På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Front Desk Manager

Front Desk Manager

I ditt arbete som Front Desk Manager / Officer ingår att leda, fördela och planera det dagliga arbetet inom de verksamheter som du är ansvarig för.

Front Desk Manager brukar även ha viss personalansvar med schemaläggning och arbetar såväl administrativt som operativt.

Olika arbetstitlar förekommer för liknande yrken inom detta område, till exempel kan man vara Receptionsansvarig, Receptions- och konferensansvarig alternativt som Shiftleader.

Utbildning

Inga generella utbildningskrav finns, arbetsgivare bestämmer vilka kvalifikationer som krävs, men erfarenhet från tidigare arbeten i hotellreception och då gärna i arbetsledande befattning, anses som en merit.

Relevanta utbildningar inom området kan finnas inom yrkeshögskolan.

Svenska och engelska flytande i tal och skrift samt övriga språkkunskaper är mycket meriterande. Goda kunskaper i hotellbokningssystem är även ett vanligt krav om man söker jobb på ett hotell.

Personliga egenskaper

Personliga egenskaper som är bra är att man är ambitiös, utåtriktad och har en förmåga att coacha personal och skapa en positiv stämning på arbetsplatsen.

Som person får du inte vara rädd för att ta ansvar, du måste vara bra på att organisera och vara mycket duktig på att planera verksamheter.

Arbetsplats

Som Front Desk Manager (eller Front Desk Officer, som det också ofta heter) har du det övergripande ansvaret för en reception, till exempel för hotellets reception, för reception/kundmottagningen inom konferensservice och/eller inom andra verksamheter, som exempelvis kan vara en lobbybar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.