Arbetsuppgifter som lageransvarig kan innefatta ansvar för inköp, systemutveckling, lagerhållning, kvalitet och leveranser samt för att säkerställa att kunder får leveranser som är kvalitetssäkrade ur alla aspekter.
Arbetsuppgifter kan inkludera följande arbetsmoment:
- Utföra samt följa upp all inköpsrelaterad verksamhet
- Analysera och göra prognoser av lagerhållning
- Utveckling och anpassning av affärssystem, interna rutiner och arbetssätt
- Initiera och driva projekt för att förbättra kommunikationen mellan lager och säljavdelningarna
- Utveckla och kvalitetssäkra leveranser
- Hantera inleveranser och följa upp flödet vid lagerställen
- Hantera utleveranser och speditionsärenden
- Säkerställa strukturen på komponenter i lager
- Identifiera nya produkter samt leverantörer
- Förhandla och implementera avtal med leverantörer
- Underhåll och utveckling av relevanta kvalitetssystem
Personliga egenskaper
Personliga egenskaper som gör att man kan passa bra för yrkesrollen är, att man är ansvarstagande, noggrann, serviceinriktad, kvalitetsmedveten, strukturerad och har förmågan att agera snabbt.
Övrigt
En person med kompetens inom logistik / spedition kan arbeta som Demand supply planner, dvs i en yrkesroll där man kopplar samman kunskap om kunderna och om den kommersiella verksamheten med logistik och IT-lösningar.
Länktips
- Chefspodden
- svt.se - Paket du köper på nätet ska kunna spåras
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret