På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Utbildningsadministratör

Utbildningsadministratör

Andra benämningar för utbildningsadministratörer är bl a skolassistent, som ofta används på grund- och gymnasieskolor.

Utbildningsadministratör är en administrativ position, oftast på en högskola eller ett universitet, med ansvar för ett eller flera utbildningsprogram.

För att en utbildning ska kunna genomföras är det mycket som ska fungera, och det är ofta utbildningsadministratören som håller i trådarna genom att ansvara för studieadministrationen tillsammans med lärare, studierektor eller andra inom skolan eller organisationen.

I utbildningsadministratörens arbetsuppgifter kan ingå att registrera de nya studerande på skolan, att förbereda kursbetyg och examensbevis inför påskrift av rektor, rapportera in studieresultat i olika databaser, t.ex i LADOK (Sveriges utbildningsregister), rapportera in statistiska uppgifter till SCB, se till att de studerandes betyg och poäng kommer till CSN för att de studerande ska få ut de studiebidrag/studielån som de har rätt till.

Att följa upp resultat och göra utvärderingar av utbildningarna kan också höra till arbetsuppgifterna samt att delta i arbetet med att skapa nya kurser, till exempel genom att göra utredningar.

Utbildningsadministratörer kan också kombinera sina administrativa uppgifter med andra arbetsuppgifter, ex. kan de vara mentorer. En mentor har till uppgift att stötta och coacha elever under deras studietid på skolan.

Utbildning

Utbildningsadministratörer kan ha olika utbildningsbakgrunder. En utbildning inom pedagogik, ekonomi eller beteendevetenskap kan vara lämpliga inriktningar. Studier inom det ämnesområde eller program som man ska arbeta i är en annan väg.

Utbildningskraven för studieorganisatörer varierar. Det är vanligt med krav på högskoleutbildning med exempelvis pedagogisk inriktning, men gymnasial utbildning kan ibland räcka. På vissa företag kan interna utbildningar förekomma.

Arbetsplats

Utbildningsadministratörer finns vid grund- och gymnasieskolor, folkhögskolor, yrkeshögskolor, högskolor och universitet samt i organisationer, på företag och inom studieförbund.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

31 Lediga jobb

Skoladministratör

Arbetsgivare / Ort: Krokoms kommun / Krokom
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

-Ett jobb med plats för variation

Till Krokoms barn- och utbildningsområde söker vi nu en skoladministratör som vill vara en given spindel i nätet. Är du den vi letar efter? Välkommen med din ansökan!

I Krokoms kommun växer framtidstron och befolkningen ökar tack vare att människor både flyttar hit och stannar kvar. Här är det nära till både stad och landsbygd, fjäll och skog. Var femte invånare i kommunen är yngre än 12 år och vi har 16 grundskolor och 22 förskolor spridda över hela kommunen. Barn- och utbildningsförvaltningen omfattar mer än 600 medarbetare, 9 av dessa är skoladministratörer inom förskola och grundskola.

En dag som skoladministratör

Skoladministratören fungerar som ett administrativt stöd till både skolledning, förvaltning, pedagoger samt övrig personal inom skolområdet. Samarbete sker med kommunens HR-avdelning, ekonomiavdelning och samhällsbyggnadsförvaltning liksom internt inom förvaltningens olika avdelningar.

I rollen som skoladministratör är du en sammanhållande kraft i ett skolområdes många verksamheter. Såväl kommunikation som service ska ges till många olika personer och deras behov under en dag.

Skoladministratörerna har sina arbetsplatser utspritt i kommunen och leds av en chef som är placerad i Krokom. Det dagliga arbetet på expeditionen leds av skolområdets rektorer. Arbetet innefattar bland annat personal-, löne- och budgetadministration liksom administration av elever och barnomsorgsärenden.

Din kompetens

Vi söker dig som har fullgjord gymnasieutbildning, gärna från ekonomiska programmet, eller annan utbildning som bedöms som lämplig. Som person är du strukturerad med god organisationsförmåga. Ditt arbetssätt ska kännetecknas av gott bemötande, hög servicekänsla och god laganda. Vi ser att du är flexibel och gillar varierande arbetsuppgifter samt att du delar de värderingar som vår skollag och våra läroplaner vilar på.

De digitala stödsystem som bland annat används är:

  • Heroma för personal- och löneadministration
  • Visma för kontering och fakturahantering
  • Procapita för barn- och elevregistrering
  • Infomentor som digital lärplattform i grundskolan

Vi ser att du behöver behärska minst ett eller flera av dessa system samt i övrig kunna hantera Office-programmen såsom Word och Excel. Vi ser också att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Meriterande är liknande arbetslivserfarenhet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information

Vikariat på deltid, 40-50 % till och med 31 december 2021. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden, vänta inte med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Arbetsgivare
Krokoms kommun
Offerdalsvägen 8
83580 Krokom
Hemsida: www.krokom.se
Ansökan
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Training Developer/Producer to Cytiva

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsadministratör/Utbildningssekreterare/Kursadministratör

Om jobbet
Help Cytiva improve access to life-changing therapies that can transform human health. Cytiva is a global provider of technologies and services that advance and accelerate the development and manufacture of therapeutics. We are now looking for a Training Developer / Producer to Cytiva in Uppsala. The assignment is expected to start as soon as possible and is estimated to last for for a year. During the assignment you will be employed as one of Poolias appriciated consultants. Selection and interviews are ongoing and the position may be filled before the last application date, so send in your application today! Dina arbetsuppgifter i huvudsak Cytivas customers undertake life-saving activities. These range from fundamental biological research to developing innovative vaccines, biologic drugs, and novel cell and gene therapies. This job is about to supply the tools and services they need to work better, faster and safer, leading to better patient outcomes. Main tasks for the role: • Work with existing Design Plan to develop highly technical, detailed, engaging, task-based content. • Meet and communicate effectively with subject matter experts (SMEs) and stakeholders locally and also globally to develop and transform content collaboratively, with precision, speed and transparency. • Record videos of technical training content & engage with Instructional Design team to help with development/review of training material. • Assist instructors with delivering VILTs by acting as the Producer (running the software, helping solve technical difficulties, queueing polls & interactions, etc) • Participate as part of a team and maintain good relationships with team members and stakeholders. • Lead discussions on revising content style standards and collaboratively create and revise them. • Demonstrate strong organizational and time management skills with the ability to follow through on multiple tasks and projects in parallel. • Work independently to identify and locate resources such as lead engineers, product owners, product managers, etc. as necessary to obtain SME input, feedback, and validation. The successful candidate will be expected to act and follow Cytiva’s Quality management System and drive for high standards in EHS. Vem är du? • Mastery of standard content development tools including Storyline, Microsoft Office, Camtasia, Captivate, and at least one online presentation tool (for example: WebEx, Zoom, Adobe Connect, etc.). • Expertise/aptitude for recording technical video content for instructional purposes. • Experience with adult education principles, training design and delivery techniques. • Outstanding communication skills and ability to work with teams in a fast-paced environment. Ability to travel up to 30% of the time. • Impeccable written and spoken English skills • Ability to adapt quickly to change and work successfully in an evolving and culturally diverse environment. • Strong desire to learn new technologies and methodologies. • Highly self-motivated and self-managed and be able to work independently and/or as part of a team with minimal supervision. • Demonstrated experience working remotely and being self-driven • Flexible schedule to accommodate global meetings. • Creative problem solver. Om verksamheten Poolia offers a high level of expertise in the core areas of permanent placement and temporary staffing. The permanent placement and temporary staffing services are divided into several specialist areas: Finance & Accounting, IT, Office Support, Human Resources, Sales & Marketing, Life Science & Engineering and Legal. Another specialist area is executive recruitment through Poolia Executive Search. The Company was founded by Björn Örås in 1989, and in 2015 had just over 1,350 employees in Sweden, Finland and Germany and a turnover of SEK 757 million.
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bemanningsplanerare

Arbetsgivare / Ort: Ronneby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Utbildningsförvaltningen i Ronneby har satt fokus på det kollegiala lärandet! Verksamheten ska genomsyras av kollegialt lärande och de metoder som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då når vi framgång! Hos oss ska samtliga medarbetare vara väl medvetna om våra styrkor och värna om dessa, samtidigt som vi hela tiden utvecklas. Det gör vi tillsammans! I utbildningsförvaltningen arbetar vi efter den röda tråden, en gemensam syn på utveckling och lärande med demokratisk värdegrund från förskola, grundskola, särskola till gymnasie- och vuxenutbildning. Ta chansen att jobba i en kommun som fokuserar på kärnan i utbildningen! Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss? ARBETSUPPGIFTER Som bemanningsplanerare inom utbildningsförvaltningen har du ett förvaltningsövergripande uppdrag. Du ansvarar för rekrytering av personal till TimeCarePool (TCP), vilket innebär att hantera kandidater i rekryteringssystemet, genomföra intervjuer samt lönesättning. Beslut om vilka som ska anställas samt ny lön beslutas av verksamhetschef i förskolan och grundskolan. I uppdraget som bemanningsplanerare ansvarar du för att ha uppföljningssamtal med vikarier samt utbilda och informera vikarier inom TCP. Du har hand om hanteringen av LAS rutiner, vilket innebär att ha koll på företräde samt konvertering av vikarier i förvaltningen. Du gör ombokningar i Visma av vikarier (arbetspass, sjukfrånvaro, mellanliggande Las-dagar, övertid) liksom att hjälpa rektorer att ta fram och planera in vikarier till sjukskrivningar, statsbidragsanställningar osv. Du ingår i gruppen administratörer i förskolans verksamhetsområdets och deltar på deras arbetsplatsträffar. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen som bemanningsplanerare ser vi att du ha kunskap om pedagogiskt arbete inom skolan. God digital kunskap och datavana. Mycket god kommunikationsförmåga i svenska i tal och skrift. Meriterande om du arbetat i system som TimeCarePool ochWinlas. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken. Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Ronneby kommun
Ansökan
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utbildningsadministratör, visstidsanställning

Arbetsgivare / Ort: Lunds Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 27 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Ekonomihögskolan är en av åtta fakulteter inom Lunds universitet. Över 4 000 studenter och cirka 450 forskare, lärare och övrig personal studerar och arbetar här med utbildning och forskning inom ekonomisk historia, företagsekonomi, handelsrätt, informatik, nationalekonomi, statistik och forskningspolitik. Företagsekonomiska institutionen söker en utbildningsadministratör för perioden 2021-10-15--2022-03-31. Som utbildningsadministratör måste du trivas med rutinuppgifter och ha en hög grad av servicekänsla. I rollen ingår att ge service till studenter, lärare och allmänhet vad gäller kurser, tentamen och litteratur mm. Exempel på arbetsuppgifter är: - registrering och rapportering i studiedokumentationssystemet Ladok3 - vara kontaktperson för lärare beträffande administration av kurser, beställa kurslitteratur, ta fram antagningslistor, ansvara för rutiner kring tentamina m.m - ansvara för att studenterna får den information de behöver om aktuell kurs genom att skicka välkomstbrev samt publicera och uppdatera information i studentportalen Canvas (eller motsvarande) - delta, moderera och hålla möten i zoom, teams eller liknande redskap - besvara och hantera e-post från studenter och övriga intressenter - ansvara för arkivering och diverse kursmaterial - göra viss behörighetsvärdering samt ta fram diverse utdrag och intyg i samarbete med bl a studievägledningen - att på alla sätt vara behjälplig vid olika administrativa arbetsuppgifter - bereda och utreda frågor inom utbildning och administration - koordinera och samordna antagning till de mastersprogram man administrerar Anställningen kännetecknas av säsongsvariationer med stundtals högre arbetsbelastning, särskilt i samband med terminsstart och antagningstid. Önskvärda kvalifikationer: Vi söker dig som har erfarenhet av utbildningsadministrativt arbete och god datorvana. Du måste drivas av effektivitet, noggrannhet och service och ha förmåga att både planera för och hantera en komplex vardag med många olika arbetsmoment. God kommunikativ förmåga är av vikt för att trivas och utvecklas med arbetet. Du bör även ha lätt för att arbeta såväl självständigt som i grupp och kunna ta egna initiativ. I arbetet ingår att vara en del av en utvecklingsprocess så ett driv att arbeta med utveckling förbättringar är av stor vikt. Du ska ha goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Vi förutsätter att du har erfarenhet från liknande anställningar. Du ska ha erfarenhet av studier på universitet/högskola. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättning av den här anställningen. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.   Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Arbetsgivare
Lunds Universitet
Ansökan
Ansök senast 27 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Forskningsadministratör

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsadministratör/Utbildningssekreterare/Kursadministratör

Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Institutionen för vårdvetenskap och hälsa är nationellt och internationellt ledande inom personcentrerad vård vilket genomsyrar såväl utbildning, forskning som innovation. Institutionen är sektionsvis organiserad i form av akademiska miljöer vilket utgörs av tvärvetenskapliga profilområden: Vård vid långvariga tillstånd; Livssammanhang och hälsofrämjande vård; Diagnostik och vård vid akuta och kritiska tillstånd samt Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner. Institutionens administrativa personal är organiserad i en administrativ enhet. Vid institutionen bedrivs professionsutbildningar till sjuksköterska, röntgensjuksköterska, barnmorska och specialistsjuksköterska. En centrumbildning finns vid institutionen, Centrum för personcentrerad vård (GPCC). För mer information om GPCC och institutionen för vårdvetenskap och hälsa besök www.gu.se/gpcc samt www.caresci.gu.se Vi söker en forskningsadministratör för en tidsbegränsad anställning på 80% till den administrativa enheten vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa. Arbetsuppgifter Som forskningsadministratör kommer du att arbeta med kurser på forskarutbildningsnivå och säkerställa att administrationen hanteras med både hög kvalitet och bra serviceanda. Du kommer även att handlägga och koordinera institutionens halvtidsseminarier, predisputationer och disputationer samt verka som administrativt stöd till GPCCs styrgrupp och beredningsgrupp, kursansvariga och examinatorer. En stor del av arbetet sker i nära samarbete med institutionens vice prefekt för forskarutbildning och med centrumföreståndaren för GPCC. De arbetsuppgifter som ingår är behörighetskontroller, antagning och efteranmälningar till kurser på forskarutbildningsnivå samt nätbaserad kursinformation i Canvas, kurs- och studenthantering i LADOK, schemabokning och lokalbeställning i TimeEdit, ansvar för insamling av kursförslag och revidering av kursplaner i FUBAS, att ta emot och ge information till doktorander samt att sammanställa kursvärderingar. Inom ramen för arbetet med institutionens halvtidsseminarier, predisputationer och disputationer är du kontaktpersonen gentemot Sahlgrenska akademins kansli, tillresande opponenter och betygsnämnd. Du ansvarar för anmälningar, bokning av lokaler/digitala möten, resor och logi samt beställningar i samband med disputation. Dokumentation och resultatrapportering i LADOK samt att vara ett administrativt stöd till doktorander ingår i uppdraget. I rollen som administrativt stöd till GPCCs styrgrupp och beredningsgrupp kommer du att samordna projektgrupps- och styrgruppsmöten samt tertialmöten. Du ansvarar även för GPCCs Teamsaktivitet och samarbetsyta i Sharepoint, mötesdokumentation, insamling av forskningskalkyler och projektplaner samt diarieföring av beslut. Administrativt stöd i samband med utlysning av forskningsmedel och stimulansmedel för GPCC ingår också. Du kommer att arbeta med och information kring myndighetsutövning, arkivering och diarieföring. Arbetet utförs i Göteborgs universitets administrativa IT-system och Office-programmen samt enligt gällande lagar, regler och GU:s interna handläggningsordningar där du förväntas aktivt medverka till att utveckla processer och rutiner för en effektiv forskningsadministration med hög kvalitet. Institutionen arbetar mot en ökad digitalisering av de administrativa processerna. Arbetsuppgifterna utförs i hög grad utifrån deadlines och periodvis är arbetsbelastningen hög. För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav och för att söka tjänsten, se den fullständiga annonsen på www.gu.se Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast 28 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.