processer och regelverk. I urvalsförfarandet kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga. Anställning Anställningsform: Vikariat till och med 2022-07-15. Omfattning: 50 % Placering: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet Tillträde: Enligt överenskommelse Diarienummer: PAR 2021/1218 Ansökan För fullständig annons samt ansökan gå i på https://web103.reachmee.com/ext/I005/1035/job?site=6&lang=SE&validator=3038fcf1516ea1184a6da70a891f87da&job_id=22156 Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-10-28. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.   Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetskonsulent till "Introduktion till arbete"

Arbetsgivare / Ort: Work For You i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Jobbcoach/Utbildningscoach

Om jobbet
Vill du arbeta i ett företag med tydliga värderingar, där människan är i fokus? Work for you stärker personer som står utanför eller vill ta nästa steg på arbetsmarknaden genom att sälja och leverera arbetsmarknadstjänster, vuxenutbildning, bemanning och rekrytering. Vi har varit en kompletterande aktör till Arbetsförmedlingen sedan 2007. År 2014 blev även utbildningsföretaget Infokomp en del av koncernen. Läs mer på www.workforyou.se Work for you söker arbetskonsulent Vill du göra skillnad? Söker du ett jobb där du får göra skillnad för en annan människa? Vill du göra detta hos ett värderingsstyrt företag som värnar om att skapa hållbara resultat? Välkommen till Work For You. Work For You arbetar för människor som av olika anledningar blivit arbetssökande och idag står utanför arbetsmarknaden. Vår övertygelse är att det finns ett jobb för alla och vårt mål är att stödja varje person mot att komma vidare ut i arbete eller studier. Våra värderingar präglar hela vår verksamhet och löper som en röd tråd genom alla våra tjänster. Våra värderingar är: Bemötande, Empowerment, Affärsmässighet och Professionalitet. Arbetsuppgifter Som arbetskonsulent har du ett viktigt uppdrag. Du är den som arbetar närmast den arbetssökande med att klargöra och stärka personens förutsättningar för att komma närmare arbetsmarknaden. I ditt arbete gör du kompetenskartläggningar av deltagarnas förutsättningar och förmågor i relation till arbetslivet. Du genomför samtal av både vägledande och handledande art samt ger information och vägledning inom arbetsmarknads- och studieområdet. Du arrangerar studiebesök, förbereder deltagarna inför arbetsprövning och kontaktar företag för att hitta lämpliga arbetsprövningsplatser. Dina dagar kommer bestå av att hålla individuella samtal, leda grupper, hålla föreläsningar/seminarium och genomföra uppföljande aktiviteter. Du kommer också till stor del att skapa och upprätthålla relationer med företag för att hitta lämpliga arbetsprövningsplatser och möjligheter till studiebesök. Administration, uppföljning, samarbete och att vara delaktig i att ständigt förbättra verksamheten är också en del i rollen. Genom ditt bidrag minskar vi på sikt arbetslöshet, skapar vi mer välmående människor och öppnar upp synsätt för inkludering och nya jobb hos företag. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Minst två (2) års högskole- eller yrkeshögskoleutbildning på heltid inom sociologi, beteendevetenskap, pedagogik eller medicin. - Minst ett (1) års erfarenhet på minst halvtid av individuell eller grupphandledning av personer med psykisk eller fysisk ohälsa alternativt funktionsnedsättning under de senaste sju (7) åren. - Utbildning i metoden Supported employment eller likvärdigt. Meriterande - Erfarenhet från rekrytering/bemanning och/eller försäljning och B2B. - Brett eget lokalt företagsnätverk. - Språkkunskaper utöver svenska och engelska Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vill du vara med? Vill du vara med på resan att hjälpa människor tillbaka till arbetsmarknaden, varmt välkommen att söka dig till oss! Vi erbjuder ett stimulerande och omväxlande arbete i ett företag i ständig utveckling. Vi ser mångfald som en tillgång och välkomnar sökande med olika bakgrund. Vi är flexibla med anställningsformen och även underkonsulter eller egenanställda är välkomna att söka. Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Vi tar inte emot ansökningar via brev eller epost, följ länken nedan för att registrera din ansökan. Omfattning: 100% Start: Omgående Ort: Sveg Önskar du ytterligare information är du välkommen att kontakta: Regionchef: Susanne Sköld [email protected] 073-525 11 22 www.workforyou.se
Arbetsgivare
Work For You i Sverige AB
Ansökan
Ansök senast 29 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.