På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Ekonomiassistent

Ekonomiassistent

Att du är assistent betyder att du assisterar, dvs biträder och ger service till en eller flera personer, en chef eller till en hel avdelning. Men samtidigt kan du som ekonomiassistent också ha ansvar för egna arbetsuppgifter och projekt.

Arbetsuppgifter för en ekonomiassistent kan variera mycket, beroende på vilken arbetsplats man arbetar på, men allt som oftast arbetar ekonomiassistenter med siffror och beräkningar på olika sätt, med löneadministration, företagets bokföring och med skattefrågor. 

Beroende på vilken arbetsplats det är och bland annat beroende på arbetsplatsens storlek, varierar ekonomiassistentens arbetsuppgifter kraftigt. På vissa arbetsplatser arbetar ekonomiassistenter enbart med bokföring eller enbart med skattefrågor och på andra med lite av varje.

Utbildning

Tidigare var det mycket vanligt att ekonomiassistenter endast hade gymnasial utbildning, ofta med ekonomisk inriktning, men idag är ekonomiassistent ett ganska vanligt första jobb för dig med eftergymnasial utbildning, högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning, inom ekonomi.

Genom att vidareutbildas i rollen som ekonomiassistent och bredda de egna kunskaperna ökar möjligheterna för den som vill byta arbetsplats.

Det är av största vikt att du som vill arbeta som ekonomiassistent har mycket goda datakunskaper och i de dataprogram som används exempelvis vid bokföring, löneutbetalningar mm. Med språkkunskaper och utbildning i beteendevetenskap och/eller i personal- och lönefrågor samt utbildning och kunskaper inom redovisning ökar din konkurrenskraft på arbetsmarknaden. 

För ekonomiassistenter som vill ta ett större ansvar på arbetsplatsen kan utbildningar i ledarskap och/eller projektledning vara lämpliga och du kan välja att antingen läsa ett längre och mer omfattande ledarskapsprogram eller satsa på en kortare ledarskapskurs, där man fokuserar på exempelvis konflikthantering eller på coachande ledarskapsfrågor.

Bra grundläggande gymnasial utbildning får du på bl a Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Handels- och administrationsprogrammet.

Personliga egenskaper

Viktiga egenskaper för dig som vill arbeta som ekonomiassistent är att du är noggrann, stresstålig, har initiativförmåga, mycket god samarbetsförmåga, siffersinne och att du tycker att det är lätt och roligt att ha med siffror att göra.

Övrigt

Det här yrket är i Sverige mycket kvinnodominerat, ca 87 % av yrkesverksamma är kvinnor (SCB från mars 2017).

Länktips

Visa mer
Visa mindre

951 Lediga jobb

Åmåls kommun söker Ekonomiassistent - sommarvikarie

Arbetsgivare / Ort: Åmåls kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Gillar du att arbeta med siffror, har god struktur och är noggrann som person? - då kan det vara du som är vår sommarvikarierande ekonomiassisten! Vad erbjuder vi Vi söker en sommarvikarierande ekonomiassistent till vårt ekonomikontor. Ekonomikontoret har åtta medarbetare och administrerar kommunens ekonomi. Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande! Ditt uppdrag Anställningen som ekonomiassistent är inriktad mot att arbeta med kund- och leverantörsreskontra, bank- och kassahantering, bokföring och andra förekommande arbetsuppgifter på en ekonomienhet Vem är du För detta uppdrag ser vi att du har god känsla för siffror och ordning och reda. Du är van att planera och strukturera ditt arbete och är ansvarstagande. Som person är du öppen och har lätt för att skapa relationer med personer i din omgivning, både internt och externt. Formella kompetenskrav -Gymnasial alternativt eftergymnasial ekonomiutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. -Goda kunskaper i excel och övriga program i officepaketet. - Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande. Meriterande Erfarenhet från liknande arbetsuppgifter är meriterande. Anställningen Tidsbegränsad anställning på 100% fram till mitten av augusti med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Ekonomiassistenttjänsten är placerad vid ekonomienheten inom kommunstyrelseförvaltningen. Närmaste chef är ekonomichefen Ansökan Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen. Varmt välkommen med din ansökan! (Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).
Arbetsgivare
Åmåls kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör i Östhammar

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administrativ assistent

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Som den erfarna administratör du är ser du både delarna och helheten, samt förstår vikten av struktur och kvalitet. Du trivs som bäst när du får möjligheten att driva ditt eget arbete framåt och ges stort ansvar för dina arbetsuppgifter, samt arbetar lika bra självständigt som i samarbete med andra. Stämmer denna beskrivning in på dig? Då ser vi fram emot din ansökan!

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden

Uppdraget består av att utgöra ett allmänt administrativt stöd till en avdelning eller chef. Dina arbetsuppgifter kan komma att innefatta bland annat:
- Chefs- och avdelningsstöd
- Intern och extern kommunikation via intranätet och e-post
- Föra mötesprotokoll
- Förbereda inför och boka möten
- Boka lokaler och hantera resebokningar
- Registrera dokumentation i dokumenthanteringssystem

Arbetstider

Vardagar dagtid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Kvalifikationer

Du som söker har lägst gymnasieutbildning eller motsvarande och har minst 5 års tidigare erfarenhet av administrativt arbete. Du har goda kunskaper i Office 365, vana av och lätt för att lära dig nya datasystem samt talar och skriver obehindrat på svenska samt är bekväm med att prata engelska. Meriterande är om du har erfarenhet av protokollskrivning samt något dokumenthanteringssystem. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person har du ett personligt engagemang och en god förmåga att effektivt driva ditt arbete framåt. Du lär dig snabbt nya saker, har lätt för att samarbeta i team och är bra på att planera och organisera ditt arbete. Struktur, ordning och reda samt att ge exceptionell service är viktigt för dig, precis som att leverera resultat med hög kvalité. Du är även kommunikativ och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.  

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Erfarenhet

Minst 5 års erfarenhet av liknande arbete.

Ansökan

Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.

För information: Hanna Broström | Konsultchef | [email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Assistent med placering i Värnamo

Arbetsgivare / Ort: Svenska Kommunalarbetareförbundet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administrativ assistent

Om jobbet
Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Vi är en viktig samhällspolitisk aktör i Sverige och en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar och anställda som tillsammans arbetar för att tillvarata medlemmarnas intressen på arbetsmarknaden och i samhällslivet i stort. Vår vision är att de viktiga jobb som våra medlemmar har ska vara så bra att de är värda att älska – dygnets alla timmar. Vill du vara en viktig kugge i Kommunals fortsatta utveckling? Motiveras du av viljan att förbättra vår administration? Vill du bli en viktig medarbetare i vårt administrativa team ?  Vi söker nu dig som vill verka som assistent i Kommunal Sydväst. Du ingår i en arbetsgrupp om ytterligare 1 kommunikatör, 1 IT-samordnare och 4 administrativa assistenter. På kontoret finns tjänstemän, ombudsmän och förtroendevalda. Arbetet på kontoret leds av lokalkontorschef och administrativ chef. Kommunal sydväst verksamhet består av ett lokalkontor och 20 sektioner runt om i länet.  Avdelningsordförande är den demokratiska ledaren.   Arbetsuppgifter Som assistent i Kommunal Sydväst erbjuder vi dig en varierande roll. Arbetsområdet omfattar diverse administrativa arbetsuppgifter och ekonomi på avdelningen. Assistenterna har ansvar för att bland annat administrera våra interna verksamhetssystem, diarieföring, fakturahantering och resebokning, inmatning i vårt budget- och bokföringssystem Hypergen och mejlsupport via avdelningens egen mejladress. Assistenterna ansvarar även för att samordna konferenser och utbildningar samt praktiska uppgifter som att ha hand om avdelningens lager/arkiv/posthantering. I arbetsuppgifterna ingår även att vara stöd till sektionerna, övrig personal och förtroendevalda.   Kvalifikationer och kompetens Vi söker dig som har utbildning med inriktning inom administration och kunskap om ekonomi, eller erfarenhet av motsvarande. Arbetet kräver att du har god datorvana. Vi ser att du har väldigt god kunskap i Officepaketet( Word, Excel, PowerPoint) Office 365 ( forms) och är van vid digitala arbetssätt, så som Teams eller liknande. Du har också god planeringsförmåga och förmåga att samverka med andra. Du bör snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter, våra olika datasystem och vara bekväm med flera uppdragsgivare. Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har jobbat med liknande arbetsuppgifter tidigare. Som person söker vi dig med en problemlösande attityd och med vilja till ständig förbättring. Du är serviceinriktad och ser det som din uppgift att hjälpa andra. Du är noggrann, flexibel och strukturerad och har  lätt för att samarbeta med andra. Vi förutsätter att du som söker delar Kommunals värderingar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Anställningsvillkor Tjänsten är på heltid med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Provanställning på 6 månader tillämpas. Urval sker löpande. Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal med Handelsanställdas förbund. Vårt kontor finns på Expovägen 6 i Värnamo. Kommunal arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.   Ansökan För mer information om tjänsten, kontakta administrativ chef, Sanna Surbevska, 010 442 8253 Facklig kontaktperson för Handelsanställdas förbund är Silvia Lundgren, 010 442 8251
Arbetsgivare
Svenska Kommunalarbetareförbundet
Hemsida: http://www.kommunal.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

ekonomiadministratör till offentligt bolag i Umeå

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomiassistent

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Randstad söker nu till vår kund i Umeå en driven ekonomiadministratör med erfarenhet av kund- och leverantörsreskontra. Urval sker löpande så passa på att skicka in din ansökan redan idag!

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden

I rollen som ekonomiadministratör kommer du att arbeta med:

  • Kund- och leverantörsreskontra
  • Löpande avstämningar och kontroller
  • Hantering av in- och utbetalningar
  • Hantering av kravrutiner 

Arbetstider

Ort: Umeå

Arbetstid: Heltid dagtid. Uppdraget är ett semestervikariat.  

Kvalifikationer

Vi ser att du som söker har en avslutad gymnasial utbildning, gärna inom det efterfrågade området. 

Vi ser att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som detta arbete innebär. Vi tror också att du som person är nyfiken och driven samt snabbt kan sätta dig in i arbetsuppgifter för att kunna arbeta självgående. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansökan

Sista ansökningsdag: 2021-05-11, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.

För information: I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Vid frågor så får du gärna höra av dig till Moa Östlund, konsultchef, på 070-6167255 eller [email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Jobba som orderadministratör via Manpower i Västerås

Arbetsgivare / Ort: Manpower AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Manpower söker just nu dig som vill sommarjobba som orderadministratör hos vår uppdragsgivare inom industri. I rollen kommer du att arbeta med ekonomiadministration tillsammans med engagerade kollegor. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Det här är ett konsultuppdrag som varar två månader med start v25. Du kommer att vara anställd av Manpower men arbeta hos vår uppdragsgivare. Arbetsuppgifter I den här rollen kommer du bland annat att ansvara för kundmottagningen och besvara telefonsamtal och ansvara för avdelningens administrativa arbete. Du kommer att arbeta på ett globalt företag i Västerås som är verksamt inom industri. Uppdraget kommer att pågå två månader och du kommer att arbeta deltid 75%, arbetstider 08.30-15.00. Mer specifikt kommer du att * svara i telefon * hantera post * arbeta med orderhantering och fakturering * registrera inkommande ärenden Är du rätt för rollen som orderadministratör? Vi söker dig med en fallenhet för ekonomiadministration och som har erfarenhet av administrativt arbete. Meriterande om du tidigare har arbetat i systemet Pyramid. Du är tillmötesgående och professionell i din yrkesroll och har inga problem med att arbeta självständigt. Vidare tror vi att du brinner för att leverera kvalitet i allt du gör. Om du stöter på något du inte redan kan, vill du nyfiket och målinriktat lära dig mer om det. Erbjudande Rent formellt bygger en anställning hos oss på samma lagar och regler som på den övriga arbetsmarknaden. Vi har kollektivavtal, med allt vad det innebär vad gäller försäkringar, tjänstepension och fackliga relationer. Det som skiljer sig är att du blir anställd hos oss, men arbetar på olika uppdrag hos våra kunder. Du får chansen att arbeta i olika branscher, med olika arbetsuppgifter och med olika människor. Som konsult erbjuds du även friskvårdsbidrag samt utöver det får alla Manpowers anställda fri tillgång till över 4500 interaktiva utbildningar via vår e-learningportal PowerYOU. Givetvis har du en konsultchef som finns tillgänglig för dig under hela din anställningsperiod och som är ansvarig för dina uppdrag, att du trivs på din arbetsplats och att du utvecklas i din yrkesroll. Sök tjänsten idag! Den här tjänsten innebär att du kommer att bli anställd av Manpower men du kommer att tillbringa dina arbetsdagar hos vår kund. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Karin Hellström via e-post: [email protected] . Sök tjänsten senast den 17 maj, urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före den 17 maj. Vi ser fram emot att höra från dig! Om Manpower Manpower är Sveriges ledande rekryterings- och bemanningsföretag med tiotusentals attraktiva arbetsgivare över hela landet som våra kunder. Med vårt omfattande nätverk, lokalt såväl som globalt, kan vi erbjuda mängder av spännande lediga jobb som hjälper dig att bygga din karriär, både på kort och lång sikt. Hos oss kan du söka heltidsjobb eller extrajobb vid sidan av studierna.
Arbetsgivare
Manpower AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.