På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socialadministratör

Socialadministratör

Socialadministratör är en yrkesroll för dig som vill arbeta med främst administrativa uppgifter inom Socialtjänsten.

Socialadministratörernas arbetsuppgifter bland annat består av att bistå en socialsekreterare i utredningsarbetet, bland annat med dokumentation, telefonkontakter och resebokningar. Som socialadministratör ska du också självständigt kunna utföra administrativa handläggningsuppgifter.

Socialadministratörer måste besitta tillräckliga praktiska och teoretiska kunskaper för att kunna arbeta inom en offentlig förvaltning inriktad mot socialt arbete. Du måste också ha vissa kunskaper inom socialtjänstlagen och äga verktygen för att kunna kommunicera och bemöta klienter på ett professionellt sätt. 

Utbildning

Arbetsgivaren bestämmer vilken utbildning som krävs. Gymnasiekompetens brukar vara minikravet. Eftergymnasial utbildning är meriterande. Utbildningar kan finnas inom yrkeshögskolan och kan t.ex vara tre heltidsterminer och kan ges både i bunden form eller på distans.

Man måste ha tillräckliga kunskaper och färdigheter inom de sociala arbetets villkor, ha rätt värdegrund och människosyn, känna till vissa delar av lagstiftningen som berör arbete inom socialtjänsten och känna till hur ekonomin inom socialt arbete fungerar.

Man måste också behärska svenska i tal och skrift då det förekommer en hel dokumentation, man måste bl a känna till terminologi inom socialt arbete, man måste vara bekväm inom områden som kommunikation, kundbemötande samt inom administration och IT.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

909 Lediga jobb

Vikarierande socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Vi är öppna, vi är nytänkande och vi visar och skapar tillit. Det är vår gemensamma värdegrund i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning som inspirerar både vardag och utvecklingsarbete hos oss. Rinkeby-Kista har en ung befolkning med bakgrund i många olika kulturer. Här finns utmaningar och möjligheter som kräver att vi ständigt utvecklar socialtjänstens arbete. Våra medarbetare och chefer har en stark drivkraft att hitta nya vägar och metoder i arbetet. Vi söker nu socialsekreterare för vikariat till ekonomiskt bistånds utredarteam. Det här är vi Enheten ekonomiskt bistånd är indelad i sju team, varav ett mottagningsteam och tre utredningsteam samt ekonomihandläggarteam, Fut/Kassan samt Boteam. Individen står i centrum och vi arbetar tillsammans men med olika delar i handläggningen. Ekonomihandläggare arbetar med den ekonomiska utredningen och socialsekreterare arbetar med den sociala utredningen, planering för individen samt fattar beslut om ekonomiskt bistånd. Du har en biträdande enhetschef som finns till för att handleda dig och dina kollegor men som också leder och fördelar det dagliga arbetet. Hela enheten leds av en enhetschef. Här värnar vi om och stöttar varandra, vi värdesätter också våra olikheter och varierande bakgrunder. Utvecklingsmöjligheter Vi erbjuder dig utbildningar, t.ex. inom MI och kartläggningarna Initial bedömning och FIA (Förutsättningar inför Arbete), grundutbildning i ekonomiskt bistånd och neuropsykiatriska sjukdomar samt fortlöpande utbildningar. Arbetsbeskrivning Vi sätter klienten i fokus och försöker alltid skapa en bra allians och gör individuella planeringar för varje klient. Som socialsekreterare har du ett nära samarbete med ekonomihandläggarna vilket möjliggör ett ökat fokus på klienterna och förändringsarbete. Arbetet innefattar utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd samt socialt motivations- och förändringsarbete. Här får du möta en varierad klientgrupp med brett kulturellt perspektiv. Våra samarbetspartners är också varierande, allt från arbetsförmedling och jobbtorg till missbruksvård, Försäkringskassan, LSS, sjukvård och psykiatri. Alla klienter har en individuell planering Arbetet i mottagningen är varierande med perioder av högt tempo och lugna dagar. Du gör snabba och rättssäkra bedömningar och samarbetar med andra enheter inom förvaltningen. Den klient du har kontakt med ska du antingen ta emot på ett nybesök, hänvisa vidare till rätt instans eller ge information så klienten klarar sig på egen hand. Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen och som har erfarenhet av ekonomiskt bistånd. För att trivas hos oss är du intresserad av att jobba med människor och du bemöter andra med respekt. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du motiveras av att tillsammans med klienten finna lösningar och du drivs av att vara delaktig i förändringsprocesser. Om du tycker att det är roligt att finna nya vägar till självförsörjning för våra klienter tror vi att rollen som socialsekreterare kan passa dig. Dessutom tror vi att du med den inställningen kommer att passa bra in i vår enhet! Vi ser fram emot att få arbeta med dig! Övrigt Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer att ske löpande. Vi erbjuder dig flextid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar etc. Provanställning kan komma att tillämpas. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning tar gärna tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

1:e socialsekreterare till Tibro kommun!

Arbetsgivare / Ort: Tibro kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Lockas du av en arbetsledande roll och utmaningen att verka i en arbetsgrupp utifrån olika lagområden? Vill du verka för ett helhetsperspektiv och en rättssäker och trygg myndighetsenhet? Då kanske du är nästa 1:e socialsekreterare för vår vuxengrupp inom individ- och familjeomsorgen! Tibro kommun, med 11 000 invånare, ligger i norra delen av Västra Götalands län. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Tibro kommun jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder sina invånare en mycket uppskattad kommunal service! Tibro kommun har en gemensam vision med förenings- och näringslivet och en gemensam värdegrund som bygger på ledorden omtanke, självtillit, samverkan och handlingskraft. I Tibro tror vi på kraften i att arbeta tillsammans och vill skapa miljöer som sticker ut. ARBETSUPPGIFTER Som 1:e socialsekreterare hos oss ges du möjlighet att fortsätta utveckla arbetet inom individ- och familjeomsorgen. I ditt uppdrag ingår en arbetsledande funktion på uppdrag av verksamhets- och enhetschef där du som 1:e socialsekreterare arbetar för att upprätthålla rättssäkerheten inom myndighetsdelen. Du stöttar, leder och planerar gemensamma gruppmöten. Du är lugn och trygg i ditt yrkesutövande och har ett genuint engagemang för uppdraget. Du har ett professionellt förhållningssätt och har förmågan att delegera. Du är handlingskraftig och beslutsam och följer delegation och uppdrag, samtidigt som du med lyhördhet kan entusiasmera och motivera din omgivning. Du har en god samarbetsförmåga och kan vara flexibel när situationen så kräver. Du är medhandläggare i svåra ärenden och säkerställer att handläggarna arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och de regelverk som finns. Som 1:e socialsekreterare har du även övergripande uppmärksamhet över arbetet och stöttar handläggarna i kvalitén på utredningar och dokumentation. För att upprätthålla en god arbetsmiljö förväntas du ha övergripande koll på handläggarnas ärendemängd och säkerställer utifrån detta en jämn fördelning av ärenden inom gruppen. Som 1:e socialsekreterare håller du dig uppdaterad om aktuell rättspraxis och initierar behov av förändrade riktlinjer. Du är ärendeföredragare på Socialnämndens arbetsutskott och ibland på Förvaltnings- och kammarrätten. Du ansvarar även för viss statistikrapportering. KVALIFIKATIONER Som 1:e socialsekreterare inom vuxengruppen ser vi att du är utbildad socionom eller har genomgått annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget. Utbildning inom ASI, MI och IBIC anses meriterande för uppdraget som 1:e socialsekreterare. Du har längre erfarenhet av att ha arbetat inom äldreomsorg, LSS, ekonomiskt bistånd, SoL och LVM. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att tidigare ha varit i en roll som kräver ett vardagsnära arbetsledarskap. ÖVRIGT Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligen men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.
Arbetsgivare
Tibro kommun
Hemsida: http://www.tibro.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Sportintresserad Kontorsassistent/Executive Assistant!

Arbetsgivare / Ort: Svensk Jobbindustri
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administratör/Administrativ assistent

Om jobbet

Kontorsassistent/Executive Assistant


Om tjänsten

Vår kund är med och leder utvecklingen inom AI-producerad livesport och kommer att expandera kraftigt de närmaste åren. Vi söker därför en Kontorsassistent/Executive assistant som kommer arbeta nära ledningen.

Det närmsta året fokuseras arbetet på att förbereda bolaget för en internationell expansion.


Kvalifikationer och personliga egenskaper

Du erbjuds en varierande arbetsmiljö där kraven och utmaningarna kan komma att skifta kontinuerligt, du besitter därför en god förmåga att arbeta lösningsorienterat, snabbt och vara hjälpsam i alla lägen.

Vi ser att du har tidigare vana att arbeta som assistent eller liknande.

Du är van att bygga relationer på olika nivåer och har lätt för att samarbeta.

Vi ser att du är noggrann, effektiv, flexibel men också en doer som får saker att hända.

Som person är du positiv, glad, prestigelös och trivs i en stöttande roll.

Det är viktigt att du är initiativtagande och kan ligga steget före för att kunna se vad som behöver prioriteras.

Du är kommunikativ i tal och skrift i både svenska och engelska.


För att kunna brinna för denna resa precis som oss bör du även vara sportintresserad. De verksamheter vi byggt tidigare har bestått av hårt arbetande människor som klarat av stora utmaningar och samtidigt haft roligt ihop.


Vi erbjuder

Vår kund befinner sig i ett segment som blivit glödhett och vi ser framför oss en snabb och spännande resa i denna framtidsbransch. Du erbjuds ett spännande jobb i ett tillväxtbolag med varierande utmaningar och arbetsuppgifter.


Dina arbetsuppgifter är varierande efter behov men kan innehålla att du hjälper till med att:

- Ta fram rapporter, sammanfattningar och annat material inför möten.

- Hålla koll på anteckningar från föregående möte samt om någon annan ska sammanställa material inför kommande möte.

- Sammanställa och skicka mötesprotokoll till styrelse/aktieägare etc.

- Påminna VD om olika typer av actions inför olika möten, förberedelser etc.

- Upprätta utkast till presentationer, aktieägarbrev och liknande.

- Korrekturläsa rapporter texter och dylikt.

- Göra alla typer av ärenden av både professionell och privat karaktär.

- Initiera, hantera och slutföra projekt av olika karaktär.

- Redovisa kvitton.

- Hjälpa till med övrig admin.


Bokningar/Planering

Se till att hjälpa till med vardaglig logistik, genomföra alla typer av bokningar såsom resor (flyg, taxi, hyrbil, tåg) men även hotell, konferensrum, luncher, restauranger m.m.

Du ansvarar även för att anordna, koordinera och projektleda konferenser, teamaktiviteter, events och kundaktiviteter.

Du hjälper till så övrig personal, nyanställda har exempelvis nycklar osv. Utöver detta är det du som ser till att kontoret är trevligt och köper in det som behövs.

Välkommen med din ansökan till: [email protected]

Arbetstider: Normala arbetstider med viss flex

Omfattning/tillträde: heltid, asap

Ort/placering: Stockholm

Arbetsgivare
Svensk Jobbindustri
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Socionomer sökes för konsultuppdrag inom Vuxenenheten i Stockholms Län

Arbetsgivare / Ort: Socionomera Bemanning AB / SÖDERBY
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet

Vill du bidra till ett gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Just nu söker vi socionomer som har minst tre års erfarenhet av missbrukshandläggning till uppdrag i Stockholms Län. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Vi ser fram emot din kontakt oavsett!

Arbetsuppgifter

Sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom utredningsenheten för missbruk.

Vi erbjuder

  • Kollektivavtal/schyssta anställningsvillkor
  • En lön du förtjänar och en transparent lönestruktur
  • Tjänstepension och försäkringar
  • Förstärkt introduktion
  • Snabb och smidig personlig service
  • Regelbunden arbetsmiljöuppföljning
  • Intern och extern handledning
  • Och mycket mera


Ansökan

Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta Mariana Saad via e-post [email protected] eller mobil 070-140 34 54.

Om oss

Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag som hyr ut kunniga socionomer till verksamheter inom socialt arbete. Bolaget är grundat av socionomer som kan socionomer och socialt arbete. Vårt mål är att verksamheter som arbetar med socialt arbete aldrig ska ha brist på kunniga socionomer som hjälper dem fullfölja sitt uppdrag.

Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.

Arbetsgivare
Socionomera Bemanning AB
13665 SÖDERBY
Hemsida: www.socionomera.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare till Mottagning och Socialjour

Arbetsgivare / Ort: Örebro kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Vill du ingå i ett team som stöttar och hjälper Örebro kommuns invånare i sociala situationer? Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för den som kan befinna sig i en svår social situation. Om tjänsten Mottagning tar emot alla typer av ärenden till socialtjänsten. Som socialsekreterare möter du alla åldersgrupper och din huvudsakliga arbetsuppgift är att bedöma om utredning ska inledas eller inte. Vidare kommer du även att handlägga ärenden enligt SoL, LVU och LVM. Du kommer att arbeta med förhandsbedömningar och göra kontinuerliga skyddsbedömningar under arbetets gång. Om utredning inleds överlämnas det till utredningsgrupp för vidare handläggning. Mottagning handlägger även ärenden vid behov av omedelbart skydd enligt gällande lagstiftning och delegation. Vi arbetar i team och stöttar varandra, du får stöd av gruppledare i det dagliga arbetet och i beslutsfattande. Du samarbetar med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du skriver också yttranden till olika myndigheter. Socialnämnden har efter två års sammanhängande tjänstgöring med myndighetsutövning på Mottagning, ett lönetillägg på 2000 kr per månad. Huvudsakliga arbetsuppgifter  • förhandsbedöma och handlägga ärenden enligt SOL, LVU och LVM • skriva yttranden till olika myndigheter • samarbeta med interna och externa samarbetspartner • beslut enligt delegation • samarbete med övrig socialtjänst Kompetenskrav • socionomexamen 210 hp • B-körkort med behörighet för manuell växellåda • minst 1 års erfarenhet av myndighetsutövning • goda kunskaper i dokumentation Vi söker dig som har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt meriterande • erfarenhet av mottagningsverksamhet inom socialtjänst • erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita • erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum) • erfarenhet av MI (Motivational Interviewing) Omfattning och tillträde Anställningsform: vikariat Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse till och med 2022-07-04 Antal tjänster: 1 Om arbetsplatsen Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på sex områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem och familjerätt, Mottagning och Socialjour, Socialkontor Vivalla, Utredning barn, ungdom och vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!  Övrig information Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Sista ansökningsdag är 27 oktober. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Örebro kommun
Hemsida: http://www.orebro.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.