På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Lönespecialist

Lönespecialist

Vill du ha ett praktiskt och självständigt arbete och kunna få jobb i det privata näringslivet eller i offentlig verksamhet? I så fall kan yrket lönespecialist passa dig!

Teknikutvecklingen med nya molntjänster och krav på effektivisering kräver ny yrkeskompetens för lönespecialister. De tidigare dominerande administrativa arbetsuppgifterna hanteras till allt större utsträckning inom IT-systemen och därmed får medarbetarna inom lön i stället en utpräglad "specialistroll".

Lönespecialisten har numera oftast den konsultativa yrkesrollen. De behöver ha breda kunskaper inom yrkesområden som ekonomi och personal.

Allt fler företag, myndigheter och organisationer väljer att lägga ut lönefunktionen på externa lönebyråer och många löneadministratörer går i pension under de närmaste åren vilket ökar efterfrågan på kunniga lönespecialister.

Att kunna leda projekt hör också till de nödvändiga yrkesfärdigheter för en lönespecialist.

Lönehanteringen genomgår ständiga och stora förändringar och lönespecialister och lönekonsulter måste därför med jämna mellanrum genomgå vidareutbildning inom löneområdet. 

Efterfrågan på välutbildade är stor i hela landet och påverkas i huvudsak av att yrkesrollen är under så stor förändring att det till stor del krävs i princip helt ny kompetens för att klara arbetsuppgifterna och uppsatta mål för verksamheten.

I takt med att lagar och avtal blir alltmer komplexa och svårtolkade, krävs också en tydligare specialistkompetens inom bland annat det arbetsrättsliga området. Lönespecialisten får också rollen att informera och instruera chefer och övriga anställda om regelverket samt hur de ska rapportera in ledigheter, sjukfrånvaro och dylikt i de IT-baserade lönesystemen.

Utbildning

Utbildning till lönespecialist finns inom yrkeshögskolan.

Bra grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program, bland annat på Ekonomiprogrammet och på Handels- och administrationsprogrammet

Förutom det självklara som lönehantering, måste man även ha kunskaper inom Arbetsrätt, Personalekonomi, Redovisning samt helst också i Affärsengelska med inriktning på löneområdet. 

Framtidsutsikter

På grund av att fler företag, myndigheter och organisationer lägger ut sin lönehantering på entreprenad till externa lönebyråer växer efterfrågan på lönespecialister.

Övrigt

Sedan år 2013 kan man bli auktoriserad lönekonsult. Auktoriseringen som utförs av branschföreningen SRF-konsulterna, ger en yrkesidentitet som professionell lönekonsult. Med en yrkeshögskoleexamen till lönespecialist och 4-års yrkeserfarenhet kan man ansöka om auktorisation.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

31 Lediga jobb

Kundrådgivare till Danske Bank

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomikonsult

Om jobbet
Nu söker vi ytterligare kundrådgivare till Danske Bank i Linköping. Har du en ekonomiutbildning och erfarenhet av kundbemötande över telefon? Då får du här en unik möjlighet att vara med och påverka hur Danske Bank ska möta sina kunder på morgondagens bankmarknad! Vill du bli en del av ett virtuellt team i en central rådgivarroll som är skräddarsydd för privatpersoner? Läs mer och sök tjänsten idag då start är omgående! OM TJÄNSTEN On Demand Advisory är ett nystartat team på ca 25 personer som i första hand arbetar med att hantera alla bolånerelaterade frågor och ärenden. Teamet en viktig kugge i bankens proaktiva motor genom den uppringande verksamheten. Det är här du som rådgivare kommer att komma in och stärka upp! Syftet för teamet är att öka kundnöjdheten och stärka relationen med privatkunder genom att erbjuda spetskompetens och hjälpa kunden vid första kontakt. ”First Time Resolution” är ledordet och ambitionen är att ett samtal ska räcka. Du erbjuds * En möjlighet att utvecklas och bygga nya kompetenser i ett virtuellt team * Möjligheten att vara med och bygga Personal Customers SE mot fortsatt framgång. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER On Demand Advisory arbetar med att identifiera behov, utmaningar och möjligheter i kundens ekonomi och att slussa kunden vidare till övriga specialister i banken där det ger värde. Två faktorer som blir alltmer viktiga i Danske Banks strävan mot en hög kundnöjdhet är snabbhet och enkelhet, någonting som samtidigt ska balanseras med höga krav på dokumentation, kvalitet och regelefterlevnad. Du spelar en avgörande roll för att kunden ska uppleva Danske Bank som en trygg finansiell partner. I din roll som rådgivare kommer fokus läggas på den utringande verksamheten där du arbetar med bolånefrågor. Ditt uppdrag är att skapa kundvärde och lösa kundens specifika behov snabbt, smidigt och korrekt. VI SÖKER DIG SOM * Har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi * Har god telefonvana och tidigare arbetat med utringande verksamhet * Har goda kunskaper i såväl svenska som engelska då båda språken används i det dagliga arbetet. Det är meriterande om du har tidigare bankerfarenhet och/eller bolånelicens. Som person är du: * Flexibel * Kommunikativ * Problemlösande. Övrig information * Start: Omgående. * Omfattning: 6 månader. * Placering: Centrala Linköping. * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Danske Banks önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Danske Bank är en stor nordisk bank med starka lokala rötter och verksamhet i 12 länder över hela världen. Som utmanare på den svenska bankmarknaden genomsyras Danske Bank av en entreprenörskultur och söker efter medarbetare med drivet att utveckla sig själva och affären. Idag arbetar drygt 22 000 medarbetare inom koncernen. Utöver traditionella banktjänster erbjuder Danske Bank också försäkring och pension, bolånekredit, förmögenhetsförvaltning, fastighetsfinansiering och leasingtjänster.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Lönespecialist

Arbetsgivare / Ort: AR Packaging Flexibles AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Löneadministratör

Om jobbet
Vill du vara med och utveckla vår lönefunktion i en dynamisk och flexibel organisation? Vårt fantastiska team består av två medarbetare som är en del av HR-avdelningen. Vi arbetar som en Shared service för de svenska bolagen i koncernen där lönefunktion servar 8 bolag med totalt ca 450 löner. Om tjänsten Tillsammans med dina kollegor på lön ansvarar du för hela löneprocessen för både kollektivanställda och tjänstemän avseende personregistrering, inrapportering av löneunderlag, kontroll av avvikelser mellan lönekörningar samt justeringar inför månadens lönekörning. Arbetet innefattar tolkning av lagar och avtal, pension- och försäkringsfrågor samt avstämning av skatt- och arbetsgivaravgifter. Lönefunktionen är också en support gällande frågor kring tidrapportering, reseräkningar, statistik samt stöd till chefer och medarbetare i övriga frågor kring lön. Du kommer även arbeta med HR-administration. Förutom det löpande arbete kommer du vara en viktig spelare i vidareutvecklingen av löneprocessen och tillsammans med dina kollegor kommer du att utveckla och förbättra rutiner, processer och policys kring arbetet med lön och personaladministration. Du som söker Är du flexibel, positiv och tycker om att arbeta administrativt? Arbetar du strukturerat, noggrant med hög kvalitet och servicekänsla? Har du dessutom lätt för at kommunicera och gillar förbättringsarbete så är det dig vi söker. I rollen som lönespecialist arbetar du självständigt vilket förutsätter att du har hög integritet och förmåga att prioritera. Är du dessutom prestigelös, stresstålig och jobbar bra i team så är du personen vi söker. Din bakgrund Vi söker dig som är utbildad löneadministratör. Du har ett par års yrkeserfarenhet av löneadministration, gärna från ett företag med både kollektivanställda och tjänstemän. Du trivs i en föränderlig miljö och du drivs av att skapa processer och rutiner i arbetet för att stärka och utveckla organisationen. Du har god systemvana, talar och skriver svenska och engelska obehindrat. Erfarenhet av Agda PS är ett krav. Att jobba på AR Packaging AR Packaging är ett av Europas ledande företag inom förpackningssektorn med en omsättning på cirka 900 miljoner euro och 5 500 anställda i 30 fabriker i 13 länder. Våra produkter och lösningar är främst i vikbar kartong och flexibel förpackning. Som medarbetare hos oss kommer du att arbeta i en internationell miljö där du verkar i en decentraliserad organisation med hög kompetens och stort engagemang. Öppenhet, trivsel och goda utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare är något som vi värderar högt! För mer information Kontakta Olga Sarvik, Senior Payroll and HR Manager, [email protected] Sök redan i dag då vi tillämpar löpande urval!
Arbetsgivare
AR Packaging Flexibles AB
Ansökan
Ansök senast 15 maj (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker Ekonom för konsultuppdrag i Örebro!

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomikonsult

Om jobbet
Har du ekonomibakgrund med erfarenhet av att arbeta med bland annat löpande bokföring, in- och utbetalningar samt fakturering? Är du som person flexibel, serviceinriktad och trivs med att ta egna initiativ? Nu söker vi en Ekonom för konsultuppdrag hos en av våra kunder i Örebro! Uppdraget gäller ett vikariat på grund av en sjukskrivning och förväntas starta omgående för att åtminstone pågå i två-tre månader, med möjlighet till förlängning. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, skicka därför in din ansökan redan idag! Om tjänsten I rollen som Ekonom kommer du bland annat arbeta med löpande bokföring, dagliga in- och utbetalningar, kontoavstämningar hos samtliga bolag inom koncernen, fakturering samt övrigt förekommande uppgifter inom ekonomi. Du kommer även vara behjälplig och ta fram underlag inför månadsbokslut. Vem är du? För att kvalificera dig till rollen söker vi dig med: • Gymnasiekompetens • Tidigare erfarenhet inom liknande arbetsuppgifter • Högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi anses meriterande Som person är du strukturerad, självgående och driven med mycket god analytisk förmåga. Vi tror att du älskar siffror! Då du kommer tillhöra en servicefunktion krävs det dessutom att du är flexibel och serviceinriktad samtidigt som du behöver vara noggrann i kombination med att alltid arbeta effektivt. Vidare tror vi att du är en engagerad person som bryr sig om människor. Du är van att ta ansvar och egna initiativ samt tycker om att få saker gjorda. Du är öppen, nyfiken och uppskattar att vara en del av ett starkt team med ett gott samarbete. Sedan vill du alltid utvecklas, både i ditt arbete och som person, och trivs bra i en öppen miljö med högt i tak. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Lönespecialist

Arbetsgivare / Ort: Bodens kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Administrativ assistent

Om jobbet
Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till. Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Personalavdelningen är en avdelning inom Kommunledningsförvaltningen. På uppdrag av Kommunstyrelsen har personalavdelningen det samordnade ansvaret för kommunens personal- och lönepolitik, initierar och driver utvecklingsarbete inom personal- och löneområdet samt följer upp hur kommunövergripande beslut hanteras i verksamheten. Andra uppgifter är att ge råd och stöd samt service ut till våra förvaltningar. Då en av våra lönespecialister går till andra utmaningar så söker vi nu en erfaren lönekonsult som känner ett intresse av att omsätta och utveckla sina kunskaper och erfarenheter vidare i denna tjänst hos oss. ARBETSUPPGIFTER Som lönespecialist i Bodens kommun arbetar du både med ett internt och externt perspektiv. Du har många egna ansvarsområden i tjänsten men också områden du delar med andra på enheten. Inom lönespecialistområdet ansvarar du för att upprätta rutiner, mallar och handledningar, både för oss på enheten men även för våra chefer/medarbetare på våra förvaltningar. Du arbetar med utveckling och förbättringar inom löneområdet men är också ett stöd mot våra lönekonsulter i deras frågor. Du arbetar med utredningsuppdrag och analyser samt att omsätta nya arbetssätt och hanteringar kopplat till lön och ersättningar. Arbetet som lönespecialist är både operativt och strategiskt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har lägst gymnasial utbildning med flerårig erfarenhet av lönearbete. Du har god erfarenhet från arbete i personalsystemet Personec. Som person är du är strukturerad och har lätt för att inhämta information och omsätta den på ett pedagogiskt sätt, det innebär också att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du har hög integritet och förmåga att skapa förtroende. Du har en god förmåga att hålla dig uppdaterad om vad som händer inom löneområdet eftersom arbetet är komplext, föränderligt och självständigt. Vi lägger stor vikt vid bemötande och känsla för teamarbete. Du som person behöver gilla den omväxlingen som blir i denna tjänst samt ha förmåga att ställa om när det behövs. Du har goda IT-kunskaper, är nyfiken och ser möjligheter med nya digitala lösningar. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Bodens kommun
Ansökan
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Nyutexad civilekonom mot affärsutveckling/affärssystem

Arbetsgivare / Ort: Thalamus IT Consulting AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 20 maj (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Din nya tjänst Zedcom expanderar och söker nu flera nyexaminerade civilekonomer som på sikt ska växa in i rollen som affärssystemskonsult via vårt traineeprogram. Zedcom sitter på en lång erfarenhet av affärssystem och affärsutveckling, inom en rad olika branscher. I vårt traineeprogram kommer du att få en gedigen utbildning i affärssystem, utveckling/integration och business intelligence. Under utbildningen kommer du även att få genomföra Vismas certifieringsprogram. Målet är att du ska få en bra grund för att kravställa, driva implementering och utbilda bolag i sin övergång till moderna affärssystem. Du kommer tidigt att vara delaktig i spännande kundprojekt, utöver mentorskap och utbildning kommer du att ingå i ett team med trainees och konsulter som alla har det gemensamma målet att växa tillsammans. Du får ett spännande arbete med kompetenta och härliga kollegor i en miljö genomsyrad av framåtanda och utveckling. Dessutom erbjuds du goda möjligheter att vara med och påverka Zedcoms framtida produkter och lösningar. Din bakgrund Vi tror att du är en nyexaminerad civilekonom eller motsvarande. Kanske har du läst kurser inom affärssystem eller helt enkelt tycker att det vore spännande att utvecklas till affärssystemskonsult. För rollen krävs att du är vass inom Excel. Du som person För att passa bra in i rollen är du en person som vill förstå hur företag fungerar och hur man kan effektivera processer och flöden. Du tycker att det är spännande att hjälpa företag bli mer lönsamma och drivs av att hitta ständiga förbättringar. Vi tror att du brinner för att etablera samt utveckla relationer och gillar att konfigurera system samt jobba med integration/anpassning. Du vill ha en stor kontaktyta och trivs i sammanhang där du tillsammans med kunder skapar affärsnytta. Problemlösning är det bästa du vet och finns det något mer spännande än affärssystem? Stämmer du in på detta är du vår nya stjärna. Din ansökan Vi på Thalamus har återigen fått förtroendet att rekrytera en ny medarbetare till Zedcom. Vid frågor är du välkommen att kontakta Thalamus rekryterare Camilla Molander på 070-307 12 50. Sista ansökningsdag är 2021-05-20. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdagen så ansök redan idag! Din nya arbetsgivare På Zedcom brinner vi för att göra bolag mer konkurrenskraftiga, effektiva och framför allt lönsamma. Därför har vi noga valt vilka tjänster vi rekommenderar och representerar. Zedcom är en certifierad partner till Visma där det molnbaserade affärssystemet Visma.net är flaggskeppet som du kommer att arbeta med. För att ytterligare framtidssäkra för våra kunder erbjuder vi också integrerade lösningar såsom Hubspot, projekthantering, Eazystock och Business intelligence. Zedcom har en arbetsplats som genomsyras av framåtanda och laganda och vi ser självklart till att ha roligt tillsammans och fira framgångar. Vi tror på transparens och är en platt organisation med korta beslutsvägar. På Zedcom har du möjligheten att själv styra över ditt fokusområde och karriärsutveckling.
Arbetsgivare
Thalamus IT Consulting AB
Hemsida: http://www.thalamus.se
Ansökan
Ansök senast 20 maj (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.