Socialadministratör är en yrkesroll för dig som vill arbeta med främst administrativa uppgifter inom Socialtjänsten.
Socialadministratörernas arbetsuppgifter bland annat består av att bistå en socialsekreterare i utredningsarbetet, bland annat med dokumentation, telefonkontakter och resebokningar. Socialadministratörer ska också självständigt kunna utföra administrativa handläggningsuppgifter.
Socialadministrötörer måste besitta tillräckliga praktiska och teoretiska kunskaper för att kunna arbeta inom en offentlig förvaltning inriktad mot socialt arbete. De måste också ha vissa kunskaper inom socialtjänstlagen och äga verktygen för att kunna kommunicera och bemöta klienter på ett professionellt sätt.
Vilka kunskaper krävs för att kunna passa in i yrkesrollen som socialadministratör?
Man måste ha tillräckliga kunskaper och färdigheter inom de sociala arbetets villkor, ha rätt värdegrund och människosyn, känna till vissa delar av lagstiftningen som berör arbete inom socialtjänsten och känna till hur ekonomin inom socialt arbete fungerar. Man måste också behärska svenska i tal och skrift - det förekommer en hel dokumentation (man måste bl a känna till terminologi inom socialt arbete), man måste vara bekväm inom områden "kommunikation och kundbemötande" samt inom "administration och IT".
Utbildning
Arbetsgivaren bestämmer vilken utbildning som krävs. Gymnasiekompetens brukar vara minikravet. Eftergymnasial utbildning är meriterande. Utbildningar med namnet "Socialadministratör" eller liknande, kan finnas inom yrkeshögskolan och kan t.ex vara på tre terminer på heltid och kan ges både i bunden form eller på distans.
Länktips
- mfd.se/stod-och-verktyg - begrepp som förekommer inom funktionsvariationsområdet
- barnombudsmannen.se/barnombudsmannen/barnkonventionen/mina-rattigheter - en webbplats om barn och ungas mänskliga rättigheter.