På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Lönekonsult

Lönekonsult

En lönekonsult besitter specialistkunskap inom löneområdet och tar därför ett helhetsansvar för interna verksamheters eller externa kunders lönearbete.

Som lönekonsult är du en viktig del i lönearbete på ett företag eller inom en organisation. Dina arbetsuppgifter består oftast i att bland annat ge råd och stöd till företagets-/organisationens medarbetare, chefer och personalredogörare samt informera och i vissa fall även utbilda. Du administrerar löner och har ofta även ett driftansvar, det vill säga ansvarar för att de kontinuerliga lönekörningar blir gjorda i tid och på rätt sätt.

En snabb utveckling av yrkesrollen har fört med sig nya sätt att arbeta och ökade krav på kunskaper.

På vissa arbetsplatser ingår arbetsuppgifter som, svara på frågor från kunder och från de anställda på både lön- och HR-relaterade frågor, kundansvar - vilket innebär kontinuerlig dialog och att delta i många möten, arbeta konsultativt och rådgivande - både till kund men även till sina kollegor, ansvara för och genomföra lönekörningar, göra tolkningar av kollektivavtal, personalpolicys och hantera reseräkningar, arbeta aktivt för att vidareutveckla företagets-/organisationens sätt att arbeta med löne- och personalfrågor.

Kärnkompetensen för en lönekonsult är löneberäkning men yrkesrollen innehåller mycket mer och ofta krävs självständigt arbete med stort ansvar och en rådgivande funktion mot de övriga medarbetare inom organisationen.

Utbildning

Utbildning till lönekonsult finns bland annat inom Yrkeshögskola. Yrket är i Sverige icke-reglerat, och det är därför arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som krävs eller önskas. Som lägst brukar det krävas gymnasieutbildning och då främst med inriktning ekonomi och/eller administration.

Arbetsplats

Efter utbildningen kan man arbeta på en löneavdelning eller i en konsultroll på ett tjänsteföretag.

Övrigt

Sedan år 2013 kan man bli auktoriserad lönekonsult. Auktoriseringen som utförs av branschföreningen SRF-konsulterna, ger en yrkesidentitet som professionell lönekonsult. Med en yrkeshögskoleexamen till lönespecialist och 4-års yrkeserfarenhet kan man ansöka om auktorisation.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

177 Lediga jobb

Lönespecialist till löneenheten i Norrköpings kommun

Arbetsgivare / Ort: Norrköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör/Lönekonsult

Om jobbet
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid. VÅR VERKSAMHET Löneenhetens uppdrag är att vara en stödjande funktion inom områdena löneadministration, systemförvaltning, utbildning och pension. Vi har en nära dialog med chefer och administratörer/rapportörer i kommunen. Totalt är vi 19 medarbetare på enheten och vi finns på Slottsgatan 118. Löneenheten tillhör personalavdelningen i Norrköpings kommun vilken även arbetar med konsultativt HR-stöd, förhandling och rådgivning, strategiskt utvecklingsarbete och rekrytering. Tillsammans är vi 55 kollegor. ARBETSBESKRIVNING I rollen som lönespecialist stödjer och servar du våra chefer och administratörer/rapportörer i lönerelaterade frågor. Du förväntas ta en aktiv roll i verksamhetens övriga operativa arbete samt vara en del i utvecklingsarbetet på enheten. Som lönespecialist arbetar du främst med 2:a linjens supportfrågor samt ansvarar för lönekörningar. Du är även med i arbetet kring testförfarande av nya versioner och flöden. Allt detta sker i lönesystemet Heroma. I rollen kan arbetsuppgifter som är knuta till lönerevisioner, löneskulder, utbildningar och pensionsfrågor även att ingå. DIN PROFIL Du har en slutförd eftergymnasial utbildning inom lön/personal/ekonomi och har efter det jobbat ca 2-3 år med arbetsuppgifter inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet från Heroma. För att lyckas i rollen som lönespecialist tror vi att du har en naturlig fallenhet för att skapa relationer och att du trivs i en serviceinriktad roll. Du har lätt för att sätta dig in i lönerelaterade problem och trivs när arbetsuppgifterna är lite kluriga och av utredande karaktär. Struktur och ordning ligger naturligt för dig. MER INFORMATION OCH ANSÖKAN Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning snarast eller enligt överenskommelse. Vill du veta mer om tjänsten kontaktar du Maria Marklund, enhetschef på [email protected] eller Erika Giselgren, lönespecialist/utbildare på [email protected] Vi vill ha din ansökan senast den 1 augusti.  Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Norrköpings kommun
Hemsida: http://www.norrkoping.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Löneadministratör på jakt efter nästa uppdrag? Se hit!

Arbetsgivare / Ort: Perido AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Färdigheter
Krav
  • MS Office
  • Löneadministration
  • Lönesystem
  • Kollektivavtal

Om jobbet

Har du arbetat minst ett år som Löneadministratör? Är du bekväm med att klicka dig runt i lönesystem (t.ex. Primula och Heroma) och har goda kunskaper om kollektivavtal? Toppen! På Perido ser vi nämligen ett stort kommande behov av Löneadministratörer inom den offentliga sektorn, kanske har vi redan ett uppdrag som passar just dig utifrån din erfarenhet och kompetens! Har vi fångat ditt intresse? I så fall vill vi gärna veta mer om dig, läs vidare och ansök redan idag!

Om tjänsten

På Perido vill vi nu gärna komma i kontakt med noggranna Löneadministratörer då vi ser många kommande arbetstillfällen på myndigheter och offentliga verksamheter i Stockholmsområdet. Om det låter intressant att arbeta på varierande uppdrag som konsult hos oss så är du varmt välkommen med din ansökan! Mer information om startdatum och placering får du vid en potentiell första kontakt med ansvarig rekryterare efter att vi matchat din profil med ledigt uppdrag.

Dina arbetsuppgifter

Som Löneadministratör kommer du arbeta med varierande ekonomiska och administrativa arbetsuppgifter såsom att:

  • bearbeta och kontrollera löneunderlag.
  • ta fram lönelistor.
  • ta fram rapporter och statistik.
  • redovisa skatter och arbetsgivaravgifter.
  • sammanställa tid- och frånvarorapporter.
  • svara på frågor från anställda (exempelvis om lön och semesterledighet).

Dina egenskaper

En skicklig Löneadministratör behöver vara noggrann, strukturerad och bra på att hantera siffror. Du tar självständigt ansvar för dina arbetsuppgifter, har en god samarbetsförmåga och stark känsla för service. Vidare är du mån om att upprätthålla struktur och ordning samt kan arbeta effektivt utan att tumma på noggrannhet. Vi tror också att det är viktigt att man som Löneadministratör har andra kvaliteter förutom själva administrationen och för att lyckas i rollen ser vi att du är stresstålig och har en god prioriteringsförmåga då det i perioder krävs att du håller deadlines. Som person ser vi att du är gemytlig, kommunikativ och social – något som kommer väl till pass för att skapa goda relationer och hantera många kontaktytor. För dig med framåtanda och engagemang finns här goda utvecklingsmöjligheter!

Är du den sifferflinka Löneadministratör som vi letar efter? Då vill vi gärna veta mer om dig, varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Vi söker dig som har:

  • Gymnasium eller likvärdig utbildning
  • Minst ett (1) års arbetslivserfarenhet som löneadministratör
  • Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
  • Kunskaper i lönesystem (exempelvis Primula och Heroma)
  • Kunskap om kollektivavtal
  • Lätt för att kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift

Omfattning och tillträde

Vi går igenom ansökningar löpande och kontaktar aktuella kandidater vid inkommande behov. Omfattning och tillträde varierar beroende på vilket uppdrag du eventuellt blir aktuell för.

Skicka in din ansökan

Ansökan görs via vår hemsida. Klicka på knappen ansök och fyll i den efterfrågade informationen. Vid en första kontakt med ansvarig rekryterare får du mer information om kundföretaget och tjänsten. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande.

Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected] så svarar någon av våra rekryteringsassistenter dig. Ange tjänsten referensnummer 32272 i ämnesraden.

Om Perido

Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig som söker jobb till nästa steg i yrkeslivet! Vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och består idag av 50 medarbetare internt och över 600 konsulter på uppdrag över hela landet. Som Perido-konsult blir du en del av vår organisation och växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om Perido via denna länk https://perido.se/for-jobbsokande/ och https://perido.se/om-oss/om-oss-undermeny/.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Perido AB
11645 STOCKHOLM
Hemsida: www.perido.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Löneadministratör till kund i Linköping

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Är du driven, ambitiös och strukturerad? Är du en lagspelare som trivs på en arbetsplats som präglas av en familjär stämning? Då har vi nästa uppdrag för dig! Just nu söker vi till vår kund en löneadministratör. Läs vidare och sök redan idag för chansen att starta hösten med ett nytt och spännande jobb

Detta är inledningsvis ett konsultuppdrag där du blir anställd hos oss på Randstad men med goda möjligheter att få anställning direkt hos företaget för rätt person.

Som Lönekonsult hos oss kommer du att ansvara för hela löneprocessen till våra kunder i olika branscher. Det innebär bl a att du i möten med kunden är proaktiv och uppmärksam på kundens önskemål för att kunna utveckla leverans och kundrelation. Du kommer att bli en del av ett härligt team där du har ett helhetsansvar för dina kunder. 

Vi söker dig som trivs med att arbeta varierat, är snabb och effektiv. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är serviceinriktad, noggrann, strukturerad och effektiv. Har du arbetat i AgdaPs så är det ett plus.  Du är har goda kunskaper i Officepaketet och behärskar både svenska och engelska i tal och skrift. Som person ser vi också att du är ambitiös och tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter. 

I rollen ingår också en viss personaladministration och har du erfarenhet inom det området är det meriterande. Är du ansvarsfull och noggrann samt lägger stor vikt vid att finnas till hands för övriga kollegor kommer vi att både har roligt och trivas ihop på jobbet.

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden

- Administrera personalärenden
- Genomgång och uppföljning av närvaro/frånvarorapportering
- Löneberedning
- Genomgång och kontroll av provisions/ bonusunderlag
- Genomgång och kontroll av reseräkningar
- Säkerställa löneutbetalningar
- Rapportering till bl a pensionsföretag, FORA, Skatteverket, Collectum
- Genomförande av årsskiftesrutiner 

Arbetstider

Tjänsten är på heltid med goda möjligheter till anställning hos kund efter inhyrningsperiod. Arbetstid: Måndag -fredag  08.00-17.00.

Kvalifikationer

Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av att arbeta med hela löneprocessen Meriterande är om du har någon vidareutbildning inom Lön. Systemet som används är bl a Visma, Hogia och Agda. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av Agda. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du positiv, produktiv och effektiv. Du har ett personligt engagemang och en god förmåga att effektivt driva ditt arbete framåt.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansökan

2021-07-31, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.

För information: Annette Lorentzon,  [email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Lönekonsult med Agda kunskaper

Arbetsgivare / Ort: Azets Insight AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Azets är en internationell koncern som tillhandahåller tjänster och rådgivning inom ekonomi, lön och HR. Våra 6.500 medarbetare erbjuder en kombination av både digital och personlig service till över 120.000 kunder i Norden och Storbritannien. Vi hjälper våra kunder att få tid att fokusera på det de gör bäst. Läs mer på www.azets.se Önskar du ett utvecklande arbete inom lön med fullt kundfokus där du får jobba i ett team med bra samarbete och engagerad chef? Då är detta jobbet för dig! Här ansvarar du för dina egna kunder där du säkerställer en proaktiv och lönsam leverans genom att arbeta utifrån Azets värderingar, processer, rutiner och IT-system. Vi är ett modernt, väletablerat outsourcingföretag som värnar om worklife balance för våra medarbetare. Vi har mycket att göra i perioder och det gillar du, men vi har även tid för återhämtning mellan topparna. Vi har sett värdet i att kunna erbjuda mer flexibilitet genom att kunna arbeta hemifrån eller på kontoret utifrån vad som passar din livssituation bäst. På Azets ser vi till att du får en bra arbetsmiljö i hemmet såväl som på kontoret. För denna roll kommer du att tillhöra Solna kontoret. I rollen har du stora utvecklingsmöjligheter genom variationen av kunder och de olika situationer som uppstår och ska hanteras, genom vår strävan att hela tiden ligga steget före och genom samarbetet med kompetenta och trevliga kollegor. Vi söker dig med YH utbildning inom lön Minst 2 års självständigt lönearbete, gärna från outsourcingbranschen Ett par års erfarenhet från lönesystemet Agda är önskvärt Goda kunskaper i svenska och engelska i tal o skrift Kunskaper i excel samt något ärendehanteringssystem Arbetet kommer i stort att innefatta: Lönehantering Kunddialog Rådgivning Felsökningar Anpassningar i lönesystem utifrån lag- och kollektivavtalsändringar För att trivas hos oss tror vi att du är en driven person som gillar förändringar såsom automatisering, digitalisering, vara proaktiv och sträva efter att hela tiden förbättra och effektivisera processer och rutiner hos kunder och internt. Du bör även gilla att jobba i team och lära av andra samtidigt som du på ett pedagogiskt sätt kan stötta och lära andra kollegor. Visst låter det spännande! Skicka in din ansökan redan idag och bli vår nya kollega! Har du frågor om jobbet kontakta rekryterande chef Annica Berger  [email protected]  eller HR  [email protected] alt. [email protected] Urval sker löpande och tillsättningen av tjänsten är så snart som möjligt. Vid frågor till vår fackklubb är du välkommen att kontakta dem via följande mejladress [email protected] Lönekonsult, löneadministratör, lönespecialist, löneassistent, lön, lönekoordinator, payroll, konsult
Arbetsgivare
Azets Insight AB
Hemsida: http://www.azets.se/jobb-och-karriar/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Lönekonsult med erfarenhet av Heroma sökes!

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör/Lönekonsult

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Till vår kund inom offentlig sektor söker vi nu en erfaren lönekonsult som kan stötta verksamheten med start i augusti. Trivs du i en serviceinriktad roll? Läs då gärna vidare! Arbetsbeskrivning Arbetsuppgifterna varierar från löneadministration, att utifrån lagar och avtal stödja användarna i lönefrågor till att arbeta med ständiga förbättringar. Det innebär bland annat att ha nära kontakt med verksamheten, det vill säga att ha en konsultativ roll och ge kvalificerat stöd till chefer och andra användare i både system- och lönefrågor. Du arbetar självständigt med ärenden inom ditt område men sitter tillsammans med övriga inom löneenheten, vilket ger möjlighet till nära samarbete och stöd från dina kollegor. Det finns möjlighet att utvecklas i arbetet med andra arbetsuppgifter och ansvarsområden utifrån kompetens och behov. Du kommer att arbeta i det personaladministrativa systemet Heroma. Vem är du? Vi söker dig som är utbildad lönekonsult. Det är ett krav att du några års erfarenhet av hela löneprocessen, från ax till limpa gärna i Heroma. Vi ser gärna att du har erfarenhet av vårt kollektivavtal AB. Det är även meriterande om du är insatt i löne-, avtalsfrågor och lagar. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du trivs i en roll där du är verksamhetens specialist och tycker om att ge support. Du är en god kommunikatör och kan på ett pedagogiskt sätt ge information, både muntligt och skriftligt. Du gillar att arbeta självständigt men även tillsammans med andra. Du är noggrann och har en god förmåga att strukturera, organisera och administrera. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du erbjuds Ett konsultuppdrag som omfattar heltid i Stockholm på plats på vår kunds kontor. Uppdraget kommer att starta i augusti och löpa på i ca 3-6 månader under en pågående sjukskrivning. Du kommer att ha telefontid mån, ons och fre: 8:00 -11:30 och tis och tors: 12:30 – 16:00. Du kommer att bli anställd av Jurek Rekrytering & Bemanning och vara uthyrd till vår kund. Vid frågor angående tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Elin Hellenius på [email protected] Då urvalsprocessen och intervjuer sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Om Jurek Jurek Rekrytering & Bemanning är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, administration samt marknad och management.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.