Socialadministratör är en yrkesroll för dig som vill arbeta med främst administrativa uppgifter inom Socialtjänsten.
Socialadministratörernas arbetsuppgifter bland annat består av att bistå en socialsekreterare i utredningsarbetet, bland annat med dokumentation, telefonkontakter och resebokningar. Som socialadministratör ska du också självständigt kunna utföra administrativa handläggningsuppgifter.
Socialadministratörer måste besitta tillräckliga praktiska och teoretiska kunskaper för att kunna arbeta inom en offentlig förvaltning inriktad mot socialt arbete. Du måste också ha vissa kunskaper inom socialtjänstlagen och äga verktygen för att kunna kommunicera och bemöta klienter på ett professionellt sätt.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Arbetsgivaren bestämmer vilken utbildning som krävs. Gymnasiekompetens brukar vara minikravet. Eftergymnasial utbildning är meriterande. Utbildningar kan finnas inom yrkeshögskolan och kan t.ex vara tre heltidsterminer och kan ges både i bunden form eller på distans.
Man måste ha tillräckliga kunskaper och färdigheter inom de sociala arbetets villkor, ha rätt värdegrund och människosyn, känna till vissa delar av lagstiftningen som berör arbete inom socialtjänsten och känna till hur ekonomin inom socialt arbete fungerar.
Man måste också behärska svenska i tal och skrift då det förekommer en hel dokumentation, man måste bl a känna till terminologi inom socialt arbete, man måste vara bekväm inom områden som kommunikation, kundbemötande samt inom administration och IT.
Lilla ordboken
SoL - en vanlig förkortning för "Socialtjänstlagen";
Socialtjänstlagen (2001:453) är en ramlag som anger de övergripande målen och värderingar för socialtjänsten: demokrati, jämlikhet, solidaritet och trygghet.
Länktips
- Myndigheten för delaktighet
- barnombudsmannen.se/ - om barn och ungas mänskliga rättigheter
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret