På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Lönespecialist

Lönespecialist

Vill du ha ett praktiskt och självständigt arbete och kunna få jobb i det privata näringslivet eller i offentlig verksamhet? I så fall kan yrket lönespecialist passa dig!

Teknikutvecklingen med nya molntjänster och krav på effektivisering kräver ny yrkeskompetens för lönespecialister. De tidigare dominerande administrativa arbetsuppgifterna hanteras till allt större utsträckning inom IT-systemen och därmed får medarbetarna inom lön i stället en utpräglad "specialistroll".

Lönespecialisten har numera oftast den konsultativa yrkesrollen. De behöver ha breda kunskaper inom yrkesområden som ekonomi och personal.

Allt fler företag, myndigheter och organisationer väljer att lägga ut lönefunktionen på externa lönebyråer och många löneadministratörer går i pension under de närmaste åren vilket ökar efterfrågan på kunniga lönespecialister.

Att kunna leda projekt hör också till de nödvändiga yrkesfärdigheter för en lönespecialist.

Lönehanteringen genomgår ständiga och stora förändringar och lönespecialister och lönekonsulter måste därför med jämna mellanrum genomgå vidareutbildning inom löneområdet. 

Efterfrågan på välutbildade är stor i hela landet och påverkas i huvudsak av att yrkesrollen är under så stor förändring att det till stor del krävs i princip helt ny kompetens för att klara arbetsuppgifterna och uppsatta mål för verksamheten.

I takt med att lagar och avtal blir alltmer komplexa och svårtolkade, krävs också en tydligare specialistkompetens inom bland annat det arbetsrättsliga området. Lönespecialisten får också rollen att informera och instruera chefer och övriga anställda om regelverket samt hur de ska rapportera in ledigheter, sjukfrånvaro och dylikt i de IT-baserade lönesystemen.

Utbildning

Utbildning till lönespecialist finns inom yrkeshögskolan.

Bra grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program, bland annat på Ekonomiprogrammet och på Handels- och administrationsprogrammet

Förutom det självklara som lönehantering, måste man även ha kunskaper inom Arbetsrätt, Personalekonomi, Redovisning samt helst också i Affärsengelska med inriktning på löneområdet. 

Framtidsutsikter

På grund av att fler företag, myndigheter och organisationer lägger ut sin lönehantering på entreprenad till externa lönebyråer växer efterfrågan på lönespecialister.

Övrigt

Sedan år 2013 kan man bli auktoriserad lönekonsult. Auktoriseringen som utförs av branschföreningen SRF-konsulterna, ger en yrkesidentitet som professionell lönekonsult. Med en yrkeshögskoleexamen till lönespecialist och 4-års yrkeserfarenhet kan man ansöka om auktorisation.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

2 Lediga jobb

Lönespecialist

Arbetsgivare / Ort: Transdev Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 September (8 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Är du Lönespecialist och har ett intresse för system och processer? Då har du möjlighet att bli vår nya kollega och arbeta för ett marknadsledande bolag! Om Tjänsten Vårt löneteam på Transdev behöver en glad, positiv och lönekunnig kollega. Vi söker dig som är särskilt intresserad av system och processer. Att du tycker det är viktigt att lönearbetet utförs med hög kvalitativ nivå är vi övertygade om. Så om du tycker som vi, att lön är en viktig funktion som ska utföras med precision och är du dessutom systemkunnig så kommer vi erbjuda dig utvecklande, stimulerande och roliga arbetsuppgifter och bli en del av ett härligt team. Din bakgrund För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du har några års arbetslivserfarenhet av lönearbete. Det är en fördel om du arbetat med både tjänstemanna- och kollektivlöner tidigare samt känner dig trygg i din yrkesroll. Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och då i främst Excel. I rollen behöver du har bred kunskap om lagar och avtal inom löneområdet. Vi tror också att du känner starkt för att effektivisera och förbättra löneprocesser. Personliga egenskaper Den här rollen passar dig som vill arbeta i en professionell miljö där dina kunskaper kommer till sin rätt och som tycker om att arbeta systematiskt och metodiskt samtidigt som du är kvalitetsmedveten. Du har en god planerings- samt organisationsförmåga och är dessutom analytisk. Du trivs med att ta egna initiativ och har en förmåga att arbeta självständigt. Samtidigt är du en teamspelare som tycker om att samarbeta med andra människor. Vi ser gärna att du är serviceinriktad och kontaktskapande. Du är social som person och tycker det är en självklarhet att bidra till en god arbetsstämning. Vi erbjuder Transdev Sverige med ca 6 500 medarbetare ingår i koncernen Transdev Group (https://www.transdev.com/en/), som driver persontrafik och skapar integrerade transportlösningar i 18 länder. Varje dag möjliggör våra 80 000 medarbetare mer än 11 miljoner effektiva, smidiga och miljövänliga resor världen över. Som medarbetare på Transdev får du arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas och förändras och som dessutom fyller en viktig samhällsfunktion. Transdev är ett företag med en uttalad ambition att vara ett persontransportföretag som driver utvecklingen i branschen och arbetar aktivt med hållbara lösningar för att öka kollektivtrafiken. Våra värderingar ”handling, ansvar, nytänkande och samspel”, styr vår vardag och du blir en viktig resurs i det arbetet. Mer information och ansökan Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6-månaders provanställning. Transdev vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har Du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Kerstin Berggren Johansson, Lönechef på tel. 08-629 51 71 eller Susanna Ask ansvarig HR för rekryteringen, [email protected] (mailto:[email protected]) 08-629 50 22. Vi accepterar inga ansökningar som inkommer via mejl.
Arbetsgivare
Transdev Sverige AB
Hemsida: https://www.transdev.se/
Ansökan
Ansök senast 27 September (8 dagar kvar)

Ansök här

Lönespecialist

Arbetsgivare / Ort: Ålö AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 October (19 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-17
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Nu söker vi en ersättare för vår kollega Anette som kommer att gå i pension till sommaren 2021. Är egenskaper som social, nyfiken och driven några som beskriver dig? Kan du jobba strukturerat? Då har vi en väldigt trevlig tjänst att erbjuda. Dina arbetsuppgifter Du kommer att tillhöra vårt HR-team på fyra personer. Du kan förvänta dig en bred och stimulerande roll med varierande och roliga arbetsdagar. Här är några av dina arbetsuppgifter: - Löneberäkningar och lönekörning - Underhålla samt utveckla löneprocessen - Delaktig i arbetet med lönerevision - Bevakning och implementering av nya lagar och regler - Rapportering och statistik - Arbetsgivardeklaration och skatter - Systemadministration - Pension- och försäkringar, rapportering samt kontakter med försäkringsförmedlare och försäkringsbolag - Administration och ansvar för personalförmåner - Budgetarbete och uppföljning - Andra administrativa arbetsuppgifter Dina egenskaper För att du ska trivas och vidareutvecklas i denna roll ser vi att du är en driven, noggrann person med stor passion för löneområdet. Vi tror också att du har förmågan att arbeta självständigt och strukturerat i en miljö där förändringar ibland sker snabbt. I anslutning till detta är det viktigt att du själv också kan anpassa dig efter hur företaget fungerar. Med din nyfikenhet tvekar du inte för att dra igång egna projekt. Din sociala förmåga är på topp och du har ett öppet sinne inför att bygga nya värdefulla relationer inom organisationen. Servicekänslan är givetvis även den på topp! Med ett pedagogiskt tillvägagångssätt och ett leende på läpparna svarar du på frågor åt kollegor inom företaget som inte kan ditt område lika bra som du. Vi hoppas att du vill ta chansen att söka denna tjänst där du kommer få en stor chans att även styra över din egen utveckling och riktning inom företaget. Vi söker dig som har: - Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller lön - 3 - 5 års erfarenhet av kvalificerat lönearbete - Erfarenhet av Visma Agda och ett genuint systemintresse - Generellt intresse för HR - Lätt för att uttrycka dig väl i tal och skrift, även på engelska Omfattning och tillträde - Heltid, tillsvidare Placering - Brännland Ansökan För mer information om rollen kontakta ansvarig chef Susanne Sarin på 090-17 06 13. Välkommen med din ansökan senast den 8 oktober.
Arbetsgivare
Ålö AB
Hemsida: http://alo.se/Intl/Pages/Startpage.ept
Ansökan
Ansök senast 8 October (19 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.