På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Fastighetsförvaltare
Spela filmen

Fastighetsförvaltare

Fastighetsförvaltare som ofta kallas också för lokalförvaltare, sköter förvaltningen av byggnader och tillhörande markområden. De planerar underhåll till exempel reparationer av olika slag och kan även vara ansvariga för fastighetens ekonomi.

I arbetet ingår att ha kontakter med hyresgäster, driftspersonal och entreprenörer.

Som fastighetsförvaltare har du ett övergripande ansvar för att utveckla, bevara och förbättra en eller flera fastigheter.

I rollen ingår ofta ett personalansvar för de fastighetsskötare, -värdar och -tekniker som arbetar i fastigheterna. Det är också du som sköter upphandlingar samt förhandlar och skriver avtal.

Målsättningen i arbetet är bland annat att de kunder och hyresgäster som bor eller arbetar i fastigheterna trivs, att viktiga funktioner i fastigheterna fungerar, att löpande underhållsarbete utförs samt att ekonomin utvecklas enligt plan. Arbetet är omväxlande och flexibelt varför det kräver en bred kompetens.

Som fastighetsförvaltare får du möjlighet att leda och styra arbetet i och omkring de fastigheter du sköter samt planera och driva utvecklingsprojekt av olika slag. Arbetet är också socialt och serviceinriktat då man har mycket kontakt med både medarbetare och hyresgäster. I rollen kan du aktivt påverka och förbättra vardagen för andra samtidigt som du medverkar till ett hållbart samhällsbyggande.

Inom fastighetsbranschen finns också yrkesrollen teknisk förvaltare. Man har då ett övergripande ansvar för de tekniska systemen som finns i fastigheterna och utvecklingsprojekt kopplade till dessa. Rollen kräver tung teknisk kompetens och förståelse för tekniska driftsystem, innovativ teknologi och moderna energikällor.

Fastighetsförvaltares arbete kan se mycket olika ut beroende på vilken typ av fastighet de är ansvariga för och på fastighetens storlek. De kan vara specialiserade på vissa delar av fastighetsförvaltningen eller ha ett övergripande ansvar.

Fastighetsförvaltarens arbetsuppgifter kan delas upp i två huvudgrupper: teknisk förvaltning och ekonomisk förvaltning.

Med teknisk förvaltning menas planering av och ansvar för reparationer och underhåll, entreprenadupphandling, tillsyn av anläggningar, uppvärmning samt att städning och trädgårdsarbete sköts. Tekniska fastighetsförvaltare är ofta arbetsledare för driftspersonal, till exempel fastighetsskötare, som utför de olika praktiska sysslorna.

Med ekonomisk förvaltning menas ansvar för budget och budgetuppföljning. Ekonomiska fastighetsförvaltare förhandlar om lokalhyror och skriver hyreskontrakt. De kan också ha ansvar för bokföring och skattefrågor med mera. Det är en fördel om man är intresserad och kunnig i teknik, ekonomi och arbetsledning.

Utbildning

Beroende på typ av arbetsuppgifter och grad av ansvar, krävs olika kompetenser. Med tanke på att arbetsuppgifterna hela tiden breddas och blir mer krävande kan det vara lämpligt med en högskoleutbildning i teknik eller ekonomi, gärna i kombination.

Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan. Du kan till exempel gå en 2,5-årig yrkeshögskoleutbildning till fastighetsförvaltare. Du kan också läsa en utbildning till teknisk förvaltare. I båda utbildningarna ingår LIA (lärande i arbete) som ger dig chansen att få erfarenhet och kunskap som ofta leder till jobb direkt efter avslutad utbildning.

Bra grundläggande utbildning finns bland annat på gymnasieskolans VVS- och fastighetsprogrammet eller Bygg- och anläggningsprogrammet.

Framtidsutsikter

Det råder stor efterfrågan på utbildade fastighetsförvaltare, varför man har goda chanser att få arbete efter avslutad utbildning. I rollen är det också vanligt med bra arbetsvillkor och en god löneutveckling. Genom att validera din kompetens och erfarenhet via FAVAL kan du få ett yrkescertifikat som fastighetsförvaltare.

Personliga egenskaper

Som fastighetsförvaltare behöver du ha ett stort intresse för ekonomi och affärsutveckling, ha förmåga att leda och engagera andra, kunna planera och driva projekt, ha en stark servicekänsla, vara noggrann och kvalitetsmedveten, kunna växla mellan helhetsperspektiv och detaljnivå samt ha förmåga att bygga och bibehålla relationer.

Övrigt

Renovräkning - vräkning av hyresgäster som inte har råd att betala den höjda hyran efter en bostadsrenovering.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

107 Lediga jobb

Fastighetsförvaltare / kundansvarig - SVEFAB

Arbetsgivare / Ort: Svealands Fastighetsteknik AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Fastighetsförvaltare

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Förvaltare

SVEFAB, Svealands Fastighetsteknik AB är ett mellanstort företag som jobbar med fastighetsförvaltning, vårt huvudkontor är beläget i Åkersberga men våra platskontor är placerade över hela Mälardalen. Inom företaget finns kompetens inom driftteknik, el, administration och ekonomi.

Vår affärsidé är att leverera förvaltning och fastighetsskötsel till bostadsrättsföreningar, kommuner och kommersiella fastighetsägare i Mälardalen.

Vill du vara med och utveckla framtidens fastighetsförvaltning tillsammans med vårt kunniga och engagerade team? Vi erbjuder ett omväxlande jobb med stort utrymme för engagemang i ett framtidsinriktat företag med trevliga kollegor. Har du ett intresse för fastigheter och drift samt ledarskap tror vi du kan vara en passande kandidat för denna roll. Håller du dessutom med om att en positiv attityd i vardagen skapar arbetsglädje samt att problem är till för att lösas så har du kommit helt rätt.

Tjänsten

Som förvaltare har du ett ansvar för att leda och planera vår verksamhet inom ditt ansvarsområde, i vilket flertalet kunder av varierande storlek finns.

Tjänsten består bland annat av arbetsledning, planering, administration, viss ekonomi samt uppföljning.

Notera att tjänsten innebär arbete över hela vårt verksamhetsområde, från Uppsala i Norr till Nynäshamn i söder.

Dina arbetsuppgifter

-Driva och utforma vårt uppdrag med fokus på god ekonomi, nöjda kunder och medarbetare.

-Planera och leda det dagliga arbetet för dina tekniker.

-Säkerställa att arbetsmiljöansvar och riktlinjer följs, samt säkerställa en hög kvalitetsnivå.

Kvalifikationer

-Du har en förvaltningsutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.

-Du har körkort.

Personliga egenskaper

Det är viktigt att du är trygg i din roll som ledare och kan arbeta uthålligt mot långsiktiga mål. Som person är du intresserad av och duktig på att bygga team samt få dessa att arbeta gemensamt. Du är självgående och ansvarsfull, kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Du är noggrann och lägger stor vikt vid att leva upp till mål och kvalitetsstandarder.

Arbetsgivare
Svealands Fastighetsteknik AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Fastighetschef till Akademiska Hus Fastighetsområde Karolinska

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Är du en drivande och engagerad ledare med ett stort intresse för människor, relationer och fastigheter? Vill du jobba med fastighetsförvaltning mitt i ett av Sveriges mest spännande Life Science kluster? Vi söker nu vår nya Fastighetschef till Fastighetsområdet Karolinska. Ditt uppdrag Som Fastighetschef driver du strategisk utveckling av förvaltningsverksamheten i Sverige. Du delar och får kunskap, inspiration och insikter genom ditt deltagande i ledningsgruppen för Förvaltningen. Fastighetschefens uppdrag är också att leda Fastighetsområdet Karolinskas samlade resurser mot uppsatta mål, i linje med Akademiska Hus strategier. Fastighetsområdet omfattar ca 300 000 kvm lokaler med allt från kontor till avancerade labblokaler, lärandemiljöer och mycket mer. Som fastighetschef har du en nyckelfunktion i att hålla ihop affären gentemot kund och det övergripande ansvaret för utveckling och förvaltning av fastighetsbeståndet. Ditt arbete och uppdrag utförs i nära samarbete och relation med kollegor inom Campus och affärsutveckling samt Projekt. Som fastighetschef leder du arbetet med att säkerställa kundupplevelsen i linje med våra strategier och mål. Du är en förebild avseende vår värdegrund Lyhörd, Engagerad och Värdeskapande och du arbetar kontinuerligt med dess efterlevnad. Fastighetschef har personal- och resultatansvar och rapporterar till Förvaltningsdirektören. Vi erbjuder Akademiska Hus erbjuder varierande arbetsuppgifter i en viktig roll med många kontaktytor. Du bidrar med din kompetens och med initiativ till effektivisering - och har samtidigt möjlighet att själv utvecklas. Vi erbjuder förmånliga villkor och kompetensutveckling. På Akademiska Hus blir du välkomnad in i en stimulerande miljö med vänlig företagskultur och spännande arbetsuppgifter. Vi arbetar efter vår värdegrund LEV, Lyhörda - Engagerade -Värdeskapande, vilken är vår kompass i det dagliga arbetet. Vi arbetar på vägen mot vårt gemensamma mål - att skapa attraktiva kunskapsmiljöer. Här får du en unik chans att påverka och bidra till framtiden och du får möjlighet att växa i en kunskapsstark organisation. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och eftersträvar därför en kreativ blandning av medarbetare och en jämn könsfördelning. Ditt bidrag till Akademiska Hus Du bidrar med driv och engagemang, det märks genom att du gärna tar egna initiativ och har en vilja att genomföra det som påbörjats. Du samverkar och vårdar relationer som en naturlig del i din vardag och därför lägger vi stor vikt vid egenskaper så som relationsbyggande och samarbetsförmåga. Du bidrar med din erfarenhet av förhandlingar och hyresgästanpassningar, genom din förståelse för förvaltning av kommersiella lokaler och av tekniskt avancerade byggnader. Du bidrar genom din kunskap inom hyresjuridik, entreprenadrätt och fastighetsrätt. Kan du bidra med erfarenhet av större investeringsprojekt så är det meriterande. Du bidrar med ett gott arbetsresultat och ett gott arbetsklimat enligt vår ledarfilosofi. Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet av budget- och resultatansvar liksom tidigare erfarenhet av att leda andra chefer. Låter det här som en spännande utmaning? I denna rekrytering samarbetar Akademiska Hus med Jefferson Wells. För frågor angående tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta rekryteringskonsult Lars Buvall på 076-1420287 eller [email protected] Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag som är 2021-10-24 Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Fastighetsansvarig

Arbetsgivare / Ort: Ideella Fören Furuboda Åhus Med Firma Furuboda K / Åhus
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsförvaltare

Färdigheter
Krav
  • Fastighetsdrift
  • Underhållsplanering
  • fastigheter

Om jobbet

Föreningen Furuboda driver folkhögskola, arbetsmarknadsutbildningar, konferensverksamhet samt assistansbolag. Verksamheten bedrivs på vår huvudanläggning söder om Åhus och vid våra filialer i Kristianstad, Malmö, Lund och Karlskrona. Vår vision är: "Självständiga och ansvarstagande människor med full delaktighet i ett öppet och tillgängligt samhälle"

Vi söker nu Fastighetsansvarig.

Tjänsten innebär ett övergripande ansvar för anläggningen med alla fastigheter. Personalansvar för vaktmästeri, lokalvård och simhallspersonal vilket innefattar arbetsledning, löner, scheman och det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Du planerar, genomför och dokumenterar Furubodas arbete inom fastighetssidan. Ditt ansvar innehåller budgetansvar för både löpande och långsiktigt arbete samt underhållsplaner, det systematiska brandskyddsarbetet, den tekniska fastighetsutrustningen mm.

Vid behov planera och leder du olika entreprenader. Fastighetsansvarig arbetar nära vårt vaktmästeri och utför praktiska uppgifter vid behov. Arbetet innebär också att man behöver vara tillgänglig på telefon vid akuta händelser. Helgtjänstgöring förekommer.

Du är också kontaktperson och ansvarig gentemot myndighet och organisationer gällande fastigheternas funktion och användning

Kvalifikationer

För tjänsten relevant utbildning och erfarenhet inom Fastighet/bygg. Har du utbildning inom el är detta meriterande. Du är strukturerad och har lätt för att samarbeta på alla nivåer. Du har praktiska kunskaper inom många områden.

Arbetsgivare
Ideella Fören Furuboda Åhus Med Firma Furuboda K
Furubodavägen 247
29686 Åhus
Hemsida: furuboda.org
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Workplace Operations Manager at IKEA Marketing & Communication

Arbetsgivare / Ort: IKEA of Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetschef/Fastighetsdirektör

Om jobbet
What if you could inspire to make everyday life just a little bit better?  The answer is simple: You can. This is what motivates us at IKEA. We’re constantly searching to find new ways to be better. We use insights from real life at home all over the world, learning about the needs and dreams of people. We use our home furnishing knowledge to help inspire people with ideas and solutions that will help them live the life they want.  At IKEA Marketing & Communication (IMC), we’re people-centric, have a passion for making great stuff, and we aim to be the best communication partner for the whole of IKEA. We work closely and together with our colleagues across IKEA, creating state-of-the-art communication at the lowest price. Located in Älmhult, Sweden, we’re a melting pot of many different nationalities and cultures. Because in order to make things better for the many, we want to involve people from all parts of the world. Nonetheless, we never forget our Swedish heritage that forms the backbone of who we are today.  We’re on the lookout for passionate doers, idea makers, creative thinkers - people who want to find answers to everyday problems in people’s lives, for society and the planet. Now we are looking for a Workplace Operations Manager. As Workplace Operations Manager you will lead and develop facility and site services at the IMC workspaces in Älmhult. Overall accountability for facility related projects and securing that workspace needs are met for both space and content lies in the scope of the role. Continuously balancing cost and benefit for a mix of services and in house capabilities for commerciality, is also an important part of the job. You are part of the Business Navigation & Finance team and report to the Deputy Business Navigation & Finance Manager for IMC. Your assignment will also include: Secure the long- and short-term availability and functionality of IMC workspaces, including office, studio and warehouse spaces, to meet business needs. Contribute to creating an attractive workplace that our co-workers and colleagues love to come to. Secure that Safety & Security requirements are met within locations under the responsibility of WPO. Develop and maintain business sense within WPO functions through securing relevant performance measurements and process improvements. Manage and follow up on budget and co-workers. Sounds interesting? Please send us your application – CV and letter of motivation – in English. We really want to get to know you, so make sure you tell us why you would be a good fit for this role, you do that under message to Hiring Manager. The last day to send your application is the 14th  of October 2021 Curious to know more? Let’s connect! If you have any questions about the role, please contact Hiring manager, Lisa Thomson at [email protected] For questions about the recruitment process, please contact Recruiter, Marie Sandman on +46 768545309
Arbetsgivare
IKEA of Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 28 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Facility Manager Soft FM

Arbetsgivare / Ort: SAAB AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetschef/Fastighetsdirektör

Om jobbet
Din roll Vi erbjuder dig ett omväxlande och spännande arbete med möjlighet att påverka utvecklingen i ett av Sveriges mest högteknologiska företag där förändring är vardag. Saab AB befinner sig i en expansiv fas där vi bygger upp lokalresurser för flera stora projekt. Propertyorganisationen är en utpräglad beställarorganisation för lokal-/fastighetsfrågor och med detta tillhörande tjänster. Som Facility Manager med fokus Soft FM: * Ansvarar du för att utveckla, optimera och förvalta fastighetsnära tjänster inom bolaget * Har du kontakt med den operativa Saab verksamheten och är länken till de samarbetspartners som Saab har för den dagliga leveransen av tjänster. * Styra externa och interna leverantörer. * Ansvara för lokalplanering och effektivisering av ytor Du förväntas i stor utsträckning kunna bidra till att förbättra och utveckla våra arbetsmetoder och rutiner inom området. En del av arbetet innebär även att ta fram styrdokument, handlingsplaner och rapporter. Du ska kunna formulera väl avvägda rekommendationer, riktlinjer och fungera som sakkunnig i kontakten med verksamheter. Initialt innebär uppdraget ansvar för våra verksamhetsställen i Östergötland men andra verksamhetsställen kan bli aktuella i framtiden, likaså internationella uppdrag. Din profil Då arbetet är mycket självständigt och sker med många kontakter krävs det att du är lyhörd, har gott omdöme och god samarbetsförmåga. Du är lugn, stresstålig, flexibel och kan hantera pressade situationer. Vidare krävs att du är kommunikativ och drivande. Du ska ha god förmåga att planera och strukturera ditt arbete och vara van vid att lösa problem samt anta utmaningar. I den här rollen krävs att du har en ekonomisk medvetenhet och förstår samt tillämpar affärsmässiga principer. Mycket meriterande: * Du har eftergymnasial utbildning med inriktning FM området eller annan relevant utbildning. * Minst 5 års från tjänsteområdet och har erfarenhet av att agera kravställare för fastighetsrelaterade Soft FM-tjänster. * Erfarenhet av att genomföra standardiserings- och förbättringsaktiviteter inom området. * Utbildning i och erfarenhet av: * INSTA 800/SS 62 78 01 gällande lokalvård * Arbetsmiljöverkets regelverk AFS särskilt då gällande arbetsplatsen utformning * ISO 45001 * Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska. * Du har B-körkort. Meriterande: * Erfarenhet från arbetsledande befattning eller projektledning är meriterande. I rollen krävs även att du har förmåga att kunna hantera olika typer av situationer och personligheter, stor vikt kommer därför att läggas vid dina personliga egenskaper. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vad du blir en del av Saabs fastighetsavdelning, Property, har till uppgift att tillgodose Saabs nuvarande och framtida behov av ändamålsenliga lokaler. Property deltar i processen att anskaffa, vidmakthålla och avveckla lokaler, vilket kan innebära allt från att hyra, köpa eller bygga eller när så krävs avyttra, säga upp eller riva. Property består av en fastighetsägande del och en del med operativt ansvar för fastighetsbeståndet i Sverige som internationellt. Vi hanterar ca 900 000 kvadratmeter kontor, produktion- och lagerytor i Sverige idag. Vi är verksamma från Malmö i söder till Luleå i norr. Avdelning Property tillhör organisatoriskt Operational Excellence. Property är idag organiserat i tre linjeorganisationer och består av totalt ca 20 medarbetare fördelade över Sverige. Du kommer att tillhöra avdelning FM-North. Avdelningen har idag 8 medarbetare och ansvarar för förvaltning (drift och underhåll) av ca 750 000 kvadratmeter lokaler i mellan och norra Sverige. Då Property är en, till medarbetarantal, liten organisation, arbetar vi ofta över organisationsgränserna och hjälper/stödjer varandra. Välkommen med din ansökan senast 2021-10-31
Arbetsgivare
SAAB AB
Ansökan
Ansök senast 29 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.