På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Speditör
Spela filmen

Speditör

En speditör organiserar transporter, i huvudsak mellan olika länder, men även inrikes. Du utformar offerter och gör en ruttplanering för att frakta godset den effektivaste vägen. För att lyckas i de uppdragen måste du ha viss kunskap om lagar, avtal, transportlösningar och kunna göra kalkyler.

När speditören kontaktas av en kund måste du först skaffa sig kunskap om godsets storlek, värde och när det finns tillgängligt. Därefter bokar du plats för godset hos en transportör och utfärdar de olika dokument som erfordras, till exempel import / export-handlingar och tullhandlingar.

Utbildning

Inom Yrkeshögskolan kan utbildningar inom logistik och transportplanering finnas. Ofta ställs förkunskapskrav om examen från Handels- och administrationsprogrammet från gymnasieskolan eller en motsvarande förberedande grundutbildning från Komvux.

Personliga egenskaper

Att vara noggrann, kunna planera på ett effektivt sätt och komma på nya lösningar är viktigt i arbetet som speditör.

Övrigt

En person med kompetens inom logistik och spedition kan arbeta som Demand supply planner, dvs i en yrkesroll där man kopplar samman kunskap om kunderna och om den kommersiella verksamheten med logistik och IT-lösningar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

547 Lediga jobb

Bilförare

Arbetsgivare / Ort: Malmö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Distributionsförare

Om jobbet
Ref: 20220025 Arbetsuppgifter Vi utökar bemanningen för att kunna leverera den ökade mängden hjälpmedel som ska ut inom avsedd tid. I denna tjänst kommer du att bli en förstärkning inom både transport och på lagret. Som bilförare levererar och hämtar du tillbaka hjälpmedel både på vårdboende och hemma hos privatpersoner. Det kan vara allt från små hjälpmedel till större och tyngre hjälpmedel såsom vårdsäng och lyft. I bostäder som saknar hiss behöver dessa bäras uppför-/nedför trapporna. Du kör en lättare lastbil som kräver B-körkort. På lagret ingår lagerplockning, godsmottagning, mycket kontakt med hjälpmedelsmottagare och hjälpmedelsförskrivare samt andra förekommande arbetsuppgifter på ett lager. På lagret hanteras både nyinköpta hjälpmedel och hjälpmedel som är rekonditionerade och ska återanvändas. Här arbetare du i verksamhetssystemet Sesam, ett system som bl.a. administrerar kundordrar och lager samt ger oss spårbarhet på våra hjälpmedel enligt Medicintekniska direktivet, MDR. Både som bilförare och vid arbetet på lagret är du en viktig del i att säkerställa att våra hjälpmedel är säkra att använda. Kvalifikationer Förutom att kunna arbeta med ovan nämnda arbetsuppgifter lägger vi vikt vid dina personliga egenskaper. Eftersom du har många kontaktytor både internt och externt och representerar Malmö stad, är ett vänligt, professionellt och serviceinriktat bemötande ett krav. Ett av Hjälpmedelscentrums mål är att ge Malmöborna en utmärkt service och ett varmt bemötande. Du behöver därför besitta en utmärkt social kompetens, ha en serviceanda och ha ett varmt människohjärta. För att trivas hos oss bör du gilla och vara bra på att samarbeta och vara flexibel och delaktig i att lösa de problem och utmaningar som uppkommer under dagen. Samtidigt måste du även kunna arbeta självständigt och ha ett eget driv i att få arbetet gjort. Eftersom hjälpmedel är klassade som medicintekniska produkter ställs det stora krav på noggrannhet och god kvalitet i utförandet av arbetsuppgifterna. De formella kraven är att du har som lägst gymnasieutbildning, god datorvana och körkort B (manuellt växlad). Du kommer att ha kundkontakt, varför du behöver kunna uttrycka dig väl på svenska i tal. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbete med hjälpmedel eller vana från att köra leveranser. Om arbetsplatsen Malmö stad ansvarar, i egen regi, för hjälpmedelsförsörjningen avseende kommunala tekniska hjälpmedel till alla Malmöbor över 20 år. Navet i hjälpmedelsförsörjningen är Hjälpmedelscentrum där huvudlager, serviceverkstad, rekonditioneringsavdelning, utprovningslokaler med mera finns. Hjälpmedelscentrum, som ligger under funktionsstödsförvaltningen, finns på Valdemarsro och här arbetar ca 40 medarbetare. I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform:Tillsvidare Omfattning:Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Snarast Övrigt Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.  För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Arbetsgivare
Malmö kommun
Hemsida: https://malmo.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Sjöspeditörer sökes till internationellt bolag!

Arbetsgivare / Ort: Lernia Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Är du en analytisk, självgående och kundfokuserad person som drivs av att få bli en viktig medlem i teamet och att få ta eget ansvar? Vill du vara med och bidra till våra kunders framgångar samtidigt som du har roligt på jobbet? Då kan rollen som Sjöspeditör vara helt rätt för dig. Välkommen med din ansökan! Om tjänsten Vår kund söker nu en sjöspeditör till importavdelningen och en sjöspeditör till exportavdelningen, på heltid i minst sex månader med mycket god chans till förlängning om alla parter är nöjda. I rollen som sjöspeditör kommer du främst att arbeta med leveranskoordinering, tullhantering och fakturering. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innebära att: - Löpande kundkontakt där du ansvarar för att besvara frågor rörande exempelvis priser och leveranstider - Planera, boka, leveransbevaka sändningar - Tullhantering - Fakturering och kontroll av kundfakturor Vem söker vi? Till rollen som Sjöspeditör söker vi framförallt dig som har minst 1-2 års arbetserfarenhet inom relevant område. Utöver det är det en stor fördel om du har studerat sjöfart/logistik på högskola/universitet och har kunskaper i CargoWise. Vidare besitter du flytande språkkunskaper i svenska och engelska. Du är en kommunikativ och lyhörd person som motiveras av att få bli en viktig medlem i teamet och att få ta eget ansvar. Du brinner för att jobba med service och är lyhörd för kundernas önskemål. Vidare är du noggrann, strukturerad och har ett skarpt siffersinne. Information Placeringsort: Göteborg Tjänstgöringsgrad: Heltid Tillträde: Omgående Anställningsform: Sex månaders visstidsanställning med mycket god chans till förlängning Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan! Forma framtiden med oss! Lernia är ett av Sveriges ledande företag inom kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Vi finns över hela landet och har tjänster inom vuxenutbildning, bemanning, rekrytering och omställning. Varje år får 9 000 bemanningskonsulter jobb på Lernia. Som konsult kan du prova på olika roller, dra nynna nytta av din befintliga kompetens eller kanske ta nästa steg i karriären, samtidigt som du har samma trygghet som hos andra företag. Välkommen till Lernia – tillsammans formar vi din framtid! Läs mer på lernia.se.
Arbetsgivare
Lernia Bemanning AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Raw Material Planner to Nouryon in Gothenburg

Arbetsgivare / Ort: Your Talent AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Logistiker

Om jobbet
Nouryon is a global specialty chemicals leader. Markets and consumers worldwide rely on our essential solutions to manufacture everyday products, such as personal care, cleaning goods, paints and coatings, agriculture and food, pharmaceuticals, and building products. Furthermore, the dedication of more than 9,700 employees with a shared commitment to our customers, business growth, safety, sustainability and innovation has resulted in a consistently strong financial performance. We operate in over 80 countries around the world with a portfolio of industry-leading brands. Visit www.nouryon.com for further information. Do you want to be part of making everyday life easier for people around the world? Without seeing it, you meet us every day in your everyday life. We are in your soles, in your mobile and in the newspaper you read. With a common commitment to innovation, sustainability and safety, our employees work daily for a sustainable future. Job Description The EMEA regional raw material planner is responsible for management and maintenance of the supply plan to determine the most efficient source of raw material supply. You will balance customer demand, production and logistics capacities to ensure purchase orders are fulfilled as planned in the Supply Management Review process. You will have responsibility for all eleven Nouryon sites across the EMEA region. You will also determine the stock replenishment strategy and manage the inventory targets for the region by ensuring effective translation of demand inputs (forecast and sales orders) into an achievable plan. The role will focus on increasing the efficiency of the supply chain through targeted replenishment parameters and associated KPIs ensuring product is available to meet the sales plan, while minimizing operational costs. Qualifications To be successful in this position you need a solid understanding of supply chain & business processes and a strong capability to analyze data including cross-reference data validation, trending and forecasting. Communication is also a vital part of the role; working across so many sites, functions and organisations. You have the ability to prioritize and proactively complete projects with little direction with a strong process driven attitude and are results-oriented We also see that you have: • Bachelor’s or Master’s degree in business, Mathematics, Engineering, Supply Chain, or related discipline • Excellent analytical skills, covering forecasting, data validation & trend analysis • Highly proficient in MS Office packages including Excel & SharePoint • Excellent communication skills in English; able to communicate with all functional levels within the business • Experience with SAP, Business Warehouse & Arkieva (or equivalent advanced planning software) is strongly preferred ​​​​​​​Why join us? Are you passionate about sustainability, innovation, safety, and collaboration? Do you want to grow together with a company that is forward-looking and continuously improving how they work? Our employees have ideas on how to build a sustainable future and the drive and passion to realize them. They believe that building long-term relationships and integrity are keys to success. If that describes you, we will gladly make way for your ambitions. We offer you countless career opportunities. From day one we support you with your personal growth, through challenging positions and comprehensive learning and development opportunities, in a dynamic, international, diverse, and proactive working environment. Additional information This is a permanent position on a full-time basis placed in Göteborg and reporting to Business Planning Manager. Application and contact Your Talent manages this recruitment. If you find the role challenging and interesting, please apply through www.yourtalent.se Interviews will be held continuously. If you have any questions regarding this position please contact recruitment consultant Johan Sjöberg 0761-709851, [email protected] or Kristina Wallin Borg 0735-168724, [email protected]
Arbetsgivare
Your Talent AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Operatör lager/logistik

Arbetsgivare / Ort: Industriqompetens Mälardalen AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 27 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-12-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Logistiker

Om jobbet
Vi söker en driven och noggrann operatör med logistikkunskaper till Kärnbränslefabriken i Västerås Kärnteknikindustrin har höga krav på sig vad gäller hantering av material vid bränsleproduktionen. Westinghouse söker nu en driven och noggrann operatör för att förstärka avdelningen. Dina arbetsuppgifter Du kommer främst att arbeta med lastning och lossning av gods med hjälp av både truck, främst motviktstruckar, och travers. Arbetet sker i en noggrant kontrollerad miljö, varför vana med detta är viktigt. Du kommer även att arbeta med logistikhantering varför vana vid datorer är bra. Kan du officepaketets olika program som Excel och Word kommer det underlätta för dig. Viktiga egenskaper och kompetenser för att lyckas Vi söker dig som har vana från industri med körning av truck och travers. Har du kört större truckar upp till 16 ton är det en stor fördel. Det är bra om du har jobbat med SAP. Du måste ha minst B-körkort och truckkort. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och är flexibel då arbetsuppgifterna snabbt kan förändras. Du ska våga ta i om det behövs och inte vara främmande för att prova nya saker. Då mycket av arbetet sker utomhus är det viktigt att kunna vara ute i alla väder oavsett årstid. Som person bör du vara praktiskt lagd, ha god samarbetsförmåga, ha egen drivkraft och vara allmänt säkerhets- och kvalitetsmedveten. Trygghet och säkerhet är högt prioriterat av Westinghouse och det är viktigt att du förstår vikten av detta. Du behöver vara engagerad i ditt arbete med en hög arbetsmoral. För att få rätt kompetens till varje tjänst tillvaratar vi de resurser som finns hos varje individ oavsett kön, ålder, religion, etnicitet, funktionsnedsättning eller sexuell läggning. Vi ser gärna kvinnliga sökande till gruppen då det är en mansdominerad arbetsplats. Om Westinghouse Westinghouse Electric Company är pionjär och världsledande inom kärnkraftsteknologi. Bolaget grundades år 1886 i USA och är idag ett globalt företag med över 10 000 medarbetare i 18 länder. Det svenska bolaget bildades år 1969 som ASEA Atom och integrerades i Westinghouse Electric Company år 2000. Idag har bolaget lång erfarenhet från kärnkraftsbranschen och närmare 1000 medarbetare i Västerås och Täby. Idag levererar den svenska verksamheten kärnbränsle och komponenter samt en bred tjänsteportfölj för både kärnkraftverk i drift samt för reaktorer under avveckling. Läs mer på www.westinghousenuclear.com/sweden
Arbetsgivare
Industriqompetens Mälardalen AB
Ansökan
Ansök senast 27 januari (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Lastbilschaufförer

Arbetsgivare / Ort: JNC Bemanning AB / ESKILSTUNA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 27 januari (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-12-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Distributionsförare

Färdigheter
Krav
  • Yrkeskompetensbevis YKB
  • tung lastbil
  • Truckvana

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Nu söker vi lastbilschaufförer till olika uppdrag.

Om JNC bemanning

Då vår ambition är att arbeta nära våra kunder och vår bemanningspersonal så fokuserar vi på att skapa goda relationer, vi ser att detta har skapat goda förutsättningar till trivsamma arbetsplatser, som konsult ska du känna att du har möjligheter till utveckling, med det jobbar vi med att finna rätt person till rätt plats och följer upp med jämna mellanrum för att ge möjligheter till reflektion.

Som yrkeschaufför behöver du ha:

god fysik

körkort och tillgång till bil

Truckkort

CE behörighet samt YKB

Du behöver vara mål inriktad, stresstålig, självgående och engagerad i att skapa goda förutsättningar för en bra arbetsmiljö.

känner du att du uppfyller kraven så skickar du ditt CV och ett personligt brev till vår kontaktperson.


Tack på förhand.


#jobbjustnu

Arbetsgivare
JNC Bemanning AB
63218 ESKILSTUNA
Ansökan
Ansök senast 27 januari (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.