På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Ekonomiassistent

Ekonomiassistent

Att du är assistent betyder att du assisterar, dvs biträder och ger service till en eller flera personer, en chef eller till en hel avdelning. Men samtidigt kan du som ekonomiassistent också ha ansvar för egna arbetsuppgifter och projekt.

Arbetsuppgifter för en ekonomiassistent kan variera mycket, beroende på vilken arbetsplats man arbetar på, men allt som oftast arbetar ekonomiassistenter med siffror och beräkningar på olika sätt, med löneadministration, företagets bokföring och med skattefrågor. 

Beroende på vilken arbetsplats det är och bland annat beroende på arbetsplatsens storlek, varierar ekonomiassistentens arbetsuppgifter kraftigt. På vissa arbetsplatser arbetar ekonomiassistenter enbart med bokföring eller enbart med skattefrågor och på andra med lite av varje.

Utbildning

Tidigare var det mycket vanligt att ekonomiassistenter endast hade gymnasial utbildning, ofta med ekonomisk inriktning, men idag är ekonomiassistent ett ganska vanligt första jobb för dig med eftergymnasial utbildning, högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning, inom ekonomi.

Genom att vidareutbildas i rollen som ekonomiassistent och bredda de egna kunskaperna ökar möjligheterna för den som vill byta arbetsplats.

Det är av största vikt att du som vill arbeta som ekonomiassistent har mycket goda datakunskaper och i de dataprogram som används exempelvis vid bokföring, löneutbetalningar mm. Med språkkunskaper och utbildning i beteendevetenskap och/eller i personal- och lönefrågor samt utbildning och kunskaper inom redovisning ökar din konkurrenskraft på arbetsmarknaden. 

För ekonomiassistenter som vill ta ett större ansvar på arbetsplatsen kan utbildningar i ledarskap och/eller projektledning vara lämpliga och du kan välja att antingen läsa ett längre och mer omfattande ledarskapsprogram eller satsa på en kortare ledarskapskurs, där man fokuserar på exempelvis konflikthantering eller på coachande ledarskapsfrågor.

Bra grundläggande gymnasial utbildning får du på bl a Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Handels- och administrationsprogrammet.

Personliga egenskaper

Viktiga egenskaper för dig som vill arbeta som ekonomiassistent är att du är noggrann, stresstålig, har initiativförmåga, mycket god samarbetsförmåga, siffersinne och att du tycker att det är lätt och roligt att ha med siffror att göra.

Övrigt

Det här yrket är i Sverige mycket kvinnodominerat, ca 87 % av yrkesverksamma är kvinnor (SCB från mars 2017).

Länktips

Visa mer
Visa mindre

795 Lediga jobb

DBP söker en Product Development Assistant

Arbetsgivare / Ort: Double Bond Pharmaceutical AB / Uppsala
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Administratör/Administrativ assistent

Om jobbet

Product Development Assistant

Double Bond Pharmaceutical AB

We are curious, creative, and have new ideas and ways of working. Above all, we are passionate about science and driven to always put patients first. Join DBP and apply your expertise in a company that are following the science and turn ideas into life changing medicines. We have an exciting opportunity for a talented Scientist to be based in Uppsala, Sweden.

Our main business is within Drug Product Delivery within Pharmaceutical Development. We develop new investigational medicinal products and deliver high value to early phase clinical trials. We also support launched, pre-launched products under development within different therapeutic areas to the Nordic Market. Additionally, we distribute different product types mainly in Sweden. We work in a fast-paced environment where flexibility and agility enable us to deliver high value products to the market.

The Scientist role will be a flexible role within Drug Product Developments’ three operational skill areas: Development of new pharmaceutical products (according to GxP), Registration (regulatory affairs) and Distribution (according to GDP). We are looking to complement our existing team with a scientist.

Main Duties and Responsibilities:

The work is focused on being a flexible operational scientist who can contribute to the organization in the complex and regulated GxP environment. Act as an assistant to the product development team (manufacturing, pre-clinical and clinical departments), distribution manager, regulatory affairs manager and QA manager. To write and review documents including scientific documents.

As a scientist you will perform and document all the operational work according to written internal procedures. Be engaged in the development and improvement of internal processes and manage deviations/supplier evaluations/change plans etc.

Essential requirements and skills:

  • Newly graduated MSc in chemistry/pharmacy/engineering or equivalent experience.
  • Understanding the disciplines in Drug Product Development, Supply Chain and in order to contribute to an effective organization
  • Demonstrated ability to work with teams in a culturally diverse, complex and changing environment most internally but to some extent externally
  • Curious and innovative mindset with problem solving ability - resolve issues with minimal guidance
  • Good organizational skills to manage the documentation material and information processes
  • Good written and verbal English communication and understanding
  • Good written and verbal Swedish communication and understanding is a plus
  • Time management and analytical skills
  • Good computational skills, Microsoft Office

You will be trained in every aspect of the business with an introductory start. We deploy a great importance to social characteristics and attitude. As a person, you are ambitious, enterprising, and interested in actively contributing to our development and continued success, while you are humble and flexible and see opportunities rather than problems when you encounter obstacles and new tasks. Furthermore, you are a positive and social person with a lot of energy who thrives with an employer that is characterized by ambition, great community, and cohesion.

OTHER INFORMATION

· Start: As soon as possible, for the right person, notice period is taken into account

· Scope: Full-time, long-term assignment

· Location: Uppsala.

We review the selection on an ongoing basis; hence the position may be filled if we have moved on to the selection and interview phase. Please send in your CV together with your Personal Letter to [email protected]

For more information regarding the position, please contact:

Georg Kalbin

[email protected]

tel. 073-5752019

Arbetsgivare
Double Bond Pharmaceutical AB
Virdings Allé 32 B 1TR
75450 Uppsala
Hemsida: doublebp.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Handläggare till kund i Södertälje

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Om tjänsten Vi söker nu efter en handläggare till vår kund i Södertälje. Tjänsten är ett konsultuppdrag som löper på tillsvidare från och med mitten av augusti men om det känns rätt för alla parter så finns möjlighet till överrekrytering. Om du känner att detta låter lockande och du har vad som efterfrågas – tveka inte att söka redan i dag. Dina arbetsuppgifter i huvudsak • Besvara frågor via telefon, mail och chatt • Ge support till kunder • Handläggning av kundärenden • Handlägga andra typer av ärenden såsom förlängningar, överlåtelser, kontraktsändringar, fellistor m.m. Vem är du? Vi söker en person som har minst gymnasieexamen och har erfarenhet av att arbeta med kundservice och administration samt har goda datakunskaper. Du bör också ha en god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt, i både svenska och engelska. Personliga egenskaper: • Noggrann, flexibel och kommunikativ • Lösningsfokuserad • God samarbetsförmåga • Lättlärd • Ansvarstagande • Självgående • Strukturerad och organiserad Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård. Övrig information: Heltid med start mitten av augusti tillsvidare Du kommer tillhöra kontoret i Södertälje och arbete kommer främst att ske på plats Urval och intervjuer sker löpande. Ansökningar kan endast tas emot via annonsen på Poolias hemsida. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administrativ produktsupport i Hässleholm

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administratör/Administrativ assistent

Om jobbet
Vill du bli en del av ett härligt gäng administratörer? Har du erfarenhet av aministrativt arbete och har erfarenheten av att jobba i Excel? Är du noggrann och har ett öga för detaljer? Då kan denna roll som administratör på produktsupporten vara perfekt för dig! Sök idag då vi arbetar med löpande urval! OM TJÄNSTEN Academic Work söker för vår kunds räkning, en person som ska arbeta med administrering av deras produktflöde. Detta hos vår kund i Hässleholm som jobbat mot många kända varumärken inom detaljhandeln. Här blir du en del av ett team om cirka 15 personer på ett bolag där det finns stora utvecklingsmöjligheter. I denna roll kommer du också ha många olika kontaktytor som främst är mellan lager och inköp. Arbetet är självständigt men det är viktigt att du trivs med att arbeta i team, då alla hjälper och stöttar varandra. Som administratör inom produktsupport kommer du arbeta med olika former av administration och dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av att du: * Ser över valutaförändringar * Ansvarar för registrering av nya artiklar, priser och prisvillkor i systemet * Ansvarar för att information både mot leverantör och butik är uppdaterade Du erbjuds * Ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer vara anställd av Academic Work och arbeta som konsult hos vår kund. Uppdraget kommer att vara på heltid och sträcka sig initialt på sex månader. Förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet kan det finnas möjlighet till förlängning på uppdraget. * Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. VI SÖKER DIG SOM * Har en avslutad gymnasieutbildning * Har erfarenhet av administrativt arbete * Har goda kunskaper i Excel * Talar och skriver obehindrat på svenska, då språket används dagligen i arbetet Det är även meriterande om du har: * Har arbetat i SAP * Har en eftergymnasial examen * Har erfarenhet av att jobba i butik Stor vikt i denna process kommer att läggas på din motivation för tj’änsten samt personliga kompetenser. De kompetenser som vi kommer att fokusera på i denna process är: * Noggrann * Strukturerad * Självgående Övrig information * Start: Omgående * Omfattning: Heltid, initialt ett konsultkontrakt på sex månader med chans till förlägning * Placering: Hässleholm Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Dokumentcontroller till Folkbildningsrådet

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administratör/Administrativ assistent

Om jobbet
Har du erfarenhet av registratorsarbete inom offentlig förvaltning, och kanske även ett intresse av folkbildningens betydelse för samhället? Folkbildningsrådet söker nu en flexibel och ansvarstagande dokumentcontroller för ett vikariat. OM TJÄNSTEN Folkbildningsrådet fördelar och följer upp statsbidrag till folkhögskolor och studieförbund. Deras vision är kunskap, bildning och handlingskraft i hela samhället. De söker nu efter en dokumentcontroller som kan vikariera för nuvarande controller under ett års tid. I rollen som dokumentcontroller har du det övergripande ansvaret för Folkbildningsrådets dokument- och ärendehantering, samt är en nyckelperson i deras informationshanteringsarbete. Du kommer att ansvara både för det löpande arbetet med att till exempel öppna och klassificera ärenden, hantera begäran om utlämnanden av handlingar och stötta medarbetare i diarieföringen, och även få bidra med din kompetens och erfarenhet i olika pågående utvecklingsarbeten. Under hösten 2021 implementerar Folkbildningsrådet en portal där kommunikationen med deras bidragsmottagare kommer att ske. Du kommer att delta i arbetet med att hitta lösningar för en smidig integrering mellan portalen och deras andra system. ARBETSUPPGIFTER * Klassificera ärenden och diarieföra vissa handlingar i det digitala dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360 * Ge stöd och utbildning till handläggare i dokument- och ärendehanteringsfrågor samt kring Public 360 * Ansvara för uppdatering av kontaktregister * Hantera inkommande post, samt e-post till Folkbildningsrådets officiella e-postadress * Hantera utlämnanden av Folkbildningsrådets handlingar efter förfrågan från bland annat medborgare och media * Delta i samordning av frågor som rör informationshantering och informationssäkerhet, samt förvaltningen av Public 360 och SharePoint * Avsluta ärenden och gallra handlingar enligt gällande föreskrifter, samt vara Folkbildningsrådets kontaktperson gentemot Riksarkivet * Administration inför och efter möten VI SÖKER DIG SOM * Har relevant utbildning inom exempelvis arkiv- och informationsvetenskap eller gedigen arbetslivserfarenhet i rollen som registrator eller dokumentcontroller inom offentlig förvaltning. * Har goda och aktuella kunskaper i de lagar och förordningar som styr offentlig förvaltning, och särskilt inom registratorns eller dokumentcontrollerns ansvarsområden. * Har god pedagogisk förmåga och trivs med att ge bra service internt och externt. Det är meriterande om du: * Har arbetat med Public 360 tidigare och drivit utvecklingsarbete inom informationshantering. Vidare tror vi att du som person har förmågan att lätt sätta dig in i nya verksamheter och arbetssätt. Du arbetar självständigt genom att ta ansvar över dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och noggrant sätt. Du kan även identifiera förbättringsmöjligheter och har en god samarbetsförmåga. Framförallt kommer vi att titta på följande personliga egenskaper * Noggrann * Strukturerad * Ansvarstagande * Självständig Övrig information * Start: september * Slut: sommar 2022 * Omfattning: 50-100 % * Placering: Stockholm Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Condivos önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Lisette Lind. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Folkbildningsrådet är en ideell förening med vissa myndighetsuppdrag givna av riksdagen och regeringen. De fördelar och följer upp statsbidrag till folkhögskolor och studieförbund. Idag har de 30 anställda med kontor på Södermalm, Stockholm.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Program Manager på deltid till SSE Executive Education

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administratör/Administrativ assistent

Om jobbet
Vill du arbeta med samordning av utbildningsprogram? Vi erbjuder dig en mångsidig roll som Program Manager vid en av de bästa Handelshögskolorna i Europa, i en dynamisk miljö där ditt arbetsfokus ligger på hög kvalitet och att slutföra dina projekt. Detta är en position som betonar vikten av att ha nära band till deltagare, lärare och kollegor och kräver multitasking i en internationell miljö. Välkommen in med din ansökan, vi går igenom urvalet löpande! OM TJÄNSTEN Academic Work söker en student för deltidsarbete som Program Manager för Handelshögskolan i Stockholm Executive Education, ett helägt dotterbolag till Handelshögskolan i Stockholmoch den ledande samarbetspartnern för ledarskapsutbildning i norra Europa. Du kommer att vara en del av olika team som arbetar tillsammans för att leverera utbildning av hög kvalitet i olika format både på plats och digitalt. Som Program Manager kommer du att vara involverad i allt från förberedelse och leverans av utbildningsmoduler till uppföljning av utbildningsprogrammen. Att resa både inom och utanför Sverige är en del av rollen, inklusive ett par långdistansresor årligen. Du erbjuds * En stimulerande inlärningsmiljö där du möter både svenska och internationella kunder, deltagare och lärare * En möjlighet att utveckla dig professionellt och vara en nyckelperson vid förberedelse, genomförande och uppföljning av program * Att vara en del av ett litet företag som ligger nära den akademiska miljön och där du har möjlighet att påverka ARBETSUPPGIFTER Som Program Manager kommer du att vara ansvarig för att samordna, organisera och även hjälpa till i den dagliga driften av program. Du kommer att * Styra upp ledarskapsutbildningar och bland annat boka in platser, kontakta föreläsare och kommunicera med deltagare. * Skapa formulär och hantera utvärderingar samt kvalitetssäkring. * Konturera fakturor samt beställa in böcker och diverse material. * Arbeta i olika program, i huvudsak Zoom, Canvas och Dynamics CRM. VI SÖKER DIG SOM * Studerar på högskola eller univsersitet med teknisk inriktning eller motsvarande. * Kunskap och erfarenhet inom Zoom och Dynamics CRM. * God datavana och administrativ förmåga. * Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska då all kommunikation kommer att ske på båda språken. * Stort driv och nyfikenhet för att lära sig nya saker. Det är meriterande om du: * Har tidigare arbetslivserfarenhet. Som person är du: * Kommunikativ * Ansvarstagande * Problemlösande Övrig information * Start: Vecka 33 / Augusti. * Omfattning: Deltid * Placering: Stockholm, Norrmalm * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Handelshögskolan i Stockholm Executive Education är Nordeuropas ledande partner för executive education och rankad som bäst i Norden inom ledarskap och affärsutveckling enligt Financial Times. Som en del av Handelshögskolan integreras här den akademiska forskningen med näringslivet. Handelshögskolan i Stockholm Executive Education utvecklar ledare med fokus på spetsområden som innovation & entreprenörskap, hållbar tillväxt och finansiell ekonomi, samt ökar konkurrenskraften hos företag, organisationer och offentlig sektor genom kraftfull transformation. IFU är en del av Handelshögskolan i Stockholm Executive Education och Sveriges ledande leverantör av utbildning av yrkesverksamma inom försäkring och risk management. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och värdesätter olika bakgrunder och erfarenheter bland våra anställda. Därför välkomnar vi alla sökanden oavsett deras kön, etnicitet, könsidentitet eller könsuttryck, funktionsförmåga, sexuell läggning, ålder, eller religion eller annan trosuppfattning.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.