På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Samhällsplanerare
Spela filmen

Samhällsplanerare

Samhällsplanerare behöver ha mycket breda kunskaper om hur samhället fungerar. Vidare behöver de skaffa sig redskap för att kunna "samhällsplanera" t.ex kartor och GIS, geografiska informationssystem.

Fysisk panering är ett ganska brett fält inom samhällsbyggnadssektorn med många offentliga och privata aktörer. 

Att arbeta med samhällsplanering innebär att arbeta med riktlinjer för utveckling av bebyggelse, service, kommunikationer, infrastruktur och miljö. Till samhällsplanering hör ekonomisk och social planering.

Aktörerna inom samhällsplaneringen som formulerar de mål som skall uppnås utgörs av planeringsansvariga som är politiker och tjänstemän vars uppgift är att beställa, utarbeta, ta ställning till inkomna förslag samt övervaka att andra aktörer följer gällande regler och bestämmelser, och byggherrar som är företag, institutioner, kommunala eller statliga inrättningar och privatpersoner som låter uppföra byggnader eller anläggningar.

Arbetet med samhällsplaneringen för ett visst projekt omfattar bland annat att ta ställning till finansiella investeringar, miljöfrågor, resursfrågor, trafikfrågor, sysselsättningsfrågor, folkmängdsprognoser samt frågor om kvantitet och kvalitet. Resultatet av arbetet med samhällsplaneringen läggs till grund för ett planförslag, som ställs ut och berörda ges möjlighet att lämna synpunkter. Därefter beslutas en bindande plan.

Kommuner och företag bestämmer själva yrkestiteln och vilken utbildning som krävs för att kunna arbeta som "samhällsplanerare".

Exempel på arbetsuppgifter:

  • planera för ny bebyggelse som t.ex bostäder, buss-, spårvagns-, tunnelbanelinjer och hållplatser, planera för trivsel och sammanhållning på allmänna platser
  • som kollektivtrafikplanerare - planera och utveckla tidtabeller, linjedragningar, anropsstyrd trafik, busstrafik och samordna den med skolskjutstrafik
  • arbeta med infrastruktur och transporter, utreda och komma med förslag på lösningar angående t.ex vägar och järnvägar, se konsekvenser av olika byggprojekt, framkomlighet, effektivitet och byggkostnader, buller, placering av resecentra mm
  • jobba med regional utveckling och miljö, t.ex utreda konsekvenser av markanvändning, naturskydd, t.ex vid rennäring, boendemiljö, turism mm. och detta med hänsyn till "landskapsbild" och arbetsmarknad.

Utbildning

I Sverige administreras samhällsplanerarutbildningen inom kulturgeografin, medan stadsplanering administreras inom arkitekturen.

Samhällsplanerarprogram, 180 högskolepoäng (tre års heltidsstudier), ges idag på flera högskolor/universitet runt om i Sverige.

Högskoleexamen finns på både kandidat- (3 år heltid på högskolan) och masternivå (3 år på grundnivå + 2 år på avancerad nivå, heltid).

Där finns det generellt sett tre typer av utbildningar:

  • Utbildningar som grundas i kulturgeografi och som kan läsas på de flesta universitet, ofta kandidatexamen i kulturgeografi med någon sorts inriktning mot samhällsplanering, dessa tenderar att mer rikta sig mot utredningsarbete och översiktsplanering
  • Tekniskt inriktade utbildningar med inriktningar mot planering på de tekniska högskolorna. En "Väg- och vatteningenjör" kan exempelvis jobba som trafikplanerare
  • Arkitektutbildningar där Blekinge tekniska högskola utmärker sig eftersom de studerande läser direkt mot planarkitekt

 

Gymnasial grundutbildning finns bl a på Samhällsvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet.

Framtidsutsikter

Eftersom det är brist på bostäder och arbetskraft inom bostadsbyggnadssektorn i stort sett hela Sverige är arbetsmarknaden för planerare god (2017). De främsta offentliga arbetsgivarna är kommunernas planavdelningar men även läns- och regionstyrelserna. Inom privat sektor är det främst konsultbolagen inom samhällsbyggnad som anställer planerare.

Personliga egenskaper

De viktigaste personliga egenskaper för samhällsplanerare är välutvecklade förmågor att samarbeta och kommunicera samt förmågan och viljan att utvecklas, att vara flexibel och ta till sig ny kunskap.

Arbetsplats

Samhällsplanerare arbetar vanligtvis inom offentliga verksamheter på kommunal och regional nivå med planerings- och utvecklingsfrågor, men de kan även finnas inom statliga myndigheter och i privat sektor, exempelvis kan de jobba på olika konsultföretag.

Övrigt

Strax innan kl. 8 på morgonen den 20 januari 2017 uppgick befolkningen i Sverige till tio miljoner. 2026 förväntas svenskarna bli 11 miljoner och 2060 - 13 miljoner.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Biträdande Utredare till Trafikverket i Jönköping

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2020-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
Vi på Academic Work letar nu efter dig som brinner för samhällsutveckling och som vill vara en del av att utveckla och planera rese- och transportlösningar för framtidens samhälle. Inom Trafikverkets verksamhetsområde Planering har du som konsult via oss möjlighet att påbörja din karriär som biträdande utredare där du i din roll kommer göra skillnad i människors vardag. Tjänsten innebär ett varierande arbete som ställer höga krav på analytisk förmåga, struktur och dialog. OM TJÄNSTEN Trafikverkets verksamhetsområde Planering har i uppdrag att bidra till samhällsutvecklingen och ge förutsättningar för goda rese- och transportmöjligheter. Åtagandena blir allt mer komplexa och intressanta i takt med att kraven på tillgänglighet, säkerhet, hälsa och miljö ökar. Nu söker vi dig som brinner för dessa frågor och som trivs i en utåtriktad roll. För att ge dig de bästa förutsättningarna att lyckas i din nya roll kommer vi erbjuda dig en unik möjlighet att som en del av tjänsten även ingå i ett skräddarsytt utbildningsprogram. Programmet har tagits fram i samråd med Trafikverket och du kommer bland annat ta del av kunskap inom åtgärdsvalsstudier, projektledning, självledarskap och presentationsteknik. Förutom utbildningen kommer du även få löpande coaching, för att få bästa stöd att utvecklas såväl professionellt som personligt. Rekrytering och programupplägg hanteras av Academic Work och Trafikverkets önskemål är att alla samtal och mail kring tjänsten hanteras av Academic Work. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande ARBETSUPPGIFTER I den här rollen kommer du att arbeta nära och direkt under flera projektledare med en stor bredd och variation i arbetsuppgifterna där du snabbt får möjligheten att ta eget ansvar. Du kommer att arbeta med flera uppdrag parallellt där du samarbetar både internt och externt med flera olika kompetenser. Då utredningsenheten består av ca 20 medarbetare som befinner sig i regionens fem län kommer en hel del av arbetet att ske digitalt. Vidare kommer du till exempel att: * Medverka i framtagande av beslutsunderlag för utveckling av transportsystemet, exempelvis förslag till rekommenderade åtgärder och åtgärdsområden * Delta i bevakning av utveckling och trender i transportsystemet och omvärlden för att vidmakthålla och utveckla kompetens * Delta i utredningar av transportsystemet för att identifiera brister * Stödja i administration, uppföljning och ekonomi i utredningar/projekt * Ta fram presentationsunderlag och kommunikativa texter VI SÖKER DIG SOM * Har en universitets- eller högskoleexamen om minst 180 hp inom samhällsplanering eller annan relevant ingenjörsutbildning, exempelvis Väg och Vatten, alternativt annan likvärdig utbildning (examensbevis behöver uppvisas) * Kommunicerar på svenska både skriftigt och muntligt, då skriftlig dokumentation och kommunikation är en stor del av tjänsten * Har ett stort intresse för att skapa en hållbar samhällsutveckling * Har grundläggande kunskaper i Officepaketet * Har B-körkort Dina personliga egenskaper har stor betydelse i den här rekryteringsprocessen. Som person är du framåt, nyfiken och räds inte för nya utmaningar. Du har en förmåga att ta egna initiativ och stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Då tjänsten innehåller administrativa uppgifter krävs att du är strukturerad samt kan planera och prioritera ditt eget arbete. För att trivas i rollen ser vi även att du har ett stort engagemang för samhällsutveckling samt en god samarbetsförmåga. Övrig information * Start: Februari * Omfattning: Heltid * Placering: Jönköping Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Verksamhetsområde Planering svarar för planering av trafik och för åtgärder i den statliga infrastrukturen vad gäller väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Här ligger ansvaret för att verka för att de transportpolitiska målen för tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa uppnås. Planering är huvudingången till Trafikverket för medborgare, näringsliv, samarbetspartners och avtalskunder. Inom verksamhetsområdet ryms Trafikverkets sex regioner och de fyra nationella avdelningarna Trafik, Nationell Planering, Expertcenter och Transportkvalitet samt stabsfunktioner Kommunikation, HR, Verksamhetsstyrning och Trafikverkets Kundtjänst.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Biträdande trafikingenjör till Trafikverket i Jönköping

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2020-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
Vi på Academic Work letar nu efter dig som har ett stort intresse för trafikfrågor, ärendehantering och kundkontakt och som vill vara en del av kravsättandet för Sveriges trafiksäkerhet. Inom Trafikverkets verksamhetsområde Planering har du som konsult möjligheten att påbörja din karriär som biträdande trafikingenjör och skaffa dig värdefull kunskap inom branschen. Välkommen in med din ansökan! OM TJÄNSTEN Trafikverkets verksamhetsområde Planering har i uppdrag att bidra till samhällsutvecklingen och ge förutsättningar för goda rese- och transportmöjligheter. Åtagandena blir allt mer komplexa och intressanta i takt med att kraven på tillgänglighet, säkerhet, hälsa och miljö ökar. Nu söker vi dig som brinner för frågor som rör trafikreglering och som trivs i en handläggande och samtidigt utåtriktad roll. För att ge dig de bästa förutsättningarna att lyckas i din nya roll kommer vi erbjuda dig en unik möjlighet att som en del av tjänsten även ingå i ett skräddarsytt utbildningsprogram. Programmet har tagits fram i samråd med Trafikverket och du kommer bland annat ta del av kunskap inom åtgärdsvalsstudier, projektledning, självledarskap och presentationsteknik. Förutom utbildningen kommer du även få löpande coaching, för att få bästa stöd att utvecklas såväl professionellt som personligt. Rekrytering och programupplägg hanteras av Academic Work och Trafikverkets önskemål är att alla samtal och mail kring tjänsten hanteras av Academic Work. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande ARBETSUPPGIFTER Som biträdande Trafikingenjör kommer du att arbeta med ärendehantering inom trafikmiljö. Ärendena kan beröra allt från anslutningar, vägvisning, föreskriftsarbete, hastighetsärenden till väglagsfrågor och arrangemangsförfrågningar. Du kommer att arbeta på Trafikverkets kontor i Jönköping där du några dagar i månaden även kommer att genomföra platsbesök i regionen. Du kommer till exempel att: * Handlägga ärenden och göra bedömningar utifrån gällande lagar och förordningar * Svara på remisser från kommuner * Ha kontakt med externa kunder såsom privatpersoner, föreningar och företag, kommuner och Länsstyrelser VI SÖKER DIG SOM * Har en högskole- eller universitetsutbildning om minst 180 hp inom samhällsplanering, lantmäteri med juridisk inriktning, väg och vatten eller motsvarande (examensbevis behöver uppvisas) * Har ett intresse för trafikplaneringsfrågor, föreskriftsarbete och ärendehantering * Har grundläggande kunskaper i Officepaketet * Kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift för intern och extern kommunikation * Har B-körkort Det är meriterande om du * Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och arbetat med trafikfrågor * Har kunskap om väglagen och trafikförordningar * Har arbetat med ärendehantering tidigare Som person är du * Samarbetsvillig * Strukturerad * Ansvarstagande Övrig information * Start: Februari * Omfattning: Heltid * Placering: Jönköping Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Verksamhetsområde Planering svarar för planering av trafik och för åtgärder i den statliga infrastrukturen vad gäller väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Här ligger ansvaret för att verka för att de transportpolitiska målen för tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa uppnås. Planering är huvudingången till Trafikverket för medborgare, näringsliv, samarbetspartners och avtalskunder. Inom verksamhetsområdet ryms Trafikverkets sex regioner och de fyra nationella avdelningarna Trafik, Nationell Planering, Expertcenter och Transportkvalitet samt stabsfunktioner Kommunikation, HR, Verksamhetsstyrning och Trafikverkets Kundtjänst.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare - Ökad jämlikhet i Krylbo

Arbetsgivare / Ort: Avesta kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 24 January (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-12-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Krylbo är en tätort söder om centrala Avesta som sträcker sig från bostadsområdet Krylbo genom Karlbo till Sonnboåsen. Här bor ca 4 300 invånare. Projektet Ökad jämlikhet i Krylbo fokuserar på bostadsområdet Krylbo, där den socioekonomiska segregationen har ökat över tid. Under den senaste tidsperioden har vi dock kunnat se positiva tendenser i Krylbo och förhoppningsvis har en utveckling redan påbörjats. Nu gör vi en riktad insats för ett jämlikare och attraktivare Krylbo. Projektet Ökad jämlikhet i Krylbo är ett tvåårigt kommunövergripande projekt. Vi söker dig med ett brett samhällsintresse som vill driva, utveckla och följa upp vårt förändrings- och jämlikhetsprojekt. - Var med och utveckla Krylbo tillsammans med oss, var med och gör skillnad ARBETSUPPGIFTER Som projektledare driver och följer du upp Krylbos utveckling ur ett brett jämlikhetsperspektiv. Fokus är inställt på att bygga strukturer och skapa metoder som ökar jämlikheten i Krylbo och som är hållbara över tid. En viktig uppgift är att åstadkomma samverkan och synergieffekter mellan olika aktörer som genomför insatser i Krylbo. Vi behöver hitta ett sätt att optimera och utveckla det som vi redan idag gör bra. Riktade och preventiva insatser kommer ske på gruppnivå och direkt för boende i Krylbo. Samverkan sker med redan aktiva aktörer såsom exempelvis fastighetsägare, polis, föreningar och organisationer. Nya samarbeten kommer också behöva etableras. Projektet kommer drivas i nära samverkan med polismyndighetens projekt Trygga Krylbo. Som projektledare ska du säkerställa att det skapas olika forum och mötesplatser där alla kan delta med sin pusselbit för ökad jämlikhet i Krylbo. Arbetet i projektet ska därmed ske med största delaktighet av de som är boende i Krylbo. Din roll blir att vara spindeln i nätet, plocka upp idéer som kommer från medborgarna och utifrån evidens/beprövad erfarenhet omsätta dessa till praktiska konkreta insatser för att öka jämlikheten i Krylbo. Din roll är att stötta, entusiasmera och informera om olika insatser i kommundelen. Tjänsten är organisatoriskt placerad på Bildningsförvaltningen och din närmaste chef är rektor för Vuxenutbildning/Integration. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med ett genuint samhällsintresse, vilja och förmåga att driva förändringsprocesser med siktet inställt på ökad jämlikhet. Du har en grundad kunskap om samhällets olika funktioner, jämlikhet och utanförskap i kombination med driv och den samarbetsförmåga som krävs för att lyckas med projektets intentioner. Då du blir spindeln i nätet och en samlande kraft för insatser som ska genomföras innebär det att du behöver vara handlingskraftig, kunna lösa de problem som uppstår på vägen men också lyfta blicken och se konsekvenser av olika insatser på längre sikt. Du behöver vara bra på omvärldsanalys. Vi söker dig som är trygg i dig själv, lyhörd och professionell i ditt bemötande. Din kommunikativa förmåga i kombination med att kunna skapa förtroendefulla relationer kommer vara mycket viktig i den här rollen. Det är också viktigt att du har förmåga att skapa delaktighet och engagemang hos framförallt Krylboborna men också hos andra viktiga aktörer, såsom exempelvis företag och föreningar, som påverkar Krylbos utveckling mot ett jämlikare samhälle. Att driva ett sådant här projekt ställer självklart även krav på att du som projektledare är bra på att organisera, strukturera och leverera i rätt tid. Du har: • Kandidatexamen med inriktning mot samhällsvetenskap, socionom eller annan relevant inriktning. • Projektledarutbildning och erfarenhet av att leda samhällsutvecklings- eller jämlikhetsprojekt med gott resultat. • Metodkunskap att arbeta med förändringsprocesser på samhällsnivå. • Goda IT-kunskaper för att hantera program och system i vardagen samt för att arbeta med kommunikation i olika medier. • Förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. På engelska behöver du kunna göra dig förstådd men också ha god läsförståelse. Det är meriterande om du har erfarenhet av att söka projektmedel och administrera liknande projekt tidigare. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Avesta kommun
Hemsida: http://www.avesta.se
Ansökan
Ansök senast 24 January (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare - Ett transporteffektivt Kronoberg

Arbetsgivare / Ort: REGION KRONOBERG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 February (13 dagar kvar)
Publicerad: 2021-01-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län". Region Kronoberg arbetar med insatser för att klimatpåverkan ska minska. Nu söker vi dig som vill driva ett regionalt utvecklingsprojekt om ett transporteffektivt Kronoberg. Tjänsten är placerad på Regional utveckling, i verksamheten Hållbar tillväxt. Vår verksamhetsidé är: För invånarna, på uppdrag av politiken och i samhandling med relevanta aktörer driver vi Kronoberg framåt genom den regionala utvecklingsstrategin - Gröna Kronoberg 2025 www.regionkronoberg.se/gronakronoberg/. Verksamheten är bred och dynamisk med uppdrag från både stat och region inom samhällsbyggnad, kultur och näringsliv. Här finns utvecklingssamordnare och projektledare som driver insatser i bred samverkan med andra aktörer. Det innebär en hög grad självledarskap och ett process- och teamorienterat arbetssätt. Tillsammans vill vi skapa en arbetsmiljö som är effektiv, kreativ och som tar tillvara på engagemang. Våra arbetsformer har ett stort inslag av digitalt distansarbete både under nuvarande omständigheter och på längre sikt. Med hänsyn till syftet och inriktningen för aktuell tjänst, så gäller det även i hög grad projektets arbete. Projektet Ett transporteffektivt Kronoberg 2021-2023 syftar till att möta de utmaningar som transportsystemet medför och genom påverkansarbete i olika former bryta invanda mönster och effektivisera transporterna. Det är ett samverkansprojekt mellan Region Kronoberg, Länsstyrelsen och Energikontor sydost, som gemensamt bildar en projektgrupp med 5-6 personer som huvudprojektledaren kommer ansvara för. De samverkande aktörerna i projektet kommer tillsammans med företag i länet att arbeta med metoden grön transportplan. En grön transportplan kartlägger, analyserar, kommer med förslag på åtgärder för att minska utsläppen från transporter samt utvärderar dessa, tillsammans med de deltagande arbetsplatserna utifrån deras förutsättningar. ARBETSUPPGIFTER Som projektledare för ett transporteffektivt Kronoberg har du följande ansvarsområden: - Leda projektet samt delprojektledarna - Förankra och avrapportera aktiviteter, budget och mål till projektets styrgrupp samt politik - Rapportera till Tillväxtverket/finansiärer - Utvärdera och följa upp aktiviteterna så att de bidrar till målen - Ta fram relevanta upphandlingar samt leda de externa konsulterna (beställarroll) KVALIFIKATIONER Vi söker medarbetare med följande kvalifikationer: - Akademisk utbildning inom relevant område - Kunskap om och erfarenhet av hållbarhetsarbete inom samhällsplanering/transport - Erfarenheter av process- och projektledning av utvecklingsarbete i bred samverkan - Erfarenheter från offentlig verksamhet och upphandlingserfarenhet är meriterande. - Goda kunskaper i engelska i tal och skrift Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som förmåga att vara kommunikativ, pedagogisk, drivande, resultatinriktad och ha en mycket god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Arbetsgivare
REGION KRONOBERG
Ansökan
Ansök senast 4 February (13 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.