På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Redovisningskonsult
Spela filmen

Redovisningskonsult

En redovisningskonsult är en person som självständigt biträder externa uppdragsgivare med redovisningstjänster och rådgivning.

Arbetsuppgifterna kan variera från att biträda en mindre organisation med delar av bokföringen eller avstämningar av konton till att helt sköta all löpande redovisning, göra årsbokslut, deklaration, årsredovisning, hantera skatteinbetalningar och upprätthålla kontakter med myndigheter.

Redovisningsekonom jobbar på en ekonomiavdelning med redovisningsarbete. Redovisningskonsulter jobbar i eget företag eller på byrå med andra företags ekonomi.

Utbildning

Redovisningskonsulter har i allmänhet minst treårig gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning och någon påbyggnadsutbildning, som kan finnas inom yrkeshögskolan.

Det finns en certifiering för ekonomutbildningar på gymnasiet. För mer kvalificerade redovisningsuppgifter krävs ofta eftergymnasiala utbildningar från yrkeshögskola med inrikning mot redovisning eller en högskoleutbildning med ekonomisk inriktning.

För att bli auktoriserad redovisningskonsult krävs en akademisk examen med företagsekonomisk inriktning om minst 180 högskolepoäng, vilket motsvarar 3 års heltidsstudier eller en av Far (Föreningen Auktoriserade Revisorer) godkänd eftergymnasial utbildning med inriktning mot företagsekonomi och redovisning om minst två år. Därutöver krävs ett antal års praktisk arbetserfarenhet inom redovisningsområdet.

Personliga egenskaper

Passar dig som har lätt för matematik och siffror och som är stresstålig. Skillnaden mellan redovisningsekonom och redovisningskonsult är att om man är redovisningskonsult så arbetar man mycket mer med människor. Så en bra egenskap är att vara social, bemötande och att kunna hålla många bollar i luften samtidigt eftersom som redovisningskonsult har man många olika kunder med olika behov.

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Engagerad redovisningskonsult till vårt kontor i Helsingborg

Arbetsgivare / Ort: Bdo Mälardalen AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 July (14 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-09
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningskonsult

Om jobbet
Hos oss får du möjligheten att växa som individ och yrkesperson. På BDO sätter vi medarbetarna främst. Anledningen är enkel, vi ska bli bäst på service och den levereras bäst av våra medarbetare. Därför satsar vi på kompetensutveckling i form av utbildningar och skapar förutsättningar för långsiktiga karriärvägar. Vi arbetar i en prestigelös och inkluderande kultur där alla har möjligheten att växa, både som individ och yrkesperson. Vi tror att det är vår samlade kompetens och vår kultur som gör att kunderna väljer oss som långsiktig affärspartner, både här i Sverige och internationellt. BDO:s drivkraft och våra värderingar — vad vi står för, har visat sig framgångsrikt utifrån hur våra kunder upplever oss. För sjunde året i rad visar Svenskt Kvalitetsindex mätning att vi har branschens mest nöjda kunder. Till vårt kontor i Helsingborg söker vi nu en erfaren och engagerad redovisningskonsult som vill vara med och utveckla branschens bästa leverans och största kundupplevelse! Du kommer bli en del av ett härligt och glatt gäng på 25 medarbetare som arbetar inom affärsområdena revision, skatt, lön och redovisning. Vi är ett personligt kontor med tillgång till stor kompetens där alla hjälper alla. Vår kultur är familjär och arbetsklimatet är öppet och rakt vilket ger en stimulerande och utvecklande arbetsmiljö. Arbetsuppgifter Som redovisningskonsult på BDO har du ett självständigt och omväxlande arbete. Du arbetar nära våra kunder från olika branscher, och hjälper dem med redovisningstjänster och rådgivning. Vi förutsätter att du visar engagemang och ansvarskänsla för såväl ditt dagliga arbete som din egen utveckling. Arbetsuppgifterna varierar från att hjälpa kunden i att effektivisera deras rutiner till att analysera bokföring samt upprätta rapporter, bokslut, årsredovisningar och deklarationer. Du arbetar såväl självständigt som i team både seniora och juniora kollegor. Dina erfarenheter kommer att spela en viktig roll i handledningen av juniora medarbetare samt för kvalitetssäkringen av månadsbokslut och rapporter innan de skickas till kund. Vem söker vi? Vi söker dig som är erfaren redovisningskonsult eller som har erfarenhet av liknande arbete inom redovisning. Du är auktoriserad eller har kunskaper att kunna bli det. Vi ser gärna att du har lätt för att hantera olika system och tycker om att underlätta ditt eget och dina kunders arbete genom digitalisering. Att arbeta mot uppsatta mål, ta eget ansvar och därtill vara strukturerad och noggrann ser vi som en självklarhet för att klara denna tjänst. För att passa in hos oss behöver du ha en stark drivkraft och en god analytisk förmåga. Vidare bör du tycka om att ta egna initiativ och ha en stark konsultprofil. Det sistnämnda innebär också att du är social, ödmjuk och att du har ett stort intresse av människor. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta. Att ställa upp och hjälpa dina kollegor kommer naturligt för dig. • Du har en examen från en KY-utbildning eller civilekonom med inriktning mot redovisning och revision. • Du har minst tre års arbetslivserfarenhet. • Du har goda kunskaper i engelska och svenska då BDO ingår i en global organisation. • Meriterande att ha erfarenhet av ekonomisystemet Hogia. • Tidigare arbetslivserfarenhet inom ekonomi, sälj- eller serviceyrken är ett plus. • Du har ett IT-intresse och har lätt för att hantera olika system och gillar att underlätta ditt eget och dina kunders arbete genom digitalisering. Tjänsten tillträds efter överenskommelse. Har du frågor kring tjänsten? Kontakta Hanna Lindgren på [email protected] Urval och intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Bdo Mälardalen AB
Ansökan
Ansök senast 27 July (14 dagar kvar)

Ansök här

Redovisningskonsult

Arbetsgivare / Ort: REVECO Ekonomi HB / NORSBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 September (2 månader 17 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-10
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Redovisningskonsult

Om jobbet
REVECO Ekonomi är en växande redovisningsbyrå som bistår kunder med ekonomi -och skattekonsultationer. KVALIFIKATIONER
- Har ekonomisk högskoleutbildning, alternativt KY/YH-utbildning inom ekonomi.
- Har tidigare erfarenhet av brett redovisningsarbete
- Har arbetat med service tidigare och är van vid kundkontakt
- Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- har mycket goda kunskaper i Excel.

Det är meriterande om du sedan tidigare arbetat på en redovisningsbyrå och kan hantera Visma administration & lön samt Fortnox.
ARBETSBESKRIVNING:
Arbetsuppgifterna består av att biträda våra kunder med löpande bokföring, upprättande av bokslut och deklarationer samt övriga redovisningstjänster.
Arbetsgivare
REVECO Ekonomi HB
FÅGELVIKSVÄGEN 9
14553 NORSBORG
Hemsida: http://www.revecoekonomi.se
Ansökan
Ansök senast 30 September (2 månader 17 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]

Erfaren redovisningskonsult heltid!

Arbetsgivare / Ort: Connect4U AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 20 November (4 månader 7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-11
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet
Är du en öppen och social teamplayer med erfarenhet som sträcker sig från löpande bokföring fram till de mer årsvisa momenten och som nu är sugen på att utvecklas ytterligare ett steg? Du kommer vara en del av ett företag där du om du är rätt person, ges stora möjligheter till självständigt arbete. Tjänsten innebär att du rapporterar direkt till bolagets VD. Dina arbetsuppgifter i huvudsak: - Löpande redovisning - Löner, skattedeklarationer - Avstämningar - Periodiseringar - Månads- och årsbokslut - Årsredovisningar och deklarationsarbete - Övriga arbetsuppgifter som förekommer på en ekonomiavdelning Vem är du? Tempot är högt så du behöver vara både rutinerad och självgående samtidigt som du är snabb och noggrann. Du är en rutinerad redovisningsekonom och har arbetat självständigt under eget ansvar under flera år som redovisningskonsult på redovisningsbyrå eller som redovisningsekonom på en ekonomiavdelning. Du är självgående och med aktuella kunskaper inom redovisning, löner, bokslut och deklarationer. Du trivs i rollen som redovisningsekonom och tycker om att ha ordning och reda samt kontroll över redovisningen. Som person är det viktigt att du är serviceorienterad, noggrann och ansvarskännande. Du tycker om att samarbeta och är inte rädd att fråga vid behov. Då tjänsten innebär varierande arbetsuppgifter kan du som person hålla många bollar i luften samtidigt och förstår vikten av att prioritera
Arbetsgivare
Connect4U AB
Hemsida: https://www.connect4u.se/
Ansökan
Ansök senast 20 November (4 månader 7 dagar kvar)

Ansök här

Avdelningschef inom Redovisning

Arbetsgivare / Ort: Azets Insight AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-11
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningskonsult

Om jobbet
Azets är ledande nordisk leverantör av ekonomi- och lönetjänster. Vi har 3.200 medarbetare i Norden som hjälper över 22.000 företag inom ett brett spektrum av branscher. Azets omsätter 2.8 miljarder SEK och är en del av CogitalGroup som ägs av HgCapital. Läs mer på www.azets.se Arbetsbeskrivning: Vi på Azets söker nu en Avdelningschef som vill vara med och forma framtidens redovisning. Du kommer ansvara för en avdelning som hanterar redovisningen för våra internationella kunder. Inom internationella avdelningen arbetar cirka 25 redovisningskonsulter, 2 konsultchef och 1 senior kundansvarig vilka du har det yttersta ansvaret för.  Rollen innebär stor variation i och med de olika typer av kunder som Internationella avdelningen arbetar mot. Det är alltifrån stora kunder till mindre aktiebolag men alla med internationellt ägande. Tillsammans med medarbetarna så arbetar du för att förenkla för kundernas vardag genom att erbjuda finansiell hantering och rådgivning.  Azets erbjuder dig i en ständigt föränderlig roll där fokus ligger på innovation, flexibilitet och möjlighet till utveckling.  I rollen som Avdelningschef förväntas du: Inte kunna lösa allting, ja du läste rätt, däremot förväntas du göra 100% för att leverera den mest optimala lösningen. Du tar ägarskap - ingen vidare förklaring om du vet vad vi menar Du är framtidsorienterad och kan uppvisa personlighet och attityd som hjälper oss framåt i vår utvecklingsresa Arbete med kompetenta kollegor i en miljö med hög nivå av innovation, flexibilitet och möjlighet till utveckling. Detta ställer höga krav på dig så är detta ser vi som viktigt att du trivs med. Vad innebär jobbet konkret? Personalansvar och Bemanning Resultatuppföljning Affärsutveckling Kontakt med CFO hos kunder Internationell miljö Sälj Budgetansvar Uppföljning drift Bygga och upprätthålla struktur och kultur Driva kunder och lönsamhet i uppdrag. Vad ser vi gärna att du har? Need to have: Erfarenhet av konsultbranschen samt sälj/resultat erfarenhet  Erfarenhet från Redovisningsbyrå, Shared service center eller erfarenhet från Big four Ledarskapserfarenhet Vana från internationell affärsmiljö  Önskvärt: Chef över chefer Ledarerfarenhet 5 år Erfarenhet av digitalisering och förändringsarbete Azets är ledande leverantör av ekonomi- och lönetjänster i Norden. Vi är ett kunskapsdrivet företag som kombinerar data, teknologi och expertis för att ge mervärde till våra kunder. Azets är en del av CogitalGroup, en global koncern som specialiserat sig på företagstjänster. Låter det intressant? Vid frågor gällande tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Jacob Good på [email protected] Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Vid frågor till vår fackklubb är du välkommen att kontakta de via följande mejladress [email protected]  Vi går igenom urvalet och intervjuar löpande till denna tjänst. Tillträde är enligt överenskommelse, men gärna så snart som möjligt. Välkommen med din ansökan redan idag!
Arbetsgivare
Azets Insight AB
Hemsida: http://www.azets.se/jobb-och-karriar/
Ansökan
Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)

Ansök här

Redovisningskonsult

Arbetsgivare / Ort: Vikabrabo AB / Brantevik
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Redovisningskonsult

Om jobbet

Vi söker nu redovisningskonsult på först och främst deltid 50-60% men ev kan heltid diskuteras. Du som söker ska ha erfarenhet av löpande bokföring, avstämningar av balanskonton och erfarenhet av bokslutsarbete och gärna årsredovisningar. Erfarenhet av löneberedning är ett plus.

Arbetets start i augusti.

Du ska ha väl kännedom om arbete i Vismas program samt baskunskaper i excel.


Arbetsgivare
Vikabrabo AB
Fartygsgatan 2
27238 Brantevik
Ansökan
Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.