På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Distributionsadministratör
Spela filmen

Distributionsadministratör

Distributionsadministratör kan också kallas för transportadministratör eller för orderbehandlare.

Yrkesrollen som Distributionsadministratör innebär att ombesörja leveranser till konsument-, proffs- och industrikunder genom att se till att korrekta orders, godstransporter, dokument och datafiler går från distributionscentrat till rätt kund/intressent i rätt tid.

Som Distributionsadministratör är man ansvarig för att de dokument som utfärdas är korrekta i enlighet med interna rutiner och lagkrav. Att vara distributionsadministratör betyder, med andra ord, att ta stort ansvar för att serva kunderna. 

Arbetsuppgifterna består vanligtvis av:

  • Godsmottagning
  • Transportsamordning
  • Säkerställa korrekta transporter från distributionscentret
  • Säkerställa och sända korrekta tullhandlingar
  • Kontrollera att samtliga order är korrekt återrapporterade och klara för fakturering
  • Hantering av kontanta efterkrav i transportsystemet
  • Svara på inkommande frågor och ärenden
  • Returhantering och Pallhantering
  • Arkivering av transportdokument
  • Kontinuerlig kontakt med kunder
  • Rapportera och åtgärda avvikelser när så krävs
  • Vid behov ta fram instruktioner
  • Bidra till en god arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat genom att följa rutiner, genomföra förbättringar, hålla god ordning och rapportera in brister

Utbildning

Gymnasiekompetens är ett kunskapskrav vid nyanställning, helst examensbevis från "Inriktning mot Logistik" eller motsvarande utbildning. Har man grundutbildning inom Farligt gods, Brandfarliga varor, Lastsäkring och/eller godkänd truckutbildning är det mycket meriterande. 

Du kan läsa mer om de olika meriterande inriktningarna på Gymnasieguiden.se / Fordonsprogrammet och för bredare kompetens finns det många meriterande utbildningar att hitta på yhguiden.se

Körkort B kan ställas som ett krav. Om det inte ställs som ett krav, är det en stor merit.

Personliga egenskaper

Att arbeta som distributionsadministratör innebär att vara en god "lagspelare" som visar ödmjukhet och respekt mot sina kollegor, företaget och de gemensamma spelreglerna, tar ansvar för en god kommunikation och relation med kollegor, kunder och externa samarbetspartners. Rollen kräver dessutom ett eget driv, planeringsförmåga och lösningsorientering så att god kvalitet säkerställs.

Det är också mycket viktigt att man är noggrann och strukturerad eftersom det är av största vikt att kunders beställningar blir rätt.

Distributionsadministratörer hanterar varor som vanligtvis är märkta med långa sifferkombinationer och därmed krävs det fokus och bra öga för detaljer.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

242 Lediga jobb

Terminalarbetare 50%

Arbetsgivare / Ort: Bring Parcels AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Terminalarbetare

Om jobbet
Är du en ansvarsfull och kunnig terminalarbetare som tycker att logistik är spännande? Då har du chansen att få vara med och arbeta vid vår terminal i Uddevalla. Bli en av oss! På Bring tar alla medarbetare ansvar och förstår hur deras arbete bidrar till kundnöjdhet. Tillsammans arbetar vi med fokus på kundens behov, kvalitet i alla led och en tillmötesgående framtoning, tre fokusområden som kräver engagerade och kunniga medarbetare. Här är de personliga egenskaperna viktiga, du kommer få all utbildning som behövs av oss. Du kommer ingå i ett team av tre personer som varje dag skapar goda förutsättningar till de som ska leverera vårt gods. Huvudsakliga arbetsuppgifter Godshantering Avvikelseregistrering och scanning Mycket samarbete i team Administrativt arbete mejl och rapportering Vara behjälplig i trafikledning Vi söker dig som känner igen dig i följande beskrivning Formella krav Erfarenhet av arbete i terminal. Bilkörkort och tillgång till egen bil. Truckkort A2-4, B1-2. Du behöver kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. God datorvana och goda kunskaper i Office-paketet (framförallt Excel och Outlook). Personliga egenskaper God samarbetsförmåga och en positiv attityd till förändringar. Teamplayer som ställer upp och tar ansvar. Lösningsorienterad, motiverad och driven. Stresstålig och tidvis kunna arbeta i högt tempo. Sist, men absolut inte minst, delar du våra värderingar; att vilja mer, att ta ansvaroch att spela för laget. Vårt erbjudande Ett arbete i en expansiv koncern som sätter hälsa, miljö och säkerhet högt på agendan och där det finns goda möjligheter till personlig utveckling. Vi är en utmanare i en bransch som befinner sig i kraftig utveckling och förändring. Det gör att vi som koncern ständigt behöver förbättra och anpassa oss efter nya utmaningar, önskemål och krav som ställs på oss – varje dag. Genom att ta ansvar, spela för laget och ständigt vilja mer, jobbar vi hårt för att göra vardagen enklare och världen mindre för våra kunder. Det är det som präglar oss i vårt dagliga arbete och vår arbetskultur. Omfattning och placering Tjänsten är på 50% och arbetstiderna är mån-fre 04.00-08.00 med möjlighet till utökning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering: Uddevalla. Skicka in din ansökan redan idag! Bring fokuserar på personlig mångfald som en naturlig spegling av hur samhället ser ut. Vi genomför ett löpande urval i rekryteringen och uppmanar därför kvalificerade personer att ansöka direkt. OBS! Vi tar inte emot några ansökningar via mail. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Carola Sjökvist via e-post: [email protected] alternativt tel: 072-995 82 81 Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Denise Cetin via e-post: [email protected] Vi ser fram emot att höra ifrån dig!
Arbetsgivare
Bring Parcels AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Extrajobba som terminalarbetare nattetid!

Arbetsgivare / Ort: Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Terminalarbetare

Om jobbet
Söker du ett extrajobb vid sidan av dina studier? Är du intresserad av att jobba på terminal nattetid? Kan du jobba i höst? Då kan vi ha jobbet för dig! Vi söker dig som studerar eller har annan huvudsaklig sysselsättning på minst 50 % till vår kund i Jönköping på Torsvik. Vi söker dig som vill komplettera vårt team hos en av våra största kunder i Jönköping. Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av paketsortering, men även andra arbetsuppgifter såsom lastning förekommer. Arbetstiderna är söndag- torsdag och vanligen kl. 22:00-05:00, uppdraget förväntas pågå tillsvidare. Tjänsten innebär att du kommer vara anställd som konsult hos StudentConsulting, men arbetet kommer vara förlagt ute hos vår kund. Du har möjlighet att påverka dagarna du vill jobba, då du själv lägger din tillgänglighet i vårt system för att kunna kombinera dina studier eller annan huvudsaklig syssla. Vi ser att du kan jobba minst 2 pass i veckan under terminerna & upp till heltid under lov. Låter detta intressant? Tveka då inte, utan anmäl ditt intresse redan idag! Vi jobbar med löpande intervjuer samt urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum. Din profil Vi söker dig som är flexibel, positiv och arbetsvillig. Du är inte rädd för att ta i när och där det behövs. Arbetet är periodvis tungt, varför du bör ha en god fysik. Då arbetsbelastningen kan variera är det viktigt att du kan hålla ett högt arbetstempo. Det är ett krav att du studerar på minst 50 % och att du kan jobba minst två pass i veckan under terminerna & upp till heltid under lov. Vidare ska du kunna hoppa in med kort varsel, samt att du har körkort och tillgång till bil då arbetstiderna varierar. Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före avsatt datum. Låter det intressant? Tveka då inte, utan anmäl ditt intresse redan idag! Om företaget Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi rekryterat över 11 000 personer det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.se
Arbetsgivare
Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Hemsida: www.studentconsulting.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Säsongsvikariat som kvällssorterare - UPS Arlanda

Arbetsgivare / Ort: United Parcel Service Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 11 dagar - upp till 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Terminalarbetare

Om jobbet
UPS (NYSE:UPS) is a global leader in logistics, offering a broad range of solutions including the transportation of packages and freight, the facilitation of international trade, and the deployment of advanced technology to more efficiently manage the world of business. Headquartered in Atlanta, UPS serves more than 220 countries and territories worldwide. The company can be found on the Web at www.UPS.com and its corporate blog can be found at blog.ups.com. To get UPS news direct, visit www.pressroom.ups.com UPS paketcenter i Arlanda söker kvällssorterare till vår högsäsong som sträcker sig mellan början på november till slutet av december. Rollen är på deltid och sträcker sig mellan mitten av november till början av januari. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Arbetsuppgifterna består av sortering, lastning och scanning av paket och dokument. Arbetet sker från tidig eftermiddag till kväll. Kvalifikationer: Vi söker dig som är en glad och positiv lagspelare med stort eget driv. Det är viktigt att du är arbetsvillig och har god fysik eftersom det förekommer tunga lyft. Arbetet sker i högt tempo och det är därför viktigt att du är stresstålig samt van vid att arbeta under tidspress. Då viss dataadministration förekommer är det meriterande om du har god datorvana samt har öga för detaljer. Krav för tjänsten är goda kunskaper i svenska och engelska. B-körkort är ett krav. Då vi är ett säkerhetsklassat företag så kommer vi att begära in utdrag ur belastningsregistret. Om tjänsten: - Måndag-Fredag, 20,5 h/veckan (Måndagar kl. 16:00-21:45, Tisdagar kl. 17:45-21:45, Onsdagar-Fredagar kl. 18:45-21:45). - Tjänsten är en visstidsanställning mellan mitten av november till början av januari. - Lön och villkor enligt Kollektivavtal med Svenska Transportarbetarförbundet. Vi rekryterar löpande, sök därför tjänsten redan idag!
Arbetsgivare
United Parcel Service Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 20 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Order Handler

Arbetsgivare / Ort: Bygghemma Group Nordic AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-05-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Orderadministratör

Om jobbet
Bygghemma.se är Sveriges största onlineaktör inom byggvaror, hem och trädgård. Genom vår onlinebutik, som kompletteras och understöds av flertalet fysiska visningsbutiker och ett omfattande service- och tjänsteutbud, såsom montering och installationer, erbjuder vi ett ledande sortiment från välkända externa och egna varumärken. Vi har huvudkontor i Malmö, med filialkontor i Kalmar och Oskarshamn. Gillar du ansvar och drivs du av att hitta lösningar? Vill du vara med och förbättra köpupplevelsen hos Nordens ledande E-handelsaktör? Då är du kanske personen vi söker! Vi söker nu en initiativrik Order Handler med hög servicekänsla som alltid sätter kunden i fokus. Om tjänsten Som Order Handler ingår i du i Order Management som ansvarar för hela orderprocessen, allt från orderregistrering till fakturering. I rollen som Order Handler hjälper du kunder, kollegor och leverantörer med förändringar och uppföljning av order och inköp. Exempel på arbetsuppgifter; - Besvara kunder och leverantörer via telefon, e-post och chatt - Editering av order - Supportera kollegor i orderfrågor Vi erbjuder Vi erbjuder ett lärorikt och varierande arbete hos en ledande e-handelsaktör i stark tillväxt. Här finns stor potential att utvecklas. Tjänsten är placerad vid vårt kontor i Oskarshamn. Profilen Vi söker dig som är noggrann och har god administrativ förmåga. Vi tror att du tidigare erfarenhet av kundservice och arbetat med administrativa arbetsuppgifter. Du brinner för ett bra kundbemötande och trivs i högt tempo. Låter detta som din typ av utmaning? Vi väntar på att höra ifrån dig, så skicka gärna din ansökan redan idag! Om företaget Bygghemma.se är en del av BHG, den största onlineaktören inom konsumenthandel i Norden, med en nettointänkt på 6,2 Mdkr 2019. Inom BHG ingår över 85 onlinedestinationer, innefattande till exempel: bygghemma.se, trademax.se, chilli.se, furniturebox.se och taloon.com - och över 70 visningsbutiker. BHG är noterat på Nasdaq Stockholm, med tickern BHG. BHG:s e-handelsverksamheter - (http://www.wearebhg.com/) www.wearebhg.com (http://www.wearebhg.com) - har över 1 500 anställda som arbetar tillsammans varje dag för att skapa en optimal köpupplevelse!
Arbetsgivare
Bygghemma Group Nordic AB
Ansökan
Ansök senast 20 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Student till extrajobb som orderadministratör!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Orderadministratör

Om jobbet
Vill du jobba extra i en administrativ roll? Nu finns en fantastiskt möjlighet att jobba som orderadministratör på ett av Sveriges ledande Service Management-företag! Välkommen med din ansökan redan idag! OM TJÄNSTEN Academic Work söker en orderadministratör på deltid till Sodexo. Arbetet sker på vardagar vid behov, vilket gör att arbetsmängden kan variera varje månad. Jobbet passar därför dig med flexibelt studieschema. Det finns stor chans till att arbeta flertalet sammanhängande veckor under sommaren. ARBETSUPPGIFTER Som orderadministratör kommer du att arbeta med att följa upp ordrar och leveranser i Sodexos system. Du kommer att säkerställa att allt stämmer i systemet och följa upp leveranstider. * Registrera och övervaka ordrar * Stämma av att leveranstider och priser stämmer gentemot avtal VI SÖKER DIG SOM * Har god datorvana * Har mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift (Då arbetet utförs på svensla) * Kan ringas in vid behov * Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av en administrativ roll samt arbetat i affärsystemet Visma. Som person är du: * Noggrann * Strukturerad * Ansvarstagande * Självständig Vidare är det bra att du trivs i en roll där du arbetar både självständigt och i samarbete med andra. ÖVRIG INFORMATION * Start: Omgående * Omfattning: Deltid, vid behov * Arbetstider: vardagar 8.00-16.40 * Placering: Bruttovägen, Järfälla, Stockholm Den här rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Sodexos önskemål är att alla samtal och mail kring tjänsten går till Academic Work. Sök tjänsten genom att klicka på Ansök nedan. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa på [email protected] under kontorstid INFORMATION OM FÖRETAGET Sodexo är ett av Sveriges ledande service management företag med över 8 000 medarbetare. De tillhandahåller service för livskvalitet, service som ökar välmående, effektiviserar samt hjälper företag och organisationer att prestera bättre. De erbjuder integrerade servicelösningar inom företag, hälso-och sjukvård, skola och utbildning, försvaret, äldreomsorg, meetings och events.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 20 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.