På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Medicinsk sekreterare
Spela filmen

Medicinsk sekreterare

Det är vanligt att yrket kallas för läkarsekreterare eller vårdadministratör. Att föra protokoll vid möten och konferenser kan ingå i arbetet liksom administrativa uppgifter, till exempel arbete med statistik, budget och personalrapportering. 

En arbetsuppgift för medicinska sekreterare som arbetar inom slutenvården är att tillsammans med läkaren klassificera diagnoserna rätt enligt DRG (Diagnos Relaterade Grupper). Att arbeta med detta kräver vidareutbildning och blir allt vanligare eftersom den ersättningen som vårdenheten får för behandlingen av patienten, baseras på DRG-klassificeringen.

Utbildning

Kunskaper i språk, i första hand i svenska och engelska, i medicinsk dokumentation, hälso- och sjukvårdsjuridik, diagnoskodning, statistik och vissa ekonomiska kunskaper krävs.

Bra grundkunskaper finns bl a på gymnasiets Vård- och omsorgsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

Ett flertal yrkeshögskoleutbildningar finns på olika platser i landet under benämningar som Läkarsekreterare, Sekreterare inom hälso- och sjukvård, Medicinsk dokumentation, Vårdadministration eller Vårdadministratör.

Personliga egenskaper

Att vara noggrann och ha intresse för språk är viktigt för den medicinska sekreteraren som bland annat skriver patientjournaler inom hälso- och sjukvården.

Arbetsplats

Medicinska sekreterare har många och varierande arbetsuppgifter vid sjukhus, vårdcentraler och inom företagshälsovård. Även på privata mottagningar, inom läkemedelsindustrin och vid medicinska forskningsinstitutioner finns medicinska sekreterare.

Visa mer
Visa mindre

159 Lediga jobb

Medicinsk sekreterare till Ögonmottagningen i Gävle

Arbetsgivare / Ort: REGION GÄVLEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Verksamhetsområde Ögon bedriver akut och planerad ögonsjukvård samt synrehabilitering i Gävleborgs län. Vi har mottagningar i Gävle, Hudiksvall och Bollnäs. I Gävle och Hudiksvall bedriver vi såväl mottagnings- som operationsverksamhet. Den administrativa enheten består av medicinska sekreterare, receptionister och en enhetschef. Tillsammans med övriga enheter arbetar vi för att få helheten att fungera inom ögonsjukvården i Region Gävleborg. Att jobba hos oss innebär ett omväxlande, roligt och utvecklande arbete. Nu söker vi en medicinsk sekreterare som kan komplettera vårt team! ARBETSUPPGIFTER På enheten arbetar vi tillsammans för att upprätthålla en strukturerad och välfungerande administrativ organisation med patientens bästa i fokus. Som medicinsk sekreterare har du en nyckelfunktion då du avlastar läkare och sjuksköterskor på Ögonmottagningen med administrativa arbetsuppgifter. Som medicinsk sekreterare arbetar du bland annat med • vårddokumentation och registrering • diagnos- och åtgärdskodning • post- och remisshantering, samt förberedelse för scanning • receptionsbemanning. Hos oss får du • arbeta dagtid med flexibla arbetstider utifrån givna ramar • en omväxlande och rolig vardag där du arbetar tillsammans med kompetenta kollegor • förmånligt friskvårdsbidrag och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling. Läs mer om våra olika förmåner på Region Gävleborgs hemsida! https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/region-gavleborg-som-arbetsgivare/Formaner/ KVALIFIKATIONER Vi söker dig som tar ansvar för dina arbetsuppgifter, vilket innebär att du kan planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, samt har vilja och förmåga att hjälpa andra. För att lyckas i rollen ser vi även att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och kommunicerar väl med andra. För rollen krävs det att du är • utbildad medicinsk sekreterare. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet från vårdprogrammen Melior och Elvis. Det är även meriterande om du har genomfört DRG-utbildning. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och att dina personliga egenskaper stämmer överens med Region Gävleborgs värdegrund: professionalism & ansvar, respekt & ödmjukhet och öppenhet & ärlighet. Vi gör urval och håller intervjuer löpande. ÖVRIGT Region Gävleborg är en proaktiv samhällsaktör med erfarenheter som sträcker sig över 150 år. Vi bidrar till att skapa välfärd och livskraft för våra invånare och sätter deras bästa i fokus genom vår historia, vår framtidstro och dagens arbete. Med cirka 7 600 medarbetare är vi regionens största arbetsgivare som driver samhällsutvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg. Vår värdegrund är professionalism och ansvar, respekt och ödmjukhet samt öppenhet och ärlighet. Vi vill ge människor goda förutsättningar för ett aktivt liv med ökad livskvalitet. Genom att erbjuda högkvalificerad kompetens inom hälso- och sjukvård, regiontrafik, kulturutveckling, folkbildning och regional utveckling ökar vi attraktionskraften för vår region. Det gör oss till en modern och livskraftig aktör som är under ständig utveckling och som visar på en stark framtidstro. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Arbetsgivare
REGION GÄVLEBORG
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör till rättspsykiatriska undersökningsenheten i Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Rättsmedicinalverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Vill du bli en av oss som bidrar med svar i rättskedjan? Tillsammans är vi en del av ett rättssäkert samhälle. Rättsmedicinalverket är den medicinska länken i rättskedjan. Här jobbar sjuksköterskor, psykologer, rättspsykiater, socionomer, skötare, administratörer och många fler. Vi arbetar på uppdrag av polis, åklagare och domstol. ”Att jobba på rättspsykiatriska undersökningsenheten är så omväxlande! Man får vara i mitten av rättskedjan med kommunikation med domstolen, polisen och läkaren. Det är ett varierande arbete och det som är så kul är att man har den del i utredningsteamet som utreder ärendena från domstolen.” Citat från Carola Körner – administratör/koordinator Rättsmedicinalverket rättspsykiatriska undersökningsenheten. Rättsmedicinalverkets avdelning för rättspsykiatriska undersökningar utför på uppdrag av domstol undersökningar för att ta reda på om en person som är misstänkt för brott begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Vi gör också riskbedömningar om livstidsdömda ansöker om tidsbegränsat straff. Vi söker nu ytterligare en administratör till Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska undersökningsenhet i Göteborg. Arbetsuppgifter Som administratör på rättspsykiatriska undersökningsenheten i Göteborg är arbetet i huvudsak riktat mot de rättspsykiatriska undersökningar som utförs hos oss. Undersökningarna sker på begäran av domstolar i vårt upptagningsområde. Exempel på arbetsuppgifter är förberedande kontakter med domstolar, upprättande av ärenden i ärendehanteringssystem, rekvirering och registrering av handlingar och mycket mer. I rollen som administratören utgör man ett viktigt stöd för undersökningsteamet, exempelvis genom utskrift av diktat och språkgranskning av texter. Utöver nämnda uppgifter tillkommer andra administrativa uppgifter som tillgänglighet via telefon, bevakning av myndighetsmail, posthantering, diarieföring och dylikt. I vårt administrativa arbetslag är vi för närvarande nio administratörer. Vi strävar efter ett starkt lagarbete där alla administratörer behärskar samtliga förekommande arbetsuppgifter, vilket innebär ett varierande arbete. Du kommer att erhålla en gedigen introduktion i arbetet och kompetensutveckling och kompetensutbyte sker mellan kollegor kontinuerligt. Kvalifikationer Vi söker dig med: - Motsvarande medicinsksekreterare/administratörsutbildning eller erfarenhet/kompetenser som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. - Mycket god förmåga att formulera dig väl i tal och skrift på svenska. Meriterande • Bred erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor, gärna statlig myndighet • Goda IT-kunskaper och erfarenhet av t ex Office-paketet/Open Office • Intresse av administrativt utvecklingsarbete • Erfarenhet av registrering, diarieföring samt expediering av ärenden • Kännedom om och/eller erfarenhet av rättsväsendet eller annan statlig förvaltningsmyndighet Dina erfarenheter och egenskaper Vi söker dig som är strukturerad, trygg och har god självinsikt. Du måste vara en stabil person för att kunna hantera verksamhetens innehåll där svåra händelser beskrivs och dokumenteras. Du ska vara serviceinriktad och noggrann, vi vill att du har en positiv attityd och en mycket god samarbetsförmåga. Det är viktigt för oss att du lever upp till vår värdegrund som består av ansvarstagande, öppenhet och respekt. Anställningen Tester kommer att användas som en del i urvalsprocessen. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Rättsmedicinalverket tillämpar individuell lönesättning. Kontaktuppgifter För mer information är du välkommen att kontakta gruppchef William Nory 010-483 46 54. Facklig företrädare för Saco är Maritha Torkildsen Nilsson, för ST Nina Ringquist och för Seko Christer Johansson, samtliga nås via växeln tfn 010-483 41 00. Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer X21-90313 senast 20 juni 2021! Rättsmedicinalverket värnar om en rekrytering fri från diskriminering och strävar efter att ge lika möjligheter för alla. Övrigt Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i denna rekrytering.
Arbetsgivare
Rättsmedicinalverket
Hemsida: http://www.rmv.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Medicinsk sekreterare

Arbetsgivare / Ort: VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Närhälsan utvecklar primärvård i världsklass. Med hundratals mottagningar i Västra Götaland finns vi nära invånarna och gör skillnad för deras liv och hälsa. Vi erbjuder dig ett stimulerande och meningsfullt arbete med kompetenta kollegor, tydligt ledarskap och utvecklingsmöjligheter. Om oss Närhälsan Masthugget vårdcentral är en väletablerad mottagning med stabil bemanning och nöjda patienter. Vi är belägna på Fjärde Långgatan mitt i centrala Göteborg och har ca 8800 listade patienter. På vårdcentralen arbetar ca 27 medarbetare, varav fem ordinarie distriktsläkare och fem ST-läkare. Förutom sedvanlig distriktsläkare- och distriktssköterskemottagning finns mottagning för diabetes och astma/KOL. Hos oss arbetar även medicinska sekreterare, undersköterskor och ett psykosocialt team med psykolog, psykoterapeut, PTP och vårdsamordnare för psykisk ohälsa. Verksamheten omfattar även mottagning för BVC. Då vi är en vårdcentral med utbildningsuppdrag har vi regelbundet studenter från olika professioner som praktiserar hos oss. Om arbetet Som medicinsk sekreterare hos oss får du ett varierat och omväxlande arbete. Du kommer att arbeta med medicinsk dokumentation i journalsystemet Asynja VISPH samt sköta IT, post- och remisshantering. En annan viktig del i ditt arbete kommer vara att arbeta i vår reception där du är den första person som patienterna möter när de besöker oss. Det mötet präglar ofta den totala upplevelsen av besöket och det är därför viktigt att du trivs med att ha denna direktkontakt med patienterna och tycker att ett gott bemötande i ditt arbete är viktigt. Om dig Du som söker har läst till medicinsk sekreterare på eftergymnasial nivå, har några års erfarenhet av yrket och goda kunskaper i medicinsk terminologi. Har du erfarenhet från primärvård är det meriterande. För att trivas med arbetet tror vi att du tycker om att träffa människor, är positiv, flexibel och har god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete, är noggrann, ansvarstagande samt har ett bra bemötande mot patienter och kollegor. Intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan! Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Vill du veta mer om VGR kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken www.vgregion.se/introduktion Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vårdadministratör, Centrum för emotionell instabilitet

Arbetsgivare / Ort: REGION VÄRMLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Region Värmland är till för att alla i Värmland ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi är cirka 8000 medarbetare som arbetar med hälso- och sjukvård, tandvård, regional utveckling och kollektivtrafik.

Psykiatriska öppenvården omfattar mottagningarna i Torsby, Hagfors, Arvika, Säffle, Grums, Kristinehamn och Karlstad och de subspecialiserade mottagningarna Centrum för emotionell instabilitet (CEI), LARO mottagningen, enheten för individuell läkemedelsnedtrappning (ILN), Centrum för ätstörningar (CFÄ), Centrum för traumarelaterad stress (CTS), Neuropsykiatriska mottagningen (NP-mottagningen) och ST-läkarenheten som har länsövergripande uppdrag. Tillsammans blir vi ca 250 medarbetare med många olika yrkesprofessioner. Tillsammans ger vi vård och behandling till Värmlands alla medborgare som behöver specialistpsykiatrisk öppenvård.

Centrum för Emotionell Instabilitet (CEI) tar emot personer som har självskadebeteende, självmordsnära beteende, stark impulsivitet, svårighet att hantera och reglera starka känslor samt svängande sinnesstämning. Vid Centrum för emotionell instabilitet arbetar vi i team med behandlare, kuratorer, psykologer, sjuksköterska och läkare, samtliga med vidareutbildning i DBT.

Vårdadministratör, Centrum för emotionell instabilitet

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill arbeta som vårdadministratör i ett mycket omväxlande arbete med stora möjligheter att utvecklas inom olika områden! Som vårdadministratör på Centrum för emotionell instabilitet har du ett helhetsansvar för de vårdadministrativa uppgifterna som hör till mottagningens arbete, vilket inkluderar vårddokumentation i Cosmic, uppföljningsarbete, bokningar, mottagningstelefon samt andra sedvanliga vårdadministratörsuppgifter. Arbetet är mycket varierande och innebär nära samarbete med övriga personalkategorier på mottagningen och vårdadministratör på de andra subspecialiserade mottagningarna inom psykiatrisk öppenvård. Viss del av arbetstiden kan också innebära vårdadministrativt arbete för andra mottagningar inom psykiatrisk öppenvård.

Övrig information

Inför anställning inom psykiatri gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är utbildad vårdadministratör, medicinsk sekreterare eller läkarsekreterare med goda kunskaper i svenska språket. Egenskaper som värderas högt är att du är självständig, flexibel och noggrann med ett gott bemötande och en god organisationsförmåga. Det är viktigt att du har förmåga att prioritera i ditt arbete och att du värdesätter ett bra samarbete med dina kollegor. Du vill tillsammans med oss arbeta för en god psykiatrisk vård med patientfokus, kvalitet och kontinuitet. Du är ett av våra ansikten utåt och ska kunna sköta kontakter med våra patienter och intressenter på ett bra sätt.  

Ansökan

Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Läs mer här

Här berättar några av våra medarbetare om sitt arbete

https://www.regionvarmland.se/berattelser

Facklig företrädare för Vision nås via vår växel 010-831 50 00

Arbetsgivare
REGION VÄRMLAND
Hemsida: https://www.regionvarmland.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör till Hälso och sjukvård

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna. Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 340 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år. Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta på en händelserik arbetsplats med härliga kollegor där du verkligen gör skillnad? Vi söker nu en serviceinriktad administratör med utvecklad administrativ förmåga till vår hälsosjukvårdsenhet i område Sydväst. Vårt kontor ligger i Långedrag men du kommer även arbeta delvis på vårt kontor ute i södra skärgården på Styrsö VC. Vi söker dig som tycker om omväxling och har goda kommunikativa förmågor. Vi erbjuder ett arbete med hög självständighet och varierande arbetsuppgifter, där du i uppdraget kommer att serva och stötta våra sjuksköterskor, rehabpersonal och chefer. Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen innefatta administration i Personec, Timecare, Proceedo och Treserva. Du kommer arbeta med schemaplanering och akutrekrytering och rapportera direkt till chef. Rollen som administratör är bred varav även andra arbetsuppgifter blir aktuella. Intervjuer kommer hållas den 22/6. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har gymnasieexamen och även har en vidareutbildning inom administration. Krav att ha erfarenhet av arbete som administratör och erfarenhet av systemen Personec, Timecare, Proceedo och Treserva. Självklart behärskar du Officepaketet och vana av att arbeta i digitala ytor. Har du utöver detta erfarenhet från hälsosjukvårdsområdet är det meriterande. Du är serviceinriktad, stabil, noggrann, självständig och gillar att arbeta tillsammans med andra. Vi ser gärna att du har ett nyfiket och prestigelöst arbetssätt då arbetet ställer krav på att du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ, även under tidspress. Du har lätt att hitta struktur och gillar att arbeta stödjande. Då arbetet innebär både muntlig och skriftlig kommunikation behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Krav att du har körkort B då bilkörning kan ingå i arbetet. För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du är öppen för förändringar och att du har en inställning av att vilja rycka in där det som bäst behövs. Vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig: • Goda anställningsvillkor • Internutbildningar • Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter • Introduktion vid nyanställning • Heltid med möjlighet till deltid • Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.