På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Registrator

Registrator

En registrator sysslar med avancerad administration. Man registrerar (diarieför) inkommande och utgående handlingar.

Det är registratorns uppgift att känna till vilka handlingar som ska diarieföras, likaså ska man känna till vilka handlingar som är allmänna/offentliga handlingar och bör lämnas ut på begäran och vilka handlingar är sekretesstämplade och får inte lämnas ut. Registratorer behöver alltså även ha en del juridiska kunskaper.

Registrators arbetsuppgifter kan, för övrigt, innehålla även posthantering, och inte endast diarieföring och utlämnade av allmänna handlingar.

Som Registrator är man oftast även ansvarig för att se till att det finns fungerande rutiner och processer för registraturen i sin helhet.

Utbildning

Många personer inom det här yrket har en akademisk utbildning, dvd minst en 3-årig utbildning från högskola/universitet.

Det finns också exempel på att man jobbar som registrator med en annan eftergymnasial utbildning, ex. från en yrkeshögskola eller med endast gymnasiekompetens, som formell utbildning.

På gymnasiet rekommenderas det antingen utbildning från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från Handels- och administrationsprogrammet, som är ett yrkesprogram.

Arbetsplats

Registratorer finns anställa inom kommuner och landsting, myndigheter och lärosäten, som t.ex högskolor och universitet.

Länktips

 

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Registrator till statlig förvaltningsmyndighet - Uppsala

Arbetsgivare / Ort: Perido AB / UPPSALA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 July (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-12
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet

Är du en registrator som har erfarenhet av diarieföring vid en statlig myndighet? I så fall erbjuds här ett spännande uppdrag där du spelar en viktig roll på en myndighet i behov av din kompetens! Kliv in som en hjälpande hand i en svår tid av oro. Läs vidare och sök redan idag!

Om tjänsten

Vi på Perido är på jakt efter en registrator till vår kund, en mycket viktig förvaltningsmyndighet i centrala Uppsala. Myndigheten har extra mycket att göra nu med anledning av Covid 19 - pandemin och har i samma veva bytt diarie- och ärendehanteringssystem. Därför behövs en förstärkning i personalstyrkan som kan diarieföra och sköta enklare handläggning under den mest turbulenta tiden – det är här du kommer in!

Dina arbetsuppgifter

I ditt uppdrag som registrator består en stor del av det dagliga arbetet av att öppna inkommen post och diarieföra den. De allra flesta handlingarna inkommer elektroniskt via e-post, du skapar sen ett nytt ärende eller kopplar den inkomna handlingen till pågående ärende. Vid skapande av nya ärenden ingår även korrespondens med den sökande, samt att skicka ut en avgiftsavisering via e-post. Andra arbetsuppgifter i din roll:

  • Ansvar för att följa upp inkomna betalningar och vid behov ta fram underlag för återbetalning.
  • Ta hand om påminnelser och i förekommande fall förbereda beslut om avvisning eller avskrivning.
  • Svara på frågor om status på pågående ärenden via e-post och telefon.
  • Handlägga begäran om utlämnande av allmän handling. I det ingår att identifiera rätt handling, sekretessgranska samt eventuellt att lämna ut.

Dina egenskaper

Vi söker dig som har relevant utbildningsbakgrund, eller har skaffat dig erfarenhet genom arbete som registrator - gärna inom en statlig myndighet. För att lyckas i den här rollen är det viktigt att du är självgående och initiativtagande, lika viktigt som att du är en lagspelare som ser nyttan i att alla bidrar till gruppen. Du har ett positivt och öppet förhållningssätt, är prestigelös och trivs med att arbeta från högt till lågt. Du är vidare flexibel och ser möjligheter i att arbetet förändras kontinuerligt. Med en vilja att alltid göra ditt bästa så har du här möjligheten att hjälpa en myndighet som behöver dig.

Låter detta som en rolig utmaning? Vi ser fram emot att läsa din ansökan, varmt välkommen med den redan idag!

Vi söker dig som har:

  • Några års arbetslivserfarenhet som registrator alternativt registrators-/arkivarieutbildning på högskolenivå
  • Erfarenhet av diarieföring vid en statlig myndighet
  • Erfarenhet av arbete i ett digitalt dokument- och ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av utlämnande av allmän handling vid en statlig myndighet
  • Goda kunskaper i MS Office
  • Kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Public360, W3D3 eller Visual Arkiv m.fl.)
  • Lätt för att uttrycka dig väl i tal och skrift

Omfattning och tillträde

Heltid, uppdrag i 6 månader till november. Tillträde omgående.

Skicka in din ansökan

Ansökan görs via vår hemsida. Klicka på knappen ansök och fyll i den efterfrågade informationen. Vid en första kontakt med ansvarig rekryterare får du mer information om kundföretaget och tjänsten. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande.

Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på [email protected] så svarar någon av våra rekryteringsassistenter dig inom 24 timmar på vardagar. Ange tjänsten referensnummer 31777 i ämnesraden.

Om Perido

Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig som söker jobb till nästa steg i yrkeslivet! Vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och består idag av 70 medarbetare internt och över 600 konsulter på uppdrag över hela landet. Som Perido-konsult blir du en del av vår organisation och växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om Perido via denna länk https://perido.se/for-jobbsokande/ och https://perido.se/om-oss/om-oss-undermeny/.

#jobbjustnu

Arbetsgivare
Perido AB
75002 UPPSALA
Hemsida: www.perido.se
Ansökan
Ansök senast 12 July (7 dagar kvar)

Ansök här

Dokumentcontroller

Arbetsgivare / Ort: REGION STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 12 July (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-09
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Registrator

Om jobbet
Om tjänsten Trafikförvaltningen i Region Stockholm har som uppgift att skapa en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. Trafikförvaltningens verksamhet är komplex och innebär både att vara en aktör inom trafiksektorn som förvaltar befintlig trafik och upphandlar, planerar och bygger nytt. Samtidigt är vi en regional kollektivtrafikmyndighet, med alla de krav på transparens som ställs på en modern myndighet i Sverige. Ditt uppdrag kommer främst att vara att stötta våra olika verksamheter med din expertis kring arbetssätten kring dokument- och ärendehantering och handlingsoffentlighet. Du vägleder kring nuvarande arbetssätt, informerar om lagstiftning, och kommer med förslag på effektivisering och förbättringar av arbetssätten. Du tar fram styrande dokument, vägledningar, lathundar och informationsmaterial inom området. Du kommer även att vara ett stöd till förvaltningens olika verksamheter i samordningen och hanteringen av begäran om allmänna handlingar. I tjänsten kan komma att ingå andra liknande arbetsuppgifter inom ramen för kansliets uppdrag. Du får bland annat jobba med att: Informera, utbilda och vägleda handläggare och chefer Ta fram styrande dokument, manualer, lathundar, utbildningskoncept och informationsmaterial Stötta verksamheten både teoretiskt och praktiskt i arbetet med ärendehantering och registrering av allmänna handlingar Följa upp handläggares arbete och ta fram statistik inom området Samverka med andra parter, såväl internt inom trafikförvaltningen eller Region Stockholm, som med medborgare och andra externa parter Gruppen informationshantering ansvarar för trafikförvaltningens registratur och utvecklar rutiner och arbetssätt inom dokumenthantering. Rollen som dokumentcontroller är en ny och utvecklad inriktning av vår registratorsroll, som kombnerar en pådrivande samordnarroll med vissa mer administrativa uppgifter. Rollen kan komma att utvecklas utifrån arbetstagarens intressen och organisationens behov.Vad vi kan erbjuda dig Enligt våra medarbetare är vår samlade kompetens och det gemensamma engagemanget utmärkande för vår verksamhet. Här finns också chefer och ledare som jobbar för att skapa och bibehålla ett öppet klimat. Tillsammans bidrar vi till Stockholms samhällsutveckling genom att bygga och utveckla en hållbar, modern och tillgänglig kollektivtrafik för 2,3 miljoner invånare. Vårt uppdrag – den gemensamma resan.   Hälsa och motion är viktigt för oss. Förutom friskvårdsbidrag anordnar vi Hälsospåret två gånger per år, vår friskvårdssatsning som innehåller en rad olika hälsofrämjande aktiviteter. Fler förmåner som anställd: SL Access-kort Flextid Goda möjligheter till kompetensutveckling Hälsoundersökning vartannat år Vi sitter i trevliga lokaler på Västra Kungsholmen. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken.Vad vi söker efter Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med registratur eller dokument- och ärendehantering i offentlig förvaltning och gärna i teknisk verksamhet. Kanske har du tidigare arbetat som registrator, dokumentcontroller eller configuration manager och jobbat mot projekt inom bygg/entreprenad, fastighet, IT eller upphandling. Tjänsten ställer höga krav på att själv kunna planera och strukturera sitt arbete, och på att kunna informera, leda och samverka med andra roller i förvaltningen för att nå goda resultat. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är lyhörd för verksamheters behov och försöker se lösningar och möjligheter. Vidare ser vi att du är trygg i att ha kontakter med politik, press och allmänhet samt att du kan skapa tydliga instruktioner och hantera olika IT-verktyg. Som person är du pedagogisk, strukturerad, och mån om att bygga goda arbetsrelationer. Du har god stilistisk förmåga och känsla för att formulera dig i text. Vidare har du: Högskoleutbildning eller YH-utbildning inom för tjänsten relevanta områden såsom juridik, arkivkunskap, samhällsvetenskap, IT eller motsvarande. Erfarenhet av registratur eller arbete med dokument- och ärendehantering inom offentlig förvaltning Mycket goda kunskaper kring och förståelse för lagstiftningen inom offentlighet och sekretess Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av projektdokumentation i stora projekt. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med olika system för diarieföring och dokument- och ärendehantering. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet vid tillsättandet av tjänsten. Startdatum enligt överenskommelse.Information och ansökan Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Arvid Strömberg, tfn 08 686 33 52. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig rekryterare Charlotte Sujeebun Olofsson, tfn 08 686 32 22. Vi använder tester för att säkra objektiva bedömningar i samband med urval. Ansökan sker via vår hemsida, vi har inte möjlighet att ta emot ansökningar via e-post. Tjänsten kan komma att bli placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Ansök redan i dag då urval sker löpande, återkoppling gällande nästa steg i rekryteringsprocessen sker i augusti. Sista ansökningsdag är 12 juli. Vi ser fram emot din ansökan! Fackliga kontaktpersoner Amir Sokolović, SACO, tfn 08 - 686 37 06 Arne Grundberg, Vision, tfn 08-686 18 88 Webb och sociala medier För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida www.sll.se/tfjobb. Du hittar oss också på Linkedin. Nyckelord: administration, offentlig förvaltning, utveckling
Arbetsgivare
REGION STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast 12 July (7 dagar kvar)

Ansök här

Ärendesamordnare med inriktning registrering och dokumenthantering/arkiv

Arbetsgivare / Ort: Helsingborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 August (1 månad 2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-01
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Registrator

Om jobbet
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något. Om arbetsplatsen Stadskansliet arbetar med att leda, samordna och utveckla de stadsövergripande processerna kring ärendehantering till nämnd. I stadskansliets uppdrag ingår också ansvar för ärendehanteringen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, administrationen kring stadens förtroendevalda och administrativt stöd till stadens ledning. På stadskansliet arbetar vi aktivt med förbättringar och utveckling och i det arbetet kommer du att vara en nyckelperson i att kvalitetssäkra processen från det att en handling kommer in eller upprättas tills att den arkiveras. Arbetsuppgifter Som ärendesamordnare arbetar du med att registrera och kvalitetsgranska inkomna och upprättade handlingar i stadens dokument- och ärendehanteringssystem. I tjänsten ingår också att stötta handläggare i ärendehanteringsfrågor samt lämna ut och svara på frågor om allmänna handlingar. Du kommer även att arbeta med revidering av kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan och införandet av en processbaserad dokumenthanteringsplan för kommunstyrelsen. Till denna del av tjänsten hör att hålla utbildningar för medarbetare på stadsledningsförvaltningen om allmänna handlingar och hanteringen av dessa. Staden har sedan några år tillbaka ett e-arkiv och planerar att under våren 2021 påbörja en överföring av äldre handlingar i dokument- och ärendehanteringssystemet till e-arkivet. Du kommer i din roll att leda arbetet med överföringarna. Som ärendesamordnare arbetar du också med aktförvaring för Länsstyrelsen och domstolar samt leverans av digitala handlingar till Kungliga biblioteket (e-plikt). Tjänsten innebär att du arbetar med både enklare rutinärenden och med mer komplexa frågor rörande dokumenthantering. Kvalifikationer Vi söker dig som är diplomerad registrator eller har utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller har erfarenhet som gett motsvarande kunskaper av arbete som registrator inom offentlig förvaltning. Det är viktigt att du har goda kunskaper om lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen inom offentlig förvaltning samt om kommunal verksamhet och den politiska processen. Tjänsten kräver att du är strukturerad, noggrann, kvalitetsmedveten och bra på att prioritera. Du har lätt för att lära och förmåga att snabbt sätta dig in i nya verksamhetsområden och system. Det är viktigt att du är utåtriktad och kan bemöta människor i olika roller i det dagliga arbetet. Det är också viktigt att du kan lyfta blicken och se sammanhang. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper. Tjänsten som ärendesamordnare ställer krav på att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som i skrift, då det är viktigt att du kan tolka textinnehåll för att säkra hanteringen av inkomna och upprättade handlingar. Övrig information Urval kan komma att ske löpande. Intervjuer kommer att genomföras med start vecka 34.  Sista ansökningsdag: 2020-08-07 Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid, 100% Tillträdesdatum: Tillträde omgående  Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Helsingborgs kommun
Hemsida: https://helsingborg.se
Ansökan
Ansök senast 7 August (1 månad 2 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.