Avgiftsförvaltarens huvudsakliga arbetsuppgifter är att självständigt samt i ett team hantera avgifts- och hyresförvaltning åt bostadsrättsföreningar. Som avgiftsförvaltare för du lägenhetsförteckningar, information om pantsättningar, ansvarar för administrativ överlåtelsehantering, kontrolluppgifter, påminnelser och kravhanteringar.
Inom detta arbete möter avgiftsförvaltaren många olika människor och hanterar olika arbetsuppgifter där en stor del av arbetstiden går åt till administration och kundhantering.
I arbetet ingår också att via telefon och e-post svara på frågor och ge rådgivning på ett korrekt och trevligt sätt.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Utbildning som krävs är minst gymnasiekompetens med ekonomisk eller administrativ inriktning, men även andra inriktningar på utbildningen kan vara relevanta, t.ex utbildningar inom fastighetsbranschen.
Eftergymnasial utbildning, helst med ekonomisk inriktning är en stor merit.
Goda kunskaper i Office-paketet, speciellt i Excel, och vana av att arbeta i större affärssystem kan också ställas som krav för att få arbete. Vidare krävs det att kunna behärska svenska språket i tal och skrift på en hög nivå.
Ett alternativt väg in i yrket kan vara genom att börja arbeta som bovärd/husvärd eller som uthyrare och skaffa sig erfarenhet inom hyresgästhantering. En annan väg in i yrket kan ligga via en yrkeshögskoleutbildning, t.ex fastighetsförvaltare eller ekonomiassistent.
Personliga egenskaper
Personliga egenskaper som krävs för att lyckas i yrkesrollen som avgiftsförvaltare är, att man är självgående, initiativtagande, serviceinriktad, kvalitetsmedveten med personlig mognad och god samarbetsförmåga.
Länktips
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret