På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Speditör
Spela filmen

Speditör

En speditör organiserar transporter, i huvudsak mellan olika länder, men även inrikes. Du utformar offerter och gör en ruttplanering för att frakta godset den effektivaste vägen. För att lyckas i de uppdragen måste du ha viss kunskap om lagar, avtal, transportlösningar och kunna göra kalkyler.

När speditören kontaktas av en kund måste du först skaffa sig kunskap om godsets storlek, värde och när det finns tillgängligt. Därefter bokar du plats för godset hos en transportör och utfärdar de olika dokument som erfordras, till exempel import / export-handlingar och tullhandlingar.

Utbildning

Inom Yrkeshögskolan kan utbildningar inom logistik och transportplanering finnas. Ofta ställs förkunskapskrav om examen från Handels- och administrationsprogrammet från gymnasieskolan eller en motsvarande förberedande grundutbildning från Komvux.

Personliga egenskaper

Att vara noggrann, kunna planera på ett effektivt sätt och komma på nya lösningar är viktigt i arbetet som speditör.

Övrigt

En person med kompetens inom logistik och spedition kan arbeta som Demand supply planner, dvs i en yrkesroll där man kopplar samman kunskap om kunderna och om den kommersiella verksamheten med logistik och IT-lösningar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

5 Lediga jobb

Forwarding Assistant till DACHSER i Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Dachser Sweden AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2020-10-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Speditör

Om jobbet

Vill du arbeta i en roll som kombinerar logistik och administration? Om så är fallet kan du vara vår nya speditör! DACHSER Sweden AB är i snabb utveckling och vi söker därför en Forwarding Assistant till vår outboundgrupp i Göteborg.

Jobbet

I rollen som Forwarding Assistant blir du en del av vårt outboundteam som ansvarar för exporttrafik. Gruppen handlägger såväl operativa funktioner samt servicefunktioner - både internt och externt.

I arbetet ingår tullhanteringar (exportdeklarationer och transiteringar), uppföljning av trafik och planering av lastningar och avgångar för linjebilar, hantering av EDI från kunder samt övriga administrativa uppgifter.

En viktig del av tjänsten är att bygga förtroendefulla relationer med både kunder och kollegor, där ni främst har kontakt via telefon och mail. Du rapporterar till vår Operations Manager.

Vem är du?

Vi söker dig som tidigare har arbetat med någon liknande tjänst, gärna inom branschen, där du har fått god förståelse för processer och flöden. Har du dessutom en utbildning inom logistik är det ett plus!

För att lyckas i rollen behöver du ha goda datorkunskaper och kunna kommunicera obehindrat på svenska samt engelska i såväl tal som skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, och som person tror vi att du är välstrukturerad, självgående, har god samarbetsförmåga och en stark känsla för service.

Vidare ser vi att du är en riktig problemlösare som tycker om att lära dig nya saker. Du har ett analytiskt tankesätt och tycker om att arbeta såväl reaktivt som proaktivt. Är du en lagspelare men samtidigt trivs med att ta egna initiativ och arbeta självständigt så kommer du att lyckas och trivas i rollen.

Vi erbjuder

Här välkomnas du till ett härligt gäng med hög teamkänsla där du är delaktig och kan påverka resultaten.

Vi erbjuder alla nya anställda en ordentlig introduktion i DACHSERs nätverkssystem, löpande fortbildning, stöd från kollegor och ledare samt möjligheten att arbeta i ett globalt företag med stark tillväxt på den svenska marknaden där du får unika möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling.

Eftersom vi tycker att mångfald bland medarbetarna är en styrka uppmanar vi alla, oberoende av personlig bakgrund, att söka. Som medarbetare får du bra och flexibla anställningsvillkor inklusive pensionsavtal. Lön efter kvalifikation.

Är du intresserad?

Ytterligare information lämnas av Operations Manager Sören Landt Sivebäk på telefon +46 36-7093403.

Rekryteringsarbetet sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt, dock senast 25 oktober 2020.

DACHSER är ett familjeägt företag som erbjuder transportlogistik, lagerhållning och kundspecifika services. Ett sömlöst transportnät - både i Europa och resten av världen - och helt integrerade IT-system säkerställer intelligenta logistiklösningar jorden runt. Få mer information om DACHSER som arbetsplats på www.dachser.se eller se vår företagsfilm här.

Arbetsgivare
Dachser Sweden AB
Arendals Allé 5
41879 Göteborg
Hemsida: www.dachser.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Speditör sökes till Haegerstrands Shipping & Logistics

Arbetsgivare / Ort: AB P.J. Haegerstrand / GÄVLE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 October (5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Speditör

Om jobbet

Haegerstrands erbjuder alla typer av tjänster i samband med import- och exporttransporter av gods.


Alla kunder tilldelas det team som passar bäst för uppdraget och använder sig av samarbetspartners såsom rederier, terminaler och åkerier för att kunna ge kunderna en personlig och högkvalitativ service.


I rollen som speditör kommer du att arbeta med export och import till kunder i varierad storlek, där du på ett lyhört och affärsmässigt sätt hittar en logistiklösning som passar varje unik kund bäst.

Du administrerar skeppningar och uppdrag enligt arbetsfördelning, tar ägande och ansvar av dina uppdrag samt ser till att kunden får önskad information.

Vidare så har du löpande återkoppling till ansvarig spedition, kontakt med leverantörer så som rederier och åkerier. I arbetsuppgifterna ingår även fakturering och kontering.

Arbetsgruppen består av ett tiotal speditörer. Lagspel är en viktig framgångsfaktor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har några års praktisk erfarenhet inom spedition och/eller logistik. Du har lätt för att kommunicera både i tal och skrift i såväl svenska som engelska samt god vana att arbeta med Office-paketet och Excel.

Du har förmågan att under press arbeta strukturerat och metodiskt med bibehållen helhetssyn. Som person är du självgående, initiativtagande och har lätt för att underhålla relationer.

Urval och intervjuer sker löpande vilket kan komma att innebära att tjänsten blir tillsatt innan sista ansökningsdag. Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper.

Mejla ditt personliga brev och CV till [email protected]

Arbetsgivare
AB P.J. Haegerstrand
STAKETGATAN 15
80127 GÄVLE
Hemsida: https://haegerstrands.se/ar-du-var-nasta-kollega-speditor-till-haegerstrands/
Ansökan
Ansök senast 30 October (5 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Speditör till framtida uppdrag!

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 October (5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-10-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Speditör

Om jobbet
Har du ett intresse för logistik? Har du tidigare erfarenhet av att arbetat med transport och dess flöden? Vill du fortsätta din utveckling inom logistik och spedition? Vi på Adecco söker just nu speditörer till framtida uppdrag hos våra kunder i Göteborg. Genom att arbeta som konsult hos oss får du snabbt konkurrenskraftiga erfarenheter samtidigt som du får möjlighet till kontinuerlig utveckling inom ditt kompetensområde! Dessutom kan du fortsätta att bygga upp ditt professionella nätverk av värdefulla kontakter. Om tjänsten Som Speditör hos vår kund kommer du arbeta för en av marknadens största aktörer inom dess industri. I din roll kommer att hantera planering och bokning av transporter på väg och sjö, för ett specifikt logistikflöde inom Europa. Då du på en internationell nivå ansvarar för ett eget flöde kommer du även arbeta för att ta fram lösningar på de avvikelser som kan uppstå. Ditt huvuduppdrag är att se till att transporten är på rätt plats i rätt tid. I din roll som Speditör kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära: • Ansvara för kommunikationen med transportörer och terminaler likväl som övriga interna och externa intressenter på internationell nivå. • Följa upp leverantörsprestanda med att agera på eventuella avvikelser. • Arbeta proaktivt med förbättringsarbete av processer. • Uppföljning av statistik, planering och utveckling av övriga rutiner. Observera att vi genom denna annons söker kandidater för framtida uppdrag. Vi får in en hel del uppdrag inom området och etablerar därför gärna kontakt med dig som skulle vara intresserad att ta dig an en ny utmaning. Om dig Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom logistik eller likvärdigt och som har en god förståelse för logistikprocessen och flöden. Vidare har du erfarenhet av liknande arbetsuppgifter med bokning och planering av transporter. För att lyckas i tjänsten ser vi även att du behärskar svenska så väl som engelska då du kommer arbeta i en internationell miljö. Har du ytterligare språkkunskaper är detta meriterande. Vi ser också att du har lätt för att lära dig nya system och har god erfarenhet av MS Office, framförallt Excel. Vidare ser vi att du är en driven problemlösare som tycker om att lära sig nya saker. Du har ett analytiskt tankesätt och tycker om att arbeta såväl reaktivt som proaktivt. Är du en lagspelare som trivs med att ta egna initiativ och arbeta självständigt så kommer du att lyckas i rollen. Din kommunikativa förmåga och prestigelöshet gör att du kommer nå stor framgång! Viktigt för tjänsten: • Eftergymnasial utbildning inom logistik eller transport. • Flytande svenska såväl som engelska i tal och skrift. • God problemlösande förmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Jonatan Göransson via [email protected] -   Har du frågor angående registrering, var god kontakta Adeccos Kandidatsupport: [email protected] Välkommen med din ansökan! Speditör | Forwarder | Shipping | Transport | Göteborg |
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast 30 October (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bilspeditör med produkt- och teamledaransvar

Arbetsgivare / Ort: Roi Rekrytering Sverige AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 1 November (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-10-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Har du minst fem års erfarenhet av bilspedition och söker nästa utmaning? Söker du en tjänst där du får möjlighet att arbeta med såväl kunder/försäljning som med ledarskap och affärsutveckling? Unitrans/Scandinavian Shipping & Logistics söker en medarbetare till avdelningen för biltransporter i Göteborg. Hos oss får du möjlighet att påverka och växa på ett tryggt bolag med utmanade och spännande uppdrag!

Om Unitrans/Scandinavian Shipping & Logistics AB

Unitrans AB är en del av Scandinavian Shipping & Logistics AB. Vi har kontor i Göteborg, Malmö, Jönköping, Norrköping, Helsingfors och Vilnius med totalt ca 45 anställda. I gruppen har vi linjeagenturer, speditionsverksamhet med sjö-, projekt-, flyg-, tåg- och biltransporter. Unitrans fokuserar på landtransporter i Spanien, Portugal och Italien, men även sjöfrakt mellan Kina och Sverige.

Läs mer om oss på https://www.scandinavianshipping.se/sv/

Vi söker nu en erfaren bilspeditör som vill vara med och driva vår bilspedition i Göteborg framåt till nästa nivå!

Din nya tjänst

Som Bilspeditör med produkt- och teamledaransvar på Unitrans/Scandinavian Shipping & Logistics kommer du att ansvara för vår avdelning som fokuserar på biltransporter. Du kommer att vara operativt ansvarig, teamledande (för två bilspeditörer) och ha en stor roll i att få avdelningen att växa och utvecklas. Du kommer att ha budgetansvar för din avdelning som idag har sina huvudsakliga marknader i Sverige, Italien, Spanien och Portugal.

Hos oss kommer du att:

  • Hantera dialogen med våra kunder och leverantörer
  • Hantera offerter och fakturera
  • Planera, boka och leveransbevaka sändningar
  • Identifiera nya affärsmöjligheter och arbeta med mer- och nyförsäljning
  • Utveckla och driva avdelningen för bilspedition till nästa nivå

Du rapporterar direkt till vår Manager för SSL Freight Forwarding som också utgår från kontoret i Göteborg. Det kan förekomma resor i tjänsten, men rollen som Bilspeditör med produkt- och teamledaransvar är i huvudsak en kontorstjänst.

Din bakgrund

Vi söker dig som har:

  • Avslutad gymnasieutbildning
  • Minst fem års erfarenhet från bilspedition
  • Mycket goda kunskaper om tullhantering, export och import
  • Nätverk/kundkontakter inom branschen
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som skrift
  • Körkort B

Vi ser det som meriterande om du har:

  • Eftergymnasial utbildning inom logistik
  • Erfarenhet av att leda personal

Personliga egenskaper

Vi söker en erfaren, affärsdriven och entusiastisk medarbetare med intresse för såväl kundrelationer och affärsutveckling som ledarskap! Genom ett professionellt och förstklassigt bemötande av våra kunder bygger du hållbara relationer som på sikt både genererar lojalitet och försäljning. Du trivs i en ledande roll där du får möjlighet att stötta och coacha dina kollegor. Du tar gärna egna initiativ, är noggrann samt strukturerad. Du drivs av förändringsarbete och nytänkande och ser det som en spännande utmaning att utveckla arbetet på din avdelning.

Vi erbjuder

Vi erbjuder en internationell miljö där teamkänslan är viktig! Vi arbetar aktivt med trivselfrågor och hos oss får du möjlighet att utvecklas tillsammans med kompetenta kollegor. Vi uppmuntrar till nytänkande och det finns stora möjligheter att påverka hos oss. Vi är ett tryggt och finansiellt starkt bolag och komplexiteten i våra uppdrag skapar möjlighet för våra anställda att utvecklas i sina yrkesroller. Du delar våra värderingar: personlig, tillgänglig, engagerad och pålitlig.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt kontor i centrala Göteborg. Arbetstiden är vanliga kontorstider och vi erbjuder flexibla arbetstider. Vi tillämpar självklart kollektivavtal.

Ansökan

Låter det intressant? Då är du är varmt välkommen att söka via ansökningsformuläret. Sista ansökningsdagen är 1 november. Vi tillämpar dock löpande urval så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag. Observera att vi dessvärre inte har möjlighet att ta emot ansökningar via e-post.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar Unitrans/Scandinavian & Shipping Logistics AB med Roi Rekrytering.

Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsgivare
Roi Rekrytering Sverige AB
41458 GÖTEBORG
Ansökan
Ansök senast 1 November (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Coordinator, Speditör

Arbetsgivare / Ort: Premiere Logistics (Sweden) AB
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 November (1 månad 5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-10-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Arbetsgivare
Premiere Logistics (Sweden) AB
Ansökan
Ansök senast 30 November (1 månad 5 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.