På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

e-Commerce Manager Spela filmen

e-Commerce Manager

e-Commerce Manager har ansvar för företagets e-handel. Man agerar vanligtvis som en sorts marknadsförare som samtidigt har ansvar för produktuppdatering, digital marknadsföring och orderhantering.

Främsta arbetsuppgifterna brukar bestå av att driva försäljning online samt utveckla de digitala affärerna, bygga marknadsstrategier tillsammans med företagets marketing-konsulter, planera, implementera, optimera samt följa upp digitala kampanjer samt orderhantering.

e-Commerce managers behöver ha omfattande kunskaper inom digital marknadsföring i olika kanaler, framförallt inom sociala medier, ha god kunskap inom e-mail marknadsföring, hur man skapar kampanjer på Facebook, ha ett stort intresse för att utveckla kundkontakter, ha god analytisk förmåga och kreativitet samt gillar att arbeta i team likaväl som självständigt.

För att trivas i och lyckas med yrkesrollen som e-Commerce manager behöver man vara en självgående, prestigelös och ansvarstagande person som gillar att arbeta i en entreprenöriell miljö där det är korta beslutsvägar. Man måste vara flexibel och trivas med varierande arbetsuppgifter där man en dag packar och skickar ut ordrerleveranser till kunder och nästa dag skapar digitala marknadsföringskampanjer.

Visste du att...?

... Handeln står för 11% av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige.
Källa: svenskhandel.se

Länktips

5 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.