På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Skrivningsvakt

Skrivningsvakt

Huvuduppgiften för dig, som skrivningsvakt, är att se till att de som skriver prov inte fuskar och stör varandra.

Arbetsuppgifter som skrivningsvakt innebär att du ansvarar för att de studerande utför sina tentamina på ett rättssäkert sätt.

I arbetsuppgifterna som skrivningsvakt på högskola/universitet ingår bland annat att kontrollera att respektive studerande är anmäld till aktuell tentamen och har godkänd legitimation, informera om skrivningsregler, dela ut tentamina och att se till att dessa lämnas in på ett korrekt sätt.

Efter skrivningen ingår en del efterarbete enligt utbildningsadministratörens eller lärarens anvisningar.

Vidare ska du övervaka skrivningen för att upptäcka eventuellt vilseledande beteende. Kvälls- och helgarbete kan förekomma.

Antal arbetstimmar per månad varierar ofta utifrån behov. Arbete som skrivvakt / provvakt är oftast ett extrajobb och en behovsanställning. De flesta skrivvakter arbetar till vardags med annat, alternativt har de extrajobb som skrivvakt vid sidan av sina studier på eftergymnasial nivå.

Utbildning

Ingen speciell utbildning krävs, men det är ovanligt att kunna få anställning utan lägst gymnasiekompetens.

Skrivningsvakter behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska och god datorvana. Meriterande är kännedom om digital tentamen, regelverket för examination vid det aktuella lärosäte och att känna till skolans organisation.

Personliga egenskaper

Som person måste du vara noggrann, flexibel, samarbetsvillig och principfast samt ha ett serviceinriktat arbetssätt.  

Arbetsplats

För att vara lämplig för anställningen bör du dock inte vara studerande vid samma lärosäte/skola där du arbetar som skrivningsvakt.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

31 Lediga jobb

Administratör till Everystep AB i Helsingborg

Arbetsgivare / Ort: Everystep AB / HELSINGBORG
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Skolassistent

Språk
Meriterande
  • Arabiska
  • Engelska
  • Svenska

Om jobbet

Everystep AB är vuxenutbildning verksamhet som är belägen i Helsingborg, söker nu en ytterligare skoladministratör på deltid.

Tjänsten är för dig som har en administratörsutbildning. Du ska vara datakunnig och ha kunskap i skoladministrativt arbete, bl.a. rapportering och redovisning.

Det är även viktigt med tidigare erfarenhet inom yrket.

Välkommen med din ansökan!

Arbetsgivare
Everystep AB
Södergatan 76
25219 HELSINGBORG
Hemsida: www.everystep.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Administrativ bemanningskoordinator till Vallentuna kommun

Arbetsgivare / Ort: Vallentuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Skolassistent

Om jobbet
Vallentuna kommun söker en engagerad bemanningskoordinator med administrativa förmågor för att förstärkning av barn- och ungdomsförvaltningens skoladministrativa team. Är du spindeln i nätet och trivs när tempot är högt och arbetsuppgifterna varierar?    Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet.   Om verksamheten: I Barn- och ungdomsförvaltningens skoladministrativa team ingår bemanningsenheten som stöttar verksamheterna skolövergripande för Vallentuna kommuns för- och grundskolor.  Organisationen präglas av en samarbetskultur där var och en ansvarar för sina egna uppgifter men också har förmåga att hjälpa och stötta andra vid behov. Teamet planerar, genomför och utvecklar verksamheten gemensamt.    Arbetsuppgifter: Tjänsten innebär delade arbetsuppgifter. Som bemanningskoordinator är du en del av teamet som ansvarar för operativ och strategisk bemanningsplanering. Ditt fokus ligger på att utifrån verksamheternas behov koordinera resurser till akuta och planerade vikariat. Du och teamet arbetar och utvecklar hela processen kring rekrytering, introduktion och coachning av nya medarbetare. Som administrativ samordnare arbetar du i nära samarbete med rektor i frågor som till exempel budget, budgetuppföljning, systematiskt kvalitetsarbete, rekrytering samt till tjänsten hörande för- och skoladministrativa uppgifter. Samtidigt ingår du i ett starkt administrativt team som arbetar skolövergripande och planerar, genomför och utvecklar verksamheten gemensamt.   Kvalifikationer: • Du har relevant eftergymnasial utbildning, gärna ekonomisk/administrativ inriktning och erfarenhet från liknande tjänster. • Du har erfarenhet och god förmåga att arbeta med budget- och ekonomifrågor. • Du har hög digital kompetens och är förtrogen med olika administrativa verktyg och tjänster. Du behärskar det svenska språket mycket väl i tal och skrift. • Du har på tidigare arbetsplatser haft en samordnande eller koordinerande roll • Du kan arbeta självständigt och tar egna initiativ • Vi söker dig som idag har rollen som bemanningskoordinator eller skoladministratör alternativt liknande administrativa roller.    Personliga egenskaper: • Du arbetar mot resultat genom att du visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete. • Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information. • Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar och utvecklar på eget initiativ. • Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar. • Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande och du stärker dina kollegor när det syns även hos dem. • Du är stresstålig och kan prioritera när det går undan.   Information: Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar. Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med start i januari 2022. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi tillämpar individuell lönesättning. Alla som anställs för arbete med barn och ungdomar ska lämna ett registerutdrag ur polismyndighetens belastningsregister. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor är du välkommen att kontakta angiven person i annonsen. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 31 oktober 2021. För mer information kontakta: Sylvia Christiansen, administrativ chef 08-587 849 16 [email protected] Mer information och fackliga representanter hittar du på  www.vallentuna.se/ledigajobb.  
Arbetsgivare
Vallentuna kommun
Hemsida: http://www.vallentuna.se/
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Amanuens till Avd. för ekonomi, gruppen Organisation och ledarskap

Arbetsgivare / Ort: Högskolan i Gävle
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 oktober (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Utbildningsassistent

Om jobbet
Högskolan i Gävle har som vision att vara förstahandsvalet för alla som vill göra skillnad. Vi erbjuder ett 60-tal utbildningsprogram och 300 fristående kurser inom humaniora, vård och medicin, samhälls- och naturvetenskap samt teknik. Högskolan i Gävle är en av Sveriges populäraste högskolor utifrån söktrycket. Vi har 16 000 studenter, 750 anställda och ett samlat campus i vackra omgivningar. Högskolan fokuserar på fyra strategiska forskningsområden - hållbar stadsutveckling, hälsofrämjande arbete, innovativt lärande och intelligent industri. Vi erbjuder • möjligheten att arbeta vid ett av Sveriges vackraste lärosäten, • en arbetsplats med många anställningsförmåner, • ett lärosäte som aktivt arbetar med frågor som vår gemensamma arbetsmiljö, tydliga arbetsvillkor samt jämställdhet och lika villkor. ARBETSUPPGIFTER Anställningen avser amanuens inom ämnet företagsekonomi och delämnesgruppen organisation och ledarskap. Arbetet är i första hand relaterat till undervisning och sker i samråd med berörda kursansvariga lärare. Arbetet kan t.ex. bestå av bedömning av enklare inlämningsuppgifter, genomförande av seminarier och enklare undervisningsmoment, framtagande av kursmaterial och övningar, schemaläggning via KronoX, gruppindelningar, hantering av Canvas, studentkontakt vid praktiska frågor samt administration. Andra till verksamheten relaterade arbetsuppgifter kan, utifrån verksamhetens behov och den anställdes önskemål, också komma att ingå. KVALIFIKATIONER En anställning som amanuens förutsätter att du är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå. Den sökande ska, med hänsyn till anställningen innehåll och arbetsuppgifter, visa god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska, samt ha god samarbetsförmåga. I urvalsförfarandet kommer stor vikt att läggas vid goda studieresultat samt vid en sammanvägd bedömning av förmågan att utföra de tilltänkta arbetsuppgifterna. Anställningens omfattning är 20 %. ÖVRIGT Ansökan ska innehålla CV, personligt brev och eventuella andra handlingar som du önskar att åberopa. Högskolan i Gävle eftersträvar en jämn könsfördelning och ett aktivt arbete med lika villkor i alla delar av organisationen. Inför denna rekrytering har Högskolan i Gävle tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare och liknande.
Arbetsgivare
Högskolan i Gävle
Hemsida: http://www.hig.se
Ansökan
Ansök senast 31 oktober (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Intendent med inriktning F-6 skola

Arbetsgivare / Ort: Habo kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 november (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Skolassistent

Om jobbet
Habo kommun ligger i södra Vätterbygden som är en av landets främsta tillväxtregioner. I Habo finns allt från ett livaktigt centrum, närhet till skog, natur och härliga bad i Sveriges näst största sjö. Kråkeryds skolområde består av två skolor, Kråkerydskolan och Fagerhults skola. Kråkerydskolan ligger i Habo och har ungefär 150 elever. Fagerhults skola har lika många elever och ligger knappt tio minuters bilkörning från Kråkerydskolan på vägen upp mot Hjo. Båda skolorna är enparallelliga F-6 - skolor där pedagogerna tar ett stort gemensamt ansvar för att alla elever ska få bästa tänkbara start i livet. Skolområdets vision sammanfattas med meningen "Tillsammans tar vi ansvar för vår framtid". Vi tror att alla människor är starkare om man står tillsammans än om man är ensam. Ingen människa mår bra av att känna sig utanför. Alla behöver en trygg tillhörighet och en känsla av sammanhang. Vi tror att alla kan och vill ta ansvar för sitt eget liv och sin omvärld. Genom att behandla sin miljö och omvärld med respekt skapar man också möjligheter till en god framtid för andra. Framtiden finns för alla. Vi tror på dig - gör det du också! ARBETSUPPGIFTER Som intendent har du en spännande och viktig nyckelroll på skolområdet då du arbetar mot både skolledning och pedagoger samt andra funktioner i kommunen. Du förväntas bidra till rektorsområdets bästa. Du arbetar självständigt, strukturerat och har en god organisatorisk förmåga, är en lyhörd och tydlig person med helhetssyn från förskoleklass till årskurs 6. Du behöver vara flexibel och kunna hantera många uppgifter samtidigt. I kommunen finns flera andra intendenter som tillsammans bilder en arbetsgrupp. I dina arbetsuppgifter ingår schemahantering, Tieto, stöd i frågor kring Självservice och administrativ service gentemot verksamheten, arbetsmiljöarbete, brandskyddsarbete, kompetensutveckling, beställningar och kontakt med olika arbetslag m.m. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning, gärna med pedagogisk inriktning. Du bör ha vana av och intresse för förskole- och skolfrågor. Du behöver vara duktig på att skriva och formulera dig i text och du ska kunna hantera en mängd olika frågor. Därför behöver du vara strukturerad, noggrann och analytisk. Vi värdesätter en person som är flexibel, har en mycket god samarbetsförmåga och hög social kompetens. Arbetet ställer stora krav på servicekänsla och på din förmåga att kommunicera och samarbeta på olika nivåer i organisationen. Vi ser också gärna att du har egna idéer och kan ta egna initiativ och på så vis bidra till utvecklingen i rektorsområdet. För att kunna klara av arbetet är du van att använda digitala redskap och Officepaketet. ÖVRIGT Intervjuer kan komma att ske fortlöpande innan ansökningstiden har gått ut. Så vänta inte med att skicka in din ansökan. Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan. Ansökningshandlingar returneras ej. Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Habo kommun
Hemsida: https://www.habokommun.se/alleskolan
Ansökan
Ansök senast 1 november (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Skoladministratör

Arbetsgivare / Ort: Nora kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 november (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Skolassistent

Om jobbet
Vi söker en administratör till Nora kommuns två största grundskolor! Skolorna ligger centralt placerade i kommunen. Hos oss arbetar du verksamhetsnära i en dynamisk och utvecklande miljö. Välkommen att bli en del av oss! ARBETSUPPGIFTER Tjänsten innebär att du handhar de administrativa sysslor som följer av verksamhetens arbete, både med internt uppföljningsarbete och rapportering till andra myndigheter. Du jobbar i nära samarbete med skolornas ledningsteam och pedagoger för att tillgodose de behov som finns hos målgruppen. I uppdraget ingår också ett nära samarbete med kommunens olika stödfunktioner, tex arkivarien. Viss vikariehantering ingår. Betygshantering är periodvis en stor del av ditt uppdrag. Tjänsten är delad mellan Järntorgskolan och Karlsängskolan som båda ligger centralt i kommunen. KVALIFIKATIONER Du har som lägst gymnasiekompetens, gärna med inriktning administration eller liknande alternativ YH-utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har några års arbetslivserfarenhet av administrativ arbete, gärna inom skola. God erfarenhet av att arbeta med olika digitala system krävs. Du tar enkelt till dig lagtext och annan information från myndigheter. Rollen som administratör passar dig som är strukturerad och som arbetar enligt en tydlig process. Du organiserar och planerar ditt arbete väl samt slutför det som du påbörjat. Du har många kontakter med olika verksamheter vilket ställer höga krav på både flexibilitet och god kommunikationsförmåga. Att hitta lösningar och kunna arbeta självständigt är också egenskaper du behöver ha. Vi lägger stort vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Den som erbjuds anställningen ska uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag. Nora kommun är beläget i den norra delen av Örebro län mellan Bergslagens sjöar och skogar. Kommunen har ett fantastiskt kulturarv och ett rikt föreningsliv. Nora är en entreprenörskommun där små lokala företag lever sida vid sida med stora internationella bolag. Till antalet är vi cirka 10 700 invånare och förväntas öka stadigt under kommande år. Dessa förutsättningar och närheten till det expansiva Örebro har gjort att allt fler vill bo och etablera sig i Nora kommun.
Arbetsgivare
Nora kommun
Ansökan
Ansök senast 1 november (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.