Receptionist

Receptionist

Receptionisten, som också kan ha andra arbetstitlar, ex. kundvärd, är oftast den första person man kommer i kontakt med på ett företag. Eftersom receptionisten är företagets ansikte utåt, är det mycket viktigt att man är serviceinriktad, tålmodig, tillmötesgående och flexibel och även kan anpassa sig i olika situationer som kan uppkomma.

Receptionister måste ha en välutvecklad förmåga att bemöta kunder och gäster med olika behov och förväntningar. De måste också kunna hantera klagomål på ett "bra", professionellt sätt.

Hotellreceptionist
Hotellreceptionistyrket passar den som är språkkunnig och serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om det är ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell som är arbetsplatsen.

Telefonist
Idag är arbetsuppgifterna i receptionen och telefonväxeln ofta samordnade.

Utbildning

Gymnasieskolans Handels- och administrationsprogram är ett yrkesprogram med två valbara inriktningar. Inriktningen administrativ service ska ge fördjupade kunskaper för arbete med administrativa och organisatoriska arbetsuppgifter inom företag och offentlig förvaltning och kan leda till arbete inom till exempel reception.

Receptionistutbildningar kan även finnas hos fristående utbildningsanordnare. De flesta bemanningsföretag anordnar internutbildningar till receptionister och telefonister.

Utbildning till hotellreceptionist finns inom gymnasieskolan, i första hand på Hotell- och turismprogrammet. Mer information om gymnasieutbildningar finns hos GymnasieGuiden.se

Lämpliga utbildningar kan också finnas inom Yrkeshögskolan. Dessa utbildningar är på eftergymnasial nivå.

Passande utbildningar kan också finnas inom Kommunal vuxenutbildning.

Länktips

18 liknande yrke(n)