På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Receptionist

Receptionist

Receptionisten är oftast den första person man kommer i kontakt med på ett företag.

Receptionister måste ha en välutvecklad förmåga att bemöta kunder och gäster med olika behov och förväntningar. De måste också kunna hantera klagomål på ett bra och professionellt sätt.

Hotellreceptionist passar den som är språkkunnig och serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om det är ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell som är arbetsplatsen.

Utbildning

Gymnasieskolans Handels- och administrationsprogram eller Hotell- och turismprogrammet är exempel på yrkesprogram som kan passa för att utbilda sig till receptionist.

Inriktningen administrativ service på Handels- och administrationsprogrammet ska ge fördjupade kunskaper för arbete med administrativa och organisatoriska arbetsuppgifter inom företag och offentlig förvaltning och kan leda till arbete inom till exempel reception.

Receptionistutbildningar kan även finnas hos fristående utbildningsanordnare. De flesta bemanningsföretag anordnar internutbildningar till receptionister och telefonister.

Utbildning till hotellreceptionist finns inom gymnasieskolan. Mer information om gymnasieutbildningar finns hos GymnasieGuiden.se

Lämpliga utbildningar till receptionist kan också finnas inom Yrkeshögskolan. Dessa utbildningar är på eftergymnasial nivå.

Även inom Kommunal vuxenutbildning kan det finnas lämpliga utbildningar.

Personliga egenskaper

Eftersom receptionisten är företagets ansikte utåt är det mycket viktigt att man är serviceinriktad, tålmodig, tillmötesgående och flexibel och även kan anpassa sig i olika situationer som kan uppkomma i mötet med besökare.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.