På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Lönekonsult

Lönekonsult

En lönekonsult besitter specialistkunskap inom löneområdet och tar därför ett helhetsansvar för interna verksamheters eller externa kunders lönearbete.

Som lönekonsult är du en viktig del i lönearbete på ett företag eller inom en organisation. Dina arbetsuppgifter består oftast i att bland annat ge råd och stöd till företagets-/organisationens medarbetare, chefer och personalredogörare samt informera och i vissa fall även utbilda. Du administrerar löner och har ofta även ett driftansvar, det vill säga ansvarar för att de kontinuerliga lönekörningar blir gjorda i tid och på rätt sätt.

En snabb utveckling av yrkesrollen har fört med sig nya sätt att arbeta och ökade krav på kunskaper.

På vissa arbetsplatser ingår arbetsuppgifter som, svara på frågor från kunder och från de anställda på både lön- och HR-relaterade frågor, kundansvar - vilket innebär kontinuerlig dialog och att delta i många möten, arbeta konsultativt och rådgivande - både till kund men även till sina kollegor, ansvara för och genomföra lönekörningar, göra tolkningar av kollektivavtal, personalpolicys och hantera reseräkningar, arbeta aktivt för att vidareutveckla företagets-/organisationens sätt att arbeta med löne- och personalfrågor.

Kärnkompetensen för en lönekonsult är löneberäkning men yrkesrollen innehåller mycket mer och ofta krävs självständigt arbete med stort ansvar och en rådgivande funktion mot de övriga medarbetare inom organisationen.

Utbildning

Utbildning till lönekonsult finns bland annat inom Yrkeshögskola. Yrket är i Sverige icke-reglerat, och det är därför arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som krävs eller önskas. Som lägst brukar det krävas gymnasieutbildning och då främst med inriktning ekonomi och/eller administration.

Arbetsplats

Efter utbildningen kan man arbeta på en löneavdelning eller i en konsultroll på ett tjänsteföretag.

Övrigt

Sedan år 2013 kan man bli auktoriserad lönekonsult. Auktoriseringen som utförs av branschföreningen SRF-konsulterna, ger en yrkesidentitet som professionell lönekonsult. Med en yrkeshögskoleexamen till lönespecialist och 4-års yrkeserfarenhet kan man ansöka om auktorisation.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

241 Lediga jobb

Löneansvarig med HR-kompetens till nischat tjänstebolag

Arbetsgivare / Ort: Vindex AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

För kunds räkning söker Vindex nu en löneansvarig för hyrrekrytering. Det innebär att du till en början kommer att gå som konsult via Vindex under de första sex månaderna och därefter är tanken att du övergår i en fast anställning, givet ett gott samarbete. Start sker enligt överenskommelse med hänsyn till eventuell uppsägningstid. I rollen kommer du att ha helhetsansvar för ca 100 löner, arbeta med vissa HR-relaterade uppgifter och på sikt bygga upp HR-avdelningen.

Placering: centrala Stockholm

Huvudsakliga arbetsuppgifter för rollen som löneansvarig med HR-kompetens till nischat tjänstebolag

  • Löneansvar för ca 100 löner ax till limpa
  • Pensioner
  • Tidrapportering
  • Reseräkning och utlägg
  • Tjänstebilar och förmåner
  • Kollektivavtal
  • Visst HR-arbete så som upprätta personalhandbok och kontakt med anställda
  • Bygga upp HR-funktionen på sikt med lönekartläggning, rehabfrågor, bygga intranät m.m.
  • Förekommande ad hoc-uppgifter

För den här rollen söker vi en driven, målinriktad person med skinn på näsan. Du är van att arbeta självständigt och har en stark kommunikativ förmåga då rollen kräver att du har kontakt med alla typer av anställda på bolaget. I tillägg till detta ser vi gärna att du har en positiv inställning, kan ta för dig och är ansvarstagande.

Kvalifikationer för rollen som löneansvarig med HR-kompetens till nischat tjänstebolag

  • Eftergymnasial utbildning inom lön/HR
  • Minst 4-5 års erfarenhet av kvalificerat lönearbete
  • Självgående i lön ax till limpa
  • Erfarenhet av olika typer av kollektivavtal och tjänstebilar
  • Goda kunskaper inom HR
  • Mycket god systemvana
  • Flytande i engelska och svenska

Vid intresse, skicka gärna ditt CV i word-format till oss på Vindex och ange ref MTLÖN1314. Tveka inte att kontakta ansvariga rekryterare Marie Tolf (070-171 81 93 eller [email protected]) vid fler frågor kring rollen.

Vad vi erbjuder

Under din anställning som konsult hos Vindex får du alltid fast månadslön och omfattas av både olycksfallsförsäkring och livförsäkring.

Som en del av processen för varje roll utförs en bakgrundskontroll på de aktuella slutkandidaterna som då kommer att informeras i förväg.

Vindex tillsätter redovisningsekonomer i Stockholm. Vi är en rekryteringsbyrå som arbetar med interimslösningar och rekrytering nischat endast mot ekonomiavdelningen. Vi är specialister på tillsättningar av konsulter och kandidater inom ekonomifunktionen. Detta innebär att vi tillsätter CFO:er, ekonomichefer, controllerchefer, Business Controllers, redovisningschefer, koncernredovisningsekonomer, redovisningsekonomer samt lönespecialister. Är du intresserad av fler uppdrag/tjänster som redovisningsekonom? Kika gärna under fliken Lediga uppdrag och jobb.

Arbetsgivare
Vindex AB
Kungsgatan 44
11137 Stockholm
Hemsida: www.vindex.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR & Payroll Coordinator till Andritz

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör/Lönekonsult

Om jobbet
Är du en vass administratör med goda kunskaper inom lön? Söker du en ny utmaning och lockas av en bred och varierad roll som innefattar lönekoordinering och ett nära samarbete med kollegor både inom HR och ekonomi? Trivs du som bäst när du får vara en del av en global organisation, men samtidigt tillhöra ett mindre team inom HR? För Andritz räkning söker vi just nu en HR & Payroll Coordinator! Får du ofta höra att du har en förmåga förklara komplexa problem på ett väldigt enkelt sätt? Kommer du tillrätta i en roll som kombinerar administration med internservice? Blir du ofta beskriven som kommunikativ och engagerad? Då kan du vara den vi letar efter! Arbetsbeskrivning I rollen som HR & Payroll Coordinator kommer du fungera som länken mellan extern löneleverantör och chefer och medarbetare internt. Det är ditt ansvar att säkerställa att löneleverantören har rätt underlag och information för att kunna betala ut lön i rätt tid. Du kommer även fungera som första kontakt till chefer och medarbetare i frågor kopplat till lön och övriga ersättningar. Vidare kommer rollen innefatta: • Rapportering och kontakt med myndigheter • Hantera drivmedelsförmåner och körjournaler • Kontering av fakturor för kostnader kopplat till medarbetare, exempelvis pensioner och försäkringar • Förse ekonomi med lönerelaterade underlag inför bokslut • HR administration – exempelvis ta fram nyckeltal och statistik, upprätta anställningsavtal, och hantera uppdateringar i personalsystem samt interkommunikation primärt via intranät Rollen kommer vara bred och varierad och innebära många kontaktytor, såväl internt som externt. Vem är du? Personen vi söker till denna roll har sedan tidigare erfarenhet av löneadministration – kanske har du lång erfarenhet av löneadministration och lockas av att ta dig an en koordinerande roll som också innefattar HR-administration? Alternativt har du bara arbetat ett par år inom löneområdet och ser detta som ett rätt steg i din karriär. Vi tror att du i grunden har en eftergymnasial utbildning inom löneområdet och du kommer med grundläggande kunskap i arbetsrätt och med en vana att tolka kollektivavtal. Viktigast för oss är dina personliga egenskaper! För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du verkligen brinner för service, det är helt enkelt en motivationsfaktor för dig att få ge internt stöd inom ditt expertisområde. Du är van vid koordinerande roller och har en förmåga att behålla strukturen i ditt arbete, även när det kräver att hantera flera parallella arbetsuppgifter och ansvarsområden. Vidare har du enkelt för att uttrycka dig och är pedagogiskt lagd. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering hanteras av Jurek Rekrytering & Bemanning och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare My Andersson på [email protected] Urval och intervjuer hanteras löpande varför rollen kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Rollen är placerad på något av Andritz lokala kontor i Sverige, vilka är belägna i Stockholm (Solna), Iggesund, Örnsköldsvik, Karlstad, Växjö, Norrköping och Sundsvall. Om Andritz Every day, ANDRITZ continues to deliver successful innovative solutions to our customers globally. Why are we so successful? Because we are passionate and love what we do! We are at the forefront of future engineering technologies, with solutions that ensure the success of our clients in key industries that are shaping the future of the world we live in. https://www.andritz.com/careers-en
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomikonsult med systeminriktning

Arbetsgivare / Ort: One Economy Holding AB / Linköping
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Är du en ekonom som sitter och funderar på om affärssystemet inte kan jobba smartare? Funderar du på hur du ska hålla dig attraktiv på arbetsmarknaden när automatisering och digitalisering blir allt vanligare inom ekonomifunktionen?

Vi söker dig som är ekonom med god systemförståelse och som vill hjälpa våra kunder i deras verksamhet. Med rätt profil kan det finnas mer än ett jobb hos oss och vi söker därför både dig som är mer junior och dig med mer erfarenhet.

Som medarbetare på UCS One Economy ges du möjlighet att specialisera dig inom olika affärsområden och du ges stor möjlighet att både påverka och utvecklas inom bolaget. Dina dagar är varierande och dina arbetsuppgifter är växlande.

Arbetsuppgifter

Ditt arbete kommer att handla om att sätta dig in i kunders processer för affär och ekonomihantering och utifrån detta implementera ett affärssystem. Stort fokus ligger på Visma.Net med kringliggande system, men även andra system kan vara aktuella.

Vi säljer hela kedjan till våra kunder så dina arbetsuppgifter kan variera från att göra en förstudie hos en kund till att implementera system, effektivisera processer, utbilda kundens personal för att sedan agera som support och systemförvaltare. Du har stora möjligheter att påverka din roll i kedjan då vi just nu håller på att sätta vår organisation i gruppen.

Vi kan utlova varierande och spännande uppdrag med kunder som sträcker sig över hela spannet från ägarledda till börsnoterade företag, men med störst fokus mot våra medelstora och stora kunder. Tack vare ditt starka kundfokus och målmedvetna intresse att lösa problem utvecklar du givande kundsamarbeten.

Du kommer att ingå i ett team med fem konsulter, seniora till juniora, där huvuduppdraget idag innebär leverans mot ett par stora kunder. I teamet bidrar man med olika kompetenser och agerar backup åt varandra och samverkar på så sätt för en god arbetsmiljö och hög leveranskvalité åt kund.

Önskade kvalifikationer

Vi söker både dig som är nyutexaminerad ekonom och dig med 3-5 års erfarenhet av arbete som ekonom och/eller med affärssystem. Du har en högskoleutbildning inom ekonomi alternativt systemvetenskap. Vi ser gärna att du idag arbetar självständigt med redovisningsarbete och besitter den kunskap som krävs för att färdigställa period- och årsbokslut. Denna kunskap finns dock möjlighet att inhämta inom One Economy. Ett krav är att du har ett intresse för att arbeta med affärssystem och att du är lösningsorienterad. Du har goda systemkunskaper och vi ser gärna att du har erfarenhet av redovisningsprogrammen Fortnox, Visma.Net eller andra molnbaserade affärssystem. Meriterande är kunskap om integrationer och datakommunikation, dock inget krav då du lär dig detta under arbetets gång.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen är du en strukturerad, noggrann och driven person som får saker gjorda. Du uppskattar kundrelationer och är genuint intresserad av att hitta digitala lösningar och effektiva arbetssätt, något du gör tillsammans med ditt engagerade och servicemedvetna team. Du är flexibel och kan anpassa dig utifrån olika arbetssätt, rutiner och system samtidigt som du har förmågan att se förbättringsåtgärder. För att lyckas i rollen tror vi att du har stort intresse av att lära dig nya saker, då kunderna ofta vill ha speciallösningar som ska passa deras processer.

Om oss

UCS One Economy är ett engagerat och nytänkande bolag som verkar efter orden förtroende, engagemang och samarbete och som ligger i framkant när det gäller digitalisering och affärsmodeller. Vi har stor bredd i vår kompetens och erbjuder förutom tjänster inom ekonomi, lön och HR även tjänster inom affärssystem och utbildning. I och med vår bredd finns goda möjligheter till utveckling och specialisering inom och mellan olika affärsområden.

Företaget genomsyras av glada medarbetare och en god sammanhållning – en arbetsplats där vi hjälper varandra.

På UCS One Economy värnar vi om den anställdes välmående och erbjuder fina förmåner som god pensionsplan, möjlighet till utveckling, kortare arbetsdag under sommaren samt både friskvårdstimme och friskvårdbidrag.

Arbetsgivare
One Economy Holding AB
Teknikringen 4A
58330 Linköping
Hemsida: https://ucsone.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR & Payroll Coordinator till Andritz

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör/Lönekonsult

Om jobbet
Är du en vass administratör med goda kunskaper inom lön? Söker du en ny utmaning och lockas av en bred och varierad roll som innefattar lönekoordinering och ett nära samarbete med kollegor både inom HR och ekonomi? Trivs du som bäst när du får vara en del av en global organisation, men samtidigt tillhöra ett mindre team inom HR? För Andritz räkning söker vi just nu en HR & Payroll Coordinator! Får du ofta höra att du har en förmåga förklara komplexa problem på ett väldigt enkelt sätt? Kommer du tillrätta i en roll som kombinerar administration med internservice? Blir du ofta beskriven som kommunikativ och engagerad? Då kan du vara den vi letar efter! Arbetsbeskrivning I rollen som HR & Payroll Coordinator kommer du fungera som länken mellan extern löneleverantör och chefer och medarbetare internt. Det är ditt ansvar att säkerställa att löneleverantören har rätt underlag och information för att kunna betala ut lön i rätt tid. Du kommer även fungera som första kontakt till chefer och medarbetare i frågor kopplat till lön och övriga ersättningar. Vidare kommer rollen innefatta: • Rapportering och kontakt med myndigheter • Hantera drivmedelsförmåner och körjournaler • Kontering av fakturor för kostnader kopplat till medarbetare, exempelvis pensioner och försäkringar • Förse ekonomi med lönerelaterade underlag inför bokslut • HR administration – exempelvis ta fram nyckeltal och statistik, upprätta anställningsavtal, och hantera uppdateringar i personalsystem samt interkommunikation primärt via intranät Rollen kommer vara bred och varierad och innebära många kontaktytor, såväl internt som externt. Vem är du? Personen vi söker till denna roll har sedan tidigare erfarenhet av löneadministration – kanske har du lång erfarenhet av löneadministration och lockas av att ta dig an en koordinerande roll som också innefattar HR-administration? Alternativt har du bara arbetat ett par år inom löneområdet och ser detta som ett rätt steg i din karriär. Vi tror att du i grunden har en eftergymnasial utbildning inom löneområdet och du kommer med grundläggande kunskap i arbetsrätt och med en vana att tolka kollektivavtal. Viktigast för oss är dina personliga egenskaper! För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du verkligen brinner för service, det är helt enkelt en motivationsfaktor för dig att få ge internt stöd inom ditt expertisområde. Du är van vid koordinerande roller och har en förmåga att behålla strukturen i ditt arbete, även när det kräver att hantera flera parallella arbetsuppgifter och ansvarsområden. Vidare har du enkelt för att uttrycka dig och är pedagogiskt lagd. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering hanteras av Jurek Rekrytering & Bemanning och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare My Andersson på [email protected] Urval och intervjuer hanteras löpande varför rollen kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Rollen är placerad på något av Andritz lokala kontor i Sverige, vilka är belägna i Stockholm (Solna), Iggesund, Örnsköldsvik, Karlstad, Växjö, Norrköping och Sundsvall. Om Andritz Every day, ANDRITZ continues to deliver successful innovative solutions to our customers globally. Why are we so successful? Because we are passionate and love what we do! We are at the forefront of future engineering technologies, with solutions that ensure the success of our clients in key industries that are shaping the future of the world we live in. https://www.andritz.com/careers-en
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR & Payroll Coordinator till Andritz

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör/Lönekonsult

Om jobbet
Är du en vass administratör med goda kunskaper inom lön? Söker du en ny utmaning och lockas av en bred och varierad roll som innefattar lönekoordinering och ett nära samarbete med kollegor både inom HR och ekonomi? Trivs du som bäst när du får vara en del av en global organisation, men samtidigt tillhöra ett mindre team inom HR? För Andritz räkning söker vi just nu en HR & Payroll Coordinator. Får du ofta höra att du har en förmåga förklara komplexa problem på ett väldigt enkelt sätt? Kommer du tillrätta i en roll som kombinerar administration med internservice? Blir du ofta beskriven som kommunikativ och engagerad? Då kan du vara den vi letar efter! Arbetsbeskrivning I rollen som HR & Payroll Coordinator kommer du fungera som länken mellan extern löneleverantör och chefer och medarbetare internt. Det är ditt ansvar att säkerställa att löneleverantören har rätt underlag och information för att kunna betala ut lön i rätt tid. Du kommer även fungera som första kontakt till chefer och medarbetare i frågor kopplat till lön och övriga ersättningar. Vidare kommer rollen innefatta: • Rapportering och kontakt med myndigheter • Hantera drivmedelsförmåner och körjournaler • Kontering av fakturor för kostnader kopplat till medarbetare, exempelvis pensioner och försäkringar • Förse ekonomi med lönerelaterade underlag inför bokslut • HR administration – exempelvis ta fram nyckeltal och statistik, upprätta anställningsavtal, och hantera uppdateringar i personalsystem samt interkommunikation primärt via intranät Rollen kommer vara bred och varierad och innebära många kontaktytor, såväl internt som externt. Vem är du? Personen vi söker till denna roll har sedan tidigare erfarenhet av löneadministration – kanske har du lång erfarenhet av löneadministration och lockas av att ta dig an en koordinerande roll som också innefattar HR-administration? Alternativt har du bara arbetat ett par år inom löneområdet och ser detta som ett rätt steg i din karriär. Vi tror att du i grunden har en eftergymnasial utbildning inom löneområdet och du kommer med grundläggande kunskap i arbetsrätt och med en vana att tolka kollektivavtal. Viktigast för oss är dina personliga egenskaper! För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du verkligen brinner för service, det är helt enkelt en motivationsfaktor för dig att få ge internt stöd inom ditt expertisområde. Du är van vid koordinerande roller och har en förmåga att behålla strukturen i ditt arbete, även när det kräver att hantera flera parallella arbetsuppgifter och ansvarsområden. Vidare har du enkelt för att uttrycka dig och är pedagogiskt lagd. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering hanteras av Jurek Rekrytering & Bemanning och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare My Andersson på [email protected] Urval och intervjuer hanteras löpande varför rollen kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Rollen är placerad på något av Andritz lokala kontor i Sverige, vilka är belägna i Stockholm (Solna), Iggesund, Örnsköldsvik, Karlstad, Växjö, Norrköping och Sundsvall. Om Andritz Every day, ANDRITZ continues to deliver successful innovative solutions to our customers globally. Why are we so successful? Because we are passionate and love what we do! We are at the forefront of future engineering technologies, with solutions that ensure the success of our clients in key industries that are shaping the future of the world we live in. https://www.andritz.com/careers-en
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.