På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Klienthandläggare

Klienthandläggare

Som klienthandläggare ansvarar man särskilt för handläggningen av klienternas rättsvårdsärenden och handledning av kontaktmännen.

Klienthandläggare är direkt underställda en kriminalvårdsinspektör och har i uppdrag att bevaka, handlägga och enligt delegation fatta beslut i klientärenden. Klienthandläggaren är en stödjande funktion till arbetsgivaren.

Klienthandläggarens arbete är fokuserat på klienterna. Man har en viktig roll och bidrar i stor utsträckning till en väl fungerande struktur i anstalten. Genom både intern och extern samverkan strävar klienthandläggaren efter att optimera verkställighetsprocessen för klienten.

Klienthandläggarnas arbetsuppgifter är att sprida information, handleda, utbilda, följa upp arbetet med verkställighetsplan, beslutsprocess, rättsvårdsarbete samt ge personalen stöd i det vardagliga arbetet och förhållningssätt gentemot de intagna. Genom detta säkerställs att arbetet gentemot klienterna utförs på ett rättssäkert och humant sätt.

Klienthandläggaren skall samordna klientarbetet och vara behjälplig i att uppmärksamma fel eller brister i klientprocessen eller administrationen av klientärenden. Klienthandläggaren ska följa upp ärenden och förbereda dessa till kriminalvårdsinspektören. 

Utbildning

Utbildning som krävs är universitets- eller högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap, juridik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du besitter goda förvaltningsrättsliga kunskaper och har erfarenhet av att hantera uppgifter som består både av juridiska beslut och handledningsuppdrag. Erfarenhet av utredningsarbete, psykiatri och/eller arbete med relationsbrottsdömda är meriterande liksom mångkulturell erfarenhet samt förståelse för hur bakgrund, genus, kultur och grupptillhörighet påverkar människor.

Bra grundkompetens finns bl a på gymnasiets Ekonomiprogrammet, inriktning juridik.

Personliga egenskaper

För att trivas och lyckas i yrkesrollen som kIlenthandläggare måste man vara lyhörd för rättssäkerhetens krav samt vara noggrann, strukturerad och ha god skriftlig och muntlig framställningsförmåga, ha lätt för att samarbeta, vara stresstålig, pedagogisk, engagerad och ansvarsfull. Vidare måste man också dela och agera efter Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, präglad av en tro på människors vilja och möjlighet till utveckling och förändring.

Visa mer
Visa mindre

215 Lediga jobb

Avtalscontroller till Myndighetsverksamheten

Arbetsgivare / Ort: Örebro kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet och göra vardagen enklare för Örebroarna? Till enheten för uppföljning på Myndighetsverksamheten söker vi nu en avtalscontroller. Du ansvarar bl.a. för uppföljning av utförare som regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV) och (LOU) lagen om offentlig upphandling, med köp av tjänster enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) samt överenskommelser med kommunens egenregi verksamhet. Om tjänsten Vi erbjuder ett utvecklande arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande och höga ambitioner. Du erhåller kontinuerligt kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processer inom uppföljningsområdet Enheten för uppföljning ansvarar för att följa upp och säkra att alla utförare ger våra medborgare den kvalitet i tjänsten som är avtalad. Det innebär att arbetet sker mot både intern verksamhet och privata utförare. I ett valfrihetssystem är kommunens roll att bland annat godkänna utförare samt följa upp och utvärdera att utföraren levererar minst den kvalitet som gäller enligt lag och enligt kommunens egna bestämmelser. Detta görs utifrån lagen om valfrihetssystem (LOV) och lagen om offentlig upphandling (LOU). Huvudsakliga arbetsuppgifter • revidera och utveckla avtal enligt LOV och LOU • driva processen för utförare att bli godkända och valbara • upprätta överenskommelser med kommunal utförare • handlägga, utreda och analysera olika typer av ärenden • genomföra uppföljningar av krav i avtal och överenskommelse • ha kontinuerlig dialog med utförare och samverkanspartners Kompetenskrav • lämplig högskole-/universitetsexamen om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer som relevant, t.ex. socionom, sammhällsvetare eller juridik • kunskap om handläggning, metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering • erfarenhet av arbete med uppföljning och myndighetsutövning • sakkunskap om de specifika verksamheterna och gällande lagstiftning (vård och omsorg om äldre och/eller personer med funktionsvariationer) Arbetet ställer krav på mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift, samt kan föra en dialog med utförarna. Du tar ansvar för din uppgift och kan självständigt handlägga och leda utredningar inom olika verksamhetsområden. Vidare kan du beskrivas som en trygg och stabil person med en god förmåga i att arbeta både självständigt och i team. Det krävs även att du är noggrann i olika processer och kan ta hänsyn till det större perspektivet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande • erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor • erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidare Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 1 januari 2022 eller enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Om arbetsplatsen Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten SOU (skola, omsorg och uppföljning) är cirka 150 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning och uppföljning. Våra värdeord är rättssäkerhet, likvärdighet, service och samverkan. Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för omvårdnadstjänster och mattjänst inom hemvården samt för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Kommunen har också upphandlat verksamheter enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa aktörerna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter Övrig information Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 10 oktober. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Arbetsgivare
Örebro kommun
Hemsida: http://www.orebro.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Professionspolitisk handläggare med pressansvar / Sveriges Arbetsterapeuter

Arbetsgivare / Ort: Bravura Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Om Bravura: Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas! Om tjänsten: Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Sveriges Arbetsterapeuter. Om företaget: Sveriges Arbetsterapeuter är en fack- och professionsorganisation för Sveriges arbetsterapeuter och för studenter under utbildning till att bli arbetsterapeut. Idag består förbundet av cirka 10,000 medlemmar och driver arbetsterapeuters fackliga och yrkesmässiga intressen. Sveriges Arbetsterapeuter är en partipolitiskt obunden organisation och en del av Saco På kansliet arbetar idag 22 personer. Sveriges Arbetsterapeuter erbjuder en trevlig arbetsplats där du får ta mycket eget ansvar och möjlighet att påverka såväl verksamheten som din egen roll. Då rollen är ny i detta utformande har du möjlighet att vara med och forma utvecklingen och innehållet i den. Arbetsuppgifter: Som professionspolitisk handläggare med pressansvar får du en central roll inom förbundet och rollen är både strategisk och operativ. Som professionspolitisk handläggare ansvarar du bland annat för att bevaka aktuell hälso- och sjukvårdsutbildningspolitik samt skriva och sammanställa texter, exempelvis remissvar och rapporter. Som pressansvarig skriver du debattartiklar och nyheter för webben och andra kanaler. Du får en central roll inom förbundet samtidigt som det finns många kompetenta kollegor att ha ett nära samarbete med, och du kommer även ha ett tätt samarbete med förbundsordförande. Vidare bevakar du löpande professionsområdet och hanterar sociala medier och har kontakt med media samtidigt som du också arbetar med proaktiva insatser. Du deltar även i Saco samarbeten och representerar förbundet inom olika områden. Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper: • Relevant högskoleutbildning, exempelvis inom hälso- och sjukvård eller media och kommunikation, eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Bred kompetens om arbetsterapi och arbetsterapeuters professionsutövning och dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med hälso- och sjukvårdspolitik • Dokumenterad erfarenhet av att kunna skriva texter av olika karaktär och för olika målgrupper, såsom debattartiklar, enklare rapporter och inlägg på sociala medier • Meriterande med utbildning inom arbetsterapi eller om du tidigare arbetat med press och mediaarbete • Meriterande med erfarenhet av opinionsbildande arbete eller om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation • Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift i på svenska För att trivas i rollen arbetar du självständigt samtidigt som du tycker om att samarbeta med andra. I och med att du har flera olika kontaktytor är du kommunikativ och trivs i en social roll. Du drivs av att arbeta med och för människor och har förmåga att lyssna och att förklara komplex information på ett pedagogiskt sätt. Du är en förändringsbenägen person som är flexibel och har lätt att anpassa dig till förändringar. Tempot kan stundtals vara högt och du behöver kunna hantera flera parallella uppdrag samtidigt. I och med att rollen ger dig möjlighet att vara kreativ är du en initiativtagande person som motiveras av komma med idéer och tillämpa dem i praktiken. Övrig information: Start: Så snart som möjligt, med hänsyn till uppsägningstid Plats: Stockholm, Sickla Lön: Enligt överenskommelse Facklig representant: Malin Curlo, [email protected] Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här: http://bravura.se/min-profil/fragor-och-svar/ Har du specifika frågor om tjänsten ber vi dig att mejla [email protected] så hjälper någon i teamet dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! Sökord: professionspolitisk handläggare, hälso- och sjukvårdsutbildnings politik, arbetsterapi, arbetsterapeut, projektledning, debattartiklar, nyheter, webb, sociala medier, media, pressansvar, press, mediaarbete, Sveriges Arbetsterapeuter, Saco, fackförbund, fack, medlemmar, förtroendevalda, heltid, Stockholm
Arbetsgivare
Bravura Sverige AB
Hemsida: www.bravura.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Östersund

Arbetsgivare / Ort: Polismyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden och informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av över 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Gruppen rättstillämpning består av jurister och sekretesshandläggare, där huvuduppdraget för sekretesshandläggarna är att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förehållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.


Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • eftergymnasial utbildning inom juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • god datorvana

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du också har:

  • erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid.
  • goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess
  • erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen

Personliga egenskaper:

För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Ulrika Sundqvist 010-568 25 39

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Thomas Blomgren, [email protected]

Fackliga företrädare

SACO, Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Östersund

Arbetstid: Dagtid, flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare förvaltningsärenden

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll, enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 211020 ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A552.000/2021 mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A552.000/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Arbetsgivare
Polismyndigheten
Hemsida: http://polisen.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Utredare till kriminalvården

Arbetsgivare / Ort: Kriminalvården
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Vid anstalts- och häktesavdelningen finns planeringsenheten för anstalt och häkte, som har i huvudsakligt uppdrag att utveckla och samordna den nationella ledningen, styrningen och uppföljningen av anstalts- och häktesverksamheten. Enheten har också i uppgift att utveckla strukturer så att det på kort och på lång sikt finns ett effektivt platsutnyttjande och ett platsbestånd som följer beläggnings- och klientutvecklingen. ARBETSUPPGIFTER Som utredare kommer du i första hand att ha arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde i frågor gällande planering och uppföljning av verksamhet och budget för anstalts- och häktesverksamheten, vilket innebär att arbeta med myndighetens processer för verksamhetsplanering och uppföljning på ett systematiskt sätt. Det innebär att arbeta med såväl kvalitativ som kvantitativ analys och att kunna följa upp verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv. I viss utsträckning kan du också komma att involveras i frågor gällande övriga ansvarsområden för planeringsenheten och anstalts- och häktesverksamheten. Till arbetet hör att växla mellan ett strategiskt och ett operativt perspektiv. I takt med förändringar inom och utanför avdelningen bidrar du till att identifiera och analysera frågor av strategisk betydelse för en väl fungerande verksamhet vid anstalter och häkten. Arbetsuppgifterna innebär ett till stor del självständigt arbete med uppgifter som kräver planering, kvalitetssäkring och uppföljning, men du kommer även tillsammans med dina kollegor att ta fram underlag för verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning på nationell nivå samt rapporter till beslutsunderlag såväl som hantering av remissvar. Tjänsten innebär ett nära samarbete med både andra avdelningar vid huvudkontoret och med regionerna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har lätta för att samarbeta med andra människor och som ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Vidare planerar, organiserar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt. Du arbetar bra med komplexa frågor samt analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning alternativt annan akademisk utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Erfarenhet av självständigt arbete med uppgifter som krävt planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning • Erfarenhet av strategisk analys och remisshanteringar • Flerårig yrkeserfarenhet inom myndighet i rättskedjan eller annan myndighet • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. • Förmåga att hantera stora mängder information i ett periodvis mycket högt arbetstempo • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • Flerårig erfarenhet av arbete med kärnverksamhetsfrågor i Kriminalvården • Erfarenhet av självständigt arbete med riskhanteringsprocesser • Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete • Erfarenhet av projektarbete, processorienterat arbete eller utvecklingsarbete • Kunskap och erfarenhet av att bearbeta och analysera data samt rapportskrivande och presentation av resultat ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
Kriminalvården
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Utredare (visstidsanställning) till Skolinspektionen i Lund

Arbetsgivare / Ort: Statens Skolinspektion
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Handläggare
  • offentlig förvaltning/Utredare
  • offentlig förvaltning

Om jobbet
Skolinspektionen arbetar med tillsyn och kvalitetsgranskning, utreder signaler och prövar tillstånd för fristående skolor. Fokus i alla Skolinspektionens verksamheter är barns och elevers lika rätt till god utbildning och kunskapsutveckling i en trygg skolmiljö. Skolinspektionen är regionalt organiserad med kontor i Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm och Umeå. Myndighetsledning och centrala stödfunktioner är placerade i Stockholm.    Skolinspektionen söker nu jurist som huvudsakligen ska arbeta med riktad tillsyn och utredning av individärenden med anledning av signaler som inkommer till myndigheten. Vidare utreder enheten signaler avseende lärares lämplighet och skicklighet då Skolinspektionen är processförare i Lärarnas ansvarsnämnd. Enheten, som idag består av 16 medarbetare, får varje år, ett stort antal indikationer om brister för barn och elever i förskolor och skolor.   Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter blir främst att utifrån varje ärendes karaktär självständigt och tillsammans med andra göra en utredning utifrån skolförfattningarnas krav och sätta upp förslag till beslut. Du ansvarar för dina ärenden, men tar även ansvar för enhetens gemensamma åtagande att fatta juridiskt kvalitativa beslut inom ramen för myndighetens riktlinjer för handläggningstider. Dina utredningar kommer att innefatta samtal med huvudmän, föräldrar, lärare och barn. Resor i tjänsten kan förekomma. Du kommer att svara på frågor från allmänheten och media och lämna ut handlingar efter prövning enligt offentlighets- och sekretesslagen. Dina utredningar och skriftliga beslut kommer både att vara av kortfattad och mycket omfattande karaktär. Beslutsförslagen samråder du med en av enhetens beslutsfattare innan ni fattar besluten. Du kommer att föredra komplicerade rättsfrågor och göra rättsutredningar för avstämning med myndighetens rättsenhet. Inom enheten bidrar du till kunskapsutbyte och att förbättra enhetens arbete för en effektiv, enhetlig och likvärdig ärendehantering.   På vår arbetsplats har du stora möjligheter att styra ditt eget arbete.   Kvalifikationer   Du ska ha: • juristexamen och goda kunskaper i förvaltningsrätt • aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete med vana att skriva omfattande beslut eller andra skrivelser • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift • B-körkort Det är meriterande om du har: • erfarenhet av domstolsarbete eller annat statligt utredningsarbete • kunskaper i skoljuridik     Tjänsten ställer krav på juridisk skicklighet och en analytisk förmåga. Noggrannhet och god samarbetsförmåga är av stor vikt. Du behöver ha integritet samtidigt som du är prestigelös med god förmåga att möta och kommunicera med människor på ett professionellt sätt. Det är viktigt att du både självständigt och i samarbete med andra effektivt kan driva och avsluta ärenden. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Skolinspektionen vill ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Tjänsten Tjänsten är en visstidsanställning under år 2022 och omfattar heltidstjänstgöring. Tillträde enligt överenskommelse.   Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Tjänsten har dnr 2021:6285. Sista ansökningsdag är den 20 oktober,  2021.   Frågor För upplysningar, kontakta i första hand enhetschefen Elizabeth Malmstedt, om du har frågor angående rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-partner Marjut Thelin. Fackliga företrädare är Sofia Hall (Saco-S) och Anna Ignell (ST). Samtliga nås via myndighetens telefonväxel med nummer 08-586 080 00.   Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.
Arbetsgivare
Statens Skolinspektion
Hemsida: http://www.skolinspektionen.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.