På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Löneadministratör

Löneadministratör

Som löneadministratör ingår löneadministration och bokföring i arbetsuppgifterna. Det kan vara du som räknar ut personalens löner och ser till att de blir utbetalda. Till din hjälp finns dataprogram för löneadministration och bokföring.

Är du noggrann och är bra på att hantera siffror? Tycker du om att göra beräkningar och hålla ordning på papper och dokument? Då kan arbetet som löneadministratör vara passande för dig.

Tjänster som löneadministratörer är dock ofta en mix av diverse ekonomiska och administrativa arbetsuppgifter såsom löneadministration, leveransbevakning/orderplockning, enklare bokföring, arkivering, inscanning av olika dokument, t.ex av ritningar och ordrar, att svara i telefon mm.

Utbildning

Ingen speciell utbildning krävs. Man kan bli upplärd på arbetsplatsen av en mer erfaren kollega men för att få anställning kan olika krav ställas. Det som oftast ställs som krav är att man har lägst gymnasiekompetens och besitter vissa personliga egenskaper.

Bra grundläggande gymnasieutbildning finns på bl a Ekonomiprogrammet.

Eftergymnasial utbildning och språkkunskaper i fler språk än svenska och engelska är mycket meriterande och ger oftast företräde till anställningar. Relevanta eftergymnasiala utbildningar kan finnas bland annat inom yrkeshögskolan.

Övrigt

Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan ackord baseras på det antal enheter som producerades under en månad.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

129 Lediga jobb

Lönespecialist till Värmdö

Arbetsgivare / Ort: Bemannia Kontor AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Har du eftergymnasial utbildning inom löneområdet alternativt bred erfarenhet av lönearbete samt har arbetat i Heroma? Då kan det vara dig vi söker! Om uppdraget Nu söker vi en lönespecialist till Värmdö, uppdraget är på 50% och startar 24 maj och sträcker sig till 27 augusti. Dina arbetsuppgifter I rollen som lönespecialist har du ett mångsidigt uppdrag. Tillsammans med dina kollegor kommer du att arbeta i en ombytlig vardag där ni är organisationens experter inom löne- och personaladministrativa området. Detta innebär ett nära samarbete med chefer och administratörer för att stötta med kvalificerad rådgivning i frågor som tex lönefrågor, arbetsrätt, systemtekniska frågor, tolkning av kollektivavtal och lag, mm. Gemensamt i gruppen ansvarar och hanterar vi även ärendehanteringssystemet med inkommande ärenden, supporttelefon, håller i utbildningar och driver utvecklingsfrågor. Dina kvalifikationer - Eftergymnasial utbildning inom löneområdet alternativt bred erfarenhet av lönearbete - Erfarenhet av att ha arbetat i Heroma - Goda IT-kunskaper Det är meriterande om du har - erfarenhet av kommunala kollektivavtalen - Erfarenhet av arbetsrätt - Erfarenhet av automatisering, digitalisering och effektivisering av processer Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare Sebastian Ragnarsson på [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 08-84 53 00. Bemannia är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag inom offentlig sektor. Vi har ramavtal med 220 kommuner och ett 100-tal förvaltningar, bolag och myndigheter. Bemannia är ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal. Detta är en trygghet och en kvalitetssäkring såväl för våra kunder som för dig som konsult. Bemannias etablerade samarbeten med tusentals attraktiva arbetsgivare i hela landet erbjuder dig mängder med spännande karriärmöjligheter.
Arbetsgivare
Bemannia Kontor AB
Hemsida: https://www.bemannia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Skoladministratör

Arbetsgivare / Ort: Jönköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Bäckadalsgymnasiet Vill du vara med och ta skolans organisation in i framtiden? Då ska du söka tjänsten som skoladministratör! Hos oss blir du en del i en kreativ och lärande organisation, där vi tillsammans arbetar framåt. Ditt nya jobb: Du kommer arbeta med två huvudområden, där det ena området innefattar arbete med elevregistrering, betyg och schema i systemen Tieto Education och Novaschem. Det andra huvudområdet är arbete med skolans löpande ekonomihantering i ekonomisystemet Visma. Vidare kan det bli aktuellt att vara backup i löneadministrativt arbete vilket gör att erfarenhet eller kunskap om detta bedöms som meriterande. Välkommen till oss! På Bäckadalsgymnasiet hjälps vi åt, lyssnar på varandra och jobbar för att dra mot samma håll. Vår gemensamma riktning, Lärglädje hela vägen, styr våra prioriteringar och arbetssätt. Genom vår kulturförflyttning skapar vi strukturer och rutiner som främjar delaktighet, trygghet och en jämlik skola. Läs mer om Bäckadalsgymnasiet: https://www.backadal.se/om-skolan.html . Skoladministratörerna tillhör den personal inom skolan som leds av den administrativa chefen. I denna arbetsgrupp ingår även personalen i skolans servicegrupp samt utbildningsledare och handläggare. Din kompetens: Du har som lägst gymnasieutbildning och erfarenhet av administrativt arbete. Har du även vidare utbildning inom ekonomi eller administration är det meriterande. Att arbeta med datorer som arbetsredskap är en självklarhet för dig, du har god IT-vana och lätt för att tillägna dig olika system. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i de IT-system som finns inom Jönköpings kommuns utbildningsförvaltning (Tieto Education, Novaschem, Skola 24, Visma ekonomisystem och fakturahantering, Visma personalsystem). Då du kommer att ha en central serviceroll i vårt bemötande av såväl elever, personal, besökare och i viss mån vårdnadshavare bör du vara serviceinriktad och utåtriktad, tycka om att skapa kontakt och underhålla relationer. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. För tjänsten krävs: - God förmåga att arbeta strukturerat i olika IT-miljöer. - Meriterande är tidigare erfarenhet av programmen Novaschem, Visma, Time Care, Tieto education, Time Edit och Vklass. Vad erbjuder vi? • En trygg anställning • Flexibelt och varierande arbete • Gratis gym på skolan • Betald semester från första anställningsåret • Semesterväxling Bra att veta Tjänsten är ett tidsbegränsat vikariat, med chans till förlängning. Intervjuer kommer att genomföras 18- och 19 maj. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Tänk på att skollagen kräver att samtliga medarbetare visar upp ett utdrag ur belastningsregistret och handläggningstiden för detta dokument kan vara lång. Du hittar ansökan om belastningsregister här (https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/). Vill du veta mer? Administrativchef: Åke Andersson, 036-106289, mail: [email protected] Fackliga organisationer: http://www.jonkoping.se/fackligaubf Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Jönköpings kommun
Hemsida: http://www.jonkoping.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Löneadministratör till Örebro

Arbetsgivare / Ort: Specialpedagogiska Skolmyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet. Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Vi söker en löneadministratör till Personalenheten, med placering vid något av de kontor där Personalenheten har sina medarbetare, det vill säga Örebro, Härnösand, Göteborg eller Vänersborg. Personalenheten är organiserad i en HR-grupp samt en lönegrupp och ingår i myndighetens verksamhetsområde Stöd och styrning. Enheten är en stödfunktion till myndighetens chefer och arbetar med alla delar inom HR-området, exempelvis arbetsrätt och avtalstolkning, arbetsmiljö, lika rättigheter och möjligheter, rekrytering, strategisk kompetensförsörjning, statistik och löneadministration. Enheten består av HR-specialister, löneadministratörer, samordnare, verksamhetsansvarig lön, biträdande personalchef samt en personalchef. Enhetens medarbetare är i huvudsak placerade i Örebro och Härnösand Då myndigheten finns inom stora delar av landet ingår resor i arbetet. Vi använder samtidigt verktyg som Zoom och Skype för arbete och möten på distans. Arbete utförs under sedvanliga kontorstider måndag till och med fredag, med flextidsavtal. ARBETSUPPGIFTER Som löneadministratör hos oss är du ett konsultativt stöd till våra chefer. Arbetet innebär i huvudsak att registrera och kontrollera lönehändelser i lönesystemet UBW (tidigare Agresso), stödja myndighetens lokala administratörer i frågor som gäller löneadministration samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter med koppling till löne- och personaladministration. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: - utbildning på gymnasienivå eller likvärdig utbildning. - minst ett års erfarenhet av statlig löneadministration. Det är meriterande om du har: - utbildning inom området lön- och personaladministration. - universitet eller högskoleutbildning som är relevant för anställningen. Som person är du både självständig och har förmåga att jobba som en del i ett team. Du har en positiv inställning till förändringar och förmåga att ta ansvar och egna initiativ. Det är viktigt att du är van vid och tycker om att arbeta med ett konsultativt förhållningssätt. Du är noggrann och har en god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal, alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska. Du ska vara öppen och driven i att utveckla arbetsmetoder och arbetsformer. Lönegruppen befinner sig i ett utvecklingsskede och där ditt bidrag kommer att vara viktigt. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet. Vi vill att du i ditt personliga brev beskriver på vilket sätt du uppfyller kvalifikationskraven och vad du kan bidra med. ÖVRIGT Provanställning tillämpas Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Löneadministratör

Arbetsgivare / Ort: Ideella fören Fören Betaniahemmet med företagsna / ASKIM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet

Föreningen Betaniahemmet är en ideell och icke vinstdrivande förening. Föreningen har funnits sedan 1905 och erbjuder boende och daglig verksamhet till personer inom målgruppen i LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Vi har 12 gruppbostäder och 6 dagliga verksamheter. Våra verksamheter är belägna i Askim, Västra Frölunda, Mölndal, Kållered och Mölnlycke.

Förening har en styrelse och en verksamhetschef som är yttersta beslutsfattare. Vi är ett medelstort företag med totalt åtta enhetschefer, elva habiliteringsledare och åtta personer på den administrativa enheten. På våra dagliga verksamheter och gruppbostäder arbetar totalt cirka 250 anställda. Vi har också ett stort antal behovsanställda som arbetar vid ordinarie personals frånvaro.

Du kommer organisatoriskt tillhöra föreningens administrativa enhet och vara direkt underställd verksamhetschef. Arbetsplatsen är förlagd i Askim, med goda förbindelser med buss men även lätt att parkera precis i anslutning till arbetsplatsen.

OM TJÄNSTEN

Du kommer främst att arbeta med tre områden; lönehantering, schemaplanering och stöd/service till föreningens chefer och medarbetare.

Lönehantering

I dagsläget outsourcar vi lönehanteringen men vi kommer att under hösten ta tillbaka ansvaret för all lönehanteringen. Vi söker därför en medarbetare som har kompetens om våra kollektivavtal (AB 20 och HÖK 20) och som har dokumenterad erfarenhet av lönehantering inom vårt avtalsområde. Totalt är det ca 350 löner per månad som ska hanteras av teamet. Vi arbetar idag med SoftOne som är vårt IT stöd för tid- och bemanning och lön. Målet är att föreningen varje månad ska betala ut rätt löner, till rätt personer och i rätt tid.

Schemaplanering

Du kommer också att, utifrån enhetschefernas beställning och resursbehov, lägga scheman för personal. Vi söker därför dig som vill utveckla och driva processen kring schemaplanering. Du ska tycka det är roligt med schemaplanering och ha kunskap om de lagar och regler som finns kopplat till detta.

Stöd och service

Du kommer att tillsammans med cheferna ansvara för och bevaka vikariat, långtidssjukfrånvaro och andra tjänstledigheter. Du kommer också att ge stöd till cheferna med justeringar i tidsregistreringssystemet.

ARBETSUPPGIFTER

Som löneadministratör hos oss kommer du att ha en betydande roll och tillsammans med ditt team och självständigt ansvara för;

- Dagligt arbete med löneadministration

- Anställningsavtal

- Semesterberäkningar

- Arbetsgivarintyg, inkomstuppgifter mm.

- Kontakt med myndigheter och arbetslöshetskassor

- Pensionsrapportering till KPA och arbeta med statistik till SCB.

- Support till enhetschefer och medarbetare i lönerelaterade frågor.

- Avtalstolkning

- Schemaplanering

- Lägga in beslutade scheman i vårt bemanningssystem SoftOne.

- Utbilda nyanställda i vårt bemanningssystem SoftOne.

- Uppdatera information i vår chef och medarbetarportal Drafit.

OM DIG

Som person vill vi att du är noggrann och strukturerad, driven och positiv. Vi vill att du är med och bidrar till att vi har en arbetsplats med hög trivsel och ett gott arbetsklimat.

Du trivs med att jobba på en arbetsplats där du har möjlighet att få ta stort ansvar och med möjlighet att få arbeta med arbetsuppgifter som över tid kan variera i både omfattning och tempo.

Vi vill att du ser flexibilitet som en av dina styrkor då det behövs i vår organisation.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig med relevant eftergymnasial utbildning och med lång erfarenhet av löneadministration. Du har god förståelse för hela löneprocessen och har erfarenhet av att arbeta i lönesystem.

Du ska ha god kännedom om AB 20 och HÖK 20

Du har kunskap om schemaplanering för dygnet runt verksamhet. Du har kunskap om arbetstidslagen och andra regler som finns gällande scheman.

Du ska ha god vana att arbeta i olika IT system och även att ha lätt för att lära dig nya.

Kunskap om excel är önskvärt.

Våra dagliga samtal ställer krav på att du har lätt att formulera dig i tal och skrift på svenska.

Innan anställning ska ett utdrag från belastningsregistret uppvisas.

Vi tillämpar löpande urval och kallar kontinuerligt till intervju – så varmt välkommen med din ansökan redan idag.

Arbetsgivare
Ideella fören Fören Betaniahemmet med företagsna
Lekullevägen 6A
43623 ASKIM
Hemsida: www.askimsviken.com
Ansökan
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Time Analyst

Arbetsgivare / Ort: Astrazeneca AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 May (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
At AstraZeneca, we believe in the potential of our people and we make the most of your skills and passion by actively supporting you to see what you can achieve no matter where you start with us! One of our Time Analysts will be on leave for a year, which offers a great opportunity for you with Payroll & Time background and curiosity to broaden your experience in this temporary contract. You will be a part of the People Services team Sweden and join the phenomenal group of Payroll & Time professionals located in Södertälje and Gothenburg. You will be working together with all areas of HR (HRBP´s, specialist groups and generalists/advisors) to make the HR Operating model come to life. The People Services is part of the global AstraZeneca HR function, who is responsible for an effective and efficient HR service delivery. The HR services are delivered through a mixed model with both inhouse, outsourced and offshored teams. The more complex transactions and demand organization are retained within AstraZeneca Sweden. As the HR function, we are vital in making AZ a Great Place to Work by supporting our managers to be the best managers they can be and as such engage, motivate, challenge and coach their employees to deliver with a smile on their faces! The role can be based in either Södertälje or Gothenburg. What you´ll do This position sits within the Payroll & Time team, part of the People Services organization. You will work with internal colleagues within HR and IT to ensure time data accuracy in Payroll. You will be responsible for data controls and raise issues to managers or ensures updates of data. It is an essential part of the job to work pro-actively in finding and fixing potential errors in time for Payroll run as well as through training and support documents to ensure all users and HR are educated to perform their responsibilities. The job is highly collaborative, with internal partners both locally in Sweden and at our regional service centers. You will work closely with two other Time analysts to e.g. build and handle schedules, create CR´s and continuously improve our processes and ways of working. Accountabilities: * Ensure maintenance of time systems Timecare and Workday Time * Manage the interface of data from time system in Workday * Resolve HR queries and issues in respect of Payroll and Time & Attendance * System administration for Workday Time and other time systems * Daily operationell tasks Within HR and at AstraZeneca, we continuously try to simplify and improve our ways of working. We are constantly working with effectiveness and have a high customer focus. A natural part of the job is to reviews HR policies and processes, identifying areas for improvement and make recommendations for change to the process owner. If you are having a "can do" attitude, strong collaboration skills and openness to constant change you will perform and thrive in this role. Desirable skills & experience * Extensive Payroll/Time experience that has given robust knowledge of legislation, policies, processes, data and systems related to Payroll & Time. * End to end knowledge of time processes including Payroll. * Practical experience providing general HR advice via face to face, e-mail or telephone * Experience working in a customer service environment and of having worked in a technology-driven environment. * Demonstrated ability to maintain highly confidential information * Flexible and ability to change according to business needs * Demonstrated ability to use Microsoft Office products (Word, Excel, Outlook, PowerPoint, SharePoint, etc.) * Fluent spoken and written in English and Swedish * Previous experience working with Timecare and Workday Time * Work with improvement and streamline processes. * Data analytics and good excel knowledge * Good knowledge and experience related to vacation handling Why AstraZeneca? At AstraZeneca when we see an opportunity for change, we seize it and make it happen, because any opportunity no matter how small, can be the start of something big. Delivering life-changing medicines is about being entrepreneurial - finding those moments and recognising their potential. Join us on our journey of building a new kind of organisation to reset expectations of what a bio-pharmaceutical company can be. This means we're opening new ways to work, pioneering cutting edge methods and bringing unexpected teams together. So, what's next? * Are you ready to bring new insights and fresh thinking to the table? Forward-thinking?! We have one seat available, and we hope it's yours. Where can I find out more? Our Social Media Follow AstraZeneca on LinkedIn https://www.linkedin.com/company/1603/ Follow AstraZeneca on Facebook https://www.facebook.com/astrazenecacareers/ Follow AstraZeneca on Instagram https://www.instagram.com/astrazeneca_careers/?hl=en
Arbetsgivare
Astrazeneca AB
Ansökan
Ansök senast 13 May (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.