På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Arbetsmiljöingenjör

Arbetsmiljöingenjör

Arbetsmiljöinspektörer arbetar med allt som rör arbetsmiljö, inklusive kemiska hälsorisker till riskanalyser, personlig skyddsutrustning och olycksfallsutredningar. De kan i vissa fall arbeta som rådgivande experter inom företagshälsovården, där de även ofta ansvarar även för den tekniska delen av företagshälsovården och ger råd till arbetsledning, skyddsombud och enskilda anställda på arbetsplatser.

I arbetet kan ingå att undersöka orsakerna till arbetsskador ur både fysiska och psykiska aspekter samt att komma med förslag på åtgärder.

Arbetsmiljöingenjörer samarbetar ofta även med medicinsk personal vid arbetslivsinriktad rehabilitering. Det finns också en allt större arbetsmarknad för arbetsmiljöingenjörer i företag, som arbetsmiljöexperter, skydds- och säkerhetsexperter och i konsultföretag.

De arbetstitlar som man som utbildad arbetsmiljöingenjör kan ha är t.ex Arbetsmiljöhandläggare, Arbetsmiljökonsulent, Arbetsmiljöinspektör, Skyddsingenjör, Arbetsmiljöansvarig eller Arbetsmiljöchef.

Utbildning

Relevanta utbildningar kan finnas på högskolenivå och på yrkeshögskolenivå. Utbildningar inom yrkeshögskola kan i vissa fall rikta sig i första hand till redan yrkesverksamma personer med ansvar för arbetsmiljö- och/eller yttre miljöfrågor inom företag eller organisationer men även andra personer som arbetar med liknande frågor kan också ha intresse av att genomgå hela eller delar av arbetsmiljöingenjörs-utbildningen.

Framtidsutsikter

Fackförbundet Saco bedömer att det är balans mellan tillgång och efterfrågan på arbetsmiljöingenjörer i dag. Förbundet gör bedömningen att det även kommer att råda balans på fem års sikt. Medelåldern i kåren är hög, vilket på sikt beräknas öka behovet av rekryteringar.

Övrigt

55 personer i Sverige avled under 2017 till följd av arbetsplatsolyckor, vilket är en ökning med 25% från 2015. Värst drabbad av arbetsplatsolyckor var åkeribranschen.
Källa: Arbetsmiljöverket

Länktips

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Arbetsmiljösamordnare

Arbetsgivare / Ort: PEAB Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 June (3 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöingenjör

Om jobbet
Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 16 000 anställda och en omsättning på 55 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm. Vi på Peab värnar om vår arbetsmiljö och arbetar ständigt aktivt med att utveckla den. Vill du bli en del av en inspirerande och stöttande organisation där arbetsmiljöfrågor är centralt? Just nu satsar vi enormt mycket på säker arbetsmiljö och söker därför en driven Arbetsmiljösamordnare som vill vara med och bidra med utveckling. Välkommen till en arbetsplats där kärnvärdena jordnära, utvecklande, personlig och pålitlig genomsyrar hela organisationen! Din roll Som Arbetsmiljösamordnare driver och stöttar du i arbetsmiljöarbetet inom arbetschefsgruppen. Du bistår organisationen med sakkunskap inom arbetsmiljöfrågor i alla projektskeden med fokus på den dagliga verksamheten i de projekt som bedrivs i Västernorrland och Jämtland som är vårt geografiska område. De dagliga arbetsuppgifterna består bland annat av att: •  Säkerställa att arbetsmiljöarbetet följer vårt ledningssystem. •  Stötta och driva arbetet med riskinventeringar och arbetssätt och dokumentera dessa. •  Bistå i skyddsronder. •  Sammanställa, utreda, informera och rapportera olycks- och tillbudsstatistik för projekt. •  Vara behjälplig i produktionen med att säkerställa att projekt- och arbetsmiljöplaner genomförs i produktionen. •  Vara delaktig i utbildningsinsatser inom arbetsmiljöområdet. Din profil Vi tror att du har några års erfarenhet av operativt arbete där arbetsmiljöfrågor har varit en del av det dagliga arbetet. Det är meriterande om du har arbetat i bygg- och anläggningsbranschen. Framförallt ser vi att du har ett genuint intresse för arbetsmiljöfrågor och en förståelse för branschen. Du är en engagerad, kommunikativ och självgående person som brinner för arbetsmiljöfrågor. Då du ansvarar för att driva arbetsmiljöarbetet framåt i organisationen krävs det att du är ansvarstagande och målmedveten. Vidare ser vi att du besitter en god pedagogisk förmåga och kan förmedla information kring arbetsmiljöarbetet på ett tydligt och förståeligt sätt. Tjänsten utgår från Sundsvall men ditt arbetsområde är våra projekt i Västernorrland och Jämtland. Körkort B är ett krav då resor i tjänsten kommer att ingå. Vi har i den här rekryteringen redan gjort våra val av mediekanaler och rekryteringspartner och avstår samtal från andra leverantörer. Urval och intervjuer sker löpande och tillsättning kan ske före sista ansökningsdag. Vi erbjuder
Arbetsgivare
PEAB Sverige AB
Hemsida: http://peab.se
Ansökan
Ansök senast 3 June (3 dagar kvar)

Ansök här

Arbetsmiljösamordnare till Bergendahls i Hässleholm

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 5 June (5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet
Bergendahls Food är ett detaljhandelsföretag inom dagligvarubranschen. Företaget har 4000 anställda och omsätter i år 12 mrd. Utöver drift av de egna koncepten City Gross och Hyllinge Cash levererar företaget dagligvaror till fristående butiker inom bl. a Matöppet, Mathem och Den svenska matrebellen. Bergendahls Food ingår i Bergendahls, bildat 1922 och helägt av grundarfamiljen i tredje och fjärde generationen. Vill du ha en spännande utmaning och utveckla vårt arbetsmiljöarbete? Vill du verka i ett familjeföretag med intressanta framtidsplaner och starka värderingar? Då kan detta vara rollen för dig! Inom Logistik har vi ett stort fokus på vår arbetsmiljö och att ständigt förbättra vårt systematiska arbetsmiljöarbete. Vi söker dig som brinner för arbetsmiljö och vill arbeta såväl strategiskt som operativt med dessa frågor. Du kommer att ha en stor påverkan i arbetet med att skapa en hållbar och effektiv verksamhet. Arbetsmiljöarbetet ska bidra till trivsel och arbetstillfredsställelse för samtliga anställda och förhindra att olycksfall och ohälsa uppstår. Arbetsuppgifter Som Arbetsmiljösamordnare har du uppdraget att vara ett affärsmässigt stöd till våra avdelningar och chefer. Du förväntas att driva utvecklingen av arbetsmiljöarbetet inom området mot gemensamt uppsatta mål. Du kommer att arbeta med bl.a: * Samordna gemensamma arbetsmiljöfrågor och vara ett stöd i systematiska arbetsmiljöarbetet i syfte att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö * Utveckla strategier, metoder och verktyg för att ständigt förbättra det förebyggande säkerhets- och arbetsmiljöarbetet * Arbetsmiljölagstiftning, lagefterlevnad och uppföljning * Utbildningar inom arbetsmiljöområdet * Incident och krishantering * Utveckla, följa upp och kontinuerligt redovisa våra mål inom ansvarsområdet Du kommer att rapportera till HR Chef Logistik och vissa resor ingår i arbetet. Din profil Vi söker dig som brinner för arbetsmiljöfrågor och som har dokumenterad erfarenhet av att driva förändringsarbete inom arbetsmiljö i produktionsmiljö. Du känner dig trygg i att arbeta med arbetsmiljölagstiftningen och de lagkrav som finns inom området. Du är vetgirig inom ditt område och drivs av att jobba mot utsatta mål. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du är prestigelös och pedagogisk samt har en förmåga att inspirera andra i arbetsmiljöarbetet. Du har stor integritet och ett förhållningssätt där säkerheten alltid går först. Du känner dig bekväm med och har en god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt, samt att samverka med personer på alla nivåer, såväl internt som i externa sammanhang. Att du är självgående, noggrann, målmedveten, strukturerad, affärsmässig samt har ett stort engagemang och driv ser vi som en självklarhet. Du har god administrativ förmåga och datorkunskap samt en övertygelse om att vi når resultat genom samarbete och samverkan. Vad kan Bergendahls erbjuda dig? Vi erbjuder dig en spännande utmaning och ett stimulerande arbete i ett expansivt familjeföretag med intressanta framtidsplaner och starka värderingar. Det är viktigt för oss att du är samstämmig med dessa värderingar och har dem som utgångspunkt i arbetet. * Vi skapar vinst som ger oss resurser * Vi är nytänkare som vågar vara annorlunda * Vi tar socialt ansvar och värnar om vår omvärld * Vi söker kontinuitet och präglas av långsiktighet Sök tjänsten i dag! I den här rekryteringen samarbetar Bergendahls med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Linda Svensson på tel, 044- 20 38 71, [email protected] eller Annette Björkquist-Åhstedt på tel, 042- 371607, [email protected] Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående. Sista ansökan är dock den 5 juni. Vi ser fram emot att höra från dig!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast 5 June (5 dagar kvar)

Ansök här

FMTIS i Örebro söker en Arbetsmiljöhandläggare

Arbetsgivare / Ort: Försvarsmakten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 June (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöingenjör

Om jobbet
Huvudsakliga arbetsuppgifter Som arbetsmiljöhandläggare kommer du att på förbandsnivå organisera, samordna och utveckla arbetsmiljöarbetet enligt förbandschefens bestämmelser i samverkan med andra organisationer på orten. Du kommer vidare att: • kartlägga, utreda och följa upp arbetsmiljörisker • förvalta och utveckla förbandets arbetsmiljöledningssystem • verka för en effektiv samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisation i arbetsmiljöfrågor • planera och genomföra utbildningar i arbetsmiljöfrågor • samverka med andra funktionsföreträdare för verksamhetssäkerhet och skyddsombud • handlägga arbetsskador, tillbud och olycksfall • utgöra stöd för chefer avseende at utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet. Resor i tjänsten förekommer, även övernattning på annan ort. Kvalifikationer Du som söker ska ha • arbetsmiljö- eller Health Safety Enviroment (HSE) utbildning, eller motsvarande utbildning/erfarenhet som vi bedömer likvärdig • B-körkort • svenskt medborgarskap • mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift i svenska • god förmåga att utrycka dig i tal och skrift i engelska Meriterande • kunskap om arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen samt övriga författningar inom området • erfarenhet av arbetsmiljöarbete i Försvarsmakten, gärna på förbandsnivå Personliga egenskaper Du som har ett brinnande intresse för arbetsmiljöfrågor samt en nyfikenhet att skapa nya kontakter kommer att trivas i rollen som arbetsmiljöhandläggare hos oss. Då vi är inne i ett förändringsarbete är det viktigt att du är driven och engagerad samt har förmåga att omsätta idéer till konkret handling. Rollen som arbetsmiljöhandläggare passar dig som uppskattar omväxlande arbetsuppgifter och har lätt för att anpassa dig efter förändrade omständigheter. Tidvis är arbetsbelastningen hög vilket innebär att du ska vara stresstålig samt vara tydlig och kommunikativ. Arbetsuppgifterna innehåller mycket kontakter med myndighetsrepresentanter varför vi ställer höga krav på din sociala kompetens. Vi eftersträvar arbetsglädje och hög kvalité i det vi gör om du har samma ambition kommer du trivas hos oss. Du ska vara van att arbeta med ett eget ansvarsområde, ta ansvar och driva dina frågor mot våra uppsatta mål. Vi tror att en förutsättning för goda resultat är prestigelöshet, struktur, noggrannhet samt förmågan att vara resultatinriktad. För oss är det viktigt att vi har en positiv framtoning, att vi hjälps åt och att alla gör sitt bästa. Vi ser att du har en god förmåga att arbeta självständigt och kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter. Samtidigt är det även viktigt att vara en god lagkamrat samt ha förmåga att samarbeta med olika delar av verksamheten såväl internt som externt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. Övrigt Tjänsten är en civil befattning och tillsvidareanställning. Sex månaders provanställning tillämpas för dig som för närvarande inte är anställd i Försvarsmakten. Placeringsort är Örebro och tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 7 juni 2020. Urval påbörjas efter sista ansökningsdag. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. Har du några frågor är du välkommen att kontakta HR Helena Faring via växeln på telefon 019-393500 -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 400 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Arbetsgivare
Försvarsmakten
Hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/sv/
Ansökan
Ansök senast 7 June (7 dagar kvar)

Ansök här

EHS advisor

Arbetsgivare / Ort: Nordic Bemanning & Rekrytering AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 13 June (13 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-14
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöingenjör

Språk
Krav
  • Engelska
Önskvärt
  • Franska
  • Tyska
  • Ryska

Om jobbet

We are now searching for talent within the field of Environment, Health and Safety (EHS) to an international corporation in the field of construction. This is a great opportunity for you as an EHS advisor to trive and take the next step in an agile, multicultural and top of the line environment.


The role of the EHS Advisor is to provide Environment, Health and Safety guidance working with the project team based up in Switzerland. You will implement and maintain the requirements to ensure a safe working environment for the project. The role is to coordinate all EHS Matters within various Project Management Teams and to report constructively all EHS matters to Project Manager. Under the direction of the EHS Manager, the EHS Advisor will be responsible for providing support to the Project Managers, supervisors and workers. This position will provide leadership and coordination of the day-to-day EHS requirements of the assigned project(s). The role may require to be positioned on a project full time or working on various projects. This role requires frequent travel between projects and may require overnight stays.


Requirements:

  • 5+ Years’ Experience in similar industry. Knowledge of Electrical, Mechanical and CSA preferably
  • Internal ISO14000 and ISO45000 system auditor.
  • Experience with EHS Management Systems, safety schemes and tendering e.g. ISOs, Achilles, SSiPs etc
  • Fluent in English languages (company language is English). Preferable fluent in german, french or russian but that is no requirement.


Nordic Bemanning & Rekrytering is an authorized staffing and recruiting agency with more than 11years of experience across most areas. We are based in Sweden with focus on being a trustworthy partner with a high accuracy across all of Sweden and Europe.

This is a recruiting commitment where you will be hired directly at our customer after our recruiting process.


Our selection process may be finished before the last day of admission and due to the nature of our customer we kindly as for your resume submitted in english.


Location: Zürich

Employment: Weekdays Monday - Friday

Drivers license: B

Start date: As soon as possible

Arbetsgivare
Nordic Bemanning & Rekrytering AB
Hemsida: www.nordicbemanning.se
Ansökan
Ansök senast 13 June (13 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]

Arbetsmiljösamordnare

Arbetsgivare / Ort: Northcon AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 16 June (16 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-17
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Önskvärt
  • Arbetsmiljöingenjör

Om jobbet

Dina Kvalifikationer

  • Högskoleexamen med miljöinriktning
  • Minst tre års erfarenhet av miljörelaterade infrastrukturfrågor
  • Minst tre års erfarenhet av miljörelaterade trafikfrågor
  • Utbildning i projektsamordning eller projektledning (krav uppfyllt om det går att styrka via CV att utbildning av genomgången)
  • Erfarenhet från arbete i minst en beställarorganisation
  • Minst en anställning eller ett referensprojekt som innefattar arbete med GIS
  • Minst en anställning och/eller ett referensprojekt som innefattar arbete med klimatkalkyler
  • Erfarenhet från tidigare arbete med Kollektivtrafikmyndighet

Vad ska du göra?

Du förväntas delta i arbetsmiljöarbetet aktivt, både operativt och strategiskt. Du ska utveckla god arbetsmiljölösningar, driva och följa upp de rutiner som relaterade till arbetsmiljöfrågor, bidra till förbättringsarbetet, aktivt bidra till att utveckla nätverket av arbetsmiljöansvarig, stödja projektledningen av sektionen i kravhantering med avseende på arbetsmiljö, stödja projekten bidra till utveckling och uppföljningen av nyckeltal som är relaterade till arbetsmiljö.

Vem ska du arbeta med?

Du kommer att vara placerad hos en av våra kunder i Stockholm som arbetar med stor infrastrukturprojekt. Projekten sträcker sig över flera år och har stor betydelse för regionen. Det är stor fokus på miljö och arbetsmiljö i verksamheten och din roll är därför viktig i projektet.

Om NORTHCON

Northcon är ett ungt men expansivt företag där du får möjlighet att utvecklas genom intressanta och spännande uppdrag. Vi ser till att du jobbar med det du brinner för och utvecklar din kompetens kontinuerlig.

Arbetsgivare
Northcon AB
Hemsida: www.northcon.se
Ansökan
Ansök senast 16 June (16 dagar kvar)

Ansök här

Safety Manager

Arbetsgivare / Ort: Vattenfall AB / Solna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 17 June (17 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet

Vattenfall Värme är en europeisk leverantör av el och värme med verksamheter som är centrala för att möjliggöra fossilfritt liv inom en generation. Vi är drygt fyra tusen anställda som levererar fjärrvärme, fjärrkylning och ånga i fyra länder med vårt svenska huvudkontor i Solna.


I Sverige levererar vi fjärrvärme, fjärrkyla och ånga till industrier, kommunala verksamheter, fastighetsägare och bostadskunder i femton kommuner. Värme Sverige är den fjärde största fjärrvärmeleverantören i Sverige och levererar hållbar uppvärmning till cirka 200 000 svenska hushåll samt värme, kyla och ånga till industrikunder.


Verksamheten omfattar också elproduktion och avfallshantering samt att erbjuda energilösningar till fastighetskunder som solpaneler, laddinfrastruktur och värmepumpar. En säker arbetsmiljö är högsta prioritet och Vattenfall har under många år arbetat kontinuerligt för att förbättra arbetsmiljön på våra arbetsplatser. Nu är det dags att ta nästa steg och förbättra säkerhetskulturen med målet att bli branschledande och förebild inom detta område. Vi söker nu dig som vill leda vår resa mot att bli en ledande verksamhet inom hälsosam arbetsmiljö där vi tar hand om varandra och tar ansvar för vår säkerhet.


Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

Som Saftey manager rapporterar du till chefen för Värme Sverige och kommer tillsammans med de operativa cheferna verka för att vi har en säker och hälsosam arbetsmiljö genom att samordna och planera det dagliga arbetsmiljöarbetet samt genomföra förändringsprogram. Som Safety manager är det ditt ansvar att tillhandahålla förutsättningar, ramverk och den expertis som krävs för att förbättra arbetet med personsäkerhet, arbetsmiljö och säkerhetskultur på Värme Sveriges anläggningar och i hela vår verksamhet.


  • Leda ett team med sex medarbetare bestående av arbetsmiljöingenjörer och -specialister.
  • Följa upp, utvärdera och stärka Safety-arbetet inklusive beteenden gentemot uppsatta mål och mätetal inom ansvarsområdet; Vidta åtgärder för att förbättra verksamhetens prestation inom arbetsmiljö och personsäkerhet och ta itu med bristande efterlevnad av organisationens arbetsmiljöpolicy, rutiner och obligatoriska instruktioner.
  • Med utgångspunkt från centrala riktlinjer, utveckla och implementera instruktioner, rutiner och arbetssätt inom affärsenheten i syfte att förbättra arbetsmiljö och personsäkerhet samt minska antalet olyckor och incidenter.
  • Ge informell coaching till andra i hela organisationen inom kompetensområdet.
  • Ta fram och leverera en plan för intern och extern kommunikation inom ansvarsområdet i syfte att förbättra förutsättningarna för medarbetare och entreprenörer att följa riktlinjer och rekommendationer.
  • Kommunicera de åtgärder som krävs till medarbetare och entreprenörer för att genomföra ovan nämnda plan i teamet och affärsenheten; förklara hur ett förbättrat arbete med Safety bidrar till organisationens uppdrag, vision och värderingar; motivera människor att engagera sig i dessa och att göra det där lilla extra för att uppnå vårt mål.
  • I samverkan med centrala funktioner på Vattenfall, utveckla arbetssätt, tolka och tillämpa policies inom ansvarsområdet i syfte att uppnå konkreta förbättringar, eller ge råd till den bredare verksamheten om tillämpning av policy, sedan övervaka genomförandet av dessa rutiner i organisationen.


Kvalifikationer

  • Relevant akademisk examen
  • 4 års dokumenterad erfarenhet som chef
  • Yrkeserfarenhet från verksamhet inom arbetsmiljö och personsäkerhet (Safety)
  • God kommunikatör och förändringsledare
  • Flytande svenska och engelska i såväl tal som skrift


Vi söker dig som är

En inspirerande och kommunikativ ledare som kan stödja linjechefer i att driva en kulturell förändring som kräver tuffa beslut. Du är god kunskap, både teoretisk och praktisk, i området och har förmågan och erfarenheten att översätta det till ett tydligt ramverk för andra.


Vi tror att du är organiserad, energisk, kommunikativ och bra på att bygga relationer i företaget. Din erfarenhet av att arbeta operativt med arbetsmiljö och personsäkerhet ger dig en fördel när du översätter teori till praktik, men det är inte ett måste. Tidigare erfarenhet som chef är meriterande.

Körkort klass B.


Placeringsort: Solna, Uppsala, Haninge eller Nyköping. Det förekommer resor i tjänsten till våra anläggningar i Sverige men även internationellt.


Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.


För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Ulrika Jardfelt. För information om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryterare Zanko Dasko 070 253 28 96


Fackliga representanter är Kalle Almqvist, Akademikerna, Kjell Karlsson, Ledarna, Göran H. Jansson, SEKO och Patrik Nenzén, Unionen och du når samtliga via Vattenfalls växel, 08 739 50 00.


Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast den 17:e juni 2020.

Vi tar inte emot ansökningar via mail. Urval och intervjuer sker löpande.


Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.


Vi erbjuder

Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle så erbjuder vi ett omväxlande arbete med många kontaktytor. Du kommer att ingå i ett engagerat och motiverat team som står inför spännande utmaningar. Det är viktigt att hela livet fungerar och därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid och vi erbjuder attraktiva personalförmåner.

Arbetsgivare
Vattenfall AB
Evenemangsgatan 13
16956 Solna
Ansökan
Ansök senast 17 June (17 dagar kvar)

Ansök här

Vikariat Health Safety & Quality Officer

Arbetsgivare / Ort: Sibelco Nordic AB / Västerås
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 19 June (19 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-18
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Önskvärt
  • Arbetsmiljöingenjör

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Sibelco mines and manufactures a wide range of mineral products for both local and international markets. Founded in 1872, Sibelco began in Europe and has grown into one of the largest industrial minerals companies in the world - privately owned and multinational, our vision is to be the best Global Material Solutions Company. We are market driven, operationally excellent and offer a compelling culture.


Location: Västerås, Sweden


Contract type: Temporary (Parental Leave)


The role:

Our HSQ officer will be on parental leave so we are now offering a temporary position within Sibelco. This is a role that combines Health, Safety & Quality for our Västerås site in Sweden. This is an interesting role that could be well suited to a versatile, communicative team player with industry experience.


Responsibilities:

The Health and Safety responsibility of the role is to support the operations site manager in creating and maintaining a safe and effective work environment through the implementation of H&S related activities aligned to the Global Health & Safety Program while taking into account local country legislation.


The Quality responsibility of the role includes performing analyses, calibrations, certifications and handling complaints.


The role also includes providing administration support to Operations.


Skills and Experience requirements:

• Knowledgeable of Swedish legislation related to work environment

• Familiar with implementing processes to minimize chemical handling risk

• Experience in conducting H&S investigations

• SAP and Microsoft Office

• Fluent in Swedish and English


Sibelco recognise the strength of our diverse global workforce and value difference and inclusion for all. Our rich mix of people bring an exciting exchange of ideas and knowledge to keep us moving forward and innovating new solutions. We seek talent of all backgrounds and abilities and continue to develop our leaders and our culture to help all employees to grow and reach their full potential.

Arbetsgivare
Sibelco Nordic AB
Kolvägen, Västra Hamnen
72132 Västerås
Hemsida: www.sibelco.com

Arbetsmiljöingenjör

Arbetsgivare / Ort: The We Select Company AB / ÖJEBYN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 June (21 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-28
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet

Om tjänsten

Vi söker en Arbetsmiljöingenjör som vill vara med att koordinera och utveckla Lindbäcks arbete inom arbetsmiljöområdet. Du erbjuds ett tillfälle att få arbeta i ett starkt företag och en kvalificerad och utvecklande tjänst med många interna och externa kontakter. Du kommer att stödja ansvariga chefer inom arbetsmiljöområdet, genomföra riskanalyser och internrevisioner inom arbetsmiljö, samt ansvara för myndighetskontakter.

Vi tror att du har;

  • Universitetsutbildning eller motsvarande inom arbetsmiljöområdet.
  • Arbetat inom arbetsmiljö och systematiskt arbetsmiljöarbete i ca 4–6 år.
  • God kunskap om gällande lagstiftning och regelverk inom området.
  • Erfarenhet av riskbedömningar och internrevisioner.
  • Intresse för att vidareutveckla processer och rutiner.

Som person är du målmedveten, kommunikativ, strukturerad, systematisk och analytisk. Du tycker om att samverka med andra för att gemensamt komma fram till bra arbetssätt och lösningar.

Som Arbetsmiljöingenjör kommer du att vara Lindbäcks expert inom arbetsmiljö, och du rapporterar till Fabrikschefen.

Tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse och placering i Öjebyn/Haraholmen.

Välkommen med din ansökan! Senast 2020-06-21

Kontaktperson: Fabrikschef Henrik Hauptmann, [email protected]

Arbetsgivare
The We Select Company AB
Hammarvägen 21
94336 ÖJEBYN
Hemsida: https://lindbacks.se/
Ansökan
Ansök senast 21 June (21 dagar kvar)

Ansök här

KMA/HMS koordinator sökes till Babcock Scandinavian AirAmbulance

Arbetsgivare / Ort: Babcock SAA FW AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 June (27 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-29
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöingenjör

Om jobbet

#Jobbjustnu


Babcock Scandinavian AirAmbulance

Babcock Scandinavian AirAmbulance AB är ett flygambulansföretag vars verksamhet innefattar både flygplan och helikoptrar. I Norden har vi verksamhet i Sverige, Finland och Norge med totalt ca 400 anställda. I Sverige har vi baser från Gällivare i norr till Göteborg i söder och sysselsätter ca 190 personer.

För mer information om företaget;

www.airamb.se

www.babcockinternational.com

www.babcocknordics.com


KMA/HMS koordinator

Vi söker nu en vikarie för vår HMS-koordinator. Vikariatet sträcker sig fram till årsskiftet. Placering på ett av våra kontor, helst Arlanda (Stockholm).

Vi erbjuder utmanade och varierande arbetsuppgifter inom område HMS - Hälsa-Miljö-Säkerhet.

Vi ser gärna att du har utbildning eller lång erfarenhet av:

  • Arbetsmiljöfrågor
  • Miljöfrågor
  • Kvalitetsarbete
  • ISO 9001 och 14001 systemen och erfarenhet av att arbeta med certifiering av dessa

Det är önskvärt med goda engelskkunskaper och en fördel – men inte en förutsättning – om du kan finska.

Tjänsten innebär en del resande under certifieringsperioder.


För mer information om företaget;

www.airamb.se

www.babcockinternational.com

Eventuella frågor om tjänsten kan ställas till Agneta Karlfeldt tel. 070-577 22 13 eller e-post [email protected] eller HR Business Partner Paulina Karlsson tel. 0101881226 eller e-post [email protected] Märk ämnesraden med ”Ansökan HMS koordinator”.


Arbetsgivare
Babcock SAA FW AB
Hemsida: http://babcocknordics.com/

Arbetsmiljöingenjör till MTR Tech

Arbetsgivare / Ort: Tng Group AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 June (27 dagar kvar)
Publicerad: 2020-05-28
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsmiljöingenjör

Om jobbet
Till ett konsultuppdrag hos vår kund MTR Tech söker vi en erfaren arbetsmiljöingenjör. Vi söker dig som brinner för arbetsmiljöfrågor och som på ett självständigt sätt kan leda och samordna företagets arbetsmiljö samt operativt utföra de uppgifter som faller inom ansvarsområdet arbetsmiljö. Du trivs med att stödja andra i olika befattningar samt att arbeta med förbättringar på ett positivt och drivande sätt. VAD KAN VI ERBJUDA DIG? För vår kund, MTR Tech, är god arbetsmiljökultur en viktig framgångsfaktor och därför är arbetet med arbetsmiljöfrågor en prioriterad uppgift. Därför sätter MTR Tech nu än mer fokus på sin arbetsmiljö och söker en erfaren arbetsmiljöspecialist för ett konsultuppdrag. Vi erbjuder dig ett konsultuppdrag där du tillsammans med ytterliga en arbetsmiljöspecialist blir en viktig del i företagets arbetsmiljöarbete för MTR Tech verksamhetens samtliga depåer. Tillsammans driver ni och utvecklar funktionen framåt. DINA FRAMTIDA ARBETSUPPGIFTER • Samordna och driva företagets arbetsmiljöarbete • Arbeta i nära samarbete med chefer vid utredningar och riskanalyser av arbetsmiljöskador • Ansvara för att, driva, utveckla, följa upp och rapportera det systematiska arbetsmiljöarbetet • Ansvara för att policy, processer, handlingsplaner och andra verktyg inom området arbetsmiljö finns och är aktuella • Informera, utbilda och coacha ledare och andra intressenter inom området. • Bevaka och tolka ändringar i regelverk samt ha kontakt med myndigheter inom arbetsmiljö  • Tillse att de anställda har rätt utbildningar inom området ROLLEN INNEBÄR OCKSÅ Du ingår i ett team inom Säkerhetsavdelningen och rapporterar direkt till Säkerhetschefen. I din roll är du en nyckelperson i arbetet med arbetsmiljöfrågor och de mjuka värdena där du tillsammans med dina kollegor utvecklar positiva beteenden med nytänkande för en säker och trygg arbetsplats. Tjänsten är ett konsultuppdrag med start snarast möjligt.  VEM ÄR DU? Du har en akademisk utbildning och flera års erfarenhet som arbetsmiljöspecialist, arbetsmiljöingenjör eller motsvarande. Du arbetar vant i rollen som expert och har förståelse för hur du ska navigera i en organisation för att komma i mål med dina åtaganden. Arbetet kräver att du är en god kommunikatör och är skicklig på att uttrycka dig i tal och skrift då du kommer att ha många interna och externa kontakter. Du har ett intresse för arbetsmiljöfrågor och du tycker om att arbeta nära verksamheten samt trivs med kombinationen av operativt och strategiskt arbete. För att lyckas i rollen har du ett stort intresse för utvecklings - och förbättringsarbete som syftar till att utveckla verksamheten samtidigt som du är lyhörd och har en stor samarbetsförmåga. Som person är du förtroendeingivande, lösningsorienterad, kommunikativ och drivande. Du är van att skapa och upprätthålla goda relationer med andra i ditt arbete vilket gör att din sociala kompetens är av stor vikt. Du tar egna initiativ och har god förmåga att analysera och hitta kärnan i komplexa problem och frågor. Vidare bör du vara strukturerad och duktig på administration då arbetet många gånger medför fler parallellt pågående projekt.   INTRESSERAD? Detta är ett bemanningsuppdrag vilket innebär att du kommer att bli anställd utav oss på TNG Tech och arbeta ute hos vår kund. Är du intresserad av tjänsten, ansök snarast! Urvalet sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. Vi tar inte emot ansökningar via email, vänligen sök via vårt ansökningsformulär. Du kan endast bifoga ditt CV, så skicka inget personligt brev då vi inte läser dem. Motivera istället kort i ansökningsformuläret varför du söker jobbet. Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare.
Arbetsgivare
Tng Group AB
Hemsida: https://www.tng.se/
Ansökan
Ansök senast 27 June (27 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.