På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Fastighetsingenjör

Fastighetsingenjör

Att arbeta som fastighetsingenjör innebär ett stort ansvar för drift och underhåll på strategisk nivå. Som fastighetsingenjör ansvarar du för stora projekt som berör fastighetsutveckling på ett företag. Tekniken är en viktig del i arbetet eftersom fastigheter har avancerade tekniska lösningar.

Utbildning

För att kunna få anställning som fastighetsingenjör behöver du eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

Det finns även exempel på att det går att få anställning utan någon eftergymnasial utbildning, men då behöver du istället lång erfarenhet inom fastighetsbranschen.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som fastighetsingenjör bör du ha även ha ett stort intresse av att arbeta med IT-system och utveckling.

Yrkesfilm

Inspirationsfilm om spännande yrken i teknikbranschen.

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Fastighetsingenjör

Arbetsgivare / Ort: Växjö Energi AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2020-05-26
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
Växjö Energi erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö Kommun. Genom dotterbolaget Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Vi ligger ständigt i framkant med ny teknik och skapar utveckling genom att vara regionens självklara infrastrukturaktör. Med stort engagemang och ett starkt miljöfokus skapar våra medarbetare prisvärda och samhällsnyttiga tjänster som gör vardagen enklare för våra kunder – idag och i framtiden. ARBETSUPPGIFTER Som fastighetsingenjör kommer du att ha huvudansvaret för att samordna drift och underhåll av koncernens fastigheter, med fokus på effektivt resursutnyttjande. Det innebär bl. a att utveckla drift- och underhållsverksamheten och ha ett tydligt kostnadsansvar för detta. Rollen som fastighetsingenjör är ny hos oss och detta kommer ge dig goda möjligheter att vara med och utveckla rollen. I huvudsak kommer du att arbeta med underhållsplanering, vara ansvarig för besiktningar och kontroller av koncernens fastigheter samt vara den som håller kontakt med och följer upp våra leverantörer och entreprenörer. I ditt arbete kommer du också att arbeta med utveckling av våra fastigheter. Det handlar om samordning och avrop av mindre om- och tillbyggnader, ta fram fastighetsutvecklingsplaner samt projektleda mindre fastighetsprojekt. Du kommer också att arbeta med säkerhetsfrågor, vilket innebär arbete kring skalskyddet, säkerhetsskyddet och inpasseringsrutiner. Du kommer också att delta i olika förbättringsprojekt som pågår inom företaget. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av drift- och underhåll av fastigheter samt fastighets utveckling. Du ska ha relevant utbildning, exempelvis byggnadsingenjör eller likvärdigt. Du ska ha goda datakunskaper och vara bra på att uttrycka dig på svenska i båda tal och skrift. Som person ska du vara noggrann och har ett strukturerat arbetssätt med sinne för ordning och reda. Du ska vara tillmötesgående och lyhörd gentemot dina kollegor och leverantörer samt lösningsfokuserad i de utmaningar som uppkommer i den dagliga verksamheten. Eftersom du kommer att ingå i koncernens säkerhetsarbete, så kommer du före en eventuell anställning att säkerhetsprövas. Körkort för bil erfordras. ÖVRIGT Växjö Energi har ambitionen att ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Växjö Energi är en del av Växjö kommun. Vi undanber oss samtal från annonsörer eller andra försäljare. Beslut om annonsering har tagits. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet, därför sker ansökan enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se), se länk ovan. Har du frågor kring rekryteringsprocessen är du välkommen att höra av dig till Emma Wernesjö, Personalutvecklare, 0470-775255
Arbetsgivare
Växjö Energi AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här

Teknisk förvaltare

Arbetsgivare / Ort: Statens Fastighetsverk
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 June (3 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-12
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.  Vi behöver nu förstärka vår förvaltningsorganisation inom fastighetsområde Uppsala och söker därför en teknisk förvaltare. SFV Uppsala förvaltar statliga byggnader i norra och mellersta Sverige. Slott, residens, universitetsbyggnader, fästningar mm ingår i fastighetsbeståndet. Vi är ca 25 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Uppsala som är beläget i Dekanhuset, i lokaler med atmosfär utöver det vanliga. Hos oss erbjuds du en omväxlande roll med stort mått av eget ansvar. Du får arbeta med spännande fastigheter där olika lokala förutsättningar utmanar din kreativitet och problemlösningsförmåga. Din roll Som teknisk förvaltare arbetar du med underhåll av förvaltningsområdets byggnader och anläggningar. I arbetsuppgifterna ingår att genomföra statusbesiktningar, budgetera, planera, samordna, projektleda och följa upp fastigheterna och projekten. Du ansvarar även för byggnadernas tekniska status, bland annat genom att säkerställa genomförda myndighetsbesiktningar och följa upp externa ramavtal som till exempel upphandlad teknisk drift. Du har ett nära samarbete med fastighetsområdets andra tekniska förvaltare, fastighetsförvaltare, driftorganisation och övriga stödresurser. En viktig del är att vårda våra kundrelationer med våra hyresgäster. Byggnaderna är till största delen statliga byggnadsminnen med stora kulturhistoriska värden vilka kräver en noggrann och varsam hantering för att bevaras inför framtiden. Vi arbetar ständigt med energieffektivisering, långsiktig hållbarhet och tekniska förbättringar. Din profil Vi söker dig med högskoleutbildning alternativt KY-utbildning med inriktning mot bygg/fastighet samt arbetslivserfarenhet från en liknande roll. Vi ser det som nödvändigt att du har kunskaper inom upphandling, byggnadsteknik, projektledning och entreprenadjuridik samt ekonomi. Vidare har du god datavana. Körkort klass B är ett krav. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då arbetet är mångfasetterat krävs det att du är strukturerad och känner dig trygg i din yrkesroll. Du har även ett lösningsorienterat arbetssätt. Utöver detta ställs det krav på din samarbetsförmåga och ditt kundbemötande eftersom kontaktytorna är breda. Mer information SFV tillämpar normalt 6 månaders provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer ske före anställning. Det betyder också att svenskt medborgarskap är ett krav. Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se. I denna rekrytering samarbetar vi med Upgraded People AB och eventuella frågor om rekryteringsprocessen besvaras av rekryteringskonsult Carl Isaksson på 072-2198700 alternativt [email protected] Sista ansökningsdag för tjänsten är 2020-06-03. Välkommen med din ansökan! Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Arbetsgivare
Statens Fastighetsverk
Hemsida: http://www.statensfastighetsverk.se/
Ansökan
Ansök senast 3 June (3 dagar kvar)

Ansök här

BIM-samordnare till avdelningen för fastighetsförvaltning, Karlskrona

Arbetsgivare / Ort: REGION BLEKINGE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 June (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
I Region Blekinge bidrar du till den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och god hälsa. Glädjen och tillfredställelsen i att invånare och patienter får högre livskvalitet är en stark kraft som gör det meningsfullt att gå till jobbet. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt. Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet. Vi har nu börjat det stora arbetet med att forma framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge. Under en tio-års period kommer vi att bygga nya lokaler och utveckla arbetssätt och teknik för att kunna möta framtidens behov av vård och omsorg. Det är en spännande utvecklingsresa som du också kommer att få vara en del av. Regionfastigheter har som huvudsaklig uppgift att erbjuda våra hyresgäster verksamhetsanpassade och ändamålsenliga lokaler. Region Blekinge disponerar ca 280 000 m2 lokalyta fördelat på framförallt sjukhus och vårdcentraler. Vi är ca 35 anställda som arbetar med fastighetsförvaltning samt ny- och ombyggnationer. Avdelningen för fastighetsförvaltning ansvarar för lokalförsörjning till Region Blekinges alla verksamheter. På avdelningen arbetar 11 medarbetare med bland annat fastighetsdokumentation, fastighetsekonomi, fastighetsutveckling, planerat underhåll, brandskydd samt hyresgästkontakter. ARBETSUPPGIFTER Som BIM-samordnare kommer du att vara Region Blekinges sakkunnige i CAD- och BIM frågor. I rollen ingår att ta fram och uppdatera riktlinjer och kravspecifikationer tillsammans med övriga i arbetsgruppen. Du ansvarar för fortlöpande kvalitetskontroller av informationsleveranser i byggprojekt och är en del i projektorganisationen, vilket medför ett nära samarbeta med konsulter och byggprojektledare. Du tillser att handlingar för byggprojekten utförs i överensstämmelse med våra anvisningar. Rollen innebär vidare att vara länken mellan projekt och fastighetsförvaltning och att tillse att rätt information förs över till fastighetsförvaltningen efter avslutat projekt. Befattningen och utförandet av uppdraget förutsätter mycket eget arbete i nära samarbete med övriga medarbetare inom avdelningen. Du utgår från Karlskrona, men ditt arbetsfält är hela Blekinge län. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är högskoleingenjör och/eller har annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du ska vara erfaren CAD/BIM-projektör och vi ser gärna att du har varit ansvarig för CAD/BIM samordning inom bygg- och installationssektorn samt 3D-modellering. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du ansvarstagande och trivs med att jobba i team. Samarbetsförmåga, servicekänsla och självständighet är kännetecknande egenskaper för dig. Du är en god pedagog och kan förmedla budskap med tydlighet och enkelhet. Med din personlighet och ditt engagemang bidrar du till utveckling av avdelningen. B-körkort krävs. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Tack för att du ansöker via länken i annonsen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Arbetsgivare
REGION BLEKINGE
Hemsida: http://regionblekinge.se/
Ansökan
Ansök senast 7 June (7 dagar kvar)

Ansök här

Projektledare

Arbetsgivare / Ort: Totalförsvarets Forskningsinstitut, Foi
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 June (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, är ett av Europas främsta institut för tillämpad forskning inom försvar och säkerhet. FOI är en myndighet under Försvarsdepartementet och vi har till uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning, icke-spridning och internationell säkerhet. Verksamheten bedrivs på uppdrag av i första hand Regeringskansliet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). På FOI är vi cirka 1000 anställda, varav drygt 800 arbetar direkt med forskning och utveckling. Våra kompetenser spänner över hela fältet från naturvetenskap och teknik till samhälls- och statsvetenskap. Har du bred erfarenhet som projektledare inom fastighetsområdet och stimuleras av att både arbeta operativt i projekt och att leda projekt för att nå resultat? Gillar du utmaningar och att i samarbete med olika kompetenser hitta lösningar samt ser struktur och dokumentation som en naturlig del av arbetet? Vill du arbeta på en arbetsplats med samlad hög kompetens där det pågår spännande projekt inom fastighets-, informations- och säkerhetsområdet? Då kan FOI vara intressant för dig. Arbetsuppgifter I rollen som projektledare  på avdelningen för Forskningsstöd kommer du att driva eller delta i små som stora utredningar, projekt och remisser. Rollen är bred och omfattar systemadministration av fastighetssystem, deltagande och drivande av projekt och utredningar bl. a. kopplat till våra anläggningar, fastighetsskydd och övriga installationer. För närvarande pågår ett projekt inom fastighetsområdet för att se över systemstöd och arbetssätt. Du kommer att vara delaktig i det projektet både vad gäller införandet men också ha rollen att förvalta och administrera systemet. Till din hjälp kommer du ha de fastighetsansvariga. I rollen som projektledare ingår att driva, samordna, följa upp, och avsluta projekt i varierande storlek från start till mål. Du ansvarar för framtagande av förstudie, kalkyler, säkerhets- och riskanalyser, förfrågningsunderlag inför upphandling samt dokumentation av teknisk installation, förändrade rutiner eller arbetssätt. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du på ett konstruktivt och lösningsorienterat sätt samarbetar med olika kompetenser, viljor och intressenter internt som externt för att nå resultat. Projekten innehåller ofta flera olika delar som spänner över många olika kompetensområden som ska koordineras. Du styr det gemensamma arbetet mot projektets övergripande mål och rapporter till projektägaren. Din profil Vi söker dig som är examinerad högskoleingenjör och har minst fem års erfarenhet av projektledning inom fastighetsområdet. Du har också erfarenhet av att arbeta i projekt inom informations- och säkerhetsområdet och från kravställande inom fastighets- eller teknikområdet. Du är van att arbeta i olika system t.ex. fastighetssystem och system för ärendehantering. B-körkort är ett krav. Du behärskar svenska och engelska väl i tal och skrift. Som person har du mycket god förmåga att samarbeta och ser vikten av tydlig information och dialog för att skapa förtroende och tillit för att lösa frågor. För att lyckas i arbetet krävs att du är uthållig och tycker om att lägga ned tid och engagemang på ditt arbete med förmåga att förbli motiverad och effektiv vid eventuella bakslag. Du tar stort ansvar för att uppgifter blir utförda med god struktur och har förmågan att se helheter och ta hänsyn till större perspektiv. I urvalsprocessen kommer mycket stor vikt att läggas vid personliga kompetenser.    Vi erbjuder På FOI drivs vi av att få bidra till samhällsnyttan genom att bedriva forskning inom försvar och säkerhet för våra uppdragsgivare. Här finns en inspirerande och kreativ miljö fylld av kompetens, nyfikenhet, mod och nytänkande.  FOI strävar efter mångfald, där medarbetarnas bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar verksamheten.  Vi erbjuder individuell och differentierad lönesättning, flexibla arbetstider, förmånliga semestervillkor, friskvårdsersättning, friskvårdstimme och en individuell kompetensutvecklingsplan. Vi arbetar även medvetet för att vår arbetsplats ska vara jämställd samt ha en god arbetsmiljö och vi strävar efter att möjliggöra en bra balans mellan arbete och privatliv. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Du kommer att ingå i Kansliet som tillhör avdelningen Forskningsstöd. Läs gärna mer om vad vi gör:   https://www.foi.se/om-foi/organisation/forskningsstod.html I kansliet ingår fastighetssektionen som tillsammans består av ca 13 medarbetare med olika kompetenser som är placerade i Grindsjön, Kista, Linköping och Umeå. Du kommer att rapportera till enhetschefen för kansliet. FOI behöver nu förstärka kansliet med en projektledare till kontoret i Kista. Resor förekommer i tjänsten. Har vi fångat ditt intresse? För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Jessica Norlin. Fackliga företrädare är Fredrik Ringblom (Saco-S) och Mi Reinmann (OFR/S – ST). Samtliga nås via FOI:s växel på 08-555 030 00. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Välkommen med Din ansökan i form av CV och personligt brev via ansökningsknappen senast den 7 juni!
Arbetsgivare
Totalförsvarets Forskningsinstitut, Foi
Ansökan
Ansök senast 7 June (7 dagar kvar)

Ansök här

Samordnare Teknisk Förvaltning till Västfastigheter

Arbetsgivare / Ort: VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 11 June (11 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-28
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
Västfastigheter bygger hus som räddar liv. Vi bygger nytt, utvecklar och ansvarar för driften i kritiska vårdmiljöer samt inom kollektivtrafik och kultur- och utbildningssektorn i hela Västra Götalandsregionen. Tillsammans med våra kunder och samarbetspartners skapar vi hållbara miljöer. Därför söker vi dig som vill ha meningsfulla arbetsuppgifter och vill göra verklig skillnad för patienter och vårdpersonal. Läs mer om oss på www.vastfastigheter.se Västfastigheter söker Samordnare Teknisk Förvaltning Område Fastighetsförvaltning ansvarar för kundrelationen, fastigheterna, dess tekniska system och utveckling, för att skapa trygga och robusta lokaler i en samhällsviktig verksamhet. Fastighetsförvaltning ansvarar även för regionens behov av extern inhyrning, parkering och tillgänglighetsfrågor och för regionens fastigheter för resecentrum, buss och tågdepåer. Nu söker vi dig som vill bli vår nya Samordnare teknisk förvaltning på Östra sjukhuset.  Hos oss kommer du arbeta som samordnare teknisk förvaltning, vilket är en övergripande roll för teknikenhetens ansvarsområde på sjukhuset. Östra Sjukhuset är nu och flera år framåt i en expansions och utvecklingsfas med flera spännande projekt. Vi är en del av avdelning sjukhusfastigheter SU, som ansvarar för förvaltning, uthyrning och utveckling av Östra sjukhuset, Sahlgrenska sjukhuset, Mölndals sjukhus, Högsbo sjukhus och Rågården rättspsykatri. Placering för tjänsten är vid nya regionens hus i Göteborg. I rollen kommer du att leda och styra arbetet med enhetens funktions och anläggningsansvar för tekniska system, byggnader och mark. Tillsammans med våra tekniska förvaltare kommer du arbeta med underhålls och reinvesteringsplanering, kravställning samt strategisk planering för tekniska försörjningsplaner. Du kommer tillhöra avdelningens ledningsgrupp och kommer vara en del av fastighetsteamet på Östra sjukhuset där du tillsammans med huvudförvaltare, huvudprojektledare och driftchef leder det operativa arbetet kring förvaltning, projekt och drift av sjukhuset. Här får du möjligheten att i ett nära samarbete med våra kunder och flera av Västfastigheters funktionsområden arbeta för att kunna leverera enligt kundens önskemål och den höga nivå på kvalitet som krävs på ett sjukhus. Vad behöver du ha med dig sedan tidigare? Utbildad högskole- eller civilingenjör inom teknik. Alternativt annan utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig. Bred erfarenhet av fastighetstekniska installationer. Du har flerårig erfarenhet från liknande roll inom fastighets och byggbranschen med kunskap om byggprocessen och gärna erfarenhet av vårdfastigheter och/eller fastigheter med stort teknikinnehåll. Personliga egenskaper Vi söker dig som har ett stort intresse för teknik och fastigheter. Hos oss får du möjligheten att nyttja din kunskap inom vårdfastigheter där höga krav på kvalité ställs. Du är prestigelös och trivs med att arbeta i ett nära samarbete med andra. Du har en god förmåga att skapa goda relationer och är en smidig kommunikatör. Du har god strategisk och analytisk förmåga och värdesätter struktur och noggrannhet. Villkor Som en av Sveriges största fastighetsförvaltare kan vi erbjuda rätt person goda karriär- och utvecklingsmöjligheter. Hos oss får du chansen att utföra ett meningsfullt arbete för samhället och bidra till Västfastigheters vision ”tillsammans skapar vi hållbara miljöer”. Vi eftersträvar en god balans mellan arbetsliv och privatliv och värnar om våra medarbetares hälsa. Vi ser gärna att du åker kollektivt i tjänsten men B-körkort är önskvärt då resor i regionen kan förekomma i tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan senaste 11 juni. Preliminärt planerar vi för intervjuer under vecka 25.   Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Ansökan
Ansök senast 11 June (11 dagar kvar)

Ansök här

Facility Manager till Stockholm

Arbetsgivare / Ort: SAAB AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 June (12 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-29
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet
Vi erbjuder dig ett omväxlande och spännande arbete med möjlighet att påverka utvecklingen i ett av Sveriges mest högteknologiska företag där förändring är vardag. Din roll Saab befinner sig i en expansiv fas och som facility manager ansvarar du för att optimera driften av våra lokaler samt leda nybyggnads- och omställningsprojekt. Som Facility Manager: * Har du kontakt med den operativa Saab verksamheten och är länken till de samarbetspartners som Saab har för den dagliga leveransen av tjänster. * Tjänsten ställer stora krav på samarbetsförmåga och innebär mycket kontakt med operativa verksamheten i rollen som leverantör och med samarbetspartners i rollen som beställare/kund. * Är du projektägare och styr externa och interna leverantörer. Initialt innebär uppdraget ansvar för våra enheter i Stockholmsregionen men andra verksamhetsställen kan bli aktuella i framtiden, likaså internationella uppdrag. Din profil Vi söker dig som karaktäriseras av affärsmässighet, tydlighet och målfokusering. Du har mycket god kommunikativ förmåga. Det är önskvärt att du kan kombinera kreativitet med affärssinne och struktur. Mycket meriterande: * I grunden har du en högskoleutbildning inom ingenjörsområdet, bygg-/installationsverksamhet (el, VVS) eller fastighetsdrift. * Du har minst fem års erfarenhet från arbete inom entreprenadverksamhet eller fastighetsdrift. * Du har kunskaper om arbetsmiljö-, bygglagstiftning och övrig närliggande lagstiftning samt är insatt i branschbestämmelser som AFF, ABT etc. * Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska. Meriterande: * Erfarenhet från arbetsledande befattning eller projektledning är meriterande. * Du har B-körkort. I rollen krävs även att du har förmåga att kunna hantera olika typer av situationer och personligheter, stor vikt kommer därför att läggas vid dina personliga egenskaper. Arbetet innebär resande inom landet, men även internationella resor kan förekomma Vad du blir en del av Saabs fastighetsavdelning, Property, har till uppgift att tillgodose Saabs nuvarande och framtida behov av ändamålsenliga lokaler. Property deltar i processen att anskaffa, vidmakthålla och avveckla lokaler, vilket kan innebära allt från att hyra, köpa eller bygga eller när så krävs avyttra, säga upp eller riva. Property består av en fastighetsägande del och en del med operativt ansvar för fastighetsbeståndet i Sverige som internationellt. Vi hanterar ca 900 000 kvadratmeter kontor, produktion- och lagerytor i Sverige idag. Vi är verksamma från Malmö i söder till Luleå i norr. Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, så kan du läsa om dem här. Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut. Denna tjänst kräver att du godkänns i en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a challenging team setting, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to help protect people.
Arbetsgivare
SAAB AB
Ansökan
Ansök senast 12 June (12 dagar kvar)

Ansök här

Ingenjör Fastighetsautomation

Arbetsgivare / Ort: Specialfastigheter Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 18 June (18 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-29
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
Välkommen till en värd full av möjligheter! Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan – alltid med hållbarhet i fokus. Vår organisation utgår från tre affärsområden – Kriminalvård, Försvar och rättsväsende samt Institutionsvård och övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 29 miljarder kronor. Vi är cirka 160 medarbetare och huvudkontoret är delat mellan Linköping och Stockholm. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Örebro och Sundsvall. Om tjänsten Vi söker en specialist inom fastighetsautomation som känner ett mervärde i att skapa långsiktigt hållbara byggnader och en sund inomhusmiljö med hjälp av smarta och innovativa lösningar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att: • Samverka i utvecklingen av våra fastighetsautomationstjänster tillsammans med vår förvaltningsenhet samt IT-enhet och med våra leverantörer • Delta i arbetet med att utveckla, implementera och kommunicera vår tekniska riktlinje fastighetsautomation och våra instruktioner internt och externt • Specificera och kravställa leverans av fastighetsautomation mot våra leverantörer för att säkerställa att de är förvaltningsbara och kostnadseffektiva • Stödja projektledare och vår inköpsorganisation löpande i uppföljningen av leverantörer för att säkerställa att fastighetsautomationsleveranser svarar mot ställda krav på kvalitet och kostnad • Delta i upphandlingar inom teknikområdet fastighetsautomation • Granska handlingar och hantera avvikelser, utvärdera förbättringsförslag från interna och externa kontaktytor (förvaltning, kunder, leverantörer etc.) • Skapa beslutsunderlag för förändringar till beslutande styrgrupp inom vår förvaltning • Samverka med enhetens övriga specialister och andra berörda medarbetare i företaget Om dig För att vara framgångsrik i den här rollen behöver du ha en god kunskap och förståelse för hur tekniska system fungerar, hela vägen från komponent i fastighet till våra överordnade SCADA-system. Du har relevant högskoleutbildning, YH-examen eller motsvarade inom det byggtekniska området. Utöver det har du god erfarenhet av att driva ett aktivt utvecklingsarbete inom fastighetsautomation, från idé till förvaltning. Rollen innefattar mycket muntlig och skriftlig kommunikation med såväl interna som externa personer. Detta i kombination med att många manualer och instruktioner endast finns på engelska medför att du behöver goda kunskaper i både svenska och engelska.  Det är meriterande med tidigare konsultbakgrund och erfarenhet av projektering, installation, programmering, idrifttagning samt underhåll av fastighetsautomation.  Kunskaper inom nätverksinstallationer ses också som meriterande.  Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din drivkraft. Du gillar utmaningar och samarbete med team och kollegor. Du är analytisk, strukturerad, besitter en väl utvecklad strategisk förmåga och trivs i en roll med mycket ansvar. Du känner dig trygg i din tekniska kompetens och tycker om att dela den med andra. Placering Din placering är inom enheten Teknikstöd som ansvarar för utformningen av våra tekniska riktlinjer och instruktioner. Enheten finns representerad i Linköping och Stockholm. Din placeringsort är Stockholm eller Linköping, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innebär tjänsten resor. Körkort för personbil är ett krav. Tillträde Enligt överenskommelse.  Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 18 juni men ansök gärna redan idag då urval görs löpande.  I och med att våra hyresgäster bedriver säkerhetskänslig verksamhet och med hänsyn till våra egna höga krav på säkerhet så utför vi en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetsprövningssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Sofia Nilsson, 010-788 62 48 Ledarna, Gustav Tidman, 010-788 62 53 Unionen, Lena Germundsson, tel. 010-788 62 40 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Arbetsgivare
Specialfastigheter Sverige AB
Hemsida: http://www.specialfastigheter.se
Ansökan
Ansök senast 18 June (18 dagar kvar)

Ansök här

Fastighetsförvaltare Bergslagen

Arbetsgivare / Ort: Nora Bergslagsförsamling / Nora
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 July (2 månader kvar)
Publicerad: 2020-05-25
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet


Församlingar och pastorat i bergslagen söker en gemensam resurs för övergripande förvaltning av byggnader och anläggningar.


Totalt omfattas cirka 110 byggnader varav 15 kyrkor med stora kulturhistoriska värden samt ett antal markanläggningar.


Arbetsområdet är det trevliga Bergslagen men utgår från ett fast arbetsställe som för närvarande är Nora bergslags församling.


Inom Västerås stift finns ett bra nätverk som består av förvaltare från andra områden, stiftsingenjör och stiftsantikvarier.


Nuvarande befattningshavare kommer att gå i pension vid årsskiftet.



Arbetsområden


  • Övergripande förvaltning och strukturering av fastighetsförvaltningen.
  • Ansvar för planering, upphandling och genomförande av entreprenader.
  • Projektledning och funktion som byggherreombud vid nybyggnad och underhållsåtgärder.
  • Presentation av budgetförslag avseende investeringar, underhåll och reparationer.
  • Vara rådgivande beträffande strategisk lokalförsörjning.
  • Energi och klimatfrågor avseende byggnader.
  • Tillstånd och bidragsansökningar
  • Bevaka plan och bygglagens krav på tillgänglighet, säkerhet, brand, ventilationskontroll.
  • Systemansvar för fastighetssystemet Incit.
  • Övriga gemensamma upphandlingar och upprättande av ramavtal.


Kvalifikationer


Vi söker dig som har en högre byggnadsteknisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig.


Du har gedigen erfarenhet av kvalificerad fastighetsförvaltning, projektledning samt upphandling och genomförande av entreprenader.


Ett praktiskt handlag och erfarenhet från politisk styrd organisation är meriterande.



Som person är du strukturerad och ordningsam, van att ta egna initiativ, driva ditt arbete självständigt och du har ett brett perspektiv på frågor.


Du är uppmärksam och tillmötesgående, har en god samarbetsförmåga, är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.



Vi lägger stor vikt till personlig lämplighet.


Körkort och tillgång till egen bil är ett krav.



Anställningsform


Tillsvidareanställning 100 %



Fast arbetsställe är för närvarande Nora bergslags församling men kan placeras hos någon av de övriga församlingarna vid önskemål.



Tillträde: November/december 2020.




Ansökan


Sista ansökningsdag är 2020-07-31



Ansökan med löneanspråk skickas till:



Nora bergslags församling


Box 133


713 23 Nora



Alternativt med e-post till [email protected]


Arbetsgivare
Nora Bergslagsförsamling
Prästgatan 1
71331 Nora
Ansökan
Ansök senast 31 July (2 månader kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.