På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Distributionsadministratör
Spela filmen

Distributionsadministratör

Distributionsadministratör kan också kallas för transportadministratör eller för orderbehandlare.

Yrkesrollen som Distributionsadministratör innebär att ombesörja leveranser till konsument-, proffs- och industrikunder genom att se till att korrekta orders, godstransporter, dokument och datafiler går från distributionscentrat till rätt kund/intressent i rätt tid.

Som Distributionsadministratör är man ansvarig för att de dokument som utfärdas är korrekta i enlighet med interna rutiner och lagkrav. Att vara distributionsadministratör betyder, med andra ord, att ta stort ansvar för att serva kunderna. 

Arbetsuppgifterna består vanligtvis av:

  • Godsmottagning
  • Transportsamordning
  • Säkerställa korrekta transporter från distributionscentret
  • Säkerställa och sända korrekta tullhandlingar
  • Kontrollera att samtliga order är korrekt återrapporterade och klara för fakturering
  • Hantering av kontanta efterkrav i transportsystemet
  • Svara på inkommande frågor och ärenden
  • Returhantering och Pallhantering
  • Arkivering av transportdokument
  • Kontinuerlig kontakt med kunder
  • Rapportera och åtgärda avvikelser när så krävs
  • Vid behov ta fram instruktioner
  • Bidra till en god arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat genom att följa rutiner, genomföra förbättringar, hålla god ordning och rapportera in brister

Utbildning

Gymnasiekompetens är ett kunskapskrav vid nyanställning, helst examensbevis från "Inriktning mot Logistik" eller motsvarande utbildning. Har man grundutbildning inom Farligt gods, Brandfarliga varor, Lastsäkring och/eller godkänd truckutbildning är det mycket meriterande. 

Du kan läsa mer om de olika meriterande inriktningarna på Gymnasieguiden.se / Fordonsprogrammet och för bredare kompetens finns det många meriterande utbildningar att hitta på yhguiden.se

Körkort B kan ställas som ett krav. Om det inte ställs som ett krav, är det en stor merit.

Personliga egenskaper

Att arbeta som distributionsadministratör innebär att vara en god "lagspelare" som visar ödmjukhet och respekt mot sina kollegor, företaget och de gemensamma spelreglerna, tar ansvar för en god kommunikation och relation med kollegor, kunder och externa samarbetspartners. Rollen kräver dessutom ett eget driv, planeringsförmåga och lösningsorientering så att god kvalitet säkerställs.

Det är också mycket viktigt att man är noggrann och strukturerad eftersom det är av största vikt att kunders beställningar blir rätt.

Distributionsadministratörer hanterar varor som vanligtvis är märkta med långa sifferkombinationer och därmed krävs det fokus och bra öga för detaljer.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

170 Lediga jobb

Produktionsadministratör till Holtab AB i Tingsryd

Arbetsgivare / Ort: Empleo Växjö AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Orderadministratör

Om jobbet
Till Holtab AB i Tingsryd söker vi en noggrann och ansvarsfull produktionsadministratör inom Division Produkt!

Tjänsten innefattar en bredd av arbetsuppgifter inom administration och support till produktionsplaneringen innehållande:  
 
  • Produktionsplanering och orderhantering kopplat till kundunika tillverkningsorder
  • Framtagning av produktionsunderlag och hantering av dokumentation
  • Materialavverkning och avslutning av produktionsorder som underlag för leverans och fakturering
  • Intern informationsspridning; såväl muntlig, skriftlig samt via digitala stödsystem
Rollen är som klippt och skuren för dig som har grundläggande tekniskt intresse, god logisk förmåga och mår bra av att ge service till den interna organisationen. Är du en duktig administratör med gott siffersinne så kanske det är just denna roll som blir din nästa utmaning?

Din profil
Vi söker dig med fullgjord gymnasial utbildning och med goda administrativa kunskaper. Vi ser gärna att du kommer från tillverkningsindustrin och är van att arbeta strukturerat. För att lyckas i rollen har du ett gott siffersinne och är duktig på att skapa ordning och struktur.

Med fördel har du erfarenhet av affärssystem (gärna Navision) och är en van användare av Officepaketet. Att arbeta med digitala möten och verktyg ser du som en självklarhet. Du talar och skriver flytande svenska och engelska och är en god kommunikatör såväl internt som externt. Vi ser gärna att du har körkort och tillgång till egen bil.

Som person är du ansvarsfull, driven och självgående. Du är uthållig, målfokuserad och van att prioritera samt är genuint intresserad av att vara med och bidra till Holtabs fortsatta utveckling och tillväxt!

Uppdraget kan bli långsiktigt och inleds med en behovsanställning via Empleo Växjö AB, för rätt person kan tjänsten komma att övergå i en tillsvidareanställning direkt hos vår kund.

Vi rekryterar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.
Du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Du ansöker direkt på empleo.se

Uppstart: Omgående och minst sex månader.
Ort/Placering: Tingsryd.  
Omfattning: Heltid.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas.
Arbetsgivare
Empleo Växjö AB
Hemsida: www.holtab.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Produktionsadministratör till Holtab AB i Tingsryd

Arbetsgivare / Ort: Empleo Växjö AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Orderadministratör

Om jobbet
Till Holtab AB i Tingsryd söker vi en noggrann och ansvarsfull produktionsadministratör inom Division Produkt!

Tjänsten innefattar en bredd av arbetsuppgifter inom administration och support till produktionsplaneringen innehållande:  
 
  • Produktionsplanering och orderhantering kopplat till kundunika tillverkningsorder
  • Framtagning av produktionsunderlag och hantering av dokumentation
  • Materialavverkning och avslutning av produktionsorder som underlag för leverans och fakturering
  • Intern informationsspridning; såväl muntlig, skriftlig samt via digitala stödsystem
Rollen är som klippt och skuren för dig som har grundläggande tekniskt intresse, god logisk förmåga och mår bra av att ge service till den interna organisationen. Är du en duktig administratör med gott siffersinne så kanske det är just denna roll som blir din nästa utmaning?

Din profil
Vi söker dig med fullgjord gymnasial utbildning och med goda administrativa kunskaper. Vi ser gärna att du kommer från tillverkningsindustrin och är van att arbeta strukturerat. För att lyckas i rollen har du ett gott siffersinne och är duktig på att skapa ordning och struktur.

Med fördel har du erfarenhet av affärssystem (gärna Navision) och är en van användare av Officepaketet. Att arbeta med digitala möten och verktyg ser du som en självklarhet. Du talar och skriver flytande svenska och engelska och är en god kommunikatör såväl internt som externt. Vi ser gärna att du har körkort och tillgång till egen bil.

Som person är du ansvarsfull, driven och självgående. Du är uthållig, målfokuserad och van att prioritera samt är genuint intresserad av att vara med och bidra till Holtabs fortsatta utveckling och tillväxt!

Uppdraget kan bli långsiktigt och inleds med en behovsanställning via Empleo Växjö AB, för rätt person kan tjänsten komma att övergå i en tillsvidareanställning direkt hos vår kund.

Vi rekryterar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.
Du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Du ansöker direkt på empleo.se

Uppstart: Omgående och minst sex månader.
Ort/Placering: Tingsryd.  
Omfattning: Heltid.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas.
Arbetsgivare
Empleo Växjö AB
Hemsida: www.holtab.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Er du på jakt etter deltidsjobb på lager i Oslo?

Arbetsgivare / Ort: Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 2 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-06-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Terminalarbetare

Om jobbet
På vegne av vår kunde ser vi etter deg som ønsker å jobbe på lager i Oslo med plukk av varer. Vi ser etter deg som kan jobbe et par ganger i uka, og har mulighet til oppstart senest 1. juli. Er du klar for nye utfordringer på lager? Arbeidsoppgaver: - Plukk og pakk - Varemottak, rydde og holde orden - Behandling av ordre og varer - Forefallende lageroppgaver Du vil arbeide minimum to ganger i uka. Arbeidstidene vil være kl 07.00 - 15.00. Mandag og fredag er ofte dager med størst behov. Oppstart er omgående. Du vil bli ansatt hos StudentConsulting og utleid til vår kunde. Intervjuer vil bli holdt fortløpende med aktuelle kandidater, så legg inn din søknad i dag. Din profil Kvalifikasjoner: - Truckførerbevis T1 - Erfaring fra lager er en fordel - Kunnskap om kamera og tilbehør er en fordel - Du er arbeidsom og engasjert - Du er motivert - Du er effektiv og nøyaktig Om företaget Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi rekryterat över 11 000 personer det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.se
Arbetsgivare
Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Hemsida: www.studentconsulting.com
Ansökan
Ansök senast 2 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Terminalmedarbetare

Arbetsgivare / Ort: Scan Global Logistics AB / HELSINGBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 2 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-07-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Terminalarbetare

Om jobbet

Medarbetare till vår Terminal

Scan Global Logistics är en global fullservicelogistikleverantör, som erbjuder okomplicerad logistik genom skräddarsydda lösningar gjord av skickliga specialister, stolta problemlösare och passionerade entreprenörer. Vi är en global leverantör med huvudkontor i Norden och närvaro på alla kontinenter. Koncernen har egna kontor i 26 länder och närvaro på ytterligare 100 marknader genom partners och agenter. I Sverige har koncernen kontor i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Norrköping, Malmö och Trelleborg. Vill du vara med och erbjuda logistiklösningar till våra kunder? Vi söker nu till vår verksamhet i Helsingborg en:

Terminalmedarbetare

Om du är en engagerad och driven terminalmedarbetare, så ska du läsa vidare. Scan Global Logistics är nu i en expansiv fas och hos oss får du chansen att vara med i en spännande tid, då vi snart flyttar till nybyggda lokaler på Ättekulla. Vi investerar både i större lokaler och effektivare IT-system för att fortsätta överträffa våra kunders förväntningar samt möjliggöra fortsatt expansion.

Vi erbjuder dig en bred roll inom terminalarbete, där du blir en i teamet som arbetar tillsammans. Arbetet innebär bl a att:

· Lastning och lossning av bil

· Stuffning och lossning av container

· Orderplockning, sortering och packning av pall

· Orderregistrering i IT-system och hantering av bokningar av plock och transport

· Direktkontakt med kunder om orderförfrågningar

Din bakgrund

Till denna roll söker vi dig som känner dig lika bekväm i trucken som framför datorn. Du har flera års erfarenhet av liknande roll samt truckkort för motviktstruck, ledstaplare och skjutstativtruck. Du har minst en gymnasieexamen.

Som person är du noggrann, driftig och har ett pragmatiskt arbetssätt. En av våra framgångsfaktorer är att tillhandahålla en hög servicenivå till våra kunder, vilket ställer stora krav på att du är strukturerad i ditt arbete. För att du ska trivas i teamet är det viktigt att du är lösningsfokuserad, gillar att samarbeta och är en lagspelare. Du besitter även en god kommunikativ förmåga och har goda kunskaper, både muntligt och skriftligt, i svenska och engelska.


I SGL är vår viktigaste tillgång våra medarbetare, varför vi har ett starkt fokus på den enskilda medarbetarens utveckling och välbefinnande. Vi arbetar för att främja en kultur där "respekt, integritet, entreprenörskap och kul" är en del av vår gemensamma vardag och utgör vårt DNA. Det är viktigt för oss att du på ett naturligt sätt tar rollen som ambassadör för detta. Vi erbjuder dig en roll i ett dynamiskt företag där du kommer att bli en viktig del av den fortsatta utvecklingen. För att du ska trivas i rollen bör du vara en god relationsskapare, lösningsfokuserad och har en ”can-do-attityd”.


Om Scan Global:

Hos Scan Global Logistics är varje person en möjlighet att frigöra potential. Genom att föra mänsklig inställning till alla, överallt, gör vi världen lite mindre komplicerat. Kärnan i vårt DNA är en ”kan-göra-attityd” och viljan att alltid gå en extra mil för att hitta rätt logistiklösning, vare sig på väg, järnväg, hav, luft eller andra transportsätt. Vår kultur bygger på våra fyra dygder: respekt, integritet, entreprenörskap och kul. Om du vill vara med i våra team av skickliga specialister, passionerade entreprenörer och stolta problemlösare som lever för att ta bort komplexiteten för våra kunder, du är välkommen att ansöka om en av våra lediga tjänster.

Arbetsgivare
Scan Global Logistics AB
Blockgatan 8
25464 HELSINGBORG
Hemsida: www.scangl.com
Ansökan
Ansök senast 2 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Social säljsupport/administratör med start efter sommaren

Arbetsgivare / Ort: Jovi Konsult AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 3 augusti (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Orderadministratör

Om jobbet
Vill du bli en del av ett härligt team, och en viktig pusselbit i ett framgångsrikt företag? Trivs du med administration och support? Perfekt, då vill vi höra från dig! Dina arbetsuppgifter Som säljsupport har du, förutom ditt goa team, din dator som bästa kompis. Du ska; - Hantera offerter efter förfrågan från säljare - Administrera ordrar - Korrigera och rapportera i CRM-systemet (baserat på Microsoft Dynamics) - Enklare fakturering (kommer bli SAP så småningom) Du kommer att bli en viktig del av ett fantastiskt team med fin sammanhållning och du bidrar gärna till gemenskapen. Tjänsten är en provanställning på 6 månader hos oss på Jovi, detta uppdrag är preliminärt till augusti 2022 men kan eventuellt bli förlängt. Arbetstiderna är dagtid måndag- fredag och planderad start är i september. Din bakgrund Troligtvis har du en bakgrund inom kundtjänst, sälj, administration, support eller liknande. Du är en van administratör och trivs med att arbeta framför datorn hela dagarna. Du behöver känna dig trygg i officeprogrammen Word, Excel och Outlook och ha goda kunskaper i engelska. Ytterligare ett nordiskt språk (framförallt danska) är alltid plus men inte ett krav. Tempot är högt så prioriteringsförmåga och stresstålighet är ett måste. Du har ett flexibelt förhållningssätt och god anpassningsförmåga när förutsättningarna ändras. Som person är du noggrann och du har en vilja att lära dig nya saker. Vi kommer att kalla in sökande löpande och ha intervjuer med DMG MORI i slutet av sommaren. Välkommen med din ansökan redan idag (så kan du sola, bada och kolla fotbolls-EM i lugn och ro sedan!) Om företaget DMG MORI erbjuder produktionslösningar för skärande bearbetning, laserbearbetning, additiv tillverkning samt digitala lösningar för verkstadsproduktion. De finns representerade i hela världen med 154 lokala sälj- och servicebolag och 14 fabriker som tillverkar produktionsutrustning. Det svenska huvudkontoret hittar du i Västra Frölunda utanför Göteborg. Säljare, servicetekniker samt applikationstekniker är spridda i hela Sverige och utgår hemifrån. Deras lokala serviceorganisation omfattar ca. 25 personer där merparten är resande servicetekniker.Totalt i Sverige och Norge är de ca. 50 personer. Läs mer på https://se.dmgmori.com/. Om oss På Jovi har vi en samlad erfarenhet om 35 år av uthyrning av personal. Vår styrka är våra medarbetare och våra härliga konsulter är en stor del av vår framgång. Vi vill vara bemanningsföretaget med mer närhet, tillgänglighet och hjärta och vi är övertygade om att det är en anledning till att vi nu har fantastiskt nöjda kunder inom diverse branscher i Göteborg och hela Västra Götaland.
Arbetsgivare
Jovi Konsult AB
Hemsida: https://www.jovikonsult.se
Ansökan
Ansök senast 3 augusti (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.