På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Fastighetsingenjör
Spela filmen

Fastighetsingenjör

Som fastighetsingenjör kan du även ha yrkestitlar som till exempel Driftingenjör, Teknisk förvaltare, Driftledare eller Underhållsingenjör.

Som fastighetsingenjör har du ett övergripande och strategiskt ansvar för drift och underhåll i en eller flera fastigheter. Då fastighetsbranschen är en av Sveriges mest spännande, teknikintensiva och framgångsrika branscher drivs utvecklingen kring digitalisering, energieffektivisering och smarta lösningar framåt i snabb takt. Det gör yrket som fastighetsingenjör till en kreativ utmaning för dig som tänker framåt, gillar innovativ teknik och att lösa problem.

Som fastighetsingenjör är du en teknisk specialist. Du ansvarar för optimering, drift och underhåll av fastighetens tekniska system för att säkra krav på exempelvis driftsekonomi, energiprestanda och energieffektivisering.

I rollen leder du tekniska utvecklingsprojekt och har budgetansvar för dessa. Fastighetsingenjören ansvarar också för kvalificerade upphandlingar och har ibland en ledarroll med personalansvar. I rollen kan du aktivt påverka och förbättra vardagen för andra samtidigt som du medverkar till ett hållbart samhällsbyggande.

Utbildning

För att kunna få anställning som fastighetsingenjör behöver du eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola. Du kan gå en 2,5-årig yrkeshögskoleutbildning till fastighetsingenjör. I utbildningen ingår LIA (lärande i arbete) som ger studenterna chansen att få erfarenhet och kunskap som ofta leder till jobb direkt efter avslutad utbildning.

Grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Framtidsutsikter

Den tekniska utvecklingen inom fastighetsbranschen sker snabbt med ökad digitalisering som resultat. Det råder stor efterfrågan på utbildade fastighetsingenjörer, varför man har goda chanser att få arbete efter avslutad utbildning.

I rollen är det vanligt med bra arbetsvillkor och en god löneutveckling. Genom att validera din kompetens och erfarenhet via FAVAL kan du få ett yrkescertifikat som fastighetsingenjör.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som fastighetsingenjör bör du ha ett stort intresse för teknik, IT och digitalisering, vara kreativ, problemlösande, strategisk, ha lätt för att se sammanhang och hur olika faktorer samverkar, vara noggrann och ha stor servicekänsla, ha lätt för att arbeta tillsammans med andra samt ha förmåga att leda och driva projekt.

Yrkesfilm

Inspirationsfilm om spännande yrken i teknikbranschen.

Visa mer
Visa mindre

74 Lediga jobb

Driftingenjör till fastighetssektorn, Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Shaya Solutions AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
Om konsultuppdraget - Ort: Stockholm - Uppdragslängd: Ca. 4 månader - Sista ansökningsdagen: ansök snarast - Omfattning: Ca. 100% - OBS! Det är viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo. Uppdragsbeskrivning Kunden söker en Driftingenjör. Ingenjören har en viktig roll för drift- och teknisk förvaltning av tekniska system. Driftingenjören är en teknisk specialist som har huvudansvaret för att optimera fastighetens tekniska system. Det innebär även att utveckla drift- och underhållsverksamheten där ambitionen är att de beslut som fattas om förändringar av deras fastigheter ska utgå ifrån anläggningstillgångarnas och byggnadernas livscykelperspektiv. Arbetsuppgifter: - Ansvara för samt leda drift, underhåll och driftoptimering av fastigheternas tekniska installationer så att en bra inomhusmiljö uppnås - Fungera som sakkunnig i fastighetstekniska frågor, hålla i driftmöten och utbildningar vid behov - Samordnat med förvaltare ansvara för upprätta underhållsplaner kopplat till tekniska installationer - Ta fram beslutsunderlag, lönsamhetskalkyler avseende investeringar i fastighetsinstallationer - Kontrollera, analysera mediestatistik - Säkerställa att ställda myndighetskrav hanteras, följs upp och att anmärkningar åtgärdas - Initiera, leda, utredningar, följa upp och utvärdera mindre energi- och underhållsprojekt - Utveckla verksamheten med att upprätta och följa upp driftplaner, instruktioner etc. Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav): - Relevant högskole-/universitetsutbildning inom teknik, ekonomi eller motsvarande. Fastighetsingenjör eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. - Minst fem års erfarenhet av en liknande roll inom drift/teknisk förvaltning eller närliggande inom fastighetsbranschen. - Fördjupad kunskap och erfarenhet av fastighetstekniska system tex El, VVS, ventilation, styr- och regler - Meriterande är erfarenhet av energibesparing/energioptimering inom bostadsföretag. - Erfarenhet av arbetsledning, att driva, samordna och leda projekt - God kännedom om lagar, bestämmelser, entreprenadjuridik och standarder inom VVS, energi, hiss, brand och el etc. - God IT- och administrationsvana och erfarenhet av digitalt arbetssätt - God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska - Körkort B ______________________ Hur du kommer vidare - Sök uppdraget genom denna annons - Lägg in ett CV i word-format - Vi återkopplar om något behöver kompletteras eller förtydligas. - Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss genom att svara på bekräftande mailutskicket i samband med din ansökan. På uppmaning från beställare/slutkunder vill de inte att vi lämnar ut information om dem. En annan anledning är att Shaya Solutions lägger stor mängd tid som man på förhand inte får betalt för såvida inte uppdraget tillsätts, och därav kan vara återhållsamma med informationsdelningen av naturliga skäl. Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid. Om Shaya Solutions Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik. Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag på 13 orter i Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Teamets motto är Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet. Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar. Annonsförsäljare undanbedes.
Arbetsgivare
Shaya Solutions AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Erfaren fastighetsförvaltare

Arbetsgivare / Ort: Luco AB / Mölndal
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 May (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet

Vill du vara med på en spännande resa på ett entreprenörsdrivet konsultbolag?

Är du en duktig relationsbyggare med affärsmässigt driv? LUCO är i en expansiv fas och utökar nu organisationen med en fastighetsförvaltare med stort utvecklingsfokus.

På LUCO sitter ett engagerat gäng med många spetskompetenser inom byggbranschen. Det råder en familjär stämning där du får möjlighet att vara en del av den. Utbytet av kunskap mellan kollegorna är stort och det är bara du själv som sätter gränser för din möjlighet att utöka din kompetens och lära dig mer om branschens alla delar.

Rollen

Som fastighetsförvaltare kommer du bland annat:

  • ha ett helhetsansvar för fastighetens tekniska förvaltning
  • ha ett övergripande ansvar för att utveckla, bevara och förbättra en eller flera fastigheter
  • ansvara för fastighetsskötarna och uppföljning av deras arbete
  • ansvara för löpande underhållsarbete av mark, byggnad och tekniska system
  • ansvara för felanmälningar och leverantörsavtal
  • planera, prioritera och leda ombyggnation och utvecklingsprojekt
  • ansvara för kontakten med styrelsen i bostadsrättsföreningar, driftpersonal, hyresgäster och entreprenörer
  • budget och resultatansvar för dina fastigheter
  • ansvara för ärenden kopplad till din fastighet i vårt IT-system (Pondus)


Vi söker efter dig som har

Eftergymnasial utbildning inom fastighetsförvaltning samt minst 5 års arbetslivserfarenhet som fastighetsförvaltare. Erfarenhet av entreprenadsjuridik, LOU samt besiktningar av mark och byggnader är meriterande. För rollen krävs att du är tekniskt lagd samt har en hög servicekänsla. Vidare är du strukturerad och har en hög samarbets-initiativförmåga

Skicka in din ansökan snarast då urval sker löpande.

Vid frågor om tjänsten kontakta VD Meysam Saidzadeh 031-440841

Vi undanber samtal från rekryterare samt rekryteringsfirmor då vi sköter rekryteringen internt.

Arbetsgivare
Luco AB
Norra Ågatan 32
43135 Mölndal
Hemsida: https://www.luco.se
Ansökan
Ansök senast 13 May (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Field Service Engineer - France

Arbetsgivare / Ort: Lansera AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 May (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Work International is acting as a Business Partner for the EPSN Workforce Group. They are currently searching for a Field Service Engineer to France. INTRODUCTION Our client is a market leader in innovative packaging, working mainly for premium brands and world-renowned multinationals. The company is both building machines and producing foils. Always striving to provide best class customer service they are now looking for more Field Service Engineers to join their growing team.JOB DESCRIPTION In this position you’re responsible for commissioning, maintenance and service of our high-quality packaging machines. You will expand your knowledge of new technologies and developments which our client can use to develop prototype machines. Also you will support and supervise the customer during the acceptance process on site. In this position you are also a backup for second line support for colleagues and customers. As Field System Engineer you have an international position wherefore a high level of accuracy and eagerness/decisiveness is required. You will solve complex problems and failures correctly at the customer's production site and you will take care of good and frequent communication to inform the internal organization, so proven new technologies in the field are secured for the future. You aim to get the best results to satisfy the customer. You will focus on - Installation of new machines and equipment at the customer production site. - Servicing the installed based machines and/or modify and upgrade the machinery. - Support customers onsite during start-up of a production line, new products, or new equipment. - Train local operators how to use the machine. - Make visit report and share issues with Project Leaders internally. - Proactively provide feedback to the internal organization with regard to the technical aspect of the machinery and equipment. - Servicing the company's customers in France and around Europe. Job requirements - Bachelor degree in a technical environment, preferable mechanics, electronics or mechatronics. - At least 3-5 years of (international) experience in a similar position. - Willingness to travel up to 70-80% of your time (mostly Monday till Friday). - You have to meet the competencies: flexible attitude, diplomatic, customer focus, stress-resistant, proactive and independent. - You are fluent in French and English. - Knowledge and experience with PLC is a strong advantage. - You are living in/able to relocate to France and you have the willingness to stay there for a long period. Our Offer - Full-time permanent position, 40+ hours a week. - In the beginning we offer a year contract. - The payment and fringe benefits are good. - The culture of the company is open and offers a lot of career opportunities and personal development. Welcome with your application! Work International is acting as a Business Partner for the EPSN Workforce Group.
Arbetsgivare
Lansera AB
Hemsida: http://www.workinternational.se
Ansökan
Ansök senast 15 May (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Underhållsingenjör

Arbetsgivare / Ort: Husqvarna AB / Huskvarna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Drift- och underhållsingenjör
  • anläggning

Om jobbet

Underhållsingenjör - Edge

Vi söker nu dig som har ett starkt intresse för såväl teknik och underhåll och som vill vara med och fortsätta bygga både en fabrik och underhållsorganisation i värdsklass.

För drygt sex år sedan startade vi projektet Husqvarna Edge. Ett projekt med målsättningen att skapa en modern, högautomatiserad och helt ny produktionsanläggning med fokus på Industri 4.0. Nu finns en möjlighet för dig med bakgrund och intresse av underhåll att bli en del av vårt team och med dina erfarenheter bidra till att bygga en underhållsorganisation i världsklass

Du får möjlighet att vara med på vår fortsatta expansiva resa och arbeta med våra hela 18 produktionstekniska områden. Du bli en viktig del av underhållsorganisationen som förutom du består av ytterligare tre underhållsingenjörer samt ett tiotal underhållstekniker. Du rapporterar till underhållschefen för Edge fabriken.

Du får förmånen att jobba med högteknologiska kvalitetsprodukter i en kultur som präglas av ett stort tekniskt kunnande, nytänkande och engagemang där stort värde läggs vid säkerhet och samarbete. Underhållsavdelningen har en spännande utveckling framför sig och för rätt person finns det goda utvecklingsmöjligheter.

Tjänsten är placerad i Huskvarna.


Din roll

Underhållsavdelningens huvudsakliga uppdrag är att säkerställa och förbättra driftsäkerheten på fabrikens utrustningar. Du kommer att vara en nyckelperson i arbetet med att öka tillgänglighet och driftsäkerhet på Husqvarna Edge fabriken och fokus är implementering av förebyggande underhåll i världsklass.

Du kommer bland annat:

  • Vara delaktig vid framtagande av anslagsärenden rörande större kostnadsposter ex. service av maskiner, samt löpande inköp och fakturahantering.
  • Driva aktiviteter rörande mätetal och kostnadsuppföljningar.
  • I vårt underhållssystem Maximo kommer du att ansvara för maskinregister (nyuppläggningar, avetableringar och uppdateringar av maskiner) och implementering av förebyggande underhåll.

Vem du är

Vi ser gärna att du har:

  • Högskoleutbildning inom underhållsteknik/produktionsteknik/el/automation eller motsvarande erfarenheter.
  • Minst tre års erfarenhet av maskin- och processunderhåll.
  • Erfarenhet av leverantörssamarbeten samt rotorsaksanalyser, TPM, riskbedömning och leverantörsförhandlingar etc.
  • Erfarenhet av att arbeta i projekt och representera underhåll.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
  • Mycket god datavana och djupa kunskaper inom Office 365.


Meriterande är även erfarenhet av:

  • Ledarskap
  • Underhållssystem såsom IBM Maximo eller Maintmaster, Axxos.
  • Underhållsarbete från processindustri.
  • Goda kunskaper i teorier och metoder för underhåll.
  • Insikt i hur ett fungerande förebyggande underhåll byggs upp samt förstår dess mål och syfte.
  • Kunskap i el och maskinnära-IT.


Som person

För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är en noggrann, öppen och strukturerad lagspelare med hög analytisk förmåga, som tar stort ansvar för gruppens leveranser och har utmärkt samarbetsförmåga. Som person har du ett positivt synsätt, är självgående, noggrann och strukturerad. Du har ett gediget intresse för underhållsfrågor, är medveten om mål och kvalité och kan snabbt anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du har en kommunikativ förmåga och kan både i grupp och självständigt arbeta mot uppsatta mål.


Ansökan:

Då urval sker löpande önskar vi din ansökan snarast, dock senast 16/5. Välkommen med din ansökan!

Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta rekryterande chef: Erik Ocholla, [email protected] alternativt rekryteringsansvarig; Liv Hultén, [email protected]

Fackliga representanter:

Unionen – Soili Johansson, 036-14 62 08, [email protected]

Sveriges Ingenjörer; Akademikerföreningen (Företräder samtliga Saco-förbund) – Fredrik Lindström, 036-14 74 29, [email protected]


Vad händer efter din ansökan?

Så snart vi hinner går vi igenom din ansökan för att se hur väl din profil matchar kraven för tjänsten. Ser vi dig som en av våra potentiella kandidater kommer vi att kontakta dig för en intervju. I samband med detta får du information om upplägget för intervjun samt övriga steg i processen såsom ytterligare intervjuer, tester, referenstagning och introduktion. Om du inte går vidare i processen blir du informerad om detta senast när vi har tillsatt tjänsten.

Arbetsgivare
Husqvarna AB
Drottninggatan 2
56182 Huskvarna
Ansökan
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Torsby kommun söker energiansvarig till fastighetsenheten

Arbetsgivare / Ort: Torsby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Fastighetsingenjör

Om jobbet
Torsby kommun i Värmland är en attraktiv arbetsgivare med medarbetare som känner arbetsglädje, stolthet, balans i livet och tid för familjen. Flera år i rad har vårt systematiska arbete med hälsa gett oss Sveriges friskaste personal. Vi tycker att din hälsa är viktig och erbjuder därför bland annat gratis bad på något av våra badhus. Läs mer om oss på www.torsby.se eller ring oss så berättar vi mer. Tekniska avdelningen på Torsby kommun ansvarar för bland annat kommunens fastigheter, byggnader, entreprenader, energifrågor, skogsförvaltning, vatten- och avloppsverk, gator/vägar, ledningar, renhållning samt parker. Fastighetsenheten som är en del av tekniska avdelningen förvaltar egna fastigheter. Arbetsområdet sträcker sig från Höljes i norr till strax söder om Torsby tätort. Utöver lokaler för kommunens kärnverksamhet finns det badhus, kulturbyggnader, hyresbostäder, industrilokaler, fjärrvärmeverk m.m.. Kommunen ansvarar även för driften på Torsby Skidtunnel & Sportcenter, den första skidtunneln i Sverige och en av världens längsta. Som energiansvarig kommer du att ingå i fastighetsenhetens ledningsgrupp. Till din hjälp har du en grupp som idag består av en målare, en ventilationstekniker, en rörmontör, en ritningstekniker och tre elektriker. Du utgår från och är stationerad på kommunförrådet i Torsby tätort men ditt arbete berör hela kommunen. ARBETSUPPGIFTER Som energiansvarig kommer du att ansvara för fastighetsenhetens energi- och riskåtaganden med tillhörande budget och personalansvar. Detta omfattar bland annat driftansvar för kommunens två fjärrvärmeverk i Östmark och Sysslebäck, brandskydd, larm, försäkringar, passersystem, hissar och lyftutrustning. Du säkerställer att revisioner och besiktningar blir utförda. Du följer upp kommunens energianvändning, elabonnemang och fjärrvärmeanslutningar. Du är kommunens naturliga kontaktperson gällande risk- och energifrågor. Vid behov är du delaktig i kommunens övriga projekt. Arbetet kräver samarbete med myndigheter, organisationer, företag och kollegor. KVALIFIKATIONER Erfarenhet av förhandlingar och avtal eller larm och passersystem är meriterande. Vi ser gärna att du har haft personalansvar eller arbetsledande befattning tidigare. Vi tror du har högskoleutbildning eller motsvarande, alternativt motsvarande relevant arbetslivserfarenhet. För att du ska trivas i din roll som energiansvarig tror vi att du bör kunna hantera flera uppgifter simultant, arbeta strukturerat och ta egna initiativ. Ditt arbete påverkar både personal och befolkning i samhället så det är viktigt att du känner ett ansvar och intresse för ditt arbete. Du behöver ha ett tekniskt intresse och en vilja att ständigt lära och lära ut. Att arbeta med människor blir en stor del av din arbetsroll och det är därför viktigt att du trivs med det, visar samarbetsvilja och brinner för att skapa förtroende och engagemang. Det är viktigt att du kan dokumentera och vara transparent med dina beslut och resultat. Du behöver vara flexibel och kunna anpassa dig till en organisation i ständig förändring. Du har god datorvana och kan tillgodogöra dig de IT-verktyg som vi använder i kommunen. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort klass B är ett krav. ÖVRIGT Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutad rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Torsby kommun. Torsby kommun samarbetar med Visma Recruit i rekryteringsärenden. Visma Recruit vänder sig till dig som vill arbeta inom den offentliga sektorn. Det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Välkommen med din ansökan (personligt brev, CV/meritförteckning, referenser och löneanspråk) via Visma Recruit! Betyg/intyg lämnar du först efter begäran. Vi har gjort vårt medieval och vill därför inte bli kontaktade av säljbolag.
Arbetsgivare
Torsby kommun
Hemsida: http://www.torsby.se
Ansökan
Ansök senast 16 May (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.