Skatteverket driver tillsammans med Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten drygt 100 servicekontor på olika orter i Sverige. Samverkan mellan olika myndigheter ger medborgare bättre service till lägre kostnad.
Grundtanken är att man ska kunna ordna sina olika ärenden på ett och samma ställe och slipper därför besöka flera olika kontor med sina frågor.
På servicekontoret kan man få hjälp med olika frågor som Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten hanterar. Det innebär att varje handläggare på servicekontoret kan hjälpa till med både skatte-, försäkrings- och pensionsärenden. På vissa servicekontor erbjuds i dag även möjlighet att ansöka om Id-kort.
Som medarbetare på ett servicekontor kan du bl a ha följande arbetsuppgifter:
- ge allmän vägledning och råd till besökare
- bistår med hjälp va det gäller att fylla i blanketter och ansökningar
- ger information om pågående ärenden
- ordnar utskrifter av intyg och bevis
- bistår med hjälp inom självbetjäningstjänster
- hjälper till att boka möten med handläggare i enskilda ärenden m.m
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Kunskaper i andra språk än svenska och engelska är mycket meriterande.
Bra grundutbildning finns på flera av gymnasieskolans program.
Personliga egenskaper
Förutom att vara kunnig på många olika områden, behöver medarbetare på ett servicekontor besitta stort tålamod och stresstålighet.
Arbetsplats
Många av dem som arbetar på servicekontor är anställda på Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten och blir "uthyrda" eller placerade på ett servicekontor.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret